van Lissabon naar Stockholm
v. Hourik tentoonstelling
als men verre reizen doet kan men veel verhalen
PULS
PULS
Venrayse fotograaf volgde de E3-weg
drukwerk
VRIJDAG 19 JUNI 1970 No. 25
EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
PEEL EN MAAS
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 13 ct per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 VV LCrVDLMLJ V WWn V CIVnM T CIM UIVIOI nCTXCIN PRIJS PER KWARTAAL 2.25 (builen Venray 2.50)
Vanaf 23 juni a-s. is in de foyer van de schouwburg een over
zichtstentoonstelling te zien van de nestor der Plasmolense kunst
schilders, de 90-jarige Jacques van Mourik. Burgemeester Schols
zal om 19.30 uur deze tentoonstelling officieel openen.
Het is wellicht daarom dat men de
aanduiding E3 daar nergens ziet
Van Hamburg
Flensburg
gaat de E3 via
DENEMARKEN
sen de betrokken plaatsen te verdie
pen is een andere doelstelling van
deze Federatino, die het bij monde
van Dr. Nielsen bijzonder op prijs
stelt dat Kruysen een dergelijke re
portage maakt van „hun" weg
E 3 PONT
Maar verder gaat de weg naar Gö-
teborg, waar de pont wacht van Ka
pitein Trapp om de Oostzee over te
steken naar Zweden.
In dit E 3 pontje kunnen 300 auto's
en 1400 passagiers, die zich geduren
de de 3.5 uur durende overtocht
kunnen laven aan al het goede der
aarde. En wie het deense en zweed-
se menu kent, die weet dat er prak
tisch een onbeperkte keus is.
Er varen meer ponten tussen De
nemarken en Zweden, doch die van
Kapitein Trapp zijn de enige die het
E 3 embleem mogen dragen.
Dan is daar Zweden, deze moder
ne staat, dat echter „zijn" stukje E 3
weg nog wel wat op moet knappen.
Dat gebeurt dan ook, waarbij de
rondwegen en de af- en aanvoerwe-
gen tot Stockholm een model zijn
voor heel Europa
Daar gaat de reis officieel ten ein
de
1500 foto's bracht fotograaf Gerard
Kruysen met zich terug naar Ven-
ray. Venray dat slechts enkele ki
lometers ligt van de E3 en daarop
in de toekomst via de nieuwe
rijksweg, de Middenpeelweg en de
provinciale weg een wat beste
aansluiting krügt. En dat betekent
dat zuid- en noord-Europa voor
taan vlakbij liggen
Een reis van 10.000 kilometers is
ten einde. Kruysen maakt nu weer
bruilofts- en andere reportages in
het Venrayse land. Maar hij weet
precies hoe ver af en toch hoe dicht
bij de Atlantische Oceaan is en de
pont over de Oostzee, hoe veraf en
toch dichtbij Lissaboij, maar ook
Stockholm ligt
Europastrasse 3 heeft voorlopig
zijn eind gevonden in Grotestraat 3-
Het leven kan wonderlijk zijn
Jacques van Mourik zou men de
laatste van de eens zo bekende Plas
molense kunstenaars kunnen noe
men. Hij was trouwens ook de eer
ste. De zoon van de Amsterdamse
notaris leerdet de Piasmolen kennen
op de jaarlijkse vakantietrips. En
verloor schijnbaar zijn hart aan het
toen nog niet door toeristen ontdek
te land. Als hij tegen de zin van zijn
familie kunstschilder wordt en de
rijksakademie voor beeldende kuns
ten in Amsterdam heeft gevolgd,
vestigt hij zich op 18 jarige leeftijd
nabij de Plasmolen, in een hut in de
bossen. Zijn voorbeeld volgden an
dere kunstenaars en met mensen als
Peter Job, Dirk Ocker, Cox, Nie-
horster, Deckers Brouwers, de Bock
en anderen vormde hij een kleine
kunstenaarsgemeenschap, die grote
bekendheid verwierf. Die bekend
heid bracht lang niet altijd rijkdom,
integendeel hij en de anderen heb
ben dikwijls perioden van grote ar
moede gekend, zodat men zelfs geen
linnen had om te schilderen en dus
maar weer een gereed gekomen
schilderstuk nam om vooruit te
kunnen. Voor enkele studiereizen
naar Zuid Frankrijk, Italië en de
Pyreneën onderbrak hij zijn verblijf
in de Piasmolen, waar hij ondanks
zijn hoge leeftijd nog steeds werkt
en schildert.
EENZAAM
Jacques van Mourik leefde onge
veer twaalf jaren in zijn boshutten,
ver van de bewoonde wereld. Na die
eenzame periode vestigde hij zich
aan de zuidrand van de Plasmolen
se heuvels, trouwde er en kreeg een
dochter bij wie hij thans nog in
woont.
In de periode van 1908 tot 1932
toonde hij een grote voorkeur voor
het landschap, waaraan hij een ro
mantisch tintje gaf. Doch daarnaast
en dat komt dan helemaal tot uit
drukking in de tijd van 1932 tot 1947
trekt de mens zijn aandacht. Maar
dan de mens, zoals deze zich voor
doet in de gedaante van de maat
schappelijke verschoppelingen, de
landarbeiders, de zigeuners, de meis
jes van de straat, waarbij zijn so
ciale bewogenheid duidelijk naar
voren komt. Van deze perioden is
jammer genoeg weinig over.
Veel is door de oorlog vernield, al
hangen werken van die tijd in het
Stedelijk Museum van Amsterdam
en in particuliere kollekfcies.,,
Een kunsthandel, waarin veel van
zijn werken waren geëxposeerd,
werd gebombardeerd, terwijl hij zelf
verdreven uit zijn huis, waaruit de
soldaten zijn andere werken stolen.
Maar na zijn terugkomst is van
Mourik weer volop begonnen en het
is in die periode dat hij vele portret
opdrachten kreeg, o.m. van Konigin
Juliana.
Van dit alles kan men een goed
overzicht vinden in de tentoonstel
ling, die vanaf as. dinsdag in Ven-
rays schouwburg te zien zal zijn
voor al uw
Deze routes nationales zijn door
gaans 3 toaans en met stukken 4
baans wegen, waarvan er verschil
lende best een opknappertje konden
en kunnen gebruiken. Er zitten nog
al wat stuk gereden weggedeelten
in, die beslist ontoereikend zijn voor
het huidige snelverkeer.
Taby bij Stockholm. Als overal eld
in Hamburg bleek de wereld weer
klein
speelt ook daar de jeugd cowboy.
van den munckhof n.v.
Onze Belgische zuiderburen heb
ben de zaak heel anders aangepakt.
We hebben er wel eens op gefoeterd,
op die Belgische wegen met hun
hobbelige kasseien, maar dat veran
dert snel. Via Kortrijk, Gent, Ant
werpen, Turnhout komt men nu
over grotendeels prima vierbaans
wegen. Hoe ?e dat klaar gespeeld
hebben blijkt ojn. uit de grote bor
den langs de weg, die oproepen lid
te worden van de vereniging voor
goede wegen, waarvoor men specia
le contributies betaalt en waarvoor
zelfs in de bioscopen reclame wordt
gemaaktDe Belgen zijn model
aan het worden.
NEDERLANDSE SITUATIE
De Nederlandse situatie kennen de
meesten van ons al, die via Sevenum
of Deurne reeds gebruik maakten
om via de E 3 naar Eindhoven, Val-
kenswaard of verder te rijden. Een
prachtige 4 baans weg, met vele via
ducten en ongelijkvloerse kruisingen.
We kennen uit eigen aanschouwing
hoe men in Venlo weer nieuwe via
ducten maakt over de provinciale
wegen, het spoor en de Maas de ver
binding tot stand te brengen met
Duithland. Een en ander hoopt men
in oktober a.s. gereed te hebben,
waarmee dan het nederlandse aan-
in. Door het prachtige Jutland slin
gert een tweebaans E 3 weg door
een onvergetelijk landschap, met
soms nog houten huisjes naar de
voornaamste plaats van Jutland Aal-
borg.
Aalborg, waar men juist voor de
E 3 weg een grote tunnel bouwt on
der de Dimfjorden, in de trant van
de Maastunnel in Rotterdam. In Aal-
borg woont ook de voorzitter van de
Federation Route d'Europe 3, Dr.
Hans Uielsen, een vurig propagan
dist, niet alleen voor een verenigd
Europa, maar vooral van de onder
linge samenwerking van alle steden,
die aan E 3 weg liggen. Ruim 100
plaatsen zijn lid van deze federatie
en zij willen door gezamenlijke re
clame het internationale verkeer via
deze E 3 weg bevorderen en daar
naast huin best doen om de weg zelf
in prima 9taat te houden. Dat men
probeert ook de onderlinge samen
werking van alle stedien, die aan de
E 3 weg liggen. Ruim 100 plaatsen
zijn lid van deze federatie en zij wil
len door gezamenlijke reclame het
internationale verkeer via deze E.3
weg bevorderen en daarnaast hun
best doen om de weg zelf in prima
staat te houden. Dat men probeert
ook de onderlinge verhoudingen tus-
Het hele centrum van Stockholm wordt op dit moment vervangen door
bouwwerken van beton, staal, glas, aluminium. Of 't leefbaarder wordt
is nog de vraag.
De kilometerteller van 't Renault je van fotograaf Gerard Kruysen
was 10.000 km rijker, toen hij na vijf weken eindelijk weer eens
thuis kwam. 10.000 kilometer cm 4500 km autoweg te fotograferen.
Van Lissabon in Portugal naar Stockholm in Zweden vice versa.
Een acht landentocht van Zu ;d naar Noord Europa. Gerard Kruy
sen volgde de E3 weg.
Laten we eerlijk wezen.Als we
op weg naar Venlo achter het spoor
viaduct in Califomië moeten wach
ten, omdat men daar alweer een
nieuw viaduct aan het bouwen is,
dan ergeren we ons hoogstens. En
geen moment komt het in ons hoofd
op, dat men daar bezig is, met een
schakelt je in een 4500 kilometer lan
ge weg, die in de toekomst zal gaian
van Lissabon naar Zweden
We ergeren ons alleen, dat er weer
een stoplicht staat, waar voor we
wachten moetenEn toch
KALENDER
Toen men in de trotse wolken
krabber van de Centrale Boeren
leenbank in Eindhoven aan het prak
kiseren was over de kalender, die
men tegen 1971 uit wilde geven om
die aan de geachte clientele als re
latiegeschenk aan te bieden, toen
zocht men naar een goed motief. Als
men dan uit diezelfde wolkenkrab
ber over Eindhoven heen kijkt, dan
ziet men daar niet alleen de oude
binnenstad, maar ook de snelle auto
wegen, die als pijlen naar Eindhoven
wijzen. Een daarvan loopt ten zui
den van Eindhoven. Men ziet hem
komen, schemerig, uit het zuiden uit
de richting van Valkenswaard-Tum-
hout en wegschieten naar het oosten,
in de richting Venlo. Een stuk E 3-
weg, wat wil zeggen, dat hij deel
uitmaakt van een Europese weg, die
landen en steden aan elkaar ver
bindt.
Als dit jaar de viaducten nabij
Venlo over wegen en Maas klaar
zijn, dan is het Nederlandse aandeel
daarin gereed. Wat kon men dan
beter kiezen, nu ook een boerenleen
bank Steeds meer betrokken wordt
in het internationale reis- en geld
verkeer en met haar zusterorganisa
ties in de verschillende Europese
landen steeds nauwere kontakten
legt? Zo was snel het motief voor de
nieuwe kalender gevonden: de E 3-
weig.
Dat de Venrayse fotograaf Gerard
Kruysen de opdracht kreeg de
plaatjes te schieten, is een teken
dat men ook buiten Venray het
reportagewerk van deze fotograaf
naar waarde weet te schatten
ER AAN
Voor Gerard Kruysen betekende
het, dat hij zijn Renaultje vol stouw
de met films en benzine, vrouw en
kinderen vaarwel zed en aan de
zwerf ging, op zoek naar de E 3
Het is een zwerftocht geworden
dwars door Europa. Met merkwaar
dige ontdekkingen, met overnachtin
gen in grote steden, maar ook in
kléine boerenplaatsj es, waar men
elkaar alleen kon verstaan via een
soort gebarentaal
Een zwerftocht met internationale
menu's, waarbij je in Portugal in
een van de beste hotels met 8 obers
rond je heen en een diner van 6-7
gangen, rijkelijk besproeid met wijn,
ternauwernood een tientje betaalt,
maar in Zweden datzelfde bedrag
bijna neer moet tellen voor een oud
broodje met raar ruikende kaas op.
Een zwerftocht met een steeds vui
ler wordende auto, die onbekommerd
de talloze merken benzine opslokte
en zonder mankementen zijn 10.000
kilometers draaide
Een zwerftocht, waarin Gerard
Kruysen op Kodak diafilms van
verschillende typen zijn dia's van 6
bij 6 maakte met zijn Hasselblad-
oamera met verschillende optieken,
maar allemaal bij bestaand licht
zonder flits. Zo'n dikke 1500 foto's,
waarvan er dan uiteindelijk 12 op 'n
kalender komen
OP NAAR LISSABON
Het eerste deel van de reis ging
via België, Frankrijk, de Pyraneeën,
naar Spanje en Portugal.Onder
weg werd gekeken en genoteerd
voor de foto's op de terugweg. En
terwijl we hier nog zaten te bibbe
ren in, wat toen lenteweer was, stond
Kruysen aan de Atlantische Oceaan
op een loei-heet strand wat footo's
te knippen van vissers, die met hun
netten bezig waren. Het begin van
de E 3weg ligt aan die Oceaan
Door bemiddeling van de Ambas
sade kon hij een gesprek hebben
met een hoge piiet van het Portugese
ministerie van Verkeer.
In Portugal is men zeer gechar
meerd met deze E 3 weg, die daar
echter een doodgewone 2 baans weg
is, maar waar om de haverklap gro
te borden de automobilist er op at
tent maken, dat hij rijdt op de E 3
weg. Zo trots is men op dit begin
punt
Overigens is er niet veel verkeer
op; in die contreien speelt zich het
De E-3 leidt o.m. langs Chartris. V
objecten vormde voor de reportage.
vrachtvervoer nog grotendeels per
schip af. De weg is daar vrij bochtig
maar aangezien het door heuvelland
en pittoreske plaatsen gaat, heeft
vooral de toerist ex- machtig veel
aan. In Spanje volgft de E 3 de route
CuidadRodriigo, Salamanca en San
Sebastian. De ene keer is het een
tweebaans weg, de andere keer een
vierbaans, maar dan is het tol beta
len geblazen.
SPAANSE TOESTANDEN
Ja, in Spanje moet men dikwijls
raden of men nu wel op de E3 wegj
zit. Men vergeet namelijk nogal eens.
wat borden te plaatsen. Gaat men-
dan nader op onderzoek uit dan zi.y-
er feitelijk drie E3 wegen.,
Ln Spanje zijn het namelijk semi-
overheidsinsteUöngen, die voor we
gen zorgen, maar die er via tol-hef-
fiingen ook een slaatje uit proberen
te slaan. Met als gevolg dat ze el
kaar ook beconcourreren met de E 3
weg, al laten ze dat uiterlijk niet erg
merkenEn daarom maar geen
bordjes en daarom telkens andere
aanwijzingen als men vraagt waar
de weg nu feitelijk loopt
ONBEKEND
In Frankrijk deed Gerard Kruysen
de merkwaardige ontdekking dat de
grote Franse zuster-organisatie van
onze ANWB helemaal niet op de
hoogte is met het bestaan van een
E 3 weg. Uit een gesprek met de di
rectie van de Franse Wielerbond
bleek wel dat men vanaf de Spaan
se grens de routes nationes kende
via Bordeaux, Podttier, Parijs en
Compeigne, maar dat die onderdeel
uitmaken van de Europese zuid
noord-verbinding, neen, daar wist de
goede man niets van.Zo Euro
pees zijn ze in Frankrijk nu ook
weer niet
aar de beroemde kathedraal een der
deel in de E 3 gereed is. Gereed is
dan ook de aansluiting naar Moers,
Duisburg, Bad Nenndorf naar Ham
burg, midden door de Lünenberger-
heide op. Prachtige autobanen,
MIDDEN DOOR EEN DUITSLAND
dat nog te weinigen kennen, omdat
men van hieruit gewoonlijk naar het
zuiden van Duitsland rijdt.
In Hamburg een van de vele
kleine avonturen liepen twee don
ker gekleurde dames, bijna neger
typen. Mede omdat hij het interna
tionaal karakter van deze havenstad
wilde uitbeelden, vroeg Kruysen bei
de dames in zijn beste Engels of ze
bij een bepaald monument niet even
poseren wilden.
„Verrek", zei toen een van de da
mes, „snap jij wat die man wil.
Het bleken twee verpleegsters uit
Aruba te zijn, die vanuit Nederland
waar ze werken, een vakantietrip
naar Hamburg maaktenDus ook
PORTUGAL. - In Fatima veel devotie en vertrouwen of zelfkwelling
door pelgrims.