WELKOM in VENRAY via gevaarlijke toegangswegen m INGEZONDEN Politierechter 599.- 773.- 899.- TUMMERS- PULS PULS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Kath. Plattelands- Jongeren aid. Venray Tummers brengt automatisch was- WjTfB^WlT^ i sen binnen ieders bereik. Let u eens m Sa S ha op deze Philips automaten en kijkt u fl BI I g eens naar de TIPS (Tummers inruil-**» 1 AaLé premies). Tummers biedt u méér voordelen. Komt u eens naar onze speciaalzaak. m VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1970 No. 37 EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG IS I GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS IS GOEDKOPER DAN U DENKT "ÏYMT'EPRUS 13 et Mr mm. AJONNEMENTS- PIUS PE| KWARTAAL til [M«M Vprq Ut) Drie krantenknipsels uit een aantal bladen van vorige week: De Gelderlander weet te vernielden dat in de bocht in de provinciale weg bij Maashees de zoveelste wagen tegen de oprij kanten is ge vlogen en over de kop is geslagen. De Helmonde Courant weet te vertellen dat bij het kruispunt op de Rips weer twee doden zijn gevallen bij een botsing op dit intussen meer dan beruchte kruis punt. Laten we dan tenslotte ons eigen blad van vorige week ne men, waarin het zoveelste ongeluk op de kruising Midden Peelweg- Deumeseweg staat beschrevenDat is het welkom in Venray. DE AF- EN TOE V OER WEGEN van ons dierbaar Venray zijn na de oorlog vooral van oost tot west be langrijk verbeterd. Door de aanleg van de Middenpeelweg en de daar bij behorende Beekweg is een vrij snelle verbinding geschapen met het westen, deels ook naar het zuiden. De Deurneseweg zorgt op zijn beurt voor een behoorlijke verbinding met Helmond en Eindhoven, terwijl de doortrekking van de weg (waarover U elders meer leest) binnen afzien bare tijd het verkeer in het centrum vrij sterk ontlasten zal De weg naar Maashees en aan sluiting op het Brabantse wegennet is door de verbetering van de Maas- heseweg althans voor wat het eerste gedeelte betreft vrij goed te noemen. Met de noord-zuid-verbindingen is het daarentegen nog niet zo den derend. De provinciale weg Venray- Horst-Venlo wordt vrij druk bere den, doch zal ontlast worden als eindelijk eens de nieuwe weg van Venlo naar Maashees gerealiseerd wordt. Men is daar intussen mee bezig, al remt geldgebrek de nodige voortvarendheid in deze. En de rijksweg, die later deze zuidverbin ding nog sneller en beter maken ligt nog in het verre verschiet GEVAARLIJK De krantenknipsels van een week tonen al aan, dat de nieuwe wegen allerminst ook veilige wegen zijn. De kruispunten bij de Rips en El- sendorp, de brug o-ver het Defensie kanaal hebben verschillende dode lijke slachtoffers geëist. De brede en goede wegen nodigen uit om de gas pedaal maar eens extra te bedienen, terwijl kennelijk het plaatselijk ver keer daarmede te weinig rekening houdt en andersom. Ondanks waar schuwingsborden en wat dies meer zij, gebeuren er telkens opnieuw de vreselijkste ongelukken, veelal met dodelijke afloop. Datzelfde geldt voor het kruispunt DeurnesewegMiddenpeelweg. Ter wijl men hier het mee9t gewenste overzicht heeft voor het van links en rechts aanrijdende verkeer, gaat er praktisch geen week voorbij of het is raak. Hier is de schade dan mees tal van materiële aard, maar daar om nog altijd pijnlijk. Trouwens de Middenpeelweg is op zichzelf ook naar het zuiden toe berucht. De af zwenking naar Veulen, het kruispunt bij America, de weg naar Griendts- veen, de afzwenking naar Sevenum, ze hebben allemaal hun doden reeds gevraagd en zijn nu uiteindelijk met waarschuwingslichten voorzien ge worden, om toch maar aan te geven, dat hier een voorrangsweg loopt. Dat deze voorrangsweg nog altijd door een dorp als Ysselsteyn gaat en daar de nodige schrik oplevert voor jong en oud, toont weer eens temeer aan, dat de weg-ontwer- pers de ene keer uit zuinigheid daartoe gedwongen, de andere keer door een zekere nonchalance nog steeds niet begrijpen dat het snelverkeer niet alleen geweldig in omvang toeneemt doch ook in snelheid MAASHESEWEG De Gelderlander heeft „een stu die" gemaakt van de situatie vóór Maashees, waar de daar gelegen bocht een zekere lugubere ver maardheid begint te krijgen, omdat vooral in de avonduren daar nog al eenis auto's het spoor bijster raken, de hoogopslaande rand raken en be ginnen te tollen. Een politioneel on derzoek daar ter plaatse toont aan dat vele automobilisten daar niet al leen veel te snel" rijden, ondanks de borden dat men een bebouwde kom nadert, maar ook in verwarring ko men door de Maas. Achter die bocht bevindt zich de Maas en de daarop voor de haven liggende schepen voeren licht in top. De automobilist ziet die lichten in de verte en krijgt dan de illusie, dat de weg gewoon rechtdoor loopt. Pas op het allerlaatste ogenblik krijgt men in de gaten dat de weg daar (te) scherp afbuigt, moet remmen, kan de rand soms niet meer vermijden en dan is het maar bidden dat er geen tegenligger aan komt, die dan ook de „sigaar" kan zijn. Een groot bord dat de weg daar afbuigt en een goede verlichting is het min ste wat men kan doen om dit euvel op te heffen. Een euvel, dat naar men nu zegt, niet nodig was geweest als men de weg anders had aange legd. MENSELIJKE FOUTEN Natuurlijk zijn een groot aantal van deze ongelukkken doodgewoon te wijten aan menselijke fouten en tekortkomingen. Men let niet op de verkeersborden, men raast door. Maar van de andere kant is het dui delijk dat daar waar steeds opnieuw ongelukken voorkomen, er toch het een en ander moet mankeren aan het uitzicht op de weg zelf, aan de entourage, aan de borden (zoals in Maashees) aan de aanleg van de weg zelf Het is hierop dat we eens de aan dacht willen vestigen. Natuurlijk staat voorop dat de automobilist, de brommer en de fietser zich hebben te houden aan de verkeersregels, maar nogmaals als desondanks toch steeds opnieuw slachtoffers vallen, dan zal men andere maatregelen moeten nemen. Dat geldt op de Rips, even goed als in Elsendiorp, dat geldt binnen het gemeentelijke territorium voor de bruig over het Defensiëka- naal, de kruising met de Deurnese weg, de weg door Ysselsteym zelf en de afzwenkingen daarvan naar Veu len en Paardenkop. Dat gelldt ook voor Maashees. Want het mag dan een gelukkig feit zijn dat onze aan- en afvoerwegen na de oorlog prima geworden zijn en dat we binnenkort via Beekweg en doortrekking van de Deurneseweg weer enkële goede stukken voor rangsweg rijker gaan worden, aLs ze te veel dodelijke slachtoffers gaan vragen is dat allerminst een welkom naar onze plaats Elke nacht piepende remmen in de bocht te Maashees Geachte redaktie. In Uw overigens bijzonder infor matief artikel over Venrays gemeen teraadsleden is, naar ik dacht, een onvolkomenheid ingeslopen. U ver meldt daar namelijk dat de heer G. Schols bij de woninvereniging is aangetrokken door wijlen de heer Peeters. Naar ik uit goede bron weet, is het eerste secretaris van de woningvereniging, wijlen de heer H. Jacobs geweest, die de heer Schols heeft bewogen het secretariaat van hem over te nemen. Ere wie ere toekomt, want het heeft mij en anderen ook al gehin derd dat diens werkzaamheden voor de Venrayse woningyereniging hoe klein die toendertijd ook was ook bij het gouden feest niet naar voren is gehaald M. W. Geachte redaktie. Ik weet niet of ik het goed lees, maar ook nu weer heeft de burge meester bij zijn rede t.g.v. de instal latie van de nieuwe raad als een van de problemen aangegeven de aan passing van het centrum van Venray aan de funktie, die het nu en voor de toekomst heeftDatis al meer dere malen op deze manier naar vo ren gekomen en ik ontkom niet aan de indruk dat men van gemeente wege onder die aanpassing o.m. ook verstaat de afsluiting van het ver keer in de winkelstraten. Ik dacht dat in het verleden daar voor al een zgn. herbestrating van bijv. de Grotestraat maar is opge schoven. Ik meen hiervoor al op voorhand ernstig te moeten waar schuwen. Want wie nu al zijn ogen de kost geeft, kan duidelijk zien dat zelfs met sitopverboden het pro bleem van laden en lossen in deze winkelstraten groot is. Dat lost men niet op met die stra ten helemaal af te sluiten voor het verkeer toe te laten op enkele uren, maar men maakt de chaos alleen maar groter Op plaatsen waar men een derge lijke afsluiting gerealiseerd heeft, heeft men gezorgd dat er andere aan- en afvoerwegen zijn voor de betrokken zaken, maar daarvan is hier in de bestaande naar mijn be scheiden mening helemaal geen mo gelijkheid meer voor.Een ge waarschuwd man telt voor twee S. H. Aantwoord van de redaktie. Inderdaad heeft de voorzitter van Venrays gemeenteraad het probleem van de aanpassing van het centrum aan de nieuwe raad voorgelegd als een der vele, waarmede het college te maken krijgt. Dat hij daarmede speciaal de afsluiting van de winkel straten voor het verkeer bedoelde, hebben wij hieruit niet kunnen kon- kluderen. Wel dachten we, dat hij hiermede wees op het nog altijd in studie zijnde centrumplan, waarin wellicht ook de mogelijkheden be keken worden om bepaalde winkel straten geheel of gedeeltelijk voor het verkeer af te sluiten. Maar dat is slechts een onderdeel van het gro te plan, al zal het zeker waar zijn, dat dan op de een of andere manier voor andere aan- en afvoerwegen gezorgd zal moeten worden. Hoe, dat zal blijken bij het nieuwe centrum plan, waarin naar we hopen, ook de betrokkenen een stem in het kapit tel krijgen „Ik heb m'n auto netjes in een parkeerhaven gezet", vertelde de keurig geklede heer, die gewend was keurig te parkeren. Zijn 58 herfsten en de verontwaardiging over de aan val op zijn parkeerstijl waren hem wel aan te zien. Maar zijm stijlcos- tuum had alle maartse buien en bo ze politiemannen glanzend door staan. „U stond op een plaats waar het verboden was een vierwielig motor voertuig „Verboden? In een parkeerhaven?" „Dit was geen parkeerhaven!" „Mijnheer de rechter, als u een trottoirband ziet inspringen en er komt een extra strook voor het op stellen van voertuigen en er staan hier en daar ook auto's in, wat denk ik dan?" „Wat U denkt? U kunt wel den ken dat wij gek zijn, maar „Precies. Ik bedoelneem me niet kwalijk, dat bedoel ik niet!" „Wilt u me dan eens vertellen wat u wèl bedoelt?" „Ik bedoelde te zeggen, dat het precies lijkt op parkeerhavens als er in een straat parkeerhavens zijn, dus dat ik me niet in kan denken, dat parkeerhavens geen parkeerhavens zijn als ze precies als parkeerhavens gemaakt zijn en je ook je auto er in parkeren kunt." De politierechter moest deze ver- schrikelijke volle volzin even laten bezinken. „Ik zal u nog vertellen, dat aan de overkant van die zelfde straat auto's op het trottoir stonden, me neer de rechtbank en mag dat soms wel?" „Natuurlijk niet", sprak de al- wétende magistraat. „En waarom word ik dan be keurd omdat ik mijn auto netjes in een parkeerhaven plaats en hebben allle eigenaren van auto's diie aan de overkant op de stoep staan, géén bonnetje gehad?" „Dat kunt u helemaal niet weten", weersprak de politierechter, met een scheef oog naar de stapel dos siers van die dag. „Dat kaïn ik toevallig wèl weten", getuigde de verdachte, „want ik heb staan kijken wie ze een bon gaven. Mijn auto pikten ze er uat en andere wagens, zelfs waar een chauffeur bij stond, lieten ze ongemoeid. En alle auto's op het trottoir aan de overkant lieten ze staan. Op de stoep, ja. Daarvan kreeg er ndet één een bon. En nou u." „Wie bewijst me dat?" „Ik", zei de stijlvolle heer in stijl kostuum met stijlvolle glimlach en eigen parkeerstijl. En hij kwam met foto's voor de dag. Eén van de hele straat. Een andere van de stoep links. „Als ik nou zo een straat in kom rijden, waaj- zet ik dan m'n auto neer?" vroeg deze stijlparkeer- der met eigen stijl. „Ik denk natuur lijk: op de stoep mag ik niet staan. Maar parkeerhavens zij-n speciaal aangelegd om te parkeren." „Het spijt me, maar dit is geen parkeerhaven", verklaarde de rech ter. „Maar meneer de parkeerrechter, wat is dan?" „Een laad.- en los plaats. Daarom heeft de politie te recht geen maatregelen genomen te gen de vrachtwagens daar, waar bord was, toen ik de parkeerhaven een vracht uit te laden. Maar uw auto stond er blijkbaar langer dan nodig was voor het onmiddellijk la den en lossen van goederen of het in- of uitstappen van een passagier en daarom bent u verbaLiseerd." „Dut moet ik m'n auto op de stoep zetten!" „Dat zeg ik ndet." De officier vond dat er nu lang genoeg gepraat was, hij betoogde dat aan het begin van de straat heel duidelijke verkeersborden waren aangebracht en dat de verkeersbor den er in alle plaatsen en ook over de grens hetzelfde uitzagen, zodat meneer had kunnen weten, dat hij ter plaatse niet mocht parkeren. Daarom vorderde hij een boete van vijftien gulden. „Hebt u daar nog iets op te zeggen?" vroeg de politie rechter. „Nou en of!" bekende de halstar- rige havenparkeerder. „Er stond een bord." „Ja, dat klopt. Daar heb ik me la ter ook van overtuigd. Maar dat graaf en de verbal isat nog als ge- binnenreed, kapot gereden door een van diie laders en lossers en men had het opgeruimd om het door een nieuw te vervangen. Zodoende stond die paal, kaal en zonder bord toen ik die haven binnenreed en kon ik onmogelijk weten dat het daar al leen laden en lossen geladen was. En de keurige keer haalde uit zijn keurige binnenzak de volgende foto met inderdaad een lege paal en een keurige verklaring van de fotograaf, dat hij op en die dag (de dag van het gebeurde) op verzoek van de keurige meneer niet alleen de foto's genomen had van de auto's op de stoep, maar ook van de lege paal. Dat is natuurlijk wel even pijnlijk en zowel de politierechter als de of ficier doken achter hun mappen en smoesden wat. Kennelijk werd zich afgevraagd of het zin had de foto graaf en de verbalisant nog als gel tuigen op te roepen, maar met een blik op de keurigheid van deze heer, die al een fotograaf had moeten be talen en diie blijkens eigen verkla- ring_rotsvast van zijn onschuld over tuigd was, werd het vrijspraak „O zozei een diep buigende foto's opbergende keurige heer 25 aug. j.l. droeg mej. O. v. d. Ven haar baantje als voorzitster van de K.P.J. Venray over aan de heer J. Backus. In plaats van Oda moest 'n nieuw bestuurslid gekozen worden. Het bestuur bestaat nu uit: Dhr. J. Backus, voorzitter Mej. M. Direks, vice-voorzitster Dhr. G. van Dijck, penningmeester Mej. N. Goumans, secretaresse Whr. J. van Ass, lid Mej. T. van Dijck lid Dhr. G. Jans Beken, lid Na de verkiezing werden enquête formulieren uitgedeeld, waarin- de mening werd gevraagd over 't pro gramma van het afgelopen jaar en wat men o.a. in het programma voor het komende seizoen wilde hebben. Deze enquête werd een succes en vergemakkelijkt het bestuur bij het opstellen van het winterprogramma. TUMMERS AUTOMATEN 1. Philips indimatic standaard. Door het grote,schuingep!aatste laadvenster nu makke lijk vullen en ledigen. Geen gemors op de vloer b|j het openen. De Incli-Matic heeft de voordelen van een voor- èn bovenladen Prijs f667.- Inrullpremie f 68.- 2. Philips indimatic de luxe. Effectieve was- beweging door schuine stand van de trom mel. 14 basis programma's w.o. wolwaspro gramma dat voldoet aan de eisen van het Internationale Wölsecretariaat. Temperatuur thermisch gestuurd. 8-voudige beveiliging. 3. Philips Indimatic super lux met programma's voor biologisch weken en wassen. Aparte knop voor centrifuge en spoelstop. 15 programma's; bekroond met het officiële wolmerk. Prijs f 1027.- Inruilpremie f 128.- RADIO - T.V. - WASAUTO MATEN - CENTRIFUGES EN ALLE ANDERE ELECTRISCHE HUISHOUDELIJKE APPARA TEN ROERMOND: LAURENTIUS- PLEIN 9 TEL. 5154- HELDEN- PANNINGEN: MARKT39 TEL 1300 -VENRAY: LANCSTR.1 TELEFOON 3030

Peel en Maas | 1970 | | pagina 9