KJ
s w
S.V.V. NIEUWS
ut \yeniay
S.V.V. 1EUGD
ÈSÜÈEa&Hra
V.V. 00STRUM
s.v. LEUNEN
M.H'.C.Y.
DUIVENSPORT
RUITERSPORT
BILJARTEN
Onrendabel Streekver
voer staat ter discussie
TAFELTENNIS
En de lijn Venray Boxmeer?
Leenenl
m^m M w iuijhimhjjji
ONA-Veteranen
Invaliden sportclub
VRIJDAG 16 APRIL 1971 No. 15
TWEE EN NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WEEKBLAD VOOR VFNRAY FN OMSTRFKEN PRIJS PER HALFJAAR 5.- (builen Venray 5.50)
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 CtlxDLHU YCIYIVMI C IN UI IJ I rVCIxCIN ADVERTENTIEPRIJS 14 cl. per mm. ABONNEMENTS-
zondag in Boxmeer kansloos is. We
menen op een puntje te mogen reke-
Uitslagen 2e Paasdag 12 april:
Venray 1Venlo 1 32
Venlose Boys 2Venray 2 13
Venray 3IVO 2 60
Hol thees 1 Venray 4 90
RKDEV 3—Venray 5 1—2
Venray 6Swolgense Boys 2 11
Venray 7Castenray 2 20
Montagnards 3Venray 8 41
Onder grote belangstelling en een
stralend voorjaarszonnetje werd 2e
Paasdag de met spanning tegemoet-
geziene wedstrijd VenrayVenlo
gespeeld. Een zéér belangrijke wed
strijd voor beide teams.
Het vertrouwen dat de oefenwed
strijd tegen Venlose Boys, een week
eerder gespeeld, ons had gege
ven is maandag j.l. gedeeltelijk be
stendigd.
Vooral in de eerste helft werd tak-
tisch goed gespeeld. Het was een goe
de zet om J. Siebers als vaste be
waker van de gevaarlijke Venlo-aan-
valler V. Janssen te laten fungeren,
een taak die de Venray-verdediger
tot in de funesses volbracht, waar
door V. Janssen schaakmat werd ge
zet. Er waren trouwens meer plus
punten, want zowel Joop de Klerk als
Harry Mulders schijnen over hun in
zinking heen te zijn, want beide aan
vallers maakten het de Venlo-verde-
diging bijzonder lastig, wat ook ge
zegd mag worden van linksbuiten
Wim Peeters.
Het rechter verdedigingsblok is
nog altijd een zorgenkind, want ook
nu weer kwamen van deze zijde
door aarzelend ingrijpen of verwaar
loosde mandekking, meerdere kansen
waarvan er twee werden benut, zij
het dan daf het tweede Venlo-doel-
punt in buitenspelpositie werd ge
scoord.
In de eerste speelhelft speelden de
Venrayers beslist een goede wed
strijd. Na 12 min. spelen was het H.
Mulders die Venray aan de leiding
bracht, nadat de Venlo-doelman zijn
inzet in eerste instantie nog wist te
blokkeren, maar de terugspringende
bal werd onhoudbaar langs de Venlo-
goalie geschoven: 10.
Venlo trachtte het spel te ver
plaatsen, maar toch behield Venray
h'et beste van het spel, mede door
subliem verdedigingswerk van Piet
van Aalsum en Paul Schmeitz. In de
20e minuut vergrootte J. de Klerk de
voorsprong, doordat hij een gave
voorzet van H. Mulders wist te be
nutten: 20.
Tien min. voor ru&t werd de wed
strijd hard en rommelig en deed zich
een onprettig incident voor, doordat
een Venray-speler, buiten het ge
zichtsveld van de scheidsrechter
werd neergeslagen. Tot aan de rust
bleef het rommelig.
In de tweede helft bleek de „storm"
geluwd. Maar van het sprankelende
spel van Venray was niet veel meer
over. De spelers van Venray waren
onrustig, behalve de verdediging, die
het hoofd koel hield.
Venlo zette een geweldig aanvals-
offensief in en in de 13e min. leek
dat een doelpunt op te leveren, maar
Piet van Aalsum wist de bal van de
doellijn te halen. Maar in de 22e min.
scoorde Venlo dan toch de verdien
de tegengoal, die op naam kwam van
de Venlo-linksbuiten Peter Janssen.
Venlo deed er hierna nog een schepje
op om de gelijkmaker te forceren,
maar ging daarbij te slordig met de
kansen om, maar anderzijds gaf de
Venray-verdediging ook bijzonder
weinig krimp. De uitvallen van Ven
ray daarentegen waren veel gevaar
lijker. In de 38e min. kreeg Wim Pee
ters een droomkans om Venray defi
nitief op winst te zetten, maar alleen
staande voor doelman Slijpen, ging
hij te gehaast te werk en schoot de
bal meters over.
In de 43e min. maakte de Venray-
linksbuiten deze fout goed door de
stand op 31 te brengen. Hier ging
een bijzonder fraaie aanval aan voor
af. Op het middenveld bediende J."de
Klerk H. Mulders van een goede pass,
dege ondernam een lange solo en
schoof de bal op het juiste moment
door naar Wim Peeters, die ditmaal
hard inschoot: 31.
In de laatste seconden van de wed
strijd scoorde Venlo nog wel een
tweede treffer, maar dat was van
weinig belang meer, want de bal be
hoefde niet meer te worden afgetrapt
omdat scheidsrechter Becholz uit
Kerkrade „inrukken" had geblazen.
We mogen stellen dat Venray deze
overwinning toekwam, door betere
taktiek en conditie en zeker door
beter veldspel in de eerste helft, wat
een comfortabele 20 ruststand
tot gevolg had.
Gaat de sterke eindsprint, die Ven
ray de laatste jaren inzet, traditie
worden? We hopen in elk geval dat
de SW'ers op de ingeslagen weg zul
len voortgaan. Het programma is
echter nog zwaar. Maar met het spel
èn de inzet van de laatste twee we
ken gèloven we niet dat Venray a.s.
nen.
Programma zondag 18 april:
Boxmeer 1Venray 1 14.30 u.
Venray 2Blerick 2 14.30 u.
(eventueel 12.00 uui4)
Wanssum 2—Venray 3 14.30 u.
Venray 5Hegelsom 3 12.00 u.
EWC 3—Venray 6 11.30 u.
Wanssum 3Venray 7 12.30 u.
Uitslagen zaterdag 10 april:
Venray BIVenray A-B comb. 52
Venray B3Melderslo B2 50
Venray DlLeunen Dl 00
Leunen D2Venray D2 00
Wanssum D2Venray D3 18
Venray D4Venray D6 20
Venray D5Merselo Dl 02
Venray D7—DIS D2 2—0
Ysselsteyn D3Venray D8 22
Meerlo D2Venray D2 010
Op het internationale toernooi in
Wallenscheid (W.-Duitsland) behaal
de Al de tweede prijs.
De clubmorgen is zondag voor A-
spelers.
Programma zaterdag 17 april:
Venray AlWilhelmina Al 4.30 u.
Wittenhorst AlVenray A2 3.00 u.
Venray A3Leunen Al 4.30 u.
Venray A4Merselo Al 3.00 u.
Venray BI—Wanssum BI 2.15 u.
RKLVV BI—Venray B2 2.30 u.
Venray B3—RKLW B2 3.30 u.
Leunen B3Venray B4 2.30 u.
Venray C2Leunen Cl 1.30 u.
DIS DlVenray Dl vertrek 9.30 u.
Wittenhorst D2-Venray D2 9.30 u.
Montagnards D2-V'ray D3 9.30 u.
Venray D4Leunen D3 10.30 u.
Venray D5Holthees D2 10.30 u.
Venray D6Merselo Dl 11.15 u.
Leunen D4Venray D7 vertrek 10.00
Ysselsteyn D4Venray D8 vertr. 9.30
De wedstrijd die wij speelden in
Well tegen EWC werd een gelijkspel.
De match eindigde zoals hij begonnen
was: 00.
A.s. zaterdag gaan we naar Deume.
Vertrek om half 5 vanaf Hensenius-
plein.
Aangewezen spelers: Math. Gom-
mans, Jo Gommans, M. Oymans, P.
Bonants, Hans Gommans, M. Beer-
kens, B. Assen, Jeu Arts, H. de Bruyn
jr., Jan Driessen, Ton Arts.
Afmeldingen voor vrijdagavond bij
J. Gommans, Stationsweg 111, tele
foon 2351. v
Met nog 4 wedstrijden voor de
boeg heeft Oostrum nog alle kans be
houden op het begeerde kampioen
schap, door de 20 zege 2e paasdag
op TOP 2 in Tienray.
Dat Oostrum het tegen deze tegen
stander moeilijk zou krijgen was te
verwachten, want thuis werd inder
tijd slechts gelijk gespeeld. Ook deze
middag boden de gastheren geduchte
tegenstand, doch het zwoegen van
Oostrum wérd beloond met twee ga
ve treffers, waarvan er één voor en
één na de rust werd gescoord.
Oostrum 2 houdt kennelijk van
sensatie. Hoe gemakkelijk er voor
heen gewonnen werd bleek uit de
grote overwinningen, doch nu hou
den zij er een festijn op na door twee
weken achter elkaar met korfbalcij-
fers te winnen, n.l. met 65 van
EWC 4 en afgelopen maandag met
64 van Melderslo 3. Aantrekkelijk
voor het publiek, doch te veel goals
tegen. Mannen houdt de poort dicht!
De veteranen van Oostrum begon
nen de compeitie slecht door een 2-1
nederlaag tegen St. Anna.
Programma a.s. zondag:
Oostrum 1Wittenhorst 5 2.00 u.
America 4Oostrum 2 12.00 u.
vertrek 11 uur
Uitslagen:
Leunen 1Wittenhorst 4 61
Wittenhorst 5Leunen 2 02
Leunen 3—EWC 4 2—3
Veteranen HegelsomLeunen 00
Programma zondag 18 april:
Melderslo 2Leunen 1
vertrek 1.30 uur
Castenray 2Leunen 3
vertrek 1.45 uur
Griendtsveen 2Leunen 4
vertrek 11.00 uur
Zaterdag 17 april:
Venray A3Leunen Al
vertrek 4 uur
Leunen A2Hegelsom A3
Leunen BIAmerica BI
America B2—Leunen B2
vertrek 1.30 uur
Leunen B3Venray B4
Venray C2Leunen Cl
vertrek 1.15 uur
Wittenhorst DlLeunen Dl
vertrek 9.45 uur
Leunen D2Holthees Dl
Venray D4Leunen D3
vertrek 10.00 uur
Leunen D4Venray D7
2.30 u.
2.30 u.
12.00 u.
4.30 u.
3.00 u.
4.00 u.
2.30 u.
2.30 u.
1.45 u.
10.30 u.
10.30 u.
Stormvogels veteranenONA 0-1
De laatste oefenwedstrijd tegen
Stormvogels uit Siebengewald werd
door ons verdiend gewonnen, waar
mee we enigszins revanche genomen
hebben op de wedstrijd van 13 maart
die we toen verloren met 16.
Voor a.s. zaterdag 17 april starten
we met de veteranencompetitie en
wel met de wedstrijd:
ONA veteranen-Hegelsom veteranen
Aangezien het niet altijd mogelijk is
om in Peel en Maas het tijdstip te
vermélden, verzoeken we onze leden
om vanaf donderdagsavonds zich te
overtuigen hoe laat de wedstrijd ge
speeld wordt.
Mogen we onze leden nogmaals
verzoeken om zich bij verhindering
af te melden vóór vrijdagavond bij
café Thielen, tel. 217Ö. In de afge
lopen oefenwedstrijden liet dit nogal
eens te wensen over. Het zij,n steeds
dezelfde spelers die zich niet afmel
den. De konsekwenties hieraan ver
bonden zijn U allen bekend en zullen
dan ook uitgevoerd worden.
Het bestuur heeft dit jaar inge
schreven voor 3 toernooien t.w.
1 mei: Meterik toernooi;
19 juni: Oploo-toernooi;
3 juli: St. Anthonis-toernooi.
VERGADERING. A.s. zaterdag
17 april vergadering van ONA-vete
ranen. Gezien de belangrijkheid van
deze vergadering, o.a. bestuursver
kiezing en deelname aan toernooien,
verzoeken we alle leden deze verga
dering te willen bezoeken. Aanvangs
tijd wordt bekend gemaakt op publi-
katiebord bij Thielen.
A.s. zondag 18 april:
Heren: Venray 2Horst 2 11.30 u.
Terrein Leunseweg.
P.D.V. DE ZWALUW
A.s. zaterdagmorgen van 89 uur
inzetten voor de africhtingsvlucht.
Kom op tijd, want de wagen wacht
op niemand.
Mandendienst: Jeu Basten en Ber-
trams-Arts.
Henk Volleberg, die al z'n vrije tijd
besteedt om kinderen kosteloos het
ponyrijden te leren, zag zijn werk
zondag j.l. in Horst beloond. Het wa
ren Frans Kappel en Els Janssen, Bui
tenweg, die met een prijs uit de bus
kwamen.
Zondag worden in de sporthal te
Venlo aan de Craneveldstraat de
kampioenschappen van Noord Lim
burg gehouden.
Red Stars zal hierbij vertegen
woordigd zijn door ongeveer 30 per
sonen. Wij hopen wederom op goede
successen. Aanvang 10 uur.
Hoe laat iedereen moet spelen
wordt nog bekend gemaakt.
We hopen de Jacobs Wisselcup met
succes te kunnen verdedigen. Deze
beker gaat naar de vereniging met
het hoogst aantal behaalde punten.
Tafeltennisclub
A.s. zaterdag 17 april zal onze club
met een achttal leden deelnemen aan
de Nationale Nederlandse Tafelten
niskampioenschappen, georganiseerd
door de Ned. Invaliden Sportbond.
Deze wedstrijden zullen plaatsvinden
in de sporthal van de T.H. in Delft.
Zwemclub
Een week later, n.l. zaterdag 24
april, zijn de kinderen van de zwem
club aan de beurt om hun kunnen te
tonen bij de Nationale Zwemwed
strijden, welke eveneens in Delft ge
houden zullen worden.
Aan tafeltennissers en zwemmers
wensen wij veel succes!
HONKBAL
A.s. zondag zal de strijd op de honk-
balvelden weer oplaaien en zullen de
strijdkreten het begin van het honk
balseizoen aankondigen. We zullen
dit seizoen zoals andere jaren weer
in Deurne beginnen met een toernooi
om de Blooker-trofee. Dit toernooi
dat voor de vierde keer georganiseerd
wordt door Black Wings heeft reeds
I derde en 2 tweede plaatsen opge
leverd voor DAR. Dit jaar zal het
echter moeilijk worden om bij de
eerste drie te komen, daar het deel
nemersveld sterk bezet is.
De deelnemers dit jaar zijn:
BI. Wingrs, Deurne; Breugel Bobs,
Breugel; DAF, Eindhoven; DAR, Ven
ray; Kangeroes, Roermond; Mulo,
Helmond.
Het vertrek naar Deurne is om
8.45 uur vanaf de Paterskerk. Ons
team zal als volgt samengesteld rijn:
1 Werper H. de Römph
2 Achtervanger W. Dommeck
3 L. buitenvelder H. Janssen
4 2e Honkman B. Barents
6 Korte stop G. Vollenberg
8 3e Honkman M. Troisfontaine
9 Wisselspeler T. v. d. Munckhof
10 R. buitenvelder: W. v.d. Munckhof
II le Honkman M. Rommers
12 Midvelder M. Klomp.
Wisselspelers: H. Claessens, P. Poels.
Zondag zal ook de kontributie ge-
ind worden. De training van donder
dag en zaterdag wordt ten zeerste
aanbevolen voor bovenstaande spe
lers, daar dan de taktiek en tekens
bekend gemaakt worden.
P. VOLLEBERG
KAMPIOEN le KLAS
Na een bijzonder spannend toer
nooi is het P. Volleberg gelukt het
kampioenschap in de le klas ite her
overen. De openingswedstrijd van dit
toernooi verloor hij van clubgenoot
H. v. d. Laar, die deze partij in de 4e
beurt met een prachtige serie van 196
uit maakte (50.00 gem.).
Daar v. d. Laar hierna van J. Lu-
cassen verloor stonden de beide kan
didaten voor de titel na de eerste dag
gelijk.
De tweede dag veranderde weinig
aan de situatie. P. Volleberg won in
5 beurten (60.00 gem.) van A. Giezen
en in 14 beurten van J. Lucassen, die
zich rierna tegen de slecht op gang
zijnde G. van Asten in 13 beurten re
vancheerde. Vrijdag leed Lucassen
zijn 3e nederlaag tegen v. d. Laar en
was daardoor praktisch uitgesloten
voor de titel, aangezien v. d. Laar
ook nog won van Giezen en van Van
Asten in resp. 10 en 12 beurten. P.
Volleberg speelde opnieuw een ster
ke partij tegen Giezen (50.00 gem.) en
won verder van Van Asten.
Dat het venijn dikwijls in de staart
zit bleek zaterdag, daar de tot dan
toe slecht draaiende van Asten „los"
kwam en zijn 3 partijen tegen Lu
cassen, Giezen en v. d. Laar won.
Hierdoor had P. Volleberg in de laat
ste partij van dit toernooi aan een
gelijkspel tegen H. v. d. Laar vol
doende om het kampioenschap voor
zich op te eisen. Huub dacht er ech
ter anders over en won deze partij
in 11 beurten, zodat een barragewed
strijd nodig was.
In deze partij revancheerde P. Vol
leberg zich voor de twee nederlagen
die hij tegen H. v. d. Laar geleden
had door in 3 beurten, resp. 3, 143, en
154 caramboles deze partij met een
gemiddelde van 100 uit te maken en
zodoende het kampioenschap fe be
halen in een door HGM goed georga
niseerd toernooi.
Hierna volgden de gebruikelijke
dankbetuigingen en huldiging van
de kampioen, terwijl de spelers een
leuke attentie kregen aangeboden
namens HGM.
Eindstand le klas:
I. P. Volleberg, VOP 12—22.724
2. H. v. d. Laar VOP 12—16.419
3. J. Lucassen HGM 6— 8.371
4. G. van Asten, BCY 6— 7.000
5.A. Giezen, Ons Genoegen 47.037
KON. NED. BILJART BOND
Op 16, 16 en 17 april worden in
café J. Verweyen te Cuyk de beker
wedstrijden van de 2e en 3e klasse
gespeeld. Onder de deelnemers be
vinden zich o.m. E. Asselberghs van
HGM, Leunen, J. Driessen van HGL
Loopt de buslijn naar en van Boxmeer gevaaren komt daar
bij de verbinding met Overloon, Smakt en Holthees in de knel? Hoe
gaat het worden met de buslijn via Heide en hebben de moeiltfk-
heden met het streekvervoer ook repercussies op de nieuwe stads-
lijn via Veltum? Dat zijn vragen, die automatisch opkomen als men
de discussies volgt tussen de vervoersondernemingen en de regering.
Deze busondernemingen, die voor een groot deel het openbaar ver
voer verzorgen, hebben financiële moeilijkheden, kunnen de eindjes
niet meer aan elkaar knopen en denken er over om niet rendabele
lijnen te sluiten.
Geen probleem voor de Zuid Oos-
ter alleen, die hier in deze contreien
het openbaar verzorgt, doch een pro
bleem dat praktisch in het gehele
land geldt.
De belangrijkste oorzaak van deze
ontwikkeling is het teruglopend pas
sagiersbestand, omdat velen de voor
keur geven aan hun eigen auto. Daar
naast speelt de ontwikkeling van lo
nen en prijzen een grote rol. Ander
zijds wil de overheid juist het ge
bruik maken van het openbaar ver
voer bevorderen, omdat de verkeers-
ontwikkeling grote problemen stelt
en zeker stellen zal.
Waarschijnlijk zal Nederland in
1980 4 miljoen personenauto's tellen.
Daarna zal de groei trager gaan ver
lopen, maar niettemin moet rond de
eeuwwisseling op de 6 a 7 miljoen
personenautó's worden gerekend.
Het laat zich denken hoe de ver
keerssituatie er in het jaar 2000 zal
uitzien. Want nu reeds is de situatie
van het verkeer en vervoer in vele
Nederlandse gemeenten en streken
uitermate zorgwekkend.
We hoeven reesd nu maar aan de
voorbije paasdagen te denken met
zijn vele verkeersverstoppingen, we
hoeven maar op een drukke dag eens
naar Venlo te gaan, waar geen par
keerplaats te vinden is. En we zien
het in ons eigen Venray, waar in het
nieuwe centrumplan het juist de toe
komstige verkeerslijnen zijn, die ge
stalte gaan geven aan de nieuwe kom.
Vandaar dat met name in de nota
over de ruimtelijke ordening de re
gering pleit voor „uitbouw van het
openbaar vervoer" en „overschake
ling op het vervoer, zo snel mogelijk".
De ironie wil dat datzelfde open
baar vervoer, dat zonodig uitgebouwd
moet worden in moeilijkheden ver
keert en inkrimping van het aantal
lijnen overweegt. De streekvervoer-
bedrijven hebben het stormsein ge
hesen, want de verliezen kunnen
voor een deel slechts worden opge
vangen door voortdurende tariefs
verhogingen, die.... de mensen er
nu juist weer van weerhoudt de bus
te pakken (de eigen auto staat im
mers voor de deur).
Overigens is de terugloop van het
passagiersbestand niet de enige oor
zaak van de huidige moeilijkheden.
Ook de gestegen loonkosten bemoei
lijken de exploitatie van de ver-
voersonderiemingen. Bij de Neder
landse Spoorwegen kon men deze
kosten althans ten dele nog opvan
gen door een vergaande rationalisatie
(vereenvoudiging controle plaatsbe
wijzen, automatisering sein wezen en
wisselbediening enz.), maar bij de
autobusdiensten is dat vrijwel niet
mogelijk. Alleen de automatisering
van kaartverkoop en kaartbehande-
ling kunnen de personeelskosten
enigszins verminderen.
35 a 45 MILJOEN
De overheid geeft elk jaar onge
veer 70 miljoen gulden uit om niet
rendabele spoorlijnen van de N.S. in
stand te houden. Vergeleken met dit
vorstelijke bedrag doet het bedrag
Venray en W. Hendriks van De Ket-
sers, Venray
Op 22, 23 en 24 april worden in
café Lamers te Mill kaderwedstrijden
38/2 gehouden, waaraan Hub. van de
Laar van VOP uit Venray zal deel
nemen.
van 15 miljoen gulden dat de over
heid in 1970 in het busvervoer stak,
wel wat karig aan.
Dit jaar krijgt het streekvervoer
10 miljoen gulden meer, maar ook
daarmee kunnen de eindjes niet aan
elkaar worden geknoopt. Dat is even
min mogelijk door een drastische ta
riefsverhoging, want uiteindelijk
moeten de vervoersondernemingen
konkurreren met de personenauto.
Slechts door een sterke subsidie
verhoging (naar schating 35 a 45 mil
joen) zal het streekvervoer optimaal
kunnen funktioneren zonder binnen
de kortst mogelijke tijd in de rode
cijfers te belanden. Wordt deze sub
sidie niet gegeven, dan zal de ophef
fing van verschillende lijndiensten in
diverse streken van ons land wel
haast onvermijdelijk zijn en dat be
tekent uiteraard een geduchte han
dicap voor degenen, die dagelijks of
in elk geval geregeld gebruik maken
van het streekvervoer.
Hoe moeten de kinderen dan naar
school, hoeveel huismoeders kunnen
dan niet meer in de stad gaan winke
len, hoeveel bejaarden komen dan
praktisch gesproken hun woonplaats
niet meer uit? En wat gaan de pende
lende werknemers dan doen? Zij
moeten met de auto naar het werk,
de wegen raken overvol en er ont
staan penibele verkeerssituaties, die
de overheid nu juist wilde voorkomen
door de aangekondigde „uitbouw van
het openbaar vervoer."
KONSEKWENTIES
Het staat wel vast dat in de ko
mende kabinetsperiode de nieuwe
regering een oplossing zal moeten
vinden voor de problemen waarmee
het openbaar vervoer te kampen
heeft. De overheid kan zich nu wel
uitspreken voor een vergroting van
het aandeel van het openbaar ver
voer in het woon-werkverkeer, maar
zij kan de financiële konsekwenties
niet negeren.
Bevordering van het openbaar ver
voer zo, dat het ook voor autobezit
ters aantrekkelijk wordt, houdt on
dermeer een uitbreiding van het wa
genpark en het personeelsbestand in.
Dat kost geld.
Welslagen van de (ook door de re-
.gering) gewenste overschakeling op
openbaar vervoer dwingt dus wel
haast tot een stelsel van gesubsi
dieerd overleg. Niet het bedrijfs
economisch element, maar de maat-
schappelijk-economische rentabiliteit
zal dan het kriterium zijn.
Dit sociale nut zou de overheid
kunnen bewegen niet alleen de N.S.
en gemeentelijke vervoersbedrijven,
maar ook de streekvervoerondeme-
mingen zodanig te steunen, dat zij
kunnen blijven funktioneren.
Tot een dergelijke standpuntbepa
ling is de overheid echter nog niet ge
komen. Blijkens de nota over de
ruimtelijke ordening wil de regering
een goede funktionering van het
openbaar vervoer bevorderen, maar
aan de andere kant aarzelt zij de
konsekwenties uit haar woorden te
trekken, d.w.z. de door haar gewens
te uitbouw van het openbaar vervoer
voldoende te subsidiëren. De penibele
toestand van het streekvervoer
dwingt de overheid nu tot een prin
cipiële stellingname.
VOOR DEZE STREEK
Blijft nu vptfr ons echter de vraag
of de .nieuwe dienstregeling van de
Zuid-Ooster in mei a.s. al bepaalde
konsekwenties getrokken heeft. Dit
blijkt niet het geval te zijn. De dienst
regeling zal hetzelfde aantal lijnen te
zien geven als voorheen en men kan
dus nog via Heide en men kan naar
en van Boxmeer naar Venray. Wel is
intussen een groot vervoersonderzoek
aan de gang, waarin de Zuid-Ooster
verschillende lijnen, de bezetting, de
frequenties en de resultaten laat on
derzoeken. Afhankelijk van dat on
derzoek en het daaruit volgend over
leg met de betrokken gemeentebestu
ren is er wel kans, dat in november
a.s. wel de nodige veranderignen en-
of inkrimpingen gaan komen, zeker
als voordien de regering zich niet
uitgesproken heeft volgens welke
normen de Zuid-Ooster haar taak al
dan niet heeft te vervullen. Want de
Zuid-Ooster stelt rich op het stand
punt dat het niet haar taak is bepaal
de lijnen stil te leggen, doch dat het
de regering is, die hierover uitspraak
dient te doenDoet zij dat niet
dan geldt voor haar allleen het be
drijf s-economisch resultaat.