Nieuw centrumplan van venray ter visie |Leenen| VENRAY IN HET WEEKEND Wim Claessens VRIJDAG 6 JULI 1973 No. 27 VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG s PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 1» ct per ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050852 YYCCADLHU V YCIVI\MI EIN Wl IJ I ITCIXCIY pR|JS pER HALFJAAR 7-50 (b|J VOOrullb.Ullnfl) n u 2 Met de ter visie legging van het nieuwe centrumplan beginnen we vcor de tweede maal de procedure om de kom of het centrum van Venray een ander, nieuwer en frisser aanzicht te geven. Reeds in 1968 is een eerste poging gewaagd met een plan dat uit stedebouwkundig oogpunt dan wel prachtig genoemd werd, doch dat zodanige investeringen zou gaan vergen bij de verwezenlijking dat Ged. Staten het om die reden hebben afgekeurd. Het heeft 5 lange jaren geduurd voordat men datzelfde plan „omgewerkt" heeft tot een minder kostbaar, dat thans het Venrayse publiek wordt aangeboden, de raad ter goedkeuring wordt voorgelegd en de Haagse subsidiënten zal moeten bewegen de nodige gelden be schikbaar te stellen. Waar het nu om gaat is het gebied) gelegen tussen de Julianasingel, de Oude Oostrumseweg, Paterslaan, Pastoor Ruttenstraat, Langeweg, St. Jozef weg, Overloonseweg, Kerkpad en Maasheseweg. Daarin heeft men al te maken gehad met het Weder- opbouwplan en het uitbreidingsplan in hoofdzaken. Om deze plannen te vervangen is het nieuwe centrum plan opgesteld, dat tevens beoogt om dat centrum-gebied die funkties en die allure te geven, welke nodig zijn om het bestuurlijke, sociaal culturele en economische hart van een snel industrialiserende gemeente met 'n stedelijke kern en 10 kerkdorpen te laten beantwoorden aan de eisen, welke in de moderne woon- en leef omstandigheden aan een dergelijk centrum kunnen worden gesteld. Dat is een hele mond vol, maar het zal iedereen duidelijk zijn dat b.v. verkeersverbindingen en winkel- ontwikkeling daarbij voorzieningen zijn, die dat centrum naar behoren kunnen ontsluiten en daardoor kun nen laten funktioneren. VENRAY IN 2000 Bij het opstellen van dit plan heeft men „gemikt" op 1985, met een soort overloop naar het jaar 2.000. Gaat de bevolkingsgroei op dezelfde voet voort als in de voorbije jaren, dan betekent dat onze gemeente in 1985 38.500 inwoners heeft en in 2000 55.500. Hiervan zal ongeveer 75% in Ven- ray-kom wonen. Rekenen we daar bij dat Venray bovendien nog een centrumfunktie heeft voor de ge meenten Horst, Meerlo-Wanssum en Vierlingsbeek, dan wonen daar in 1985 nog eens 74.000 mensen en. in 2000 zo'n 101.100. Men heeft berekend dat voor al die mensen in Venray-centrum 19.400 m2 winkeloppervlakte nodig zal zijn in 1985 en ruim 25.000 in het jaar 2000. De bruto-verkoop oppervlakte verkrijgt men door bo venstaande oppervlakten nog eens met 50% te verhogen. Deze winkels zullen moeten komen in het eigenlijke centrumgebied dat 90.000 m2 groot is. Onder eigenlijk centrumgebied ofwel hoofd-winkel- gebied verstaat men dan het gebied dat ingesloten is door de Grote straat - Grote Markt - Marktstraat - Hoenderstraat - Deken Thielen- straat - Jan Hensenstraat - School straat en Henseniusplein. De rest van de daar gelegen grond is voor de nodige voetgangersruim te, verkeersstraten, parkeerruimten, markten enz., maar zeker ook voor dienstverlenende instellingen en be drijven, alsmede voor sociaal-cul turele voorzieningen, die men in dat centrum wil onderbrengen. Een nevengevolg van de noodza kelijke reconstructies, die links en rechts in het plan plaats moeten hebben, is dat men ook enkele stra ten met relatief slechte bebouwing kan gaan saneren. In de begeleiden de nota worden met name genoemd delen uit de Eindstraat, Hoender- straat en Schoolstraat, alsmede de Langstraat, Paterslaan en de Hense- niusstraat. VERKEER Als men de kaart van de wegen rond het centrum van Venray be kijkt, dan ziet men dat men van de grote doorgaande wegen als nu reeds de provinciale weg Horst-Venray, Deurne-Wanssum en in de toekomst ook de Beekweg-N oordsingel zal zijn, men gemakkelijk op rondwegen rond dat centrum kan komen. En we bedoelen dan de Zuidsingel (die van af het Boschveldcollege nog doorge trokken moet warden naar d'e West singel), de Westsingel, de Noordsin gel en Akkerweg-Oostsingel. En van daaruit kan men wederom vrij gemakkelijk komen tot een tweede stel rondwegen, met name de be grenzing van het feitelijk centrum plan, met in het oosten de Juliana singel, in het zuiden een stukje Oude Oostrumseweg, de Paterslaan en de Pastoor Ruttenstraat en in het wes ten Langeweg. Hier zullen op een aantal plaatsen en vooral bij de kruispunten nog verkeerstechnische verbeteringen in moeten worden aangebracht. De noord-verbinding wordt ge vormd door een nieuwe weg tus sen het klooster Jerusalem en de Petrus Bandenkerk, die de Sta tionsweg en de Maasheseweg gaat verbinden, via Eindstraat (over het dekenaat) en Bontekoestraat met de Hoenderstraat. Dit blijven wegen met één rij baan, met dien verstande dat daar waar aansluitingen zijn naar de bin nenstad en bij de kruispunten opstel ruimten gemaakt zullen worden voor de links-afslaande auto's. Door middel van zgn. lussen wordt ene goede toegankelijkheid naar de verschillende delen van het centrum verkregen en kunnen de parkeer terreinen worden bereikt. Het door gaand verkeer zal zich echter af wikkelen over genoemde rondwegen en blijft verder uit het centrum. De aantrekkingskracht van het winkelgebied wordt mede bepaald door de aanwezige parkeergelegen heid. Ook als men bepaalde winkel straten alleen voor voetgangers wil openstellen, dan is het zaak, dat de automobilist dicht bij die straten voldoende parkeergelegenheid vindt. Behalve de reeds bestaande par keerterreinen voorziet men in het nieuwe centrumplan nog in de aan leg van parkeerterreinen tussen de Leeuwstraat en Kemp weg (350), ten oosten van de Deken Thielenstraat (210), ten oosten van de Eindstraat (110 parkeerplaatsen en ten noorden van de Hoenderstraat (140). Men schat dat men in Venrays binnenstad in 1985 1250 parkeerplaatsen zal moeten hebben, waardoor men niet zal ontkomen aan het inzetten van parkeermeters op verschillende pun ten. VERGELIJK i Bij dit artikel drukken we een tekening af van het „oude" en het „nieuwe" centrumplan. Men ziet bij eerste oogopslag dat er danig bezuinigd is. Het plan om b.v. in de zuid-west hoek de daar gevestigde bedrijven als wasserij, bouwbedrijf en cartonnagefabriek te laten verdwijnen is onder tafel ge vallen. Het daar aanwezige terrein blijft voor deze bedrijven gehand haafd. Er kcmt slechts een parkeer terrein bij. Ook de „oude" oplossing, waarbij ter verbetering van de Mer- seloseweg o.m. de bioscoop zou moe ten verdwijnen, gaat niet door. De situatie aldaar blijft zoals ze is. Was voorheen het gebied tussen Deken Thielenstraat en Schoolstraat al in gedeeld, nu heeft het alleen de be stemming gekregen als winkelgebied, waarin ook opgenomen kunnen worden dienstverlenende en sociaal- culturele instituten. Een andere wij ziging is de opdeling van het gebied tussen Hoenderstraat, St. Jozef weg, Overloonseweg, Eindstraat en Bon tekoestraat. Was dat in het vorige plan ook al opgedeeld, nu wordt dat stuk in reserve gehouden voor wo ningbouw. Zuiniger is men ook te werk ge gaan met de doortrekking van de Julianasingel naar de Eindstraat. Men krijgt nu in feite een doorver binding van Stationsweg met de Bontekoestraat naar de Hoender straat. Daarop wordt via het be staande plantsoen in de Eindstraat de Overloonseweg aangesloten. Dit houdt in een stuk sanering van de Eindstraat en de Hoenderstraat, ter wijl waarschijnlijk ook het dekenaat en de Montessori-school hier slacht offer van gaan worden. De bestaan de situatie bij de Leeuwstraat en Henseniusstraat blijft zoals ze is, [waarbij alleen de rooilijnen een an der tracé gaan volgen. Het oude plan, dat in feite neerkwam op sloop van een groot deel van wat ligt tussen jLangstraat en Henseniusstraat is .daarmede van de baan. Niet van de baan is de doorbraak van de Grote Markt naar de Schoolstraat, welke doorbraken ook zullen doorlopen in het gebied tussen Schoolstraat en Deken Thielenstraat. Dat men de (1 ieleveringsstraat tussen Julianasin gel en Grotestraat heeft gehand- jhaafd, vindt zijn reden in de geplan de afsluiting van de Grotestraat voor [het verkeer. Ditzelfde was men in het oude plan ^hijnbaar ook van zins met de Pa- ./t^rsstraat (zie geplande toeleverings- siraat) doch deze heeft men op het nieuwe plan praktisch laten verval en. Een nieuw element in het cen- [it 'umplan is het grote parkeerterrein it assen Leeuwstraat en Kemp weg, waar men zich voorstelt de markten te gaan houden e.d. Als V. D. nog komt op het oude hotel De Gouden Leeuw, dan maakt men het de bezoekers daar wel heel gemakkelijk. KOSTEN Kostte het oude plan in 1968 bijna 30 miljoen gulden, een raming van Iwat het nieuwe plan gaat kosten [komt nu uit op 13,5 miljoen. Daar- ,van zullen ongeveer 10 miljoen laan inkomsten tegenover staan, zo dat er nu gepraat zal moeten gaan worden, waar de resterende 3,5 mil joen vandaan moeten komen. Voor het zover is zal de raad zich r.og uit moeten spreken, terwijl ook het publiek op donderdag 2 augustus nog tekst en uitleg kan krijgen van de nieuwe plannen in de foyer van de schouwburg. Men kan trouwens de tekeningen gaan inzien, vanaf maandag ter inzage liggen. HOND LIEP PLOTSELING DE WEG OP De 23-jarige bestuurder van een personenauto J. v. O. uit Merselo is een echte dierenvriend, want toen de hond van landbouwer J. v. L. op de Jan Poelsweg plotseling de weg overstak deed deze bestuurder alle mogelijke moeite om de hond te ont wijken. Dat gelukte niet geheel, de hond werd geraakt aan rechterpoot en kop. De auto kwam via berm te gen een verkeerspaaltje aan. Auto werd zowel links als rechts bescha digd, maar de bestuurder liep geen letsel op. KOELWATERSPOOR LEVERDE DADER OP Waarschijnlijk was het nemen van de bocht van de Juliainasingel - Oude Oostrumseweg met een te hoge snel heid, oorzaak dat de 33-jarige Ven- rayer P. N. uit Venray net zijn wa gen onder controle kon houden en tegen twee geparkeerde auto's van de Venrayer G. B. en H. W. uit Orel Did. botste. Hij reed door zonder zijn identiteit bekend te maken. Dat zal hem nu duurder komen te staan, want middels een leg in zijn koel watersysteem kon de politie de eige naar in de Eikenlaan opsporen. Het bleef overigens bij materiële schade. NIET OPLETTEN Hier resp. het oude en het nieuwe centrumplan. Voor diegene die er niet zo gauw uit wijs werden: de schouwburg is gemarkeerd met een -&• en de Grote Kerk met een Zonder richting aan te geven ging de bestuurder op de Deurneseweg ter hoogte van de Witte Vennenweg te Oostrum plotseling een voor hem rijdende auto inhalen, juist op het moment dat de bestuurster van een personenauto, de 64-jarige mevr. A. v. D. uit Helmond deze voor haar rijdende auto wilde inhalen. Om een botsing te vermijden moest de dame de middenberm op. Haar auto werd bij die manoeuvre beschadigd, maar de veroorzaker van die schade reed zonder zich bekend te maken door. Naar zijn identiteit stelt de politie een onderzoek in. Aanmelden Kennedyplein 10, tel. 2471 Poststraat 8, tel. 1429 Erkend A.N.W.B., Bovag, Vamor gediplomeerd. Ook gelegenheid tot Dallessen Voor Uw RIJBEWIJS naar Autorijschool

Peel en Maas | 1973 | | pagina 9