Passende Arbeid'
A.O.W. bij 60 jaar
Morgen gaan er drie
deuren wijd voor u open.
FORD FIESTA
UIT TM GOEDE STAL
CAMPING
VLAKWATER
Een Privé-Rekening bij de Rabobank
maakt de dingen zoveel makkelijker!
Omstreden begrip in
sociale wetgeving
Voor werkende vrouwen
(nu enkele stuks uit voorraad leverbaar)
FORD FIESTA <S9»
1
Autobedrijf van Haren BV
„Passende Arbeid" is een vooral
de laatste jaren zeer omstreden
begrip geworden in onze werk-
loosheidwetten. Degene die werk
loos wordt, kan aangeboden arbeid
weigeren, indien dat werk niet
past b(j zijn opleidingsniveau,
vroegere werkkring etc. etc. en
dan toch zijn uitkering behouden.
Van vele zijden is betoogd, dat het
begrip .passende arbeid" op veler
lei wijze kan worden uitgelegd en
dat bijvoorbeeld ook uit rechter
lijke uitspraken blijkt dat het be
grip zo veelvormig en individueel
is bepaald, dat daaruit geen defi
nitie valt af te leiden. Er is daar
om nogal eens gesuggereerd dat
de huidige wettelijke bepalingen
het de werkzoekende wel heel erg
gemakkelijk maken zich aan ar
beid te onttrekken door een ruime
uitleg van het begrip „passende
arbeid" en meermalen is de vraag
opgeworpen of er een wetswijzi
ging nodig is om niet bijster werk
willige werklozen dergelijke argu
menten uit handen te slaan.
RECHTER HOUDT REKENING
MET VERANDERDE INZICHTEN
In de werkloosheidswet, te weten
art. 31 van deze wet, wordt van de
werkloze werknemer wel degelijk
geëist dat hij meewerkt om weer een
werkkring te vinden. Zo kan vol
gens dit artikel aan een werkloze
wachtgeld worden geweigerd wan
neer hij niet wil deelnemen aan een
voor hem gewenste opleiding of
scholing of aan een voor hem ge
wenst medisch, psychologisch of psy
chotechnisch onderzoek. Eveneens
kan toekenning van een uitkering
achterwege blijven, wanneer de be
trokkene in onvoldoende mate tracht
arbeid te verkrijgen, m.a.w. geen en
kel initiatief meer neemt om aan
een baan te komen. Inhouding van
de uitkering, zo bepaalt art. 31 WW,
is ook mogelijk geworden wanneer
betrokkene nalaat passende arbeid
te aanvaarden en het is deze passage
uit de wet, die aanleiding heeft ge
geven tot talloze discussies en ook
tot heel wat rechtszaken bij de ra
den van beroep.
Want wat is passende arbeid pre
cies? Zo'n begrip kan je nu eenmaal
ruim of zeer erg interpreteren met
alle nuances daartussen. Het is dui
delijk dat een plaats in een schoon
maakbedrijf geen passend werk is
voor een werkloze ingenieur, boek
houder of instrumentmaker, maar
wat te zeggen van een werkloze bus
chauffeur. die weigert om een baan
als tramconducteur te aanvaarden,
om maar eens een voorbeeld te noe
men van een paar werkkringen die
veel dichter bij elkaar liggen, zowel
wat niveau als aard van het werk
en de salariëring betreft.
Met andere woorden, het is een
goede zaak dat werklozen niet pas
sende arbeid kunnen weigeren, mits
vaststaat dat de aangeboden baan of
beneden' of boven hun opleidings
niveau en kundigheid ligt. Maar het
is een heel andere zaak, of zij ook
werk als „niet passend" kunnen
weigeren, als dat werk buiten hun
vorige werksector ligt, maar ander
zijds eisen stelt waaraan zij niette
min qua opleiding, ervaring, arbeids
verleden, geschooldheid, etc. wél
zouden kunnen beantwoorden.
WETSWIJZIGING WERKT
AVERECHTS
In de praktijk kunnen werklozen
zich niet zo gemakkelijk onttrekken
aan „passende arbeid" als het grote
publiek wel eens denkt. Terecht
heeft de minister van Sociale Zaken
in een brief aan de Tweede Kamer
nog eens gewezen op diverse uit
spraken van de Centrale Raad van
Beroep op grond waarvan de ge
volgtrekking kan worden gemaakt
dat werkzoeker, den wel degelijk
worden getoetst op hun bereidwil
ligheid om passende arbeid te aan
vaarden. Maar het grote publiek dat
meent dat werklozen zich van alles
kunnen permitteren, leest dergelijke
rechterlijke uitspraken natuurlijk
niet en ook de persmedia wijden er
zelden aandacht aan, waardoor de
vooroordelen jegens het beleid t.a.v.
werklozen blijven bestaan. De mi
nister heeft ook gezegd dat het in de
wet neerleggen van criteria voor het
aanvaarden van passende arbeid de
rechter zelfs zou kunnen beperken
in zijn oordeel. Juist wettelijk vast
gelegde criteria zouden werkloze
werkzoekenden argumenten kunnqn
bieden om arbeid die naar de hui
dige maatstaven niet passend wordt
geacht maar die zij vrijwillig heb
ben aanvaard, te weigeren en wel
licht zelfs op te zeggen. Dat is in
derdaad het grote probleem. Er zijn
tal van werklozen, die formeel niet
passende arbeid wèl aanvaarden en
een wetswijziging zcu hen op de ge
dachte kunnen brengen te gaan pro
cederen met een grote kans om dat
met een beroep op de letter van de
wet nog te winnen ook.
Kortom, een nauwe omschrijving
van het begrip „passende arbeid"
brengt ons geen stap verder. Je zou
sommige werklozen ermee aan. het
werk krijgen, anderen juist niet.
VERHUIZEN
Belangrijk is ook dat' de Centrale
Raad van Beroep in zijn uitspraken
wel degelijk rekening houdt met
veranderde inzichten, die in het
maatschappelijk leven vaste voet
hebben gekregen. Tot die langza
merhand veranderde inzichten re
kenen we ook het inzicht, dat werk
lozen hun werkkring niet per se vlak
bij hun woonplaats behoeven te zoe
ken, hoe gemakkelijk dat ook voor
hen zou zijn. In het algemeen geldt
dat een reisduur van één uur aan
vaardbaar is behoudens bijzondere
omstandigheden.
Voor sommige categorieën werk
nemers, voor wie weinig mogelijk
heden zijn in hun onmiddellijke om
geving, mag in beginsel worden ver
langd dat zij landelijk inzetbaar zijn,
zo heeft de minister kortgeleden, de
Kamer nog laten weten. Anderzijds
is hij niet voor het loslaten van de
reisafstand in het begrip passende
arbeid, want dat zou een ongewens
te migratie naar het westen tot ge
volg hebben wat strijdig is met het
spreidingsbeleid van de regering.
Met deze ministeriële uitspraak in de
hand kunnen we echter wèl stellen
dat werklozen die in het westen niet
aan de slag kunnen komen, maar in
het noorden, oosten of zuiden van
het land wèl een baan kunnen krij
gen, die werkkring dan maar moe
ten accepteren, want dat is nou juist
niet strijdig met het spreidingsbeleid
van de regering.
Kortom, de gedachte dat werk
zoekenden ook bereid moeten zijn
om in bepaalde gevallen te verhui
zen, begint meer en meer ingang te
vinden en wie weet, zal die gedach
te in de naaste toekomst ook meer
doorklinken in rechterlijke uitspra
ken.
NIET DUIDELIJK WAT DAAR VOOR IS
Verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd voor vrouwen is een
onderwerp, dat de laatstes jaren met de regelmaat van een klok bin
nen en buiten het parlement terugkeert. Va nvele zijden is er herhaaï-
delijn gepleit om de pensioengerechtigde leeftijd voor vrouwen terug
te brengen tot zestig jaar, omdat d-e ervaring zou leren, dat 65 jaar
voor de gemiddeld werkende vrouw te hoog zou zijn.
Minister Boersma heeft voorstellen in deze richting telkens afgewe
zen en daarbij onder meer gewezen op het juist door vrouwenorgani
saties gepropageerde beginsel van gelijke behandeling van mannen
en vrouwen. Door de pensioengerechtigde leeftijd alleen voor vrou
wen te verlagen zou dit beginsel geweld worden aangedaan, zo rede
neert de bewindsman.
VORMEN VROUWEN WEL
T ZWAKKE GESLACHT?
Het behoeft nauwelijks betoog dat
een vervroeging van de ingangsda
tum voor het AO W-pensioen voor
vrouwen niet onaanzienlijke finan
ciële consequenties zal hebben. Een
verhoging van de AO W-premie lijkt
so-wie-so onvermijdelijk en die ge
dachte zal een bewindsman van so
ciale zaken bij voorbaat al afschrik
ken, gelet op de algemene aandrang
om op het vlak van sociale voorzie
ningen te bezuinigen. Een regering
die het al moeilijk heeft om de voor
genomen l°/o-operatie uit te voeren,
zit bepaald niet te springen om
voorstellen zoals een verlaging van
de pensioengerechtigde leeftijd voor
vrouwen, voorstellen die immers al
leen maar geld kosten.
Een andere zaak is of dergelijke
voorstellen redelijk of niet redelijk
zijn. Het verweer van de minister,
dat het beginsel van gelijke behan
deling van mannen en vrouwen hier
door in gevaar zou komen, lijkt ons
niet erg sterk, evenals zijn opmer
king dat er behalve werkende vrou
wen tussen de 60 en 65 jaar ook nog
andere mensen zijn, die het moeilijk
hebben.
Het beginsel van gelijke behande
ling is natuurlijk op zichzelf een
goede zaak, maar dat betekent niet
dat men in principe tot in het ex
treme moet doorvoeren. Wanneer
met harde feiten zou kunnen wor
den aangetoond, dat vrouwen boven
de 60 jaar in het algemeen minder
tot werken in staat zijn dan mannen
in dezelfde leeftijdscategorie dan zou
een verlaging van de pensioenge
rechtigde leeftij'd voor vrouwen se
rieus overwogen dienen te worden.
Maar die harde feiten ontbreken nou
juist. De voorstanders beroepen zich
op veronderstellingen, die tal van
vragen onbeantwoord Jaren, en de
tegenstanders vluchten over het al
gemeen in vage argumenten, zoals
ook de huidige bewindsman van so
ciale zaken weer eens duidelijk
heeft aangetoond.
ONDERZOEK
Er zal veel meer onderzoek moe
ten komen naar de levensomstandig
heden van de betreffende vrouwen-
categorie, waarna de konklusies van
het onderzoek vergeleken zullen,
moeten worden met soortgelijk on
derzoek naar de levensomstandighe
den van mannen in dezelfde leef
tijdscategorie. Pas dan komen er
harde feiten op tafel, die aanleiding
zouden kunnen geven om in de
ouderdomswet met twee leeftijds
grenzen te gaan werken. Voorstan
der van een verlaging van de gepen
sioneerde leeftijdsgrens voor vrou
wen verwijzen gaarne naar het bui
tenland, waar in sommige landen
voor vrouwen wel een lagere pen
sioenleeftijd geldt, maar zo'n verwij
zing lijkt niet erg overtuigend. In
Morgen staat-ie bij ons klaar, de
gloednieuwe Ford Fiesta. Kompakt
van buiten, ruim van binnen.
Rotsvast op de weg, dank zij z'n
voortreffelijke voorwielaandrijving.
Zeer zuinig in onderhoud en
benzineverbruik.
Morgen openen de deuren van de
Ford Fiesta. Voor 'n proefrit met u.
Vanaf f 11390,-*
'Prijzen zijn inklusief transportkosten, reflecterende kentekenpla
ten, NL-transler, volle tank. gevarendriehoek, legeskosten ken
tekenbewijs. tectyleren ML. uitlaatsierstuk.
1 MAASHESEWEG 24 - VENRAY - TELEFOON 04780 - 5300
POSTBUS 25
de eerste plaats behoeven de werk
en levensomstandigheden voor een
bepaalde bevolkingscategorie niet in.
ieder land hetzelfde te zijn en er
zijn nogal wat landen, waar de wer
kende vrouwen weliswaar eerder
met pensioen gaan maar op andere
punten minder loyaal worden beje
gend dan in Nederland.
Een onderzoek naar de levensom
standigheden van bedoelde vrou-
wencategorie is ook daarom nood
zakelijk, omdat zowel de sterfte- als
de ziektestatistieken er niet op wij
zen, dat de werk. en levenssituatie
van mannen in dezelfde leeftijds
groep rooskleuriger zou zijn. "Wie dé
sterf testatistieken bekijkt, moet wel
tot de konfcLusie komen da mannen
veeleer het „zwakke geslacht" vor
men, want terwijl de gemiddelde le
vensduur van de vrouw niet afneemt
loopt die van de man wel terug.
Daarmee is over bet onderhavige
onderwerp natuurlijk niet alles ge
zegd, maar het is wel een gegeven
dat voorstanders van een verlaging
van de pensioengerechtigde leeftijd
voor vrouwen te denken moet geven.
Interessant in dit verband zijn ook
de uitkomsten van een onderzoek,
dat werd verricht onder zieke werk-
je kunt er je salaris, loon of andere
ontvangsten op laten storten.
ie geld is bii ons veilig, ie kriigt er
beschikken, wanneer je maar wilt.
geef ons een betalingsopdracht met
het bankgiroformulier of een
acceptgirokaart, wij zorgen dat
degene aan wie je iets te betalen hebt
zijn geld krijgt.
automatisch betalen?
automatisch sparen?
snel geregeld!
je kunt eventueel gebruik maken
van Eurocheques of betaalcheques.
als je soms even krap komt te
zitten vinden wij daar samen wel een
oplossing voor.
dankzij de rekening-afschriften kun
je later nog eens zien waar je geld
vandaan kwam of gebleven is.
nemers, die bij het GAK te Haarlem
stonden ingeschreven. Met name het
gegeven dat ongehuwde werkende
vrouwen minder ziek waren dan b.v.
gehuwde mannen, is in dit opzicht
interessant.
GEEN VERGETEN GROEP
Kortom, een onderzoek zou wel
eens uit kunnen wijzen dat het min
stens zo redelijk is om voor te stel
len dat mannen eerder met pensioen
gaan. Een voorstel dat nu bij de ka
binetsformatie ook een rol speelt.
Derhalve kan men het de be
windsman van Sociale Zaken niet
kwalijk nemen als hij op dit mo
ment een verlaging van de AOW-
grenzen voor welke categorie ook
afwijst, al had hij sterkere argumen
ten kunnen aanvoeren.
Anderzijds blijft het vraagstuk
van vervroegde pensionering, maar
dan op vrijwillige basis, een actueel
gegeven. De vakbonden hebben sug
gesties in deze richting gedaan, die
vooralsnog redelijker voorkomen
dan een voorstel om voor een be
paalde categorie een vervroegde
pensionering tot recht te verheffen.
Bovendien moet worden vastge
steld dat sociale verzekeringen in
komensderving opvangen, die ver
oorzaakt wordt door ziekte of lang
durige invaliditeit Meer dan de
helft van de werknemers boven de
60 zit in de WAO en dat geldt ook
voor vrouwen. Men kan dus niet
zeggen dat werkende vrouwen, die
ingevolge hun gezondheidstoestand
hun werk niet meer aan kunnen, als
een vergeten groep worden behan
deld. Veel al zijn zij met een WAO-
uitkering, die immers gerelateerd is
aan het laatstverdiende loon, beter
af dan met een AOW-uitkering.
Een deputatie van de bewoners
van de Camping Vlakwater is dezer
dagen door het college van B. en W.
ontvangen. Bij deze gelegenheid is
door de campingbewoners een lijst
met rond 150 handtekeningen over
handigd, ter ondersteuning van de
door hen te voeren aktie tot behoud
van de camping.
De campingbewoners hebben en
thousiast en met veel verve hun ar
gumenten om de camping ter plaat
se te handhaven naar voren gebracht
en bepleit.
Een samenvating van dit gesprek
zal ter kennis worden gebracht aan
de gemeenteraad en de leden van de
commissie voor ruimtelijke ordening
die op 2 augustus a.s. deze zaak zal
behandelen, voordat de gemeente
raad op 16 augustus een definitief
besluit zal nemen.