Boerenleenbank
Watertoevoer Defensiekanaal
wordt binnenkort beter
a:
Branden door hooibroei
nemen nog steeds toe....
Niet te
duur
INGEZONDEN
Ziekenfonds
Uit Peel en Maas
Politierechter
M™F G,«oS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Rijschool JAN JANSEN
en buitenland
ver weg?
2uur rijden
1/4 uur rust
drmkjijenrijik
VRIJDAG 11 JULI 1969 No. 28
NEGENTIGSTE JAARGANG
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
PEEL EN MAAS
ADVERTENTIEPRIJS 12 el
PRIJS PER KWARTAAL
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
AIONNEMENTS-
Venroy Z25)
De klachten van de bewoners van de Vredepeel over het brakke
water in het Defensiekanaal zijn veel en talrijk. Maar het einde
is gelukkig in zicht.
Maandag is namelijk tussen het
gemeentebestuur van Deurne, het
Waterschap de Aa en Rijkswater
staat een voorlopige overeenstem
ming bereiKt met betrekking tot de
overdracht van het Deurnes Kanaal.
Dit kanaal van Deurne, dat zui
delijker de Helenavaart wordt, wat
op zijn beurt via de noordervaart en
het kanaal Wessem-Nederweert in
•kontakt staat met de Maas (Panheel)
is de „voedstervader" van het De
fensiekanaal. Een dijkbreuk in dat
kanaal van Deurne was voor deze
gemeente, die thans dit kanaal niet
meer nodig heeft, aanleiding om er
maar een dam in te gooien, met het
gevolg dat het Defensiekanaal prak
tisch geen water meer krijgt.
De nieuwe overeenkomst houdt
o.m. m, dat door de gemeente Deur
ne aan het Waterschap zal worden
overgedragen dat gedeelte van hel
Deurnes Kanaal, dat loopt van de
Noord-BrabantsLimburgse grens
tot aan de spoorlijn nabij Griendts-
veen. Het overige gedeelte van het
Kanaal blijft voorlopig bij de ge
meente Deurne totdat in verband
met de doorvoer van het Maaswater
zal zijn beslist of dit zal over
gaan naar het Rijk dan wel een an
der publiekrechtelijk lichaam.
WATERTOEVOERPLAN
Pas als de overname van het
Deurnes Kanaal definitief is zal de
eerste fase van het watertoevoer -
plan (anderhalve kubieke meter per
seconde uit de Maas nabij Panheel)
gerealiseerd kunnen worden.
Dit water komt dan op de eerste
plaats ten goede aan de ruilverka
velingen in het Brabantse, maar ook
Limburg en met name de Lollebeek
kan hiervan profiteren.
Een van de eerste voorwaarden
om dit watertoevoèrplan te realise
ren is de overname van een gedeel
te van het Deurnes Kanaal door het
Waterschap, terwijl het niet over te
nemen deel geschikt moet worden
gemaakt voor de doorvoer van het
water. Door Rijkswaterstaat zal het
gedeelte van het Deuraes Kanaal
van de Noordervaart tot aan de
Noord-Brabantse-Limburgse grens
worden opgeschoond.
Wie autorijden wil leren,
moet het bij Jansen
proberen.
Bevrijdingsw. 8 tel. 04780-1600
ZWEMBAD
Geachte redaktie.
Hetis mij en waarschijnlijk vele
anderen, reeds enkele malen over
komen dat als ik op een zonnige dag
naar het zwembad wilde, ik eerst
uren moest wachten en in de rij
had te staan, voordat ik eindelijk
'binnen was. Is het niet mogelijk dat
abonnementhouders een aparte in
gang krijgen en kan de kassa niet
zodanig worden uitgebreid op der
gelijke dagen, dat vlotere verkoop
van losse kaartjes mogelijk wordt.
Nu nemen al mensen de wijk naar
Bergen, waar men niet zo lang hoeft
te wachten.
B. J
Antwoord:
De direktie van het zwembad
geeft als antwoord:
a. de 3500 abonementhouders heb
ben een aparte ingang en houden
dus de losse-kaartjes kopers niet
op;
b. uren wachten is er zelfs op de
drukste dagen niet bij, omdat de
losse kaartjesverkoop vrij vlot
verloopt, zeker als de mensen
meewerken door met gepast geld
te betal'en.
c. uitbreiding van de kassa op ex
tra drukke dagen is onmogelijk
uit personeels- en financiële
gronden.
d. de situatie in Bergen kan moei
lijk vergeleken worden met die
in Venray omdat Venray op
drukke dagen 5000-6000 mensen
te „verwerken" krijgt.
KUNSTWERKEN
Het Waterschap, dat de overname
van het Deurnes Kanaal belangrijk
achtte voor het dienstbaar maken
aan de watervoorziening binnen het
stroomgebied van het Waterschap,
gaat enkele kunstwerken aanleggen.
Dat betreft het maken van een
hoofdinlaatkunstwerk ongeveer 250
meter ten noorden van de Limburg
se grenst het maken van een afdam
ming in het Kanaal van Deurne
juist ten zuiden van de weg van
Deurne naar Griendtsveen, het her
stellen van een deel van de kanaal
kade, het verwijderen van begroei
ing en slib en het maken van een
van een verbindingsduiker tussen de
Helenavaart en het Kanaal van
Deurne. Voor het uitvoeren van de
ze werkzaamheden, die in een jaar
tijds kunnen geschieden, heeft het
Waterschap een krediet van 154.430
gegeven.
De vakantietij d is weer aangebro
ken. Een steeds groter wordend
aantal landgenoten trekt de grenzen
over, misschien wel om het buiten
land wat aan deviezen te helpen. De
kans tijdens een buitenlandse va
kantie echter dat iemand genees
kundige hulp moet inroepen is lang
niet denkbeeldig. Wie als particu
lier een dokter of ziekenhuis nodig
heeft, staat evenwel voor hoge kos
ten. De tarieven liggen in vele lan
den (nog) hoger dan hier.
In beginsel bestaat bij verblijf
buiten Nederland geen aanspraak op
de verstrekkingen der ziekenfonds
verzekering of op een vergoeding
daarvoor. Een belangrijke uitzonde
ring op deze regel geldt bij verblijf
in landen, waarmede Nederland een
wederkerigheidsverdrag op het punt
der sociale verzekering gesloten
heeft. Dit is het geval met België,
West-Duitsland, Frankrijk, Italië,
Luxemburg, Joego-Slavië, Spanje,
Turkije en Portugal. Bij verblijf in
deze landen heeft een verplicht ver
zekerde recht op geneeskundige
hulp, alsof hij verzekerd was krach
tens de wetgeving van het land
waa.r hij verblijft. In Duitsland heb
ben de bejaardenverzekerden (en in
de regel ook de vrijwillig verzeker
den) eveneens recht op geneeskun
dige hulp (in andere landen niet). In
Engeland kan iedereen gebruik ma
ken van de Nationale Gezondheids
dienst.
AANVULLENDE VERZEKERING
Om op deze hulp aanspraak te
kunnen maken, moet de verzekerde
bij de plaatselijke buitenlandse ver
zekeringsinstelling een door het Ne
derlandse ziekenfonds afgegeven le
gitimatieformulier tonen. Voor de
E.E.G.-landen is dit „formulier E 6".
Deze formulieren dienen voor het
vertrek bij het Nederlandse zieken
fonds te worden aangevraagd. Zelfs
in de ldanen, waarmee een verdrag
is gesloten, is doorgaans het risico
onvolledig gedekt, zodat men veelal
voor een aanzienlijke bijbetaling
komt te staan. De ziekenfondsen
adviseren daarom hun leden een
aanvullende reisverzekering te slui
ten, die slechts een geringe premie
vregt. Voor bejaardenverzekerden en
vrijwillig verzekerden is een derge
lijke reisverzekering vrijwel altijd
noodzakelijk.
NIET-VERZEKERDEN
En hoe staat het nu met degenen
die niet in een ziekenfonds verze
kerd zijn? Bij hen die geen ziekte
kostenverzekering bezitten, zal de
in hun bezit zijnde polis moeten
uitwijzen of en in hoeverre in het
buitenland ingeroepen geneeskundi
ge hulp door de gesloten verzeke
ring wordt gedekt. Mocht blijken
dat de risico-dekking hier niet
„rond" is, dan kan de (reeds geme
moreerde) reisverzekering ook hier
goede uitkomst bieden.
OPVALLEND VERSCHIJNSEL IN WEIDEGEBIEDEN
Elk jaar maakt de N.O.V.O., dat is de Nationale Overkoepeling
van Onderlinge Brandwaarborgmaatschappijen te Zwolle, een
schadestatistiek op van brandoorzaken. De N.O.V.O. is daarvoor
wel het aangewezen orgaan, want van het bij haar verzekerde
kapitaal van 5,7 miljard gulden is driekwart „agrarische risico's"
zoais dat heet. Zonder veel dorre cijfers te noemen kan men
vaststellen dat brand door „broeien en zelf ontbranden" (lees:
hooibroei) ontstellend toeneemt. In 1965 leverde hooibroei nog maar
14% van alle fikjes, in 1967 was dat 25% en in 1968 al 31%.
KWESTIE VAN AANPASSING
Ir. Thomas van het rijksland-
bouwconsulentschap voor weide- en
voederbouw, noemde onlangs de vol
gende oorzaken voor de toegenomen,
schade door hooibroei. Door de toe
genomen bedrijfsomvang wordt de
schade per geval groter. Verder ma
ken de sterk gestegen stikstofgiften
en het (overigens terecht) daarmee
gepaard gaande vroege maaien, dat
m!en zeer broeibaar materiaal oogst.
Tenslotte is de mechanisatie zeer
toegenomen en die maakt dat men
grote partijen hooi in korte tijd op
elkaar kan stapelen.
De laatste twee jaar spelen de
weersomstandigheden óók een rol,
maar afgezien daarvan neemt de
schade tóch wel toe. Vermoedelijk
spelen verouderde opvattingen ook
nog wel een rol. Zoals men weet
heerst in vele streken vanouds de
opvating, dat goed hooi op zijn minst
licht gebroeid moet hebben. Daar
door wordt het immers smakelijker.
Tegen deze opvatting kan niet ge
noeg worden gestreden. Inderdaad,
vroeger, toen men zeer lang en grof
materiaal oogstte en toen er veel
hooi was waarvan de botanische sa
menstelling ronduit slecht was, toen
had deze opvatting zin. Wie behoor
lijk grasland heeft, dient het er op
aan te sturen dat het hooi helemaal
niet meer broeit. Goed hooi is zon
der broei smakelijk genoeg. Daar
komt dan bij, dat iedere broei het
gehalte aan verteerbaar eiwit drukt.
Zelfs lichte broei veroorzaakt daar
door al enkele honderden guldens
schade per ha en dus op vele be
drijven een schade van duizenden
guldens. Dat is de onzichtbare scha
de, maar zij is net zo reëel als
brand.
VOORKOMEN
Als een hooiberg in brand vliegt
is dat een grote schadepost. Erger
wordt het wanneer brand ontstaat
in hooi dat opgeslagen is in de
schuur annex het woonhuis.
Het ontbreekt niet aan voorschrif
ten. Wie hooi binnenhaalt en dat
met koude lucht wil ventileren, dient
er op toe te zien dat het materiaal
op zijn minst 65% droge stof en bij
ventileren met warme lucht tenmin
ste 55% droge stof bevat. Aldus de
voorschriften. Jammer is, dat een
boer niet kan zien of zijn hooi te
velde al zo droog is. Men zou een
meetinstrument moeten ontwikkelen
waarmee hij dat snel kon nagaan en
dat niet duur was. Zulke apparatuur
is er wel maar nog niet in een voor
de praktijk goed bruikbare vorm.
Zolang dat zo blijft is het een erva
ringskwestie.
Bovendien is men er niet als men
broei voorkomt of binnen redelijke
rpöken houdt. Hooi kan ook schim
melen en oneetbaar worden. Hier
over bestaan geen nauwkeurige ge
gevens, maar men kan aannemen
dat schimmel een schade veroor
zaakt die weinig minder is dan die
van broei. Bij dit alles speelt mee,
dat onderzoek van monsters ruw-
voeder, in dit geval van hooi, nog
veel te weinig plaats heeft. Aan de
hand van de analyse komt een vee
houder er wel achter wat het ver
schil is tussen goed en slecht hooi en
wat hem dit in de krachtvoeder-
rekening scheelt.
VENTILEREN
De hooiventilator is een uitstekend
apparaat om de veldperiode van het
hooi te bekorten en schimmel en
broei tegen te' gaan. Hier geldt ech
ter wat voor ieder werktuig geldt:
alleen goed gebruik geeft goede re
sultaten. Met de aankoop van een
of meer hooiventilatoren is veel
geld gemoeid, maar dat geld is weg
gegooid als men een ventilator van
te geringe capaciteit kiest. Een goe
de leverancier verstrekt de nodige
gegevens en overtuigt zich van goe
de plaatsing en goede werking.
Gewoonlijk hanteert men de vuist
regel: 40 kubieke meter lucht per
kubieke meter hooi bij een tegen~
druk van 4560 mm wk. Maar dat
hangt af van de wijze waarop hooit
en van het toegepaste systeem van
luchtverdeling.
Kort en goed: men moet de advie
zen van deskundigen opvolgen, on
verschillig of dit nu voorlichters of
deskundigen van de leveranciers
zijn. Natuurlijk kunnen deze niet
elke dag bij u zijn als u aan het
hooien bent.
In het algemeen kan men zeggen,
dat men te veel van de ventilator
heeft verwacht. Men dacht dat men
nu wel kon binnenhalen zonder re
kening te houden met de reeds be
reikte droging van het gewas. Ook
heeft men vaak niet geleerd om di
rect na het maaien de zwaden te
spreiden om de veldperiode ook
daardoor te bekorten.
Hooi binnenhalen zal altijd wel
een kwestie van ervaring blijven.
Als men nu eens lering trok uit vo
rige jaren, toen geen brand maar
wèl broei ontstond! Als men nu eens
aannam dat het toen al mis was.
De zaak is urgent. Met name in de
komende weken en maanden.
van 12 juli 1919
Dienstregeling Gemeentetram
Richting Nijmegen remise: 6.18 9.51
4.31 5.34 9.34, vertrek trein 35 min.
nadien. Richting Venlo, vertrek tram
remise 7.43 10.36 12.12 5.34 8.07, ver
trek trein 35 min. nadien. De trein
van 5.06 n.m. naar Nijmegen en 11.11
v.m. naar Venlo rijden niet op Zon
en FeestdagenDe trein van 6.11
n.m. naar Nijmegen is een sneltrein
en stopt enkel te Boxmeer en Kruis
punt Beugen. De trein van 12.47 n.m.
is een sneltrein rechtstreeks naar
Venlo, dus stopt onderweg nergens.
Burgemeester en Wethouders van
Venray, 1
O. van de Loo
De secretaris van Haaren
Gennep - Zondag 6 dezer had
onze gemeente de „eer" eenige so
cialistische kopstukken in haar mid
den te zien. Men kwam voor de aar
digheid weer eens een luchtmeeting
houden. Het woord werd hier ge
voerd door den grooten mijnheer A.
Suijkerbuijk uit Den Haag, in wiens
rede, laster, beleediging en spotter
nij aan onze Katholieke Geestelijk
heid niet van de baan waren. De
man ging in zijn bekladderij zoover,
dat de politie het noodig oordeelde,
dat hem wegens beleediging van den
Zeer Eerw. heer Pastoor te Bergen
op Zoom werd aangezegd. Natuurlijk
deed het schrijven van Z.H. den
Paus aan den president van Duitsch-
land opgeld.
Van de gelegenheid tot debat werd
door den Rijksambtenaar G. J. van
Dinther, die alvast een krachtig pro
test deed hooren, tegen den vuigen
laster en leugen tegen Kerk en
maatschappij uitgekraamd. Wanneer
U, zegt spreker, hier de menschen
meent wijs te maken, dat de R.K.
Geestelijkheid den arbeider mede
uitzuigt, dan wijs ik U op het le
vende voorbeeld hier in Uw midden;
want de man, die hier voor U col
porteert voor S.D.A.P. en Lim-
burgsch Toekomst is vanaf zijne ge
boorte tot op den dag van heden
gevoerd en ondersteund door het
R.K. Armbestuur van Gennep. Ook
aan den bewusten brief van Z.H. den
Paus, gaf spreker die juiste uitleg
ging, welke, er aan gegeven moet
worden. Een krachtig applaus be
loonde de spreker voor zijn krach
tige repliek. En wat deden onze
Gennepsche S.D.A.P.ers? Ze trokken
al scheldende terug.
Te koop puike zwarte kersen
en spekkersen aan 20 cent per pond
bij H. Zeegers, Schoolstraat.
de lm ii li voor iederéén
De slager die met één hand het
dak van een nieuwe auto ruïneerde,
stond nu een beetje bedremmeld
naar z'n nagels te turen voor de po
litierechter. De officier van justitie
sprak van grove machtswellust en
schandelijke beledigingen. „Die be
ledigingen kwamen van de andere
kant, uwe edelware", waarsprak de
beklaagde.
„De andere kant waarvan?" vroeg
de politierechter.
„Van de tegenpartij, uwe edel
ware."
„O, dé andere kant van het dak
dus. Nou, dat kan ik me voorstel
len als je een auto in elkaar hengst.
Dan zal er wel geprotesteerd wor
den. U doet aan karate zeker?"
„Neenee, uw edelware, maar ik
ben gewend het vlees te houwe."
„U moest gewend zijn uw handen
thuis te houwe!"
„Dat doe ik anders ook, uw edel
ware."
„Schei nou eens uit met die edele
waren, wij zijn geen vleeswaren.
Wat had die auto u misdaan?"
„Die auto stond dwars voor me
uitrit, edele meneer."
„Zozo, dat is dan meteen maar
reden om naar buiten te stappen en
zo'n auto van tienduizend gulden
aan splinters te slaan."
„Nééneenee, edele meneer, ik
vroeg de bestuurder die wagen daar
weg te zetten. Maar die ging aan het
beledigen. Moordenaar zei die, om
dat ik nog bloed op me voorschoot
had. En hij verikte het om die wa
gen een eindje verder te zetten.
Maar ik moest netjes blijven, 't Had
een klant kunnen wezen."
„Zozo, dus van uw klanten slaat
u alleen maar de auto in elkaar; be-
lédigen wilt U ze helemaal niet
„Meneer de edele, ik heb nog nooit
een klant beledigd en nog nooit een
autodak beschadigd!"
„In het dossier staat, dat u de
woorden „stinkende proleet" en „on
derwereldfiguur" gebruikt hebt."
„Da's niet waar, edele heer, die
proleet liegt dat 't gedrukt staat, ik
heb nog nooit van me leven een
proleet ook werkelijk proleet ge
noemd. Ik moet aan me klandizie
denken. Ze kennen morgen terug
komen om een kilo ossehaas te ha
len."
De griffier kon tijdelijk niet meer
schrijven en de politierchter verborg
enige tijd zijn gezicht achter zijn pa
pieren. De parketwacht zei hardop:
„U moet zeggen edelachtbare!" Maar
de slager oreerde verder over lie
gende proleten die van d'rlui eigen
vet" krijgen en ongestraft eerzame
middenstanders mogen belemmeren
in de uitoefening van hun eerzame
ambacht.
De getuigen kwamen bevestigen,
dat de man in de auto ook niet op
z'n mondje was gevallen. Hij zou
wel degelijk iets van moordenaar en
bloedzuiger hebben gezegd. „Maar
daar staat helemaal niets over in het
verbaal" constateerde de rechter
verbaasd.
„Ik ga geen klanten aanklagen"
mompelde de verdachte vredig, „en
ne dat van die onderwereld zei ik
allenig, omdat hij zo liederlijk
schold. Toen zei ik: dat ken je alle
nig van onderwereldfiguren ver
wachten. Maar toen bedoelde ik hém
toch niet."
Maar de getuigen hadden begre
pen, dat hij juist wel de autobe
stuurder op het oog had. En omdat
hij die achter het glas niet op het
oog kon treffen, had hij in z'n boos
heid op het dak geslagen. Dat dak
scheürde en de reparatie kostte .en
kele honderden guldens.
De officier stond op en achtte het
ten laste gelegde feit bewezen. Om
dat de rekening van het dak inmid
dels al betaald was, wilde hij vol
staan met een eis van vijftig gulden
boete onvoorwaardelijk en nog eens
-vijftig gulden voorwaardelijk." „Dus
honderd gulden" dacht de houwen
de slager. „Nee vijftig gulden nu en
vijftig gulden als het u het nóg eens
doet", legde de politierechter uit.
Plus wat er dan nog weer bijkomt."
„Nee, zo reken ik nooit in me win
kel, da's me te ingewikkeld", zei de
vlees- en dakhouwer. „Dan komen
je klanten noodt terug".
De Westduitse toeristenorganisatie
A.D.A.C. heeft een interessant on
derzoek ingesteld naar de vakantie
kosten in een aantal Europese lan
den. Men heeft daarbij de reiskosten
van en naar het land van onderzoek
achterwege gelaten. Na het onder
zoek kon men een duidelijke schei
ding maken tussen de vakantiekos
ten in de landen van het westelijk
deel van Europa en die van het^oos-
telijk en zuidelijk deel van ons we
relddeel. In het eerste regio is een
vakantie over het algemeen duur,
terwijl zij in het laatste deel matig
in prijs kan worden genoemd.
Het opmerkelijke van dit onder
zoek voor ons land was dat wij nog
steeds een goedkoop vakantieland
van het westen zijn. Frankrijk blijkt
wel 36% duurder dan Nederland,
Zwitserland ruim 20% en West-
Duitsland nog 5%.
Maar véél goedkoper dan Neder
land zijn Spanje, Portugal, Oosten
rijk en Italië. Het is duidelijk dat de
oorzaak daarvan moet worden ge
zocht in de goedkopere arbeids
kracht in die landen. Uit dit onder
zoek wordt ons nog eens duidelijk
voor ogen gehouden dat de verhalen
over het overmatig dure Nederland
onjuist zijn. Voorts moet het dubbel
worden betreurd dat er in de laatste
maanden zo over de duurte in Ne
derland is geklaagd. Dat zal menige
buitenlandse gast hebben afge
schrikt. Ten derde zullen wij er re
kening mee moeten houden dat de
.betekenis van de Westeuropese lan
den als toeristenlanden met de stij
ging van de welvaart relatief zal af
nemen. Dat. geldt dus ook ooor Ne
derland dat er mee moet rekenen
dat de Westduitsers in steeds groter
aantal de zuidelijke en verder gele
gen landen zullen opzoeken. Ook de
Westduitsers plegen de kosten van
hun vakantie uit te rekenen.
Tenslote moeten wij ons afvragen
waarom deze vergelijkende bereke
ning niet vroeger in Nederland is
gemaakt. Wij ha<* n er dan nog
propaganda r runnen maken. Nu
vissen wij weer voor een groot deel
achter het toeristennet. Onze voor
lichting over het toerisme in Neder
land schiet bepaald nog te kort.
ZIEKENHUIS DEURNE
IN GEBRUIK
Met ingang van dinsdag 1 juli j.l.
werd het St. Willibrordus-ziekenhuis
in Deurne in gebruik genomen. Het
heeft hiermee de taak van het St.
Josephziekenhuis overgenomen. Het
St. Joseph-ziekenhuis zal als „Be
jaardenhuis St. Joseph" blijven
voortbestaan.