KJ s w S.V.V. NIEUWS ut \yeniay S.V.V. 1EUGD ÈSÜÈEa&Hra V.V. 00STRUM s.v. LEUNEN M.H'.C.Y. DUIVENSPORT RUITERSPORT BILJARTEN Onrendabel Streekver voer staat ter discussie TAFELTENNIS En de lijn Venray Boxmeer? Leenenl m^m M w iuijhimhjjji ONA-Veteranen Invaliden sportclub VRIJDAG 16 APRIL 1971 No. 15 TWEE EN NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WEEKBLAD VOOR VFNRAY FN OMSTRFKEN PRIJS PER HALFJAAR 5.- (builen Venray 5.50) GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 CtlxDLHU YCIYIVMI C IN UI IJ I rVCIxCIN ADVERTENTIEPRIJS 14 cl. per mm. ABONNEMENTS- zondag in Boxmeer kansloos is. We menen op een puntje te mogen reke- Uitslagen 2e Paasdag 12 april: Venray 1Venlo 1 32 Venlose Boys 2Venray 2 13 Venray 3IVO 2 60 Hol thees 1 Venray 4 90 RKDEV 3—Venray 5 1—2 Venray 6Swolgense Boys 2 11 Venray 7Castenray 2 20 Montagnards 3Venray 8 41 Onder grote belangstelling en een stralend voorjaarszonnetje werd 2e Paasdag de met spanning tegemoet- geziene wedstrijd VenrayVenlo gespeeld. Een zéér belangrijke wed strijd voor beide teams. Het vertrouwen dat de oefenwed strijd tegen Venlose Boys, een week eerder gespeeld, ons had gege ven is maandag j.l. gedeeltelijk be stendigd. Vooral in de eerste helft werd tak- tisch goed gespeeld. Het was een goe de zet om J. Siebers als vaste be waker van de gevaarlijke Venlo-aan- valler V. Janssen te laten fungeren, een taak die de Venray-verdediger tot in de funesses volbracht, waar door V. Janssen schaakmat werd ge zet. Er waren trouwens meer plus punten, want zowel Joop de Klerk als Harry Mulders schijnen over hun in zinking heen te zijn, want beide aan vallers maakten het de Venlo-verde- diging bijzonder lastig, wat ook ge zegd mag worden van linksbuiten Wim Peeters. Het rechter verdedigingsblok is nog altijd een zorgenkind, want ook nu weer kwamen van deze zijde door aarzelend ingrijpen of verwaar loosde mandekking, meerdere kansen waarvan er twee werden benut, zij het dan daf het tweede Venlo-doel- punt in buitenspelpositie werd ge scoord. In de eerste speelhelft speelden de Venrayers beslist een goede wed strijd. Na 12 min. spelen was het H. Mulders die Venray aan de leiding bracht, nadat de Venlo-doelman zijn inzet in eerste instantie nog wist te blokkeren, maar de terugspringende bal werd onhoudbaar langs de Venlo- goalie geschoven: 10. Venlo trachtte het spel te ver plaatsen, maar toch behield Venray h'et beste van het spel, mede door subliem verdedigingswerk van Piet van Aalsum en Paul Schmeitz. In de 20e minuut vergrootte J. de Klerk de voorsprong, doordat hij een gave voorzet van H. Mulders wist te be nutten: 20. Tien min. voor ru&t werd de wed strijd hard en rommelig en deed zich een onprettig incident voor, doordat een Venray-speler, buiten het ge zichtsveld van de scheidsrechter werd neergeslagen. Tot aan de rust bleef het rommelig. In de tweede helft bleek de „storm" geluwd. Maar van het sprankelende spel van Venray was niet veel meer over. De spelers van Venray waren onrustig, behalve de verdediging, die het hoofd koel hield. Venlo zette een geweldig aanvals- offensief in en in de 13e min. leek dat een doelpunt op te leveren, maar Piet van Aalsum wist de bal van de doellijn te halen. Maar in de 22e min. scoorde Venlo dan toch de verdien de tegengoal, die op naam kwam van de Venlo-linksbuiten Peter Janssen. Venlo deed er hierna nog een schepje op om de gelijkmaker te forceren, maar ging daarbij te slordig met de kansen om, maar anderzijds gaf de Venray-verdediging ook bijzonder weinig krimp. De uitvallen van Ven ray daarentegen waren veel gevaar lijker. In de 38e min. kreeg Wim Pee ters een droomkans om Venray defi nitief op winst te zetten, maar alleen staande voor doelman Slijpen, ging hij te gehaast te werk en schoot de bal meters over. In de 43e min. maakte de Venray- linksbuiten deze fout goed door de stand op 31 te brengen. Hier ging een bijzonder fraaie aanval aan voor af. Op het middenveld bediende J."de Klerk H. Mulders van een goede pass, dege ondernam een lange solo en schoof de bal op het juiste moment door naar Wim Peeters, die ditmaal hard inschoot: 31. In de laatste seconden van de wed strijd scoorde Venlo nog wel een tweede treffer, maar dat was van weinig belang meer, want de bal be hoefde niet meer te worden afgetrapt omdat scheidsrechter Becholz uit Kerkrade „inrukken" had geblazen. We mogen stellen dat Venray deze overwinning toekwam, door betere taktiek en conditie en zeker door beter veldspel in de eerste helft, wat een comfortabele 20 ruststand tot gevolg had. Gaat de sterke eindsprint, die Ven ray de laatste jaren inzet, traditie worden? We hopen in elk geval dat de SW'ers op de ingeslagen weg zul len voortgaan. Het programma is echter nog zwaar. Maar met het spel èn de inzet van de laatste twee we ken gèloven we niet dat Venray a.s. nen. Programma zondag 18 april: Boxmeer 1Venray 1 14.30 u. Venray 2Blerick 2 14.30 u. (eventueel 12.00 uui4) Wanssum 2—Venray 3 14.30 u. Venray 5Hegelsom 3 12.00 u. EWC 3—Venray 6 11.30 u. Wanssum 3Venray 7 12.30 u. Uitslagen zaterdag 10 april: Venray BIVenray A-B comb. 52 Venray B3Melderslo B2 50 Venray DlLeunen Dl 00 Leunen D2Venray D2 00 Wanssum D2Venray D3 18 Venray D4Venray D6 20 Venray D5Merselo Dl 02 Venray D7—DIS D2 2—0 Ysselsteyn D3Venray D8 22 Meerlo D2Venray D2 010 Op het internationale toernooi in Wallenscheid (W.-Duitsland) behaal de Al de tweede prijs. De clubmorgen is zondag voor A- spelers. Programma zaterdag 17 april: Venray AlWilhelmina Al 4.30 u. Wittenhorst AlVenray A2 3.00 u. Venray A3Leunen Al 4.30 u. Venray A4Merselo Al 3.00 u. Venray BI—Wanssum BI 2.15 u. RKLVV BI—Venray B2 2.30 u. Venray B3—RKLW B2 3.30 u. Leunen B3Venray B4 2.30 u. Venray C2Leunen Cl 1.30 u. DIS DlVenray Dl vertrek 9.30 u. Wittenhorst D2-Venray D2 9.30 u. Montagnards D2-V'ray D3 9.30 u. Venray D4Leunen D3 10.30 u. Venray D5Holthees D2 10.30 u. Venray D6Merselo Dl 11.15 u. Leunen D4Venray D7 vertrek 10.00 Ysselsteyn D4Venray D8 vertr. 9.30 De wedstrijd die wij speelden in Well tegen EWC werd een gelijkspel. De match eindigde zoals hij begonnen was: 00. A.s. zaterdag gaan we naar Deume. Vertrek om half 5 vanaf Hensenius- plein. Aangewezen spelers: Math. Gom- mans, Jo Gommans, M. Oymans, P. Bonants, Hans Gommans, M. Beer- kens, B. Assen, Jeu Arts, H. de Bruyn jr., Jan Driessen, Ton Arts. Afmeldingen voor vrijdagavond bij J. Gommans, Stationsweg 111, tele foon 2351. v Met nog 4 wedstrijden voor de boeg heeft Oostrum nog alle kans be houden op het begeerde kampioen schap, door de 20 zege 2e paasdag op TOP 2 in Tienray. Dat Oostrum het tegen deze tegen stander moeilijk zou krijgen was te verwachten, want thuis werd inder tijd slechts gelijk gespeeld. Ook deze middag boden de gastheren geduchte tegenstand, doch het zwoegen van Oostrum wérd beloond met twee ga ve treffers, waarvan er één voor en één na de rust werd gescoord. Oostrum 2 houdt kennelijk van sensatie. Hoe gemakkelijk er voor heen gewonnen werd bleek uit de grote overwinningen, doch nu hou den zij er een festijn op na door twee weken achter elkaar met korfbalcij- fers te winnen, n.l. met 65 van EWC 4 en afgelopen maandag met 64 van Melderslo 3. Aantrekkelijk voor het publiek, doch te veel goals tegen. Mannen houdt de poort dicht! De veteranen van Oostrum begon nen de compeitie slecht door een 2-1 nederlaag tegen St. Anna. Programma a.s. zondag: Oostrum 1Wittenhorst 5 2.00 u. America 4Oostrum 2 12.00 u. vertrek 11 uur Uitslagen: Leunen 1Wittenhorst 4 61 Wittenhorst 5Leunen 2 02 Leunen 3—EWC 4 2—3 Veteranen HegelsomLeunen 00 Programma zondag 18 april: Melderslo 2Leunen 1 vertrek 1.30 uur Castenray 2Leunen 3 vertrek 1.45 uur Griendtsveen 2Leunen 4 vertrek 11.00 uur Zaterdag 17 april: Venray A3Leunen Al vertrek 4 uur Leunen A2Hegelsom A3 Leunen BIAmerica BI America B2—Leunen B2 vertrek 1.30 uur Leunen B3Venray B4 Venray C2Leunen Cl vertrek 1.15 uur Wittenhorst DlLeunen Dl vertrek 9.45 uur Leunen D2Holthees Dl Venray D4Leunen D3 vertrek 10.00 uur Leunen D4Venray D7 2.30 u. 2.30 u. 12.00 u. 4.30 u. 3.00 u. 4.00 u. 2.30 u. 2.30 u. 1.45 u. 10.30 u. 10.30 u. Stormvogels veteranenONA 0-1 De laatste oefenwedstrijd tegen Stormvogels uit Siebengewald werd door ons verdiend gewonnen, waar mee we enigszins revanche genomen hebben op de wedstrijd van 13 maart die we toen verloren met 16. Voor a.s. zaterdag 17 april starten we met de veteranencompetitie en wel met de wedstrijd: ONA veteranen-Hegelsom veteranen Aangezien het niet altijd mogelijk is om in Peel en Maas het tijdstip te vermélden, verzoeken we onze leden om vanaf donderdagsavonds zich te overtuigen hoe laat de wedstrijd ge speeld wordt. Mogen we onze leden nogmaals verzoeken om zich bij verhindering af te melden vóór vrijdagavond bij café Thielen, tel. 217Ö. In de afge lopen oefenwedstrijden liet dit nogal eens te wensen over. Het zij,n steeds dezelfde spelers die zich niet afmel den. De konsekwenties hieraan ver bonden zijn U allen bekend en zullen dan ook uitgevoerd worden. Het bestuur heeft dit jaar inge schreven voor 3 toernooien t.w. 1 mei: Meterik toernooi; 19 juni: Oploo-toernooi; 3 juli: St. Anthonis-toernooi. VERGADERING. A.s. zaterdag 17 april vergadering van ONA-vete ranen. Gezien de belangrijkheid van deze vergadering, o.a. bestuursver kiezing en deelname aan toernooien, verzoeken we alle leden deze verga dering te willen bezoeken. Aanvangs tijd wordt bekend gemaakt op publi- katiebord bij Thielen. A.s. zondag 18 april: Heren: Venray 2Horst 2 11.30 u. Terrein Leunseweg. P.D.V. DE ZWALUW A.s. zaterdagmorgen van 89 uur inzetten voor de africhtingsvlucht. Kom op tijd, want de wagen wacht op niemand. Mandendienst: Jeu Basten en Ber- trams-Arts. Henk Volleberg, die al z'n vrije tijd besteedt om kinderen kosteloos het ponyrijden te leren, zag zijn werk zondag j.l. in Horst beloond. Het wa ren Frans Kappel en Els Janssen, Bui tenweg, die met een prijs uit de bus kwamen. Zondag worden in de sporthal te Venlo aan de Craneveldstraat de kampioenschappen van Noord Lim burg gehouden. Red Stars zal hierbij vertegen woordigd zijn door ongeveer 30 per sonen. Wij hopen wederom op goede successen. Aanvang 10 uur. Hoe laat iedereen moet spelen wordt nog bekend gemaakt. We hopen de Jacobs Wisselcup met succes te kunnen verdedigen. Deze beker gaat naar de vereniging met het hoogst aantal behaalde punten. Tafeltennisclub A.s. zaterdag 17 april zal onze club met een achttal leden deelnemen aan de Nationale Nederlandse Tafelten niskampioenschappen, georganiseerd door de Ned. Invaliden Sportbond. Deze wedstrijden zullen plaatsvinden in de sporthal van de T.H. in Delft. Zwemclub Een week later, n.l. zaterdag 24 april, zijn de kinderen van de zwem club aan de beurt om hun kunnen te tonen bij de Nationale Zwemwed strijden, welke eveneens in Delft ge houden zullen worden. Aan tafeltennissers en zwemmers wensen wij veel succes! HONKBAL A.s. zondag zal de strijd op de honk- balvelden weer oplaaien en zullen de strijdkreten het begin van het honk balseizoen aankondigen. We zullen dit seizoen zoals andere jaren weer in Deurne beginnen met een toernooi om de Blooker-trofee. Dit toernooi dat voor de vierde keer georganiseerd wordt door Black Wings heeft reeds I derde en 2 tweede plaatsen opge leverd voor DAR. Dit jaar zal het echter moeilijk worden om bij de eerste drie te komen, daar het deel nemersveld sterk bezet is. De deelnemers dit jaar zijn: BI. Wingrs, Deurne; Breugel Bobs, Breugel; DAF, Eindhoven; DAR, Ven ray; Kangeroes, Roermond; Mulo, Helmond. Het vertrek naar Deurne is om 8.45 uur vanaf de Paterskerk. Ons team zal als volgt samengesteld rijn: 1 Werper H. de Römph 2 Achtervanger W. Dommeck 3 L. buitenvelder H. Janssen 4 2e Honkman B. Barents 6 Korte stop G. Vollenberg 8 3e Honkman M. Troisfontaine 9 Wisselspeler T. v. d. Munckhof 10 R. buitenvelder: W. v.d. Munckhof II le Honkman M. Rommers 12 Midvelder M. Klomp. Wisselspelers: H. Claessens, P. Poels. Zondag zal ook de kontributie ge- ind worden. De training van donder dag en zaterdag wordt ten zeerste aanbevolen voor bovenstaande spe lers, daar dan de taktiek en tekens bekend gemaakt worden. P. VOLLEBERG KAMPIOEN le KLAS Na een bijzonder spannend toer nooi is het P. Volleberg gelukt het kampioenschap in de le klas ite her overen. De openingswedstrijd van dit toernooi verloor hij van clubgenoot H. v. d. Laar, die deze partij in de 4e beurt met een prachtige serie van 196 uit maakte (50.00 gem.). Daar v. d. Laar hierna van J. Lu- cassen verloor stonden de beide kan didaten voor de titel na de eerste dag gelijk. De tweede dag veranderde weinig aan de situatie. P. Volleberg won in 5 beurten (60.00 gem.) van A. Giezen en in 14 beurten van J. Lucassen, die zich rierna tegen de slecht op gang zijnde G. van Asten in 13 beurten re vancheerde. Vrijdag leed Lucassen zijn 3e nederlaag tegen v. d. Laar en was daardoor praktisch uitgesloten voor de titel, aangezien v. d. Laar ook nog won van Giezen en van Van Asten in resp. 10 en 12 beurten. P. Volleberg speelde opnieuw een ster ke partij tegen Giezen (50.00 gem.) en won verder van Van Asten. Dat het venijn dikwijls in de staart zit bleek zaterdag, daar de tot dan toe slecht draaiende van Asten „los" kwam en zijn 3 partijen tegen Lu cassen, Giezen en v. d. Laar won. Hierdoor had P. Volleberg in de laat ste partij van dit toernooi aan een gelijkspel tegen H. v. d. Laar vol doende om het kampioenschap voor zich op te eisen. Huub dacht er ech ter anders over en won deze partij in 11 beurten, zodat een barragewed strijd nodig was. In deze partij revancheerde P. Vol leberg zich voor de twee nederlagen die hij tegen H. v. d. Laar geleden had door in 3 beurten, resp. 3, 143, en 154 caramboles deze partij met een gemiddelde van 100 uit te maken en zodoende het kampioenschap fe be halen in een door HGM goed georga niseerd toernooi. Hierna volgden de gebruikelijke dankbetuigingen en huldiging van de kampioen, terwijl de spelers een leuke attentie kregen aangeboden namens HGM. Eindstand le klas: I. P. Volleberg, VOP 12—22.724 2. H. v. d. Laar VOP 12—16.419 3. J. Lucassen HGM 6— 8.371 4. G. van Asten, BCY 6— 7.000 5.A. Giezen, Ons Genoegen 47.037 KON. NED. BILJART BOND Op 16, 16 en 17 april worden in café J. Verweyen te Cuyk de beker wedstrijden van de 2e en 3e klasse gespeeld. Onder de deelnemers be vinden zich o.m. E. Asselberghs van HGM, Leunen, J. Driessen van HGL Loopt de buslijn naar en van Boxmeer gevaaren komt daar bij de verbinding met Overloon, Smakt en Holthees in de knel? Hoe gaat het worden met de buslijn via Heide en hebben de moeiltfk- heden met het streekvervoer ook repercussies op de nieuwe stads- lijn via Veltum? Dat zijn vragen, die automatisch opkomen als men de discussies volgt tussen de vervoersondernemingen en de regering. Deze busondernemingen, die voor een groot deel het openbaar ver voer verzorgen, hebben financiële moeilijkheden, kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen en denken er over om niet rendabele lijnen te sluiten. Geen probleem voor de Zuid Oos- ter alleen, die hier in deze contreien het openbaar verzorgt, doch een pro bleem dat praktisch in het gehele land geldt. De belangrijkste oorzaak van deze ontwikkeling is het teruglopend pas sagiersbestand, omdat velen de voor keur geven aan hun eigen auto. Daar naast speelt de ontwikkeling van lo nen en prijzen een grote rol. Ander zijds wil de overheid juist het ge bruik maken van het openbaar ver voer bevorderen, omdat de verkeers- ontwikkeling grote problemen stelt en zeker stellen zal. Waarschijnlijk zal Nederland in 1980 4 miljoen personenauto's tellen. Daarna zal de groei trager gaan ver lopen, maar niettemin moet rond de eeuwwisseling op de 6 a 7 miljoen personenautó's worden gerekend. Het laat zich denken hoe de ver keerssituatie er in het jaar 2000 zal uitzien. Want nu reeds is de situatie van het verkeer en vervoer in vele Nederlandse gemeenten en streken uitermate zorgwekkend. We hoeven reesd nu maar aan de voorbije paasdagen te denken met zijn vele verkeersverstoppingen, we hoeven maar op een drukke dag eens naar Venlo te gaan, waar geen par keerplaats te vinden is. En we zien het in ons eigen Venray, waar in het nieuwe centrumplan het juist de toe komstige verkeerslijnen zijn, die ge stalte gaan geven aan de nieuwe kom. Vandaar dat met name in de nota over de ruimtelijke ordening de re gering pleit voor „uitbouw van het openbaar vervoer" en „overschake ling op het vervoer, zo snel mogelijk". De ironie wil dat datzelfde open baar vervoer, dat zonodig uitgebouwd moet worden in moeilijkheden ver keert en inkrimping van het aantal lijnen overweegt. De streekvervoer- bedrijven hebben het stormsein ge hesen, want de verliezen kunnen voor een deel slechts worden opge vangen door voortdurende tariefs verhogingen, die.... de mensen er nu juist weer van weerhoudt de bus te pakken (de eigen auto staat im mers voor de deur). Overigens is de terugloop van het passagiersbestand niet de enige oor zaak van de huidige moeilijkheden. Ook de gestegen loonkosten bemoei lijken de exploitatie van de ver- voersonderiemingen. Bij de Neder landse Spoorwegen kon men deze kosten althans ten dele nog opvan gen door een vergaande rationalisatie (vereenvoudiging controle plaatsbe wijzen, automatisering sein wezen en wisselbediening enz.), maar bij de autobusdiensten is dat vrijwel niet mogelijk. Alleen de automatisering van kaartverkoop en kaartbehande- ling kunnen de personeelskosten enigszins verminderen. 35 a 45 MILJOEN De overheid geeft elk jaar onge veer 70 miljoen gulden uit om niet rendabele spoorlijnen van de N.S. in stand te houden. Vergeleken met dit vorstelijke bedrag doet het bedrag Venray en W. Hendriks van De Ket- sers, Venray Op 22, 23 en 24 april worden in café Lamers te Mill kaderwedstrijden 38/2 gehouden, waaraan Hub. van de Laar van VOP uit Venray zal deel nemen. van 15 miljoen gulden dat de over heid in 1970 in het busvervoer stak, wel wat karig aan. Dit jaar krijgt het streekvervoer 10 miljoen gulden meer, maar ook daarmee kunnen de eindjes niet aan elkaar worden geknoopt. Dat is even min mogelijk door een drastische ta riefsverhoging, want uiteindelijk moeten de vervoersondernemingen konkurreren met de personenauto. Slechts door een sterke subsidie verhoging (naar schating 35 a 45 mil joen) zal het streekvervoer optimaal kunnen funktioneren zonder binnen de kortst mogelijke tijd in de rode cijfers te belanden. Wordt deze sub sidie niet gegeven, dan zal de ophef fing van verschillende lijndiensten in diverse streken van ons land wel haast onvermijdelijk zijn en dat be tekent uiteraard een geduchte han dicap voor degenen, die dagelijks of in elk geval geregeld gebruik maken van het streekvervoer. Hoe moeten de kinderen dan naar school, hoeveel huismoeders kunnen dan niet meer in de stad gaan winke len, hoeveel bejaarden komen dan praktisch gesproken hun woonplaats niet meer uit? En wat gaan de pende lende werknemers dan doen? Zij moeten met de auto naar het werk, de wegen raken overvol en er ont staan penibele verkeerssituaties, die de overheid nu juist wilde voorkomen door de aangekondigde „uitbouw van het openbaar vervoer." KONSEKWENTIES Het staat wel vast dat in de ko mende kabinetsperiode de nieuwe regering een oplossing zal moeten vinden voor de problemen waarmee het openbaar vervoer te kampen heeft. De overheid kan zich nu wel uitspreken voor een vergroting van het aandeel van het openbaar ver voer in het woon-werkverkeer, maar zij kan de financiële konsekwenties niet negeren. Bevordering van het openbaar ver voer zo, dat het ook voor autobezit ters aantrekkelijk wordt, houdt on dermeer een uitbreiding van het wa genpark en het personeelsbestand in. Dat kost geld. Welslagen van de (ook door de re- .gering) gewenste overschakeling op openbaar vervoer dwingt dus wel haast tot een stelsel van gesubsi dieerd overleg. Niet het bedrijfs economisch element, maar de maat- schappelijk-economische rentabiliteit zal dan het kriterium zijn. Dit sociale nut zou de overheid kunnen bewegen niet alleen de N.S. en gemeentelijke vervoersbedrijven, maar ook de streekvervoerondeme- mingen zodanig te steunen, dat zij kunnen blijven funktioneren. Tot een dergelijke standpuntbepa ling is de overheid echter nog niet ge komen. Blijkens de nota over de ruimtelijke ordening wil de regering een goede funktionering van het openbaar vervoer bevorderen, maar aan de andere kant aarzelt zij de konsekwenties uit haar woorden te trekken, d.w.z. de door haar gewens te uitbouw van het openbaar vervoer voldoende te subsidiëren. De penibele toestand van het streekvervoer dwingt de overheid nu tot een prin cipiële stellingname. VOOR DEZE STREEK Blijft nu vptfr ons echter de vraag of de .nieuwe dienstregeling van de Zuid-Ooster in mei a.s. al bepaalde konsekwenties getrokken heeft. Dit blijkt niet het geval te zijn. De dienst regeling zal hetzelfde aantal lijnen te zien geven als voorheen en men kan dus nog via Heide en men kan naar en van Boxmeer naar Venray. Wel is intussen een groot vervoersonderzoek aan de gang, waarin de Zuid-Ooster verschillende lijnen, de bezetting, de frequenties en de resultaten laat on derzoeken. Afhankelijk van dat on derzoek en het daaruit volgend over leg met de betrokken gemeentebestu ren is er wel kans, dat in november a.s. wel de nodige veranderignen en- of inkrimpingen gaan komen, zeker als voordien de regering zich niet uitgesproken heeft volgens welke normen de Zuid-Ooster haar taak al dan niet heeft te vervullen. Want de Zuid-Ooster stelt rich op het stand punt dat het niet haar taak is bepaal de lijnen stil te leggen, doch dat het de regering is, die hierover uitspraak dient te doenDoet zij dat niet dan geldt voor haar allleen het be drijf s-economisch resultaat.

Peel en Maas | 1971 | | pagina 13