VENRAY uit de lucht WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 No. 42 EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG 0 PEEL EN MAAS lü EEN SMEUÏG VERHAAL VAN GERARD KRUIJSEN We hebben al eens eerder in dit blad een reportage gebracht over Gerard Kruysen, de besnorde Venrayse fotograaf, die in zyn eentje de E3 weg gevolgd heeft van Lissabon tot Stockholm en daaraan behalve veel knappe feto's ook een leuk verhaal wist te vertellen. Deze week verraste hij vriend en vijand door in de leeggekomen zaak naast de ztfne in de Grotestraat, een paar jcekels van lucht foto's te plaatsen van ens dierbaar Venray ,En Uw verslagger, nieuwsgierig als altijd, was er als de kippen bij, om te vi ga en hoe hij die weer op die kop had getikt. Gerard Kruysen bleek ze ze niet op de kop gekikt te hebben, maar ze zelf te hebben genomen. EN ZO IS HET GEKOMEN „Ja", vertelt deze fotograaf, „Ik heb nog al eens bedirijfsfoto's te ma ken. Behalve industrieën hier ter plaatse, heb ik bijv. de Centrale Boerenleenbank in Eindhoven en an deren tot klamst. En zo nu en dan, bij een uitbreiding of zo, dan vragen ze je om ook daarvan maar een leuke wiek te nemen. Dan miste ik de mo gelijkheid voor het maken van een luchtfoto, zoals ik die graag wilde hebbenWant luchtfotografie is meeste mensen wel denken. Want als je het vliegveld Beek belt, kun je zon ding met piloot en al huren, per uur, per dag of net zo lang als je wilt. Je hebt dan nog de keus uit verschillende toestellen afhankelijk van Cs grootte van het gezelschap. Maar dan ben je nog steeds niet aan het fotograferen.... Want je krijgt met het Ministerie van Defensie te doen, zo gauw je feto's uit de lucht van ons dierbaar Nederland gaat maken. En dus sta je op de stoep bij dat MinisterCe om de nodige vergun ningen. Die krijgt men dan wel, mits mlen aan bepaalde voorwaarden vol doet en geen militaire objecten fo tografeert of dingen, die het minis terie liever niet heeft zoals bijv. sta tions bulilten moest gaan hangen en dan in een gapende afgrond keek was de tweede ondervinding, die we op de den. We zaten vast met een safety- belt aan onze stoel, maar we hebben er wel eens scheel naar toe gekeken, naar die veiligheidsgordelWant als zo'n ding het begeeft, kun je wel „dag moeder" zeggen. Je bent onder voor je er erg in hebt zeggen de vaklui De derde ondervinding was, dat we met stralend weer iin Beek vertrok ken, maar toen we eenmaal boven waren, zaten te verrekken van de kouMens, wat hebben we toen kou geleden VENRAY VANUIT DE LUCHT Maar dat alles was vergeten toen we de eerste keer Venray van bovenaf bekeken. Sjonge, je hoeft geen chau- venist te zijn, om toch trots te wor den als je de prachtige wegen ziet, het vele groen, de ©note complexen gebouwen en instellingen, de riante aanleg van industrieterreinen.... Je komt dain ogen tekort om te kijken in Nederland feitelijk een zaak van een paar grote bedrijven en die heb ben waslijsten voor staan met wen sen en verlangens. Voordat die soms verwezenijlkt zijn, is zo'n bedrijf bezig en is me een order langs de neus gegledenJa, wat doe je dan DEFENSIE Op de eerste plaats moet je na tuurlijk een camera hebben, die dat werk eventueel aan kanEn die had ik, want de Hasselblad-camera blij'klt voor dat werk buitengewoon geschikt (wat ook blijkt uit heit feit dat de astronauten zo'n ding gebrui ken voor hun maanrvluchten) Meit het normaal optiek van 80 mm en een telelens van 150 mm ontgaat het néel® Op de tweede plaats moet je een vliegtuig hebben. Daaraan is ook veel gemakkelijker te komen, dan de Nu als dat allemaal gebeurd is, be let niemand je luchtfoto's te maken. Het enige beroerde is, dat je naar Beek moet rijden, terwijl hier een vliegveld vlak langs de deur - ligt. Maar het schijnt nog steedis onmege- 'ijk dat dit vliegveld in de Peel ge bruikt kan worden door andere dan militaire vliegen en dus. OP NAAR BEEK Ja de eerste keer was het wel een onderneming voor mijn assistent en mij. Omdat we met z'm tweeën wa ren, kregen we een Cesn.a toegewe zen, En-omdat het om luchtfotografie ging, haakte men de deur er maar vast af, zodat je geen enkel beletsel had om te fotograferenZo zei men op het vliegveld.Maar dat het daar dioor ontiegelijk ging toch ten in dat ding, teen we goed en wel in de lucht zaten, dat kregen we pas in de gaten toen wel al op Venray aan gingen En dat je om te fotograferen naar en om te fotograferen Mijn assistent had de eerste f toto's boven de E3 weg gemaakt in Venlo en nu was het beurt om Venray „te schieten". Na nog eens aan de vei- 11gheidisgordel geprutst te hebben, stak ik mijn hoofd naar buiten voor de eersite Venray-foto's. Maar flop zeil de wind en weg was mijn bril. Als de een of andere boer tof zijn verwondering onder Leunen een koe met een bril op heeft zien lopen, dan is het de mijneGeen mens die je vertelt, dat. zo'n ding je van je hoofd vliegtZonder bril ben ik vrij hopeloos, maar desondanks zijn er 'n serie foto's van Venray klaar geko men, waar ik toch wel een tikketltje trots op ben. LATER zijn we nog eens terug geweest. toen wisten we waar Abraham de mosterd haalde, hadden dikke truien aan, stofbrillen of en wat dies meer zij en het resultaat is dat ik wat Venray betreft nu een hele serie fo to's heb, die Venray vanuit de lucht behoorlijk weergeven En met een breed gevaar toont Ge rard Kruysen het resultaat van en kele vluchten boven Venray. Men vindt er goede specimen van Ln zijn etalage, terwijl we hierbij enkele, naar we dachten, markante punten nog eens hebben afgedrukt NIET SIMPEL Het mag dan waar zijn wat Gerard Kruysen vertelt, namelijk dat van uit de lucht een bepaald complex in eens een heel ander beeld te zien geeft, dan men zich aanvankelijk had voorgesteld en dat dat dus weer zijn complicaties meebrengt, want dat je dan plotseling een andere „aanvliegroute" moot nemen en maar weer opnieuw proberen, we dachten toch dat Venray vanuit de lucht er best afgekomen is

Peel en Maas | 1970 | | pagina 17