Begrotingsbeschouwingen
KOSTUUM
Hl] ll
MENEER?
Belastingverhogingen
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ARTS-NOOYEN
DE SFEERVOLLE ZAAL
LINDERS - V0LLEBERG
VRIJDAG 15 DECEMBER 1972 No. 50
DRIE EN NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
VOOR Al U'.V DRANKEN
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 15 ct p.r mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 7.50 (bl| vooruitbetaling)
De raad begon dinsdag met het zoveelste hioofdstuk van de be
grotingsbehandeling. B. en W. had zyn antwoord op de op- en
aanmerkingen van de raad intussen uitgestuurd en nu wa$ het
weer de raad die commentaar ken leveren.
Men betreurde het dat de inves
teringsnota niet tegelijkertijd aan de
orde ken komen en vroeg een aparte
behandeling van dat stuk.
BELASTINGVERHOGING
Elke belastingheffing is een be
perking voor de burger hoe hij zijn
inkomen zal besteden en zal hem
„pijn" doen. Deze pijn kan verzacht
worden door het begrip dat met zijn
geld voorzieningen getroffen kun
nen worden, waarvan hij zelf en/of
de gehele gemeenschap profiteert.
BEZUINIGINGEN
Bezuinigd wordt op „groen", door
ondanks meer groen-onderhoud,
geen extra werknemers aan te ne
men.
Bezuinigd bij de brandweer e.d.
door met dezelfde financiële mid
delen een groter en meer efficiënt
resultaat te krijgen.
Drs. DEN BROK drong aan op
meer efficiëncy ook door goede com
municatie en coördinatie.
Dat de keurlonen omhoog moeten
om de vleeskeuringsdienst zonder
verlies te laten werken is duidelijk,
doch er staat een nieuwe wettelijke
regeling op stapel en men wil daar
eerst meer over weten.
VAN VALKENGOED drong op
spoed aan.
INFORMATIE
Van gemeentewege zal alles ge
daan worden om de burgerij zo vol
ledig mogelijk in te lichten over de
financiën. Dat houdt ook in dat de
reden bekend gemaakt worden,
waarom bepaalde werken nog niet
kunnen worden uitgevoerd.
Drs. DEN BROK vroeg hoe en
kreeg te horen dat men naast publi
caties b.v. cok dacht aan hoorzittin
gen.
Dit Donegal-tweed Norfolk
kostuum is een goed kostuum
voor een populaire prijs.
Het bij-de-tijdse model is ook
geschikt voor mannen
die 'n beetje gezet zijn.
Kom gauw even passen.
Heren- en Jongenskleding
Venray - Boxmeer
ARTIKEL 12
van de Wet Financiële Verhouding
kan een aanvullende uitkering op
leveren, doch men komt dan wel on
der supervisie van Den Haag te
staan.
Mocht men ooit deze aanvulling
vragen dan is de raad degene, die
dat doen moet. De zaak was dan
ook beslist in de raad gekomen. Nu
niet, want men wenst nog niet on
der curatele te komen.
Bovendien had men dan de belas
tingen nu al moeten verhogen:
straatbelasting tot 27,rioolbe
lasting tot 66,terwijl de reini
gingsrechten voor bedrijfsvuil kos
tendekkend moet zijn. De opcenten
voor de personele belasting moeten
dan gem. 268 opcenten bedragen.
VAN VALKENGOED vond dat B.
en W. met deze mededeling maar
vreemd te werk ging.
MEVR. POELS-PETERS echter
niet. „De raad kan hierover niet
vroeg genoeg ingelicht worden", was
haar stelling.
ONDERWIJS
Dat de onderwijlsuitkeringen van
het Rijk laag zijn onderschrijft ook
het college en hiervoor wordt hard
gewerkt.
In die zin dat men met andere
instanties poogt hierin verandering
te brengen.
EMONTS was bang dat men de
uitkeringen voor de scholen zou gaan
bevriezen, maar kreeg te horen dat
de trendmatige aanpassing wordt ge
honoreerd. Dat is trouwens een zaak
van de raad.
MEVR. POELS-PETERS ergerde
er zich over dat de vergoedingskos-
ten voor kleuteronderwijs vastge
steld zijn tot 1967. Krijgt men rente?
„Neen" was het antwoord.
SUBSIDIES
Exclusief de jeugd-, sport- en
culturele verenigingen subsidieert
de gemeente 64 landelijke, provin
ciale en gemeentelijke instellingen
voor een bedrag van 820.180,
Daaronder zit dan ook een sub
sidie van het L.S.O. van 12.360,
en Drs. DEN BROK bleef mordicus
tegen.
Zowel Wethouder VAN OERS als
de VOORZITTER wezen er op dat
men zo maar niet iets kan doen. Het
mag waar zijn dat het L.S.O. zijn
aansluiting bij de jeugd niet gekre
gen heeft, men moet ook aan de ge
volgen denken voor de betrokken
menisen.
Drs. DEN BROK weer er op dat
de betrokken mensen ook niet aan
het publiek dachten als ze midden
onder de voorstelling met elkaar
gaan zitten kletsen.
De VOORZITTER betoogde dat
men als grotere plaatsen ook zijn
offers heeft te brengen vóór een ge
zamenlijk cultuurbeleid in Limburg.
Diüt is er een van en de klachten
over het orkest kan men het beste
met alle subsidienten eens bepraten.
Drs. DEN BROK gaf zijn verzet
op, als de raad in de loop van het
jaar tenminste te horen zou krijgen
wat met dit statussymbool werd af
gesproken.
VAN VALKENGOED had de sub-
9idielijst eens goed bekeken en
meende dat het wel dienstig zou zijn
als deze in de loop van het jaar bij
de commissie van financiën gebracht
werd om links en rechts nog eens
wat verbeterd te worden. Zulks
werd toegezegd.
WONINGBOUW KERKDORPEN
Het college betreurt de scherpe
stel'lingname van dhr. v. d. Sterren,
als zou de woningbouw op de kerk
dorpen door het college niet serieus
genomen worden. Het volgende is
gebouwd op de verschillende kerk
dorpen
1960-1970 '70-'71
Oostrum 140 34
Leunen 129 16
Ysselsteyn 117 27
Oirlo 52 14
Castenray 31 10
Veulen 19 2
Heide 19 15
Merselo 65 4
Vredepeel 16
Smakt 8 1
Men wees verder hoe Ged. Staten
denkt over uitbreiding van de kerk
dorpen. Verder kan de raad zich uit
spreken over de nieuw verschenen
struktuurschets, bedoeld als discus
sienota .waarop in het komend jaar
konlkrete beslissingen genomen wor
den.
VAN DER STERREN haalde in
derdaad bakzeil in die zin, dat hij
na bestudering van de struktuur
schets terug zou komen op cijfers.
Maar JENNISKENS reeds vol
vuur overeind om duidelijk te stel
len dat hij die struktuurschets niet
nodig heeft, evenmin als discussies
hierover. Wat hij nodig heeft zijn
huurwoningen en bejaardenwonin
gen op de kerkdorpen. Hij verweet
het college dat men veel te lang ge
wacht heeft met dit spreidiimgsmodel
op te stellen, dat precies hetzelfde is
als het reeds een jaar geleden op
gestelde sociografisch rapport. Dit
is allemaal uitstel makerij, waar nie-
manld mee opschiet en geen huizen
gebouwd worden.
Op haar beurt vloog het college
overeind dat duidelijk stelde dat
men in begin van 1972 in Maastricht
duidelijk de bestemmingsplannen
klaar had liggen van de meeste
kerkdorpen van Venray. Maar men
kreeg toen de boodschap eerst maar
eens aan te tonen, dat die nood in
derdaad zo groot is. Op grond van
die boodschap heeft men toen in 8
maanden deze discussienota op de
markt kunnen brengen, waar de
dorpen zelf inspraak in kunnen heb
ben en waardoor waarschijnlijk nog
dit jaar woningen op de kerkdorpen
gebouwd worden.
Dat geloofde JENNISKENS weer
niet en zo zal de tijd leren, wie er
gelijk krijgt.
CENTRUMPLAN
Men is er niet met de suggestie
dat door het vastleggen van rooilij
nen in feite het centrumplan al vast
ligt. Zo komt men b.v. niet aan de
ontwikkeling van verschillende gro
te binnenterreinen. In het plan is
het gebied tussen Schoolstraat en
Deken Thielenstraat ontwikkeld tot
winkelgebied. In zijn eindvorm le
vert het 1100 definitieve parkeer
plaatsen op. Thans zijn al 340 par
keerplaatsen definitief aangelegd en
365 tijdelijk.
Nu de situatie achter het gemeen
tehuis verandert, zal de open ruimte
aldaar gebruikt worden als par
keerterrein, zoals ook door de ver-
keersdeskundigen gevraagd wordt.
Over de realisatie van V D kan
het college niets zeggen, dat is een
particuliere aangelegenheid.
Wel is bekend dat binnen enkele
jaren daar een super-vendet komit.
Het thans ingediende plan lijkt
financieel haalbaar. Vergelijking van
dat plan met dat van de Gebr. Le-
rou heeft weinig zin omdat dat niet
getoetst is aan zijn economische
haalbaarheid.
Vestiging van kleinhandelszaken
op industrieterreinen is in Venray
niet mogelijk.
Al twee verzoeken dienaangaande
zijn de mist ingegaan.
Op deze stellingname kwam ook
nogal wat commentaar.
Zo stelde DE BRUYN dat men
door het trekken van rooilijnen en
geven van voorschriften bepaald een
Schoolstraat tot ontwikkeling had
kunnen brengen, waar men nu bur-
gerwoningbouw in heeft toegestaan.
Tegen de ontwikkeling van een win
kelgebied tussen de Deken Thielen
straat en Schoolstraat had zowel
Drs. DEN BROK als MEVR. POELS
PETERS nog al bezwaren. Moet men
niet eerst de jongste onderzoekin
gen afwachten over het winkelge-
beuren in Venray? Diezelfde spre
kers hadden ook bezwaar tegen het
feit, dat nog steeds niet gepraat is
met de winkeliers van Wi'lhelmina-
straat en Julianasingel, zoals bel'oofd
is.
Drs. DEN BROK stond verder op
een confrontatie van het plan der
gemeente met dat van de Gebr. Le-
rou, zoals is afgesproken. Elders
heeft men het over een tweede
zwembad. Welnu, in het plan Lerou
ligt dat midden in Venray.
De VOORZITTER ging er eens
voor zitten en stelde dat de raad
verschillende malen het centrum
plan voor ogen heeft gekregen en
nooit iets heeft gezegd over het
winkelterrein tussen Deken Thie
lenstraat en Schoolstraat. Dat die
ontsluiting nodig is, zal de toe
komst leren, want er willen zich
genoeg ondernemers in Venray
vestigen.
Waar het in de eerste plaats over
gaat is, dat men komt tot een goe
de ontsluiting van het centrum. Die
komt in dit plan door kortsluiting
van Overloonseweg met de Julia
nasingel en Zuidsingel met West
singel.
Op de tweede plaats moeten er
goede parkeerterreinen komen.
Daarom wordt nu de vrijkomende
ruimte achter het gemeentehuis
als parkeerterrein ingericht en
heeft men elders in de parkeer
plaatsen aangelegd. Op de derde
plaats moet er en de resultaten
van het winkelonderzoek zulfen
dat bevestigen ruimte komen
voor ondernemingen. Welnu hier
aan voldoet ook dit plan. Daar
mede is men dan naar Den Haag
gegaan om te proberen bij de
mensen die over het geld beschik
ken, dat voor genoemd plan los
te peuteren. Dat is gelukt en men
hoopt in 1973 aan het plan te kun
nen beginnen. Maar dan is het niet
zo, dat de raad dan nog eens een
keer de heel zaak overhoopt kan
halen. Want dan blijven de cen
ten waar ze zijn en komt er niets.
BESTEMMINGSPLANNEN
Voor Brukske 2 is het grootste ge
deelte van de grond eigendom van
de gemeente. Over de rest wordt
onderhandeld of wordt onteigend.
In Veltum 2 wordt een gebied aan
gewezen voor de zuiver industriële
bouw als in Bergkwantier.
Verder wordt in „westelijke" rich
ting uitgekeken naar andere gron
den voor dergelijke plannen.
Een nadere precisering kreeg DE
BRUYN niet los.
Voor plan Landweert komen an
dere voorstellen.
Het trapveldje achter de nieuw
bouw van gemeentewerken in de
Brier is bouwgrond. Zo lang die niet
verkocht is, kan het veldje gebruikt
worden.
Voor het buiten-gebied komen
strengere maatregelen tegen pseudo-
agrarische bouw.
Drs. DEN BROK wilde weten wat
dat was en kreeg te horen dat men
daar geen bungalows e.d. meer mag
bouwen.
DOORSTROMING
Het college meent dat ondanks
het feit dat de door9tromingspremde
minder wordt, dit geen al te grote
rem zal aanslaan, gezien de ervaring
van het verleden.
Hoeveel mensen in feitelijk te
goedkope woningen wonen, kan de
gemeente niet zeggen.
DE BRUYN en MEVR. POELS
PETERS drongen toch aan op cij
fertjes. 40% van de verhuizers en
eigenbouwers komen uit goedkope
woningen.
VAN DER STERREN drong aan
op bejaardenwoningenjbouw op de
kerkdorpen. Dat werd toegezegd.
OPENBARE WERKEN
Men gaat proberen in de nabije
toekomst definitieve voorzieningen
te maken in het park nabij de Weg
in den Berg.
Boomoverplanting naar Brukske
wordt geprobeerd als het financieel
kan.
Staatsbosbeheer heeft geen geld
om de Venrayse bossen aan te kopen.
Onderhoud van de plantsoenen
door derden is niet goedkoper, men
zal de bezuiniging moeten zoeken in
versoberde aanleg en misschien in
de chemische onkruidbestrijding.
Het normale onderhoud van we
gen wordt weliswaar minder, maar
wordt niet achterwege gelaten tot
dat zich strukturele gebreken gaan
vertonen.
Er komt een nota over openbaar
vervoer binnen de gemeente waar
uit het beleid bepaald zal worden.
Dan komt ook de bus naar Veltum
ter sprake.
De plannen voor de waterzuive
ringsinstallaties zijn besteksklaar.
Het woord is nu aan het Zuiverings
schap.
VAN DER STERREN kwam nog
over hët Limagas te spreken. Men
kan nu wel gaan onderhandelen of
men al dan niiet subsidie krijigt, zaak
is dat vele mensen over willen op
centrale verwarming en niet eeuwig
blijven wachten op gas. Dan wordt
het olie, maar dan zijn meteen weer
potentiële klanten voor Limagas
verloren. Zo wordt het een vicieuze
cirkel.
REINTJES meende dat men de
boot gemist had. In Brabant is men
veel verder.
VAN DER STERREN vroeg zich
verder af hoe het moet met de bos
sen, waarop ieder jaar een ton bij
moet.
WETHOUDER LOONEN kon daar
nog wel vrede mee hebben. Het mi
lieu moet ons ook wat waard zijn.
Drs. DEN BROK meende dat de
vervoersnota meteen op tafel had
moeten komen. Nu gaat men beslis
sen over 40.000,tekort en later
eens kijiken, wat er aan te doen is.
Ook dat kon WETHOUDER LOO
NEN nog wel hebben, want als het
anders wordt dan verandert de be
groting. Dat is geen on'heiil
JENNISKENS was mordicus tegen
de verlaging van onderhoudsposten
op wegen, maar kreeg de gerust
stellende mededeling dat men beslist
de zaak niet laat onderkomen. Men
gaat alleen wat zuiniger werden.
Wat de vuilverwerking betreft
streeft men naar grotere regionale
vuilnisverwerking. Een plan dat de
Grontmy heeft opgesteld houdt re
kening met een grote vuilnisbelt
onder Ysselsteyn voor heel de regio,
maar WETHOUDER LOONEN ziet
dat allemaal nog niet zitten. Wel
als er vuilverbranding gaat komen
of een andere methode om vuil weg
te krijgen .Maar vuilnissrtort dient
z.i. op verschillende plaatsen ge
handhaafd te blijven, wil men de
rommel niet overal krijgen.
SCHOLENPLANNINGS -
COMMISSIE
Een werkcomité bestaande uit
vertegenwoordigers van schoolbestu
ren en hoofden van scholen is in
tussen gevormd.
Hiervan is deken L. A. Theunis-
sen voorziter en leden de dames C.
Thielen-Custers en M. Beerkens,
alsmede de heren A. Broeksteeg, A.
de Kroon, H. Bovee en J. Raedis.
Adviseurs hiervan zijn de inspec
tie voor het kleuteronderwijs en het
lager onderwijs, alsmede de wethou
der van onderwijs.
Een uit dit werkcomité zal zitting
nemen in de Scholenplanningscom
missie.
KLEUTERONDERWIJS
Een financiële toezegging voor de
verwezenlijking van de kleuter
school in Veltum voor het le kwar
taal 1973 is reeds ontvangen. Men
hoopt ook de financieringsmiddelen
voor een dergelijke school op het
Brukske snel afkomen.
BASISONDERWIJS
Dat de werkgroep Openbaar On
derwijs verder moet kijken dan Vel
tum wordt onderschreven door het
College wil men tenminste een goede
school oprichten. Eerstdaags wordt
de inschrijving voor de eerste klas
sen van die school open gesteld en
zal vanzelf de belangstelling blijken.
Dat beviel Drs. DEN BROK maar
matig, doch een en ander gaat in
overeenstemming met de werkgroep
en het Landelijk Comité afhankelijk
van de inschrijvingen wordt dan ge
keken wat men moet verzorgen 1
of 2 klassen of er een kleuterklas
bij moet enz. enz.
Voor de nieuwe sohool in Leunen
is de urgentieverklarlng al afgege-
vervolg zie elders in dit blad
VOOR BRUILOFTEN EN FEESTEN
TIJDIG RESERVEREN s.v.p.
Stationsweg 147, Venray, Tel. 1510
Zoals reeds aangekondigd is, zullen in het kader van de bezuinigin
gen gemeentelijke belastingen verhoogd worden. Deze week nam
de raad daartoe de volgende besluiten.
RIOOLBELASTING
die geheven wordt op gebouwde eigendommen, met hun aanhorig-
heden, die water en/of vuil af kunnen voeren naar de gemeente
riolen.
Grondslag: De gezamenlijke oppervlakten der verdiepingen. Voor
gebouwde eigendommen, die uitsluitend dienen tot vPoning, worden
de bijgebouwen die niet voor bewoning dienen en op de zolder- en
kelderverdiepingen aanwezige bergruimten niet meegerekend.
De belasting bedroeg per jaar
Tarief:
18,en wordt nu 22,
(ged) bij een oppervlakte t/m 60 m2 22,50
van meer dan 75 m2 t/m 100 m2 31,50
van meer dan 100 m2 t/m 150 m2 49,50
van meer dan 150 m2 t/m 200 m2 67,50
van meer dan 200 m2 t/m 250 m2 85,50
van meer dan 250 m2 t/m 300 m2 103,50
van meer dan 300 m2 t/m 400 m2 130,50
van meer dan 400 m2 130,50
27.50
f 38,50
60,50
82,50
104,50
126,50
159,50
159,50
verhoogd met 27,voor elke 100 m2 of gedeelten daarvan boven
400 m2, nieuw tarief 33,
Kloosters, ziekenhuizen, internaten of gestichten betaalden 6,75
per inwoner. Dit wordt verhoogd tot 8.25.
Geschatte meer-opbrengst ƒ70.000,
STRAATBELASTING
Qbjekt: Gebouwde eigendommen en daarbij behorende erven wel
ke belenden aan of in de onmiddellijke nabijheid zijn gelegen van
openbare straten of wegen; ongebouwde eigendommen welke aan
deze 9traten of wegen belenden of daarop uitgang hebben.
Grondslag: De belastbare opbrengst van het betrokken eigendom,
aangewezen in de kadastrale leggers.
Tarief:
De belasting bedraagt jaarlijks:
a. indien de eigendommen zijn gelegen aan openbare straten of
wegen voorzien van een gesloten stofvrij wegdek, trottoirs en
straatverlichting 25%, wordt nu 28%;
b. indien de eigendommen zijn gelegen aan openbare straten of
wegen voorzien van een gesloten stofvrij wegdek en van niet
meer dan één der andere voorzieningen als bedoeld onder a 18%,
wordt nu 22%;
c. indien de eigendommen gelegen aan openbare straten of wegen
voorzien van een kunstmatige verharding anders dan bedoeld
onder sub a en b en al dan niet voorzien van trottoirs en straat
verlichting 15%, wordt nu 18%;
d. indien de eigendommen zijn gelegen aan andere openbare stra
ten of wegen dan die hiervoor onder a, b en c bedoeld 11%,
wordt nu 13%
van de belastbare opbrengst.
Geschatte meer-opbrengst 50.000,