TOEKOMSTIGE WEGVERBINDINGEN ROND VENRAY... Jaarrede van de voorzitter der Kamer van Koophandel Houd uw snelheid in toom! KOM EVEN NAAR DE WASCOHAAT Venrays Mannenkoor Gebr. Martens nv Geopend van 's morgens 7.30 u. tot 's avonds 9.30 u. op zaterdag geopend tot 5 u. nm WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Elektro Jacobs fS- AffiAfto Stnc/Ao- J, f5 rj* Antttrfrh Bouwmaterialen Kath. Vrouwengilde Venray Wim Claessens SPORTVERSLAGEN DIENEN DINSDAGS VOOR 12 UUR TE ZIJN INGELEVERD. VRIJDAG 19 JANUARI 1973 No. 3 VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS VOO« AL UW DRANKEN VOOR AL UW DRANKEN DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 15 cl. por mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 730 (b( vooruitbetaling) Byna tegelijkertijd met het verschijnen van het jaarverslag van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Venlo, waarin het nodige beschreven wordt over de wegen in het Noord Limburgse, heeft ook de stichting Milieuraad Limburg zich bezig gehouden met een van deze wegen, namelijk de rijksweg 73, de nieuwe weg die vanaf Kessel via Venlo aan deze kant van de Maas naar Nij megen zal gaan lopen. Dit ter ontlasting van de huidige verbin ding VenloNijmegen ten oosten van de Maas. R 73 Er is over deze nieuwe rijksweg het nodige te deen geweest. Beper ken we ons tot het gedeelte boven Venlo, dan waren de oorspronkelijke plannen cm deze rijksweg ten wes ten van de Maasdorpen aan te leg gen. Hij zou dan ergens achter Pas- calis de Wanssumseweg kruisen, om dan met een wijde boog achter Oos trum om, over de Boshuizen het spoor te kruisen. Tenslotte zou hij dan in een soort klaverblad opge vangen worden in de kruising Maas- heseweg en de provinciale weg HorstVenray om vandaar uit aan deze kans van Maashees naar het Het repetitieprogramma ziet er als volgt uit: Donderdag 18 jan. 8 uur café Den Engel. Zondag 21 jan. 10.30 rep. dubbel- kwartet in De Galmhut; 11 uur al gehele repetitie in De Galmhut. Liefst 48 zangers van het Venrays Mannenkoor hebben zich beschik baar gesteld voor 't vormen van het Hofkoor en hebben zich verplicht tweemaal per week de repetities te volgen. Eerste dirigent Beerkens, die we gens ziekte 4 weken absent was, is donderdag j.l. weer met de repetities gestart. De leden van het koor welke niet aan het Hofkoor deelnemen, worden verzocht op donderdagavond de re petities toch bij te wonen. KLEUREN TELEVISIES 56 cm voor 1575, TELEVISIES 61 cm voor 475, BANDRECORDERS en PLATENSPELERS met 25*/e korting WASAUTOMATEN reeds voor 395, KOELKASTEN met groot diepvries vak voor 195, DIEPVRIESKISTEN met kortingen van RO-RSV» Verder: stofzuigers, scfieerapparaten, hoogte- zonnen, strijkijzers enz. KORTINGEN vanaf 20*/. Volledige garantie Eigen service Iedere vrijdagavond vanaf 6-9 uur demonstratie van het hele programma. SCHOOLSTRAAT 3 VENRAY TEL. 2329 KwarteUnmarkt 7 Venlo Kloosterstraat 37 Blerick noorden te gaan, waar hij bij Heu- men over de Maas gaat en daar langs Nijmegen kontakt maakt met Rijksweg 75, de weg van Arnhem naar Eindhoven. Deze laatste weg geeft cp zijn beurt aansluiting op de nieuwe verbinding: de Rijksweg 15 van Eist naar Rotterdam of op de* E 36 van Arnhem via Utrecht naar Rotterdam. Voeg daar nog aan toe dat Rijks weg 73 nabij -Heyen aansluiten zal op Rijksweg 77, die op het Duits ge bied aansluiting geeft op de Linker- heinsiche autoweg, de A 14, drie langs Duisburg, Krefeld, Düsseldorf naar Keulen gaat, dan is het wel duide lijk, dat een dergelijke verbinding met zoveel aansluitingsmogelijk heden naar oost en west van groot belang is voor heel Noord-Limburg, om over de rest maar te zwijgen. MOET DAT NOU? Maar aan de andere kant is toch al vrij snel na het bekend worden van deze eerste opzet, de vraag naar voren gekomen: moet dat nu wel zo? Men is het er aan alle kanten roe rend mee eens dat ontlasting van de huidige weg VenloNijmegen, de intussen ook hier beruchte Rijks weg 54, dringend noodzakelijk is. Reeds vorig jaar vroeg de Kamer zich af of men de bestaande provin ciale weg VenloHorstVenray Maashees die voor wat het gedeelte tussen Horst en Maashees, toch al belangrijk is opgeknapt, niet beter uit kan bouwen tot Rijksweg 73. Dat zegt nu ook de stichting Milieuraad Limburg, die er nog eens op wijst dat in het eerst voorgestelde tracé o.m. onder Venray de Geysterse bos sen en oshuizer bergen meer dan geschaad zullen worden, evenals an dere natuurgebieden bij de Maas dorpen. Men staat in die kringen volkomen achter de suggestie van de Kamer om de provinciale weg VenloHorstVenrayMaashees uit te bouwen tot een vierbaans weg en van Maashees uit dan een nieu we verbinding te maken via Box meer, naar Heumen. RIJKSWEGENFONDS In het jaarverslag van de Kamer kan men lezen dat het weg vak van de R 73 tussen Boxmeer en de R 75 op de begroting van het Rijkswegen- fonds staat, dat betekent dat men de bedoeling heef om in 1977 dit wegvak te voltooien. Tegen die tijd zal men ook wat moeten gaan doen aan de R 77 met de brug nabij Heyen, want in 1978 zal volgens de Duitsers de Dinkerrheinischer auto weg zijn voltooiing naderen. Zoals bekend is er van Limburg se zijde het plan om dit jaar de pro vinciale weg HorstVenray door te gaan trékken tot Maashees. Blijft de vraag, wanneer nu hei stuk tussen Maashees en Boxmeer aan de ordie gaat komen? Een vraag die men met des te meer klem stel len mag, omdat men rond Venlo enige eigenaardige staaltjes op dit terrein tegenkomt. Dat is op de eer ste plaats de E3, die zoals bekend via het Ruhrgebied Hamburg met Ant werpen zal verbinden. Daar zijn al heel wat feestjes op gebouwd, maar feit is, dat nu wel vaststaat dat het gat van 30 km. dat nog altijd in deze E 3 zit tussen Ven lo en Duisburg eerst na 1975 zal wor den gedicht En misschien zijn de Belgen on danks al hun vroegere beloften dan zover dat zij ook hun stuk tot Ant werpen gereed hebben Een ander voorbeeld is de auto weg A 203, die via Düsseldorf en Mönchengladbach in 1973'74 in Venlo terecht komt, maar d!aar geen aansluiting vindt op het Nederlandse autonet. Blijft ook de vraag of m(en thans het aan te leggen stuk in de provin ciale weg niet meteen vierbaans moet maken v V' «7* Pit BRUG IN WELL Ook over de brug in Well is in het jaarverslag van de Kamer het nodige te vinden. Zo weet het jaar verslag te melden dat de bouw van de definitieve brug bij Well tegen 1985 zal moeten worden gerealiseerd. Tegen die tijd zal men in Duitsland de Emscherschnellweg hebben vol tooid, die de brug Well verbindt met de A 14, de weg van Keulen links van de Rijn. Tot zolang zal de be staande brug een groot obstakel blij ven, zelfs al wordt op drukke da- gien de verkeersregeling verbeterd, zoals beloofd is. Maar men heeft dan wel de tijd om goed overleg te plegen zowel van Duitse als van Nederlandse zijde over deze Emscherschnellweg, die een belangrijke verbinding gaat vor men voor Noord-Limburg met het Duitse Ruhrgebied. Dat men intussen voor de voor brug over de Ledgraaf in orde maakt en probeert door een nieuwe defi nitieve brug te vervangen is een van de heilige voornemens, de intussen al gemaakt zijn. MIDDEN PEELWEG Tenslotte m|erkt het jaarverslag op dat de bouw van een brug bij Tiel over de Waal thans wordt uitgevoerd. Daarnaast zal men aktie moeten voeren voor de bouw van een brug bij Megen over de Maas. Deze Brug gen liggen namelijk in de lijn van GROEI In het jaarverslag van de Kamer van Koophandel en Fa brieken van Noord-Limburg komt een overzicht voor van de groei van het aantal in woners in de laatste 10 jaren in de 18 gemeenten, welke on der de Kamer ressorteren. Dan blijkt Mook een groei percentage te hebben doorge maakt van 59.4%; nr. 2 is Ot- tersum dat met 35.4 uit de bus kwam; Gennep is 3e met 27,9, Belden 4e met 27.4, waarna Venray 5e werd met 27.1%. De gemiddelde groei was in de voorbij jaren 19.6%. De laag ste plaatsen bezetten Venlo met 12.1 en Tegelen met 7.3%. de Midden-Peelweg-Utrecht en op die manier kan een uitstekende al ternatieve verbinding met het cen trum van het land ontstaan, zeker als men komt tot doortrekking van deze weg in het zuiden naar Kessel of de Napoleonsbaan. Wat er van zij, de eerstkomende 'jaren is er nog allerle aktie te voe ren om de verbindingen van Noord- Limburg en met name Venray nog te verbeteren VENRAY Bongerdstraat 5 Telefoon 04780-1161* Maandag 22 januari a.s. om 20.00 uur in de foyer van de schouwburg een bijeenkomst voor alle leden. Op deze avond zullen dr. J. Gott- schalk M.S.F. en drs. J. Grubben vanuit hun werk over „Homoflie" spreken. Pater dr. Gottschalk is van „Het Open Deur Werk" te Amster dam en drs. J. Grubben is psychia ter te Venray. Mevr. T. Cals-van Loon, secr. Beekweg 56a, Tel. 04786-209 Mr. R. Rjjssenbeek, voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord Limburg maakt het zün toehoorders btf de jaarredes niet altjjd gemakkelijk. Zo cok ditmaal niet, waar zjjn rede de titel droeg „competitie, maatschappij en regionale poli tiek". COMPETITIE, MAATSCHAPPIJ EN REGIO De heer Rijssenbeek pleit daarin om, wanneer men spreekt over het sociaal kontrakt, daaronder het ge hele maatschappelijke bestel te be grijpen en niet slechts een deel daar van. In dit verband moet ook de kompetitie tussen centrum en peri fere, tussen zee- en grensprovincies gezien worden. De funktie van de Kamer voor Noord-Limburg brengt mee, dat men ziich in het bijzonder met deze ma terie bezig houdt. Met name de pro vincie Limburg heeft door zijn lig ging aan de grens aan den lijve een achterstelling moeten ervaren. GEWESTEN Juist nu is er echter nieuwe hoop, omdat door de vorming van gewes ten het gebied in regionale rayons zal worden ingedeeld, hetgeen de Kamers van Koophandel altijd node gemist hebben omdat tegenspelers met bevoegdheden voor hetzelfde dis trict ontbraken. De verbreking van het historisch bepaalde provinciale verband kan er toe leiden, dat de regio's hun stem, die tot dusver in het gekakel van vele konkurrerende gemeenten of in de provinciale stukken werd gesmoord, kunnen laten horen. De heer Rijssenbeek spreekt in dit verband van de introduktie van een komjpetitiestelsel met meer dui delijkheid en ideniteitsverwerkelij- king. De Kamers van Koophandel heb ben hierbij een bijzondere taak. Als belangenbehartiger van het bedrijfs leven zijn zij woordvoerder namens de streek. Daar waar „overgangsge westen" fuhktioneren, nemen de Ka mers reeds vaak als lid deel. In het licht van de regionale samenwer king lijkt ook het omgekeerde aan bevelenswaardig. De Kamers van Koophandel, zo voert de heer Rijssenbeek aan, be hartigen regionale problemen, die de economische belangen van de onder nemingen in een streek betreffen; nationale aangelegenheden horen bij de centrale organisaties. RUIMTELIJKE ORDENING Het wordt nuttig geacht, dat naar mate de werkzaamheden voor de opstelling van een streekplan door de PPD vorderen, tegelijkertijd de samenwerkende gemeenten struk- tuurplannen ontwerpen, die een meer geconcretiseerd beleid uitstip pelen en een meer gewestelijk karak ter dragen. T.a.v. de grensoverschrijdende maatregelen blijkt het nadeel van het ontbreken van een traktaat tus sen de Bondsrepubliek en Neder land; hierdoor is er een bestuurs- vacuüm m.b.t. een mlogelijke samen werking. PENDEL De grote zuigkracht vanuit Duits land, dat een ander gedrags- en be schavingspatroon kent dan ons land, is vooral in de vorm van de pendel, een pan-Limburgs probleem, dat ecther in Noord-Limbürg reeds vele jaren langer bestaat. Ook al zouden wetten en tarieven aan beide zijden van de grens het zelfde zijn, toch zou de toepassing ervan grote verschillen opleveren. Ook de EEG zal niet veel effekt hebben. Slechts grootschaligheid, on- benepenheid en het ruimer laten vieren van de teugels in de renbaan der persoonlijke competitie zullen hier oplossingen kunnen brengen. Voor Venray schat 't jaarverslag het aantal pendelaars naar Duitsland jaarlijks op plm. 350 man. KOOPCENTRA De vestiging van koopcentra aan de rand van Limburgse stedelijke agglomeraties veroorzaakt frikties met de belangen van de winkeliers in de binnensteden. In Duitsland heeft men de wettelijke mogelijkheid dergelijke intiatieven in te dammen, maar men gebruikt deze mlogelijk- heid niet. In Nederland zal een en ander in de toekomst wel geregeld moeten gaan worden. Ter compen satie zullen er ook maatregelen moeten komen om de attraktiviteit van de andere dienstverlenende be drijven op te voeren, bijv. binnen stad-, rekreatie- en horecaprojekten. DE PEEL Vanouds is de Peel een armoede- gebied, waaraan na de oorlog d.m.v. een industrialisalüeprogramma ge acht is iets te doen. Het is nu tijd om ophieuw de welvaartsstruktuur van de Peel te bezien. Ondanks het feit, dat. de Peel door de regering tot „open ruimte" is verklaard, hebben de Peelbewoners behoefte aan een eigen identiteit en vrezen onzeker heid. Nu is het wellicht mogelijk om in het kader van een nieuwe EEG- regeling de Peel tot prioritair gebied te laten verklaren. Pogingen zullen worden aangewend om na te gaan of de Peelgebieden misschien vallen onder de definitie van achterliggen de agrarische regio's. Eventuele maatregelen dienen ech ter wel op het „open ruimte" stra mien geënt te zijn en zullen de ter tiaire dienstverlenende sektor tot een grotere bloei moeten brengen. Service is daarvoor, aldus de heer Rijssenbeek, een essentiële voor waarde, waarvoor Limburg reeds van oudsher bekend is. Voor Uw RIJBEWIJS naar Autorijschool Aanmelden Kennedyplein 10, tel. 2471 Poststraat 8, tel. 1429 Erkend A.N.W.B., Bovag, Vamor gediplomeerd. Ook gelegenheid tot Doflessen IS UW HULP NIET GEKOMEN HEEFT MOEDER HET DRUK OF IS ZE ZIEK SCHRIKT U VAN HOGE STROOMREKENINGEN HEBT U MOEITE MET HET WASDROGEN IS HET THUIS ONGEZELLIG VANWEGE DE WAS

Peel en Maas | 1973 | | pagina 13