CENTRUMPLAN GOEDGEKEURD.... TEGELPLASTIC IS GEWELDIG OM KEUKEN EN DOUCHE MEE TE BEKLEDEN 7.95 Leenenl WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN De nachten van Schols Nil plastic keukentegels verkrijgbaar aan de rolGoed af wasbaaar m. water en zeep Eenvoudig te plakken als behang - Ideaal voor toilet, badkamer en keuken - In 10 verschillende kleuren en tegelmotieven, 130 cm breed - per meter VRIJDAG 9 NOVEMBER 1973 No. 45 VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS US VOOR AL UW DRANKEN DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 16 ct per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 7.50 (bij vooruitbetaling) Met ons hebben velen zich afgevraagd of het nu met alle geweld nodig is dat Venrays raad in nachtelijke zittingen een spreidings model en een centrumplan dienen goed te keuren. De kleine uur tjes zijn daar niet bjj uitstek de beste tjjd voor, of kunnen de onderwerpen van dusdanige importantie het daglicht niet velen. Wat er van zij, tweemaal vorige week moest de raad rond 1 uur stemmen over onderwerpen, welke voor de toekomstige ontwikke ling van onze gemeente zeer belangrijk zijn. In zijn inleiding tot het centrum plan bezwoer drs. SCHOLS de raad nog eens te zorgen dat het centrum zal worden aangepast aan de ver zorgende en dienende funktie, welke het moet krijgen voor een gemeen te, welke groeit naar 50.000 inwo ners. Daar zullen allerlei belangen tegen elkaar moeten worden afge wogen, als die van winkeliers en consumenten, rijdend verkeer en voetgangers, sfeer en bereikbaar heid. Hij meende dat het nieuwe plan daarin goed is geslaagd. Wel wilde hij duidelijk stellen dat het niet in de bedoeling ligt in het centrum een nieuw centrum te creëeren naast het bestaande, v doch dat het bestaande alleen wordt uitgebreid. Nadat zowel de stedebouwkundige als de verkeersdeskundige nog eens tekst en uitleg van het plan gegeven hadden, was dan het woord aan de raad, die, mede aan de hand van de 16 ingezonden bezwaarschriften, haar mening kon zeggen. DE BRUYN ging de geschiedenis na van het centrumplan, dat in oktober 1967 al eens door de raad is goedgekeurd. Dat heeft twee gevolgen gehad: a. men heeft een stel panden aan gekocht, waarmede de gemeente thans nog in de maag zit en b. werden zelfstandige ondernemers gehinderd, doordat men voor zichtig was met bouwvergunnin gen. Het nieuwe plan kan een einde maken aan veel geklungel, nu nieu we bebouwingsvoorschriften klaar zijn en rooilijnen vastliggen. Wel wilde hij bij benadering we ten wat nu de kosten gaan worden en zou hij die vooral tijdig aan de mensen bekend gemaakt zien. Dat men de rose vlek gaat ontwik kelen in samenspraak met een com missie ad hoe, waarin ook zelfstan dige ondernemers zitting hebben, had de zegen van zijn fractie. t VAN VALKENGOED besprak de financiële kanten De nieuwe begroting steekt gun stig af, tegen die van een jaar ge leden, zoals hij aan de hand van per centages aantoonde. Wel had hij een meer uitgebreid rapport over de fi nanciële opzet gaarne ter inzage. Dat het tekort van 2.5 miljoen via een baatbelasting van 85% op de inwo ners van het centrum verhaald wordt vindt hij te gortig. Dat percentage moet bekeken worden. I MEVR. POELS-PETERS vond de inspraak-procedure een te gejaagde bussiness, terwijl het col lege op zijn beurt alle tijd nam voor de beantwoording der bijeengebrach te vragen. Verdere vragen waren: Waarom worden de cijfers van het jongste C.I.M.K. rapport niet ingebracht? Waarom moet de fasering van de rose vlek op „korte termijn" wor den vastgesteld. Is daar zo'n haast bij en zo ja, waarom? Hoe zit het met de projektont- wikkelaar? Waarom wordt de westkant van de Schoolstraat niet als winkel straat aangewezen? Terwijl het rapport constateert, dat de grootste parkeerdruk na bij de Grotestraat zal ontstaan, liggen in de omgeving daarvan de minste parkeerplaatsen. Waar om? Waarom zijn de ontworpen par keerplaatsen aan de noord-tan gent en in de zuid-oost hoek nu al weer verdwenen? Waarom kan de Gasstraat niet als noord-tangent dienen? Wie moeten via baatbelastingen van 85% de tekorten betalen? Leidt dit niet tot cumulatie van verschillende baatbelastingen? Waar zijn speelgelegenheden voor de jeugd in het centrum? Waarom moesten eerst zo nodig de „krotten" in de Hoenderstraat worden opgeruimd en zijn die nu plotseling waardevolle bebou wingsstructuren geworden? OUDENHOVEN had ook vragen. Veel wat in het centrumplan ge beuren gaat, gebeurt op grond van prognoses. Wat echter, als die prognoses niet blijken te kloppen? Vraagt de vitaliteit in de besluit vorming er om, dat zo drastisch ruimte wordt geschapen voor het groot-winkelbedrij f Vormen de zware lasten, die overblijven geen aanslag op die vitaliteit? Het plan wil persé geen instru ment zijn tot beheersing van het vloeroppervlak, maar kan aan de andere kant zorgen dat er een te veel aan winkels komt. Wie ds daarmede gediend? Is renovatie niet beter dan het opruimen van wat genoemd wordt krotten? Worden particulieren geweerd uit het centrum? Kan de raad niet deelplannen, ja zelfs kavelverkopen stuk voor stuk beoordelen? Kan de grond niet toegewezen worden aan een vrij groot aantal gegadigden, die elk een beperkt aantal meters kunnen krijgen om daarmede de diversiteit van win kels en het particulier initiatief te dienen? Kan de verdeling van de bouw grond geen grotendeels Venrayse aangelegenheid worden? DRS. DEN BROK i vertelde, hoewel hij overtuigd was van het nut van sanering en het ruimte scheppen, toch nog wel op en aanmerkingen en vragen te heb ben. Zo vond hij o.m. dat in de ge bruiksvoorschriften tot in het piet luttige toe mogelijke variatie en dif ferentiatie in de bouw wordt tegen gegaan. Verder had hij zijn bezwa ren tegen bepaalde technische uit drukkingen, die onder stedebouw kundigen dan wel gebruikelijk mo gen zijn, doch voor anderen onbe grijpelijk en onverstaanbaar zijn. Zijn vragen waren: Waarom is de commissie ruimte lijke ordening niet bij de ge sprekken geroepen, die men ge voerd heeft met de indieners van een bezwaarschrift? Kan de wijze van ter inzage leg gen en de opzet van de hearing de schoonheidsprijs 'krijgen? Waarom de plotselinge grote hiaast en het doorduwen t.a.v. dit plan? Wie staat zo om winkelruimte te vragen, als B. en W. zeggen? Heeft die commissie wel zin? B. en W. moet ze „horen" maar is nergens gebonden haar adviezen te volgen? Is een projekt-ontwikkelaar bezig bij opzet, uitwerking en fasering van de rose vlek? Kan de commissie ad hoc van het begin af aan betrokken worden met de rose vlek? Wil men parkeerterreinen ma ken op het oude kerkhof? Waar is de compensatie voor het wegvallen van de parkeerterrei nen in de zuid-west hoek en aan de noord tangent? Waar denkt men in het oosten de zo dringend nodige parkeer ruimte te vinden? Waarom met alle geweld die noord tangent? Laat men die weg, vervallen de kosten van de weg, het huis van de Deken kan blij ven en het geheel kan een prach tig park warden. Kan het historisch monument Hoenderstraat 6 en 8 niet daar herbouwd worden? Klopt het dat de oostkant van de schouwburg eventueel winkel kan worden? I VAN WAAYENBURG I had berekend dat volgens de nieu we begroting van de kosten van het centrumplan de grondkosten al op gelopen zijn tot 182,50 per m2. Waarom Zijn de honorarium-kos ten sinds oktober 1972 gestegen met 51% en de ontwikkelingskos ten met 41%. Waarom worden de cijfers van het C.I.M.K. rapport niet ver meld? Bestaat de kans niet voor een verschuiving van het bestaande haar het nieuwe gedeelte? Wat zijn de grondslagen van de komende baatbelastingen, hoe hoog worden ze en loopt men geen kans dat sommige mensen 3 en meer baatbelastingen gaan beta len? j DRS. BETERAMS wilde weten: Waarom al die haast? De plannen blijken intussen ge wijzigd. Maar wat nu met de mensen, die tegen de aange brachte wijzigingen bezwaren hebben? Waarom de jongste C.I.M.K. cij fers niet in het rapport verwerkt? Waarom de jongste wijzigingen? Hoe zit dat met de projekt-ont- wikkelaar? Wat is men nu feitelijk van plan met de westkant van de School straat? Hoe denkt men te gaan „fase ren IN CONCLAAF I ging B. en W. en haar adviseurs om het antwoord te vinden op al die vragen. Toen zij na een uurtje on derbreking terugkwamen bleek men niet konkreet op alle vragen te wil len ingaan, doch enkele hoofdpun ten nog eens extra te wiillen om lijnen. Zo stelde de VOORZITTER dat de raad bijeen was om een bestem mingsplan igoed te keuren. Niet aan de orde is hoe dat uitgevoerd zal worden, wat de verschillende onder delen zullen zijn en hoe een en an der gefaseerd wordt. Dat komt la ter en ds dan ter competentie van de raad. Waar het om gaat is, dat nu in het centrum nog hele stukken grond liggen, waar de betrokken eigenaren in feite mee kunnen doen wat ze willen mits ze zich maar aan de bouwvoorschriften houden. Nu gaat men die gronden een bestemming geven, namelijk dat ze dienen moe ten voor uitbreiding van het cen trum. Dat is heel wat anders. C.I.M.K. CIJFERS Ingaande op de C.I.M.K. cijfers liet hij duidelijk merken dat 'bij de uit werking wel degelijk rekening ge houden zal worden met die progno ses, zodra het over winkels gaat. Doch het gaat ook over andere din gen in dat plan en men moet niet het winkelfacet te zwaar laten domi neren. HAASTWERK Hij gaf toe, dat er nog al haast achter dit plan gezet was. Maar de instanties, die subsidies geven, dwongen daar feitelijk toe, omdat deze het Venrayse plan in de sep- tember-vergadering wilden behan delen, maar ook Venray zelf graag „in de lift zou zitten". Het groot aantal bezwaarschriften heeft een rem aangeslagen en men heeft nu gelukkig een maand uit stel gekregen. TER VISIELEGGING I De wijze van ter visie-legging mag dan door de beperkte accomodate niet helemaal een schoonheidsprijs winnen, maar men kwam tot deze wijze om er zeker van te zijn, dat steeds ambtenaren aanwezig zouden zijn om tekst en uitleg te geven. COMMISSIE AD HOC B. en W. moeten bij de uitwer king van het plan de commissie ruimtelijke ordening „horen". Deze commissie wordt nog uitgebreid met 2 zelfstandige ondernemers en 2 ver tegenwoordigers van particulieren. Als de commissie niet akkoord gaat met wat B. en W. doet, kan ze haar bezwaren bij Ged. Staten naar vo ren brengen. Dat is dus een nood rem. Een tweede noodrem is de raad zelf, die het krediet voor de uitwer king moet verschaffen. Is die het met enkele denkbeelden van B. en W. niet eens, dan komt er geen geld op tafel en kan B. en W. ook niets. Deze hele methode is juist in de wet toegestaan enerzijds omdat toch vol doende controlemogelijkheden open blijven op het doen en laten van B. en W., maar anderzijds heel wat sneller gehandeld kan worden dan met de oude procedure. Hij wilde met alle liefde deze commissie snel bij elkaar roepen. Of haar vergade ringen openbaar zullen zijn, zoals later uit het publiek gesuggereerd werd, moet hij nog bekijken. PROJEKTOTWIKKELAAR Hij stelde kort en krachtig geen enkele afspraak gemaakt te hebben met een projektontwikkelaar. Deze kwestie ligt nog geheel „open" ter competentie van de raad. VERFIJNING Ir. Magry vertelde dat de wijzi gingen, die in het plan intussen zijn aangebracht, een verfijning van de structuur betekenen, mede nood zakelijk geworden door op- en aan merkingen in verschillende be zwaarschriften. Hij excuseerde voor de „moeilijke taal" en de vaktermen, waarin architecten dikwijls verval len. Dat de gebruiksvoorschriften be perkingen opleggen is enerzijds waar, maar anderzijds zorgen zij dat het karakteristieke van Venray be waard blijft. Ze willen alleen voor komen dat panden als dat op de hoek Grotestraat-Henseniusplein nog eens gebouwd worden. Hij bevestigde dat de oostkant van de schouwburg eventueel winkel- of horeca-bedrijf kan worden in het nieuwe plan. SCHOOLSTRAAT Dit plan geeft aan de oostkant van de Schoolstraat duidelijk de be stemming: winkelbouw De westkant is opgenomen in de roze vlek, die verder nog niet is uitgewerkt. Maar aangezien daar al enkele winkels in liggen, zal bij deze uitwerking, ook die kant wel winkelbestemming krijgen. ROZE VLEK I Wat nu besloten wordt is enkel en alleen, dat de roze vlek. in de toekomst zal gebruikt warden om te komen tot uitbreiding van het centrum. Dat betekent niet dat die hele vlek gebruikt wordt voor win kels, doch dat daar allerlei zaken kunnen komen. Hoe, dat zal bij de uitwerking wel blijken. Duidelijk is wel gesteld, dat wat in de rose vlek gedaan wordt, moet aanhaken op 't bestaande centrum. PARKEREN De verkeersdeskundige gaf toe dat inderdaad twee parkeerplaatsen gaan vervallen. Hij gaf ook toe dat het parkeerterrein achter het gemeente huis ook in de toekomst slechts voor de helft bruikbaar zal zijn, want als de gemeente vertrekt komt de poli tie er in. Hij meende dat ook het verkeers plein aan de Leeuwstraat voor de oostkant van betekenis is, evenals het nog te maken parkeerterrein bij Jerusalem. Hij dacht wel dat men juist aan de oostkant het eerst met parkeermeters of -schijven zal moe ten gaan werken, die volgens hem een heel wat nuttiger gebruik van parkeerplaatsen mogelijk ma ken. NOORD-TANGENT De verbinding van oost met west middels de noord-tangent tussen kerk en Jerusalem was volgens hem bit tere noodzaak. Komt die er niet dan blijft het verkeer zich wringen in de Hofstraat en Marktstraat en kan daar nooit een voetgangersgebied gerealiseerd worden. FIN ANCIEN Secretaris POELS bevestigde dat voor rekening van de gemeenschap blijft minimaal 2,5 miljoen. Geke ken zal moeten worden wat dat be tekent t.o.v. de andere plannen, die Venray heeft. Dat komt ter sprake bij de investeringsnota, die zal moe ten worden aangepast en het priori teitenplan, dat opnieuw bekeken moet worden. Dat is al een politieke beslissing, terwijl een andere poli tieke beslissing is welk deel daarvan terug moet komen via baatbelastin gen en hoe hoog die gaan worden. Dat daarbij onvermijdelijk is dat men meerdere baatbelastingen met een op zijn bord krijgt, zal de raad bij die beslissing dienen te beden ken. Men zal ook moeten bedenken, dat men op een totaal van 12 miljoen gulden 4,5 miljoen als rtfkssub- die kan krijgen. Hy raamde dat heel globaal genomen de te beta len lasten 1,per m2 grond in het centrum zullen gaan bedra gen, met uitzondering van de rose vlek, die zichzelf zal moeten be druipen. VAN ALLES WAT Mevr. Poels-Peters kreeg te ho ren, dat voor speelgelegenheden in de kom geen gedetailleerd plan be staat. Dat komt nog. Oudenhoven werd geantwoord dat het de raad zelf is, die die evenwich tige groei van Venray tot uitdruk king gaat brengen in de plannen. Men wil wel particulieren in dat centrum, want alleen al in de rose vlek zullen 180 particuliere wonin gen komen, waarvan een deel als tweede laag en een deel als flats. De raad krijgt wel deelplannen ter be oordeling, doch evenmin als in an dere bestemmingsplannen zal zij ka vel voor kavel kunnen bekijken. De verkoop van de gronden te binden aan bepaalde maten of alleen of grotendeels aan Venrayers kan niet omdat men dan in gaat grijpen in het vestigingspatroon, terwijl men ook geen parochianilisme mag ple gen. Drs. Den Brok kreeg te horen dat de juiste gang van zaken is, dat B. en W. de bezwaarschriften krijgen (niet de commissie van ruimtelijke ordening) daar haar oordeel over geeft en ze dan aan de raad voor legt, die er zijn eigen mening over geven kan. Toen was het woord weer aan de raad, die nu over bepaalde facetten in tweede instantie het woord kon voeren. VAN VALKENGOED vroeg naar de specificatie van inkomsten en uitgaven. Die wordt hem ter inzage gegeven. Deze spreker was er van overtuigd dat de raad t.z.t. bij de kostenbepaling een ernstig woord mee zou praten over de differen tiatie en classificatie, alsmede over de hoogten der verschillende baat belastingen. VAN WAAYENBURG had niets gehoord over de duurdere honoraria. Dat blijken ramingen te zijn. Nu er meer werk aan de winkel komt ver wacht men ook deklaraties daarvoor. Ook had deze spreker niets gezien over schadevergoedingen. Zo die be taald moeten worden, komen ze op de grondprijzen. VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE RAAD BETERAMS had er moeite mee, dat in feite de raad B. en W. nu gaat machtigen om het centrumplan aan te pakken. Een zaak van 12,3 mil joen. Waar blijft de eigen verant woordelijkheid en de bevoegdheid van de raad? DRS. SCHOLS meende dat de raad via zijn krediet-verstrekkingen en via de commissie alle controle had op het doen en laten van B. en W. en zodoende zijn eigen bevoegdheden houdt. BETERAMS bracht verder de no tulen op tafel, waarin B. en W. zeg- (vervolg z.o.z.) VENLO,VENRAY, MAASTRICHT

Peel en Maas | 1973 | | pagina 9