Na 25 jaren PMnHGEISRSIMGEN, EENVOOftSPOEDK Iffii Kerkelijke Diensten VAM0S A VER Architect P.W. LEROUukwam, zag en bouwde op. van 20 tot en met 26 dec. Vanuit het raam van zyn modern kantoor kijkt men by architect P. Lerou op een groep winterse bomen. Waar het zomers groen en levendig moet zijn, is het nu wat triest en doods Juist als voor 25 jaren toen veel in Venray triest en doods was. En juist die si tuatie was toen voor deze architect reden om naar Venray te ko men Ja, als we daar in die werkkamer van de heer Lerou weer eens terug kijken („moet dat nuop de voorbije 25 jaren, dan is het niet zo zeer om de succesrijke carrière van deze architect. Die toont zich toch wel in een reeks imposante gebou wen, ook in deze streek. Maar dan is het veel meer een terugbladeren in de geschiedenis. Een geschiedenis, die met recht de donkerste, doch ook wonderlijke periode van Venrays verleden genoemd wordtZijn vernietiging en zijn werkopstanding. En aan die wederopstanding heeft de architect en planoloog P. Lerou een groot aandeel gehad ROTTERDAM Als P. Lerou in 1931 aan de aka- demie in Rotterdam is afgestudeerd, blijft hij daar nog 2 jaar „van alles doen". In de dan volgende crisisja ren was hij overal waar werk was en sprong bevriende collega's bij. Zo is er dan veel vrije tijd, die hij besteedt aan de studie van de plano logie, ook al omdat hij medewerkte aan de uitbreidingsplannen van Overschie. Als de oorlog uitbreekt en zijn geboorteplaats Rotterdam ach terlaat als een grote brandende ru- ine is het feitelijk vanzelfsprekend dat hij terug gaat naar Rotterdam om zich daar met anderen achter de tekentafel in te zetten voor de Rot terdams wederopbouw. Een werk stuk, dat in zulk een omvang onge kend was, zijn samenstellers voor ontzaggelijke moeilijke problemen stelde, doch hen ook een stuk erva ring meegaf voor de toekomst Het is ook hier dat hij in een stu diegroep de gebroeders Magry leert kennen, verwoede planologen, waar van de een op het bureau van zijn vader werkt de ander bij de plano logische dienst in Maastricht. VENRAY Die toekomst lag voor de heer Le rou na de bevrijding in Niord-Lim- burg. Het stukje Nederland, dat een zware tol had moeten betalen aan de bevrijding, door bombardementen en door het feit dat het soms maanden gewoon slagveld was Jan Magry was hier al eerder tot planoloog benoemd, maar toen hij zich daadwerkelijk moest gaan in zetten om van de restanten een nieuw Noord-Limburg te maken, toen begreep hij wel dat dit in feite voor één man een onmogelijke taak was. Dat was de reden dat hij zijn vriend P. Lerou om hulp verzocht, die in een gevorderde auto zich naar Noord-Limburg begaf, waar hij einde 1944 door de toenmalige bur gemeester van Gennep drs. Banning begroet werd met de woorden: JE BENT EEN KNAPPE ALS JE HIER NOG WAT VAN MAKEN KUNT „Inderdaad was het <een trieste zaakzó weet architect Lerou zich nog te herinneren„veel ka pot en alles uitgestorven want de meeste mensen waren geëvacueerd." Er was zelfs geen onderkomen voor de toekomst-planners die zich eerst in Well zouden vestigen, maar uit eindelijk in een van de gastkamers van het Patersklooster terecht kwa men. Dat er ternauwernood Jcadas- ter-tekeningen waren, dat men maar moest improviseren, dat was nog al lemaal daaraan toeErger was, dat niet iedereen overtuigd was van het nut van deze „vreemde vogels", de zoveelste en schijnbaar voornaam ste instantie die zich in die dagen met de wederopbouw ging bemoeien. Men accepteerde het niet zo maar, dat vakmensen de verwoesting aan grepen om fouten uit het verleden te verwijderen en nieuwe toekomst mogelijkheden daarbij al in te plan nen. Men zag hen als de zoveelste bemoeials, die er oorzaak van waren dat half-verwoeste huizen helemaal werden opgeruimd en dat men kans liep van zijn eigen grond verdreven te worden „Met de ruiming en de sloop had den we echter totaal niets te ma ken aldus de heer Lerou, „maar de tweede kwestie heeft dikwijls kwaad bloed gezet. Maar wilde men de zaak weer open krijgen wilde men voorzieningen treffen voor het verkeer, wilde men fouten uit het verleden vermijden, dan kon dikwijls niet anders. Er moest nu eenmaal een verantwoord wederopbouwplan komen, dat de goedkeuring moest hebben van Maastricht, voordat er iets kon gaan gebeuren Als dat eerste plan dan van het tekenbord komt, schrikken Venrays vroede vaderen zich een rotje Daar ziet men in forse strepen een Julianasingel het smaal pedje gaan vervangen. Daar ziet men nieuwe wegen in Venray-Oost, waar toen nog twee huizen te vinden waren en een brandkuil. En hun reactie is, dat die planologen van Venray een stad willen maken, waar ze heelmaal niet gelukkig mee zijn. VENRAY-OOST „En we wilden er helemaal geen stad van makenWaarom ook? Niemand kon toen toch voorzien dat Venray een dergelijke ontwikkeling door zou maken, afgezien van an dere factoren als de ongekende groei van het verkeer, van welvaarts- en welzijnseisen, waaraan toen nog nie mand dacht...." zo verdedigt zich nu nog de toenmalige stedebouw- kundige. „Een ding was ons toen echter wel duidelijk en dat was dat de woningbouw jaren stil gestaan had en dat er op dat terrein dus een explosie te verwachten was. Daar voor moest dus ruimte komen, die qr volop lag tussen Servatius en de hoofdstraten van Venray. Voeg daar bij het feit dat men de verlegging van de spoorlijn NijmegenVenlo tot vóór St. Servatius overwoog, dan was het duidelijk dat we de toekom stige uitbreiding van Venray naar het oosten plande. Een ander punt was, dat een uit breiding van het verkeer ook een duidelijke zaak was. (Al had geen mens erg in het feit, dat we nu bij na verdrinken in al die auto's). De vrij nauwe kom-straten zouden dat niet aan kunnen dus planden we een rondweg, die we stoutweg „singel" noemden en waarlangs we wat grote re huizen wilden hebben: de Julia nasingelHet heeft heel wat pra ten gekost om Venrays raad van de absolute noodzaak van deze plannen te overtuigen Ja, en zo hebben we dan de aan zet mogen maken voor het nieuwe en na-oorlogse Venray....", aldus architect Lerou, die daarbij wel ver geet te vertellen, dat hij het leeu wenaandeel daarin had, omdat de heer Magry in de periode behoorlijk ziek is geweest .en later nog 3V2 jaar onder dienst moest. Via het Patersklooster, via een half gerepareerde woning aan de Sta tionsweg, via een barak in de Mgr. Nolensstraat zijn de grondlijnen tot stand gekomen voor het nieuwe Venray, dat in die dagen meer te stellen had met kippenhokken en noodwoningen, dan zich te realise ren dat inderdaad een nieuwe tijd gekomen was, die zich aanvankelijk aandiende met ontginningen van Peelplan Zuid van Vredepeel en Meerselse Peel doch die later sterk geaccentueerd werd door het feit dat fabrieken gingen verrijzen daar waar Venray voor 25 jaren het puin van zijn kapotte woningen neergooide. DE 12 GEMEENTEN die de beide planologen een „nieuw RADIO - T.V. - WASAUTO MATEN - CENTRIFUGES EN ALLE ANDERE ELECTRISCHE HUISHOUDELIJKE APPARA TEN. ROERMOND: LAURENTIUS- PLEIN9TEL. 5154 - HELDEN- PANNINGEN: MARKT 59TEL. 1300- VENRAY: LANGSTR. I TELEFOON 3030 jasje moesten aanmeten" zijn intus sen 25 jaren ouder geworden. Wat zegt de stedebouwkundige van toen en de architect van nu over het werk van die dagen? „Daar zou men een hele dag over kunnen praten en dan is nog lang niet alles gezegdHet was feite lijk een lugubere zaak in die dagen planoloog te spelenWant wat had men feitelijkGegevens be stonden er nauwelijks. Je werd naar een kapot Noord-Limburg ge stuurd met de boodschap: denk er aan ,het raakt hier in het westen hardstikken vol en in de toekomst zullen de mensen naar Groningen, Friesland, Drente en Noord-Limburg en daar was nog geen materiaal om daken en ruiten te herstellen, laat staan nieuwbouw te plegen. Je werd een soort dictator, die niets te zeggen had, omdat er niets was. En toch moesten we een toekomst zien te vangen, waarvan niemand feitelijk iets zeggen kon. Prognoses over be volkingsgroei, over uitdeiing van het verkeer, om maar eens twee belang rijke dingen te noemen voor een pla noloog, ontbraken of waren zeer on volledig. Had je zelf een bepaalde toekomst visie, dan waren er de gemeentera den, die je daar nog lang niet van overtuigd had, omdat die de situatie weer heel anders bekekenEr hadden met die wederopbouw zoveel instanties te doen dat je door de bo men het bos niet meer kon zien. In zo'n situatie te moeten werken was soms alles behalve plezierig, temeer waar je een bepaald wantrouwen van het publiek, dat je als de groot ste boeman van alles zag, overal kon proeven(Men dacht dat wij ont eigenden.) Daarbij speelde dat er onnoemelijk veel beperkende maatregelen waren. Wat kon er feitelijk (en wat kan vandaag de dag nog) op het gebied van woningbouw. Je kon prachtige plannen maken maar het resultaat was, dat alles zo dicht mogelijk op elkaar kwam te zitten, vanwege de kosten, vanwege de hurenWie durfde met parken, plantsoenen, groenstroken aan te komen in een tijd dat de mensen geen onderdak hadden en dat miljoenen gestoken moesten- worden in nood-onderko mensWie durfde verkeerslijnen trekken, machtig brede wegen pro jecteren, als je zelf in een gevorder de wagen reed en de grootste ver keersdeelnemer nog kar en paard waren, omdat er geen deviezen wa ren voor benzine, laat staan auto's? Wie durfde denken aan groots opge zette sportparken, speelgelegenheden als de opengevallen en ontruimde ruines de jeugd de nodige ruimten gaven om te spelen Wie durfde denken aan een toe komst, die we thans beleven nu we welvaart kennen en zorgen moe ten hebben voor ons welzijn, ter wijl we toen gierig stonden te kij ken naar de dakpannen, die van een gesloopt gebouw kwamen. Daar konden we een ander huis toen lekvrij mee maken Zo is het werk van die planologen van toen bescheiden gebleven, be scheiden moeten blijven, noodge dwongen. Dat is misschien maar goed ook, want daardoor is een la tere stormachtige ontwikkeling wel licht anders en beter opgevangen kunnen worden. Het wederopbouw plan is al lang niet meer. Het heeft als grondslag gediend voor plannen- in-hoofdzaken, voor uitbréidiiigs- en bestemmingsplannen en die zijn op hun beurt weer de grondslag gewor den voor het Venray-van-nu. Natuurlijk denk je nu zelf ook wel eens als we dat toen zo en zo gedaan hadden, was het misschien nu een stuk gemakkelijker geweest. Maar nakaarten helpt zo weinigDe planologen-jas hangt alweer jaren aan de kapstok en de architect staat nu achter de tekentafel, al is plano logie en architectuur thans gelukkig zo verweven, dat je toch altijd pla noloog blijft, ook al is de hoofdzaak bouwen. Het feit dat ik in Venray ben blijven wonen, dat mijn gezin er zich gelukkig voelt, ondanks het aanvankelijke wantrouwen, toont toch wel aan, dat minstens die men sen tevreden zijn met het werk, wat 25 jaren geleden begon BOUWWERKEN Ja, die architect van nu; de ont werper van dekerk van Ysselsteyn, van Venrays pastorie, van flats in West en Zuid, van een Albert Heyn, van een Boschveldcollege en van oud Desselke, de Hoge Beek, de Zuid ooster, zijn eigen huis (om alleen maar enkele „Venrayse" werken te noemen), heeft nu zelf te maken met stedebouwkundigen, met planologen, met welstandscommissies. Wat is zijn oordeel nu? Dat nog altijd de architect te veel aan banden wordt gelegl, is het rap pe antwoord, dat er niet om liegt Dat er nog steeds behalve de finan ciën, remmen worden aangeslagen, die onnodig en nutteloos zijn. „Ik heb me vooral gespecialiseerd op middelbare scholenbouw", aldus de heer Lerou, die op dat terrein een behoorlijke staat van dienst de zijne mag noemen (Venray, Kerkrade, Heerlen, Schaesberg en Venlo) „maar hoeveel scholen worden ge bouwd zo, dat de jeugd er zich lek ker in thuis voelt Te lang, zijns inziens, is de stede- bouwkundige alleen-heerser geweest binnen wier lijntjes de architect te blijven heeft, kost wat kost. Die pe riode is aan het verdwijnen. Er komt gelukkig meer „inspraak". De men sen, die in de toekomst in nieuwe plannen moeten wonen en werken, moeten toch ook eens naar voren kunnen brengen, hoe zij dat graag Zaterdagavond 19 dec.: om 7 uur jaargetijde voor Piet Verschuuren. Zondag: 4e zondag van de Advent. Om 7.30 leesmis voor de parochie; 9 uur hoogmis voor Elisabeth Reint- jes-De Lauw; 10.30 leesmis voor de overleden fam. van het bruidspaar Lommen-J enniskens. Maandag: 7.30 leesmis voor Jo van Meijel; 8 uur leesmis voor Elly Loo- nen, Elly van Berlo. Dinsdag: 7.30 leesmis voor Chris Gooren en echtgenote; 8 uur leesmis voor Petronella Litjens; 's avonds om 7.30 boeteviering. Woensdag: 7.30 leesmis voor Ger- rit Camps; 8 uur leesmis voor over leden ouders; 's avonds om 7.30 boe teviering. Donderdag: vigilie van Kerstmis. 7.30 leesmis voor Frans Janssen; 8 u. leesmis voor overl. fam. Weijs-De- riks. Vrijdag: Kerstmis. 12 u. kerstmis voor de parochie; t.00 leesmis voor Catharina van Soest-Verhoeven v.w. de bejaardenver.; 9 uur leesmis voor de overleden fam. Philipsen-Lens- sen; 10.30 hoogmis voor de parochie. Zaterdag: 2e Kerstdag. Om 7.30 leesmis voor Josephina Michels- Kersten; 10.30 leesmis voor Theodora Martens-Heesen. Akolieten in de week: 7.30 Ferdy Lucassen; 8 uur Harry Voermans. Zondag: 7.30 Harry en Bert van Hees; 9 uur J. Voermans, J. Voer mans, M. Janssen en Frans Voer mans; 10.30 W. en Ton Cornelissen. Kerstmis: 12.00 W. Cornelissen, Ton Cornelissen, P. en L. Reintjes; 7.30 Frans Voermans; 9 uur J. Voer mans en J. Voermns; 10.30 J. Koe nen, M. Koch, Th. Stevens, M. Jans sen. 2e Kerstdag: 7.30 J. Heidens, W. Cornelissen; 9 uur M. van Vegchel, P. en L. Reintjes, Frans Voermans; 10.30 Harry en Bert van Hees. RECTORAAT HEIDE Zondag: 4e zondag van de Advent. 7.30 leesmis voor Thomas Michels en Elisabeth Rongen; 10 uur Hoogmis voor het rectoraat. Akolieten: Ger- rit Michels en Gerrit Spee. Misdienaars van de week: Martien Poels en Peter Nellen. Maandag: 7.30 leesmis voor de overl. familieleden van Heijster. Dinsdag: 7.30 leesmis voor Joost Camps. Van 7.007.30 biechtgele genheid. Van 17.458.15 uur boete viering. Van 8.309.00 uur boetevie ring. Van 99.30 boeteviering. Woensdag: 7.30 leesmis t.b.i. Van 77.30 uur biechtgelegenheid. Van 7.458.15 uur boeteviering. Van 8.30- 9 uur boeteviering. Van 99.30 uur boeteviering. Donderdag: 7.30 leesmis t.b.i. Om 22 uur is de Nachtmis. Vrijdag: Hoogfeest van Kerstmis. 22 uur Nachtmis voor de overl. ou ders Engelbertus Nellen en Helena Ruttén. Misdienaars van de Nacht mis: Bertje van Well, Tonny en Jos Michels, Jan en Frank Gielens en Tonny Arts. Te 7.30 Dageraadsmis voor het rectoraat. Na de Dageraads mis wordt de H. Communie naar de zieken gebrcaht. Te 10 uur Dagmis voor Martinus Peeters en Johanna Gerrits. Misdienaars van de Dagmis Bertje en Jan Maas, Louis en André van Osch, Rikie Gielens en Bertje van Well. Te 3 uur Lof. Zaterdag: 2e Kerstdag. H Stefanus. Te 7.30 leesmis t.b.i. van de familie Geurts. Misdienaars: Tonny Arts en Rikie Gielens; 10 uur Hoogmis voor het rectoraat. Misdienaars van de Hoogmis: Martien Poels, Peter Nel len, Tonny en Jos Michels, Jan en Frank Gielens. Te 19.30 Avondmis voor het rectoraat. Kerkpoetsen: Truus Rutten en Mia Janssen. RECTORAAT VEULEN Zondag: 4e zondag van de Advent. 8 uur leesmis tot bijz. intentie fam. van Ooi; 10 uur Hoogmis overl. ouders Schreurs-Peters. Maandag: 8 uur Hoogmis voor zal. Rector J. Geurts (C.). Dinsdag: 8 uur leesmis voor zal. Leonardus de Lauw; 's avonds om 1 uur boeteviering, daarna H. Mis intentie voor de verlaten zielen (B.). Woensdagmorgen geen H. Mis; 11 uur voor de kinderen H. Mis inten tie voor de verlaten zielen (v. W.); 's avonds 7.30 boeteviering, daarna H. Mis, intentie overl. ouders Wak kers-van Kempen. Donderdag: 8 uur leesmis jgt. Hen- dricus Holtakkers en echtgenote. Vrijdag: Hoogfeest van Kerstmis. 5 uur Nachtmis intentie zal. Rector zouden doen, op welke manier zij tich daarin gelukkig en pretitg voe lenEr komen psychologen en so ciologen aan te pas, architecten, maar ook de gewone huismoeder, die haar eigen wensen heeft. Dat is een gelukkig ding, want alleen door zo'n samenspel is het mogelijk het opti male te bereiken. We hebben allemaal, de een meer, de ander minder, welvaart gekregen. Welvaart, die het welzijn kan bevor deren ,maar ook bederven. Bij die welzijns-bevordering spelen stede- bouwkundige en architect een grote rol. Een grote rol mits er goed sa menspel is.... Trouwens welzijns bevordering is alleen mogelijk als we allemaal samenwerkenEn dat zal zeker een van de grootste op gaven worden voor de komende 25 jaren J. Geurts (B.)8 uur leesmis voor de parochie; 10 uur Hoogmis jgt. voor zal. Jan Reintjes; 2.30 namiddag oefening van Kerstmis. Zaterdag: 2e Kerstdag. 8 uur lees mis overl. fam. Geelen; 10 uur Hoog mis voor zal. Jac. Geurts en Wilhel- mina Croymans; 's avonds 7.30 lees mis tot bijz. intentie van een zieke (Cr.). Elke morgen voor of na H. Mis gelegenheid om te biechten. 20 dec. lector: Jos Verhoeven. Akolieten 20 dec. en Nachtmis: G. van Staveren, H. Drabbels, M. Clas sens. Hoogmis 25 en 26 dec.: Geert Clas sens, Jan Houben, Jan Kunen. RECTORAAT SMAKT Zaterdag 19 dec.: 7 uur Eucharis tieviering met volkszang tot int. van fam. Wijnhoven-Braun. Zondag: 4e zondag van de Advent. 7.30 H. Mis voor H. Janssen; 10 uur Euch. viering met volkszang voor Peter Koenen en Christina Koenen. Diensten tijdens de Kerstdagen: Woensdag: 7 uur Boeteviering. Donderdag 24 dec. en vrijdag 25 dec.: 12 uur NACHTMIS t.i.v. Leo Koopmans; 8 uur H. Mis t.z.i.; 10 uur Euch. viering met volkszang voor vader van Dijk en zoon Ser. 2e Kerstdag: geen H. Mis om 7.30 uur; 10 uur Euch. viering met volks zang voor overl. fam. Evers-Koenen; 7 uur 's avonds: Euch. viering met volkszang voor fam. Wijnhoven. Diensten gedurende de week van 27 dec. t.m. 2 januari: Zondag: 7.30 H. Mis voor H. Jan sen; 10 uur gez. Mis voor mevr. Thijssen-Geurts. Woensdag: 8.30 voor Gertruda J enniskens-Droessen. Donderdag: 8.30 voor overl. ouders de Haart-Creemers. Oudejaarsavond geen avondmis. Vrijdag: Nieuwjaarsdag. 7.30 H. Mis voor H. Janssen; 10 uur gez. H. Mis voor Gerrit Janssen. Zaterdag: 7 uur avondmis tot int. van fam. Wijnhoven-Braun. RECTORAAT VREDEPEEL Zondag: 4e zondag van de Advent. 7.45 vroe,gmis t.b.i.; 10 uur hoogmis voor de zielerust van overledenen. Kollekte voor de Adventsaktie: La tijns Amerika. Maandag: t.b.i. Dinhdag: t.b.i.; 1.930 Boeteviering. Woensdag: t.b.i. (Horst); 19.30 Boe teviering. Donderdag: VIGILIE van Kerst mis. 8.45 Eucharistieviering v. d. schooljeugd; 19.3020.30 uur Biecht gelegenheid; geen avondmis. Vrijdag: Hoogfeest van Christus' Ge boorte. 24.00 pl. nachtmis t.b.i;. 8.30 dageraadsmis tot int. van fam. Jans- sen-Timmermans; 10.30 pl. hoogmis voor het geestelijk en tijdelijk wel zijn van de parochianen; 3 uur Lof. Zaterdag: 2e Kerstdag. Geen vroeg mis; 10 uur hoogmis t.b.i.; 19.30 uur avondmis t.b.i. NOTICIAS RELIGIOSAS Y GENERALES PARA LOS ESPANOLES DE VENRAY Y ALREDEDORES El domingo proximo es el ultimo domingo del Adviento. A las diez y media Misa con cantos en Castellano. El padre Juan ha avisado a Piet Stoks que debe pasar también por la Veltumse Kleffen: se conformen Vds cuanto a la parada. El domingo proximo, después de la Misa el padre Juan espera de todos Vds un pro- posito cuanto a la Misa de gallo en la proxima vigilia de pascua de Na- Vidad. El domingo, dese las diez, cadauno puede confesarse en Cas tellano; ademas, al principo de la Misa se celebrara un acto liturgico publico de penitencia. Para auellos felices espanoles que con ocasión de las próximas fiestas de Navidad van a Espana, el Insti- tuto Espanol de Emigración ha esta- blecido en la frontera de Irün una serie de servicios, dedicados funda- mentalmente a la orientación e in- información en cuantas dificultades puedan surgir a los mismos en la „Casa del Trabajador de la expre- sada ciudad, por si tuvieran necesi- dad de pernoctar o hacer cualquiera de las comidas en las fechas men- cionadas, como, asimismo, cualquier asistencia que precisen los interesa- dos y las familias .que les acom- panan. A los citados servicios hay que anadir la presencia de Asistentes So dales en las estac'iones de Irün y Port-Bou que, ademas de su función informativa, se encargaran de reex- pedir los equipajeis y otros enseres personales que por cualquier circun- stancia no pudiean llevar consigo los interesados en el momento del paso de la frontera, como igualmente, les orientaran sobre aquellas situaciones de excepción que puedan presentar- se en su retorno, como son ba jas por enfermedad, reclamaciones por car- gas familiares, etc. Se advierte a los trabajadores que se van de vacacioneslas restricciones existentes en Francia en cuanto al paso de moneda. Todos aquellas per- sonas que atraviesan el citado pais, tienen la obligación de declarer la moneda o divisas de que sean por- tadores para que al paso de fron tera con Espana no se les ponga ob- jeción alguna.

Peel en Maas | 1970 | | pagina 2