WELKOM in VENRAY
via gevaarlijke toegangswegen
m
INGEZONDEN
Politierechter
599.-
773.-
899.-
TUMMERS-
PULS
PULS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Kath. Plattelands-
Jongeren aid. Venray
Tummers brengt automatisch was- WjTfB^WlT^ i
sen binnen ieders bereik. Let u eens m Sa S ha
op deze Philips automaten en kijkt u fl BI I g
eens naar de TIPS (Tummers inruil-**» 1 AaLé
premies). Tummers biedt u méér voordelen. Komt u eens
naar onze speciaalzaak.
m
VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1970 No. 37
EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
IS
I GOEDKOPER
DAN U
DENKT
PEEL EN MAAS
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
"ÏYMT'EPRUS 13 et Mr mm. AJONNEMENTS-
PIUS PE| KWARTAAL til [M«M Vprq Ut)
Drie krantenknipsels uit een aantal bladen van vorige week: De
Gelderlander weet te vernielden dat in de bocht in de provinciale
weg bij Maashees de zoveelste wagen tegen de oprij kanten is ge
vlogen en over de kop is geslagen. De Helmonde Courant weet
te vertellen dat bij het kruispunt op de Rips weer twee doden zijn
gevallen bij een botsing op dit intussen meer dan beruchte kruis
punt. Laten we dan tenslotte ons eigen blad van vorige week ne
men, waarin het zoveelste ongeluk op de kruising Midden Peelweg-
Deumeseweg staat beschrevenDat is het welkom in Venray.
DE AF- EN TOE V OER WEGEN
van ons dierbaar Venray zijn na de
oorlog vooral van oost tot west be
langrijk verbeterd. Door de aanleg
van de Middenpeelweg en de daar
bij behorende Beekweg is een vrij
snelle verbinding geschapen met het
westen, deels ook naar het zuiden.
De Deurneseweg zorgt op zijn beurt
voor een behoorlijke verbinding met
Helmond en Eindhoven, terwijl de
doortrekking van de weg (waarover
U elders meer leest) binnen afzien
bare tijd het verkeer in het centrum
vrij sterk ontlasten zal
De weg naar Maashees en aan
sluiting op het Brabantse wegennet
is door de verbetering van de Maas-
heseweg althans voor wat het eerste
gedeelte betreft vrij goed te noemen.
Met de noord-zuid-verbindingen
is het daarentegen nog niet zo den
derend. De provinciale weg Venray-
Horst-Venlo wordt vrij druk bere
den, doch zal ontlast worden als
eindelijk eens de nieuwe weg van
Venlo naar Maashees gerealiseerd
wordt. Men is daar intussen mee
bezig, al remt geldgebrek de nodige
voortvarendheid in deze. En de
rijksweg, die later deze zuidverbin
ding nog sneller en beter maken ligt
nog in het verre verschiet
GEVAARLIJK
De krantenknipsels van een week
tonen al aan, dat de nieuwe wegen
allerminst ook veilige wegen zijn.
De kruispunten bij de Rips en El-
sendorp, de brug o-ver het Defensie
kanaal hebben verschillende dode
lijke slachtoffers geëist. De brede en
goede wegen nodigen uit om de gas
pedaal maar eens extra te bedienen,
terwijl kennelijk het plaatselijk ver
keer daarmede te weinig rekening
houdt en andersom. Ondanks waar
schuwingsborden en wat dies meer
zij, gebeuren er telkens opnieuw de
vreselijkste ongelukken, veelal met
dodelijke afloop.
Datzelfde geldt voor het kruispunt
DeurnesewegMiddenpeelweg. Ter
wijl men hier het mee9t gewenste
overzicht heeft voor het van links en
rechts aanrijdende verkeer, gaat er
praktisch geen week voorbij of het
is raak. Hier is de schade dan mees
tal van materiële aard, maar daar
om nog altijd pijnlijk. Trouwens de
Middenpeelweg is op zichzelf ook
naar het zuiden toe berucht. De af
zwenking naar Veulen, het kruispunt
bij America, de weg naar Griendts-
veen, de afzwenking naar Sevenum,
ze hebben allemaal hun doden reeds
gevraagd en zijn nu uiteindelijk met
waarschuwingslichten voorzien ge
worden, om toch maar aan te geven,
dat hier een voorrangsweg loopt.
Dat deze voorrangsweg nog altijd
door een dorp als Ysselsteyn gaat
en daar de nodige schrik oplevert
voor jong en oud, toont weer eens
temeer aan, dat de weg-ontwer-
pers de ene keer uit zuinigheid
daartoe gedwongen, de andere keer
door een zekere nonchalance
nog steeds niet begrijpen dat het
snelverkeer niet alleen geweldig
in omvang toeneemt doch ook in
snelheid
MAASHESEWEG
De Gelderlander heeft „een stu
die" gemaakt van de situatie vóór
Maashees, waar de daar gelegen
bocht een zekere lugubere ver
maardheid begint te krijgen, omdat
vooral in de avonduren daar nog al
eenis auto's het spoor bijster raken,
de hoogopslaande rand raken en be
ginnen te tollen. Een politioneel on
derzoek daar ter plaatse toont aan
dat vele automobilisten daar niet al
leen veel te snel" rijden, ondanks de
borden dat men een bebouwde kom
nadert, maar ook in verwarring ko
men door de Maas.
Achter die bocht bevindt zich de
Maas en de daarop voor de haven
liggende schepen voeren licht in top.
De automobilist ziet die lichten in
de verte en krijgt dan de illusie, dat
de weg gewoon rechtdoor loopt. Pas
op het allerlaatste ogenblik krijgt
men in de gaten dat de weg daar (te)
scherp afbuigt, moet remmen, kan
de rand soms niet meer vermijden
en dan is het maar bidden dat er
geen tegenligger aan komt, die
dan ook de „sigaar" kan zijn. Een
groot bord dat de weg daar afbuigt
en een goede verlichting is het min
ste wat men kan doen om dit euvel
op te heffen. Een euvel, dat naar
men nu zegt, niet nodig was geweest
als men de weg anders had aange
legd.
MENSELIJKE FOUTEN
Natuurlijk zijn een groot aantal
van deze ongelukkken doodgewoon
te wijten aan menselijke fouten en
tekortkomingen. Men let niet op de
verkeersborden, men raast door.
Maar van de andere kant is het dui
delijk dat daar waar steeds opnieuw
ongelukken voorkomen, er toch het
een en ander moet mankeren aan
het uitzicht op de weg zelf, aan de
entourage, aan de borden (zoals in
Maashees) aan de aanleg van de weg
zelf
Het is hierop dat we eens de aan
dacht willen vestigen. Natuurlijk
staat voorop dat de automobilist, de
brommer en de fietser zich hebben
te houden aan de verkeersregels,
maar nogmaals als desondanks toch
steeds opnieuw slachtoffers vallen,
dan zal men andere maatregelen
moeten nemen. Dat geldt op de Rips,
even goed als in Elsendiorp, dat geldt
binnen het gemeentelijke territorium
voor de bruig over het Defensiëka-
naal, de kruising met de Deurnese
weg, de weg door Ysselsteym zelf en
de afzwenkingen daarvan naar Veu
len en Paardenkop.
Dat gelldt ook voor Maashees.
Want het mag dan een gelukkig feit
zijn dat onze aan- en afvoerwegen
na de oorlog prima geworden zijn en
dat we binnenkort via Beekweg en
doortrekking van de Deurneseweg
weer enkële goede stukken voor
rangsweg rijker gaan worden, aLs ze
te veel dodelijke slachtoffers gaan
vragen is dat allerminst een welkom
naar onze plaats
Elke nacht piepende remmen in de bocht te Maashees
Geachte redaktie.
In Uw overigens bijzonder infor
matief artikel over Venrays gemeen
teraadsleden is, naar ik dacht, een
onvolkomenheid ingeslopen. U ver
meldt daar namelijk dat de heer G.
Schols bij de woninvereniging is
aangetrokken door wijlen de heer
Peeters. Naar ik uit goede bron
weet, is het eerste secretaris van de
woningvereniging, wijlen de heer H.
Jacobs geweest, die de heer Schols
heeft bewogen het secretariaat van
hem over te nemen.
Ere wie ere toekomt, want het
heeft mij en anderen ook al gehin
derd dat diens werkzaamheden voor
de Venrayse woningyereniging
hoe klein die toendertijd ook was
ook bij het gouden feest niet naar
voren is gehaald
M. W.
Geachte redaktie.
Ik weet niet of ik het goed lees,
maar ook nu weer heeft de burge
meester bij zijn rede t.g.v. de instal
latie van de nieuwe raad als een van
de problemen aangegeven de aan
passing van het centrum van Venray
aan de funktie, die het nu en voor
de toekomst heeftDatis al meer
dere malen op deze manier naar vo
ren gekomen en ik ontkom niet aan
de indruk dat men van gemeente
wege onder die aanpassing o.m. ook
verstaat de afsluiting van het ver
keer in de winkelstraten.
Ik dacht dat in het verleden daar
voor al een zgn. herbestrating van
bijv. de Grotestraat maar is opge
schoven. Ik meen hiervoor al op
voorhand ernstig te moeten waar
schuwen. Want wie nu al zijn ogen
de kost geeft, kan duidelijk zien dat
zelfs met sitopverboden het pro
bleem van laden en lossen in deze
winkelstraten groot is.
Dat lost men niet op met die stra
ten helemaal af te sluiten voor het
verkeer toe te laten op enkele uren,
maar men maakt de chaos alleen
maar groter
Op plaatsen waar men een derge
lijke afsluiting gerealiseerd heeft,
heeft men gezorgd dat er andere
aan- en afvoerwegen zijn voor de
betrokken zaken, maar daarvan is
hier in de bestaande naar mijn be
scheiden mening helemaal geen mo
gelijkheid meer voor.Een ge
waarschuwd man telt voor twee
S. H.
Aantwoord van de redaktie.
Inderdaad heeft de voorzitter van
Venrays gemeenteraad het probleem
van de aanpassing van het centrum
aan de nieuwe raad voorgelegd als
een der vele, waarmede het college
te maken krijgt. Dat hij daarmede
speciaal de afsluiting van de winkel
straten voor het verkeer bedoelde,
hebben wij hieruit niet kunnen kon-
kluderen. Wel dachten we, dat hij
hiermede wees op het nog altijd in
studie zijnde centrumplan, waarin
wellicht ook de mogelijkheden be
keken worden om bepaalde winkel
straten geheel of gedeeltelijk voor
het verkeer af te sluiten. Maar dat
is slechts een onderdeel van het gro
te plan, al zal het zeker waar zijn,
dat dan op de een of andere manier
voor andere aan- en afvoerwegen
gezorgd zal moeten worden. Hoe, dat
zal blijken bij het nieuwe centrum
plan, waarin naar we hopen, ook de
betrokkenen een stem in het kapit
tel krijgen
„Ik heb m'n auto netjes in een
parkeerhaven gezet", vertelde de
keurig geklede heer, die gewend was
keurig te parkeren. Zijn 58 herfsten
en de verontwaardiging over de aan
val op zijn parkeerstijl waren hem
wel aan te zien. Maar zijm stijlcos-
tuum had alle maartse buien en bo
ze politiemannen glanzend door
staan.
„U stond op een plaats waar het
verboden was een vierwielig motor
voertuig
„Verboden? In een parkeerhaven?"
„Dit was geen parkeerhaven!"
„Mijnheer de rechter, als u een
trottoirband ziet inspringen en er
komt een extra strook voor het op
stellen van voertuigen en er staan
hier en daar ook auto's in, wat denk
ik dan?"
„Wat U denkt? U kunt wel den
ken dat wij gek zijn, maar
„Precies. Ik bedoelneem me
niet kwalijk, dat bedoel ik niet!"
„Wilt u me dan eens vertellen wat
u wèl bedoelt?"
„Ik bedoelde te zeggen, dat het
precies lijkt op parkeerhavens als er
in een straat parkeerhavens zijn, dus
dat ik me niet in kan denken, dat
parkeerhavens geen parkeerhavens
zijn als ze precies als parkeerhavens
gemaakt zijn en je ook je auto er in
parkeren kunt."
De politierechter moest deze ver-
schrikelijke volle volzin even laten
bezinken.
„Ik zal u nog vertellen, dat aan
de overkant van die zelfde straat
auto's op het trottoir stonden, me
neer de rechtbank en mag dat soms
wel?"
„Natuurlijk niet", sprak de al-
wétende magistraat.
„En waarom word ik dan be
keurd omdat ik mijn auto netjes in
een parkeerhaven plaats en hebben
allle eigenaren van auto's diie aan de
overkant op de stoep staan, géén
bonnetje gehad?"
„Dat kunt u helemaal niet weten",
weersprak de politierechter, met
een scheef oog naar de stapel dos
siers van die dag.
„Dat kaïn ik toevallig wèl weten",
getuigde de verdachte, „want ik heb
staan kijken wie ze een bon gaven.
Mijn auto pikten ze er uat en andere
wagens, zelfs waar een chauffeur
bij stond, lieten ze ongemoeid. En
alle auto's op het trottoir aan de
overkant lieten ze staan. Op de
stoep, ja. Daarvan kreeg er ndet één
een bon. En nou u."
„Wie bewijst me dat?"
„Ik", zei de stijlvolle heer in stijl
kostuum met stijlvolle glimlach en
eigen parkeerstijl. En hij kwam met
foto's voor de dag. Eén van de hele
straat. Een andere van de stoep
links. „Als ik nou zo een straat in
kom rijden, waaj- zet ik dan m'n
auto neer?" vroeg deze stijlparkeer-
der met eigen stijl. „Ik denk natuur
lijk: op de stoep mag ik niet staan.
Maar parkeerhavens zij-n speciaal
aangelegd om te parkeren."
„Het spijt me, maar dit is geen
parkeerhaven", verklaarde de rech
ter.
„Maar meneer de parkeerrechter,
wat is dan?" „Een laad.- en los
plaats. Daarom heeft de politie te
recht geen maatregelen genomen te
gen de vrachtwagens daar, waar
bord was, toen ik de parkeerhaven
een vracht uit te laden. Maar uw
auto stond er blijkbaar langer dan
nodig was voor het onmiddellijk la
den en lossen van goederen of het
in- of uitstappen van een passagier
en daarom bent u verbaLiseerd."
„Dut moet ik m'n auto op de stoep
zetten!" „Dat zeg ik ndet."
De officier vond dat er nu lang
genoeg gepraat was, hij betoogde dat
aan het begin van de straat heel
duidelijke verkeersborden waren
aangebracht en dat de verkeersbor
den er in alle plaatsen en ook over
de grens hetzelfde uitzagen, zodat
meneer had kunnen weten, dat hij
ter plaatse niet mocht parkeren.
Daarom vorderde hij een boete van
vijftien gulden. „Hebt u daar nog
iets op te zeggen?" vroeg de politie
rechter.
„Nou en of!" bekende de halstar-
rige havenparkeerder. „Er stond een
bord."
„Ja, dat klopt. Daar heb ik me la
ter ook van overtuigd. Maar dat
graaf en de verbal isat nog als ge-
binnenreed, kapot gereden door een
van diie laders en lossers en men had
het opgeruimd om het door een
nieuw te vervangen. Zodoende stond
die paal, kaal en zonder bord toen
ik die haven binnenreed en kon ik
onmogelijk weten dat het daar al
leen laden en lossen geladen was.
En de keurige keer haalde uit zijn
keurige binnenzak de volgende foto
met inderdaad een lege paal en een
keurige verklaring van de fotograaf,
dat hij op en die dag (de dag van
het gebeurde) op verzoek van de
keurige meneer niet alleen de foto's
genomen had van de auto's op de
stoep, maar ook van de lege paal.
Dat is natuurlijk wel even pijnlijk
en zowel de politierechter als de of
ficier doken achter hun mappen en
smoesden wat. Kennelijk werd zich
afgevraagd of het zin had de foto
graaf en de verbalisant nog als gel
tuigen op te roepen, maar met een
blik op de keurigheid van deze heer,
die al een fotograaf had moeten be
talen en diie blijkens eigen verkla-
ring_rotsvast van zijn onschuld over
tuigd was, werd het vrijspraak
„O zozei een diep buigende
foto's opbergende keurige heer
25 aug. j.l. droeg mej. O. v. d. Ven
haar baantje als voorzitster van de
K.P.J. Venray over aan de heer J.
Backus. In plaats van Oda moest 'n
nieuw bestuurslid gekozen worden.
Het bestuur bestaat nu uit:
Dhr. J. Backus, voorzitter
Mej. M. Direks, vice-voorzitster
Dhr. G. van Dijck, penningmeester
Mej. N. Goumans, secretaresse
Whr. J. van Ass, lid
Mej. T. van Dijck lid
Dhr. G. Jans Beken, lid
Na de verkiezing werden enquête
formulieren uitgedeeld, waarin- de
mening werd gevraagd over 't pro
gramma van het afgelopen jaar en
wat men o.a. in het programma voor
het komende seizoen wilde hebben.
Deze enquête werd een succes en
vergemakkelijkt het bestuur bij het
opstellen van het winterprogramma.
TUMMERS
AUTOMATEN
1. Philips indimatic
standaard. Door het
grote,schuingep!aatste
laadvenster nu makke
lijk vullen en ledigen.
Geen gemors op de
vloer b|j het openen.
De Incli-Matic heeft de
voordelen van een voor-
èn bovenladen
Prijs f667.-
Inrullpremie f 68.-
2. Philips indimatic de luxe. Effectieve was-
beweging door schuine stand van de trom
mel. 14 basis programma's w.o. wolwaspro
gramma dat voldoet aan de eisen van het
Internationale Wölsecretariaat. Temperatuur
thermisch gestuurd. 8-voudige beveiliging.
3. Philips Indimatic super lux met programma's
voor biologisch weken en wassen. Aparte knop
voor centrifuge en spoelstop. 15 programma's;
bekroond met het officiële wolmerk.
Prijs f 1027.-
Inruilpremie f 128.-
RADIO - T.V. - WASAUTO
MATEN - CENTRIFUGES EN
ALLE ANDERE ELECTRISCHE
HUISHOUDELIJKE APPARA
TEN
ROERMOND: LAURENTIUS-
PLEIN 9 TEL. 5154- HELDEN-
PANNINGEN: MARKT39 TEL
1300 -VENRAY: LANCSTR.1
TELEFOON 3030