Nieuw centrumplan van venray ter visie
|Leenen|
VENRAY IN HET
WEEKEND
Wim Claessens
VRIJDAG 6 JULI 1973 No. 27
VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG
s PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 1» ct per ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050852 YYCCADLHU V YCIVI\MI EIN Wl IJ I ITCIXCIY pR|JS pER HALFJAAR 7-50 (b|J VOOrullb.Ullnfl)
n
u
2
Met de ter visie legging van het nieuwe centrumplan beginnen
we vcor de tweede maal de procedure om de kom of het centrum
van Venray een ander, nieuwer en frisser aanzicht te geven.
Reeds in 1968 is een eerste poging gewaagd met een plan dat uit
stedebouwkundig oogpunt dan wel prachtig genoemd werd, doch
dat zodanige investeringen zou gaan vergen bij de verwezenlijking
dat Ged. Staten het om die reden hebben afgekeurd. Het heeft
5 lange jaren geduurd voordat men datzelfde plan „omgewerkt"
heeft tot een minder kostbaar, dat thans het Venrayse publiek
wordt aangeboden, de raad ter goedkeuring wordt voorgelegd en
de Haagse subsidiënten zal moeten bewegen de nodige gelden be
schikbaar te stellen.
Waar het nu om gaat is het gebied)
gelegen tussen de Julianasingel, de
Oude Oostrumseweg, Paterslaan,
Pastoor Ruttenstraat, Langeweg, St.
Jozef weg, Overloonseweg, Kerkpad
en Maasheseweg. Daarin heeft men
al te maken gehad met het Weder-
opbouwplan en het uitbreidingsplan
in hoofdzaken. Om deze plannen te
vervangen is het nieuwe centrum
plan opgesteld, dat tevens beoogt om
dat centrum-gebied die funkties en
die allure te geven, welke nodig zijn
om het bestuurlijke, sociaal culturele
en economische hart van een snel
industrialiserende gemeente met 'n
stedelijke kern en 10 kerkdorpen te
laten beantwoorden aan de eisen,
welke in de moderne woon- en leef
omstandigheden aan een dergelijk
centrum kunnen worden gesteld.
Dat is een hele mond vol, maar
het zal iedereen duidelijk zijn dat
b.v. verkeersverbindingen en winkel-
ontwikkeling daarbij voorzieningen
zijn, die dat centrum naar behoren
kunnen ontsluiten en daardoor kun
nen laten funktioneren.
VENRAY IN 2000
Bij het opstellen van dit plan heeft
men „gemikt" op 1985, met een soort
overloop naar het jaar 2.000. Gaat de
bevolkingsgroei op dezelfde voet
voort als in de voorbije jaren, dan
betekent dat onze gemeente in 1985
38.500 inwoners heeft en in 2000
55.500.
Hiervan zal ongeveer 75% in Ven-
ray-kom wonen. Rekenen we daar
bij dat Venray bovendien nog een
centrumfunktie heeft voor de ge
meenten Horst, Meerlo-Wanssum en
Vierlingsbeek, dan wonen daar in
1985 nog eens 74.000 mensen en. in
2000 zo'n 101.100.
Men heeft berekend dat voor al
die mensen in Venray-centrum
19.400 m2 winkeloppervlakte nodig
zal zijn in 1985 en ruim 25.000 in
het jaar 2000. De bruto-verkoop
oppervlakte verkrijgt men door bo
venstaande oppervlakten nog eens
met 50% te verhogen.
Deze winkels zullen moeten komen
in het eigenlijke centrumgebied dat
90.000 m2 groot is. Onder eigenlijk
centrumgebied ofwel hoofd-winkel-
gebied verstaat men dan het gebied
dat ingesloten is door de Grote
straat - Grote Markt - Marktstraat -
Hoenderstraat - Deken Thielen-
straat - Jan Hensenstraat - School
straat en Henseniusplein.
De rest van de daar gelegen grond
is voor de nodige voetgangersruim
te, verkeersstraten, parkeerruimten,
markten enz., maar zeker ook voor
dienstverlenende instellingen en be
drijven, alsmede voor sociaal-cul
turele voorzieningen, die men in dat
centrum wil onderbrengen.
Een nevengevolg van de noodza
kelijke reconstructies, die links en
rechts in het plan plaats moeten
hebben, is dat men ook enkele stra
ten met relatief slechte bebouwing
kan gaan saneren. In de begeleiden
de nota worden met name genoemd
delen uit de Eindstraat, Hoender-
straat en Schoolstraat, alsmede de
Langstraat, Paterslaan en de Hense-
niusstraat.
VERKEER
Als men de kaart van de wegen
rond het centrum van Venray be
kijkt, dan ziet men dat men van de
grote doorgaande wegen als nu reeds
de provinciale weg Horst-Venray,
Deurne-Wanssum en in de toekomst
ook de Beekweg-N oordsingel zal
zijn, men gemakkelijk op rondwegen
rond dat centrum kan komen. En we
bedoelen dan de Zuidsingel (die van
af het Boschveldcollege nog doorge
trokken moet warden naar d'e West
singel), de Westsingel, de Noordsin
gel en Akkerweg-Oostsingel. En
van daaruit kan men wederom vrij
gemakkelijk komen tot een tweede
stel rondwegen, met name de be
grenzing van het feitelijk centrum
plan, met in het oosten de Juliana
singel, in het zuiden een stukje Oude
Oostrumseweg, de Paterslaan en de
Pastoor Ruttenstraat en in het wes
ten Langeweg. Hier zullen op een
aantal plaatsen en vooral bij de
kruispunten nog verkeerstechnische
verbeteringen in moeten worden
aangebracht.
De noord-verbinding wordt ge
vormd door een nieuwe weg tus
sen het klooster Jerusalem en de
Petrus Bandenkerk, die de Sta
tionsweg en de Maasheseweg gaat
verbinden, via Eindstraat (over
het dekenaat) en Bontekoestraat
met de Hoenderstraat.
Dit blijven wegen met één rij
baan, met dien verstande dat daar
waar aansluitingen zijn naar de bin
nenstad en bij de kruispunten opstel
ruimten gemaakt zullen worden voor
de links-afslaande auto's.
Door middel van zgn. lussen wordt
ene goede toegankelijkheid naar de
verschillende delen van het centrum
verkregen en kunnen de parkeer
terreinen worden bereikt. Het door
gaand verkeer zal zich echter af
wikkelen over genoemde rondwegen
en blijft verder uit het centrum.
De aantrekkingskracht van het
winkelgebied wordt mede bepaald
door de aanwezige parkeergelegen
heid. Ook als men bepaalde winkel
straten alleen voor voetgangers wil
openstellen, dan is het zaak, dat de
automobilist dicht bij die straten
voldoende parkeergelegenheid vindt.
Behalve de reeds bestaande par
keerterreinen voorziet men in het
nieuwe centrumplan nog in de aan
leg van parkeerterreinen tussen de
Leeuwstraat en Kemp weg (350), ten
oosten van de Deken Thielenstraat
(210), ten oosten van de Eindstraat
(110 parkeerplaatsen en ten noorden
van de Hoenderstraat (140). Men
schat dat men in Venrays binnenstad
in 1985 1250 parkeerplaatsen zal
moeten hebben, waardoor men niet
zal ontkomen aan het inzetten van
parkeermeters op verschillende pun
ten.
VERGELIJK
i
Bij dit artikel drukken we een
tekening af van het „oude" en het
„nieuwe" centrumplan.
Men ziet bij eerste oogopslag dat
er danig bezuinigd is. Het plan om
b.v. in de zuid-west hoek de daar
gevestigde bedrijven als wasserij,
bouwbedrijf en cartonnagefabriek te
laten verdwijnen is onder tafel ge
vallen. Het daar aanwezige terrein
blijft voor deze bedrijven gehand
haafd. Er kcmt slechts een parkeer
terrein bij. Ook de „oude" oplossing,
waarbij ter verbetering van de Mer-
seloseweg o.m. de bioscoop zou moe
ten verdwijnen, gaat niet door. De
situatie aldaar blijft zoals ze is. Was
voorheen het gebied tussen Deken
Thielenstraat en Schoolstraat al in
gedeeld, nu heeft het alleen de be
stemming gekregen als winkelgebied,
waarin ook opgenomen kunnen
worden dienstverlenende en sociaal-
culturele instituten. Een andere wij
ziging is de opdeling van het gebied
tussen Hoenderstraat, St. Jozef weg,
Overloonseweg, Eindstraat en Bon
tekoestraat. Was dat in het vorige
plan ook al opgedeeld, nu wordt dat
stuk in reserve gehouden voor wo
ningbouw.
Zuiniger is men ook te werk ge
gaan met de doortrekking van de
Julianasingel naar de Eindstraat.
Men krijgt nu in feite een doorver
binding van Stationsweg met de
Bontekoestraat naar de Hoender
straat. Daarop wordt via het be
staande plantsoen in de Eindstraat
de Overloonseweg aangesloten. Dit
houdt in een stuk sanering van de
Eindstraat en de Hoenderstraat, ter
wijl waarschijnlijk ook het dekenaat
en de Montessori-school hier slacht
offer van gaan worden. De bestaan
de situatie bij de Leeuwstraat en
Henseniusstraat blijft zoals ze is,
[waarbij alleen de rooilijnen een an
der tracé gaan volgen. Het oude plan,
dat in feite neerkwam op sloop van
een groot deel van wat ligt tussen
jLangstraat en Henseniusstraat is
.daarmede van de baan. Niet van de
baan is de doorbraak van de Grote
Markt naar de Schoolstraat, welke
doorbraken ook zullen doorlopen in
het gebied tussen Schoolstraat en
Deken Thielenstraat. Dat men de
(1 ieleveringsstraat tussen Julianasin
gel en Grotestraat heeft gehand-
jhaafd, vindt zijn reden in de geplan
de afsluiting van de Grotestraat voor
[het verkeer.
Ditzelfde was men in het oude plan
^hijnbaar ook van zins met de Pa-
./t^rsstraat (zie geplande toeleverings-
siraat) doch deze heeft men op het
nieuwe plan praktisch laten verval
en. Een nieuw element in het cen-
[it 'umplan is het grote parkeerterrein
it assen Leeuwstraat en Kemp weg,
waar men zich voorstelt de markten
te gaan houden e.d.
Als V. D. nog komt op het oude
hotel De Gouden Leeuw, dan maakt
men het de bezoekers daar wel heel
gemakkelijk.
KOSTEN
Kostte het oude plan in 1968 bijna
30 miljoen gulden, een raming van
Iwat het nieuwe plan gaat kosten
[komt nu uit op 13,5 miljoen. Daar-
,van zullen ongeveer 10 miljoen
laan inkomsten tegenover staan, zo
dat er nu gepraat zal moeten gaan
worden, waar de resterende 3,5 mil
joen vandaan moeten komen.
Voor het zover is zal de raad zich
r.og uit moeten spreken, terwijl ook
het publiek op donderdag 2 augustus
nog tekst en uitleg kan krijgen van
de nieuwe plannen in de foyer van
de schouwburg. Men kan trouwens
de tekeningen gaan inzien,
vanaf maandag ter inzage liggen.
HOND LIEP PLOTSELING
DE WEG OP
De 23-jarige bestuurder van een
personenauto J. v. O. uit Merselo is
een echte dierenvriend, want toen
de hond van landbouwer J. v. L. op
de Jan Poelsweg plotseling de weg
overstak deed deze bestuurder alle
mogelijke moeite om de hond te ont
wijken. Dat gelukte niet geheel, de
hond werd geraakt aan rechterpoot
en kop. De auto kwam via berm te
gen een verkeerspaaltje aan. Auto
werd zowel links als rechts bescha
digd, maar de bestuurder liep geen
letsel op.
KOELWATERSPOOR LEVERDE
DADER OP
Waarschijnlijk was het nemen van
de bocht van de Juliainasingel - Oude
Oostrumseweg met een te hoge snel
heid, oorzaak dat de 33-jarige Ven-
rayer P. N. uit Venray net zijn wa
gen onder controle kon houden en
tegen twee geparkeerde auto's van
de Venrayer G. B. en H. W. uit Orel
Did. botste. Hij reed door zonder
zijn identiteit bekend te maken. Dat
zal hem nu duurder komen te staan,
want middels een leg in zijn koel
watersysteem kon de politie de eige
naar in de Eikenlaan opsporen. Het
bleef overigens bij materiële schade.
NIET OPLETTEN
Hier resp. het oude en het nieuwe centrumplan. Voor diegene die er niet zo gauw uit wijs werden: de schouwburg is gemarkeerd met een -&• en de Grote Kerk met een
Zonder richting aan te geven ging
de bestuurder op de Deurneseweg
ter hoogte van de Witte Vennenweg
te Oostrum plotseling een voor hem
rijdende auto inhalen, juist op het
moment dat de bestuurster van een
personenauto, de 64-jarige mevr. A.
v. D. uit Helmond deze voor haar
rijdende auto wilde inhalen. Om een
botsing te vermijden moest de dame
de middenberm op. Haar auto werd
bij die manoeuvre beschadigd, maar
de veroorzaker van die schade reed
zonder zich bekend te maken door.
Naar zijn identiteit stelt de politie
een onderzoek in.
Aanmelden
Kennedyplein 10, tel. 2471
Poststraat 8, tel. 1429
Erkend A.N.W.B., Bovag,
Vamor gediplomeerd.
Ook gelegenheid tot Dallessen
Voor Uw RIJBEWIJS naar
Autorijschool