De mooiste SUEDE - MANTELS en JASSEN vindt Ubij:
Dhr. J. M. POELS nam afscheid
als secretaris van de gemeente Horst...
Venrays LOM-school gaat verhuizen
LIU
van den MUNCKHOF
Leenenl
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
V
odëhüis
ÜL
drukwerk
kinderboekenweek
14t|m250kt72
VRIJDAG 20 OKTOBER 1972 No. 42
DRIE EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 15 d p«r mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 7.50 (bij vooruitbetaling)
zelfs, maar nu had hij er geen spijt
van toch doorgezet te hebben, om
dat hem gebleken was dat men ook
als ambtenaar naar eigen aanleg en
aspiraties kreatief werkzaam kan
zijn en dus als men,s tot ontplooiing
kan komen. Maar het hem wel tien
jaren avondstudie gekost.
„Zo kom ik dan na 6 jaar in Horst
gewerkt te hebben, terecht in Ven-
ray, een plaats, die voor de gehele
streek een aantal belangrijke funk-
ties heeft te vervullen, met name
op het gebied van de industriële
werkgelegenheid. Ik ben overtuigd
van de bestendiging van de goede
banden met Horst persoonlijk zowel
als zakelijk. De samenwerking tussen
beide gemeenten is in de löop der
jaren, niet in het minst ook dank zij
de goede verstandhouding tussen de
beide burgemeesters op tal van ter
reinen tot verdere verdieping en ont
wikkeling gekomen. Horst en Ven-
ray kunnen elkaar niet missen.
Gelukkig wordt tegenwoordig al
gemeen ingezien, dat gemeentegren
zen slechts een betrekkelijke waar
de hebben .Er wordt veel meer ge
dacht in belangen van streek, regio
of gewest. Mogen de gemeenten
Horst en Venray, elk vanuit hun
specifieke funkties, tesamen nog
veel voor de mensen van Noord-
Limburg tot stand brengen."
Aldus de slotwens van de schei
dende Hors ter gemeentesecretaris J.
M. Poels in een stijlvolle bijzondere
vergadering van de Horster gemeen
teraad, waarin tevens te gast waren
mevr. Poels en hun vijf kinderen;
de hoofden van dienst en vele amb
tenaren van het Horster gemeente
huis en het college van B. en W. van
Venray, samen met secretaris H.
Vorst en loco-secretaris JL Janssen.
25 JAREN AMBTENAAR
Behalve dat hij afscheid nam van
Horst, herdacht de heer Poels tevens
het feit dat hij 25 jaren in over
heidsdienst was.
Burgemeester Steeghs zei in zijn
afscheidswoord: ,,U is de man, die
wij hadden moeten kunnen behou
den", nadat hij de grote technische
bekwaamheid van de heer Poels ge
prezen had en de hoge opvatting
van zijn ambt. Dit had de scheiden
de secretaris wel bijzonder getoond
tijdens de ziekte van burgemeester
Geurts.
Ook maakte burgemeester Steeghs
gewag van zijn werk voor de bejaar
den en het vormingswerk voor jeug
dige volwassenen. Naast de extra
gratificatie voor het zilveren jubi
leum bood hij een persoonlijk ge
schenk aan namens het college in de
vorm van een cadeaubon voor hét
nieuwe huis in Venray.
Het oudste raadslid, de heer B.
Kleuskens, vertelde dat de raad met
gemengde gevoelens de promotie
an de secretaris vernomen had. Hij
ïad immer' een goede band met de
raad, was hun een vakkundig en
allround adviseur en een goed co
ordinator, een vraagbaak voor ieder
een. Maar nu men streeft naar een
gewest Noord-Limburg zal de sa
menwerking tussen Horst, Venray en
Sevenum nog meer groeien en dat
zo vertrouwde hij zal de heer
Poels op gezette tijden weer naar
Horst terug brengen. Namens de
raad bood hij hem een attentie aan
onder couvert.
HORST-VENRAY
Loco-secretaris van Horst J. Duyf
wees op de verandering der tijden,
nu zelfs Venrays B. en W. op een
Horster raadsvergadering komt, iéts
wat voor enkele tientallen jaren on
mogelijk leek, toen Horst en Venray
hun onderlinge rivaliteit uitvochten
op het voetbalveld. Venray is nu
aan het groeien tot een industrie-
gemeente. Maar elke industrie is
afhankelijk van goede toeleverings
bedrijven en hij noemde het veel
betekenend dat de gemeente Horst
voor de tweede maal een kwaliteiits-
produkt kan toeleveren aan het Ven-
rayse gemeentebestuur. Want kwali
teiten heeft de heer Poels, zoals de
zelfde spreker duidelijk naar voren
bracht o.m. bij de uitbouw van se-
crëtarie en gemeentelijke diensten.
Hij noemde hem een objectieve
chef, die samenwerking groot schreef
en teamgeest voorstond, doch ook
alle belangstelling had voor per
soonlijke en familieomstandigheden
van zijn ondergeschikten.
Namens de personeelscommissie
sprak de heer L. Jacobs lovende
woorden tot de scheidende secreta
ris, waarin hij vooral waardeerde
dat hij steeds opkwam voor zijn
mensen en poogde .ondanks het gro
te aantal, toch het persoonlijk kon-
takt zoveel mogelijk te behouden,
daarbij geen onderscheid makend
tussen ambtenaren en werklieden.
Met twee Delftsblauwe vazen werd
deze dank onderstreept, terwijl een
kop met schotel met het Horster ge
meentewapen de herinnering aan
Horst ook in Venray zal levendig
houden.
GEEN ZIN
In zijn afscheidswoord vertelde
secretaris Poels dat toen hij op 17-
jarige leeftijd ambtenaar ging wor
den, dit bepaald niet zag als zijn
toekomstige carrière. Integendeel
Hij vroeg zich af het ambtelijk
apparaat de snelle ontwikkelingen,
die zich nu in de maatschappij vol
trekken, wel voldoende weet te ver
werken. De status valt weg, het
hiërarchisch patroon wordt losser,
de volgzaamheid minder, de open
baarheid groter. Z.i. zou het ambte
narenwezen de weerslag moeten zijn
van de maatschappelijke stromin
gen. Naast een goede opleiding (rui
mer dan alleen vaktechnisch) is ook
het bekleden van funkties in het
sociaal-maatschappelijk leven een
goede remedie tegen de o zo gevaar
lijke oogkleppen.
Van de andere kant verheelde hij
niet dat de macht van het ambtelijk
apparaat erg groot is ook al omdat
het door deskundigheid en specia
lisme voor een groot deel het beleid
bepaalt zonder daarvoor in feite ter
verantwoording te kunnen worden
geroepen. Dat vraagt grote objec
tiviteit, waarbij men aan de geko
zen bestuurder de nodige armslag
zal moeten geven.
Een ander feit waarop de heer
Poels duidde is dat „het gezag" zich
door kapaciteiten waar moet maken.
En kapaciteiten komen zA. het beste
tot uitdrukking in teamwerk, waar
in de kreativiiteit van de partners
niet alleen tot de be9te prestaties
leidt doch ook de meeste arbeids
vreugde geeft.
FIJNE TIJD
De. zes jaren in Horst noemde hij
een fijne tijd, waarin veel is gebeurd.
En die tijd overziende wijdde hij
enige fijingevoelde woorden van her
denking aan wijlen burgemeester
Geurts waarmede hij vier jaren had
mogen samenwerken. Dankbaar was
hij voor de samenwerking mét bur
gemeester Steeghs en de verschil
lende colleges van wethouders.
Graag sprak hij zijn openlijke
waardering uit voor al zijn ambte
lijke medewerkers die met grote in
zet en kreatievilteit zich voortdurend
geven ook en vooral in een tijd nu
openheid, inspraak en alternatieve
plannen extra mankracht vragen.
Dankbaar was hij de sprekers na
mens het personeel de heren Duyf en
Jacobs voor hun woorden maar nog
meer voor de ondervonden vriend
schap en samenwerking. En zich
richtend tot de gemeenteraad roem
de hij ook de samenwerking die al
tijd heeft bestaan tussen raad en
secretarie. Konkluderend kon hij
niets anders stellen dan bijzonder
dankbaar te zijn voor de boeiende
jaren, die hij in Horst, ook onder
bejaarden, bebaarden en behaarden,
had mogen werken.
En met het boven geciteerde be
sloot hij zijn afscheidsrede, waarna
een persoonlijk afscheid in gezellige
sfeer dan volgde. Maar toen was de
buitengewone raadszitting gesloten.
AMBTENAAR
En 's anderdaags is de heer J. M.
Poels dan begonnen als ambtenaar
in dienst van de gemeenlte Venray,
waarin hij t.z.t. de heerVorst als ge-
meemte-secretaris zal opvolgen. Voor
dien heeft hij nu volop kans ken
nis te maken met de mensen en mét
de problemen, waarmee hij in de toe
komst te maken krijgt.
Een beetje verloren in het veld nabij de Zuidsingel is de barak
cpgebcuwd, die eertqds tekenkamer was van Rank Xerox en nu
de L.O.M.-schGol gaat worden, die men half december in gebruik
gaat nemen. Intussen is diezelfde L.O.M.-school per 1 januari j.l.
reeds gestart in een vleugel van de A.B.O.-school de Essel.
Het is op zich niet zo verwonder
lijk dat er nog altijd veel mensen
zijn, die zich afvragen, wat nu fei
telijk wel de L.O.M.-school is en
voor welke kinderen die nu weer
bedoeld is. Er verandert zoveel in
ons onderwijs dat het voor de ge
wone gurger wel eens moeilijk wordt
dloor de bomen nog het bos te zien.
L.O.M.-SCHOOL
De L.O.M.-school is bedoeld voor
kinderen met leer- en opvoedings
moeilijkheden. Dat wil zeggen voor
kinderen met tenminste normale be
gaafdheid die echter bepaalde on
derdelen van de leerstof van de la
gere school tegen de verwachting in
moeilijk onder de knie krijgen. Ge
woonlijk wordt dat duidelijk in lees-,
taal-, s chrijf- of rekenimoeilijk-
heden. Door aangepast onderwijs
kunnen die hiaten en tekorten ge
deeltelijk of geheel worden opge
heven. Dat aangepast onderwijs
vindt men dan in de L.O.M.-school.
We spraken hierboven ook van
„opvoedingsmoeilijkheden", doch dat
betekent niet dat de L.O.M.-school
bedoled is voor moeilijk opvoedbare
kinderen. Wel voor kinderen, die
door hun partiële tekorten, door die
bepaalde leermoeilijkheden, anders
gaan reageren, onder spanning ko
men staan, „dichtklappen", schuw
en teruggetrokken worden of ruste
loos, zwak aam concentratie. M.a.w.
de leerstoornis dient primair te zijn.
Men moet het aantal kinderen,
dat met deze tekorten zit te „tob
ben" niet onderschatten. Deskun
digen zijn he er over eens dat on
geveer 2% van de schoolgaande
jeugd potentiële leerlingen van de
L.O.M.-school zijn.
Het is dus geen wonder dat men
in Venray reeds lang heeft gewerkt
voor de totstandkoming van zulk
een schooil. Dat heeft het bestuur
der Stichting L.O.M.-school, onder
voorzitterschap van de heer L. A.
Nelissen, bekroond gezien in de mi
nisteriële toezegging van de rijks
bijdrage, die geresulteerd heeft in de
stichting van de huidige L.O.M.-
sChoöl, die een duidelijk regionaal
karakter heeft.
Ze is niet alleen voor Venray be
doeld, doch „betrekt" haar kinderen
ook uit de gemeenten Horst, Seve
num, Wanssum-Meerlo, Broekhui
zen, Grubbenvorst en Bergen.
ne lager onderwijs niet of slechts
zeer moeilijk konden volgen. Ge
woonlijk heeft de onderwijzer of het
hoofd van de basisschool de betrok
ken ouders hierop attent gemaakt
en hen geadviseerd hun kind via de
L.O.M.-school of A.B.O.-school voor
nader onderzoek te melden bij de
Stichting Adviesdienst Buitenge
woon Onderwijs in Venlo. Hieraan
zijn o.a. twee psychologen verbon
den en daarnaast pedagogen-didac-
tioi (hoofden der b.o.-scholen), die de
betrokken leerling grondig onder
zoeken. Naast een groepsonderzoek
en een medisch onderzoek is er dan
nog een individueel psychologisch
en didaktisch onderzoek. Na over
leg in de toelatingscommissie kan
de ouders het advies gegeven wor
den om b.v. de L.O.M.-school in te
schakelen. Duidelijk zal uit boven
staande reeds zijn dat op deze school
geen plaats is voor zwak begaafden
of debielen, die naar andere school
typen verwezen zullen worden.
HET ONDERWIJS OP DE
L.O.M.-SCHOOL
In de kernafdeling worden kin
deren vanaf 7 jaar toegelaten, die
een leerstof gaan volgen, die duide
lijk paraEel loopt met het lager on
derwijs, al wordt aan de kreatieve
en expresseve vorming wat meer
aandacht besteed.
Men doet dat echter niet in klas
sen, doch in groepen. En deze laat-
sten worden dan weer onderscheiden
in niveaugroepen (voor de taal- en
rekenkundige vorming) en leefgroe
pen, waarin het overige onderwijs
gegeven wordt. Het kind wordt ge
durende zijn hele verblijf op de
L.O.M.-school intensief begeleid,
o.m. door een 2-jarig heronderzoek
door de psycholoog en de verschei
dene viermaandelijkse didaktische
etotsen, die geregeld vooruitgang of
stilstand aangeven.
Aanvankelijk werd met drie groe
pen gestart, maar het aanbod bleek
al zo groot dat men met wat kunst
en vliegwerk ook nog een vierde
grope heeft kunnen formeren, waar
mede meteen al aangetoond wordt
dat het plaatsgebrek in deze vleu
gel van de Essel al nijpend is en dat
de eigen nieuwe schoolbarak geen
overdreven luxe is. Maar ook zij zal
geen plaats kunnen bieden aan 120
leerlingen, op welk aantal men uiit
het aangegeven gebied toch wel re
kenen kan.
voor al uw
van den munckhof n.v.
Thans zijn 63 leerlingen al meer
dan een half jaar op deze school,
waaronder slechts 6 meisjes. De ver
houdingen op andere L.O.M.-scholen
tussen het aantal jongens en meis
jes leerlingen is ongeveer vier jon
gens tegen een meisje.
TOELATING TOT DE
L.O.M.-SCHOOL
Deze kinderen zijn op de L.O.M.-
scholen gekomen, toen bleek dat zij
bepaalde onderdelen van het gewo
Nlieubouw zal dus noodzakelijk
blijven, al is men voorlopg al weer
heel tevreden met deze barak, die
meer armslag gaat geven.
Nu moet men zich in feite beper
ken tot een kern-afdeling met alleen
nog maar jongere kinderen van 7
t.m. 10 jaren en durft men zelfs nog
niet denken aan e enafdeling voor
onaangepaste kleuters of een afde
ling voor voortgezet onderwijs, die
in fëite inhaerent aan een goed uit
gebouwde L.O.M.-school zijn.
Dat betekent dus nog altijd dat
verschillende kinderen niet het aan
gepaste onderwijs kunnen volgen.
Een reden temeer om steeds opnieuw
aan te blijven dringen aan de tot
standkoming vna een volledige en
goed geoutilleerde school.
ONDERVINDINGEN
Voor ons blijft het de vraag, hoe
kinderen en ouders reageren als hét
advies komt, dat het betrokken kind
beter naar de L.O.M.-school kan
gaan dan naar de lagere school. „Hoe
vreemd het voor de buitenstaander
ook klinkt", zo konStateert de school
leider van de L.O.M.-school, de heer
J. van Mullem, „zowel voor do mees
te kinderen als voor het merendeel
der ouders is het gewoonlijk een
opluchting. Het kind heeft op school
gemerkt dat het met een bepaald
onderdeel niét mee kan, hoe het zich
ook afpijnigt en hoeveel moeite het
er ook voor doet. Dat betekent dat
hét bang wordt voor vrgaen, bang
voor de onderwijzer, 'bang voor de
spot van kameraadjes en vriendin
netjes. Ook thuis heeft men gemerkt
dat het niet lekker zit en de ene
keer wordt dat geweten aan de
speelsheid, de andeer keer aan lui
heid. Men probeert het in het goede,
zoals dat heet, maar ook met het
kwade, maar het helpt allemaal
niets, alleen de onderlinge verhou
dingen worden er slechter door
GROTESTRAAT - VENRAY
Als men dan eenmaal, zij het vaak
te laat, gekonstateerd heeft dat het
kind een bepaalde leerstoornis heeft,
en daarnaast over gemiddelde of
meer dan gemiddelde verstandelijke
mogelijkheden beschikt en dat deze
leerstof via de L.O.M.-school ver
beterd kan worden en dat diezelfde
L.O.M.-school weliswaar met andere
hulpwijzen het kind toch klaar kan
maken voor het voortgezet onder
wijs, dan wordt van de ouders een
hele last afgehaald en het kind
voelt zich ondergelijkgezinden weer
he tgelukkige kind, want daar gaat
het tenslotte om