STIENSTRA II Aanleg van verkeersdrempels en in/uitritten VFNRAVr sl -MM 5||IW|| verkeerscontrole STEEDS MINDER BANEN GOED ONDER DAK" MET AMAK WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING ri Ter wille van betere verkeersveiligheid in Brukske Andere verkeers maatregelen Gezinszorg Venray wacht nog met aktie U^I^IA k*lAar, ^■yap 1=3 9® .9 c m ifiir Mini bromfietsclub weeropt.v. Volgende week grootscheepse VRIJDAG 3 MAART 1978 Nr. 9 NEGEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN VOOR AL UW DRANKEN UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 25 cL per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 10 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING 'De niet-actieven in de Nederland se samenleving, dus degenen die niet werken, kunnen zich verheugen in een toenemende belangstelling. Of zij er erg gelukkig mee zijn, staat te bezien. Uit recente enquetes is ge bleken dat de gemiddelde Nederlan der niet zo'n hoge pet op heeft van mensen die niet werken, en een der gelijke opinie heeft weer zijn weer slag op de gemiddelde niet-actieve, die zich in een hoek voelt gedrukt, waar hij het stempel „werkloze" of „arbeidsongeschikte" op zich krijgt. Zo groeit het probleem van de grote arbeidsloosheid uit tot 'n algemeen menselijk probleem, waarbij voor oordelen en stigmatisering helaas 'n steeds grotere rol gaan splen. In de afgelopen 10 jaar is de niet- actieve beroepsbevolking sterk ge- gegroeid. Zo waren er in '68 190.000 langdurige arbeidsongeschikten of wel 5% van de totale beroepsbevol king en nu rond 450.000 ofwel 13#/o van de beroepsbevolking. Even schrikbarend zijn de werk loosheidscijfers vergeleken met tien jaar geleden. In 1968 waren rond 90.000 mensen werkloos tegen nu ruim 200.000 De langdurige arbeid- ongeschikten en werklozen samen, vormen dus 'n legioen van minstens 650.000 mensen en daar komen dan nog/ de gewone zieken, die van de ziektewet trekken, bij. Al met al zit ten we dan niet zover af van de één miljoen niet-actieven; bejaarden en kinderen niet meegerekend. Ht is geen wonder dat velen van dit hoge cijfer schrikken en dat in de samenleving verzet rijst tegen de alsmaar groeiende lasten, die op de schouders van het slinkend aantal actieven wordt gelegd. Toch moet men oppassen niet tot goedkoop ge neraliseren te vervallen. Wij zijn het helemaal eens met C.N.V.-secretaris Hofstede, die in het blad „Evangelie en Maatschappij" de mening verkon digd dat het wel heel simplistisch zou zijn om aan te nemen dat ziekte en arbeidsongeschiktheid veelal ,de schuld" van de betrokkenen is. Zo'n conclusie lijkt Hofstede niet overeen komstig de werkelijkheid. Naar het hem voorkomt zijn velen arbeidson geschikt, omdat de maatschappij niet aan hun geformuleerde eisen tege moet komt of kan komen. Hij wijst bijvoorbeeld op de omvangrijke ver schillen in ziektepercentages, als be drijven en bedrijfstakken vergele ken worden. Zo is bijvoorbeeld in bedrijven waar in ploegendienst ge werkt moet worden, of waar veel lawaai en stank heerst, het ziekte percentage veel hoger dan in vele andere bedrijfstakken. Dan de werkloosheid. Het lijkt al te simpel om van 200.000 Nederlan ders te zeggen dat ze te lui zijn om te werken. De hoofdzaak van de werk loosheid is dat er gewoon niet vol doende werk voorhanden is. Dat is een vervelende waarheid, maar die kan je daarom nog niet ontkennen. Hoe precair de situatie op de Ne derlandse arbeidsmarkt is. wordt eveneens in „Evangelie en Maat schappij" geschetst. In de jaren dat we te maken hadden met een over spannen arbeidsmarkt (begin zestig) waren ongeveer 50.000 mensen werk loos, terwijl de openstaande vraag naar werknemers plm. 90.000 be droeg. In 1976 was dit beeld totaal anders 230.000 werklozen en een geregistreerde vraag van slechts zo'n 50.000 Een simpel rekensommetje leert dat hier een spanning tussen zit van min 40.000 naar plus 180.000 Volgens „Evangelie en Maatschap pij" rekent dit cijfer gevoegelijk af met de fabel dat werkloosheid is ontstaan omdat mensen niet meer zouden willen werken. Veeleer moeten we zeggen dat de werkloosheid en arbeidloosheid ont staan door factoren, die vrijwel al tijd ontstaan buiten de schuld van de mensen die geen werk hebben. De algemene verwachting is dat de arbeidsloosheid de komende jaren verder zal toenemen en dat onge veer 23% van de beroepsbevolking (circa 1 miljoen mensen) geen werk zal hebben. Onderzoekingen hebben ook uitge wezen, dat mensen die geen werk hebben daar doorgaans allesbehalve blij mee zijn. Daarbij gaat het beslist niet alleen en zelfs niet in de eerste plaats om geld In een nota inzake de werkgelegenheid uit 1975 wordt door middel van een enquete gecon cludeerd, dat bijvoorbeeld werklo zen allerlei andere aspecten belang rijker vinden dan geld De omgang met goede collega's; gunstige werk omstandigheden; werk waarvan je resultaten ziet; gunstige ontplooiings mogelijkheden; verantwoordelijk heid dragen etc., werden als zeer be langrijk ervaren. Nergens blijkt uit dit onderzoek dat werklozen blij zijn met hun huidige situatie. Het tegen deel is duidelijk het geval. Met de gemiddelde arbeidsongeschikte zal dat zeker niet anders zijn. Het feit om arbeidsongeschikt te worden is zo mogelijk nog erger dan werkloos te worden. Degenen die wel werk hebben of Te hard rijden op de rondweg Brukske is een probleem. Hiermee worden niet alleen de bewoners van Venrays nieuwe woonwijk vrij wel dagelijks geconfronteerd, maar bezorgt ook iedereen, die iets met de verkeersveiligheid in de gemeente heeft te maken hoofdbre kens. Het is een gelukkige omstandigheid, dat er tot op heden nog geen ernstige ongelukken zijn gebeurd. Maar om te voorkomen, dat eerst het spreekwoordelijke kalf in de even spreekwoordelijke put moet zijn verdronken, zullen nu toch maatregelen worden genomen. Of zij afdoende zullen zijn, zal de tijd moeten leren. In ieder geval: het begin wordt gemaakt met de beveiliging van de rondweg Brukske. in de weg, waardoor ze het wel uit hun hoofd zullen laten de rondweg Brukske als raceweg te gebruiken. De afdeling Verkeersgroep van de wijkraad Brukske heeft haar ge dachten laten gaan over het te hard rijden op de rondweg Brukske naar aanleiding van de vele klachten van de bewoners van de wijk. Zij heeft daarom de gemeente gevraagd om z.g. „verkeerstafels" aan te leg gen in deze rondweg. „VERKEERSTAFELS" Verkeerstafels zijn verhogingen in het wegdek verkeersdrempels worden ze ook wel genoemd die de automobilisten automatisch tot langzaam rijden dwingen. Schiet men met een auto over zo'n drempel heen met een hoge snelheid, dan is zoiets niet goed voor de auto en evenmin goed voor het hoofd Dergelijke verkeersdrempels afijn in Venray ook aangelegd op de oude Oostsingel en hebben intussen al aar dig hun nut bewezen. De in de rondweg Brukske aan te leggen verkeersdrempels zijn onge veer 8 cm. hoog. Op de plaatsen waar ze aangelegd worden, wordt tevens een' vlucht heuvel met een voetgangersover steekplaats aangelegd. Op verzoek van de verkeersgroep van de wijk raad Brukske zullen de verkeers drempels worden aangelegd op de volgende plaatsen: aan het begin en het eind van het centrale voet/rij wielpad tussen de Pavanestraat en de Mambostraat en tussen de Etude straat en de Serenadestraat en nabij de Rumbastraat (nabij de openbare school „De Flierefluit".) Uiteraard worden automobilisten door middel van borden gewezen op de aanwezigheid van de verhogingen IN- EN UITRITTEN Een tweede verkeersmaatregel, welke door de gemeente zal worden toegepast om een betere verkeers veiligheid op de rondweg Brukske te verkrijgen, zal bestaan uit de aanleg van achtentwintig uit- en in ritten in de woonwijk. Hierdoor krij gen alle straten, welke uitmonden op de rondweg Brukske het karakter van in- en uitrit, hetgeen wil zeg gen, dat het verkeer uit deze straten voorrang zal moeten geven op het verkeer op de rondweg. Momenteel is de situatie zo, dat het verkeer op de rondweg voorrang moet geven aan het verkeer, dat uit de zijstra ten komt. Dat geeft moeilijkheden omdat automobilisten meestal den ken, dat de rondweg Brukske een voorrangsweg is. Een bijzonder ver keerde gedachte overigens. In Brukske II zijn nagenoeg alle uitmondingen op de rondweg al als in/uitrit uitgevoerd. Hier zullen al leen de oostelijke uitmondingen van de Rumba- en Polkastraat en de beide uitmondingen van de Mambo straat en die van de Pavanestraat nog moeten worden gereconstreerd. In Brukske I moeten alle uitmon dingen worden gereconstrueerd. RECONSTRUCTIE Momenteel zijn de uitmondingen van bovengenoemde straten en die van de straten in Brukske I uitge voerd met „ronde hoeken". Bij de reconstructie gaan de „ronde hoe ken" er af. De klinkers bij de uit monding gaan er uit om plaats te maken voor een min of meer ver- ~m «xnöERStSCR nnnf r J .yj'~ ffoc [.- 0 CCS2S22C3 JOOD.-, -ifr ueislroi- hoogd tegelplateau, welke als het ware ook als verkeersdrempel zal fungeren. Hierdoor wordt bereikt, dat het verkeer uit de rijstraten met de nodige omzichtigheid de rondweg Brukske zal oprijden. Nadat de commissie voor open bare werken en verkeer zich in het begin van dit jaar al had verenigd met deze plannen, heeft de raad dinsdagavond „ja" tegen het voorstel gezegd. Dat betekent, dat hieraan 128.500,mag worden besteed. De heer J. Konings had aanvanke lijk nog al wat bedenkingen tegen deze maatregelen omdat hij vreesde, dat men hierdoor in het gedrang zou komen met de verkeerswetgeving. Hij vroeg zich n.l. af of en in hoe verre het verkeer uit een uitrit ver plicht was voorrang te geven op het verkeer op de rondweg. De heer J. Reintjes vroeg zich af of de verkeersveiligheid er wel mee was gediend, wanneer automobilis ten verplicht waren „van de ene hobbel naar de andere" te rijden. De heer W. Grootjans. directeur gemeentewerken lichtte een en an der toe. De maatregelen zijn geno men in nauw overleg met de ver- keersdeskundige van de gemeente, zodat men er wel van overtuigd mag zijn, dat deze in overeenstemming zijn met de verkeerswetgeving. Bo vendien is al gebleken, dat het aan brengen van de rijwielpadmarkering op de 9 meter brede rondweg de verkeersveiligheid ten goede komt. Tevens is gebleken, dat de in Bruks ke II aangebrachte in- en uitritten tot tevredenheid funktioneren. De heer Konings gaf tenslotte met een breed gebaar het college van b. en w. het voordeel van de twijfel en legde zich bij het voorstel neer. Wanneer het werk wordt uitge voerd hangt af van de goedkeuring door Gedeputeerde Staten. Het gemeentebestuur hoopt even wel, dat de maatregelen spoedig kunnen worden uitgevoerd. O bestaande inritten aan te leggen inritten aan te leggen verkeersdrempels De afdeling Verkeersgroep van de Wijkraad Brukske heeft een aantal wensen kenbaar gemaakt aan het college van b. en w. Omdat ver schillende suggesties de verkeers veiligheid in Brukske ten goede ko men. hebben b. en w. besloten tege moet te komen aan enige van die wensen. Gevraagd is naar het aan brengen van een „obstakel" in de Ouverturestraat omdat er nog al eens te hard wordt gereden over het plein waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. B. en w. hebben besloten om het plein te voorzien van een groen strook in het midden, waardoor het „racen" over dit plein wordt voor komen. Hierbij zal een verplichte rijrichting worden aangegeven. Ten behoeve van ouden van dagen die „De Wiekslag" bezoeken werd door de afd. verkeersgroep gevraagd om een verhard pad tussen de flats aan de Mozartstraat en de Bach- straat om te voorkomen, dat deze bezoekers geen gebruik behoeven te maken van de drukke rondweg Brukske. B. en w. zullen dit ver zoek inwilligen. In het kader van de aanleg uit- en inritten voor alle straten die op de rondweg Brukske uitkomen (waar toe de raad dinsdag besloot) zal aan dacht worden besteed aan verbete ring van de aansluiting Largostraat/ Brukske waarom door de afd. Ver keersgroep is gevraagd. Het komt het college op dit moment niet gewenst voor om een belijning op de Henri Dunantstraat aan te brengen om hiermee een fietsstrook te suggere ren. Een en ander houdt o.a. ver band met het al of niet realiseren van vrijliggende fietspaden langs deze straat. Hierover is de studie nog gaande. Omdat er nog al eens bewoners van „Sint Servatius" langs de Henri Dunantstraat wandelen heeft het college het psychiatrisch centrum gewezen op de gevaren voor deze wandelaars met het verzoek de be woners hierop te attenderen. Tenslotte is door de afd. Verkeers groep gevraagd om een afrastering te plaatsen nabij de Mambo-Pavanc- straat. Hierover zegt het college, dat ge zien de bestaande barrières waar van het plantsoen elk jaar dichter groeit geen afrastering nodig is. Tussen de speelterreinen nabij de Mambostraat en de Pavanestraat en de provinciale weg bevindt zich n.l. een bosplantsoen van minimaal 5 m' breed. Naast de provinciale weg be vindt zich bovendien nog een berm- sloot. Op woensdag 1 maart is door een afvaardiging van de gezinszorg uit het Land van Cuyk een petitie aan geboden. waarin werd geprotesteerd tegen de bezuinigingen in de gezins zorg. Samen met instellingen uit Bem- mel, Eist. Doetinchem en Oosterhout (N. Br.) werden ca. 16.000 handteke ningen aangeboden. Deze handteke ningen werden vorig Jaar verzameld op een landelijke actiedag. De gezinszorg uit het Land van Cuyk heeft ca. 2000 handtekeningen verzameld. Voor deze inatelling zul len de bezuinigingen vooral in 1778 hard aankomen. In dit jaar mag 16* minder in uren worden besteed. Dit betekent, dat voor ca. 60 helpsters of verzorgsters, als die uit dienst gaan. geen vervanging mogelijk is. Het huidige bestand is 280 helpsters en verzorgsters. Hierbij is het moei lijk te becijferen hoeveel gezinnen daardoor niet meer kunnen worden geholpen. IN VENRAY De door het ministerie van C.R.M. afgekondigde bezuinigingsmaatregel komt ook in Venray bijzonder hard aan. Toch heeft Venray niet deelge nomen aan de landelijke aktie-dag omdat vanuit Venray bij het minis terie is aangedrongen op verruiming. Zolang op het verzoek van Venray nog niet is beslist, wil men zich van verdere akties onthouden. Genen de zware problematiek op het gebied van de gezinszorg in Ven ray hoopt men op het verkrijgen van meer speelruimte. Deze zaak ia momenteel in Den Haag in onder zoek. Stienstra Venray BV, Stationsweg 11, tel.04780-4438 Makelaars in onroerende goederen Wij verzorgen voor u. koop en verkoop huur en verhuur taxaties bouwprojektenontwikkeling hypotheken - verzekeringen - beheer Sxuu|ltr-ru'W ea - - DOi PATERSSTRAAT 16 Heden vrijdagavond eal de mini- bromfietsclub uit Venray weer te zien zijn op de t.v. in het program ma van de VARA „Hoe bestaat het" om 19.30 uur. Deze club zal ook tijdens het Ko- ninginnefeest op 1 mei a.s. een de monstratie van him kunnen geven op het paleis Soestdijk. Overal in den lande blijkt voor deze miniclub grote belangstelling te bestaan en bijna elke week geven zij hier of daar wel een demonstratie weg. gezond zijn hebben gemakkelijk pra ten. Als Je zelf goed zit is het altijd erg eenvoudig om degenen die niet geod zitten van kwade trouw, luiheid ed. te beschuldigen. We moeten in Nederland ophouden met een gru welijke polarisering tussen niet- en wei-werkenden op gang te brengen. Degenen die wel werk hebben, moe ten altijd bedenken ,dat zij wellicht de werklozen van morgen zijn In het kader van een algehele lan delijke centrale politiecontrole gaat Venrays politiekorps komende week zich intensief bezig houden met de verkeersgedraglngen van automobi listen, brommers, fietsers en voet gangers. Het zou feitelijk niet nodig moeten zijn dat wij deze aktie van de politie van tevoren aankondigen. Men kan namelijk ook het standpunt huldigen dat degene die om welke of wat voor redenen fouten maakt in het verkeer, zijn lesgeld maar betaalt in de vorm van een bekeuring. Wij hopen echter dat deze waar schuwing een aanleiding moge zijn om zich als „heer in het verkeer" te gedragen; daarmee de verkeersvei- lighied voor ieder van ons te ver beteren. Bovendien krijgen bestuur ders van auto's of andere voertuigen nu nog de kans om zo nodig hun voertuig in orde te laten maken. Als het verkeersgedrag en de verkeers veiligheid met deze waarschuwing gediend is, zijn we al dik tevreden. Waar de politie komende week ln het bijzonder op gaat letten zijn de volgende punten: Het verkeersgedrag bij het nade ren van kruispunten krijgt de aan dacht; het inhalen op kruispunten; het niet vrijhouden van kruisingen; het niet verlenen van vrije toegang aan het rechtdoorgaand verkeer; het onoverzichtelijk oprijden van krui singen, het niet verlenen van voor rang; het niet tijdig aangeven van richting veranderen; het niet Juist voorsorteren; het naderen van de stoplichten (b.v. te Ysselsteyn); het niet om hebben van autogordels; het niet in het bezit zijn of op een daar voor aangegeven plaats hebben van deel m. Maar ook zal gelet worden op het ln deugdelijke staat verkeren van een auto; het in bezit hebben van de aangegeven documentatie bij de auto, zoals belasting, kentekenbewijs en rijbewijs; of de remlichten en an dere verlichting ln orde is. En na tuurlijk of er van alcoholgebruik sprake is. Hoewel de aktie hoofdzakelijk ge houden wordt tijdens de spitsuren, is het niet uitgesloten dat ook op andere uren aandacht aan de aktie wordt geschonken. Ook zal in die week extra controle van de maximum snelheid, niet al leen in de kom. maar ook op de we- gehouden worden op de naleving gen waar een snelheid van 60 kilo meter is toegestaan. De voetgangers willen wij nog eens extra onder de aandacht brengen dat ook op hen speciaal zal worden ge let en dan hoofdzakelijk bij het oversteken van de weg. Uniek sportgebeuren op koninginne dag Voortbordurend op het ln de gemeente Venray aanwesige sportpatroon organiseert het Oranjecomité op Koninginne dag een uniek sportgebeuren op het terrein van de voorma lige ..Gouden Leeuw". Deze festiviteit is tevens gekoppeld aan de Oranjemarkt. welke op die dag (maandag 1 mei a-a.) op het Hensenluspleln wordt gehouden. Onder de titel „Het beste sportgemiódelde" zullen ver schillende sportteams uit de gemeente zorgen voor een ak- tief en passief kijkspel voor jong en oud. Verschillende teams, bestaan de uit vier heren en twee da mes zullen eikaars krachten meten op de volgende sport onderdelen: hometrainer, sla- doelschieten op een bekende lom-skilopen, mastkhmmen. keeper, tonlopen, fiets-, c.q. bromfietstnal en woody-wtp (voor de dames). De prestaties van de deel nemers op elk van deze on derdelen worden samengeteld en het beste sportgemlddelde bepaalt de winnaar. Deelgenomen kan worden door teams, waarvan de leden tenminste veertien Jaar moe ten zijn. Een team bestaat uit 10 personen 4 heren reser ve. 2 dames reserve. 1 coach en 1 verzorger). Teams kun nen worden gevormd door ver enigingen, dorpen, wijken, scholen, bedrijven, instellin gen etc. Men kan zich tot uiterlijk 1 april ij opgeven bij de afd. Sportzaken ca. Gemeentehuis Venray. Omdat het aantal teems uiteraard niet onbeperkt Is, geldt de datum van inschrij ving als maatschaf om te kun nen deelnemen. Spoedige op gave is derhalve gewenst.

Peel en Maas | 1978 | | pagina 1