WONINGMARKTRAPPORT WONINGEN IN VENRAY KERKDORPENLIJST NOODZAKELIJK Q§£9 SPORT Leenenl WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN te weinig goedkope woningen in Venray WIJZIGING OPENBAAR VERVOER Bij de a.s. gemeenteraadsverkiezingen Gemengd Koor Venray tx RIAENS BEKENDMAKING VRIJDAG 1 MAART 1974 No. 9 VIJF EN NEGENTIGSTE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN DRUK- EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 18 ct. per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 8,50 (bij vooruitbetaling) De raad besprak in zijn jongste vergadering het woningmarkt onderzoek 1973, dat in onze gemeente gehouden is. Een onder zoek dat c.m. heeft aangetcond, dat het bouwprogramma, dat Venray vcor heeft uit te voeren, meet aangepast werden. Er zijn te weinig sociale woningen en er dreigt een overschot in de zgn. middenklasse-woningen. Een van de vele conclusies van dit rap- pert, dat overigens een stortvloed van cijfers heeft opgeleverd. NIET SLECHT DE DRUYN vond het een moei lijke zaak een oordeel te geven over dit uitvoerige rapport, dat echter bij het woningbeleid voor de toe komst toch een belangrijke irol zal moeten spelen. Hij persoonlijk was tevreden met het fait dat slechts 3,6ü/o vian de Vemayse woningen van slechte kwaliteit zijn en 5,3% van matige kwaliteit. Enerzijds komt di!)t doordat eerst 77% van Venrays wo ningbestand van ma de oorlog stamt, maar anderzijds lilggen deze percen tages'een stuk beter dan de gemid delde Nederlandse cijfers. J Ook de verhouding tussen een gezinswoningen en flats liggen in onze plaats niet slecht en ook dat meende hij als een winstpunt te kunnen beschouwen. Voor het ove rige vertrouwde hij dat het toekom stige woonbeleid mee aan de con clusies van dit onderzoek zou wor den getoetst. RESPECT Ook REINTJES toonde evenals andere sprekers zijn respect voor de samenstellers. Maar bij sommige conclusies had hij vraagtekens moe ten plaatsen. Zo mag dan. de ach terstand in de voorziening van de autochtone woningbehoefte inge haald zijn en het tijd worden dat er een behoorlijke woningreserve wordt opgebouwd hoe denkt men dat te verwezenlijken op de kerkdorpen. Daar mag op verschillende kerk dorpen hoogstens nog gebouwd wor den voor allochtone behoeften. Met de konlklusie dat speelgroen en speelgelegenhedien onmisbaar zijn moet volgens deze ispreker uitmon den in de aanplant van minstens 'n halve hektare ibos p©r bestemmings plan. Wat over verhuizingen in het rap port gezegd wordt kan hij over het algemeen wel onderstrepen. Maar wat denkt men te doen met de zgn. „uit-levers", d.w.z. met de mensen die twee, drie jaren in een woning zitten, deze volledig uitleven en dan hetzelfde spelletje spelen in weer een .nieuwe wening. Dat het hele woningwetwonimgcon- tingent in de loop der jaren in Venray-kom terecht is gekomen, heeft ook tot konsekwemtie gehad d'at daar de concentratie plaats had van de lagere inkomens. Zo is het z.i. geen wonder dat de Inkomens op de kerkdorpen gemiddeld hoger liggen dan in Venray-kom, maar dat ligt ook aan de spreiding. Dat de toekomstige bewoners be trokken worden bij de uitwerking van een bestemmingsplan noemde hij een goede zaak. Maar profiteert men 'bij Brukske 2 nu ook van wat bij Brukske 1 verkeerd of onjuist was en is? SUMMIER IS OOK GOED VAN DER STERREN had kenne lijk tegen het een kleine 100 pagi na's tellende rapport aan zitten hik ken. Hij vroeg zich af cf het nu wel dienstig was, dat men een dergelijk uitvoerig rapport aan de raad heeft overhandigd. Z.i. was een meer summier rapport met de voornaam ste konklusies meer dan voldoende geweest. Bovendien was hij ge schrokken van allerlei nieuwe be grippen, die daarin .naar voren kwa men als: starters, doorstromers, mo- bilen e.d. Dat maakt de zaak er ook niet eenvoudiger op. De opmerking van Reintjes over de inkomens op de kerkdorpen wil de hij vertalen: ,laat men daar dus ook meer woningen bouwen KWALITEIT Drs. DEN BROK was het lang niet met v. d. Sterren eens. Men heeft nu gelukkig eens cijfers op tafel, waarmee men wat kan doen. Maar bij het bekijken van het enquête formulier was hem opgevallen, dat er feitelijk weinig gevraagd was over de kwaliteit van de woning. Desondanks beweert het rapport dat 3,6% slecht is en 5,3% van de wo ningen van matige kwaliteit. Hoe.is men dan tot deze bevinding geko men? Hij had juist graag gezien dat men de kwaliteit eens flink onder de ■loupe had1 genomen. Een verdere onvolledigheid vond hij dat geen onderzoek is ingesteld naar de bewering, dat die men wel eens hoort, dat meer en meer perso nen uit de hogere inkomstenkate- gorieën in de buuirtgemeenten gaan wonen. Dit terwille van goedkopere grond en makkelijker bouwen. Ergens in het rapport had hij iets gelezen over oen enquête onder de pendelaars uit de bedrijven. Welke bedrijven waren dat en waarom heeft men geen enquête gehouden onder de leraren van de scholen, dille buiten Venaay wonen? Nadat hij tekst en uitleg gekregen had over enkele technische vragen, wilde ook hij weten of de bewoners van Brukske 2 iets hebben aan de er varingen in Brukske 1. Tenslotte meende hij dat er al eerder een woniingonderzoek ge weest is, namelijk in het Groene Hart, waar hij uitgevored is door universiteitsstudenten. De konklu- sies van dit rapport schijnen niet al te best te zijn. In ieder geval heeft de raad ze nooit gezien. Wat is daarvan waar 22% van de bewoners blijken gezien hun inkomen in feite te goedkoop te wonen. VAN DER STERREN vond dat cij fer hoog, zeker als men de enthou siaste verhalen daarnaast zet van een geslaagde doorstroming. IN ZIJN ANTWOORD wees WETHOUDER SCHOLS op het feit, dat men tot heden feitelijk een woningbeleid had dat afhankelijk was van Maastrichtse cijfers en toe wijzingen. Nu heeft men geluk kig Venrayse cijfers, weet men waar fouten en feilen zitten, heeft men enigermate betrouwbare prog noses 'en weet men waar men hier en in Maastricht over praat. Hij was het eens met Reintjes dat groen voorzieningen en met name speel groen van steeds grotere betekenis gaan worden. Daar zal dan ook evenals in Brukske in de toekom stige bestemmingsplannen alles aan gedaan worden. Maar even goed blijft dat het betaalbaar moet blij ven, want de kosten van openbaar groen worden onherroepelijk door berekend. Hij wias zeer gelukkig met dit rap per t, ciat behalve exacte cijfers ook gegevens aanbrengt ever de wensen van woninginrichting en ook iets zegt over de kwaliteit. Maar voorop heeft gestaan een onderzoek naar de behoefte naar woningen. Dat was het hoofddoel en de basis van dit onderzoek, dait men feitelijk 'als eien basisirapport kan beschouwen in die zin, dat cp grond van daarin ver kregen c'ijfers nadere onderzoekin gen plaats kunnen hebben. Maar ook de kwaliteit der woningen en het wooncomfort is bij het onder zoek betrokken geweest. Het Cen traal Bureau vcor de Statistiek heeft daarvoor bepaalde richtlijnen opge steld', waarbij o.m. zowel de vragen steller als de ondervraagde hun me ning geven over de kwaliteit van de woning. Dat levert dan uiteinde lijk een cijfer op, dat de kwaliteit aangeeft. Volgens deze normen 'is in Venray gehandeld en wellicht kan dat in de toekomst nader worden uitgediept. Men heeft de pendelaars in alle bedrijven met meer dan 10 mensen ondervraagd. Leraren aan scholen waren, voor zover hem bekend, daar niiet bij betrokken. Wat de mensen beweegt om buiten Venray te gaan wonen of te gaan bouw,en is ook nog een onderwerp wat nader onderzocht wordt. In het Groene Hart heeft de ar chitect inderdaad een enquête laten houden .die thans wordt uitgewerkt en o.m. zal dienen voor de plannen van Veltum 2. Düe enquête ging dus niet van ge meentewege uit, maar van ide be trokken architect. Bij Veltum 2 zul len ongetwijfeld de uitslagen op ta fel komen. Voor zover het Brukske in mei 1973 bewoond was, zijn die mensen betrokken geweest bij dit onder zoek. Met hun op- en aanmerkingen is voor Brukske 2 rekening gehou den. BRUKSKE Dsr. DEN BROK wilde verder op de materie niet ingaan, omdat hij overwoog zelf nog met een rapport te komen. Toch wilde hij uitdruk kelijk waarschuwen tegen een ze kere nonchalance bij de woning- wetbouw. Hij zou diaar graag een intensieve controle hebben op uit voering en afwerking. Aan de hand van foto's en gegevens zou hij de komende raadsvergadering aantonen, dat hier zeer vervelende dingen bij gebeuren, die voorkomen konden worden als men b.v. een opleve ringsenquête zou houden. Als voor beeld noemde hij dat thans in wo ningen door het oplichten van een raam daar zc naar binnen kan stap pen. WETHOUDR SCHOLS had tegen een dergelijk rapport uiteraard geen bezwaar en meende dat men streng genoeg is bij controle en oplevering. Nu bij de woningvereniging een so cioloog is aangenomen, hoopt men ook het contact met de huurders dusdanig te verstevigen, dat men b. v. (klachten die men thans wel elders spuit, in de eerste plaats tot de wo ning vereniging cricht. Het raadslid JANSSEN had be zwaren dat men op een dergelijke oncontroleerbare manier fouten en feilen naar voren brengt en onrust veroorzaakt bij de mensen; maar op deze wijze verzandde de discus sie. WEHOUDR SCHOLS sloot daar om maar dit hoofdstuk af, en verze kerde de raad dat men eventueel nog op het Brukske zelf kan terug komen. In de laatst gehouden raadsver gadering van de gemeente Venray, kreeg Wethouder Sehols vanaf de publieke tribune een excuus aange boden door de heer Willems. Deze had beweerd dat in het Brukske meer dan 10% van de bewoners al aan het verhuizen sloeg. Doch dat cijfer bleek onjuist te zijn. En daar voor bood de heer Willems dan ook zijn excuses aan. „Ieder mens kan zich uin cijfers vergissen", aldus de rouwmoedige zondaar, „zelfs ons aller gemeente". Cm dat te illustreren haalde hij wat cijfers over Venrays woningbouw, uit een drietal gemeentelijke publi caties. In het boekje dat de gemeen te uitgaf bij gelegenheid van de 30.000 inwoner kon men vinden dat in 1973 973 woningen zijn klaarge komen. In zijn nieuwjaarsrede zegt burgemeester Schels dat er 950 ge reed zijn. terwijl in het jaarover zicht 852 wordt opgegeven. Welk van de drie is nu het juiste cijfer en waarom kan de gemeente niet exact zeggen zc-en-zo-veel. Wethouder Sehols zat kennelijk ook tegen deze cijfertjes aan te hik ken, al kon hij zich voorstellen, dat men hierover van mening kan ver schillen. De een beschouwt 'n wo ning als klaar, als de mensen er „in, kunnen trekken; de ander als de aannemer ze oplevert. Maar hij was het met de spreker .eens dat men minstens met eensluidende cijfers dient te komen. Daar trekt men nu achteraan. De heer Willems wees er verder op dat het woningmarktonderzoek duidelijk heeft aangetcond, dat men hier ©en tekort heeft aan goedkope re woningen. Hij had echter niet de iindruk dat de plannen voor Brukske 2 aan 'de behoefte tegemoet komt. En dat betekent in feite dat de eer ste twee jaren daaraan niet gedaan wordt. Hij herinnerde aan het feit dat de wethouder destijds bij de wo ning in Mackenhof aan de Smak- terweg gezegd had dat dit prachtige goedkope woningen waren. Waarom zijn die dan niets meer gebouwd? Wethouder Sehols bevestigde dat de woningwetbcuw in Brukske niet in het tekort van goedkopere wo ningen zal voorzien. Of men nog 'ns zulke goedkope wcniingen zal kun nen bouwen als op Mackenhof is- gebeurd, is een vraag die hij niet kan beantwoorden. Men wist alleen dat de goedkopere grond daar, me de oorzaak is geweest van die lage huren. Een andere factor is, dat men ook aan een goedkope woning be paalde -eisen van wooncomfort stelt, en diat maakt die woningen dan weer duurder. Men gaat zich, mede aan de hand van het woningmarkt onderzoek, over deze zaken beraden - waarbij ondervindingen elders ook meebeslissend zullen zijn. Met ingang van 1 maart 1974 zal het openbaar vervoer in de gemeente Venray ingrijpend worden gewijzigd. De stadsdienst zal in het vervolg worden verzorgd door de Zuid-Coster. De dienst van de Firma v.d. Ham zal vervallen. De dienstregeling is zodanig, dat de Zuid-Ooster-lijnen 24, 27 en 29 onderling cp elkaar aansluiten bij het autobusstation. De dienstregeling zal aan huis worden bezorgd en is tevens verkrijgbaar op de Zuid-Oosterkantoren en in de bus. Voor zover de halteplaatsen binnen de gemeentegrenzen lig gen, geld voor alle lijnen het stadstarief. Dit tarief is als volgt: Enkele reis volwassenen met overstaprecht 0.45 Enkele reis kinderen met overstaprecht 0.30 Zesrittenkaart met overstaprecht 2.25 Maandjeugdkaart 9.00 Maandkaart 11.25 De maandjeugdkaart en de maandkaart zijn niet in de bus, maar bij de Zuid-Oosterkantoren verkrijgbaar. De bekende zwerfkaarten zijn natuurlijk in Venray ook geldig op de stadsdiensten, DE ZUID-OOSTER PROBEER 'T EENS De voorbereidingen vcor de as. gemeenteraadsverkiezingen in Venray zijn al volop bezig. Den vclke is al kend gedaan dat de V.V.D. aan de raadsverkiezingen zal deelnemen en ook de P.v.d.A. geeft weer acte de presence. Een overigens nietszeggend commu niqué elders in dit blad doet mededeling dat de eenheidspartij in de kom vooruitgang boekt. Ook van Drs. den Brok is beleend dat hij met Opbouw '70 opnieuw in de verkiezingszee gaat. Op de achtergrond wacht de PPR cp geschikte partners. Dinsdag 5 maart repetitie om 8 u. vcor het gehele koor. Betekent zulks dat een andere grote fractie, die der kerkdorpen, het af laat weten? Niets is minder waar, maar ze timmeren niet zo 'hard aan de weg. Links en rechts zijn op die dorpen ial onderlinge verkiezingen op gang gekomen ,en een van deze was feitelijk aanleiding dat we dn gesprek -raakten met de heer Lem- mens in de Vredepeel, die voor de voorverkiezing in Merselo-Vredepeel 'n vernuftig verkiezingsbiljet had uit gedacht in de vorm van een ronde lijst, waardoor dus niemand aan de kop van de lijst staat, maar ook nie mand aan het eind. GROOT GOED De heer Lemmens is een sterk voorstand-er van de kerkdorpen-lijst. „Niet om ons af te zetten tegen Ven ray-kom, maar doodgewoon uit bit tere noodzaak", zo is zijn bescheid. Hij zou die lijst zelfs nog toegespitst willen zien als een boerenlijst. En dlat vanwege die specifieke belangen, die deze groep als zelfstandige on dernemer ten platte lande ihebben. Als wij hem nader uitleg vragen, wijst hij b.v. fel op het onderwijs. „Met alle respect wat door hardwer kende onderwijskrachten gedaan wordt, heb ik toch soms de indruk dat het onderwijs ten plattelande on voldoende meegroeit, door allerlei oorzaken. Maar juist daar zullen de kinderen -goed toegerust moeten worden voor een toekomst, die voor het grootste deel van hen niet meer op het platteland te vinden is. Het zullen juist de boeren moeten zijn, die de ernstige plicht hebben en zo krachtig mogelijk dienen te bevor deren dat hun kinderen een goede opleiding krijgen, zodat ze later in de maatschappij gelijke kansen zul len hebben als niet-plattelanders. Daarbij komen problemen kijken als samentrekking van scholen, goed schoolvervcer en andere I MILIEU Een ander punt, wat ook hem hoog zit, is het „milieu". Er komen steeds meer groepen, stichtingen ,en insti tuten, die zich al dan niet terecht druk maken ove-r het milieu. En daarbij -nog al eens beschuldigend wijzen naar de landbouwers, d:e in hun cgen mi-lieu-bedervers en land schapsvernielers zijn. Maar het zijn de landbouwers, die de eerste plicht hebben cm hun bedrijf uit te oefe nen, te zorgen dat ze daar hun brood kunnen verdienen. En het wordt een wat vreemde zaak als anderen in hun ijveren vcor het milieu er over gaan beslissen of dat al dan niet kan. Hier zullen ook de landbouwers zelf paraat moeten staan, zonder overi gens de redelijkheid uit het oog te verliezen EEN ANDER VRAAGSTUK „Trouwens in dit verband wil ik op een ander aspect wijzen, waar m.L dikwijls te weinig aan wordt gedacht en over geschreven. Terwijl overal de tendens is, minder te wer ken en meer vrije tijd te krijgen, zi-et men van de andere kant dat juist in de landbouw met steeds minder mankracht meer produkt geleverd moet worden. Dat betekent meer investeringen, meer mechani satie en dus meer zorgen, maar ook (en vcor dat probleem heb ik geen oplossing) dat op de meeste een mansbedrijven het hele gezin poot aan moet spelen. Of dat in deze tijd verantwoord is, daar zet ik persoon lijk een g-r-cot vraagteken bij NUTSVOORZIENINGEN „Een ander pun-t, wat zeker de aandacht vraagt, vooral in deze tijd van olie-schaarste, zijn de nutsvoor zieningen. Het is toch feitelijk te idi oot dat door Venrays landbouwgron' den de pij p-leid'ingen liggen die het gas naar de kom, of nog erger naar het buitenland brengen, maar dat diezelfde landbouwbedrijven geen gas kunnen krijgen, terwijl daar ook de behoefte aan energie sterk is toe genomen. Het is toch onvoorstelbaar dat de een of andere ambtenaar, door het feit dat twee of drie ker nen van een gemeente gas krijgen, maar kan bedisselen, dat de rest dan super-onrendabel is. En het wordt helemaal dwaas, als in het naburige Brabantse 'n kleine gasmaatschappij wel gas op land bouwbedrijven kan brengen terwijl hier onze grote provinciale maat schappij zoiets niet kan. Kijk daar zullen onze landbouwers voor moeten vechten, dat dergelijke onredelijkheden verdwijnen. Ook zij moeten kunnen profiteren van zaken die het gemak dienen. OPENBAAR VERVOER is ook onze zaak. We betalen via de schatkist mee aan een avontuur als de Amsterdamse metro die, als hij ooit rijdt, waarschijnlijk door de mees ten van ons nooit gebruikt zal wordten. Maar openbaar vervoer - waar dan zo over geschreven wordt iis voor kleine kernen super-onren dabel. Dat zal dan misschien wel, maar terwijl die mensen mede het openbaar vervoer via hun belasting centen voor anderen wel mogelijk maken, mogen zij bovendien nog 'ns extra belasting betalen in de vorm van benzine-accijns voor de door hen op eigen gelegenheid af te leg gen kilometers. Dat is een onbillijke en onredelijke zaak. Want het zijn duizenden kilo meters die jaarlijks afgelegd moeten worden door de schoolgaande jeugd, de winkelende huismoeder ,en door de landbouwers zelf, voor hun con tacten met overheid en origanisatie- leven. Dat kost niet alleen geld in kilometers maar ook in tijd. Wie dan praat over gelijke stu diekansen van plattelanders en niet- plattelanders moet alleen dit aspect eens in de gaten houden. GROTER LIJSTJE Ik zou de lijst zo nog wel even door kunnen trekken. Denk maar eens even aan de nieuwe vuilnisre- geling; aan de komende onroerend- gced-belasting. Dat zijn specifieke landbouwproblemen, die vooral spe len in de kleinere kernen rond een steeds groter wordend centrum. En dikwijls levensproblemen voor een groep die procentueel de laatste ja ren sterk in aantal is gedaald. Het is daarom, dat een kerkdorpenlijst van groot belang is. En het wordt nog van steeds groter belang omdat tussen de vele problemen van een sterk groeiend centrum die van de dforpen rondom wel eens vergeten of geminimal seerd kunnen worden. En dat kan en mag echt niet want er staan daar grote belangen op het spel. Reden waarom die lijst moet blijven ook als representant van de problemen die de aandacht moeten krijgen die ze verdienen. GROTESTRAAT 18 TEL. 1253 - VENRAY Wijziging van de bij de bouwverordening der gemeente Venray behorende nadere regelen, BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN VENRAY brengen hierbij ter algemene kennis, dat vanaf heden gedurende dirie maanden voor eenieder ter gemeente-secretarie, afd. Ill-D, pand Leunseweg 2a, ter inzage is neergelegd hun besluit van lé januari 1974, nr. 89a, inzake wijziging van de bij de bouwver ordening der Gemeente Venray behorende nadere regelen. Voornoemde wijziging treedt in werking op de derde dag, vol gende op die van haar afkondiging. Venray, 28 februari 1974 Burgemeester en wethouders voornoemd, drs. F.G.L.L. Sehols, burgemeester, Get. A. Janssen, loco, secretaris.

Peel en Maas | 1974 | | pagina 1