DRUKWERK
Rayoncommissie over
streekplan en patiëntenzorg
v
Meer dan 1500 m2 meubeltoonzaal
DE GEER'S ELSENDORP
(oude school wordt jeugdhüis)
UITBREIDING INDUSTRIETERREIN OOSTRUM
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
NIEUWE DR. P0ELS-SCH00L BIJ DE LTS
Openbare
vergadering in
Brukske
DE SFEERVOLLE ZAAL
LINDERS - V0LLEBERG
STIENSTRA
meubelen en tapijten ver beneden winkelprijs
TAPIJT MEUBELCENTRALE B.V.
VRIJDAG 14 NOVEMBER 1975 Nr. 46
ZES EN NEGENSTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050452
ADVERTENTIEPRIJS 23 et per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 9,50 {uitsluitend bij vooruitbetaling)
UIT DE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING
Er waren leden van de commissie voor ruimtelyke ordening, die
er toch wel moeite mee hadden direkt voor het blok gezet te
worden om maar even het centrumplan te veranderen en maar in
een, twee, drie akkoord te gaan met de uitbreiding van het indus
trieterrein in Oostrum. Met name de voorlichting hierover vond
men te summier, terwyl men ook te weinig van de achtergronden
kent, welke geleid hebben tot deze voorstellen.
Dat begon al bij de
SCHOLENBOUW AAN DE
LANGEWEG
Daar wordt een nieuwe Dr. Poels-
school annex kleuterschool gepland.
De eerste gaat de „oude" Dr. Poels-
school vervangen, de tweede de
kleuterschool aan de Eindstraat en
aan de Maasheseweg.
Aanvankelijk had men die kleuter
school bij de oude Dr. Poelsschool
willen bouwen, maar daar zat men
met grondkwesties, zodat van de ge
plande en noodzakelijke integratie
weinig terecht kwam.
Men is zich toen af gaan vragen
of het niet beter was om maar twee
nieuwe scholen te bouwen, die wel
geintegreerd konden worden en de
oude school dan maar beschikbaar
te stellen voor de jeugdverenigingen,
die ook dringend om ruimte zitten te
springen.
Zo gezegd, zo gedaan, bleef alleen
de vraag, waar? En ook op die vraag
werd antwoord gegeven, want de fa
milie Rutten had aan de Langeweg
tegenover de L.T.S. nog grond lig^
gen en die kocht de raad in zijn
laatste vergadering dan ook maar
meteen voor dat doel.
Nu was er nog een „maartje" en
dat is: dat op ons onvolprezen cen
trumplan uitgerekend die plaats is
bestemd voor parkeerruimte. En dus
moest de commissie maar even ad
viseren dat die geplande parkeer
ruimte ergens anders zal worden on
dergebracht en dat de school daar
dan gebouwd kan worden.
Tegen deze gang van zaken had
den zowel Mevr. Poels-Peters als
Colsen toch wel enige bezwaren.
Men had alle respekt voor het im
provisatietalent dat hier, evenals bij
de LOM-school, ten toon wordt ge
spreid, maar men dacht toch aan 'n
soort natte vinger politiek. Men weet
al jaren dat er een nieuwe LOM-
school moet komen, al jaren dat de
kleuterschool Maasheseweg alles
behalve een kleuterschool is, maar
als men aan vervanging toe is, dan
is het: god-zegen-de-greep, of waar
ligt er in Venray nog een stukje dat
daarvoor bruikbaar is.
Het vreemde daarbij is dan ook
nog dat geen mens weet of de scho
lenplanningscommissie er mee ak
koord gaat en waar dan wel ergens
de nu verloren gaande parkeerruim
te zal worden teruggevonden.
Men drong aan op meer plaatsen
in het nieuwe centrumplan voor „bij
zondere bebouwing" om van dit ge-
improviseer af te komen.
WETHOUDER SCHOLS, geassis
teerd door de staf van gemeente
werken trok met verve ter verde
diging. Hij gaf toe dat wat naar bui
ten soms improvisatie lijkt, dikwijls
het resultaat is van veel intern
overleg en vergaderen. Al denkend
over een zaak worden van verschil
lende kanten andere gezichtspunten
en mogelijkheden aangedragen, wel
ke uiteindelijk dan uitmonden in
een bepaalde visie, in een bepaald
voorstel.,
Dat hiermede de parkeerplaatsen
voor het nieuwe centrum geweld
aan worden gedaan, noemde hij niet
juist. Men heeft daar in die buurt
een parkeerterrein aangegeven voor
zo'n 110-120 wagens, feitelijk als een
waarschuwing: denk er aan, mensen,
als dat centrumplan klaar is, dan
moet daar, in die buurt gelegenheid
zijn tot parkeren. Het is geen wet
van meden en perzen dat die par
keerplaats uitgerekend t.o. de L.T.S.
moet komen liggen. Wel zeker is, dat
ze nu nog niet nodig is, zelfs niet
voor grotere vrachtwagens. Tegen de
tijd dat die plaats wel nodig is, gaat
men weeraan tafel zitten, weer pra
ten, weer ideeën opvragen en weer
voorstellen doen.
Hij vond het een goede tpplossing
dat de nieuwe scholen in een hoek
komen liggen, waar cok ander on
derwijs gegeven wordt, ook al omdat
de integratie daardoor met andere
vormen van onderwijs hoogstens
bevorderd kan worden. En de oude
Dr. Poelsschool, welke thans nog op
de balans staat voor 80.000,kan
uitstekend dienen als jeugdonder-
komén, Want waar kan men zo iets
voor 80.000,in heel Venray vin
den?
CENTRUMPLAN
De twee vertegenwoordigers van
de zelfstandige ondernemers vonden
het te veel natte-vinger-politiek, wat
hier bedreven werd om na alle be
togen toch hun instemming te geven,
maar de rest van de commissie ging
spontaan er achter staan of zuchtend
onder het juk door.
Wel akkoord ging men met het feit
dat de exploitatie-opzet van het cen
trumplan, dat in juli 1973 is vast
gesteld, wordt bijgestuurd. Men
heeft op dit moment wat meer ge
gevens over b.v. grondverwerving en
weet b.v. dat men in plaats van met
de 5,3 miljoen, die men toen geschat
heeft, nu 6,6 miljoen nodig heeft.
Ook op openbare werken is wat
meer zicht gekomen. Die zijn van
4,3 miljoen gestegen naar 6,0 miljoen
en zo is het op alle uitgaven-posten.
De totale kosten, die toen 12,5 mil
joen geschat werden, komen nu op
15,5 miljoen. N
Ook de inkomsten stijgen, ook al
omdat subsidies enz. meegaan met
de hogere prijzen en het totaal aan
inkomsten stijgt nu van 12 naar 15
miljoen. Het tekort blijft ongeveer op
hetzelfde peil, maar de grondprijzen
zullen stijgen tot 250,per m2.
WITTE VENNEN
INDUSTRIETERREIN
„Voor het op peil brengen van de
voorraad industrieterrein is het ge
wenst het bestaande terrein verder
uit te breiden.aldus de begroting
1976. Dit was de wel heel summiere
toelichting bij het voorstel om bij
het huidige complex industrieterrei
nen in Oostrum zuid 45 ha bij te
voegen. Dan wordt dit industrieter
rein uitgebreid langs Sparrendreef,
tot achter het daar gelegen voetbal
veld en krijgt aan de andere kant
zijn begrenzing tegen de Gunhoek-
weg onder het Oirlose en door de
spoorlijn.
Staande de vergadering werd ver
teld dat op het grote industrieterrein
van 130 ha aan de Maasheseweg er
62 uitgegeven zijn en 40 in optie zijn
bij Rank Xerox. Dat houdt in dat
nog 18 ha over zijn en die liggen vrij
verspreid. Uitbreiding is daar niet
meer mogelijk omdat men dan- in
het Loobeekdal terecht komt.
Het nieuwe industrieterrein tussen
de Stationsweg en de Henri Dunant-
straat is hoofdzakelijk bedoeld voor
klein industrie, groot 26 ha, waarvan
er 15 zijn uitgegeven 2 in optie zijn
gevraagd. Zou er vandaag of mor
gen een industrie willen komen, die
20 ha. nodig heeft dan kan Venray
die niet bieden en moet neen knik
ken.
,Er is een oud plan om tussen de
Stationsweg en de Boshuizerbergen
een industrieterrein aan te leggen,
maar daar is men van afgestapt om
dat het tedicht bij .de woonwijk
Landweert komt liggen en boven
dien het landschappelijk fraaie ge
bied van de Boshuizen toch wel erg
in gevaar kan brengen.
Daar is veel minder gevaar voor
bij de uitbreiding in Witte Vennen-
gebied.
Colsen was er echter niet zo kapot
van. Natuurlijk moet Venray zorgen
industrieterreinen te kunnen aan
bieden, zeker nu het voor industria
lisatie weer extra faciliteiten gekre
gen heeft. Maar moet dat dan liggen
ver van de woongebieden, zonder dat
het verkeerstechnische behoorlijk
beoordeeld is en met het gevaar dat
Oostrum en Oirlo aan elkaar gaat
breien.
Mevr. Poels-Peters meende dat
het tonnenspoorlijntje ongetwijfeld
ook een rol bij deze terrein-keuze ge
speeld heeft. Zij vroeg zich af of men
ook eens niet de bevolking van Oos
trum en Oirlo moest raadplegen. En
tenslote en dat was wel haar
grootste bezwaar zit men nu bui
ten het structuurplan, zonder dat
men zich over de uitbreiding van
dat hele structuurplan al uitgespro
ken heeft. Men gaat er door deze
terrein-keuze al een bepaald stuk
reserveren zonder dat men weet of
het de aansluitende stukken in de
toekomst niet in de weg ligt en be
derft.
Ook hier weer kwam de staf van
gemeentewerken in het geweer om
te vertellen dat er lang en breed
over deze uitbreiding gefilosofeerd is
voordat men het voorstel ter tafel
had gebracht. Uitbreiding van het
terrein aan de Maasheseweg zit er
niet meer in. Het terrein Boshuizen
zou mogelijkheden geven t.a.v. b.v.
spoorwegaansluiting, maar ligt te
dicht op Landweert en naar de Bos
huizerbergen Laat men dat terrein
als buitengebied voor die woonwijk
houden! Dan blijft niets anders over
dan uitbreiding van het Oostrumse
terrein, waar Nestlé en Freudenberg
reeds een aanzet hebben gedaan en
dat ver genoeg van de Oostrumse
woonkern afligt, om daar schadelijk
voor te zijn, maar wel in de nabij
heid van een doorgaande provinciale
weg, welke verkeerstechnisch gezien
zeer gunstig ligt, daar het meeste
verkeer via deze weg afgewikkeld
kan worden, terwijl een deel van het
woon-werkverkeer via de Henri Du-
nantstraat gaat lopen. Het aan el
kaar groeien van Oostrum en Oirlo
zag men niet doordat de spoorlijn
een stevige barrière vormt.
Venray heeft in 10 jaren ongeveer
75 ha industrieterrein nodig om de
eigen aanwas van de beroepsbevol
king op te kunnen vangen en men
zal ergens daarmede een een begin
moeten maken.
Na lang twijfelen en rikraden vindt
men dit de beste oplossing. En daar
kreeg men de commissie, zij het na
enig praten, wel in mee, maar Mevr.
Poels-Peters wenste haar standpunt
voorlopig niet te wijzigen en zal dan
in de betrokken raadsvergadering
haar definitief oordeel geven.
Met het industrieterrein tussen de
Stationsweg en de Henri Dunant-
straat had de commissie weinig
moeite. Maar wel werd de voorzitter
wat sarcastisch gevraagd of een ad
vies nog wel zin heeft, nu de raad
de grond al aangekocht heeft en
doorverkocht heeft voor industrieën.
ANTHONIUS VELDWEG
De 8 ha tussen de Anthoniusveld-
weg en de nieuwe provinciale weg
heeft al een bewogen ambtelijk leven
achter de rug. Eerst was het buiten
gebied en agrarisch. Toen werd het
„St. Servatiusgrond", wat dat ook
wezen moge.
Toen Servatius grond genoeg bleek
te hebben, werd het weer agrarisch
gebied, toen gebied voor klein in
dustrieën en nu lag er het voorstel
cm daar maar „bijzondere doelein
den" op te plakken, vanwege een
nieuwe huishoudschool en de toe
komstige M.T.S. die men daar wil
gaan bouwen!
Mevr. Poels-Peters wilde wel eens
weten wie er nu feitelijk voor ver
antwoordelijk is, dat deze grond tel
kens maar andere bestemmingen
kreeg, zonder dat die ooit tot heden
officieel zijn vastgelegd.
Daarnaast wilde zij weten, welke
bestemming de gronden hebben tus
sen de St. Servatiusweg en deze An-
thoniusveldweg. Door allerlei aan
kopen is daar al het een en ander
St. Servatiusgrond, maar een offi
ciële bestemming als St. Servatius
grond is in de hele wet niet te vin
den. Wat is die dan wel, agrarisch
gebied of heeft dat ook een bijzon
dere bestemming?
Het bleek allemal zo'n vaart niet
te lopen. Was het aanvankelijk agra
risch gebied, toch was het wel dui
delijk dat Servatius voor eventuele
uitbreidingen zijn oog op dat stuk
had laten vallen en er al zaken in
had gedaan. Toen echter bleek dat
men niet verder wilde gaan dan tot
de Anthoniusveldweg, heeft men
lang met de gedachte gespeeld om
van het resterende stuk, dus tot aan
de provinciale weg, te bestemmen
voor klein industrie. De ontwikke
lingen zijn echter dusdanig gewor
den, dat die kleine industrieën over
de provinciale weg terecht zijn ge
komen en nu de uitbreidingslust van
Servatius ook zo groot niet meer is,
wil men het betrokken stuk veilig
stellen voor een eventuele nieuw
bouw van de scholengemeenschap
Marianum en de toekomstige M.T.S.
Nu wordt dus de bestemming offi
cieel voor bijzondere doeleinden.
En daar had dan uiteindelijk de
commissie weinig meer over te zeg
gen.
In diezelfde vergadering besloot
men de bouw van kleine bijgebouw
tjes bij woningen in bungalowpar
ken als het Bergkwartier mogelijk
te maken, al blijft De Bruyn het een
vreemde zaak vinden, dat men hier
wel zo iets toestaat, maar b.v. een
schuilhut voor paarden in het bui
tengebied niet.
Ook de bouw van 4 bejaardenwo
ningen in Oirlo, 6 in Ysselsteyn, 4
in Castenray, 4 in Veulen, 8 in Heide
en 3 in Vredepeel vraagt een afzon
derlijke herziening van de betreffen
de bestemmingsplannen en dus een
voorbereidingsbesluit. Daar had de
commissie geen moeite mee.
De bouw van een informatiecen
trum van de gezamenlijke nutsbe
drijven achter het Mgr. Wijnhoven-
park in de Paterslaan kreeg ook de
zegen van de ruimtelijke ordenings
commissie, evenals de voorgenomen
bouw van een koninkrijkszaal door
de Getuigen van Jehova aan de Oude
Oostrumseweg achter de prot. chris
telijke school.
Dinsdag 18 november is er in de
aula van de openbare school in
Brukske een openbare vergadering
van de wijkraad. Een vergadering,
waarop de wijkraad niet alleen ver
tegenwoordigers verwacht van ver
enigingen en instellingen, welke in
Brukske werken of veel leden heb
ben, maar iedereen die belangstel
ling heeft in het reilen en zeilen van
deze nieuwe wijk.
Men wil namelijk die avond aan
de orde gaan stellen, die voorzienin
gen welke nodig zijn op sociaal-cul
tureel terrein, welke in Brukske no
dig zijn om deze jonge wijk leefbaar
te maken en leefbaar te houden.
Men weet dat er ruimte moet zijn
voor de opvang en ontmoeting van
de jeugd, dat er mogelijkheden moe
ten komen voor kontakten tussen de
wijkbewoners, mogelijkheden voor
ontspanning en rekreatie voor ver
schillende groepen, maar ook voor de
hele wijk, kortom men heeft als
wijkraad al een hoop wensen op pa
pier gezet, maar als die niet onder
streept en gedragen worden door de
mensen uit de wijk zelf of door het
verenigingsleven, dan schiet men
met al die wensen bar weinig op. Het
wordt nu zaak dat men gaat komen
tot een goede en juiste inventarisa
tie en planning van wat dan ge
noemd worden welzijnsvoorzieningen
en daarom rekent het bestuur van
de wijkraad op een zo groot moge
lijke opkomst en deelname aan het
gesprek, wat men dinsdagavond op
gang hoopt te brengen.
Iedereen is welkom en iedereen
wordt verwacht.
VOOR AL UW
VAN DEN MUNCKHOF B.V.
VOOR BRUILOFTEN EN FEESTEN
TIJDIG RESERVEREN s.v.p.
Stationsweg 147 - Venray - tal. 1510
De rayoncommissie, en met name de dorpsraden, hebben wel be
langstelling voor het komende streekplan. Maar de tot nu toe
verschenen nota's en rapporten vindt men dermate moeilijk lees
baar, dat men al in een eerder stadium daartegen geprotesteerd
heeft en verzocht heeft om wil men de inspraak ook waar ma
ken om meer duidelijkheid.
Die duidelijkheid zou dan in de
laatste vergadering Ir. J. Planje ko
men brengen, die speciaal door de
provincie is aangetrokken inzake in
spraak over het streekplan.
ACHTERGROND
Hij belichtte de achtergrond van
het waarom van een streekplan. De
noodzakelijkheid van 'n beleid voor
ruimtelijke ordening zal in ons vol
lopend Nederland door niemand be
twijfeld worden. Daartoe zijn de
wetten op de ruimtelijke ordening
verschenen, welke het landelijke be
leid vastleggen. Maar ook de pro
vincies en gemeenten moeten dit
gaan vaststellen in streek- en be
stemmingsplannen, welke niet al
leen op elkaar maar ook op het lan
delijk beleid moeten worden afge
stemd. Zonder streekplan geen be
stemmingsplan dus. Nu kan de pro
vincie via de staten wel zo'n streek
plan vaststellen, maar dat houdt in
dat allerlei groepen, die inzake zo'n
streekplan zinnige dingen zouden
kunnen aandragen, buitenspel staan.
Reden waarom men een hele proce
dure heeft opgezet om iedereen, die
inspraak wil geven bij de opstelling
van een streekplan, in dit geval het
plan voor Midden- en Noord-Lim
burg. Dat doet men dan door zgn.
facet-studies ter discussie te stellen,
die aanvankelijk in Noord Limburg
door een 200 mensen in 4 streek-
commissies bestudeerd en bekom-
mentarieerd werden.
Dat de eerste facet-studies te moei
lijk waren, ontkende Ir. Planje niet,
maar sinds hiervan ook weer uit
treksels waren gemaakt worden
door journalisten is toch wel veel
verbeterd, al gaf hij toe dat de stem
van de gewone man niet doorklinkt.
Nu is het afwachten of in het ont-
werp-streekplan de inbreng van de
ze commissies voldoende gehono
reerd wordt. Als dat er komt, wil
men een nieuwe poging doen om
mensen bij de verdere uitwerking te
betrekken door extra propaganda en
uitgebreidere voorlichting.
Bij de vragen kwam naar voren
dat Ir. Planje wel zeer optimistisch
is met zijn deelname cijfers. Stelde
hij dat er van de 200 intussen de
helft is afgevallen, vanuit de verga
dering werd hem er op gewezen dat
er de laatste vergadering maar 38
waren. Wat de rayonkommissie wil
de, zijn duidelijke samenvattingen
met discussiestellingen.
Verder kwam de vraag naar vo
ren of dhr. van Kesteren, die in
staat is geblekende rayoncommissie
in het verleden duidelijk en klaar te
vertellen, waarover het nu allemaal
gaat, niet speciaal daartoe kan wor
den aangetrokken. De financiering
daarvan kan niet van de kant van
de provincie, maar Ir. Planje dacht
dat dit een zaak is van de aange
sloten gemeenten en samenlevings
opbouw.
Hij raadde verder de nog belang
rijke deelnota's over verkeer en
suburbanisatie dringend in de aan
dacht van de rayoncommissie aan.
DREMPELSITUATIES
Een heel andere, zaak kwam aan
de orde toen de nota drempelsitua
ties wederom op tafel kwam. Deze
nota is ontstaan uit een initiatief in
St. Anna, waar men naging de hulp,
welke ex-patiënten nodig kunnen
hebben. Daar lukte dat niet zo goed,
omdat veel van die hulp betrekking
had op zaken buiten St. Anna. Men
is toen met afgevaardigden van wel
zijnsorganisaties aan tafel gaanzit-
ten en daar is deze nota uit voort-?
gevloeid.
Uit die nota wordt duidelijk dat
alleen al in St. Anna een 300 per
sonen niet meer hoefden te blijven
als er buiten de instelling initiatie
ven zouden ontwikkeld worden om
deze mensen op te vangen en te be
geleiden. Zou de rayoncommissie
daartoe niet enige initiatieven kun
nen nemen?
Er is een landelijke stichting Pan
dora, welke in dit opzicht al veel
baanbrekend werk heeft verricht; er
zijn in Heilo en Boekei enkele woon-
experimenten bezig, waarbij patiën
ten en niet-patiënten onder en bij
elkaar wonen; er zijn vrijwilligers,
weer elders, met patiënten bood
schappen gaan doen, kortom op dit
terrein is wel iets gaande. Maar de
vergadering moest na enige discus
sie toch wel toegeven dat men een
patiënt uit een inrichting, zelfs in
Venray met zijn ervaring, toch nog
altijd anders bekijkt, dan de patiënt
uit het ziekenhuis. Een her-begin
is voor die mensen dan dikwijls wel
zeer moeilijk, ook al omdat men
hem of haar als patiënt blijft bekij
ken. Zelfs zijn of haar familie, laat
staan de omgeving en de oude vrien
den.
Daartoe is een hele mentaliteits
verandering nodig. Ook zal nodig
zijn, dat de inrichtingen zelf hier
voor meer gaan doen. Waarom, zo
werd gevraagd, kan een patiënt, die
daar aardigheid aan heeft of kennis
geen lid worden van een plaatselijk
muziekgezelschap, sport- of andere
vereniging en worden ze niet meer
betrokken bij het plaatselijk gebeu
ren? Hoewel men er van overtuigd
was niet in een, twee, drie een
pasklare oplossing te hebben gaan
mevr. Op 't Veld en de heren Ru-
land, Wismans, Meyer en Leyssen
een werkgroep vormen, die zich met
deze problematiek toch wat dieper
gaat bezig houden.
Uw makelaat
Makelaardij
Projektontwikiceling
Hypotheken
Verzekeringen
Beheer
Taxaties
Stienstra Venray BV
Venray, Stationsweg 11
Tel. 04780-4438*
r
De grootste van het Peélland Levering rechtstreeks af fabriek
VENRAY PAST. RUTTENSTRAAT 14 TEL. 04780-2918 Beneden-Leeuwen, Zijveld 18 en 5 tel. 08879-1671
Zeelandsedtjk 51 aan Midden Peelweg