van Lissabon naar Stockholm v. Hourik tentoonstelling als men verre reizen doet kan men veel verhalen PULS PULS Venrayse fotograaf volgde de E3-weg drukwerk VRIJDAG 19 JUNI 1970 No. 25 EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG IS GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS IS GOEDKOPER DAN U DENKT DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 13 ct per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 VV LCrVDLMLJ V WWn V CIVnM T CIM UIVIOI nCTXCIN PRIJS PER KWARTAAL 2.25 (builen Venray 2.50) Vanaf 23 juni a-s. is in de foyer van de schouwburg een over zichtstentoonstelling te zien van de nestor der Plasmolense kunst schilders, de 90-jarige Jacques van Mourik. Burgemeester Schols zal om 19.30 uur deze tentoonstelling officieel openen. Het is wellicht daarom dat men de aanduiding E3 daar nergens ziet Van Hamburg Flensburg gaat de E3 via DENEMARKEN sen de betrokken plaatsen te verdie pen is een andere doelstelling van deze Federatino, die het bij monde van Dr. Nielsen bijzonder op prijs stelt dat Kruysen een dergelijke re portage maakt van „hun" weg E 3 PONT Maar verder gaat de weg naar Gö- teborg, waar de pont wacht van Ka pitein Trapp om de Oostzee over te steken naar Zweden. In dit E 3 pontje kunnen 300 auto's en 1400 passagiers, die zich geduren de de 3.5 uur durende overtocht kunnen laven aan al het goede der aarde. En wie het deense en zweed- se menu kent, die weet dat er prak tisch een onbeperkte keus is. Er varen meer ponten tussen De nemarken en Zweden, doch die van Kapitein Trapp zijn de enige die het E 3 embleem mogen dragen. Dan is daar Zweden, deze moder ne staat, dat echter „zijn" stukje E 3 weg nog wel wat op moet knappen. Dat gebeurt dan ook, waarbij de rondwegen en de af- en aanvoerwe- gen tot Stockholm een model zijn voor heel Europa Daar gaat de reis officieel ten ein de 1500 foto's bracht fotograaf Gerard Kruysen met zich terug naar Ven- ray. Venray dat slechts enkele ki lometers ligt van de E3 en daarop in de toekomst via de nieuwe rijksweg, de Middenpeelweg en de provinciale weg een wat beste aansluiting krügt. En dat betekent dat zuid- en noord-Europa voor taan vlakbij liggen Een reis van 10.000 kilometers is ten einde. Kruysen maakt nu weer bruilofts- en andere reportages in het Venrayse land. Maar hij weet precies hoe ver af en toch hoe dicht bij de Atlantische Oceaan is en de pont over de Oostzee, hoe veraf en toch dichtbij Lissaboij, maar ook Stockholm ligt Europastrasse 3 heeft voorlopig zijn eind gevonden in Grotestraat 3- Het leven kan wonderlijk zijn Jacques van Mourik zou men de laatste van de eens zo bekende Plas molense kunstenaars kunnen noe men. Hij was trouwens ook de eer ste. De zoon van de Amsterdamse notaris leerdet de Piasmolen kennen op de jaarlijkse vakantietrips. En verloor schijnbaar zijn hart aan het toen nog niet door toeristen ontdek te land. Als hij tegen de zin van zijn familie kunstschilder wordt en de rijksakademie voor beeldende kuns ten in Amsterdam heeft gevolgd, vestigt hij zich op 18 jarige leeftijd nabij de Plasmolen, in een hut in de bossen. Zijn voorbeeld volgden an dere kunstenaars en met mensen als Peter Job, Dirk Ocker, Cox, Nie- horster, Deckers Brouwers, de Bock en anderen vormde hij een kleine kunstenaarsgemeenschap, die grote bekendheid verwierf. Die bekend heid bracht lang niet altijd rijkdom, integendeel hij en de anderen heb ben dikwijls perioden van grote ar moede gekend, zodat men zelfs geen linnen had om te schilderen en dus maar weer een gereed gekomen schilderstuk nam om vooruit te kunnen. Voor enkele studiereizen naar Zuid Frankrijk, Italië en de Pyreneën onderbrak hij zijn verblijf in de Piasmolen, waar hij ondanks zijn hoge leeftijd nog steeds werkt en schildert. EENZAAM Jacques van Mourik leefde onge veer twaalf jaren in zijn boshutten, ver van de bewoonde wereld. Na die eenzame periode vestigde hij zich aan de zuidrand van de Plasmolen se heuvels, trouwde er en kreeg een dochter bij wie hij thans nog in woont. In de periode van 1908 tot 1932 toonde hij een grote voorkeur voor het landschap, waaraan hij een ro mantisch tintje gaf. Doch daarnaast en dat komt dan helemaal tot uit drukking in de tijd van 1932 tot 1947 trekt de mens zijn aandacht. Maar dan de mens, zoals deze zich voor doet in de gedaante van de maat schappelijke verschoppelingen, de landarbeiders, de zigeuners, de meis jes van de straat, waarbij zijn so ciale bewogenheid duidelijk naar voren komt. Van deze perioden is jammer genoeg weinig over. Veel is door de oorlog vernield, al hangen werken van die tijd in het Stedelijk Museum van Amsterdam en in particuliere kollekfcies.,, Een kunsthandel, waarin veel van zijn werken waren geëxposeerd, werd gebombardeerd, terwijl hij zelf verdreven uit zijn huis, waaruit de soldaten zijn andere werken stolen. Maar na zijn terugkomst is van Mourik weer volop begonnen en het is in die periode dat hij vele portret opdrachten kreeg, o.m. van Konigin Juliana. Van dit alles kan men een goed overzicht vinden in de tentoonstel ling, die vanaf as. dinsdag in Ven- rays schouwburg te zien zal zijn voor al uw Deze routes nationales zijn door gaans 3 toaans en met stukken 4 baans wegen, waarvan er verschil lende best een opknappertje konden en kunnen gebruiken. Er zitten nog al wat stuk gereden weggedeelten in, die beslist ontoereikend zijn voor het huidige snelverkeer. Taby bij Stockholm. Als overal eld in Hamburg bleek de wereld weer klein speelt ook daar de jeugd cowboy. van den munckhof n.v. Onze Belgische zuiderburen heb ben de zaak heel anders aangepakt. We hebben er wel eens op gefoeterd, op die Belgische wegen met hun hobbelige kasseien, maar dat veran dert snel. Via Kortrijk, Gent, Ant werpen, Turnhout komt men nu over grotendeels prima vierbaans wegen. Hoe ?e dat klaar gespeeld hebben blijkt ojn. uit de grote bor den langs de weg, die oproepen lid te worden van de vereniging voor goede wegen, waarvoor men specia le contributies betaalt en waarvoor zelfs in de bioscopen reclame wordt gemaaktDe Belgen zijn model aan het worden. NEDERLANDSE SITUATIE De Nederlandse situatie kennen de meesten van ons al, die via Sevenum of Deurne reeds gebruik maakten om via de E 3 naar Eindhoven, Val- kenswaard of verder te rijden. Een prachtige 4 baans weg, met vele via ducten en ongelijkvloerse kruisingen. We kennen uit eigen aanschouwing hoe men in Venlo weer nieuwe via ducten maakt over de provinciale wegen, het spoor en de Maas de ver binding tot stand te brengen met Duithland. Een en ander hoopt men in oktober a.s. gereed te hebben, waarmee dan het nederlandse aan- in. Door het prachtige Jutland slin gert een tweebaans E 3 weg door een onvergetelijk landschap, met soms nog houten huisjes naar de voornaamste plaats van Jutland Aal- borg. Aalborg, waar men juist voor de E 3 weg een grote tunnel bouwt on der de Dimfjorden, in de trant van de Maastunnel in Rotterdam. In Aal- borg woont ook de voorzitter van de Federation Route d'Europe 3, Dr. Hans Uielsen, een vurig propagan dist, niet alleen voor een verenigd Europa, maar vooral van de onder linge samenwerking van alle steden, die aan E 3 weg liggen. Ruim 100 plaatsen zijn lid van deze federatie en zij willen door gezamenlijke re clame het internationale verkeer via deze E 3 weg bevorderen en daar naast huin best doen om de weg zelf in prima 9taat te houden. Dat men probeert ook de onderlinge samen werking van alle stedien, die aan de E 3 weg liggen. Ruim 100 plaatsen zijn lid van deze federatie en zij wil len door gezamenlijke reclame het internationale verkeer via deze E.3 weg bevorderen en daarnaast hun best doen om de weg zelf in prima staat te houden. Dat men probeert ook de onderlinge verhoudingen tus- Het hele centrum van Stockholm wordt op dit moment vervangen door bouwwerken van beton, staal, glas, aluminium. Of 't leefbaarder wordt is nog de vraag. De kilometerteller van 't Renault je van fotograaf Gerard Kruysen was 10.000 km rijker, toen hij na vijf weken eindelijk weer eens thuis kwam. 10.000 kilometer cm 4500 km autoweg te fotograferen. Van Lissabon in Portugal naar Stockholm in Zweden vice versa. Een acht landentocht van Zu ;d naar Noord Europa. Gerard Kruy sen volgde de E3 weg. Laten we eerlijk wezen.Als we op weg naar Venlo achter het spoor viaduct in Califomië moeten wach ten, omdat men daar alweer een nieuw viaduct aan het bouwen is, dan ergeren we ons hoogstens. En geen moment komt het in ons hoofd op, dat men daar bezig is, met een schakelt je in een 4500 kilometer lan ge weg, die in de toekomst zal gaian van Lissabon naar Zweden We ergeren ons alleen, dat er weer een stoplicht staat, waar voor we wachten moetenEn toch KALENDER Toen men in de trotse wolken krabber van de Centrale Boeren leenbank in Eindhoven aan het prak kiseren was over de kalender, die men tegen 1971 uit wilde geven om die aan de geachte clientele als re latiegeschenk aan te bieden, toen zocht men naar een goed motief. Als men dan uit diezelfde wolkenkrab ber over Eindhoven heen kijkt, dan ziet men daar niet alleen de oude binnenstad, maar ook de snelle auto wegen, die als pijlen naar Eindhoven wijzen. Een daarvan loopt ten zui den van Eindhoven. Men ziet hem komen, schemerig, uit het zuiden uit de richting van Valkenswaard-Tum- hout en wegschieten naar het oosten, in de richting Venlo. Een stuk E 3- weg, wat wil zeggen, dat hij deel uitmaakt van een Europese weg, die landen en steden aan elkaar ver bindt. Als dit jaar de viaducten nabij Venlo over wegen en Maas klaar zijn, dan is het Nederlandse aandeel daarin gereed. Wat kon men dan beter kiezen, nu ook een boerenleen bank Steeds meer betrokken wordt in het internationale reis- en geld verkeer en met haar zusterorganisa ties in de verschillende Europese landen steeds nauwere kontakten legt? Zo was snel het motief voor de nieuwe kalender gevonden: de E 3- weig. Dat de Venrayse fotograaf Gerard Kruysen de opdracht kreeg de plaatjes te schieten, is een teken dat men ook buiten Venray het reportagewerk van deze fotograaf naar waarde weet te schatten ER AAN Voor Gerard Kruysen betekende het, dat hij zijn Renaultje vol stouw de met films en benzine, vrouw en kinderen vaarwel zed en aan de zwerf ging, op zoek naar de E 3 Het is een zwerftocht geworden dwars door Europa. Met merkwaar dige ontdekkingen, met overnachtin gen in grote steden, maar ook in kléine boerenplaatsj es, waar men elkaar alleen kon verstaan via een soort gebarentaal Een zwerftocht met internationale menu's, waarbij je in Portugal in een van de beste hotels met 8 obers rond je heen en een diner van 6-7 gangen, rijkelijk besproeid met wijn, ternauwernood een tientje betaalt, maar in Zweden datzelfde bedrag bijna neer moet tellen voor een oud broodje met raar ruikende kaas op. Een zwerftocht met een steeds vui ler wordende auto, die onbekommerd de talloze merken benzine opslokte en zonder mankementen zijn 10.000 kilometers draaide Een zwerftocht, waarin Gerard Kruysen op Kodak diafilms van verschillende typen zijn dia's van 6 bij 6 maakte met zijn Hasselblad- oamera met verschillende optieken, maar allemaal bij bestaand licht zonder flits. Zo'n dikke 1500 foto's, waarvan er dan uiteindelijk 12 op 'n kalender komen OP NAAR LISSABON Het eerste deel van de reis ging via België, Frankrijk, de Pyraneeën, naar Spanje en Portugal.Onder weg werd gekeken en genoteerd voor de foto's op de terugweg. En terwijl we hier nog zaten te bibbe ren in, wat toen lenteweer was, stond Kruysen aan de Atlantische Oceaan op een loei-heet strand wat footo's te knippen van vissers, die met hun netten bezig waren. Het begin van de E 3weg ligt aan die Oceaan Door bemiddeling van de Ambas sade kon hij een gesprek hebben met een hoge piiet van het Portugese ministerie van Verkeer. In Portugal is men zeer gechar meerd met deze E 3 weg, die daar echter een doodgewone 2 baans weg is, maar waar om de haverklap gro te borden de automobilist er op at tent maken, dat hij rijdt op de E 3 weg. Zo trots is men op dit begin punt Overigens is er niet veel verkeer op; in die contreien speelt zich het De E-3 leidt o.m. langs Chartris. V objecten vormde voor de reportage. vrachtvervoer nog grotendeels per schip af. De weg is daar vrij bochtig maar aangezien het door heuvelland en pittoreske plaatsen gaat, heeft vooral de toerist ex- machtig veel aan. In Spanje volgft de E 3 de route CuidadRodriigo, Salamanca en San Sebastian. De ene keer is het een tweebaans weg, de andere keer een vierbaans, maar dan is het tol beta len geblazen. SPAANSE TOESTANDEN Ja, in Spanje moet men dikwijls raden of men nu wel op de E3 wegj zit. Men vergeet namelijk nogal eens. wat borden te plaatsen. Gaat men- dan nader op onderzoek uit dan zi.y- er feitelijk drie E3 wegen., Ln Spanje zijn het namelijk semi- overheidsinsteUöngen, die voor we gen zorgen, maar die er via tol-hef- fiingen ook een slaatje uit proberen te slaan. Met als gevolg dat ze el kaar ook beconcourreren met de E 3 weg, al laten ze dat uiterlijk niet erg merkenEn daarom maar geen bordjes en daarom telkens andere aanwijzingen als men vraagt waar de weg nu feitelijk loopt ONBEKEND In Frankrijk deed Gerard Kruysen de merkwaardige ontdekking dat de grote Franse zuster-organisatie van onze ANWB helemaal niet op de hoogte is met het bestaan van een E 3 weg. Uit een gesprek met de di rectie van de Franse Wielerbond bleek wel dat men vanaf de Spaan se grens de routes nationes kende via Bordeaux, Podttier, Parijs en Compeigne, maar dat die onderdeel uitmaken van de Europese zuid noord-verbinding, neen, daar wist de goede man niets van.Zo Euro pees zijn ze in Frankrijk nu ook weer niet aar de beroemde kathedraal een der deel in de E 3 gereed is. Gereed is dan ook de aansluiting naar Moers, Duisburg, Bad Nenndorf naar Ham burg, midden door de Lünenberger- heide op. Prachtige autobanen, MIDDEN DOOR EEN DUITSLAND dat nog te weinigen kennen, omdat men van hieruit gewoonlijk naar het zuiden van Duitsland rijdt. In Hamburg een van de vele kleine avonturen liepen twee don ker gekleurde dames, bijna neger typen. Mede omdat hij het interna tionaal karakter van deze havenstad wilde uitbeelden, vroeg Kruysen bei de dames in zijn beste Engels of ze bij een bepaald monument niet even poseren wilden. „Verrek", zei toen een van de da mes, „snap jij wat die man wil. Het bleken twee verpleegsters uit Aruba te zijn, die vanuit Nederland waar ze werken, een vakantietrip naar Hamburg maaktenDus ook PORTUGAL. - In Fatima veel devotie en vertrouwen of zelfkwelling door pelgrims.

Peel en Maas | 1970 | | pagina 5