DRUKWERK Rayoncommissie over streekplan en patiëntenzorg v Meer dan 1500 m2 meubeltoonzaal DE GEER'S ELSENDORP (oude school wordt jeugdhüis) UITBREIDING INDUSTRIETERREIN OOSTRUM WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN NIEUWE DR. P0ELS-SCH00L BIJ DE LTS Openbare vergadering in Brukske DE SFEERVOLLE ZAAL LINDERS - V0LLEBERG STIENSTRA meubelen en tapijten ver beneden winkelprijs TAPIJT MEUBELCENTRALE B.V. VRIJDAG 14 NOVEMBER 1975 Nr. 46 ZES EN NEGENSTIGSTE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050452 ADVERTENTIEPRIJS 23 et per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 9,50 {uitsluitend bij vooruitbetaling) UIT DE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING Er waren leden van de commissie voor ruimtelyke ordening, die er toch wel moeite mee hadden direkt voor het blok gezet te worden om maar even het centrumplan te veranderen en maar in een, twee, drie akkoord te gaan met de uitbreiding van het indus trieterrein in Oostrum. Met name de voorlichting hierover vond men te summier, terwyl men ook te weinig van de achtergronden kent, welke geleid hebben tot deze voorstellen. Dat begon al bij de SCHOLENBOUW AAN DE LANGEWEG Daar wordt een nieuwe Dr. Poels- school annex kleuterschool gepland. De eerste gaat de „oude" Dr. Poels- school vervangen, de tweede de kleuterschool aan de Eindstraat en aan de Maasheseweg. Aanvankelijk had men die kleuter school bij de oude Dr. Poelsschool willen bouwen, maar daar zat men met grondkwesties, zodat van de ge plande en noodzakelijke integratie weinig terecht kwam. Men is zich toen af gaan vragen of het niet beter was om maar twee nieuwe scholen te bouwen, die wel geintegreerd konden worden en de oude school dan maar beschikbaar te stellen voor de jeugdverenigingen, die ook dringend om ruimte zitten te springen. Zo gezegd, zo gedaan, bleef alleen de vraag, waar? En ook op die vraag werd antwoord gegeven, want de fa milie Rutten had aan de Langeweg tegenover de L.T.S. nog grond lig^ gen en die kocht de raad in zijn laatste vergadering dan ook maar meteen voor dat doel. Nu was er nog een „maartje" en dat is: dat op ons onvolprezen cen trumplan uitgerekend die plaats is bestemd voor parkeerruimte. En dus moest de commissie maar even ad viseren dat die geplande parkeer ruimte ergens anders zal worden on dergebracht en dat de school daar dan gebouwd kan worden. Tegen deze gang van zaken had den zowel Mevr. Poels-Peters als Colsen toch wel enige bezwaren. Men had alle respekt voor het im provisatietalent dat hier, evenals bij de LOM-school, ten toon wordt ge spreid, maar men dacht toch aan 'n soort natte vinger politiek. Men weet al jaren dat er een nieuwe LOM- school moet komen, al jaren dat de kleuterschool Maasheseweg alles behalve een kleuterschool is, maar als men aan vervanging toe is, dan is het: god-zegen-de-greep, of waar ligt er in Venray nog een stukje dat daarvoor bruikbaar is. Het vreemde daarbij is dan ook nog dat geen mens weet of de scho lenplanningscommissie er mee ak koord gaat en waar dan wel ergens de nu verloren gaande parkeerruim te zal worden teruggevonden. Men drong aan op meer plaatsen in het nieuwe centrumplan voor „bij zondere bebouwing" om van dit ge- improviseer af te komen. WETHOUDER SCHOLS, geassis teerd door de staf van gemeente werken trok met verve ter verde diging. Hij gaf toe dat wat naar bui ten soms improvisatie lijkt, dikwijls het resultaat is van veel intern overleg en vergaderen. Al denkend over een zaak worden van verschil lende kanten andere gezichtspunten en mogelijkheden aangedragen, wel ke uiteindelijk dan uitmonden in een bepaalde visie, in een bepaald voorstel., Dat hiermede de parkeerplaatsen voor het nieuwe centrum geweld aan worden gedaan, noemde hij niet juist. Men heeft daar in die buurt een parkeerterrein aangegeven voor zo'n 110-120 wagens, feitelijk als een waarschuwing: denk er aan, mensen, als dat centrumplan klaar is, dan moet daar, in die buurt gelegenheid zijn tot parkeren. Het is geen wet van meden en perzen dat die par keerplaats uitgerekend t.o. de L.T.S. moet komen liggen. Wel zeker is, dat ze nu nog niet nodig is, zelfs niet voor grotere vrachtwagens. Tegen de tijd dat die plaats wel nodig is, gaat men weeraan tafel zitten, weer pra ten, weer ideeën opvragen en weer voorstellen doen. Hij vond het een goede tpplossing dat de nieuwe scholen in een hoek komen liggen, waar cok ander on derwijs gegeven wordt, ook al omdat de integratie daardoor met andere vormen van onderwijs hoogstens bevorderd kan worden. En de oude Dr. Poelsschool, welke thans nog op de balans staat voor 80.000,kan uitstekend dienen als jeugdonder- komén, Want waar kan men zo iets voor 80.000,in heel Venray vin den? CENTRUMPLAN De twee vertegenwoordigers van de zelfstandige ondernemers vonden het te veel natte-vinger-politiek, wat hier bedreven werd om na alle be togen toch hun instemming te geven, maar de rest van de commissie ging spontaan er achter staan of zuchtend onder het juk door. Wel akkoord ging men met het feit dat de exploitatie-opzet van het cen trumplan, dat in juli 1973 is vast gesteld, wordt bijgestuurd. Men heeft op dit moment wat meer ge gevens over b.v. grondverwerving en weet b.v. dat men in plaats van met de 5,3 miljoen, die men toen geschat heeft, nu 6,6 miljoen nodig heeft. Ook op openbare werken is wat meer zicht gekomen. Die zijn van 4,3 miljoen gestegen naar 6,0 miljoen en zo is het op alle uitgaven-posten. De totale kosten, die toen 12,5 mil joen geschat werden, komen nu op 15,5 miljoen. N Ook de inkomsten stijgen, ook al omdat subsidies enz. meegaan met de hogere prijzen en het totaal aan inkomsten stijgt nu van 12 naar 15 miljoen. Het tekort blijft ongeveer op hetzelfde peil, maar de grondprijzen zullen stijgen tot 250,per m2. WITTE VENNEN INDUSTRIETERREIN „Voor het op peil brengen van de voorraad industrieterrein is het ge wenst het bestaande terrein verder uit te breiden.aldus de begroting 1976. Dit was de wel heel summiere toelichting bij het voorstel om bij het huidige complex industrieterrei nen in Oostrum zuid 45 ha bij te voegen. Dan wordt dit industrieter rein uitgebreid langs Sparrendreef, tot achter het daar gelegen voetbal veld en krijgt aan de andere kant zijn begrenzing tegen de Gunhoek- weg onder het Oirlose en door de spoorlijn. Staande de vergadering werd ver teld dat op het grote industrieterrein van 130 ha aan de Maasheseweg er 62 uitgegeven zijn en 40 in optie zijn bij Rank Xerox. Dat houdt in dat nog 18 ha over zijn en die liggen vrij verspreid. Uitbreiding is daar niet meer mogelijk omdat men dan- in het Loobeekdal terecht komt. Het nieuwe industrieterrein tussen de Stationsweg en de Henri Dunant- straat is hoofdzakelijk bedoeld voor klein industrie, groot 26 ha, waarvan er 15 zijn uitgegeven 2 in optie zijn gevraagd. Zou er vandaag of mor gen een industrie willen komen, die 20 ha. nodig heeft dan kan Venray die niet bieden en moet neen knik ken. ,Er is een oud plan om tussen de Stationsweg en de Boshuizerbergen een industrieterrein aan te leggen, maar daar is men van afgestapt om dat het tedicht bij .de woonwijk Landweert komt liggen en boven dien het landschappelijk fraaie ge bied van de Boshuizen toch wel erg in gevaar kan brengen. Daar is veel minder gevaar voor bij de uitbreiding in Witte Vennen- gebied. Colsen was er echter niet zo kapot van. Natuurlijk moet Venray zorgen industrieterreinen te kunnen aan bieden, zeker nu het voor industria lisatie weer extra faciliteiten gekre gen heeft. Maar moet dat dan liggen ver van de woongebieden, zonder dat het verkeerstechnische behoorlijk beoordeeld is en met het gevaar dat Oostrum en Oirlo aan elkaar gaat breien. Mevr. Poels-Peters meende dat het tonnenspoorlijntje ongetwijfeld ook een rol bij deze terrein-keuze ge speeld heeft. Zij vroeg zich af of men ook eens niet de bevolking van Oos trum en Oirlo moest raadplegen. En tenslote en dat was wel haar grootste bezwaar zit men nu bui ten het structuurplan, zonder dat men zich over de uitbreiding van dat hele structuurplan al uitgespro ken heeft. Men gaat er door deze terrein-keuze al een bepaald stuk reserveren zonder dat men weet of het de aansluitende stukken in de toekomst niet in de weg ligt en be derft. Ook hier weer kwam de staf van gemeentewerken in het geweer om te vertellen dat er lang en breed over deze uitbreiding gefilosofeerd is voordat men het voorstel ter tafel had gebracht. Uitbreiding van het terrein aan de Maasheseweg zit er niet meer in. Het terrein Boshuizen zou mogelijkheden geven t.a.v. b.v. spoorwegaansluiting, maar ligt te dicht op Landweert en naar de Bos huizerbergen Laat men dat terrein als buitengebied voor die woonwijk houden! Dan blijft niets anders over dan uitbreiding van het Oostrumse terrein, waar Nestlé en Freudenberg reeds een aanzet hebben gedaan en dat ver genoeg van de Oostrumse woonkern afligt, om daar schadelijk voor te zijn, maar wel in de nabij heid van een doorgaande provinciale weg, welke verkeerstechnisch gezien zeer gunstig ligt, daar het meeste verkeer via deze weg afgewikkeld kan worden, terwijl een deel van het woon-werkverkeer via de Henri Du- nantstraat gaat lopen. Het aan el kaar groeien van Oostrum en Oirlo zag men niet doordat de spoorlijn een stevige barrière vormt. Venray heeft in 10 jaren ongeveer 75 ha industrieterrein nodig om de eigen aanwas van de beroepsbevol king op te kunnen vangen en men zal ergens daarmede een een begin moeten maken. Na lang twijfelen en rikraden vindt men dit de beste oplossing. En daar kreeg men de commissie, zij het na enig praten, wel in mee, maar Mevr. Poels-Peters wenste haar standpunt voorlopig niet te wijzigen en zal dan in de betrokken raadsvergadering haar definitief oordeel geven. Met het industrieterrein tussen de Stationsweg en de Henri Dunant- straat had de commissie weinig moeite. Maar wel werd de voorzitter wat sarcastisch gevraagd of een ad vies nog wel zin heeft, nu de raad de grond al aangekocht heeft en doorverkocht heeft voor industrieën. ANTHONIUS VELDWEG De 8 ha tussen de Anthoniusveld- weg en de nieuwe provinciale weg heeft al een bewogen ambtelijk leven achter de rug. Eerst was het buiten gebied en agrarisch. Toen werd het „St. Servatiusgrond", wat dat ook wezen moge. Toen Servatius grond genoeg bleek te hebben, werd het weer agrarisch gebied, toen gebied voor klein in dustrieën en nu lag er het voorstel cm daar maar „bijzondere doelein den" op te plakken, vanwege een nieuwe huishoudschool en de toe komstige M.T.S. die men daar wil gaan bouwen! Mevr. Poels-Peters wilde wel eens weten wie er nu feitelijk voor ver antwoordelijk is, dat deze grond tel kens maar andere bestemmingen kreeg, zonder dat die ooit tot heden officieel zijn vastgelegd. Daarnaast wilde zij weten, welke bestemming de gronden hebben tus sen de St. Servatiusweg en deze An- thoniusveldweg. Door allerlei aan kopen is daar al het een en ander St. Servatiusgrond, maar een offi ciële bestemming als St. Servatius grond is in de hele wet niet te vin den. Wat is die dan wel, agrarisch gebied of heeft dat ook een bijzon dere bestemming? Het bleek allemal zo'n vaart niet te lopen. Was het aanvankelijk agra risch gebied, toch was het wel dui delijk dat Servatius voor eventuele uitbreidingen zijn oog op dat stuk had laten vallen en er al zaken in had gedaan. Toen echter bleek dat men niet verder wilde gaan dan tot de Anthoniusveldweg, heeft men lang met de gedachte gespeeld om van het resterende stuk, dus tot aan de provinciale weg, te bestemmen voor klein industrie. De ontwikke lingen zijn echter dusdanig gewor den, dat die kleine industrieën over de provinciale weg terecht zijn ge komen en nu de uitbreidingslust van Servatius ook zo groot niet meer is, wil men het betrokken stuk veilig stellen voor een eventuele nieuw bouw van de scholengemeenschap Marianum en de toekomstige M.T.S. Nu wordt dus de bestemming offi cieel voor bijzondere doeleinden. En daar had dan uiteindelijk de commissie weinig meer over te zeg gen. In diezelfde vergadering besloot men de bouw van kleine bijgebouw tjes bij woningen in bungalowpar ken als het Bergkwartier mogelijk te maken, al blijft De Bruyn het een vreemde zaak vinden, dat men hier wel zo iets toestaat, maar b.v. een schuilhut voor paarden in het bui tengebied niet. Ook de bouw van 4 bejaardenwo ningen in Oirlo, 6 in Ysselsteyn, 4 in Castenray, 4 in Veulen, 8 in Heide en 3 in Vredepeel vraagt een afzon derlijke herziening van de betreffen de bestemmingsplannen en dus een voorbereidingsbesluit. Daar had de commissie geen moeite mee. De bouw van een informatiecen trum van de gezamenlijke nutsbe drijven achter het Mgr. Wijnhoven- park in de Paterslaan kreeg ook de zegen van de ruimtelijke ordenings commissie, evenals de voorgenomen bouw van een koninkrijkszaal door de Getuigen van Jehova aan de Oude Oostrumseweg achter de prot. chris telijke school. Dinsdag 18 november is er in de aula van de openbare school in Brukske een openbare vergadering van de wijkraad. Een vergadering, waarop de wijkraad niet alleen ver tegenwoordigers verwacht van ver enigingen en instellingen, welke in Brukske werken of veel leden heb ben, maar iedereen die belangstel ling heeft in het reilen en zeilen van deze nieuwe wijk. Men wil namelijk die avond aan de orde gaan stellen, die voorzienin gen welke nodig zijn op sociaal-cul tureel terrein, welke in Brukske no dig zijn om deze jonge wijk leefbaar te maken en leefbaar te houden. Men weet dat er ruimte moet zijn voor de opvang en ontmoeting van de jeugd, dat er mogelijkheden moe ten komen voor kontakten tussen de wijkbewoners, mogelijkheden voor ontspanning en rekreatie voor ver schillende groepen, maar ook voor de hele wijk, kortom men heeft als wijkraad al een hoop wensen op pa pier gezet, maar als die niet onder streept en gedragen worden door de mensen uit de wijk zelf of door het verenigingsleven, dan schiet men met al die wensen bar weinig op. Het wordt nu zaak dat men gaat komen tot een goede en juiste inventarisa tie en planning van wat dan ge noemd worden welzijnsvoorzieningen en daarom rekent het bestuur van de wijkraad op een zo groot moge lijke opkomst en deelname aan het gesprek, wat men dinsdagavond op gang hoopt te brengen. Iedereen is welkom en iedereen wordt verwacht. VOOR AL UW VAN DEN MUNCKHOF B.V. VOOR BRUILOFTEN EN FEESTEN TIJDIG RESERVEREN s.v.p. Stationsweg 147 - Venray - tal. 1510 De rayoncommissie, en met name de dorpsraden, hebben wel be langstelling voor het komende streekplan. Maar de tot nu toe verschenen nota's en rapporten vindt men dermate moeilijk lees baar, dat men al in een eerder stadium daartegen geprotesteerd heeft en verzocht heeft om wil men de inspraak ook waar ma ken om meer duidelijkheid. Die duidelijkheid zou dan in de laatste vergadering Ir. J. Planje ko men brengen, die speciaal door de provincie is aangetrokken inzake in spraak over het streekplan. ACHTERGROND Hij belichtte de achtergrond van het waarom van een streekplan. De noodzakelijkheid van 'n beleid voor ruimtelijke ordening zal in ons vol lopend Nederland door niemand be twijfeld worden. Daartoe zijn de wetten op de ruimtelijke ordening verschenen, welke het landelijke be leid vastleggen. Maar ook de pro vincies en gemeenten moeten dit gaan vaststellen in streek- en be stemmingsplannen, welke niet al leen op elkaar maar ook op het lan delijk beleid moeten worden afge stemd. Zonder streekplan geen be stemmingsplan dus. Nu kan de pro vincie via de staten wel zo'n streek plan vaststellen, maar dat houdt in dat allerlei groepen, die inzake zo'n streekplan zinnige dingen zouden kunnen aandragen, buitenspel staan. Reden waarom men een hele proce dure heeft opgezet om iedereen, die inspraak wil geven bij de opstelling van een streekplan, in dit geval het plan voor Midden- en Noord-Lim burg. Dat doet men dan door zgn. facet-studies ter discussie te stellen, die aanvankelijk in Noord Limburg door een 200 mensen in 4 streek- commissies bestudeerd en bekom- mentarieerd werden. Dat de eerste facet-studies te moei lijk waren, ontkende Ir. Planje niet, maar sinds hiervan ook weer uit treksels waren gemaakt worden door journalisten is toch wel veel verbeterd, al gaf hij toe dat de stem van de gewone man niet doorklinkt. Nu is het afwachten of in het ont- werp-streekplan de inbreng van de ze commissies voldoende gehono reerd wordt. Als dat er komt, wil men een nieuwe poging doen om mensen bij de verdere uitwerking te betrekken door extra propaganda en uitgebreidere voorlichting. Bij de vragen kwam naar voren dat Ir. Planje wel zeer optimistisch is met zijn deelname cijfers. Stelde hij dat er van de 200 intussen de helft is afgevallen, vanuit de verga dering werd hem er op gewezen dat er de laatste vergadering maar 38 waren. Wat de rayonkommissie wil de, zijn duidelijke samenvattingen met discussiestellingen. Verder kwam de vraag naar vo ren of dhr. van Kesteren, die in staat is geblekende rayoncommissie in het verleden duidelijk en klaar te vertellen, waarover het nu allemaal gaat, niet speciaal daartoe kan wor den aangetrokken. De financiering daarvan kan niet van de kant van de provincie, maar Ir. Planje dacht dat dit een zaak is van de aange sloten gemeenten en samenlevings opbouw. Hij raadde verder de nog belang rijke deelnota's over verkeer en suburbanisatie dringend in de aan dacht van de rayoncommissie aan. DREMPELSITUATIES Een heel andere, zaak kwam aan de orde toen de nota drempelsitua ties wederom op tafel kwam. Deze nota is ontstaan uit een initiatief in St. Anna, waar men naging de hulp, welke ex-patiënten nodig kunnen hebben. Daar lukte dat niet zo goed, omdat veel van die hulp betrekking had op zaken buiten St. Anna. Men is toen met afgevaardigden van wel zijnsorganisaties aan tafel gaanzit- ten en daar is deze nota uit voort-? gevloeid. Uit die nota wordt duidelijk dat alleen al in St. Anna een 300 per sonen niet meer hoefden te blijven als er buiten de instelling initiatie ven zouden ontwikkeld worden om deze mensen op te vangen en te be geleiden. Zou de rayoncommissie daartoe niet enige initiatieven kun nen nemen? Er is een landelijke stichting Pan dora, welke in dit opzicht al veel baanbrekend werk heeft verricht; er zijn in Heilo en Boekei enkele woon- experimenten bezig, waarbij patiën ten en niet-patiënten onder en bij elkaar wonen; er zijn vrijwilligers, weer elders, met patiënten bood schappen gaan doen, kortom op dit terrein is wel iets gaande. Maar de vergadering moest na enige discus sie toch wel toegeven dat men een patiënt uit een inrichting, zelfs in Venray met zijn ervaring, toch nog altijd anders bekijkt, dan de patiënt uit het ziekenhuis. Een her-begin is voor die mensen dan dikwijls wel zeer moeilijk, ook al omdat men hem of haar als patiënt blijft bekij ken. Zelfs zijn of haar familie, laat staan de omgeving en de oude vrien den. Daartoe is een hele mentaliteits verandering nodig. Ook zal nodig zijn, dat de inrichtingen zelf hier voor meer gaan doen. Waarom, zo werd gevraagd, kan een patiënt, die daar aardigheid aan heeft of kennis geen lid worden van een plaatselijk muziekgezelschap, sport- of andere vereniging en worden ze niet meer betrokken bij het plaatselijk gebeu ren? Hoewel men er van overtuigd was niet in een, twee, drie een pasklare oplossing te hebben gaan mevr. Op 't Veld en de heren Ru- land, Wismans, Meyer en Leyssen een werkgroep vormen, die zich met deze problematiek toch wat dieper gaat bezig houden. Uw makelaat Makelaardij Projektontwikiceling Hypotheken Verzekeringen Beheer Taxaties Stienstra Venray BV Venray, Stationsweg 11 Tel. 04780-4438* r De grootste van het Peélland Levering rechtstreeks af fabriek VENRAY PAST. RUTTENSTRAAT 14 TEL. 04780-2918 Beneden-Leeuwen, Zijveld 18 en 5 tel. 08879-1671 Zeelandsedtjk 51 aan Midden Peelweg

Peel en Maas | 1975 | | pagina 5