TTT1
Ysselsteynse problemen
Ysselsteyns toekomst
ft^folOTnl
(n
U STAAT ER VAN TE KIJKEN
ST. NICOLAAS-CADEAUX
KLASSE-OVERHEMDEN
Politierechter
Leenenl
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
H H- zakenlieden
VAN ERP
mocenuis
JiLIUUi'UL
VRIJDAG 26 NOVEMBER 1971 No. 47
TWEE EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS ia
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 21 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 105M52
ADVERTENTIEPRIJS 14 et per mm. ABONNEMENTS'
PRIJS PER HALFJAAR 5.15 (bij vooruitbetaling)
Venrays gemeentebestuur is weer begonnen aan wat eens de Tour
de Frans genoemd is en wat de wyk- en dorpsraden in een boze
bui eens genoemd hebben: de beej- en boetetocht. Maar van dat
laatste was wel bijzonder weinig te merken in Ysselsteyn, de eer
ste statie. Want Venrays gemeentebestuur zette daar klip en klaar
uiteen hoe ze Ysselsteyns toekomst wel zag en wat zij als bestuur
daartoe voor een beleid zou willen voeren
DE TOEKOMST
Burgemeester drs. Sohols stelde
dat het moeilijk is om de profeet te
spelen. Wat de toekomst brengen zal,
is maar moeilijk te zeggen. Tien jaren
geleden zou niemand de voorspoedige
uitgroei van de gemeente Venray
hebben durven voorspellen. Toch
heeft een futuroloog als Prof. Polak
ook de stelling durven verkondigen
dat rond 2000 de gemeenten Venray
en Horst zullen samengroeien tot een
grote stad van 200.000 inwoners. En
hij baseerde deze voorspelling op het
feit dat beide gemeenten gelegen tus
sen Roergebied en Deltagebied een
soort krachtenveld tussen die beide
industriegebieden zouden gaan vor
men. Wat er van waar zal zijn, zal
de toekomst wel leren, al had hij per
soonlijk niet veel op met Polak's vi
sie.
Beperkt men zich tot de toekomst
van Ysselsteyn dan leren de cijfers
dat de bevolking van dit kerkdorp de
laatste 10 jaren gegroeid is van 1531
tot 1825. Trekt men die lijn door dan
zullen er in Ysselisteyn in 1985 zo'n
kleine 2400 mensen wonen.
"Daarbij is dan rekening gehouden
met een bepaalde migratie, die zicb
in de loop der jaren bleek te ontwik
kelen en waarbij kenmerkend is dat
juist in de leeftijdsgroep van 25 tot
29 jaren de meesten schijnen weg te
trekken.
In de voorbije tien jaren zijn in Ys
selsteyn 117 woningen gebouwd en
groeide het aantal woningen tot 369.
Waren in 1969 in iedere woning 6,1
personen in 1970 was dat 4,95, waar
uit blijkt dat de zgn. gezinsverdun
ning ook Ysselsteyn niet ongemoeid
laat. Men verwacht dat in 1985 dat
aantal nog daalt tot 4,5. Rekening
houdend met de groei van de bevol
king, betekent zulks, dat in de ko
mende 15 jaren zo'n kleine 160 wo
ningen nog bijgebouwd dienen te
worden.
BESTEMMINGSPLAN
Daar houdt het nieuwe bestem
mingsplan van Ysselsteyn rekening
mede, dat huizenbouw mogelijk gaat
maken tussen de Heidse Peelweg, de
Litsenbergweg en de Schoolweg.
Heeft men vroeger de uitbreiding
gepland aan de kant van de LLTB,
het nieuwe bestemmingsplan gaat dus
meer de andere kant op.
Bekijkt men de factoren, die het
leef- en woonklimaat mede bepalen,
dan zal het bestaande winkelapparaat
in Ysselsteyn deze groei op kunnen
vangen. Ook de kleuterschool kan die
groei aan, doch bij de lagere school
zullen 'twee lokalen bij moeten ko
men en zal het gemis aan een goede
gymnastiekzaal hard gevoeld worden.
Het gemeenschapshuis biedt ook
dan voldoende ruimte voor gemeen-
sohapsaktiviteiten, mits het jeugd
huis de jeugd gaat opvangen.
Konklusie van dit alles: Ysselsteyn
zal gelijkmatig en rustig blijven uit
groeien en zal een belangrijke agra
rische funktie blijven vervullen.
Openblijvende vragen zijn of Ys
selsteyn invloed zal ondervinden van
Venrays industrialisatie en of men de
problemen rond de biocul'tures aan
kan in verband met de milieube
scherming.
Een andere vraag is of de recrea
tieve ontwikkelig misschien nog ver
der van le grond af zal komen
TEGENSPEL
Deze gedachtengang en de daaruit
volgende konklusies kregen vanuit
de vergadering een bepaald tegen
spel.
Zo stelde de heer Houben, dat bij
deze prognose in feite wordt uitge
gaan van verkeerde cijfers. Had men
namelijk in het verleden meer wo
ningen in dit kerkdorp gebouwd, dan
zou het inwonertal nu groter zijn ge
weest en had men dus ook voor de
toekomst heel andere cijfers gekre
gen.
„In theorie", zo was het antwoord,
klopt dat maar aangezien kom en
kerkdorpen in feite door datzelfde
euvel in hun ontwikkeling geremd
zijn kan men rustig uitgaan van de
bestaande cijfers.
Een tweede opmerking was dat
rond het nieuwe bestemmingsplan
men zal dienen te komen tot een goe
de afbakening van de zgn. agrarische
gebieden. Men zal goed dienen te we
ten, waar de normale agrarische ak-
tiviteiten uitgeoefend kunnen wor
den, waar alleen nog bestaande ge
bouwen uitgebreid kunnen warden
en waar de toestand „bevroren"
wordt. Aan deze verlangens zal na
tuurlijk warden voldaan, aldus het
gemeentebestuur.
De heer Houben had nog enige
vraagtekens gezet bij de milieube-
heersing. Men mag van de kant van
het gemeentebestuur dan wel menen
dat hiervoor een technische oplos
sing gezocht moet worden, feit is
dat in de provinciale commissie, die
juist over de milieubeheersing in het
leven is geroepen en Ysselsteyn daar
bij als voorbeeld heeft genomen, be
rekend heeft dat die „technische op
lossing"' op dit moment komt te staan
op 3,per varkensplaats. Deze ex
tra belasting wordt voor de landbou
wers toch wel te zwaar
Daar waren ook B. en W. van over
tuigd, die er op wezen, dat het tech
nisch haalbare nu vertaald zal moe
ten worden in economische haalbaar,
doch dit is geen taak van de gemeen
te op de eerste plaats. Zij zal, waar
mogelijk, de helpende hand reiken.
WONINGBOUW
De woningbouw kwam natuurlijk
ook weer ter sprake, waarbij kenne
lijk gelonkt werd naar sociale wo
ningbouw. Doch wethouder Schols
gaf juist voor die sector heel weinig
kans. Er is in Ysselsteyn op het ge
bied van premiebouw wel enig resul
taat geboekt, al is dat minder dan
men zich aanvankelijk heeft voorge
steld. Bij de woningbouw is men
thans plannen aan het opstellen voor
premie-cooperatiebouw, met moge
lijkheden tot aankoop. Een hele kluif,
maar daar ziet men voor alle kerk
dorpen toch wel perspectieven in.
Het plan is echter nog volop in
studie en vereist nog al wat bespre
kingen en voorbereidingen, maar zo
gauw men iets definitiefs kan zeggen,
zal hierover ook in Ysselsteyn gepraat
worden.
GYMNASTIEKZAAL
Nu het woord gymnastiekzaal ge
vallen was wilde men ook weten hoe
de kansen staan. Dit is een kwestie
van toewijzing van geld. Dan houdt
men zich aan het advies wat men
indertijd gevraagd heeft van deskun
digen, die hebben vastgesteld dat
eerst in Veltum een zaal moet komen
en dat als tweede in Venray Yssel
steyn aan de beurt is, waarbij men
denkt aan een zaal van 12 x 21 m.
WELSTAND
„Als Ysselsteyn agrarisch moet
blijven, dan is en blijft het zaak effi
ciënt en rationeel te werken", aldus
de heer Houben, die op zijn beurt
van de welstandscommissie ook een
dergelijk beleid vroeg, waar men niet
over ieder wissewasje valt en de
agrariërs geen eisen stelt, die te lu
xueus zijn.
Hier trapte hij op een gevoelige
teen van de voorzitter van de com
missie Wethouder Schols, die stelde
dat als men met goed voorbereide
plannen bij de commissie komt, hier
weinig of geen bezwaren zal vinden.
Temeer waar de commissie ook de
landbouwvoorlichting telkens raad
pleegt, juist om te komen voor een
voor beider partijen goede oplossing.
VRAGEN EN ANTWOORDEN
Dan konden de aanwezigen in de
zaal voornamelijk mannen, want
de Ysselsteynse dames waren op reis
hun vrgaen aan college voorleg
gen. We noteerden hiervan:
a. Verharding van de Schoolweg.
Antw.: Een en ander gaat 140.000
kosten. Bekeken wordt thans wat de
ruilverkaveling in zal brengen en wat
dan door de gemeente nog te betalen
overblijft. Krijgt men daar dan het
geld voor dan zal de weg gemaakt
worden, doch de aanwonenden zul
len baatbelasting te betalen krijgen.
b. Verharding van de Litsenbergweg.
Antw.: Hier moet een gedeelte van
verlegd worden i.v.m. haakse aan
sluiting op de Miden-Peelweg. Daar
toe moet de grond nog worden aan
gekocht. Maar omdat aan deze weg
slechts een woning ligt heeft men
van gemeentewege, nog niet veel
haast.
c. Riolering langs de Kerkweg.
Antw. Dit gaat ongeveer 35.000,
kosten of 3500,per aangelegen
woning. Bekeken zal worden of dit
via baatbelasting verwezenlijkt kan
worden.
d. Bushalte met fietsenstalling bjj de
Peelstreek.
Antw.: Hiervoor zijn in het verle
den al gelden uitgetrokken, doch een
en ander is blijven liggen, omdat de
Zuid-Ooster niet van plan scheen ook
in de komende dienstregelingen nog
over Heide te rijden. Vrij recent
heeft de Zuid-OoSter meegedeeld dat
men over Heide blijft rijden, dus zal
zowel bushalte als fietsenstalling er
nu snel komen.
e. Verlichting op de Heidse Peel met
name bij camping.
Antw.: In de Heidse Peel zal mis
schien bij de bochten een lichtpunt
komen, doch de camping heeft zelf te
zorgen voor verlichting van eigen in
gang, zo zulks nodig is.
f. Uitbreiding kleedaccomodatie in
sportpark en verharding van de par
keerruimte aldaar.
Antw. Hoewel het gebrek aan
kleedruimten evident is, kan het ge
meentebestuur daarvoor, evenmin als
voor de parkeerplaats, thans geld
beschikbaar stellen.
g. Waar biyft de rijkssubsidie voor
het jeugdhuis?
Antw.: Het ministerie van C.R.M.
heeft zie hin principe bereid ver
klaard 25°/o van de stichtingskosten
tot 21.700,te zullen betalen. De
betreffende stichting moest dan wel
aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Dat is inmiddels gebeurd en nu is het
wachten op de definitieve toewijzing.
Dan komt automatisch ook de sub
sidie van de provincie, terwijl de
raad al 43.106,32 heeft toegezegd.
De vraag of intussen niet via de
nieuwe s ubsidie-verordening enig
soulaas geboden kan worden (een
eerste aanvrage daartoe is afgekeurd)
kan opnieuw bekeken worden.
h. Speelterreintje in de Van Mont-
foortstraat.
Antw.: Dat wordt binnen afzien
bare tijd gerealiseerd.
GAS
De vraag naar gas zal steeds meer
toenemen. En dus vroeg Yselsteyn
hoe het staat met de kansen op aard
gas. B. en W. blijken intussen kon-
takt he hebben gehad met Limagas,
dat verteld heeft dat alleen al de aan
sluiting van de kom van Ysselsteyn
550.000,zal gaan kosten. Men is
nu aan het pogen niet alleen een
verdeelsleutel te zoeken, maar vraagt
zich ook af, hoe het dan moet met de
verder verspreid liggende bedrijven.
Die zaak is pas binnen en moet B. en
W. de kans geven hier wat dieper in
te duiken
RESTANTEN
Wethouder Schols kreeg het ver
zoek mee het Lovinckpleim ook in het
voorjaar beter te onderhouden (waar
schuw dan eens een keer, als het te
bar wordt>en Wethouder Loonen
dat de bermen eerder gemaaid wor
den.
Dat laatste bleek zijn oorzaak te
hebben in het feit dat de drie tracto
ren, die de gemeente he eft, oud, moe
en der dagen zijn. Een nieuwe is al
aangeschaft, een tweede staat op het
programma, maar voor de derde
heeft men nog geen centen gevonden.
Tenslotte had men klachten dat
ook het zwaarder verkeer uit de rich
ting Venray voortaan over de Rouw-
kuilenweg reed om daarmede het
dorp Ysselsteyn af te snijden en
recht-toe, recht-aan op de Midden-
Peelweg terecht te komen. De weg
kan dat verkeer niet aan en dreigt in
verval te raken.
Gemeentewerken zal uitpuzzelen
of men er B-weg van zal maken of
andere maatregelen zal treffen, zon
der dat de aanwonenden letterlijk en
figuurlijk met de stukken komen zit-
en
NAAMGEVING
De heer Schütte gaf de aanwezigen
vast een voorproefje van de nieuwe
naamgeving van straten en wegen,
die noodzakelijk is geworden doordat
nieuwe wegen zijn ontstaan, oudere
verlegd of verdwenen in ruilverka-
velingsverband.
Een brok werk, die nieuwe naam
geving, waarvan staande deze ver
gadering vast een voorproefje werd
gegeven, doch die door de dorpsraad
nog goedgekeurd en bekeken moet
worden.
We noteerden vast voor U, dat de
weg Heidse Peel, de Zeilbergweg
wordt, dat de 2e Ringweg, Ontgin-
ningsweg wordt, dat er een Turfpad
komt, een Vogelzang, een Peelken,
dat de Konijnenweg, Pottenvennen-
weg wordt en dat Pater Tulp zijn
naam ook vereeuwigd wordt in een
straatnaam.
De Midden Peelweg blijft in Ys
selsteyn resp. Jan Poelsweg, Lovinck-
plein en Puttenweg heten, want an-
Bent U ingeschreven bij de
Kamer van Koophandel
dan geniet U bij
Radio - T.V. VAN ERP gro
tere korting dan bij de
zogenaamde groothandel,
en vergeet niet de VAN
ERP SUPER-SERVICE
Radio
Elektro
Koelkasten
Televisie
Wasautomaten
Bandrecorders
Bolwaterstr. 15-21, VENLO
Detail en gros
Putstr. 34-36, SITTARD
ders komt de PTT er niet meer uit,
noch de politie, noch de brandweer.
VERKEER
En staande de vergadering kwam
als laatste punt aan de orde de kruis
punten Kerkweg en Timermannsweg,
alsmede Konijnenweg-Rouwkuilen-
weg. De verkeersgroep gaat kijken,
wat hier aan de veiligheid verbeterd
kan worden.
HERINDELING
In deze bijeenkomst gaf burge
meester drs. Schols nog zijn visie
over de herindeling van Noord Lim
burgse gemeenten, wat hij een zaak
noemde, die iedeer burger uit Noord
Limburg ter harte moet gaan, omdat
ze mede betrekking heeft op de nor
male woon-, werk- en ontspannings
gelegenheid voor alle mensen, die
men juist door deze herindeling zo
optimaal mogelijk wil maken.
De vergadering verliep bijzonder
pretig en het college mocht zelfs een
„pluim" van de heer Houben mee
nemen, voor haar aandeel in de op
vang van mensen, die de landbouw
gaan verlaten en elders een nieuwe
werkkring moeten gaan zoeken. Het
feit dat door bemiddeling veelal van
de gemeente deze mensen o.a. in de
buitendienst terecht kwamen, noem
de de heer Houben een goede zaak.
En daarmede was de eerste statie
i.e. Ysselsteyn ten einde. Een poging
om het programma dat Radio Zuid
gebracht heeft naar aanleiding van
het 50-jarig bestaan te herhalen,
moest bij een poging blijven. De
bandapparatuur was kennelijk niet
opgewassen tegen het gemeenschaps
huis.
K E R K O
KENMORE
T R E N C O
ARROW
HEEFT 'T
SINT GEEFT 'T
Zelfs een afgesloten auto is nog
niet veilig voor onbevoegden. Dat
ondervond een werkende vrouw, die
een auto stal zonder het te weten.
„Dat was wel èrg onoplettend, vindt
u zelf niet?" sprak de politierechter
vermanend tot het kortgerokte we
zentje in de pas aangebrachte
schminklaag.
Zij vond het zelf niet erg en niet
onoplettend. „Als die auto er toch
precies zo uitzietIk heb zelf een
rood wagentje van datzelfde merk,
hij stond voor m'n deur en toen ik
de sleutel in "t slot stak paste die. Ik
kon gewoon gaan rijden en alles was
't zélfde."
„Tja, dat krijg je met die fabricage
aan de lopende band", bromde de
rechter boven z'n witte bef uit. „Maar-
u kon uw wagen daar toch niet op
die plek gelaten heben, want daar
stond nu een andere."
„Ik zet 'm altijd bij mij voor de
deurEn als ik dan met allerlei
zorgen over de boodschappen en over
m'n werk wat te laat van huis weg
hol en zo gauw mogelijk naar m'n
werk moet.... Dan ga je toch niet
eerst voor of achter de auto naar 't
numer kijken? Je rode wagentje staat
op z'n gewone plaats, denk je, en 't
sleuteltje past, dus je wipt er in en
rijdt zo gauw mogelijk naar je werk."
„Goed, goed.De politie heeft al
uitgedokterd dat or inderdaad rijen
sleutels 't zelfde zijn en dat die sleu
tels van u en van de eigenaar ook
werkelijk éénder waren. Ze hadden
zelfs hetzelfde nummer. De fabrieken
zullen wat meer verschillende sleu
tels en sloten moeten maken. Maar
dan nóg mag u de eigenaar van die
auto niet met uw parapluutje op z'n
hoofd slaan
„Ik zag die man m'n auto stelen!"
„Nee nee, hij stapte weer in zijn
eigen wagen. Maar u ging 'm te lijf,
zónder hem te vragen of hij soms de
eigenaar was."
„Als iemand uw portefeuille pikt.
gaat u toch ook niet vragen of die
pikkeneur soms de eigenaar van uw
portefeuille is? Dan grijpt u 'm bij
z'n kladden en alstie tegenspartelt,
verkoopt u 'm ook een optater."
„O, noemdt u dat zo? Verkocht u
die meneer willens en wetens een óp-
tater?"
„Hij wrong zich los, toen ik 'm bij
z'n arm greep om even te kunnen
praten."
„U kon toch praten zónder hem
beet te grijpen?"
„Nee, want hij wou er vandoor zón
der naar me te luisteren. Ik riep dat
is mijn auto! En: blijf eraf! Maar hij
tikte tegen z'n hoofd eti stapte ijskoud
in. Toen ik 'm bijn z'n arm greep,
rukte hij zich los en wou wegrijden.
Nou, toen moest is wel wat doen."'
„Er waren wel andere dingen te
bedenken. U had een agent kunnen
waarschuwen. Of de telefoon kun
nen grijpen."
„Agenten zie je nooit als je ze no
dig hebt. Die loeren alleen maar op
je als je te hard rijdt, niet als ze je
auto pikken. Wat moest ik dan doen?
Het nummer opnemen van m'n eigen
wagen zeker? Nou, dat wist al, hoor."
„U had in dit geval inderdaad be
ter het nummer kunnen opnemen.
Dan had u kunnen constateren, dat
die auto niet van u was. Wat u nou
gedaan hebt, ging alle perken te bui
ten. U hebt de eigenaar niet alleen
met uw paraplu geslagen, maar ook
nog haren uit z'n hoofd getrokken,
z'n colbert stukgescheurd en hem
een bloeduitstorting bezorgd.
„Nou, anders had ik 'm nóóit die
auto uitgekregen!"
„Ja en toen heb u hem zo laten
staan en bent u er in zijn wagen van
dóór gegaan!"
„Allicht, ik moest naar m'n werk.
Ik kan niet te laat komen door
zo'n
De getuigen verhaalden van de
adembenemende strijd om 't rode
autootje tussen de dodelijk verschrik
te straatbewoner en de kortgerokte
en kort aangebonden juffrouw.
Eigenaardig genoeg meenden al de
ze getuigen aanvankelijk, dat het
werkelijk haar auto en hij een échte
autodief waren. Daarom hadden ze de
verruineerde eigenaar na de brute
beroving nog aan de politie overge
leverd als ware hij op heterdaad be
trapt
Zo werd het, dank zij die gelijk
denkende getuigen, een voorwaarde
lijke straf van 200,of twintig da
gen met een proeftijd van twee jaar.
Zeer tegen de zin van de autobezit
ter. „Ze mogen tegenwoordig ook
maar alles met je doen en dan gaan
ze nóg vrij-uit naar huis", mopper
de hij.
WAT EEN SPECIAALZAAK IN HEREN- EN
JONGENSKLEDING TE BIEDEN HEEFT IN
Venray Groleslraat 9a telef. 3938 Boxmeer Sieensiraat 73 telef. 1378
GEOPEND van
maandag 29
november t.m.
vrijdag 3 dec.
tot 9 uur.
Zaterdag 4 dec.
geopend
tot 6 uur