TT
kacino
bar
'n GOED
BED
„IJselijke" bepalingen
beschermen de burgers
Geslaagd
Verbeterde
rechtsbescherming
Leenen|
Uil Peel en Haas
sociale
actualiteiten
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Schriftelijke
vragen van
Mevr. Poels
aan B. en W.
VRIJDAG 7 JULI 1972 No. 27
DRIE EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 15 ct. par mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 6.75 (bij vooruHbataling)
DE NIEUWE ALGEMENE POLITIEVERORDENING
Mocht U er bij vriezend weer echt zin in krijgen om eens
lekker de weg te gaan dweilen of te schrobben, weet dan,
dat dit ingevolge art. 30 beslist niet mag. Evenmin zult U
bij vriezend weer water op een weg mogen laten afvloeien.
Of honden bij vriezend weer een pootje mogen oplichten of
de gelegenheid mag worden geboden tot het oplichten van
een zich aan de achterzijde van het hondenlijf bevindend
looporgaan, staat niet in de A.P.V. vermeld
Wèl weer en dat is lid 2 van art. 30 dat het verboden
is ijs of sneeuw, afkomstig van gebouwen of terreinen, an
ders dan voor direct vervoer naar een aangewezen stort
plaats, op een weg te brengen of te werpen.
En dan blijven we nog even rond
dolen in de tijd van winterjassen en
ijsmutsen om te vermelden, dat men
verplicht is bij sneeuwval er voor te
zorgen, dat een stoep, trottoir of voet
pad langs een binnen de bebouwde
kom gelegen gebouw of terrein
een erf daaronder begrepen zo
spoedig mogelijk na de sneeuwval ter
breedte van een meter sneeuw - en
ijsvrij is gemaakt, (art. 31)
Dit geldt dan voor de gebruiker en
bij gebreke van deze de eigenaar van
het gebouw, terrein of erf voorzover
dit in redelijkheid kan worden ver
langd.
Men moet dan wel vermijden, dat bij
het nieuwruimen brand- en rioolputten
worden bedekt met ijs en/of sneeuw
om niet in strijd te komen met het 2e
lid van dit artikel.
Tenslotte moet men nog in het oog
houden, dat door of vanwege B. en
W. nadere aanwijzingen kunnen wor
den gegeven met betrekking tot de
wijze van bestrijding van gladheid als
gevolg van sneeuw en ijs.
Eigenlijk zouden deze bepalingen
overbodig moeten zijn omdat de bur
gerzin van iedereen wel zover kan
gaan, dat men ook zonder A.P.V. ge
en verboden het stoepje voor eigen
huis sneeuw- en ijsvrij houdt.
IJSELIJKE ARTIKELEN
Dan is er nog een „ijselijke" bepa
ling opgenomen in artikel 32, niet om
de ijs- of sneeuwpret te beknotten,
maar om de veiligheid op de weg voor
de niet aan de „wintersporten" deel
nemende weggebruikers op de eerste
plaats te stellen.
Vandaar dan het verbod op een weg
ijsvlakten uitgezonderd te
sleeën, glijbanen te maken en/of
sneeuwballen te gooien zodanig, dat
andere weggebruikers worden ge
hinderd of in gevaar worden ge
bracht. Tevens is het verboden op
een weg een slee door middel van
een motorvoertuig te trekken of te
doen trekken. Wat het laatste be
treft is een ontheffing, te verlenen
door B. en W. mogelijk gemaakt om
b.v. wedstrijden op daarvoor ge
schikte wegen te kunnen houden,
hetgeen voornamelijk in de winter-
recreatiegebieden waartoe de
A.P.V.-opstellers Venray naar Ne
derlandse begrippen rekenen
steeds meer opgang doet.
Artikel 33 zegt het een beetje moei
lijk: „Het is verboden zich op een
weg te bevinden op een niet daartoe
bestemd gedeelte van een in bewe
ging zijnd voertuig of aan een zodanig
voertuig of aan de lading daarvan zich
vast te houden".
Anders en duidelijker gezegd: Men
mag niet meerijden op een voertuig
op een niet daarvoor bestemde zit
plaats en men mag zich ook niet door
een rijdend voertuig laten voorttrek
ken.
(wordt vervolgd)
Aan de Scholengemeenschap „Je
rusalem" te Venray slaagden de vol
gende kandidaten voor de Middelbare
School voor Meisjes:
M. B artels, Meerlo; H. Bastiaans,
Venray; J. Beelen, W. Buïjssen en C.
Buijssen, G. Classens, Horst; I. Cro-
qué, Leunen; M. Dicker, A. Gooren,
A. de Graaf, Venray; O. Grooten,
Borne; M. Hendriks, Meerlo; H. van
den Heuvel, E. Hoekstra, Venray; C.
van Hövell tot Westervlier en Weze-
veld, Haps; G. Lamers, Well; H. van
Stokkum, Asten; M. Vroom, Venlo;
M. de Waele, Koewacht; G. Coppus,
Horst; C. van Gel uwe de Berlaere,
Oudenaarde België; A. Houwen, M.
Jacobs, H. Janssen, Horst; B. Jans
sen, Oirlo; P. Janssen, Venray; P. J.
Jansen, Horst; M. Kerkhoff, Oirlo;
H. Kessels, Helden; G. Keijsers,
MARKT DEURNE
Intieme sfeer
Exclusief interieur
GEOPEND TOT
3 UUR 's NACHTS
'swoendags gesloten
H. Klaassen, J. van de Klashorst,
Horst; A. van Leengoed, Geldrop; C.
Lensen, Wanssum; C. Meijers, Horst;
A. Mulders, Veulen; A. Nelissen,
Venray; K. van Niekerk, Hillegom;
J. van Romalen, Boxmeer; M. Claes-
sens, Oostrum; E. Ewalts, Meerlo; J.
Hendrackx, Wanssum; A. Janssen,
Oostrum; E. Knoet, Venray; M. Muij-
sers, Heide; J. Pas, Venray; E. Pin
gen, Meerlo; P. Poels, Venray; J.
Smits, Melderslo; P. Tax, Blitters-
wijck; J. Verbeek, Venray; M. Ver-
blakt, Tienray; G. Versteegen, Cas-
tenray; M. Voermans, Venray; W.
Vogels, Wansum; A. Vullinghs, J.
Vullinghs, Horst; W. Wilms, Venray.
Aan de L.H.N.O.- en M.H.N.O.-
schcol „Marianum" te Venray be
haalden de volgende kandidaten het
diploma O.V.B.
W. Brouweres, J. Flinsenberg, H.
Geerets, P. Hellegers, A. Jacobs, M.
Jansen, M. Janssen, G. Janssen, M.
Klaassen, A. Kroon, W. Litjens, W.
van Loon, P. Nelisen, J. Loonen, J.
Reynders, L.^Voesten, A. Peeters, G.
Pouwels, J. Rijbroek, J. Rutten, B.
Versteegen, W. Baltisen, J. Cremers,
E. Cremers, J. Custers, A. Dircks, M.
Flinsenberg, W. Hermans, G Jennes-
kens, H. van Oyen, L. Steeghs, M.
Willems.
Het diploma L.H.N.O. behaalden
nog de volgende kandidaten: N. Mom
men, I. Jenesnkens.
Aan de Praktijkschool voor
Dier veredeling en Pluimvee te Horst-
Hegelsom slaagden Jeu Spreeuwen-
berg uit Ysselsteyn en Jos Verstap
pen uit Oirlo.
Voor het candidaatsexamen Sla
vische Talen slaagde aan de Univer
siteit van Utrecht de heer W. P. v. d.
Bereken.
Op 23 juni behaalde Joop Hen-
dricx, Beatrixstraat, aan de Tech
nische Hogeschool te Eindhoven zijn
kandidaatsexamen (met grote waar
dering) in de studierichting Techni
sche Natuurkunde.
Venrayse bejaarden en langdurige zieken kregen van het Rode Kruis een dag boottocht aangeboden, waaraan
zij met veel plezier deelnamen. Vrijwilligers en Rode Kruismensen zorgden dat ze veilig en wel op en van
de boot in Wanssum kwamen-
van 24 juni 1922
Uit de sigarenindustrie. Er zijn
70 sigarenmakers te werk gesteld bij
de firma v. d. Putt en de Vlam te
Eindhoven voor de vervaardiging van
„Senoritas" en andere sigaren, voor
de Spaansche Regie. Binnenkort zul
len misschien een 300-4al werkloozen
met dit werk hun brood kunnen ver
dienen.
Parachutesprong op Molenheide.
A.s. Zondag zal op het lustoord Mo
lenheide weer een parachutesprong
geschieden, ditmaal door Madame
Puillot. Ook zal er dan gelegenheid
zijn voor passagiersvluchjten.
Kinderzegen. De vrouw van tuin
der A. Boom te Monster verraste
haar man met vier dochters tegelijk.
Te koop 2 jonge herdershonden
(Schotse Collies) en een goed onder
houden warmolen.
Middenstanders. Ingevolge ons
vroeger genomen besluit vestigen
wij Uwe aandacht op de half jaarlij k-
sche verzekeringen, alsmede op het
afschaffen van het fooienstelsel. Het
Bestuur.
van 1 juli 1922
Te koop partij dennen schan
sen, ook per 100 stuks, aan huis te
bezorgen en een partij dennen scha
len per karlading aan huis te bezor
gen Te bevragen P. Custers of kin
deren Claassens, Groote Markt.
Een woordje vooral (tot onze
kiezeressen. Er zullen bij dezen stem
busstrijd duizenden vrouwen mee
doen, die nog nooit een stembiljet
gehanteerd hebben. Tot haar en
ook tot vele mannen, die ook niet
alle in de stemtechniek even be
dreven zijn, enkele raadgevingen en
wenken. Gij gaat dus Woensdag 5
Juli stemmen op de Roomsche l'ijst
en we stellen ons voor, dat ge met
uw oproepingskaart of oproepings-
enveloppe het stemlokaal binnen
stapt. Wat dan te doen?
- Te koop een partij kippen met
haan, een kloek met 13 kuikens,
partij harde turf en droge schan-
schen. Adres Bureau dezer Courant.
GECOMPLICEERDE
BOTSINGEN
Bij werkzaamheden om de Ripse-
weg van een slijtlaag te voorzien,
zijn uiteraard geen witte strepen op
de nieuwe gestorte deklaag aange
bracht. Juist het ontbreken van deze
strepen was oorzaak dat de bestuur
der van een personenauto, de 30-
jarige A. v. d. H. uit Heeswij'k te
laat de knipperlichten en obstakels
opmerkte. Door zijn afremmen moest
ook de bestuurder van de vracht
auto, de 52-jarige L. P. uit Belfeld,
afremmen. De vrachtauto geraakte
aan het slingeren en kwam in de
wegberm terecht. De schade aan de
vrachtauto viel mee, alleen kregen
twee inzittende dames wat lichte
verwondingen.
- Het niet verlenen van voorrang
op de kruising Midden Peelweg
Deurneseweg was oorzaak dat een
botsing ontstond waarbij drie per
sonenauto's betrokken waren.
De 48-jarige bestuurder van de
personenauto H. de O. uit Gemert
verleende geen voorrang aan de per
sonenauto bestuurd door de 47-jarige
H. J. uit Eindhoven. Er ontstond een
botsing waarbij een der wagens door
schoof en tegen een voorgesorteerde
auto botste, die bestuurd werd door
de 55-jarige K. S. uit Tegelen. Er
ontstond zware materiële schade,
terwijl medische hulp moest worden
verleend voor snijwonden en kneu-
zignen, terwijl een passagiere kneu
zingen opliep door haar veiligheids
gordel.
BLAFFENDE HOND WAS
OORZAAK VAN AANRIJDING
De Venrayse dame B. ging met
haar hondje wandelen om deze zijn
behoefte te laten doen. Zij had de
hond goed gelijnd en liep op het
trottoir langs de Westsingel. Toen de
24-jar:ge Turkse mevr. S. O. het
hondje naderde, dacht de hond even
niet aan zijn opdracht en ging blaf
fend in de richting van de fietsende
Turkse dame. Deze maakte uit schrik
een zijwaartse bewegign, juist op 't
moment dat zij werd ingehaald door
de auto, bestuurd door de 42-jarige
S. P. uit Venray. De auto kon de fiets
niet meer ontwijken, de dame kwam
te vallen en liep lichte verwondingen
op.
Geleidelijk aan is de staat, vooral
vanaf het begin van deze eeuw, een
overheersende rol in de samenleving
gaan innemen. De taak van de over
heid is veel meer geworden dan de
handhaving van orde, rust en veilig
heid.
Het is alle terreinen van mense
lijke aktiviteit gaan omvatten: van
de zorg voor werkgelegenheid, ruim
telijke ordening en gemeenschappe
lijke voorzieningen tot onderwijs,
wetenschaps- en kultuurbeleid.
Het spreekt vanzelf, dat de indivi
duele burger vrij kwetsbaar staat
tegenover zo'n almachtige overheid,
die grote invloed heeft op zijn dage
lijkse bestaan en in feite de grenzen
stelt waarbinnen de burger zich mag
bewegen.
Natuurlijk is het niet zo, dat de
burger in onze demokratische samen
leving volledig is overgeleverd aan
de willekeur van de overheid. We
kennen een aantal rechtsregels en
instellingen die samen een groot aan-
ta lwaarborgen vormen voor de
rechten van de burgers. Rechtsregels
als de verplichting van de overheid
zich ite houden aan door de volks
vertegenwoordiging aangenomen
wetten en rechtsbeginselen. Elke
aantasting van de rechten van de
burgers moet dan van te voren een
wettelijke grondslag hebben, zodat
het optreden van de overheid voor
de burger niet helemaal uit de lucht
komt vallèn. Daarbij kontroleert de
rechter of de overheid ds gebleven
binnen de door de wet vastgestelde
perken. Als rijk, provincie of ge
meente de belangen en rechten van
een burger aantast, bijvoorbeeld door
het weigeren van een vergunning,
kan deze zich door middel van de
wet verdedigen. Wil de burger van
die mogelijkheid profiteren, zal hij
meestal zelf daartoe het initiatief
moeten nemen. En zo komt hij in
een doorgaans onaantrekkelijke si
tuatie terecht. Want wat leert de
praktijk? Veel burgers zijn blijkbaar
onvoldoende op de hoogte van de mo
gelijkheden hun belangen wettelijk
te behartigen.
En als je probeert je te oriënteren,
word je vaak gekonfronteerd met
een doolhof van regelingen en instan
ties, die zo ingewikkeld kunnen zijn
dat zelfs ervaren juristen er niet uit
komen.
Maar het gemis aan inzicht in de
wettelijke mogelijkheden kan de
burger duur te staan komen. Bijvoor
beeld het niet op tijd to beroep gaan
tegen een beslissing van de gemeen
te die je huis onbewoonbaar ver
klaart, terwijl, zoals dat zo vaak ge
beurt, door die overheidsinstantie
niets wordt gezegd over de mogelijk
heid van beroep, de tijd waarbinnen
dat beroeo moet worden gedaan, en
bij wie dat beroep moet worden in
geleverd. Als het beroep te laat wordt
gedaan, wordt die doorgaans niet
eens in overweging genomen.
De onaangename positie van de
burger m.b.t. de overheid komt voor
al naar voren als de burger de me
dewerking van bijvoorbeeld de ge
meente nodig heeft voor iets als een
bouwvergunning. Als het je gelukt
is, vaak na veel tijd en moeite, te
achterhalen bij welke instantie je
moet zijn, en op welke tijden die in
stantie zo goed wil zijn het publiek
te woord te staan, volgt nog altijd
het vernederende ritueel van voor
het loket wachten tot je bij de soms
wat norse ambtenaar aan de beurt
bent, het in veelvoud invullen van
onbegrijpelijke formulieren enz.
Daarna loop je kans naar een an
dere instantie verwezen te worden,
waar je weer opnieuw kunt.beginnen
en vaak zijn de instellingen, die de
grootste werkelijke zeggenschap heb
ben over het geval vaak voor de
burger onbekend of volslagen onbe
reikbaar.
Zo kan er in ieder geval worden
gesteld, dat sommige wettelijke voor
schriften niet voldoende rekening
houden met het gezichtspunt van de
burger. En de vraag is, of de burger
wel voldoende mogelijkheden heeft
om in de praktijk zijn rechten en be
langen t.o.v. de overheid te hand
haven. Wat dat laatste betreft, is er
een nieuwe wet op stapel die de mo
gelijkheden van beroep tegen beslis
singen van provincie en gemeente
belangrijk uitbreiden. Deze wet Al
gemene Rechtspraak Overheids Be-
schhikkingen (A.R.O.B.) maakt het
mogelijk tot aan de hoogste instan
ties als de Kroon in beroep te gaan
tegen beslissingen van bijvoorbeeld
de gemeente, waarbij dat nu alleen
kan bij gedeputeerde staten, de ge
meenteraad of de commissaris van
de koningin, of helemaal niet.
Enige voorbeelden van dat laatste:
De weigering van B en W. een
woonruimtevergunning te geven, de
uitvoering van B. en W. van een va-
kantiesluitingsverordening, de wei
gering van een vergunning voor
kansspelen door B. en W. of de bur-
gemeester, de opheffing van een be
jaardenoord door B. en W., een be
slissing van de burgemeester over
een kostwinnersvergoeding voor mi
litairen enz.
Deze nieuwe wet houdt wel een
uitbreiding van wettelijke mogelijk
heden van beroep in, maar zegt na
tuurlijk niets over de praktische mo
gelijkheden. Voor dat laatste moet
er op veel ruimere schaal dan tot
dusver voorlichting worden gegeven
door de overheid, kranten, radio, t.v.,
en politieke en maatschappelijke or
ganisaties over wettelijke voor
schriften en rechten, mogelijkheden
van beroep en rechtsbijstand.
Zodat het een normale zaak wordt,
dat dë burger met de middelen die
hem ten dienste staan zijn belangen
bepleit bij de overheid. Want hoe
fraai de plannen ook mogen zijn voor
een toekomstige rechtsbescherming
tegen de overheid, voorrang heeft het
scheppen van een situatie waarin de
burger de hem toegekende wettelijke
mogelijkheden daadwerkelijk kan
gebruiken.
In de laatste raadsvergadering
stelde mevr. POELS-PETERS schrif
telijke vragen.
In dit schrijven wijst ze er on dat
in Venray op het gebied van jeugd
en sport vele instanties werkzaam
zijn. Ze noemt o.m. de sportraad, de
gemeentelijke jeugdraad met de lo
cale commissies, de adviescommissie
jeugd- en sportzaken en de afdeling
jeugd en sport van de gemeente.
Daarnaast is er in regionaal ver
band nog het regionaal jeugdcen
trum. Ondanks alle waardering voor
het werk van deze instanties en men
sen is haar gebleken dat niet steeds
het optimale resultaat wordt bereikt.
Ze vraagt of het college die mening
niet deelt en of geen herstructurering
moet komen van die organisaties.
Verder is haar gebleken dat sub
sidieverordening jeugd en sport
moeilijk hanteerbaar is.
Ze heeft met deze vrgaen gewacht,
aldus de inzendster, omdat het col
lege haar fractie bij de begrotings
behandeling beloofd heeft een be
leidsnota juist over jeugd en sport
samen te zullen stellen. Iets wat h.i.
nu kan gebeuren nu de jongste por
tefeuille-verdeling bij det wethou
ders hiervoor nieuwe ruimte gescha
pen heeft. Wellicht kunnen dan ge
noemde problemen meteen mee aan
de orde worden gesteld.
Zoals uit het raadsverslag blijkt,
heeft B. en W. deze vragen aange
houden tot de komende raadsverga
dering.