attracties op Nieuwe de Venrayse kermis DE INVALIDEN IN HET VERKEER THEORIE EN 'RAKTIJK „GOED ONDER DAK" MET AMAK POELS Tennisbanen te Oostrum? Meubelen IfRIJDAG 28 JULI 1978 Nr. 30 NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG PEETEN MAAS VOOR AL UW DRANKEN VOOR AL UW DRANKEN UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING ADVERTENTIEPRIJS 25 ct per mm. ABONNEMENTSPRIJS BROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING Kleuren afdrukken Veilig, snel. goedkoop 9x9 f 0.75 9 x 13 f 0,90 Alleen gelukte foto's be talen I Foto validen zijn ook de parkeerfacilitei- ten, die met ingang van vorig jaar juli zijn verruimd. Juist voor een gehandicapte is het parkeren altijd een levensgroot probleem, omdat hij als regel zich zonder zijn wagen slecht kan voortbewegen en dus die wagen moet kunnen parkeren zeer nabij de plaats, waar hij moet zijn. Weliswaar was het mogelijk (en is het mogelijk) een vaste parkeerplaats voor het woon- en werkadres te re serveren, waartoe een aanvraag bij de gemeente van inwoning kan wor den ingediend. Maar gehandicapten, die niet zelf een wagen kunnen besturen en dus voor hun vervoer zijn aangewezen op anderen, hadden daar niet zoveel aan. Maar sinds vorig jaar zijn zij wat dat betreft uit de problemen. Ook invaliden, die voor hun ver voer op anderen zijn aangewezen, konden vanaf toen een verzoek om een gereserveerde parkeerplaats in dienen. Een belangrijke verbetering in vergelijking met vroeger. Voorts werd op korte termijn een parkeerkaart ingevoerd, die lande lijke ontheffing geeft van parkeer verboden, die door een bord zijn aangegeven. (Stopverboden, straat hoeken. in- en uitritten vallen hier niet onder). Deze parkeeronthef- fingskaart wordt echter alleen ver strekt aan zeer ernstig gehandicap ten. Gemeenten worden vrijgelaten om aan invaliden, die niet in aan merking komen voor zo'n landelijke parkeerontheffingskaart, een plaat selijke ontheffing te verlenen. Het is de bedoeling dat zon par keerontheffingskaart duidelijk zicht baar wordt aangebracht. De wagen mag hoogstens twee uur staan op een plaats waar een parkeerverbod van kracht is. Uitdrukkelijk zij ver meld dat de ontheffingskaart geen vrijstelling van parkeergeld geeft! Al met al betekenen deze maat regelen dat de centrale overheid zich meer bewust is gaan worden van de speciale problemen, waarmee inva liden ook vervoerstechnisch m onze samenleving te maken hebben. Zo zeer zijn met name de vervoerstech- nische voorzieningen afgestemd op de „normale rijder", dat de rijder met ernstige gebreken in de knel dreigde te geraken. Omdat de hierboven omschreven regels door de gemeenten nogal ver schillend worden toegepast, heeft het Venrayse gemeenteraadslid J. Ko- nings (P.v.d.A.) zich met de voigen- de vragen tot b. en w. gewend: a. Hoeveel parkeerplaatsen zijn in Venray hiervoor ingericht en waar? b. Hoeveel houders van de parkeer kaart telt Venray? c. Hoeveel mensen werden na aan vraag afgewezen? d. Wordt door de plaatselijke artsen die het in art. 3 lid 1-2-3 van de beschikking genoemde onderzoek verrichten andere artsen geraad pleegd en is er eventueel een in- struktie voor de pLaatslijke art sen? Verder is in een aantal Limburgse gemeenten een ontheffingsregeling voor invaliden van toepassing voor het inrijden van het voetgangersge bied. Na informatie blijkt deze o.a. van toepassing in Maastricht. Heer len, Sittard, Roermond en Weert, te omschrijven als soepel toch niet makkelijk te verkrijgen. In de eerste drie gemeenten is de ontheffingsbehoefdheid gedelegeerd aan de gemeentepolitie, in de laatste twee aan het college van B. en W. Is het in Venray niet mogelijk een invalidenkoopmorgen te introduceren b.v. wekelijks c.q. maandelijks op woensdagmorgen voor houders van de landelijke parkeerkaart? Het raadslid Konings verzocht b. en w. schriftelijke beantwoording van bovenstaande vragen en behan deling daarvan in de raadsvergade ring van 15 augustus a.s. In Oostrum blijken 245 personen geïnteresseerd te zijn in het beoefe nen van de tennissport ter plaatse. De kontakten welke S.V. Oostrum met de gemeente onderhoudt, en de plannen zijn reeds in een ver gevor derd stadium, zodat het bestuur goe de hoop heeft binnen korte tijd de officiële toestemming van b en w te mogen ontvangen en dat met de re alisatie van 2 tennisbanen in Oos- trums sportpark „De Spar" gestart kan worden. Was U al bij in Horst VRAGEN VAN RAADSLID J. KONINGS (P.v.d.A) Het vorige kabinet Den Uyl heeft in de slotfase van zijn bestaan nog een serie maatregelen afgekondigd, die gehandicapten meer ruimte in het verkeer moeten bieden. Deze maatregelen zijn per 1 juli vorig jaar ingegaan en houden onder meer in dat invaliden in hun voertuigen zelf uitmaken waar zij willen rijden (althans binnen de bebouwde kom) en een par keerplaats kunnen aanvragen voor hun invalidevoertuig. Door deze maatregelen worden gehandicapten eindelijk als gelijk waardige verkeersdeelnemers erkend, die ook bepaalde rechten hebben en dat is natuurlijk een verheugende zaak, waarvoor de diverse gehandicaptenorganisaties alsook vele individuele gehan dicapten jaren gestreden hebben. maal zo mooi en het is zo erg goed bedoeld, doch dan wel speciaal en uitsluitend voor politiek geënga geerde groepen, die leven voor het aktievoeren en protesteren. De ge wone burger heeft geen belangstel ling voor al die vergaderingen. Hij weet zich ondeskundig en vertrouwt er op ,dat de gekozen vertegenwoor digers de zaken zo goed mogelijk behandelen. Het in het geweer ko men van aktiegroepen tegen aange kondigde plannen betekent feitelijk dat men de gekozen vertegenwoor digers niet capabel genoeg acht om het algemeen belang te dienen. We hebben met de te ver doorge voerde demokratisering ons politiek stelsel bijkans onwerkzaam gemaakt. De beslissingen komen er te laat door tot stand, de uitvoering vergt miljoenen meer en niemand voelt er zich gelukkiger mee en beter bevei ligd Er wordt alleen maar gemop perd over laksheid van de overheid, die daar echter zelf weinig aan kan doen. Die beter geachte demokrati- sche verhoudingen blijken in de praktijk tot niets beters te leiden. Ze hebben veel tegen en weinig voor. Hoe eerder we van die in spraakprocedure en meer openbaar heid weer af kunnen komen, hoe be ter dat zou zijn voor een adequaat werkend demokratisch bestuur. RIJBAAN, STOEP OF FIETSPAD NAAR EIGEN KEUS Met ingang van genoemde datum mochten dus mensen met een invali- denwagen zelf uitmaken of zij op de rijbaan, de stoep dan wel op het fietspad willen rijden. Deze keus geldt overigens alleen voor het rij- gebied binnen de bebouwde kom. Daarbuiten mag alleen op de rijbaan worden gereden wanneer de stoep of fietspad ontbreken of het rijden op stoep of fietspad te moeilijk wordt. Het rijden op autowegen en auto snelwegen blijft voor invalidewagens verboden. Vanzelfsprekend, lijkt ons, want één invalidewagen kan op deze wegen de gehele verkeersstroom ontwrichten met alle daaraan ver bonden risico's. Krachtens de bepa lingen gelden voor rijders in inva- lidenwagens de regels voor voet gangers als gebruik wordt gemaakt van het trottoir. Wanneer op de rij baan of het fietspad wordt gereden, dan gelden de regels die voor fiet sers en bromfietsers gelden. Invalidenwagens rijn dus wettelijk erkende voertuigen. Wel moeten de wagens uiteraard voldoen aan de eisen van verlichting en verzekering. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen invalidewagens met elektri sche voortbeweging en met een ben zinemotor, Aangepaste auto's wor den niet als invalidenwagens aan gemerkt. Door de invaliden vrij te laten om zelf te bepalen waar zij (althans binnen de bebouwde kom) willen rijden, is de samenleving als het ware weer een stuk toeganke lijker geworden voor vele gehandi capten. PARKEREN Van groot belang voor rijdende in- Juli is de enige maand in het jaar aarin de Venrayse gemeenteraad iet in vergadering bijeenkomt. Ook e commissievergaderingen worden aar een later tijdstip verschoven, jat zal dan zijn in augustus, waar- iee dan tevens een punt wordt ge- et achter de zittingsperiode van de- t raad, want in september komt de emeenteraad in zijn nieuwe samen- elling voor het eerst aan bod. Steeds meer verdemokratisering is e politieke mode van de laatste iren en dat vormde ook in de ver- iezingsstrijd voor de gemeenteraad reer een voornaam punt in de pro- ramma's van vrijwel alle partijen, [et lijkt dan ook zo prachtig: het olk meer betrekken bij het bestuur- jk beleid en de besluitvorming. Het lijkt niet genoeg te zijn dat het volk »ds zijn vertegenwoordigers koos oor gemeenteraden, provinciale sta- en en parlement. De burger moet ilf, persoonlijk, mee kunnen praten ier plannen en beslissingen die in e vertegenwoordigende lichamen r sprake komen. Algehele open- aarheid en inspraak moeten wor- en toegepast, anders handelt men, ndanks de op demokratische wijze ïkozen vertegenwoordigingen, niet fmokratisch meer. Het gevolg van die drang naar erdere demokratisering is, dat het esturen van gemeente, provincie en md hoe langer hoe moeilijker en eroerder gaat. Ook de tot bestuur- ers gekozen vertegenwoordigers an partijen die de inspraak en penbaarheid hebben gepropageerd i bewerkstelligd, zuchten en steu- en zwaar over de moeilijkheden die j er bij hun werk voor de gemeen- :hap van ondervinden. De lijn van ispraak die voor bepaalde plannen »r b.v. een gemeentebestuur ge- )l.gd moet worden, veroorzaakt een ïorm verlies aan tijd. Dat tijdsver- es betekent ook een sterke verfio- ng van de kosten van uitvoering an het plan, die immers ieder jaar «nemen In de loop der jaren dat en die inspraak van de burgerij «past, heeft dat de gemeenschap al entallen, wellicht honderden mil- tenen meer gekost dan oorspronke- jk voor het uitvoeren van de plan- en werd geraamd. Maar in negen van de tien geval- jn heeft de hele inspraakprocedure reinig of niets aan de plannen ver- nderd .Het was tevoren door de eskundigen al zo goed uitgekiend, 11e alternatieven erbij in ogen- rhouw genomen, dat de burgers, ■ken als ze zijn, geen betere oplos- ng meer konden aandragen. Hun leningen, van milieugroepen bij oorbeeld, is meestal al in de uit- indelijke plannen verwerkt, want ok deskundigen hebben meestal wel e nodige eerbied voor het milieu, al verdrijven ze het misschien niet zo ls sommige groepen wel zouden rillen. In Venray is daar het plan- eel Westeinde wel een sprekend »rbeeld van. Om al die demokratiseringsrede- en moeten b.v. sinds een jaar of en, behalve de vergaderingen van emeenteraad, ook de commissiever- aderingen openbaar zijn. Er komt reliswaar. althans wat de gemeente enray betreft, in de meeste geval- n geen enkele burger naar die ver keringen of het zou een direkte elanghebbende moeten zijn, die aarvoor speciaal werd uitgenodigd, laar er is indertijd heftig voor ge treden dat deze vergaderingen ook penbaar zouden worden en dus zijn f het. Het gevolg ervan is, dat de den van de commissie, die tevens ck lid van de gemeenteraad zijn, u minstens tweemaal hun stand- imt over een voorgelegd plan te erde gaan brengen. Het zou immers unnen zijn, dat er ook van die com- ussievergadering iets in de pers omt. Daar wil het lid wel even re- ening mee houden. En als een in de ommissie besproken plan niet naar ijn inzichten is gewijzigd wanneer et in de raad komt, dan zal hij die elfde inzichten ook daar nog eens itmeten. zelfs al weet hij reeds och geen meerderheid voor zijn landpunt te zullen vinden. En dat peelt niet alleen in de gemeente aden, maar ook bij de provincie en e Tweede Kamer. De vergaderingen worden er dus itermate door gerekt. Waar men rroeger gezamenlijk een uur praten oor nodig had, vergt nu drie uur, onder dat het noemenswaardig bij- raagt tot een betere beleidsuitvoe- ing, noch dat de burger nu van een rotere betrokkenheid blijk geeft, let nut van de openbaarheid der ommissieverga deringen wordt in e kring der betrokkenen dan ook eer miniem geacht. Het lijkt alle- Als de voortekenen niet bedriegen, dan is de gemeente er bij de aanbesteding van de attrakties er dit jaar in geslaagd een unieke kermis in Venray te krijgen. Het aantal inschrijvingen heeft dit jaar alle records geslagen met een totaal van circa 270 inschrijfbiljetten voor ongeveer 220 atrakties. Om de kermis zo attraktief mogelijk te maken zal voor het eerst het gehele Gouden Leeuwterrein (het verharde gedeelte) worden benut, zodat in totaal op Grote Markt en Henseniusplein dertig (vorig jaar 26) attrakties kunnen worden geplaatst. Bij de gunning heeft men verschillende aspekten moeten afwe gen zoals attraktiviteit, variatie in het jaarlijkse patroon, onder linge combinatie van de vermakelijkheden etc. Uiteindelijk is een voor Venray unieke kermis uit de bus gekomen met een vijftal totaal nieuwe attrakties voor Venray. Dat zijn dan op het Hense- niusplein/Gouden Leeuw-terrein de Wellenflieger. de Flying Dutchman, de Buggy en Muizenstand (Walt Disneyland) en op de Grote Markt een nieuw soort enveloppespel onder de naam „Bingo". Uiteraard zijn de van ouds beken de attrakties weer terug te zien zo als het Lunapark van Reemer-Jan- vier en de Musik-Express van Jan Stuy (weliswaar met een goednieuwe inrichting), de nougat-suikerkraam van Camps, kinderdraaimolens, hol- lycranes, klokkenspel en andere „goktentjes". Om meer variatie in het kermispatroon te krijgen zijn en kele nieuwe exploitanten aanwezig, terwijl enige bekende attrakties niet zullen terugkeren. Nieuw in Venray zijn o.m. het lopend spookhuis „Bel- zebuth" op het Gouden Leeuwter rein en de Fotoschietsalon en de ouderwetse draaimolen op het Hen seniusplein. ENTREEPRIJZEN Dit jaar heeft de gemeente extra werk gemaakt van de entreeprijzen. Zo zijn de prijzen voor de kinder- attrakties beschermd. Babysport en de draaimolen op het Henseniusplein mogen niet meer vragen dan 0.40, terwijl de kindervliegtuigmolen en de Buggy niet hoger mogen gaan dan 0.50. Andere vermaakzaken zullen zich ook aan vooraf afgesproken prijzen moeten houden. De toegangsprijzen voor de grotere attrakties liggen op gemiddeld 1.50 tot een maximum van 2,00. De behendigheidsspelen liggen rond 0.25 0,50. Door deze afspraken heeft de ge meente de prijzen betrekkelijk in de hand. Wijkt men af van de gemaak te afspraken, dan bestaat de kans. dat de exploitanten zich zelf in de vingers snijden. OP DE GROTE MARKT De in Venray inmiddels bekende Johan Stuij zal op de Grote Markt met een prachtige, gloednieuwe autoscooter (Rally 2000) komen. Ter hoogte van het voormalige gemeen tehuis plaatst deze exploitant een orgel ter verhoging van de kermis- gezelligheid. Jan Lütjens jr. uit Nuth komt voor het tweede jaar naar Venray met zijn babysport. Sinds 1975 staat A. Por uit het Groningse Garmerwolde op de Gro te Markt met zijn kindervliegtuig/ helicoptermolen. Het zal veel kinde ren plezieren, dat hij er dit jaar weer Het Bingospel van de Rotierdam mer Jan Wanningen is een nieuwe vorm van brievenspel. Wie de naam „BINGO" verzameld heeft 'mag een speelgoedbeest als prijs uitzoeken. Evenals voorgaande jaren staat L. Vinck uit Maastricht met zijn pinda- popcornkraam op de Grote Markt en op het Henseniusplein. M. Janvier uit Breda is de laatste jaren ook een trouwe klant in Ven ray met zijn flipper-bumperspel. Natuurlijk is dc van oudsher be kende nougat-suikerkraam van de fa. J. Camps en zn. uit Horst zowel op de Grote Markt als op het Hense niusplein aanwezig met o.m. de tra ditionele „Camps moppen". Geen onbekenden zijn ook H. Kees en J. Otlen met resp. ijs en vis op de Grote Markt en op het Hensenius plein .En dat zijn dan in totaal ne gen exploitanten op de Grote Markt. HENSENIUSPLEIN E.O. Op het Henseniusplein annex par keerterrein naast café HuLsman ko men in totaal eenentwintig attrak ties. waaronder enkele grote en voor Venray onbekende. Evenals vorig jaar is er mevr. H. Lutgens uit Roermond met haar sui kerspin te vinden en G. Bierens uit Helmond met gebak en een limo nade-automaat. J. H. Dauphin uit Apeldoorn is nieuw in Venray met zijn fotoschiet salon. Bovendien exploiteert hij „Football", een krachttoestel, waar bij men tegen een bal moeten schop pen. Buggy kiddyride is een aantrekke lijke nieuwe kinderattraktie waar mee W. Ordelman jr. voor het eerst naar Venray komt. Tussen de grote attrakties door zijn dc gokspelen Holly-cranes, bull dozer schuifspel, balco-roter en klokkenspel te vinden. Jan Stuij uit Roermond plaaLst in de hoek van het Henseniusplein zijn splinternieuwe Muziek-Exprcss, waarvan beweerd wordt, dat deze de mooiste in zijn soort is. W. Polman uit Apeldoorn is ook weer een nieuw gezicht in Venray met een bijzondere attraktie, waar mee hij sinds vorig jaar de kermis sen bezoekt. Het is de „Wellenflie ger", die op het terrein voor café Hulsman wordt opgebouwd. Deze at traktie heeft een nostalgisch tintje, maar is toch hypermodern. De at traktie werkt als een ouderwetse zweefmolen, welke echter drietrap- pig tot grote hoogte wordt uitgescho ven. Dit vernuftige apparaat is prachtig afgewerkt en 's avonds feeë riek verlicht. H. J. de Vries uit Lochem komt bijna ieder jaar met een nieuwe, grote attraktie naar Venray. Deze keer komt hij met de „Flying Dutch man". Dit is een pirwtenschip met één grote schuit, die als een ouder wetse luchtschommcl omhoog wordt gestuwd. Met deze attraktie kunnen 45 personen tegelijk tot 20 meter hoog de lucht in. Deze Flying Dutch man sluit het kermisgebeuren op het parkeerterrein van de voormalige Gouden Leeuw af. Eveneens ter afsluiting van dit terrein vindt men het Lunapark van G. L. Reemer-Janvier uit Bergen op Zoom, Met de gebroeders Camps uit Horst behoort de heer Ree mors tot de oudste exploitanten op de Ven rayse kermis. Hun traditie bestaat al ruim 55 jaar. Tenslotte is er het lopend spook huis van C. Brouwer uit Bergen op Zoom, die tegen de zijkant van café Hulsman komt te staan. Ook dit is een nieuwe attraktie van een voor Venray nieuwe exploitant. Doordat het Gouden Leeuwterrein helemaal voor het kermisgebeuren mag derhalve worden, dat de Ven- wordt benut, krijgt de kermis dit jaar meer mogelijkheden. Verwacht ray se kermis van 1978 er een wordt, zoals nooit tevoren. H. J. Roulaux uit Roermond komt voor het eerst naar de Venrayse ker mis met een ouderwetse draaimolen. Voor groot en klein interessant is Walt Disneyland, een „kijkwerk met levende have" (muizen). Deze attrak tie heeft een fraai front en een prachtige verlichting. Exploitant is A. Kroon uit Overschild. MAKELAARSKANTOOR PATERSSTRAAT 16 VENRAY (04780) 3456

Peel en Maas | 1978 | | pagina 1