WONINGMARKTRAPPORT
WONINGEN
IN VENRAY
KERKDORPENLIJST
NOODZAKELIJK
Q§£9
SPORT
Leenenl
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
te weinig goedkope woningen in Venray
WIJZIGING OPENBAAR VERVOER
Bij de a.s. gemeenteraadsverkiezingen
Gemengd Koor
Venray
tx RIAENS
BEKENDMAKING
VRIJDAG 1 MAART 1974 No. 9
VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 18 ct. per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 8,50 (bij vooruitbetaling)
De raad besprak in zijn jongste vergadering het woningmarkt
onderzoek 1973, dat in onze gemeente gehouden is. Een onder
zoek dat c.m. heeft aangetcond, dat het bouwprogramma, dat
Venray vcor heeft uit te voeren, meet aangepast werden. Er zijn
te weinig sociale woningen en er dreigt een overschot in de zgn.
middenklasse-woningen. Een van de vele conclusies van dit rap-
pert, dat overigens een stortvloed van cijfers heeft opgeleverd.
NIET SLECHT
DE DRUYN vond het een moei
lijke zaak een oordeel te geven over
dit uitvoerige rapport, dat echter
bij het woningbeleid voor de toe
komst toch een belangrijke irol zal
moeten spelen. Hij persoonlijk was
tevreden met het fait dat slechts
3,6ü/o vian de Vemayse woningen van
slechte kwaliteit zijn en 5,3% van
matige kwaliteit. Enerzijds komt di!)t
doordat eerst 77% van Venrays wo
ningbestand van ma de oorlog stamt,
maar anderzijds lilggen deze percen
tages'een stuk beter dan de gemid
delde Nederlandse cijfers.
J
Ook de verhouding tussen een
gezinswoningen en flats liggen in
onze plaats niet slecht en ook dat
meende hij als een winstpunt te
kunnen beschouwen. Voor het ove
rige vertrouwde hij dat het toekom
stige woonbeleid mee aan de con
clusies van dit onderzoek zou wor
den getoetst.
RESPECT
Ook REINTJES toonde evenals
andere sprekers zijn respect voor
de samenstellers. Maar bij sommige
conclusies had hij vraagtekens moe
ten plaatsen. Zo mag dan. de ach
terstand in de voorziening van de
autochtone woningbehoefte inge
haald zijn en het tijd worden dat er
een behoorlijke woningreserve wordt
opgebouwd hoe denkt men dat te
verwezenlijken op de kerkdorpen.
Daar mag op verschillende kerk
dorpen hoogstens nog gebouwd wor
den voor allochtone behoeften.
Met de konlklusie dat speelgroen
en speelgelegenhedien onmisbaar zijn
moet volgens deze ispreker uitmon
den in de aanplant van minstens 'n
halve hektare ibos p©r bestemmings
plan.
Wat over verhuizingen in het rap
port gezegd wordt kan hij over het
algemeen wel onderstrepen. Maar
wat denkt men te doen met de zgn.
„uit-levers", d.w.z. met de mensen
die twee, drie jaren in een woning
zitten, deze volledig uitleven en dan
hetzelfde spelletje spelen in weer
een .nieuwe wening.
Dat het hele woningwetwonimgcon-
tingent in de loop der jaren in
Venray-kom terecht is gekomen,
heeft ook tot konsekwemtie gehad
d'at daar de concentratie plaats had
van de lagere inkomens. Zo is het
z.i. geen wonder dat de Inkomens
op de kerkdorpen gemiddeld hoger
liggen dan in Venray-kom, maar
dat ligt ook aan de spreiding.
Dat de toekomstige bewoners be
trokken worden bij de uitwerking
van een bestemmingsplan noemde
hij een goede zaak. Maar profiteert
men 'bij Brukske 2 nu ook van wat
bij Brukske 1 verkeerd of onjuist
was en is?
SUMMIER IS OOK GOED
VAN DER STERREN had kenne
lijk tegen het een kleine 100 pagi
na's tellende rapport aan zitten hik
ken. Hij vroeg zich af cf het nu wel
dienstig was, dat men een dergelijk
uitvoerig rapport aan de raad heeft
overhandigd. Z.i. was een meer
summier rapport met de voornaam
ste konklusies meer dan voldoende
geweest. Bovendien was hij ge
schrokken van allerlei nieuwe be
grippen, die daarin .naar voren kwa
men als: starters, doorstromers, mo-
bilen e.d. Dat maakt de zaak er ook
niet eenvoudiger op.
De opmerking van Reintjes over
de inkomens op de kerkdorpen wil
de hij vertalen: ,laat men daar dus
ook meer woningen bouwen
KWALITEIT
Drs. DEN BROK was het lang niet
met v. d. Sterren eens. Men heeft
nu gelukkig eens cijfers op tafel,
waarmee men wat kan doen. Maar
bij het bekijken van het enquête
formulier was hem opgevallen, dat
er feitelijk weinig gevraagd was
over de kwaliteit van de woning.
Desondanks beweert het rapport dat
3,6% slecht is en 5,3% van de wo
ningen van matige kwaliteit. Hoe.is
men dan tot deze bevinding geko
men? Hij had juist graag gezien dat
men de kwaliteit eens flink onder de
■loupe had1 genomen.
Een verdere onvolledigheid vond
hij dat geen onderzoek is ingesteld
naar de bewering, dat die men wel
eens hoort, dat meer en meer perso
nen uit de hogere inkomstenkate-
gorieën in de buuirtgemeenten gaan
wonen. Dit terwille van goedkopere
grond en makkelijker bouwen.
Ergens in het rapport had hij iets
gelezen over oen enquête onder de
pendelaars uit de bedrijven. Welke
bedrijven waren dat en waarom
heeft men geen enquête gehouden
onder de leraren van de scholen, dille
buiten Venaay wonen? Nadat hij
tekst en uitleg gekregen had over
enkele technische vragen, wilde ook
hij weten of de bewoners van
Brukske 2 iets hebben aan de er
varingen in Brukske 1.
Tenslotte meende hij dat er al
eerder een woniingonderzoek ge
weest is, namelijk in het Groene
Hart, waar hij uitgevored is door
universiteitsstudenten. De konklu-
sies van dit rapport schijnen niet
al te best te zijn. In ieder geval
heeft de raad ze nooit gezien. Wat
is daarvan waar
22%
van de bewoners blijken gezien
hun inkomen in feite te goedkoop
te wonen.
VAN DER STERREN vond dat cij
fer hoog, zeker als men de enthou
siaste verhalen daarnaast zet van
een geslaagde doorstroming.
IN ZIJN ANTWOORD
wees WETHOUDER SCHOLS op het
feit, dat men tot heden feitelijk een
woningbeleid had dat afhankelijk
was van Maastrichtse cijfers en toe
wijzingen. Nu heeft men geluk
kig Venrayse cijfers, weet men
waar fouten en feilen zitten, heeft
men enigermate betrouwbare prog
noses 'en weet men waar men hier
en in Maastricht over praat. Hij was
het eens met Reintjes dat groen
voorzieningen en met name speel
groen van steeds grotere betekenis
gaan worden. Daar zal dan ook
evenals in Brukske in de toekom
stige bestemmingsplannen alles aan
gedaan worden. Maar even goed
blijft dat het betaalbaar moet blij
ven, want de kosten van openbaar
groen worden onherroepelijk door
berekend.
Hij wias zeer gelukkig met dit rap
per t, ciat behalve exacte cijfers ook
gegevens aanbrengt ever de wensen
van woninginrichting en ook iets
zegt over de kwaliteit. Maar voorop
heeft gestaan een onderzoek naar
de behoefte naar woningen. Dat was
het hoofddoel en de basis van dit
onderzoek, dait men feitelijk 'als eien
basisirapport kan beschouwen in die
zin, dat cp grond van daarin ver
kregen c'ijfers nadere onderzoekin
gen plaats kunnen hebben. Maar
ook de kwaliteit der woningen en
het wooncomfort is bij het onder
zoek betrokken geweest. Het Cen
traal Bureau vcor de Statistiek heeft
daarvoor bepaalde richtlijnen opge
steld', waarbij o.m. zowel de vragen
steller als de ondervraagde hun me
ning geven over de kwaliteit van
de woning. Dat levert dan uiteinde
lijk een cijfer op, dat de kwaliteit
aangeeft. Volgens deze normen 'is in
Venray gehandeld en wellicht kan
dat in de toekomst nader worden
uitgediept.
Men heeft de pendelaars in alle
bedrijven met meer dan 10 mensen
ondervraagd. Leraren aan scholen
waren, voor zover hem bekend, daar
niiet bij betrokken.
Wat de mensen beweegt om buiten
Venray te gaan wonen of te gaan
bouw,en is ook nog een onderwerp
wat nader onderzocht wordt.
In het Groene Hart heeft de ar
chitect inderdaad een enquête laten
houden .die thans wordt uitgewerkt
en o.m. zal dienen voor de plannen
van Veltum 2.
Düe enquête ging dus niet van ge
meentewege uit, maar van ide be
trokken architect. Bij Veltum 2 zul
len ongetwijfeld de uitslagen op ta
fel komen.
Voor zover het Brukske in mei
1973 bewoond was, zijn die mensen
betrokken geweest bij dit onder
zoek. Met hun op- en aanmerkingen
is voor Brukske 2 rekening gehou
den.
BRUKSKE
Dsr. DEN BROK wilde verder op
de materie niet ingaan, omdat hij
overwoog zelf nog met een rapport
te komen. Toch wilde hij uitdruk
kelijk waarschuwen tegen een ze
kere nonchalance bij de woning-
wetbouw. Hij zou diaar graag een
intensieve controle hebben op uit
voering en afwerking. Aan de hand
van foto's en gegevens zou hij de
komende raadsvergadering aantonen,
dat hier zeer vervelende dingen bij
gebeuren, die voorkomen konden
worden als men b.v. een opleve
ringsenquête zou houden. Als voor
beeld noemde hij dat thans in wo
ningen door het oplichten van een
raam daar zc naar binnen kan stap
pen.
WETHOUDR SCHOLS had tegen
een dergelijk rapport uiteraard geen
bezwaar en meende dat men streng
genoeg is bij controle en oplevering.
Nu bij de woningvereniging een so
cioloog is aangenomen, hoopt men
ook het contact met de huurders
dusdanig te verstevigen, dat men b.
v. (klachten die men thans wel elders
spuit, in de eerste plaats tot de wo
ning vereniging cricht.
Het raadslid JANSSEN had be
zwaren dat men op een dergelijke
oncontroleerbare manier fouten en
feilen naar voren brengt en onrust
veroorzaakt bij de mensen; maar
op deze wijze verzandde de discus
sie.
WEHOUDR SCHOLS sloot daar
om maar dit hoofdstuk af, en verze
kerde de raad dat men eventueel
nog op het Brukske zelf kan terug
komen.
In de laatst gehouden raadsver
gadering van de gemeente Venray,
kreeg Wethouder Sehols vanaf de
publieke tribune een excuus aange
boden door de heer Willems. Deze
had beweerd dat in het Brukske
meer dan 10% van de bewoners al
aan het verhuizen sloeg. Doch dat
cijfer bleek onjuist te zijn. En daar
voor bood de heer Willems dan ook
zijn excuses aan.
„Ieder mens kan zich uin cijfers
vergissen", aldus de rouwmoedige
zondaar, „zelfs ons aller gemeente".
Cm dat te illustreren haalde hij wat
cijfers over Venrays woningbouw,
uit een drietal gemeentelijke publi
caties. In het boekje dat de gemeen
te uitgaf bij gelegenheid van de
30.000 inwoner kon men vinden dat
in 1973 973 woningen zijn klaarge
komen. In zijn nieuwjaarsrede zegt
burgemeester Schels dat er 950 ge
reed zijn. terwijl in het jaarover
zicht 852 wordt opgegeven. Welk
van de drie is nu het juiste cijfer
en waarom kan de gemeente niet
exact zeggen zc-en-zo-veel.
Wethouder Sehols zat kennelijk
ook tegen deze cijfertjes aan te hik
ken, al kon hij zich voorstellen, dat
men hierover van mening kan ver
schillen. De een beschouwt 'n wo
ning als klaar, als de mensen er „in,
kunnen trekken; de ander als de
aannemer ze oplevert. Maar hij was
het met de spreker .eens dat men
minstens met eensluidende cijfers
dient te komen. Daar trekt men nu
achteraan.
De heer Willems wees er verder
op dat het woningmarktonderzoek
duidelijk heeft aangetcond, dat men
hier ©en tekort heeft aan goedkope
re woningen. Hij had echter niet de
iindruk dat de plannen voor Brukske
2 aan 'de behoefte tegemoet komt.
En dat betekent in feite dat de eer
ste twee jaren daaraan niet gedaan
wordt. Hij herinnerde aan het feit
dat de wethouder destijds bij de wo
ning in Mackenhof aan de Smak-
terweg gezegd had dat dit prachtige
goedkope woningen waren. Waarom
zijn die dan niets meer gebouwd?
Wethouder Sehols bevestigde dat
de woningwetbcuw in Brukske niet
in het tekort van goedkopere wo
ningen zal voorzien. Of men nog 'ns
zulke goedkope wcniingen zal kun
nen bouwen als op Mackenhof is-
gebeurd, is een vraag die hij niet
kan beantwoorden. Men wist alleen
dat de goedkopere grond daar, me
de oorzaak is geweest van die lage
huren. Een andere factor is, dat men
ook aan een goedkope woning be
paalde -eisen van wooncomfort stelt,
en diat maakt die woningen dan
weer duurder. Men gaat zich, mede
aan de hand van het woningmarkt
onderzoek, over deze zaken beraden
- waarbij ondervindingen elders ook
meebeslissend zullen zijn.
Met ingang van 1 maart 1974 zal het openbaar vervoer in de
gemeente Venray ingrijpend worden gewijzigd.
De stadsdienst zal in het vervolg worden verzorgd door de
Zuid-Coster. De dienst van de Firma v.d. Ham zal vervallen.
De dienstregeling is zodanig, dat de Zuid-Ooster-lijnen 24, 27
en 29 onderling cp elkaar aansluiten bij het autobusstation.
De dienstregeling zal aan huis worden bezorgd en is tevens
verkrijgbaar op de Zuid-Oosterkantoren en in de bus.
Voor zover de halteplaatsen binnen de gemeentegrenzen lig
gen, geld voor alle lijnen het stadstarief. Dit tarief is als volgt:
Enkele reis volwassenen met overstaprecht 0.45
Enkele reis kinderen met overstaprecht 0.30
Zesrittenkaart met overstaprecht 2.25
Maandjeugdkaart 9.00
Maandkaart 11.25
De maandjeugdkaart en de maandkaart zijn niet in de bus,
maar bij de Zuid-Oosterkantoren verkrijgbaar. De bekende
zwerfkaarten zijn natuurlijk in Venray ook geldig op de
stadsdiensten,
DE ZUID-OOSTER PROBEER 'T EENS
De voorbereidingen vcor de as. gemeenteraadsverkiezingen in
Venray zijn al volop bezig. Den vclke is al kend gedaan dat de
V.V.D. aan de raadsverkiezingen zal deelnemen en ook de P.v.d.A.
geeft weer acte de presence. Een overigens nietszeggend commu
niqué elders in dit blad doet mededeling dat de eenheidspartij in
de kom vooruitgang boekt. Ook van Drs. den Brok is beleend dat
hij met Opbouw '70 opnieuw in de verkiezingszee gaat. Op de
achtergrond wacht de PPR cp geschikte partners.
Dinsdag 5 maart repetitie om 8 u.
vcor het gehele koor.
Betekent zulks dat een andere
grote fractie, die der kerkdorpen, het
af laat weten? Niets is minder waar,
maar ze timmeren niet zo 'hard aan
de weg. Links en rechts zijn op die
dorpen ial onderlinge verkiezingen
op gang gekomen ,en een van deze
was feitelijk aanleiding dat we dn
gesprek -raakten met de heer Lem-
mens in de Vredepeel, die voor de
voorverkiezing in Merselo-Vredepeel
'n vernuftig verkiezingsbiljet had uit
gedacht in de vorm van een ronde
lijst, waardoor dus niemand aan de
kop van de lijst staat, maar ook nie
mand aan het eind.
GROOT GOED
De heer Lemmens is een sterk
voorstand-er van de kerkdorpen-lijst.
„Niet om ons af te zetten tegen Ven
ray-kom, maar doodgewoon uit bit
tere noodzaak", zo is zijn bescheid.
Hij zou die lijst zelfs nog toegespitst
willen zien als een boerenlijst. En
dlat vanwege die specifieke belangen,
die deze groep als zelfstandige on
dernemer ten platte lande ihebben.
Als wij hem nader uitleg vragen,
wijst hij b.v. fel op het onderwijs.
„Met alle respect wat door hardwer
kende onderwijskrachten gedaan
wordt, heb ik toch soms de indruk
dat het onderwijs ten plattelande on
voldoende meegroeit, door allerlei
oorzaken. Maar juist daar zullen de
kinderen -goed toegerust moeten
worden voor een toekomst, die voor
het grootste deel van hen niet meer
op het platteland te vinden is. Het
zullen juist de boeren moeten zijn,
die de ernstige plicht hebben en zo
krachtig mogelijk dienen te bevor
deren dat hun kinderen een goede
opleiding krijgen, zodat ze later in
de maatschappij gelijke kansen zul
len hebben als niet-plattelanders.
Daarbij komen problemen kijken als
samentrekking van scholen, goed
schoolvervcer en andere
I
MILIEU
Een ander punt, wat ook hem hoog
zit, is het „milieu". Er komen steeds
meer groepen, stichtingen ,en insti
tuten, die zich al dan niet terecht
druk maken ove-r het milieu. En
daarbij -nog al eens beschuldigend
wijzen naar de landbouwers, d:e in
hun cgen mi-lieu-bedervers en land
schapsvernielers zijn. Maar het zijn
de landbouwers, die de eerste plicht
hebben cm hun bedrijf uit te oefe
nen, te zorgen dat ze daar hun brood
kunnen verdienen. En het wordt een
wat vreemde zaak als anderen in
hun ijveren vcor het milieu er over
gaan beslissen of dat al dan niet kan.
Hier zullen ook de landbouwers zelf
paraat moeten staan, zonder overi
gens de redelijkheid uit het oog te
verliezen
EEN ANDER VRAAGSTUK
„Trouwens in dit verband wil ik
op een ander aspect wijzen, waar
m.L dikwijls te weinig aan wordt
gedacht en over geschreven. Terwijl
overal de tendens is, minder te wer
ken en meer vrije tijd te krijgen,
zi-et men van de andere kant dat
juist in de landbouw met steeds
minder mankracht meer produkt
geleverd moet worden. Dat betekent
meer investeringen, meer mechani
satie en dus meer zorgen, maar ook
(en vcor dat probleem heb ik geen
oplossing) dat op de meeste een
mansbedrijven het hele gezin poot
aan moet spelen. Of dat in deze tijd
verantwoord is, daar zet ik persoon
lijk een g-r-cot vraagteken bij
NUTSVOORZIENINGEN
„Een ander pun-t, wat zeker de
aandacht vraagt, vooral in deze tijd
van olie-schaarste, zijn de nutsvoor
zieningen. Het is toch feitelijk te idi
oot dat door Venrays landbouwgron'
den de pij p-leid'ingen liggen die het
gas naar de kom, of nog erger naar
het buitenland brengen, maar dat
diezelfde landbouwbedrijven geen
gas kunnen krijgen, terwijl daar ook
de behoefte aan energie sterk is toe
genomen. Het is toch onvoorstelbaar
dat de een of andere ambtenaar,
door het feit dat twee of drie ker
nen van een gemeente gas krijgen,
maar kan bedisselen, dat de rest dan
super-onrendabel is.
En het wordt helemaal dwaas, als
in het naburige Brabantse 'n kleine
gasmaatschappij wel gas op land
bouwbedrijven kan brengen terwijl
hier onze grote provinciale maat
schappij zoiets niet kan.
Kijk daar zullen onze landbouwers
voor moeten vechten, dat dergelijke
onredelijkheden verdwijnen. Ook zij
moeten kunnen profiteren van zaken
die het gemak dienen.
OPENBAAR VERVOER
is ook onze zaak. We betalen via
de schatkist mee aan een avontuur
als de Amsterdamse metro die, als
hij ooit rijdt, waarschijnlijk door de
mees ten van ons nooit gebruikt zal
wordten. Maar openbaar vervoer -
waar dan zo over geschreven wordt
iis voor kleine kernen super-onren
dabel. Dat zal dan misschien wel,
maar terwijl die mensen mede het
openbaar vervoer via hun belasting
centen voor anderen wel mogelijk
maken, mogen zij bovendien nog 'ns
extra belasting betalen in de vorm
van benzine-accijns voor de door
hen op eigen gelegenheid af te leg
gen kilometers.
Dat is een onbillijke en onredelijke
zaak. Want het zijn duizenden kilo
meters die jaarlijks afgelegd moeten
worden door de schoolgaande jeugd,
de winkelende huismoeder ,en door
de landbouwers zelf, voor hun con
tacten met overheid en origanisatie-
leven. Dat kost niet alleen geld in
kilometers maar ook in tijd.
Wie dan praat over gelijke stu
diekansen van plattelanders en niet-
plattelanders moet alleen dit aspect
eens in de gaten houden.
GROTER LIJSTJE
Ik zou de lijst zo nog wel even
door kunnen trekken. Denk maar
eens even aan de nieuwe vuilnisre-
geling; aan de komende onroerend-
gced-belasting. Dat zijn specifieke
landbouwproblemen, die vooral spe
len in de kleinere kernen rond een
steeds groter wordend centrum. En
dikwijls levensproblemen voor een
groep die procentueel de laatste ja
ren sterk in aantal is gedaald. Het
is daarom, dat een kerkdorpenlijst
van groot belang is. En het wordt
nog van steeds groter belang omdat
tussen de vele problemen van een
sterk groeiend centrum die van de
dforpen rondom wel eens vergeten of
geminimal seerd kunnen worden. En
dat kan en mag echt niet want er
staan daar grote belangen op het
spel. Reden waarom die lijst moet
blijven ook als representant van de
problemen die de aandacht moeten
krijgen die ze verdienen.
GROTESTRAAT 18
TEL. 1253 - VENRAY
Wijziging van de bij de bouwverordening der gemeente Venray
behorende nadere regelen,
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN VENRAY
brengen hierbij ter algemene kennis, dat vanaf heden gedurende
dirie maanden voor eenieder ter gemeente-secretarie, afd. Ill-D,
pand Leunseweg 2a, ter inzage is neergelegd hun besluit van lé
januari 1974, nr. 89a, inzake wijziging van de bij de bouwver
ordening der Gemeente Venray behorende nadere regelen.
Voornoemde wijziging treedt in werking op de derde dag, vol
gende op die van haar afkondiging.
Venray, 28 februari 1974
Burgemeester en wethouders voornoemd,
drs. F.G.L.L. Sehols, burgemeester,
Get. A. Janssen, loco, secretaris.