M Automobielbedrijf van Haren nieuwste ;ummers WERKELOOS ebberink GRANADA 2000L COUPE f18.398 F !D ertvan Maasheseweg 24 Venray telefoon 2251 Kleurentévé van Philips G. SCHOLTEN textieL geschenken nuttigs gpschenken hoek marktstraat 5 schoolstraat, venray autoblad ZATERDAG 25 OKTOBER 1975 PAGINA 51 juden greep yan ford ito'crpen Is eni ïsli k, i otjr eentje ir qn zwaar l st« i drukt. e huidige C Hij werd egtti epast aan 'erscieeën van niei leur van l-Dii Robert van tot n de van testw t waar aten Da; 5MW een groeps- nu en z ve oud-straal- ?iloo! ooporgani- bracht het deur. Dat Opeis niet ld u«op het ge- Lu tz joeg diverse ntfo tot weg- g du verbeterd le U tm in de en bi »uden. die tijd al in efllende Re- motor in privé ging ïoton een zware ia hij de staf >r als ver- lirectt 1W Turbo •nd v jn ver 1 an- Op ttoel n kre ka; ns Di ?ing niet iewisils t er /oor ;ezegd rkelij ij op inst mijn lij v< /de n v« in Ei Lutz zijn luitsland. and hele- i nogal wat gevolg, ltstoel. Net Lutz heb- zit er nu wist de jagen, in de garan- lelen. Ook de ver zijn ver- id - en de oor- itwikkeld. de Grana- eeiet 'oo iland )r Is kelijkpnl 5lgens ider h Graniet het suc ces dat hij verdiende. Ford had veel werk gemaakt van een du re onafhankelijke achterwielop hanging. De auto reed prettig. Er was keuze in overvloed aan typen en motoren. De prijzen waren heel redelijk. Toch wilde de auto niet erg in de verkoop. Automan Lutz dacht wel dat hij wist wat er aan schortte en liet: 0 de neus door kortere veren iets lager zetten en de ach tersteven iets omhoog halen; 0 de tierelantijntjes-grille ver vangen door een eenvoudige zwarte grille; 0 het nogal opzichtige instru mentarium eruit halen en een stel duidelijke en eenvoudig gestileerde meters monteren; 0 de stoelen wat harder en ho ger maken; 0 het ingewikkelde typenpro- gramma sterk vereenvoudi gen. Het resultaat was verbluffend. De Granada werd opeens een De nu wat lager liggen de neus bekomt de auto uiterlijk uitstekend. echt-Westeuropese auto om te zien in plaats van een semi- Amerikaanse. En de andere zit achter het stuur en de nieuwe instrumenten deden hem opeens anders aanvoelen. Zo ging het Westduitse publiek door een reeks betrekkelijk kleine wijzi gingen de gelijk gebleven goede rijkwaliteiten van de Granada herkennen. Er is geen enkele reden waarom dat in Nederland ook niet zou gebeuren. Vier typen De Granada wordt gemaakt in vier uitvoeringen: vrij eenvou dig, wat minder eenvoudig als L, vrij luxueus als GL en zeer luxueus als Ghia. Daarbij is er keuze uit een heel stel motoren, van 1,7 liter viercilinder tot en met 2,6 liter zescilinder. De lichtste motoren zijn alleen in de eenvoudigste typen te krijgen en de zwaarste motoren alleen in de fraaiste typen. Wat koets werken betreft kan worden ge kozen uit tweedeurs coach, vier- deurs sedan, tweedeurs coupé, .vijfdeurs combi. Prijzen 15.387 - 28.217 gulden. en zwaar Krap De lichtste motoren zijn aan de krappe kant voor de grote en vrij zware auto. De 2,3 en de 2.6 liter zescilinders zijn meer op maat. Aan de andere kant moet worden gezegd dat de prestaties met de viercilinder tweeliter he lemaal niet slecht' zijn, terwijl het benzinegebruik heel redelijk blijft De tweeliters lopen van 16.060 tot 21.048 gulden. Wie geen Granada maar wel een Ford wil, kan in dezelfde prijsklasse een zware Capri of een eenvoudige Mustang kopen. Liever geen Taunus, want die staat op het punt te' worden vervangen. Bij de andere merken komt de concurrentie in de eerste plaats van de Opel Rekord/Commodore (eenvoudiger achteras en daar door wat mindere wegligging) en Peugeot 504 (meer veercomfort enjninder ruimte). Waardering voor het uiterlijk is natuurlijk een persoonlijke smaak, maar de vierdeurs sedan lijkt het toch wel te winnen. De coupé van deze test is me wat versierd. De testwagen was een 2000 L, met een keurig inge richt interieur en met voldoende uitrusting. In- en uitstappen gaat ook voor de achterpassagiers niet al te ongemakkelijk. Stoelen en bank zitten uitstekend. In de lengte en de breedte heb je vol op de ruimte. In de hoogte is het echter wat krap. Lange mensen strijken al gauw met hun haar langs het dak. De kot- De kofferbakklep is vrij smal De bumper is opge nomen in het koetswerk. ferbak heeft royale afmetingen, maar de klep is aan de smalle kant. Goed zicht Aan het comfort wordt bijge dragen door het goede zicht, de goed werkende verwarmingsin- stallatie, de goede vering en niet in de laatste plaats de rust De auto blijft namelijk op merkelijk stil op kruissnelheid en dat is erg fijn. De motor reageert niet erg pittig op het gaspedaal en daardoor lijken de prestaties minder te zijn dan in werkelijk heid het geval is. Als je het na gaat meten, loopt de auto hard genoeg. Van een benzinegebruik van - meestal - zo rond 18 lN de lengte voorin gemonteerde vierci linder lijnmotor die de achterwielen aan- drijft. Waterkoeling. Door getande riem aangedreven bovenliggende nokkenas. Vijf keer gelagerde krukas. Boring x slag 91 x 77 mm. Cilinderinhoud 1993 cc. Eén val- stroom Weber registercaburatcur. Com- pressieverhouding 9,21. Maximaal vermo gen 99 DIN-pk bij 5500 toeren. Maximaal koppel 15,4 DIN-mkg. bij 4000 toeren. Vol ledig gesynchroniseerde vierbak met vloer schakeling. Elektrische installatie 12 volt met 630 watt wisselstroomdynamo. Inhoud brandstoftank 66 liter. Zelfdragende carrosserie. Rondom onaf hankelijke wielophanging, vóór met drie hoekige draagarmen, achter met In de lengte geplaatste draagarmen. Rondom schroefveren en telescopen. Stabilisator vóór. Schijfremmen vóór en trommelrem- men achter. Rembekrachliging. Tandheugelstuur. Banden 175 SR 13 (radiaal) op 5'iJ. velgen. Wielbasis 2.77 meter. Spoorbreedte vóór 1.51 en achter 1,54 meter. Lengte 4,57 meter. Breedte 1,79 meter. Hoogte 1,42 meter. Draaicirkel 10,3 meter. Grondspeling 15 cm. Eigen gewicht 1245 kilo. Maxi maal toegelaten totaalge wicht 1750 kilo. Topsnelheid 160 km/u. Acceleratietijden 0-40 km/u 3.1 sec., 0-60 km/u. 5,8 sec., 0-80 km/u. 8,7 sec., .0-100 km/u. 12,7 sec., 0-120 km/u. 18,4 sec., 0-140 km/u. 27,1 sec. Benzinegebruik (super) 1:7 tot 1:9. In de meeste opzich ten ruim en comfortabel In terieur.. Flinke kofferbak. Zeer behoorlijke wegligging. Gemakkelijke schake-, ling. Goede preataties. Re delijk benzinegebruik. Volledige uitrusting. mag voor zo'n grote auto r.iets worden gezegd. De versnellingsbak is voor treffelijk. Goed gesynchroni seerd. Gemakkelijk te bedienen. Goed gekozen overbrengingsver-, houdingen. Rustig Van de wegligging eveneens geen woord kwaad. De Granada ligt rustig. In bochten komt hij niets tekort Op de rechte stuk ken is hij mooi stabieL Last van zijwind heeft hij weinig. En het wegdek moet wel erg slecht zijn voor het tot gedribbel achter komt De remmen rijn eveneens uit stekend. De besturing komt er echter minder goed af. Wel nauwkeurig en redelijk licht maar veel te indirect zodat je veel te veel aan het stuur moet draaien. Het stuurkarakter U vrij neutraal. Te Indirecte stuuroverbren- ging. Hoofdruimte aan krappe kant. Flodderige gordels. •mgeving: zeldzaam mooi. -Kwaliteit: nóg beter. - Kleur: als nooit tevoren. -En 3 jaar garantie! Oft 0 Een Nederlandse Philips kleurentévé Wm J is bij Tummers reeds j^\ verkrijgbaar va. ut voor zijn klanten «rmond: Laurentiusplein 9, Tel. 15154. Helden-Panningen: prkt 33, Tel. 1300. Venray: Langstraat 1, Tel. 3030. euwste Philips „all transistor" kleurentelevisie bekijken en kopen bij Tummers! BEZIOEK HET TEXTIELHUIS VOOR AL UW TEXTIEL ZUIDSINGEL 14 BIJ HET BRUKSKE Geopend: dinsdags van 1-5 uur; woensdags van 1-5 uu; donderdags van 1-5 uur; vrijdags van 5-9 uur en zaterdags van 10-4 uur. PROFITEER VAN ONZE ZEER LAGE PRIJZEN Profiteer van onze vleesvoorde len in de gezellige noodwihkel Grotestraat 23 - Venray telefoon '1488 uw vleespecialist HIER IS UW KANS OM WEER AAN DE SLAG TE GAAN Glazenwasserij De Lelie b.v. heeft nog plaats voor enige nette medewerkers. Bij ons bent u niet zo maar een glazenwasser, maar een door ons en door onze klanten gewaardeerde kracht. Komt u eens vrijblijvend met ons praten over salaris en sociale voorzieningen. Ons adres is HOENDERSTRAAT 85, VENRAY, TELEF. 1837 Ruim het zootje op, neem nieuwe groene graszoden TUINCENTRUM HOVENIERSBEDRIJF P. KEUTEN VENRAY Beekweg 50a - telefoon 04786 - 339 SCHORTEN VOOR HEM BADDOEKEN NACHTHEMDEN een nuttig kado een PET met zijn in elk huis lang of kort katoen of diolen bijpassende sjaal een nuttig kado 'n welkom kado

Peel en Maas | 1975 | | pagina 3