VENRAY uit de lucht
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 No. 42
EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
0 PEEL EN MAAS lü
EEN SMEUÏG VERHAAL VAN GERARD KRUIJSEN
We hebben al eens eerder in dit blad een reportage gebracht over
Gerard Kruysen, de besnorde Venrayse fotograaf, die in zyn eentje
de E3 weg gevolgd heeft van Lissabon tot Stockholm en daaraan
behalve veel knappe feto's ook een leuk verhaal wist te vertellen.
Deze week verraste hij vriend en vijand door in de leeggekomen
zaak naast de ztfne in de Grotestraat, een paar jcekels van lucht
foto's te plaatsen van ens dierbaar Venray
,En Uw verslagger, nieuwsgierig als
altijd, was er als de kippen bij, om
te vi ga en hoe hij die weer op die kop
had getikt. Gerard Kruysen bleek ze
ze niet op de kop gekikt te hebben,
maar ze zelf te hebben genomen.
EN ZO IS HET GEKOMEN
„Ja", vertelt deze fotograaf, „Ik
heb nog al eens bedirijfsfoto's te ma
ken. Behalve industrieën hier ter
plaatse, heb ik bijv. de Centrale
Boerenleenbank in Eindhoven en an
deren tot klamst. En zo nu en dan, bij
een uitbreiding of zo, dan vragen ze
je om ook daarvan maar een leuke
wiek te nemen. Dan miste ik de mo
gelijkheid voor het maken van een
luchtfoto, zoals ik die graag wilde
hebbenWant luchtfotografie is
meeste mensen wel denken. Want als
je het vliegveld Beek belt, kun je
zon ding met piloot en al huren,
per uur, per dag of net zo lang als
je wilt. Je hebt dan nog de keus uit
verschillende toestellen afhankelijk
van Cs grootte van het gezelschap.
Maar dan ben je nog steeds niet aan
het fotograferen.... Want je krijgt
met het Ministerie van Defensie te
doen, zo gauw je feto's uit de lucht
van ons dierbaar Nederland gaat
maken. En dus sta je op de stoep bij
dat MinisterCe om de nodige vergun
ningen. Die krijgt men dan wel, mits
mlen aan bepaalde voorwaarden vol
doet en geen militaire objecten fo
tografeert of dingen, die het minis
terie liever niet heeft zoals bijv. sta
tions
bulilten moest gaan hangen en dan in
een gapende afgrond keek was de
tweede ondervinding, die we op de
den. We zaten vast met een safety-
belt aan onze stoel, maar we hebben
er wel eens scheel naar toe gekeken,
naar die veiligheidsgordelWant
als zo'n ding het begeeft, kun je wel
„dag moeder" zeggen. Je bent onder
voor je er erg in hebt zeggen de
vaklui
De derde ondervinding was, dat we
met stralend weer iin Beek vertrok
ken, maar toen we eenmaal boven
waren, zaten te verrekken van de
kouMens, wat hebben we toen
kou geleden
VENRAY VANUIT DE LUCHT
Maar dat alles was vergeten toen we
de eerste keer Venray van bovenaf
bekeken. Sjonge, je hoeft geen chau-
venist te zijn, om toch trots te wor
den als je de prachtige wegen ziet,
het vele groen, de ©note complexen
gebouwen en instellingen, de riante
aanleg van industrieterreinen.... Je
komt dain ogen tekort om te kijken
in Nederland feitelijk een zaak van
een paar grote bedrijven en die heb
ben waslijsten voor staan met wen
sen en verlangens. Voordat die soms
verwezenijlkt zijn, is zo'n bedrijf
bezig en is me een order langs de
neus gegledenJa, wat doe je
dan
DEFENSIE
Op de eerste plaats moet je na
tuurlijk een camera hebben, die dat
werk eventueel aan kanEn die
had ik, want de Hasselblad-camera
blij'klt voor dat werk buitengewoon
geschikt (wat ook blijkt uit heit feit
dat de astronauten zo'n ding gebrui
ken voor hun maanrvluchten)
Meit het normaal optiek van 80 mm
en een telelens van 150 mm ontgaat
het néel®
Op de tweede plaats moet je een
vliegtuig hebben. Daaraan is ook
veel gemakkelijker te komen, dan de
Nu als dat allemaal gebeurd is, be
let niemand je luchtfoto's te maken.
Het enige beroerde is, dat je naar
Beek moet rijden, terwijl hier een
vliegveld vlak langs de deur - ligt.
Maar het schijnt nog steedis onmege-
'ijk dat dit vliegveld in de Peel ge
bruikt kan worden door andere dan
militaire vliegen en dus.
OP NAAR BEEK
Ja de eerste keer was het wel een
onderneming voor mijn assistent en
mij. Omdat we met z'm tweeën wa
ren, kregen we een Cesn.a toegewe
zen, En-omdat het om luchtfotografie
ging, haakte men de deur er maar
vast af, zodat je geen enkel beletsel
had om te fotograferenZo zei
men op het vliegveld.Maar dat
het daar dioor ontiegelijk ging toch
ten in dat ding, teen we goed en wel
in de lucht zaten, dat kregen we pas
in de gaten toen wel al op Venray
aan gingen
En dat je om te fotograferen naar
en om te fotograferen
Mijn assistent had de eerste f toto's
boven de E3 weg gemaakt in Venlo
en nu was het beurt om Venray „te
schieten". Na nog eens aan de vei-
11gheidisgordel geprutst te hebben,
stak ik mijn hoofd naar buiten voor
de eersite Venray-foto's. Maar flop
zeil de wind en weg was mijn bril.
Als de een of andere boer tof zijn
verwondering onder Leunen een koe
met een bril op heeft zien lopen, dan
is het de mijneGeen mens die je
vertelt, dat. zo'n ding je van je hoofd
vliegtZonder bril ben ik vrij
hopeloos, maar desondanks zijn er 'n
serie foto's van Venray klaar geko
men, waar ik toch wel een tikketltje
trots op ben.
LATER
zijn we nog eens terug geweest.
toen wisten we waar Abraham de
mosterd haalde, hadden dikke truien
aan, stofbrillen of en wat dies meer
zij en het resultaat is dat ik wat
Venray betreft nu een hele serie fo
to's heb, die Venray vanuit de lucht
behoorlijk weergeven
En met een breed gevaar toont Ge
rard Kruysen het resultaat van en
kele vluchten boven Venray. Men
vindt er goede specimen van Ln zijn
etalage, terwijl we hierbij enkele,
naar we dachten, markante punten
nog eens hebben afgedrukt
NIET SIMPEL
Het mag dan waar zijn wat Gerard
Kruysen vertelt, namelijk dat van
uit de lucht een bepaald complex in
eens een heel ander beeld te zien
geeft, dan men zich aanvankelijk
had voorgesteld en dat dat dus weer
zijn complicaties meebrengt, want
dat je dan plotseling een andere
„aanvliegroute" moot nemen en maar
weer opnieuw proberen, we dachten
toch dat Venray vanuit de lucht er
best afgekomen is