De Ruimtelijke Ordening
Het besturen van een
gemeente
DRUKWERK
De groei van Venray
en de woningbouw
Veltum 2
geen milieumishandeling
[Leenen|
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Afscheid J. Loonen
komtielsal
IIKkC: keukens kijken
HET NKV
DOET MEER
SPORTVERSLAGEN
DIENEN DINSDAGS
VOOR 12 UUR TE
ZIJN INGELEVERD.
VRIJDAG 13 DECEMBER 1974 No. 50
VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOO* AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
n
L!
ADVERTENTIEPRIJS 21 et per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 8.50 (bi) vooruitbetaling)
nieuw plan buitengebieden
het plan Landweert
uitbreiding industrieterrein jOostrum
grondaankopen voor centrumplan
vakantiehuisjes aan de Maasheseweg
Vier feiten hebben de aandacht getroken van de raad by wat het
college schreef onder het hoofdstuk: ruimtelijke ordening. Dat
was het plan buitengebieden, waarvoor o.a. Staatsbosbeheer 'n ad
vies zou hebben uitgebracht met name over het beroemde en be
ruchte bos van Veltum 2, het bestemmingsplan Landweert, het
centrumplan en de nieuwe industrieterreinen.
In zijn antwoord op vele vragen
gaat het college nader in op het
NIEUW PLAN
BUITENGEBIEDEN
Daarover verschijnt binnenkort 't
eindrapport, waaraan vele instanties
hebben meegewerkt. Dit is in feite
een uitvloeisel van het werk van
de Adviescommissie Agrarische Be
langen van het Recreatieschap Peel
en Maas, dat in 1970 een onderzoek
heeft ingesteld naar de bestem
mingsplannen voor de landelijke ge
bieden. Men is toen met provinciale
en landelijke instanties aan tafel
gaan zitten om te komen tot een
goed bestemmingsplan voor de bui
tengebieden. Daarvoor heeft o.m.
B. en W. zyn verheugd dat, dank zy overleg, toch een manier
gevonden is om tot vrijwillige samenwerking te komen van de
Noord Limburgse gemeenten bij bovengemeentelijke taken. Voor
1 maart 1975 doen de betrokken gemeenten hierover uitspraak.
En daarmede is feitelijk ook tege
moet gekomen aan de wensen van
verschillende raadsleden bij de be
groting, dat nu eindelijk toch eens
dat gewest Noord Limburg van start
zal kunnen gaan.
Voor de gemeentelijke decentrali
satie is B. en W. eveneens voorstan
der, al moet inspraak ook nog ge
leerd worden. Daarom is men blij
met het betreffende onderzoek van
de Vereniging van Nederlandse ge
meenten dat in deze materie mis
schien meer klaarheid kan brengen.
Of dan dorps- en wijkraden pu
bliekrechtelijke organen moeten
worden (PvdA) zal wel blijken, maar
voorop staat dat de betrokken bur
gers voldoende geïnteresseerd moe
ten zijn of worden. B, en W. noemen
dat een rijpingsproces, dat men niet
forceren kan, temeer waar ook de
dorps- en wijkraden op dit moment
nog niet zo happy schijnen te z n
met publiekrechelijke taken.
Blijft overigens het feit dat de ge
ringe opkomst bij de raadsverkie
zingen tekenen zijn van te weinig
interesse. Men wil met de Stichting
Samenlevingsopbouw mede gaan
proberen de oorzaken daarvan te
zoeken en de oplossingen. Dan kan
tevens onderzocht worden of het in
Venray optredende vervreemdings
proces kan worden tegengegaan.
Om in de begroting 10.000.op
te nemen voor begeleiding van de
mocratiseringsprocessen (PPR) voelt
het college niets voor.
PLANNING
Dat men tevreden is over de afd.
planning noemt het college een goe
de zaak. Men kondigt voor 1975 uit
die afdeling aan:
doelstellingennota plan Landweert
rapport leefbaarheid kleine kernen
rapport ontwikkelingen bijzonder en
openbaar kleuer- en basisonderwijs
in de kom
rapport over verhuismotivatie
nota over de gebiedsindeling van
wijken en dorpen
De wens van de PvdA, dat er al
'n rapport over de leefbaarheid van
het Brukske had moeten zijn, voor
dat de eerste schop daar de grond
in ging, noemt het college een loze
kreet, omdat leefbaarheid niet al
leen door wijkindeling en openbaar
groen bepaald wordt, doch ook door
de onderlinge relaties van de be
woners.
PERSONEELSBELEID
In antwoord op wat BETERAMS
daarover vroeg, stelt het college dat
de afdeling personeelszaken aan
dacht schenkt aan een zo efficient
en effectief mogelijke taakverdeling
en dat probeert te bereiken met de
nodige kwalitatieve en kwantitatie
ve mankracht. Dat men daarbij niet
alleen denkt aan het vervullen van
vakatures bewijst b.v. een onder
zoek bij het zwembad, waarbij nu
twee full-time krachten minder no
dig zijn en ook seizoenpersoneel niet
meer nodig is.
Verder is er de automatisering van
de salarisadministratie en een deel
van de bedrijfsboekhouding van ge
meentewerken uit voort gekomen
en tenslotte de inschakeling van ex
tra mankracht voor de opname van
werkelozen.
COMMUNICATIE
B. en W. onderstrepen nog eens te
willen komen tot zo groot mogelijke
inspraak, openheid en openbaarheid.
WIEGANT krijgt in dit verband te
horen, dat hij het niet altijd moet
hebben over drempelvrees, doch dat
men ook als raadslid beter kan
werken die drempelvrees, zo die be
staat, op te heffen. Van der LOCHT
wordt in dit verband gevraagd om
voorbeelden van ambtenaren, die
zich te formeel en te technisch op
stellen.
Een samengaan van V.V.V. met de
gemeentelijke voorlichtingsdienst
SAMENWERKING voorstaat
krijgt niet de zegen van het college
hoewel het toegeeft dat de voorlich
tingsambtenaar de nodige keren
specifieke V.V.V. vragen krijgt voor
geschoteld. Dat zijn lichtdrukken
wel eens verkleuren en zijn voor
lichtingsmateriaal niet in orde zou
zijn (DEN BROK) wordt ontkend.
Dat te weinig mensen meespreken
in het vragenuurtje na de raadsver
gadering, zoals v. d. STERREN kon-
stateerde, onderschrijft ook het col
lege, maar kan men hoogstens de
mensen zelf verwijten, die wel vra
gen om inspraak, doch als zij kun
nen spreken niet komen of hun
mond houden.
Men zal de kortsluiting tussen bur
gers en bestuurders zodanig moeten
maken dat de inploed van de bur
gers vergroot wordt, zonder het
functioneren van de wettelijke be
stuursorganen onmogelijk te maken.
Dit is o.m. ook het doel van het
vragenuurtje. Dat zulks zou zijn
ontaard in „uitwassen en Balcon-
terreur" (WD) ontkent het college,
zoals het ook ontkent dat de burger
niet het recht heeft het „hoger-op"
te zoeken. Wel dienen betrokkenen
zich daarbij af te vragen of de scha
de, die zij daardoor oebrengen en het
b.v. een aantal mensen onmogelijk
maken in hun huisvesting te voor
zien, wel opweegt tegen de bezwa
ren, die zij zelf hebben.
VAN DER LOCHT die klaagde over
te ambtelijke taal in stukken en die
verder een langduriger openstelling
van het gemeentehuis wenst, krijgt
te horen dat men zoveel als mogelijk
is het vakjargon vermijdt en dat het
gemeentehuis niet lager opengaat.
RAAD
De klacht van DEN BROK dat
raadswerk veel tijd en geld kost is
een zaak, die elk raadslid van te vo
ren dient te overwegen. Wat de fi
nanciële kant betreft zal ieder raads
lid 6340,— gaan krijgen, bovendien
i5oo,onkostenvergoeding, termijl
al een onkostenvergoeding geld van
20,per raadslid en 100,per
fraktie.
Opeenhopingen van vergaderingen
hoop men te voorkomen, al zal dat
niet altijd mogelijk zijn.
Een adviescommissie voor het mid
den- en kleinbedrijf blijkt in de
maak, maar hierover hoort men la
ter.
ook Staatsbosbeheer in 1971 een ad
vise opgesteld, maar dat is geen al
leenstaand rapport, doch een van de
vele, welke uitgebracht moesten
worden om zo tot een zo goed moge
lijk eindrapport te komen. Duidelijk
laten B. en W. merken dat men aan
dit advies van Staatsbosbeheer geen
zelfstandige betekenis kan toe ken
nen. Zij waarschuwd verder dat dit
plan nog zal moeten worden gecom
pleteerd met de in iedere gemeente
voorkomende bestemmingen.
PLAN LANDWEERT
Zoals reeds door het college was
aangegeven wil het bij plan Land
weert de burgerij betrekken bij de
voorbereiding en tot standkoming
van dit plan. Het college wil al bij
de zgn. programfase een stel alter
natieven op tafel brengen om daar
na in de ontwerpfase stapsgewijze
te komen tot een ontwerpplan.
INDUSTRIETERREINEN
B. en W. bevestigen dat zij met
de PPD in overleg zijn om de indus
trieterreinen in Oostrum uit te brei
den, ook om het „tonnenlijntje" wat
rendabeler te maken. Het industrie
terreinenplan voor het Noordelijke
gedeelte van Boschhuizerveld laat
men vervallen.
CENTRUMPLAN
Nu de projekt-ontwikkelaar Am-
ro-Westland ingeschakeld is voor de
ontwikkeling van het centrumplan,
zal een onderzoek nodig zijn van
wat er allemaal in die rose vlek no
dig is. Aan de hand daarvan kan
dan aan het plan verder worden ge
werkt, waarvoor intussen de gron
den zullen worden aangekocht. Hoe
dit gaat gebeuren zal de raad wor
den uitgelegd door een van de ge
meentelijke taxateurs. Dat daarbij
de bevolking niet betrokken wordt
(PVDA) ontkend het college, daar
in de commissie ad hoe behalve de
door de bevolking gekozen raads
leden ook vertegenwoordigers zit
ting hebben van de werkgroep In
spraak, de rayoncommissie en de
zelfstandige ondernemers.
Dat men op deze manier bezig is
om stiekum de Noordtangent te
gaan verwezenlijken (DEN BROK)
ontkent het college. Trouwens de
raad zal t.z.t. de financiën voor die
verwezenlijking dienen te verstrek
ken.
VAKANTIEHUISJES
Onder dit hoofdstuk gaat het col
lege ook in op de opmerking van
DEN BROK dat de gemeente t.a.v.
vakantiehuisjes op de Maasheseweg
met twee maten meet. De vroeger
gebouwde laat men staan, de nieuw
komers worden verwijderd. Wie
geen vreemdeling in Jerusalem is,
aldus het college, weet dat in de
zestiger jaren duidelijk de afspraak
is gemaakt met G.S. dat de voor
die tijd gebouwde huisjes konden
blijven staan, doch dat geen nieuwe
vestigingen zouden worden toegela
ten. Aan de toen gemaakte afspra
ken houdt zich het college.
In de openbare vergadering van 4
december j.l. heeft het bestuur van
het Landbouwschap afscheid geno
men van de heer J. Loonen uit Oos
trum.
Ruim 25 jaar geleden werd de heer
Loonen benoemd tot lid van de toen
malige Veehouderijcommissie van de
Stichting voor de Landbouw. Bij de
instelling van de hoofdafdeling Vee
houderij van het Landbouwschap in
1954 werd hij plaatsvervangend voor
zitter en in 1964 voorzitter. De heer
Loonen bekleedde binnen het land
bouworganisatieleven van de Stich
ting Gezondheidszorg voor Dieren,
voorzitter van de Centrale Mastitis-
commissie, van de commissie Var
kensgezondheidszorg, van de Tarie-
vencommissie Landbouwschap/Kon.
Mij. voor Diergeneeskunde, van de
Centrale Melkwinningscommissie, als
ook van de beide onder de hoofd
afdeling Veehouderij in 1971 ge
vormde commissies Melkveehouderij
en Veredelingslandbouw.
In zijn afscheidswoord tot de heer
Loonen zei de voorzitter van het
Landbouwschap, de heer ir. C. S.
Knottnerus, bewondering te hebben
voor de rustige wijze waarop de
heer Loonen met enorme kennis van
zaken de belangen van de veehoude
rij wist te behartigen. Bovendien
waardeerde hij de persoonlijkheid
en de vriendschap van de heer Loo
nen.
De voorzitter memoreerde verder
de vele aktiviteiten van de heer Loo
nen buiten Landbouwschapsverband.
voor al vm
vu ïlon nunckko! b.v,
Handelsmij. Geven b.v.
Weert-Maaseikerweg-153
Maastricht Meerssenerweg 91 Venlo Antoniuslaan 2
Opnieuw premieregeling industrie?
Bouw opnamekliniek en geriatrische inr.?
Het college van B. en W. houdt vast en kan ook moeilyk an
ders gezien de provinciale en landelijke voorschriften aan een
snellere groei van Venray-cen trum dan van de kerkdorpen. Dat
was dan meteen het antwoord aan de PPR, die .snellere groei van
de kleinere kerkdorpen had bepleit. Maar B. en W. houden vast
aan het spreidingsmodel van de woonkernen, dat voor de meeste
dorpen slechts autochtone gro ei kent.
WONINGWETWONINGEN
Dat er te weinig woningwetwo-
nigen in voorbereiding zijn, zoals de
PVDA stelt, onderschrijft het col
lege, al worden in Brukske nog flin
ke contingenten gebouwd. Voor 1976
zal inderdaad nieuwe grond en
dan op Landweert beschikbaar
dienen te zijn voor woningwetwo
ningen, reden waarom men nu be
gint aan de ontwikkeling van dat
gebied.
Het doen uitvoeren van een proefij
object 3-kamerwoingen, zoals de
PPR had voorgeseld, noemde het
college geen oplossing, al wordt dit
plan terdege bekeken.
GROEI
Woningbouw en groei zijn nauw
met elkaar verweven. Maar groei
heeft men als gemeentebestuur niet
altijd in handen. Die heeft b.v. ook
te maken met gezinsverdunning,
waardoor meer huizen voor minder
mensen beschikbaar moeten komen.
Die heeft ook te maken met werkge
legenheid. En wat dit laatste betreft,
laat B. en W. duidelijk merken dat
nu de grootste hitte er bij Rank Xe
rox voorlopig van af is en Nestlé
en Freudenberg zich gesetteld heb
ben, van gemeentewege weer een
actief industrialisatiebeleid te ver
wachten is, om de gevarieerdheid in
de industriële bedrijvigheid groter
te maken. Men wil dit bereiken door
bedrijven aan te trekken van mid
delgrote omvang, niet afhankelijk
van de grotere Venrayse broeders.
Daarbij verheelt het college niet dat
zulk een opgave in deze tijd niet
eenvoudig is. Er is uit de raad ge
suggereerd vooral te kijken naar
hoogwaardige industrie en naar
werkgelegenheid in de dienstensec
tor, maar hierop azen praktisch al
le gemeenten.
En verder is de vraag naar voren
gekomen, tot hoever men feitelijk
wel gaat met industrialisatie. B. en
W. zeggen heel nuchter dat zij dit
niet uitmaken, doch de ondernemers.
De taak van de gemeente is alleen
te zorgen voor industrieterreinen en
voorlopig alleen nog maar via de
hinderwet het milieu in de gaten te
houden. Maar ergens anders in deze
antwoorden willen B. en W. wel
kwijt dat zij denken aan een plaats
met 45.000 tot 60.000 inwoners, ook
al omdat „ergens" eens gesteld is,
dat een gemeente van een dergelij
ke grootte het meest optimaal kan
funktioneren.
Het college is het dus kennelijk
niet met DEN BROK eens, die in
zijn beschouwing stelde dat de werk
gelegenheid in Venray reeds vol
doende veilig is gesteld. Integendeel,
men gaat weer proberen de oude
premieregeling voor Venray weer
akief te laten worden, ook al omdat
men zonder premies te kunnen ge
ven o.m. met België niet concur
reren kan.
Dat men het college paniek-ma
ken verwijt t.a.v. de werkgelegen
heid in de psychiatrische centra,
verwerpt datzelfde college. Als de
direkteur van het bureau voor de
provinciale raad van de volksge
zondheid zonder veel tegenspraak
van die raad zijn rigoreuze gedach
ten over de regionalisatie van de
gezondheidszorg kan uitspreken, dan
wordt het hoogste tijd voor een niet
mis te verstane stellingname over
de Venrayse inrichtingen, die ove-
gens ook gedeeld wordt door de di-
rekties van beide inrichtingen. Als
men verder gaat dan 1/3 van het pa-
tientenbestand weg te halen, dan
gaat het goed fout en daartegen heb
ben B. en W. nog eens uitdrukkelijk
willen waarschuwen. Die waarschu
wing heeft ook G.S. zich in de oren
geknoopt en is misschien ook aan
leiding dat binnenkort de vergun
ning afkomt voor de bouw van een
opname-kliniek en een geriatrische
inrichting.
Openbare veiligheid en milieu
Dat Venray zelf nog 3,per in
woner moet betalen voor zijn ge
meentepolitie mag SAMENWER
KING een goede zaak vinden, bij
B. en W. is die opmerking kenne
lijk in het verkeerde keelgat ge
schoten. Dat college staat namelijk
op het standpunt dat het rijk al de
kosten voor de politie heeft te be
talen.
De huisvesting van de politie gaat
verbeterd worden, maar in de ver
bouwplannen dient men de politie
mensen zelf inspraak te geven.
In tegenstelling tot de V.V.D.
meent het college dat de handha
ving van de openbare veiligheid in
Venray nog geen ernstige proble
men oproept, terwijl ook het straat
gebeuren geen toenemende onvei
ligheid toont.
Voetsurveillance's zijn er al sinds
een jaar bij koopavonden en markt
dagen.
BRANDWEER
De regionalisering van de brand
weer kan eerst onderwerp van stu
die worden als de gewestvorming
doorgaat. Wel gaat men door met
Maandagavond 16 december om 8
uur in café Volleberg organiseert 't
NKV Centrale Venray wederom een
ontwikkelingsavond in het kader van
het programma „spijkers met kop
pen".
Met medewerking van alle aan
wezigen, en enkele gespreksleiders,
zal worden gediskuseerd over het
hema „Verleden, Heden en de Toe
komst".
De gespreksleiders, die in hun da
gelijks leven nauw betrokken zijn
bij het wel en wee van de Weken
de Jongeen, zullen na een korte in
leiding gezamelijk met de aanwezi
gen in diskussie gaan.
Gebleken is uit voogaande bijeen
komsten, dat deze wijze van mee
spreken, meedenken en meedoen erg
aanslaat bij zowel de jongeren als de
wat meer ervaren mensen, die regel
matig vergaderingen en bijeenkom
sten bezoeken.
Daar het NKV in de eerste plaats
haar eigen leden en dienste wil staan
- maar zeker niet in mindere mate
het algemeen belang van de gehele
gemeenschap wil dienen - wordt er
in de eerste plaats naar gestreefd om
jong en oud gezamenlijk rond de ta
fel te krijgen.
Er zijn vele onderwerpen, waarover
gesproken kan worden, maar als er
dan toch nog een voorbeeld nodig
moe thzijn, dan is het meest aktuele
onderwerp, wat iedere leefijdsgi'ocp
treft, wel de werkgelegenheid.
Vooral de werkende (werkloze) jon
geren zouden op deze avond hun me
ning kunnen zeggen.
Wannee het NKV afd. Venay
spreekt over een gemeenschap dan
doelt zij niet alleen op een mannen
gemeenschap ook de dames zijn wel
kom.
Velen weten, dat zij door hun lid
maatschap van een vakbond tevens
deel uitmaken van het NKV. Maar
cok velen zien het NKV als een vak
bond en net als een overkoepelend
ogaan van verschillende vakorgani
saties, waarvan zij zelf deel uitma
ken. Daarom hieronder nog een op
somming van wat bij de centrale is
aangesloten: Bouw- en Houtbond,
KABO, Indusricbond, BVA, KBV,
AVG, Unie BLPH, KBPH, Geleding:
Leunen-Oirlo-Ysselseyn-Oostrum.
De Vouwenbeweging (KW Oos
trum). Instanties: Herwonnen Le
venskracht, Gewestelijke Sociale
School.
Het spreekt voor zichzelf dat ieder
een, wel of niet aangesloten bij het
NKV maandagavond om 20.00 uur in
zaal Volleberg, Henseniusstraat, wel
kom is.
zgn. aanvalsplannen te maken, zo
dat men bij grote gebouwen pre
cies weet waar en hoe men zijn en
handelen moet.
VERKEER
B. en W. hebben het bij de ver-
keersnota gehad over vrij gelegen
fietspaden en verkeerslichten. Het is
niet zo, dat hierover op korte termijn
voorstellen zullen komen, integen
deel, men begint pas aan de studies
over deze dingen. Wel is bijna vol
tooid een studie over de verkeers
regeling op de ringweg rond het
centrum.
MILIEUBELEID
B. en W. zeggen nogmaals dat zij
van plan zijn een begin te maken
met de opstelling van een beleids
plan voor milieubeheer. Dat betekent
zeker niet dat komend jaar zulk een
plan op tafel zal komen. Wel zal de
raad geregeld geinformeerd worden
over de vooruitgang en wel door het
college zelf,dat deze hele problema
tiek onder haar gezamelijke hoede
neemt. Dus er komt ook geen af
zonderlijke adviescommissie voor
milieuzaken.
Dat VAN DER LOCHT de gang
van zaken rond Veltum 2 milieu
mishandeling noemt, laat men voor
rekening van deze spreker. Wel
zegt het college, dat een gemeente
beleid, dat uitsluitend steunt op al
dan niet vermeende wezenlijke mi
lieu-visie of daaraan de hoogste pri
oriteit geeft, geen reeel beleid ge
noemd kan worden. Men wordt nu
eenmaal ook bij deze zaken gecon
fronteerd met andere belangen en
men zal telkens opnieuw de ver
schillende belangen tegen elkaar
moeten afwegen.
Dat de PVDA al een uitvoerings
plan op tafel wenst, vindt het col
lege ook irricel. Waar was dan de
inspraakmogelijkheid gebleven.
Punt 2 is dat over de doelstel
lingen van zulk een beleid mondi
aal en landelijk nog druk gediscus
sieerd wordt, dat hierover nog stu
dies bezig zijn en landelijke con
gressen worden gehouden. De Ver.
van Nederlandse Gemeenten heeft
eerst onlangs haar eerste publikatie
over dit onderwerp op tafel ge
bracht en nu zou men wensen dat
Venray al een kant-enklaar beleid
daarnaast op diezelfde tafel depo-
neerd.