Openbare School aan de Blauwververstraat Nederlandse les voor buitenlandse jeugd Kleuter- en basisschool een DRUKWERK Venrays Mannenkoor Leenenl WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Mr. Aantjes (A.R.P.) preekt in Vredeskerk Postkantoor Oirlo opgeheven VRIJDAG 12 JANUARI 1973 No. 2 VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS VOOS AL UW DRANKEN DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 15 ct par nun ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 730 (bQ vooruttbatallng) Vrgdagavond werd door het voorlopig bestuur van de openbare school een soort voorlichtingsavond gegeven, al moest men, zo nu en dan, achter de voorlichting wel een vraagteken zetten. Een dertigtal ouders gaven acte de presence. VOORGESCHIEDENIS De heer Flapper gaf eerst in een inleiding de wordingsgeschiedenis van deze school weer. In de in mei 1971 gehouden samenkomst van de bewoners van Veltum met het col lege van B. en W. werd de vraag gesteld of het mogelijk was in Ven- ray een openbare school te stichten. Burgemeester en wethouders kon den daartoe geen initiatief nemen, zo werd toen terecht geantwoord, maar wel de ouders zelf. Er werd toen ge steld dat men 75 leerplichtige kin deren moest hebben om tot stichting van een dergelijke school over te kunnen gaan. Dit aantal bleek ach teraf niet juist te zijn. Men behoef de maar 20 kinderen voor het open baar lager onderwijs en 30 kinderen voor het openbaar kleuteronderwijs te hebben. Door de toen gevormde werkgroep werd een circulaire ver spreid waarbij men kinderen voor een dergelijke school kon opgeven. 55 leerlingen werden toen voor het lager onderwijs en 35 voor het kleu teronderwijs aangemeld. Op 5 november 1971 werd de aan vrage bij het college avn B. en W. ingediend. In de raadsvergadering van januari gaf de raad de gevraag de medewerking voor de stichting van de openbare kleuter- en lagere school. Zowel met de inspectie voor het openbaar lager onderwijs als het kleuteronderwijs werd de problema tiek doorgesproken en ook daar werd de gevraagde medewerking verkregen. Vast stond dat het een kleine school zal worden, die echter voor de regio zou dienjen. BLAUWVERVERSTRAAT Men dacht aanvankelijk de school te gaan realiseren tussen Bruksike en Veltum, maar na verdere bespre kingen met college is nu besloten dat de te stichten openbare lagere en kleuterschool wijkgebonden zal zijn. Er zal nu aan de Blauwverver- straat een noodschool met drie lo kalen worden gebouwd. Twee loka len zijn bestemd voor het lager on derwijs, een lokaal voor de leerlin gen van het eerste en tweede leer jaar, heit tweede loakaal voor leer lingen van het derde en vierde leer jaar. Het derde lokaal is bestemd voor het kleuteronderwijs. Het voor lopig bestuur vindt deze opzet reëel en! hoopt dat die noodschool over enlkele jaren zal zijn uitgegroeid tot een volwaardige 6 klassige school, waarvan men de realisering ver wacht in het plan Veltum II. VRAGEN EN VOORLICHTING Er was bij de aanwezige ouders een meer dan gewone belangstel ling voor deze zaak temeer daar een aantal van hen op id'iële gronden hun kinderen geen bijzonder maar openbaar onderwijs willen laten geven. Zij wilden echter van te vo ren goed worden voorgelicht. Bij ons kwam het over dat er met die voorlichting niet voldoende zorgvuldigheid en! deskundigheid werd betracht. Gesteld werd uit de vergadering dat in ieder geval be gonnen wordt met een defecte school en dat dit storing met zich mee kan brengen. Daar was men het van bestuurszijde niet mee eens. „Als wij maar een deskundig hoofd krij gen dan loopt dat wel mee. In iedere school is het namelijk dat het on derwijs staat of valt met de kwali teiten van hoofd en leerkrachten. De nieuw te starten school kan het bes te een projektschool zijn, dat geeft mogelijkheden voor eigen initiatief en persoonlijke begeleiding van de leerlingen", zo was het antwoord. De heer Raedts, hoofd van Coninx- hof, als gast aanwezig, wees er ech ter op, dat projektonderwijs, hoe goed ook bedoeld, niet kan doorwerken in het in Venray te geven vervolg onderwijs. Zo lang zulks niet kan, heeft het dus weinig zin. Op de vraag of de ouders ook in spraak hebben bij het aan de open bare school te geven onderwijs, werd geantwoord dat inspraak van de ouders juist een van de pijlers is van het openbaar onderwijs. Zo heeft men inspraak bij de benoemiing van het hoofd en de aan te stellen leer krachten. Er zijn kontakten van het begin af aan. MEVR. VAN LAAR UIT UDEN sprekende namens de vereniging voor openbaar onderwijs, kon alleen maar de vele voordelen van het openbaar onderwijs onderschrijven. Ook zij was van mening dat de school wijkgebonden moet zijn. Het is juist dat daarom gestart wordt in Veltum waar deze school is geboren uit de wens van de ouders. Zij die in Brukske openbaar onderwijs wil len, moeten daar eigen initiatieven ontwikkelen of moeten met open baar vervoer of schoolbussen be taald door de overheid naar deze school gebracht worden Op de vraag waarom feitelijk open baar onderwijs antwoordde mevr. van de Laar dat deze gesticht wordt door de overheid, door op democra tische wijze gekozen bestuurders, zo dat alle kinderen ongeacht politieke of godsdienstige overtuiging, daar onderwijs kinnen volgen. Het hoofd en leerkrachten worden benoemd met inspraak van de wettelijke aan wezige oudercommissie, zodat een professionele aanpak in die school vèrzekerd is. „De ontmoeting van alle standen, van alle geloofsovertuigingen op één school wordt juist bij de opvoeding der kinderen als een weldaad erva ren", zo stelde zij. De heer Raedts kon dat niet alle maal over zich heen laten gaan en merkte oP dat het op de bijzondere scholen ook mogelijk is rekenling te houden met al die vrijheden. Zo komt op Cominxhof ook de dominee aan kinderen, die van Protestants Chris telijke huize zijn, godsdienst geven en als het Humanistisch Verbond leerkrachten beschikbaar kon stel len kregen die kinderen, die dit on derwijs volgens de ouders nodig hadden, ook vorming op humanisti sche grondslag. Zo worden er verder op de bijzondere school Coninxhof andere lessen gegeven tijdens de godsdienstlessen aan kinderen, waar van de ouders kenbaar hébben ge maakt dat hun kinderen geen gods dienstonderwijs nodig hebben. FINANCIëN Op de vraag hoeveel schoolgeld de kleuters moeten betalen voor het openbaar onderwijs, werd gezegd vier gulden. Maar ook hierop kwam een rectificatie uit de vergadering. Deze 4,zijn de wettelijke bij dragen die men ook bij het bijzonder kleuteronderwijs moet betalen, maar de ouders moeten voor alle bijko mende aktiviteiten nog een veelvoud vain die 4,bijbetalen Openbaar kleuteronderwijs wordt even duur als bijzonder onderwijs. Openbaar lager onderwijs heeft verder het voordeel, zo werd van achter de bestuurstafel gezegd, dat alle extra kosten door de overheid i-c. de gemeente zullen worden ver goed. „Neen", stelde men vanuit de ver gadering, „dat is niet juist Ook het bestuur van een openbare school heeft aan de raad een begro ting over te leggen en moet daar zijn afrekening verantwoorden. De raad zal bepalen of extra kosten worden vergoed .zoals dat ook gebeurt bij het bijzonder onderwijs, buiten de normale uitkeringen om. Verder bleek uit deze vergadering dat het gymnastiekonderwijs voor de leerlingen van de openbare school aan de bijzondere school Coninxhof zal worden gegeven. Aangepaste schooltijden met de andere scholen zal een moeilijke zaak blijven. Omtrent het onderwijssoort ver kreeg men geen duidelijkheid. Nu zullen de belangstellenden docu mentatiemateriaal krijgen waarna een bijeenkomst zal worden gehou den met een ter zake deskundige. Dan zal worden bepaald wel'k soort onderwijs men op de openbare school zal geven, of het gewoon lager on derwijs zal zijn, wat aansluiting geeft op het in Venray te volgen vervolgonderwijs, of het project on derwijs dan wel Jena onderwijs zal worden. Deze bijeenkomst is voor lopig vastgesteld op 2 februari a.s. Op 16 januari a.s. zal op het Ven- rayse gemeentehuis een bespreking plaatsvinden tussen het voorlopig bestuur van de openbare school, de inspecteur van het openbaar lager onderwijs en de inspectrice van het openbaar kleuteronderwijs en hét gemeentebestuur. Met een opwekking van zowel voorzitter Flapper als mevr. van de Laar van de Vereniging voor Open baar Onderwijs om in ieder geval leerplichtige kinderen aan te melden voor de openbare school voor 15 ja nuari besloot men de vergadering. Vreemd was daarbij de opmerking: „Als men later toch besluit de kin deren bijzonder onderwijs te laten geven, is er niets aan de hand, al leen dat de stichting van de school gered is." Op de logisch daarop volgende vraag: stel dat men dan in juii maar 8 leerlingen heeft voor de openbare school, wie moet dan de kosten, wel ke gemaakt zijn betalen, werd nuch ter geantwoord: de overheid. Verder viel het de buitenstaander op diajt z.i. lang niet alle ouders aan wezig waren die indertijd op de cir culaire met de aanmelding van hun kinderen hadden gereageerd. Bete kent dat dat zij nog achter dit plan staan of is men intussen van gedach ten veranderd? De aanmelding tot 15 januari a.s. zal het leren! Dank je wel mevrouw1. Als het u blieft mijnheer In een van de klaslokalen van Coninxhof staat een dame en een heer op de muur geprojecteerd met die zin er onder. En in de klas pro beren 6 Marokaanse, 3 Turkse en 3 Spaanse jongens de tekst, na hem hardop uitgesproken te hebben, netjes op te schrijven I Nederlandse les voor buitenlandse kinderen Er is een apart plaatjesboek voor, waarvan de plaatjes ook via dia's geprojecteerd kunnen worden. Audio-visueel onderwijs heet dait en mevr. Pijpers-van Soest is terecht trots op wat de jongelui sinds sep tember al bijgeleerd hebben. Het mag dan zijn dat de r's wat harder rollen en de s wat sissend er uit komt, het is in ieder geval duidelijk verstaanbaar en de jongelui begrij pen het. Ze vindt het alleen maar jammer dat niet meer buitenlandse kinderen hier gebruik van maken. We praten over dit experiment want dat is het met de heer Raedts het hoofd van Coninxhof. EXPERIMENT Sinds in Venray gastarbeiders hun gezinnen meebrengen, moet de leer plichtige jeugd uit die gezinnen naar Venrayse scholen. Gewoonlijk heb ben ze thuis al wat onderwijs ge had, kennen wat van schrijven, taal en rekenen, doch staan nu plotseling voor een hele nieuwe situatie. Want van de uitleg in de Nederlandse taal snappen ze niets en dat heeft weer tot gevolg dat ze zich vervelen en feitelijk niéts leren. Met de 67 ja rigen, die in de eerste klas komen, gaat het gewoonlijk nog het beste omdat ze b'ij leeftijdgenoten zitten, die ook pas aan het begin staan, al hebben die al een behoorlijke woor denschat tot hun beschikking, iets wat de buitenlander niet heeft. Daarom laat men die nu nog met wat extra aandacht rustig het on derwijs mee volgen. Iets anders is het als de jongelui al wat ouder zijn en qua leeftijd naar een hogere klas moeten. Dank zij vooral de financiële hulp van de gemeente Venray is voor die jongelui deze extra cursus opgezet, dat stukje audio-visueel onderwijs, dat hen wat meer spreekvaardigheid bijbrengt. De eerste cursus, die er nu net opzit, bestond uit zes uur les per week, waarin ze aan de hand van de praktijk uit het dagelijkse le ven een hele hoop woorden en be grippen leren, waar ze wat aan heb ben en waar ze mee vooruit kun nen. Op straat bij hun vriendjes, maar ook in de winkels. Nu start men met de tweede cur sus, 4 uren per week. En daarna volgt nog een derde cursus. „We zijn daarmee begonnen (en dat „we" is dan Coninxhof, Francis- De ouderen onder ons hebben misschien wel eens moeite als men in de raadsverslagen de bedragen tegen komt die voor het lager onderwijs beschikbaar moeten worden gesteld ingevolge de Lagere Onderwijswet. Men kan nog begrijpen dat er gelden voor boeken beschikbaar moeten komen, maar bij televisie en documentatie materiaal en veel andere dingen plaatst men dan wel dikwijls vraagtekens. Moet dat nu allemaal Diezelfde mensen zullen ook niet goed raad weten als ze een moderne school bezoeken. Ze zijn opgegroeid met lei en griffel en tussen enige oude schoolbanken in een sfeer, die Johan Jeuken in een van zijn schil derijen zo treffend wist te vangen. Nu moderne lokalen, stoelen en ta fels, nette setjes, met de school radio of televisie op zijn tijd en on derwijsmethoden, waar men geen weet van heeft Daaraan moesten we onwillekeu rig denken toen we een wandeling maakten door Coninxhof, waar men intussen al drie jaren bouwt en nog steeds niet klaar is met de 19 loka len, dit uiteindelijk deze school zul len vormen en de bijbehorende gym nastiekzaal. Maar in augustus hoopt men ge heel gereed te zijn met de 12 klas sige basisschool, 6 kleuterklassen en het ene overblijfspeellokaal. LAGERE ONDERWIJSWET Behalve dat men dan eindelijk eens uit de bouwmisère is, hoopt men dan ook af te zijn van de La ger Onderwijswet, die nog uit de twintiger jaren stamt en dat de nieuwe wet op het basisonderwijs door de Staten-Generaal is aangeno men .Want die nieuwe wet, die zich bezig houdt met het hele onderwijs voor 4 tot 12 jarigen, wil komen tot een betere integratie, een grotere samensmelting tussen het kleuter onderwijs en de basis- of lagere school. Voor dat men die wet alge meen geldend gaat maken, zal eerst op een tweehonderd scholen in den lande de proef op de som genomen worden. En men hoopt op Coninx hof, een van die 200 experimenteer- scholen te worden Niet ten onrechte overigens, want men is al sinds het bestaan van Coninxhof met deze integratie bezig. Natuurlijk onder goedkeuring van de betrokken inspecties, maar nog Steeds niet „officieel". En dat heeft naast financiële ook andere konse- kwenties, waar we in het kader van dit artikel niet verder op in gaan, maar daarom had men die officiële erkennliinig tot de uitverkorenen te behoren maar het liefst op zak. NIEUWE METHODEN Voor de ouders heeft de invoering van de nieuwe wet waarschijnlijk de konsékwenties, dat men voor het kleuteronderwijs niet meer zal be hoeven te betalen en voor de jeugd, dat men met 3 jaren en 9 maanden kleuteronderwijs zal gaan moeten volgen. Het houdt ook in dat het pro gramma voor het kleuteronderwijs zodanig wordt veranderd, of liever dat van de eerste klassen van de lagere school, dat de overgang van beide schooltypen in feite automa tisch gaat. De betrokken leerling merkt het zelfs ternauwernood dat hij of zij naar de „grote" school gaat, want in de laatste klas van de kleu terschool is men al begonnen met het basisschool-programma dusdanig in te leiden, dat die overgang als heel gewoon ervaren wordt. Zo gaat de eerse klas leerling nog rustig een uurtje spelen, zoals hij of zij dat op de kleuterschool gewend was. En het rekenen, waarvan de eerste begin selen met blokken en kleuren in de kleuterschool al aangeleerd zijn, wordt met diezelfde blokken, kleu ren en staafjes op de eerste klas van de basisschool doorgezet. Men leert wiskundig rekenen, een hele nieuwe methode, waarmee de ouders niet goed weg weten. Maar geen nood, de school organiseert voor de ouders aparte avonden, waar ze geleerd wordt hoe hun kind in tegen stelling tot hun zelf, nu het rékenen wordt bijgebracht. Datzelfde geldt voor lezen, waar men eerst het woordbeeld zelf moet zoeken voor dat men aan de ondersoheidelijke letters begint. Meer een kwestie van domino spelen (spelend doen) dan het moeilijke spellen van vroeger. SCHOLENADVIESDIENST l Maar het is allemaal iets wat men zelf maar uit moet zoeken, zelf moet uit proberen. Een schooladviesdienst zou hier, als met vele andere pro- jekten voor een prachtige begelei ding kunnen zorgen, maar zo lang die er niet is, moet men zelf expe rimenteren. En daarom had men liefst zo snel mogelijk die 199 andere er bij om uit de gezamenlijke er varingen te kunnen putten en geza menlijk eendracht maakt macht de beste methoden op te zetten. En daarom kijkt men om meer dan een reden bij Coninxhof hoopvol naar augustus. voor al uw van den munckhof n.v. cus- en Dr. Foelsscboöl) omdat we ook die jongelui een handje wilden helpen. De Marokanen en Spanjolen krijgen nog enikele uren Marokaans en Spaans van een eigen leraar, maar om op de Nederlandse school mee te kunnen, moeten ze Neder lands kermen. Ze leren natuurlijk veet van de schooljeugd, zelf, maar hebben geen achterland, als hun ouders thuis geen Nederlands spre ken. Gezien het grote succes van deze eerste cursus wordt er binnens kamers al gedacht om zo'n zelfde cursus te gaan geven voor de be trokken ouders, zodat die samen met de kinderen onze taal leren verstaan en begrijpen. En verder denken we er ook aan de eerste klassers er bij te nemen, die gezien het succes bij de ouderen hier ook van kunnen pro fiteren. Maar het is allemaal wat experimenteren en de vraag is of er geld voor beschikbaar iszo zegt de heer Raedts. ONTWIKKELINGSWERK Je vraagt je dan af of in een tijd waarin ontwikkelingshulp en -werk zo hoog genoteerd staat, dat nog een probleem kan zijn, maar feiit is, dat de gemeente er voor „opdraait". En het is natuurlijk de vraag of er in derdaad bij de ouders van de be trokken jongelui genoeg belangstel ling voor zal bestaan. De meesten van hen zijn wel bereid enkele jaren hier te blijven, doch willen dan weer terug. Dan is het een open vraag of ze hun kind de kans willen geven om hier b.v. de LTS te volgen of misschien zelfs de MAVO, laat staan zelfs Nederlands te leren Dat zal de toekomst leren. Maar in ieder geval weet Pepito nu èn in het Spaans èn in het Nederlands te zeggen: dank je wel mevrouw Na 't laatste kerstconcert in het St. Elisabeth-ziekenhuis, verzamel den de zangers zich donderdagavond j.l. in het clublokaal, alwaar een bespreking werd gehouden over het komende camavalsprogramma. Ech ter niet voordat 2e dirigent Alfons Baltussen door voorzitter Th. van Dijk bijzonder werd gecomplimen teerd voor de uitstekende wijze waarop hij het koor bij afwezigheid van de zieke dirigent Beerken|s, heeft geléid bij de vele kerstconcer ten. Het bijna voltallige koor sloot zich hierbij aan met een dankbaar applaus en een daverend „Hij leve lang". Hierna werd 't nieuwe carnavals repertoire aan de zangers bekend gemaakt, waarbij door de tekst schrijvers Theo Jacobs en Wim Smits en 't muzikale betreffende dhr. v. d. Tillaert, de leden uitleg werd gege ven over de diverse te zingen car navalsnummers. Hierna werd-de voor de camavals- aktiviteiten aangetrokken regisseur, dhr. M. Rats, aan de leden voorge steld. Tot slot stelde voorzitter van Dijk de eis dat alle zangers die deel gaan uitmaken van 't Hofkoor 2x per week de repetitie verplacht die nen te bezoeken. Het komende repetitieprogramma dat geheel aan carnaval is gewijd, ziet er als volgt uit: Donderdag 11 jan. 8 uur café Den Engel. Zondag 14 jan.: 11 uur in de Galm- hut, Kruisstraat. Donderdag 18 jan.: 8 uur café Den Engel. Zondag 21 jan. 11 uur Gailmhut. Donderdag 25 jan. 8 uur Gafé Den Engel. Na deze repetities volgt het eer ste carnavalsoptreden, waarover na dere gegevens alsnog bekend wor den gemaakt. Van 18 tot 25 januari wordt door katholieken en protestanten samen de „Internationale Bidweek voor de Eenheid" gehouden. Hieraan wordt in de Vredeskerk bijzondere aandacht aan geschonken. Zo zal a.s. zaterdagavond onder de mis van zeven uur en a.s. zondag morgen onder alle H.H. Missen de preek daar verzorgd worden door de Heer Mr. W. Aantjes, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en is daarin fractievoorzitter van de Anti Revolutionaire Partij. De heer Aantjes, zelf van Her vormde huize, had onder vrienden wel eens te kennen gegeven over dit onderwerp wel eens in eeni ka tholieke kerk iets te willen zeggen. Welnu, Venrays Vredeskerk biedt hem die kans. Het „postkantoor" te Oirlo in de Hoofdstraat wordt met ingang van a.s. zondag opgeheven. De brieven bus is verplaatst van Hoofdstraat 35 naar Hoofdstraat 23. Daarnaast zal een boekjesautomaat worden ge plaatst waarin de meest gangbare zegels zijn opgenomen. Voor postzaken moet het Oirlose publiek voortaan naar Oostrum of Venray.

Peel en Maas | 1973 | | pagina 15