Passende Arbeid' A.O.W. bij 60 jaar Morgen gaan er drie deuren wijd voor u open. FORD FIESTA UIT TM GOEDE STAL CAMPING VLAKWATER Een Privé-Rekening bij de Rabobank maakt de dingen zoveel makkelijker! Omstreden begrip in sociale wetgeving Voor werkende vrouwen (nu enkele stuks uit voorraad leverbaar) FORD FIESTA <S9» 1 Autobedrijf van Haren BV „Passende Arbeid" is een vooral de laatste jaren zeer omstreden begrip geworden in onze werk- loosheidwetten. Degene die werk loos wordt, kan aangeboden arbeid weigeren, indien dat werk niet past b(j zijn opleidingsniveau, vroegere werkkring etc. etc. en dan toch zijn uitkering behouden. Van vele zijden is betoogd, dat het begrip .passende arbeid" op veler lei wijze kan worden uitgelegd en dat bijvoorbeeld ook uit rechter lijke uitspraken blijkt dat het be grip zo veelvormig en individueel is bepaald, dat daaruit geen defi nitie valt af te leiden. Er is daar om nogal eens gesuggereerd dat de huidige wettelijke bepalingen het de werkzoekende wel heel erg gemakkelijk maken zich aan ar beid te onttrekken door een ruime uitleg van het begrip „passende arbeid" en meermalen is de vraag opgeworpen of er een wetswijzi ging nodig is om niet bijster werk willige werklozen dergelijke argu menten uit handen te slaan. RECHTER HOUDT REKENING MET VERANDERDE INZICHTEN In de werkloosheidswet, te weten art. 31 van deze wet, wordt van de werkloze werknemer wel degelijk geëist dat hij meewerkt om weer een werkkring te vinden. Zo kan vol gens dit artikel aan een werkloze wachtgeld worden geweigerd wan neer hij niet wil deelnemen aan een voor hem gewenste opleiding of scholing of aan een voor hem ge wenst medisch, psychologisch of psy chotechnisch onderzoek. Eveneens kan toekenning van een uitkering achterwege blijven, wanneer de be trokkene in onvoldoende mate tracht arbeid te verkrijgen, m.a.w. geen en kel initiatief meer neemt om aan een baan te komen. Inhouding van de uitkering, zo bepaalt art. 31 WW, is ook mogelijk geworden wanneer betrokkene nalaat passende arbeid te aanvaarden en het is deze passage uit de wet, die aanleiding heeft ge geven tot talloze discussies en ook tot heel wat rechtszaken bij de ra den van beroep. Want wat is passende arbeid pre cies? Zo'n begrip kan je nu eenmaal ruim of zeer erg interpreteren met alle nuances daartussen. Het is dui delijk dat een plaats in een schoon maakbedrijf geen passend werk is voor een werkloze ingenieur, boek houder of instrumentmaker, maar wat te zeggen van een werkloze bus chauffeur. die weigert om een baan als tramconducteur te aanvaarden, om maar eens een voorbeeld te noe men van een paar werkkringen die veel dichter bij elkaar liggen, zowel wat niveau als aard van het werk en de salariëring betreft. Met andere woorden, het is een goede zaak dat werklozen niet pas sende arbeid kunnen weigeren, mits vaststaat dat de aangeboden baan of beneden' of boven hun opleidings niveau en kundigheid ligt. Maar het is een heel andere zaak, of zij ook werk als „niet passend" kunnen weigeren, als dat werk buiten hun vorige werksector ligt, maar ander zijds eisen stelt waaraan zij niette min qua opleiding, ervaring, arbeids verleden, geschooldheid, etc. wél zouden kunnen beantwoorden. WETSWIJZIGING WERKT AVERECHTS In de praktijk kunnen werklozen zich niet zo gemakkelijk onttrekken aan „passende arbeid" als het grote publiek wel eens denkt. Terecht heeft de minister van Sociale Zaken in een brief aan de Tweede Kamer nog eens gewezen op diverse uit spraken van de Centrale Raad van Beroep op grond waarvan de ge volgtrekking kan worden gemaakt dat werkzoeker, den wel degelijk worden getoetst op hun bereidwil ligheid om passende arbeid te aan vaarden. Maar het grote publiek dat meent dat werklozen zich van alles kunnen permitteren, leest dergelijke rechterlijke uitspraken natuurlijk niet en ook de persmedia wijden er zelden aandacht aan, waardoor de vooroordelen jegens het beleid t.a.v. werklozen blijven bestaan. De mi nister heeft ook gezegd dat het in de wet neerleggen van criteria voor het aanvaarden van passende arbeid de rechter zelfs zou kunnen beperken in zijn oordeel. Juist wettelijk vast gelegde criteria zouden werkloze werkzoekenden argumenten kunnqn bieden om arbeid die naar de hui dige maatstaven niet passend wordt geacht maar die zij vrijwillig heb ben aanvaard, te weigeren en wel licht zelfs op te zeggen. Dat is in derdaad het grote probleem. Er zijn tal van werklozen, die formeel niet passende arbeid wèl aanvaarden en een wetswijziging zcu hen op de ge dachte kunnen brengen te gaan pro cederen met een grote kans om dat met een beroep op de letter van de wet nog te winnen ook. Kortom, een nauwe omschrijving van het begrip „passende arbeid" brengt ons geen stap verder. Je zou sommige werklozen ermee aan. het werk krijgen, anderen juist niet. VERHUIZEN Belangrijk is ook dat' de Centrale Raad van Beroep in zijn uitspraken wel degelijk rekening houdt met veranderde inzichten, die in het maatschappelijk leven vaste voet hebben gekregen. Tot die langza merhand veranderde inzichten re kenen we ook het inzicht, dat werk lozen hun werkkring niet per se vlak bij hun woonplaats behoeven te zoe ken, hoe gemakkelijk dat ook voor hen zou zijn. In het algemeen geldt dat een reisduur van één uur aan vaardbaar is behoudens bijzondere omstandigheden. Voor sommige categorieën werk nemers, voor wie weinig mogelijk heden zijn in hun onmiddellijke om geving, mag in beginsel worden ver langd dat zij landelijk inzetbaar zijn, zo heeft de minister kortgeleden, de Kamer nog laten weten. Anderzijds is hij niet voor het loslaten van de reisafstand in het begrip passende arbeid, want dat zou een ongewens te migratie naar het westen tot ge volg hebben wat strijdig is met het spreidingsbeleid van de regering. Met deze ministeriële uitspraak in de hand kunnen we echter wèl stellen dat werklozen die in het westen niet aan de slag kunnen komen, maar in het noorden, oosten of zuiden van het land wèl een baan kunnen krij gen, die werkkring dan maar moe ten accepteren, want dat is nou juist niet strijdig met het spreidingsbeleid van de regering. Kortom, de gedachte dat werk zoekenden ook bereid moeten zijn om in bepaalde gevallen te verhui zen, begint meer en meer ingang te vinden en wie weet, zal die gedach te in de naaste toekomst ook meer doorklinken in rechterlijke uitspra ken. NIET DUIDELIJK WAT DAAR VOOR IS Verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd voor vrouwen is een onderwerp, dat de laatstes jaren met de regelmaat van een klok bin nen en buiten het parlement terugkeert. Va nvele zijden is er herhaaï- delijn gepleit om de pensioengerechtigde leeftijd voor vrouwen terug te brengen tot zestig jaar, omdat d-e ervaring zou leren, dat 65 jaar voor de gemiddeld werkende vrouw te hoog zou zijn. Minister Boersma heeft voorstellen in deze richting telkens afgewe zen en daarbij onder meer gewezen op het juist door vrouwenorgani saties gepropageerde beginsel van gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Door de pensioengerechtigde leeftijd alleen voor vrou wen te verlagen zou dit beginsel geweld worden aangedaan, zo rede neert de bewindsman. VORMEN VROUWEN WEL T ZWAKKE GESLACHT? Het behoeft nauwelijks betoog dat een vervroeging van de ingangsda tum voor het AO W-pensioen voor vrouwen niet onaanzienlijke finan ciële consequenties zal hebben. Een verhoging van de AO W-premie lijkt so-wie-so onvermijdelijk en die ge dachte zal een bewindsman van so ciale zaken bij voorbaat al afschrik ken, gelet op de algemene aandrang om op het vlak van sociale voorzie ningen te bezuinigen. Een regering die het al moeilijk heeft om de voor genomen l°/o-operatie uit te voeren, zit bepaald niet te springen om voorstellen zoals een verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd voor vrouwen, voorstellen die immers al leen maar geld kosten. Een andere zaak is of dergelijke voorstellen redelijk of niet redelijk zijn. Het verweer van de minister, dat het beginsel van gelijke behan deling van mannen en vrouwen hier door in gevaar zou komen, lijkt ons niet erg sterk, evenals zijn opmer king dat er behalve werkende vrou wen tussen de 60 en 65 jaar ook nog andere mensen zijn, die het moeilijk hebben. Het beginsel van gelijke behande ling is natuurlijk op zichzelf een goede zaak, maar dat betekent niet dat men in principe tot in het ex treme moet doorvoeren. Wanneer met harde feiten zou kunnen wor den aangetoond, dat vrouwen boven de 60 jaar in het algemeen minder tot werken in staat zijn dan mannen in dezelfde leeftijdscategorie dan zou een verlaging van de pensioenge rechtigde leeftij'd voor vrouwen se rieus overwogen dienen te worden. Maar die harde feiten ontbreken nou juist. De voorstanders beroepen zich op veronderstellingen, die tal van vragen onbeantwoord Jaren, en de tegenstanders vluchten over het al gemeen in vage argumenten, zoals ook de huidige bewindsman van so ciale zaken weer eens duidelijk heeft aangetoond. ONDERZOEK Er zal veel meer onderzoek moe ten komen naar de levensomstandig heden van de betreffende vrouwen- categorie, waarna de konklusies van het onderzoek vergeleken zullen, moeten worden met soortgelijk on derzoek naar de levensomstandighe den van mannen in dezelfde leef tijdscategorie. Pas dan komen er harde feiten op tafel, die aanleiding zouden kunnen geven om in de ouderdomswet met twee leeftijds grenzen te gaan werken. Voorstan der van een verlaging van de gepen sioneerde leeftijdsgrens voor vrou wen verwijzen gaarne naar het bui tenland, waar in sommige landen voor vrouwen wel een lagere pen sioenleeftijd geldt, maar zo'n verwij zing lijkt niet erg overtuigend. In Morgen staat-ie bij ons klaar, de gloednieuwe Ford Fiesta. Kompakt van buiten, ruim van binnen. Rotsvast op de weg, dank zij z'n voortreffelijke voorwielaandrijving. Zeer zuinig in onderhoud en benzineverbruik. Morgen openen de deuren van de Ford Fiesta. Voor 'n proefrit met u. Vanaf f 11390,-* 'Prijzen zijn inklusief transportkosten, reflecterende kentekenpla ten, NL-transler, volle tank. gevarendriehoek, legeskosten ken tekenbewijs. tectyleren ML. uitlaatsierstuk. 1 MAASHESEWEG 24 - VENRAY - TELEFOON 04780 - 5300 POSTBUS 25 de eerste plaats behoeven de werk en levensomstandigheden voor een bepaalde bevolkingscategorie niet in. ieder land hetzelfde te zijn en er zijn nogal wat landen, waar de wer kende vrouwen weliswaar eerder met pensioen gaan maar op andere punten minder loyaal worden beje gend dan in Nederland. Een onderzoek naar de levensom standigheden van bedoelde vrou- wencategorie is ook daarom nood zakelijk, omdat zowel de sterfte- als de ziektestatistieken er niet op wij zen, dat de werk. en levenssituatie van mannen in dezelfde leeftijds groep rooskleuriger zou zijn. "Wie dé sterf testatistieken bekijkt, moet wel tot de konfcLusie komen da mannen veeleer het „zwakke geslacht" vor men, want terwijl de gemiddelde le vensduur van de vrouw niet afneemt loopt die van de man wel terug. Daarmee is over bet onderhavige onderwerp natuurlijk niet alles ge zegd, maar het is wel een gegeven dat voorstanders van een verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd voor vrouwen te denken moet geven. Interessant in dit verband zijn ook de uitkomsten van een onderzoek, dat werd verricht onder zieke werk- je kunt er je salaris, loon of andere ontvangsten op laten storten. ie geld is bii ons veilig, ie kriigt er beschikken, wanneer je maar wilt. geef ons een betalingsopdracht met het bankgiroformulier of een acceptgirokaart, wij zorgen dat degene aan wie je iets te betalen hebt zijn geld krijgt. automatisch betalen? automatisch sparen? snel geregeld! je kunt eventueel gebruik maken van Eurocheques of betaalcheques. als je soms even krap komt te zitten vinden wij daar samen wel een oplossing voor. dankzij de rekening-afschriften kun je later nog eens zien waar je geld vandaan kwam of gebleven is. nemers, die bij het GAK te Haarlem stonden ingeschreven. Met name het gegeven dat ongehuwde werkende vrouwen minder ziek waren dan b.v. gehuwde mannen, is in dit opzicht interessant. GEEN VERGETEN GROEP Kortom, een onderzoek zou wel eens uit kunnen wijzen dat het min stens zo redelijk is om voor te stel len dat mannen eerder met pensioen gaan. Een voorstel dat nu bij de ka binetsformatie ook een rol speelt. Derhalve kan men het de be windsman van Sociale Zaken niet kwalijk nemen als hij op dit mo ment een verlaging van de AOW- grenzen voor welke categorie ook afwijst, al had hij sterkere argumen ten kunnen aanvoeren. Anderzijds blijft het vraagstuk van vervroegde pensionering, maar dan op vrijwillige basis, een actueel gegeven. De vakbonden hebben sug gesties in deze richting gedaan, die vooralsnog redelijker voorkomen dan een voorstel om voor een be paalde categorie een vervroegde pensionering tot recht te verheffen. Bovendien moet worden vastge steld dat sociale verzekeringen in komensderving opvangen, die ver oorzaakt wordt door ziekte of lang durige invaliditeit Meer dan de helft van de werknemers boven de 60 zit in de WAO en dat geldt ook voor vrouwen. Men kan dus niet zeggen dat werkende vrouwen, die ingevolge hun gezondheidstoestand hun werk niet meer aan kunnen, als een vergeten groep worden behan deld. Veel al zijn zij met een WAO- uitkering, die immers gerelateerd is aan het laatstverdiende loon, beter af dan met een AOW-uitkering. Een deputatie van de bewoners van de Camping Vlakwater is dezer dagen door het college van B. en W. ontvangen. Bij deze gelegenheid is door de campingbewoners een lijst met rond 150 handtekeningen over handigd, ter ondersteuning van de door hen te voeren aktie tot behoud van de camping. De campingbewoners hebben en thousiast en met veel verve hun ar gumenten om de camping ter plaat se te handhaven naar voren gebracht en bepleit. Een samenvating van dit gesprek zal ter kennis worden gebracht aan de gemeenteraad en de leden van de commissie voor ruimtelijke ordening die op 2 augustus a.s. deze zaak zal behandelen, voordat de gemeente raad op 16 augustus een definitief besluit zal nemen.

Peel en Maas | 1977 | | pagina 11