TOEKOMSTIGE WEGVERBINDINGEN ROND VENRAY...
Jaarrede van de voorzitter
der Kamer van Koophandel
Houd
uw snelheid
in toom!
KOM EVEN NAAR DE WASCOHAAT
Venrays
Mannenkoor
Gebr. Martens nv
Geopend van 's morgens 7.30 u. tot 's avonds 9.30 u. op zaterdag geopend tot 5 u. nm
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Elektro Jacobs
fS- AffiAfto
Stnc/Ao- J,
f5
rj* Antttrfrh
Bouwmaterialen
Kath. Vrouwengilde
Venray
Wim Claessens
SPORTVERSLAGEN
DIENEN DINSDAGS
VOOR 12 UUR TE
ZIJN INGELEVERD.
VRIJDAG 19 JANUARI 1973 No. 3
VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOO« AL UW DRANKEN
VOOR AL UW DRANKEN
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 15 cl. por mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 730 (b( vooruitbetaling)
Byna tegelijkertijd met het verschijnen van het jaarverslag van
de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Venlo, waarin het
nodige beschreven wordt over de wegen in het Noord Limburgse,
heeft ook de stichting Milieuraad Limburg zich bezig gehouden
met een van deze wegen, namelijk de rijksweg 73, de nieuwe weg
die vanaf Kessel via Venlo aan deze kant van de Maas naar Nij
megen zal gaan lopen. Dit ter ontlasting van de huidige verbin
ding VenloNijmegen ten oosten van de Maas.
R 73
Er is over deze nieuwe rijksweg
het nodige te deen geweest. Beper
ken we ons tot het gedeelte boven
Venlo, dan waren de oorspronkelijke
plannen cm deze rijksweg ten wes
ten van de Maasdorpen aan te leg
gen. Hij zou dan ergens achter Pas-
calis de Wanssumseweg kruisen, om
dan met een wijde boog achter Oos
trum om, over de Boshuizen het
spoor te kruisen. Tenslotte zou hij
dan in een soort klaverblad opge
vangen worden in de kruising Maas-
heseweg en de provinciale weg
HorstVenray om vandaar uit aan
deze kans van Maashees naar het
Het repetitieprogramma ziet er als
volgt uit:
Donderdag 18 jan. 8 uur café Den
Engel.
Zondag 21 jan. 10.30 rep. dubbel-
kwartet in De Galmhut; 11 uur al
gehele repetitie in De Galmhut.
Liefst 48 zangers van het Venrays
Mannenkoor hebben zich beschik
baar gesteld voor 't vormen van het
Hofkoor en hebben zich verplicht
tweemaal per week de repetities te
volgen.
Eerste dirigent Beerkens, die we
gens ziekte 4 weken absent was, is
donderdag j.l. weer met de repetities
gestart.
De leden van het koor welke niet
aan het Hofkoor deelnemen, worden
verzocht op donderdagavond de re
petities toch bij te wonen.
KLEUREN
TELEVISIES
56 cm voor 1575,
TELEVISIES
61 cm voor 475,
BANDRECORDERS en
PLATENSPELERS
met 25*/e korting
WASAUTOMATEN
reeds voor 395,
KOELKASTEN
met groot diepvries
vak voor 195,
DIEPVRIESKISTEN
met kortingen van RO-RSV»
Verder: stofzuigers,
scfieerapparaten, hoogte-
zonnen, strijkijzers enz.
KORTINGEN vanaf 20*/.
Volledige garantie
Eigen service
Iedere vrijdagavond
vanaf 6-9 uur demonstratie
van het hele programma.
SCHOOLSTRAAT 3
VENRAY TEL. 2329
KwarteUnmarkt 7 Venlo
Kloosterstraat 37 Blerick
noorden te gaan, waar hij bij Heu-
men over de Maas gaat en daar
langs Nijmegen kontakt maakt met
Rijksweg 75, de weg van Arnhem
naar Eindhoven. Deze laatste weg
geeft cp zijn beurt aansluiting op de
nieuwe verbinding: de Rijksweg 15
van Eist naar Rotterdam of op de*
E 36 van Arnhem via Utrecht naar
Rotterdam.
Voeg daar nog aan toe dat Rijks
weg 73 nabij -Heyen aansluiten zal
op Rijksweg 77, die op het Duits ge
bied aansluiting geeft op de Linker-
heinsiche autoweg, de A 14, drie langs
Duisburg, Krefeld, Düsseldorf naar
Keulen gaat, dan is het wel duide
lijk, dat een dergelijke verbinding
met zoveel aansluitingsmogelijk
heden naar oost en west van groot
belang is voor heel Noord-Limburg,
om over de rest maar te zwijgen.
MOET DAT NOU?
Maar aan de andere kant is toch
al vrij snel na het bekend worden
van deze eerste opzet, de vraag naar
voren gekomen: moet dat nu wel zo?
Men is het er aan alle kanten roe
rend mee eens dat ontlasting van
de huidige weg VenloNijmegen,
de intussen ook hier beruchte Rijks
weg 54, dringend noodzakelijk is.
Reeds vorig jaar vroeg de Kamer
zich af of men de bestaande provin
ciale weg VenloHorstVenray
Maashees die voor wat het gedeelte
tussen Horst en Maashees, toch al
belangrijk is opgeknapt, niet beter
uit kan bouwen tot Rijksweg 73. Dat
zegt nu ook de stichting Milieuraad
Limburg, die er nog eens op wijst
dat in het eerst voorgestelde tracé
o.m. onder Venray de Geysterse bos
sen en oshuizer bergen meer dan
geschaad zullen worden, evenals an
dere natuurgebieden bij de Maas
dorpen. Men staat in die kringen
volkomen achter de suggestie van
de Kamer om de provinciale weg
VenloHorstVenrayMaashees
uit te bouwen tot een vierbaans weg
en van Maashees uit dan een nieu
we verbinding te maken via Box
meer, naar Heumen.
RIJKSWEGENFONDS
In het jaarverslag van de Kamer
kan men lezen dat het weg vak van
de R 73 tussen Boxmeer en de R 75
op de begroting van het Rijkswegen-
fonds staat, dat betekent dat men
de bedoeling heef om in 1977 dit
wegvak te voltooien. Tegen die tijd
zal men ook wat moeten gaan doen
aan de R 77 met de brug nabij
Heyen, want in 1978 zal volgens de
Duitsers de Dinkerrheinischer auto
weg zijn voltooiing naderen.
Zoals bekend is er van Limburg
se zijde het plan om dit jaar de pro
vinciale weg HorstVenray door te
gaan trékken tot Maashees.
Blijft de vraag, wanneer nu hei
stuk tussen Maashees en Boxmeer
aan de ordie gaat komen? Een vraag
die men met des te meer klem stel
len mag, omdat men rond Venlo
enige eigenaardige staaltjes op dit
terrein tegenkomt. Dat is op de eer
ste plaats de E3, die zoals bekend via
het Ruhrgebied Hamburg met Ant
werpen zal verbinden.
Daar zijn al heel wat feestjes op
gebouwd, maar feit is, dat nu wel
vaststaat dat het gat van 30 km. dat
nog altijd in deze E 3 zit tussen Ven
lo en Duisburg eerst na 1975 zal wor
den gedicht
En misschien zijn de Belgen on
danks al hun vroegere beloften dan
zover dat zij ook hun stuk tot Ant
werpen gereed hebben
Een ander voorbeeld is de auto
weg A 203, die via Düsseldorf en
Mönchengladbach in 1973'74 in
Venlo terecht komt, maar d!aar geen
aansluiting vindt op het Nederlandse
autonet.
Blijft ook de vraag of m(en thans
het aan te leggen stuk in de provin
ciale weg niet meteen vierbaans
moet maken
v
V'
«7*
Pit
BRUG IN WELL
Ook over de brug in Well is in
het jaarverslag van de Kamer het
nodige te vinden. Zo weet het jaar
verslag te melden dat de bouw van
de definitieve brug bij Well tegen
1985 zal moeten worden gerealiseerd.
Tegen die tijd zal men in Duitsland
de Emscherschnellweg hebben vol
tooid, die de brug Well verbindt met
de A 14, de weg van Keulen links
van de Rijn. Tot zolang zal de be
staande brug een groot obstakel blij
ven, zelfs al wordt op drukke da-
gien de verkeersregeling verbeterd,
zoals beloofd is.
Maar men heeft dan wel de tijd
om goed overleg te plegen zowel van
Duitse als van Nederlandse zijde
over deze Emscherschnellweg, die
een belangrijke verbinding gaat vor
men voor Noord-Limburg met het
Duitse Ruhrgebied.
Dat men intussen voor de voor
brug over de Ledgraaf in orde maakt
en probeert door een nieuwe defi
nitieve brug te vervangen is een van
de heilige voornemens, de intussen al
gemaakt zijn.
MIDDEN PEELWEG
Tenslotte m|erkt het jaarverslag
op dat de bouw van een brug bij Tiel
over de Waal thans wordt uitgevoerd.
Daarnaast zal men aktie moeten
voeren voor de bouw van een brug
bij Megen over de Maas. Deze Brug
gen liggen namelijk in de lijn van
GROEI
In het jaarverslag van de
Kamer van Koophandel en Fa
brieken van Noord-Limburg
komt een overzicht voor van
de groei van het aantal in
woners in de laatste 10 jaren
in de 18 gemeenten, welke on
der de Kamer ressorteren.
Dan blijkt Mook een groei
percentage te hebben doorge
maakt van 59.4%; nr. 2 is Ot-
tersum dat met 35.4 uit de bus
kwam; Gennep is 3e met 27,9,
Belden 4e met 27.4, waarna
Venray 5e werd met 27.1%. De
gemiddelde groei was in de
voorbij jaren 19.6%. De laag
ste plaatsen bezetten Venlo
met 12.1 en Tegelen met 7.3%.
de Midden-Peelweg-Utrecht en op
die manier kan een uitstekende al
ternatieve verbinding met het cen
trum van het land ontstaan, zeker
als men komt tot doortrekking van
deze weg in het zuiden naar Kessel
of de Napoleonsbaan.
Wat er van zij, de eerstkomende
'jaren is er nog allerle aktie te voe
ren om de verbindingen van Noord-
Limburg en met name Venray nog
te verbeteren
VENRAY
Bongerdstraat 5
Telefoon 04780-1161*
Maandag 22 januari a.s. om 20.00
uur in de foyer van de schouwburg
een bijeenkomst voor alle leden.
Op deze avond zullen dr. J. Gott-
schalk M.S.F. en drs. J. Grubben
vanuit hun werk over „Homoflie"
spreken. Pater dr. Gottschalk is van
„Het Open Deur Werk" te Amster
dam en drs. J. Grubben is psychia
ter te Venray.
Mevr. T. Cals-van Loon, secr.
Beekweg 56a, Tel. 04786-209
Mr. R. Rjjssenbeek, voorzitter van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Noord Limburg maakt het zün toehoorders btf de
jaarredes niet altjjd gemakkelijk. Zo cok ditmaal niet, waar zjjn
rede de titel droeg „competitie, maatschappij en regionale poli
tiek".
COMPETITIE, MAATSCHAPPIJ
EN REGIO
De heer Rijssenbeek pleit daarin
om, wanneer men spreekt over het
sociaal kontrakt, daaronder het ge
hele maatschappelijke bestel te be
grijpen en niet slechts een deel daar
van. In dit verband moet ook de
kompetitie tussen centrum en peri
fere, tussen zee- en grensprovincies
gezien worden.
De funktie van de Kamer voor
Noord-Limburg brengt mee, dat men
ziich in het bijzonder met deze ma
terie bezig houdt. Met name de pro
vincie Limburg heeft door zijn lig
ging aan de grens aan den lijve een
achterstelling moeten ervaren.
GEWESTEN
Juist nu is er echter nieuwe hoop,
omdat door de vorming van gewes
ten het gebied in regionale rayons
zal worden ingedeeld, hetgeen de
Kamers van Koophandel altijd node
gemist hebben omdat tegenspelers
met bevoegdheden voor hetzelfde dis
trict ontbraken.
De verbreking van het historisch
bepaalde provinciale verband kan
er toe leiden, dat de regio's hun
stem, die tot dusver in het gekakel
van vele konkurrerende gemeenten
of in de provinciale stukken werd
gesmoord, kunnen laten horen.
De heer Rijssenbeek spreekt in
dit verband van de introduktie van
een komjpetitiestelsel met meer dui
delijkheid en ideniteitsverwerkelij-
king.
De Kamers van Koophandel heb
ben hierbij een bijzondere taak. Als
belangenbehartiger van het bedrijfs
leven zijn zij woordvoerder namens
de streek. Daar waar „overgangsge
westen" fuhktioneren, nemen de Ka
mers reeds vaak als lid deel. In het
licht van de regionale samenwer
king lijkt ook het omgekeerde aan
bevelenswaardig.
De Kamers van Koophandel, zo
voert de heer Rijssenbeek aan, be
hartigen regionale problemen, die de
economische belangen van de onder
nemingen in een streek betreffen;
nationale aangelegenheden horen bij
de centrale organisaties.
RUIMTELIJKE ORDENING
Het wordt nuttig geacht, dat naar
mate de werkzaamheden voor de
opstelling van een streekplan door
de PPD vorderen, tegelijkertijd de
samenwerkende gemeenten struk-
tuurplannen ontwerpen, die een
meer geconcretiseerd beleid uitstip
pelen en een meer gewestelijk karak
ter dragen.
T.a.v. de grensoverschrijdende
maatregelen blijkt het nadeel van
het ontbreken van een traktaat tus
sen de Bondsrepubliek en Neder
land; hierdoor is er een bestuurs-
vacuüm m.b.t. een mlogelijke samen
werking.
PENDEL
De grote zuigkracht vanuit Duits
land, dat een ander gedrags- en be
schavingspatroon kent dan ons land,
is vooral in de vorm van de pendel,
een pan-Limburgs probleem, dat
ecther in Noord-Limbürg reeds vele
jaren langer bestaat.
Ook al zouden wetten en tarieven
aan beide zijden van de grens het
zelfde zijn, toch zou de toepassing
ervan grote verschillen opleveren.
Ook de EEG zal niet veel effekt
hebben. Slechts grootschaligheid, on-
benepenheid en het ruimer laten
vieren van de teugels in de renbaan
der persoonlijke competitie zullen
hier oplossingen kunnen brengen.
Voor Venray schat 't jaarverslag het
aantal pendelaars naar Duitsland
jaarlijks op plm. 350 man.
KOOPCENTRA
De vestiging van koopcentra aan
de rand van Limburgse stedelijke
agglomeraties veroorzaakt frikties
met de belangen van de winkeliers
in de binnensteden. In Duitsland
heeft men de wettelijke mogelijkheid
dergelijke intiatieven in te dammen,
maar men gebruikt deze mlogelijk-
heid niet. In Nederland zal een en
ander in de toekomst wel geregeld
moeten gaan worden. Ter compen
satie zullen er ook maatregelen
moeten komen om de attraktiviteit
van de andere dienstverlenende be
drijven op te voeren, bijv. binnen
stad-, rekreatie- en horecaprojekten.
DE PEEL
Vanouds is de Peel een armoede-
gebied, waaraan na de oorlog d.m.v.
een industrialisalüeprogramma ge
acht is iets te doen. Het is nu tijd
om ophieuw de welvaartsstruktuur
van de Peel te bezien. Ondanks het
feit, dat. de Peel door de regering tot
„open ruimte" is verklaard, hebben
de Peelbewoners behoefte aan een
eigen identiteit en vrezen onzeker
heid.
Nu is het wellicht mogelijk om in
het kader van een nieuwe EEG-
regeling de Peel tot prioritair gebied
te laten verklaren. Pogingen zullen
worden aangewend om na te gaan
of de Peelgebieden misschien vallen
onder de definitie van achterliggen
de agrarische regio's.
Eventuele maatregelen dienen ech
ter wel op het „open ruimte" stra
mien geënt te zijn en zullen de ter
tiaire dienstverlenende sektor
tot een grotere bloei moeten brengen.
Service is daarvoor, aldus de heer
Rijssenbeek, een essentiële voor
waarde, waarvoor Limburg reeds
van oudsher bekend is.
Voor Uw RIJBEWIJS naar
Autorijschool
Aanmelden
Kennedyplein 10, tel. 2471
Poststraat 8, tel. 1429
Erkend A.N.W.B., Bovag,
Vamor gediplomeerd.
Ook gelegenheid tot Doflessen
IS UW HULP NIET GEKOMEN
HEEFT MOEDER HET DRUK OF IS ZE ZIEK
SCHRIKT U VAN HOGE STROOMREKENINGEN
HEBT U MOEITE MET HET WASDROGEN
IS HET THUIS ONGEZELLIG VANWEGE DE WAS