Boerenleenbank Watertoevoer Defensiekanaal wordt binnenkort beter a: Branden door hooibroei nemen nog steeds toe.... Niet te duur INGEZONDEN Ziekenfonds Uit Peel en Maas Politierechter M™F G,«oS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Rijschool JAN JANSEN en buitenland ver weg? 2uur rijden 1/4 uur rust drmkjijenrijik VRIJDAG 11 JULI 1969 No. 28 NEGENTIGSTE JAARGANG IS GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS ADVERTENTIEPRIJS 12 el PRIJS PER KWARTAAL IS GOEDKOPER DAN U DENKT AIONNEMENTS- Venroy Z25) De klachten van de bewoners van de Vredepeel over het brakke water in het Defensiekanaal zijn veel en talrijk. Maar het einde is gelukkig in zicht. Maandag is namelijk tussen het gemeentebestuur van Deurne, het Waterschap de Aa en Rijkswater staat een voorlopige overeenstem ming bereiKt met betrekking tot de overdracht van het Deurnes Kanaal. Dit kanaal van Deurne, dat zui delijker de Helenavaart wordt, wat op zijn beurt via de noordervaart en het kanaal Wessem-Nederweert in •kontakt staat met de Maas (Panheel) is de „voedstervader" van het De fensiekanaal. Een dijkbreuk in dat kanaal van Deurne was voor deze gemeente, die thans dit kanaal niet meer nodig heeft, aanleiding om er maar een dam in te gooien, met het gevolg dat het Defensiekanaal prak tisch geen water meer krijgt. De nieuwe overeenkomst houdt o.m. m, dat door de gemeente Deur ne aan het Waterschap zal worden overgedragen dat gedeelte van hel Deurnes Kanaal, dat loopt van de Noord-BrabantsLimburgse grens tot aan de spoorlijn nabij Griendts- veen. Het overige gedeelte van het Kanaal blijft voorlopig bij de ge meente Deurne totdat in verband met de doorvoer van het Maaswater zal zijn beslist of dit zal over gaan naar het Rijk dan wel een an der publiekrechtelijk lichaam. WATERTOEVOERPLAN Pas als de overname van het Deurnes Kanaal definitief is zal de eerste fase van het watertoevoer - plan (anderhalve kubieke meter per seconde uit de Maas nabij Panheel) gerealiseerd kunnen worden. Dit water komt dan op de eerste plaats ten goede aan de ruilverka velingen in het Brabantse, maar ook Limburg en met name de Lollebeek kan hiervan profiteren. Een van de eerste voorwaarden om dit watertoevoèrplan te realise ren is de overname van een gedeel te van het Deurnes Kanaal door het Waterschap, terwijl het niet over te nemen deel geschikt moet worden gemaakt voor de doorvoer van het water. Door Rijkswaterstaat zal het gedeelte van het Deuraes Kanaal van de Noordervaart tot aan de Noord-Brabantse-Limburgse grens worden opgeschoond. Wie autorijden wil leren, moet het bij Jansen proberen. Bevrijdingsw. 8 tel. 04780-1600 ZWEMBAD Geachte redaktie. Hetis mij en waarschijnlijk vele anderen, reeds enkele malen over komen dat als ik op een zonnige dag naar het zwembad wilde, ik eerst uren moest wachten en in de rij had te staan, voordat ik eindelijk 'binnen was. Is het niet mogelijk dat abonnementhouders een aparte in gang krijgen en kan de kassa niet zodanig worden uitgebreid op der gelijke dagen, dat vlotere verkoop van losse kaartjes mogelijk wordt. Nu nemen al mensen de wijk naar Bergen, waar men niet zo lang hoeft te wachten. B. J Antwoord: De direktie van het zwembad geeft als antwoord: a. de 3500 abonementhouders heb ben een aparte ingang en houden dus de losse-kaartjes kopers niet op; b. uren wachten is er zelfs op de drukste dagen niet bij, omdat de losse kaartjesverkoop vrij vlot verloopt, zeker als de mensen meewerken door met gepast geld te betal'en. c. uitbreiding van de kassa op ex tra drukke dagen is onmogelijk uit personeels- en financiële gronden. d. de situatie in Bergen kan moei lijk vergeleken worden met die in Venray omdat Venray op drukke dagen 5000-6000 mensen te „verwerken" krijgt. KUNSTWERKEN Het Waterschap, dat de overname van het Deurnes Kanaal belangrijk achtte voor het dienstbaar maken aan de watervoorziening binnen het stroomgebied van het Waterschap, gaat enkele kunstwerken aanleggen. Dat betreft het maken van een hoofdinlaatkunstwerk ongeveer 250 meter ten noorden van de Limburg se grenst het maken van een afdam ming in het Kanaal van Deurne juist ten zuiden van de weg van Deurne naar Griendtsveen, het her stellen van een deel van de kanaal kade, het verwijderen van begroei ing en slib en het maken van een van een verbindingsduiker tussen de Helenavaart en het Kanaal van Deurne. Voor het uitvoeren van de ze werkzaamheden, die in een jaar tijds kunnen geschieden, heeft het Waterschap een krediet van 154.430 gegeven. De vakantietij d is weer aangebro ken. Een steeds groter wordend aantal landgenoten trekt de grenzen over, misschien wel om het buiten land wat aan deviezen te helpen. De kans tijdens een buitenlandse va kantie echter dat iemand genees kundige hulp moet inroepen is lang niet denkbeeldig. Wie als particu lier een dokter of ziekenhuis nodig heeft, staat evenwel voor hoge kos ten. De tarieven liggen in vele lan den (nog) hoger dan hier. In beginsel bestaat bij verblijf buiten Nederland geen aanspraak op de verstrekkingen der ziekenfonds verzekering of op een vergoeding daarvoor. Een belangrijke uitzonde ring op deze regel geldt bij verblijf in landen, waarmede Nederland een wederkerigheidsverdrag op het punt der sociale verzekering gesloten heeft. Dit is het geval met België, West-Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Joego-Slavië, Spanje, Turkije en Portugal. Bij verblijf in deze landen heeft een verplicht ver zekerde recht op geneeskundige hulp, alsof hij verzekerd was krach tens de wetgeving van het land waa.r hij verblijft. In Duitsland heb ben de bejaardenverzekerden (en in de regel ook de vrijwillig verzeker den) eveneens recht op geneeskun dige hulp (in andere landen niet). In Engeland kan iedereen gebruik ma ken van de Nationale Gezondheids dienst. AANVULLENDE VERZEKERING Om op deze hulp aanspraak te kunnen maken, moet de verzekerde bij de plaatselijke buitenlandse ver zekeringsinstelling een door het Ne derlandse ziekenfonds afgegeven le gitimatieformulier tonen. Voor de E.E.G.-landen is dit „formulier E 6". Deze formulieren dienen voor het vertrek bij het Nederlandse zieken fonds te worden aangevraagd. Zelfs in de ldanen, waarmee een verdrag is gesloten, is doorgaans het risico onvolledig gedekt, zodat men veelal voor een aanzienlijke bijbetaling komt te staan. De ziekenfondsen adviseren daarom hun leden een aanvullende reisverzekering te slui ten, die slechts een geringe premie vregt. Voor bejaardenverzekerden en vrijwillig verzekerden is een derge lijke reisverzekering vrijwel altijd noodzakelijk. NIET-VERZEKERDEN En hoe staat het nu met degenen die niet in een ziekenfonds verze kerd zijn? Bij hen die geen ziekte kostenverzekering bezitten, zal de in hun bezit zijnde polis moeten uitwijzen of en in hoeverre in het buitenland ingeroepen geneeskundi ge hulp door de gesloten verzeke ring wordt gedekt. Mocht blijken dat de risico-dekking hier niet „rond" is, dan kan de (reeds geme moreerde) reisverzekering ook hier goede uitkomst bieden. OPVALLEND VERSCHIJNSEL IN WEIDEGEBIEDEN Elk jaar maakt de N.O.V.O., dat is de Nationale Overkoepeling van Onderlinge Brandwaarborgmaatschappijen te Zwolle, een schadestatistiek op van brandoorzaken. De N.O.V.O. is daarvoor wel het aangewezen orgaan, want van het bij haar verzekerde kapitaal van 5,7 miljard gulden is driekwart „agrarische risico's" zoais dat heet. Zonder veel dorre cijfers te noemen kan men vaststellen dat brand door „broeien en zelf ontbranden" (lees: hooibroei) ontstellend toeneemt. In 1965 leverde hooibroei nog maar 14% van alle fikjes, in 1967 was dat 25% en in 1968 al 31%. KWESTIE VAN AANPASSING Ir. Thomas van het rijksland- bouwconsulentschap voor weide- en voederbouw, noemde onlangs de vol gende oorzaken voor de toegenomen, schade door hooibroei. Door de toe genomen bedrijfsomvang wordt de schade per geval groter. Verder ma ken de sterk gestegen stikstofgiften en het (overigens terecht) daarmee gepaard gaande vroege maaien, dat m!en zeer broeibaar materiaal oogst. Tenslotte is de mechanisatie zeer toegenomen en die maakt dat men grote partijen hooi in korte tijd op elkaar kan stapelen. De laatste twee jaar spelen de weersomstandigheden óók een rol, maar afgezien daarvan neemt de schade tóch wel toe. Vermoedelijk spelen verouderde opvattingen ook nog wel een rol. Zoals men weet heerst in vele streken vanouds de opvating, dat goed hooi op zijn minst licht gebroeid moet hebben. Daar door wordt het immers smakelijker. Tegen deze opvatting kan niet ge noeg worden gestreden. Inderdaad, vroeger, toen men zeer lang en grof materiaal oogstte en toen er veel hooi was waarvan de botanische sa menstelling ronduit slecht was, toen had deze opvatting zin. Wie behoor lijk grasland heeft, dient het er op aan te sturen dat het hooi helemaal niet meer broeit. Goed hooi is zon der broei smakelijk genoeg. Daar komt dan bij, dat iedere broei het gehalte aan verteerbaar eiwit drukt. Zelfs lichte broei veroorzaakt daar door al enkele honderden guldens schade per ha en dus op vele be drijven een schade van duizenden guldens. Dat is de onzichtbare scha de, maar zij is net zo reëel als brand. VOORKOMEN Als een hooiberg in brand vliegt is dat een grote schadepost. Erger wordt het wanneer brand ontstaat in hooi dat opgeslagen is in de schuur annex het woonhuis. Het ontbreekt niet aan voorschrif ten. Wie hooi binnenhaalt en dat met koude lucht wil ventileren, dient er op toe te zien dat het materiaal op zijn minst 65% droge stof en bij ventileren met warme lucht tenmin ste 55% droge stof bevat. Aldus de voorschriften. Jammer is, dat een boer niet kan zien of zijn hooi te velde al zo droog is. Men zou een meetinstrument moeten ontwikkelen waarmee hij dat snel kon nagaan en dat niet duur was. Zulke apparatuur is er wel maar nog niet in een voor de praktijk goed bruikbare vorm. Zolang dat zo blijft is het een erva ringskwestie. Bovendien is men er niet als men broei voorkomt of binnen redelijke rpöken houdt. Hooi kan ook schim melen en oneetbaar worden. Hier over bestaan geen nauwkeurige ge gevens, maar men kan aannemen dat schimmel een schade veroor zaakt die weinig minder is dan die van broei. Bij dit alles speelt mee, dat onderzoek van monsters ruw- voeder, in dit geval van hooi, nog veel te weinig plaats heeft. Aan de hand van de analyse komt een vee houder er wel achter wat het ver schil is tussen goed en slecht hooi en wat hem dit in de krachtvoeder- rekening scheelt. VENTILEREN De hooiventilator is een uitstekend apparaat om de veldperiode van het hooi te bekorten en schimmel en broei tegen te' gaan. Hier geldt ech ter wat voor ieder werktuig geldt: alleen goed gebruik geeft goede re sultaten. Met de aankoop van een of meer hooiventilatoren is veel geld gemoeid, maar dat geld is weg gegooid als men een ventilator van te geringe capaciteit kiest. Een goe de leverancier verstrekt de nodige gegevens en overtuigt zich van goe de plaatsing en goede werking. Gewoonlijk hanteert men de vuist regel: 40 kubieke meter lucht per kubieke meter hooi bij een tegen~ druk van 4560 mm wk. Maar dat hangt af van de wijze waarop hooit en van het toegepaste systeem van luchtverdeling. Kort en goed: men moet de advie zen van deskundigen opvolgen, on verschillig of dit nu voorlichters of deskundigen van de leveranciers zijn. Natuurlijk kunnen deze niet elke dag bij u zijn als u aan het hooien bent. In het algemeen kan men zeggen, dat men te veel van de ventilator heeft verwacht. Men dacht dat men nu wel kon binnenhalen zonder re kening te houden met de reeds be reikte droging van het gewas. Ook heeft men vaak niet geleerd om di rect na het maaien de zwaden te spreiden om de veldperiode ook daardoor te bekorten. Hooi binnenhalen zal altijd wel een kwestie van ervaring blijven. Als men nu eens lering trok uit vo rige jaren, toen geen brand maar wèl broei ontstond! Als men nu eens aannam dat het toen al mis was. De zaak is urgent. Met name in de komende weken en maanden. van 12 juli 1919 Dienstregeling Gemeentetram Richting Nijmegen remise: 6.18 9.51 4.31 5.34 9.34, vertrek trein 35 min. nadien. Richting Venlo, vertrek tram remise 7.43 10.36 12.12 5.34 8.07, ver trek trein 35 min. nadien. De trein van 5.06 n.m. naar Nijmegen en 11.11 v.m. naar Venlo rijden niet op Zon en FeestdagenDe trein van 6.11 n.m. naar Nijmegen is een sneltrein en stopt enkel te Boxmeer en Kruis punt Beugen. De trein van 12.47 n.m. is een sneltrein rechtstreeks naar Venlo, dus stopt onderweg nergens. Burgemeester en Wethouders van Venray, 1 O. van de Loo De secretaris van Haaren Gennep - Zondag 6 dezer had onze gemeente de „eer" eenige so cialistische kopstukken in haar mid den te zien. Men kwam voor de aar digheid weer eens een luchtmeeting houden. Het woord werd hier ge voerd door den grooten mijnheer A. Suijkerbuijk uit Den Haag, in wiens rede, laster, beleediging en spotter nij aan onze Katholieke Geestelijk heid niet van de baan waren. De man ging in zijn bekladderij zoover, dat de politie het noodig oordeelde, dat hem wegens beleediging van den Zeer Eerw. heer Pastoor te Bergen op Zoom werd aangezegd. Natuurlijk deed het schrijven van Z.H. den Paus aan den president van Duitsch- land opgeld. Van de gelegenheid tot debat werd door den Rijksambtenaar G. J. van Dinther, die alvast een krachtig pro test deed hooren, tegen den vuigen laster en leugen tegen Kerk en maatschappij uitgekraamd. Wanneer U, zegt spreker, hier de menschen meent wijs te maken, dat de R.K. Geestelijkheid den arbeider mede uitzuigt, dan wijs ik U op het le vende voorbeeld hier in Uw midden; want de man, die hier voor U col porteert voor S.D.A.P. en Lim- burgsch Toekomst is vanaf zijne ge boorte tot op den dag van heden gevoerd en ondersteund door het R.K. Armbestuur van Gennep. Ook aan den bewusten brief van Z.H. den Paus, gaf spreker die juiste uitleg ging, welke, er aan gegeven moet worden. Een krachtig applaus be loonde de spreker voor zijn krach tige repliek. En wat deden onze Gennepsche S.D.A.P.ers? Ze trokken al scheldende terug. Te koop puike zwarte kersen en spekkersen aan 20 cent per pond bij H. Zeegers, Schoolstraat. de lm ii li voor iederéén De slager die met één hand het dak van een nieuwe auto ruïneerde, stond nu een beetje bedremmeld naar z'n nagels te turen voor de po litierechter. De officier van justitie sprak van grove machtswellust en schandelijke beledigingen. „Die be ledigingen kwamen van de andere kant, uwe edelware", waarsprak de beklaagde. „De andere kant waarvan?" vroeg de politierechter. „Van de tegenpartij, uwe edel ware." „O, dé andere kant van het dak dus. Nou, dat kan ik me voorstel len als je een auto in elkaar hengst. Dan zal er wel geprotesteerd wor den. U doet aan karate zeker?" „Neenee, uw edelware, maar ik ben gewend het vlees te houwe." „U moest gewend zijn uw handen thuis te houwe!" „Dat doe ik anders ook, uw edel ware." „Schei nou eens uit met die edele waren, wij zijn geen vleeswaren. Wat had die auto u misdaan?" „Die auto stond dwars voor me uitrit, edele meneer." „Zozo, dat is dan meteen maar reden om naar buiten te stappen en zo'n auto van tienduizend gulden aan splinters te slaan." „Nééneenee, edele meneer, ik vroeg de bestuurder die wagen daar weg te zetten. Maar die ging aan het beledigen. Moordenaar zei die, om dat ik nog bloed op me voorschoot had. En hij verikte het om die wa gen een eindje verder te zetten. Maar ik moest netjes blijven, 't Had een klant kunnen wezen." „Zozo, dus van uw klanten slaat u alleen maar de auto in elkaar; be- lédigen wilt U ze helemaal niet „Meneer de edele, ik heb nog nooit een klant beledigd en nog nooit een autodak beschadigd!" „In het dossier staat, dat u de woorden „stinkende proleet" en „on derwereldfiguur" gebruikt hebt." „Da's niet waar, edele heer, die proleet liegt dat 't gedrukt staat, ik heb nog nooit van me leven een proleet ook werkelijk proleet ge noemd. Ik moet aan me klandizie denken. Ze kennen morgen terug komen om een kilo ossehaas te ha len." De griffier kon tijdelijk niet meer schrijven en de politierchter verborg enige tijd zijn gezicht achter zijn pa pieren. De parketwacht zei hardop: „U moet zeggen edelachtbare!" Maar de slager oreerde verder over lie gende proleten die van d'rlui eigen vet" krijgen en ongestraft eerzame middenstanders mogen belemmeren in de uitoefening van hun eerzame ambacht. De getuigen kwamen bevestigen, dat de man in de auto ook niet op z'n mondje was gevallen. Hij zou wel degelijk iets van moordenaar en bloedzuiger hebben gezegd. „Maar daar staat helemaal niets over in het verbaal" constateerde de rechter verbaasd. „Ik ga geen klanten aanklagen" mompelde de verdachte vredig, „en ne dat van die onderwereld zei ik allenig, omdat hij zo liederlijk schold. Toen zei ik: dat ken je alle nig van onderwereldfiguren ver wachten. Maar toen bedoelde ik hém toch niet." Maar de getuigen hadden begre pen, dat hij juist wel de autobe stuurder op het oog had. En omdat hij die achter het glas niet op het oog kon treffen, had hij in z'n boos heid op het dak geslagen. Dat dak scheürde en de reparatie kostte .en kele honderden guldens. De officier stond op en achtte het ten laste gelegde feit bewezen. Om dat de rekening van het dak inmid dels al betaald was, wilde hij vol staan met een eis van vijftig gulden boete onvoorwaardelijk en nog eens -vijftig gulden voorwaardelijk." „Dus honderd gulden" dacht de houwen de slager. „Nee vijftig gulden nu en vijftig gulden als het u het nóg eens doet", legde de politierechter uit. Plus wat er dan nog weer bijkomt." „Nee, zo reken ik nooit in me win kel, da's me te ingewikkeld", zei de vlees- en dakhouwer. „Dan komen je klanten noodt terug". De Westduitse toeristenorganisatie A.D.A.C. heeft een interessant on derzoek ingesteld naar de vakantie kosten in een aantal Europese lan den. Men heeft daarbij de reiskosten van en naar het land van onderzoek achterwege gelaten. Na het onder zoek kon men een duidelijke schei ding maken tussen de vakantiekos ten in de landen van het westelijk deel van Europa en die van het^oos- telijk en zuidelijk deel van ons we relddeel. In het eerste regio is een vakantie over het algemeen duur, terwijl zij in het laatste deel matig in prijs kan worden genoemd. Het opmerkelijke van dit onder zoek voor ons land was dat wij nog steeds een goedkoop vakantieland van het westen zijn. Frankrijk blijkt wel 36% duurder dan Nederland, Zwitserland ruim 20% en West- Duitsland nog 5%. Maar véél goedkoper dan Neder land zijn Spanje, Portugal, Oosten rijk en Italië. Het is duidelijk dat de oorzaak daarvan moet worden ge zocht in de goedkopere arbeids kracht in die landen. Uit dit onder zoek wordt ons nog eens duidelijk voor ogen gehouden dat de verhalen over het overmatig dure Nederland onjuist zijn. Voorts moet het dubbel worden betreurd dat er in de laatste maanden zo over de duurte in Ne derland is geklaagd. Dat zal menige buitenlandse gast hebben afge schrikt. Ten derde zullen wij er re kening mee moeten houden dat de .betekenis van de Westeuropese lan den als toeristenlanden met de stij ging van de welvaart relatief zal af nemen. Dat. geldt dus ook ooor Ne derland dat er mee moet rekenen dat de Westduitsers in steeds groter aantal de zuidelijke en verder gele gen landen zullen opzoeken. Ook de Westduitsers plegen de kosten van hun vakantie uit te rekenen. Tenslote moeten wij ons afvragen waarom deze vergelijkende bereke ning niet vroeger in Nederland is gemaakt. Wij ha<* n er dan nog propaganda r runnen maken. Nu vissen wij weer voor een groot deel achter het toeristennet. Onze voor lichting over het toerisme in Neder land schiet bepaald nog te kort. ZIEKENHUIS DEURNE IN GEBRUIK Met ingang van dinsdag 1 juli j.l. werd het St. Willibrordus-ziekenhuis in Deurne in gebruik genomen. Het heeft hiermee de taak van het St. Josephziekenhuis overgenomen. Het St. Joseph-ziekenhuis zal als „Be jaardenhuis St. Joseph" blijven voortbestaan.

Peel en Maas | 1969 | | pagina 9