Steun voor vervoer
Foto tentoonstelling
WELFARE
E 3
ANTONIUS
NOVEEN
aandelenbezit
Politierechter
Zaterdag
krijgt u bij aankoop
van een
koffiemolen
PREMIE
VRIJDAG 11 APRIL 1969 No. 15
NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF NV. VENRAY WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 VVCCrXDLHU V WWn VClYnMI U.IM WIVIO I I lL_r\l_IM
ADVERTENTIEPRIJS 12 d w ma ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL £- (Mt» Vwoy 225)
Het conflict dat ontstaan is over
de c.a.o. voor chauffeurs van streek-
vervoerbedrijven 9telt problemen in
het licht waarvoor uiteindelijk toch
een oplossing zal moeten worden ge
vonden.
De buschauffeurs van de vervoers
bedrijven in het zuiden en het noor
den van ons land ontvangen een be
duidend lagere beloning dan diè van
de bussen in de grote steden. Daar
zit wel een zekere redelijkheid in.
Want de stadsbuschaffeurs hebben
voortdurend met een veel intensie
ver verkeer te maken, dat van hen
grotere inspanning vergt. Bovendien
is het in de grote steden van het
westen natuurlijk veel moeilijker om
geschikt personeel te krijgen, het
geen dus ook tot uitdrukking komt
in de lonen. Die lopen in de steden
op tot over de duizend gulden per
maand.
Bij het streekvervoerbedrijf is dat
altijd minder geweest, een afstand
die zich aanvankelijk steeds ver
grootte en de laatste jaren wel wat
ingelopen werd door extra uitkerin
gen, doch er bleef nog steeds een
vrij belangrijk verschil. De vakbe
weging wilde dat verder inlopen en
men was reeds tot overeenstemming
gekomen over een nieuwe c.a.o., toen
enkele vervoersdirecties zich daar
vrij onverwacht toch niet akkoord
mee verklaarden. De tegenkanting
komt voort uit het feit, dat deze
particuliere ondernemingen de gro
tere verhoging van de loonkosten
eigenlijk niet meer kunnen opbren
gen, althans niet uit de opbrengsten
van het openbare busvervoer.
Daar ligt het grote probleem, dat
feitelijk over het gehele land geldt
voor alle busvervoerondernemingen.
Dat men in de steden er niet zo te
gen op ziet om de chauffeurs flinke
lonen te betalen, komt doordat de
tekorten van al die stedelijke, ge
meentelijke busondernemingen toch
uit de overheidsgelden worden goed
gemaakt. Maar in regio wordt het
streekvervoer vaak niet door over-
heids- of semi-overheids onderne
mingen onderhouden maar door par
ticuliere ondernemers, die daar lang
geleden een concessie voor verwor
ven hebben.
Dat liep goed tot de particuliere
auto er de klad in bracht. Thans
leidt dit openbare vervoer aan een
sterke en nog voortgaande vermin
dering van het aantal passagiers.
Daardoor nemen de laatste jaren de
inkomsten van deze bedrijven voort
durend af. Voorzover het dochter
maatschappijen van de Nederlandse
Spoorwegen betreft zijn die moei
lijkheden nog wel min of meer te
ondervangen en kunnen deze o.a.
door gezamenlijke inkoop ook voor
deliger werken. Voor de particulie
re ondernemingen wordt deze een
maal op zich genomen taak steeds
moeilijker te vervullen.
Maar al die busondernemingen
voorzien in een noodzakelijke be
hoefte. Zij dienen toch een voldoen
de rij-frekwentie in acht te nemen
en over behoorlijk materiaal te be
schikken, want voor velen blijven
zij het meest aangewezen vervoer
middel. De klachten op Venrays
kerkdorpen spreken ten dien aanzien
b.v. een duidelijke taal.
Uit 's rijks kas is sinds kort wel
drie miljoen gereserveerd om deze
streekvervoersbedrijven enige hulp
te verlenen, vooral bedoeld voor in
vesteringen, maar het is niet vol
doende en het kost nogal wat moei
te om daar iets van los te krijgen.
Men zou wel kunnen zeggen: men
moet er over het gehele land maar
één overheads- of semi-overheids
onderneming van maken, maar daar
tegen verzet zich wéér dit particu
liere initiatief. Het openbaar ver
voer van de betrokken bedrijven is
immers een onderdeel van een be
drijf, dat ook bussen verhuurt of
eigen bustochten organiseert enz.
Dat neemt niet weg, dat het open
baar vervoer hiervan natuurlijk niet
afhankelijk mag worden gesteld. Dat
openbaar vervoer kan niet gemist
worden en zo goed als de gemeente
lijke bedrijven voor htm niet onaan
zienlijke tekort steunen op de ge
meenschapsgelden, zo zou dat ook
voor de streekvervoersbedrijven die
nen te gelden, hetzij door provincia
le-, hetzij door rijkssubsidie.
Voorzover dat niet geschiedt,
het niet redelijk, dat men de parti
culiere ondernemingen de stijgende
lasten van een noodzakelijke plicht
geheel zelf laat opbrengen. Meer dan
te dreigen met staking zou de vak
beweging zich mede hiervoor dienen
in te zetten, hetgeen een zekerder
beveiliging zou betekenen van de lo
nen der chauffeurs dan het strijden
hiervoor zonder meer.
Tot en met zondag is men in de ge
legenheid in de foyer van de
schouwburg een foto-tentoonstel
ling te bekijken, die georganiseerd
is door de Fotoclub Venray. Een
gebeuren dat om meer dan een re
den de belangstelling mag vragen
van velen
Daarop wees o.m. de heer P. Hey-
nen uit Horst zaterdag bij de offi
ciële opening, waar hij als bondcon-
sul van de Nederlandse Amateur
Fotografen Vereniging een korte in
leiding hield. Hij stelde daarin o.a. dat
de fotograaf in zijn foto's probeert
uiting te geven van zijn visie op de
wereld rondom hem heen. De bekij-
ker van dergelijke foto's zal daarin
misschien die wereld herkennen, zal
misschien de bedoeling begrijpen
van de fotograaf, maar in feite is de
foto alleen van belang voor de ma
ker zelf. Een stukje „eigen-zinnig
heid" dat al dan niet de bekijker
raken zal, maar dat vooral de eigen
creativiteit van de maker tot uit
drukking zal brengen.
In dat licht bezien moet men zich
afvragen of een fototentoonstelling
als die door de Venrayse amateurs
georganiseerd is met als gasten en
kele mensen van buiten Venray, zin
heeft. Dat zal eerst blijken als de
bekijker en de bezoeker de intentie
van de maker kan ontdekken in de
veelheid van materiaal dat aanwe
zig is
BURGEMEESTER SCHOLS
die met echtgenote aanwezig was,
wees in zijn openingswoord op de
bijzondere betekenis van de foto in
het leven van de mensen. Zij houdt
immers de herinnering vast en is als
zodanig even belangrijk als de boek
drukkunst. Daarnaast geeft zij infor
matie in de beste zin van het woord,
Ze kan een visueel beeld geven van
wat dikwijls moeilijk onder woorden
te -brengen is. En tenslotte deze
tentoonstelling is daar de getuigenis
van is het een machtig stuk vrije
tijdsbesteding. Niet alleen moet men
de techniek beheersen om een goede
foto te maken, maar vraagt zij te
vens eigen creativiteit.
,We doen ons best", aldus burge
meester Schols, „in onze streek te
zorgen voor voldoende en afwisse
lende werkgelegenheid. Maar daar
naast moeten we ook zorgen dat de
mensen in hun vrije tijd zinvol en
creatief bezig kunnen zijnHij
meende dat een fotoclub daartoe al
le gelegenheid geeft. Dat zij daarbij
op gezette ijden het publiek de ge
legenheid geeft van dat werk een
overzicht te krijgen, kan alleen in
spirerend werken op de bezoeker,
die misschien daarin aanleiding
vindt tot eigen creativiteit, terwijl
anderzijds ook de maker als het wa
re gedwongen wordt tot een optimale
inzet. Met de wens dat velen dit
werk zouden komen bewonderen en
bekijken verklaarde hij de tentoon
stelling voor geopend
VOORZITTER MANDERS
kon dan de gasten, die in vrij grote
getale opgekomen waren, rondleiden
langs een tentoonstelling waarin op
genomen waren foto's van de heren
Poels, v. d. Broek, van Goch, C.
Roodnat, W. Hoeymakers, L. Man
ders, Borghs, W. Jansen, J. v. d.
Putten en A. Hendriks. Mej. Fon-
teyn is ook van de partij, terwijl als
gasten exposeren M. Janssen Ble-
rick, Boots, Petiti en Litjens uit
Weert, Seger uit Neeritter, Heijnen
uit Hosrt, Keijzers uit Blerick en Ir.
de Haen uit Venlo.
Bij deze opjening werd nog eens
dank gebracht aan de oud-voorzit
ter de heer C. Roodnat, die een groot
aandeel heeft gehad in de totstand
koming van deze tentoonstelling.
Dinsdag 15 april a.s. beginnen in
de paterskerk de negen dinsdagen,
die het feest van St. Antohius voor
afgaan. Antonius de grote helper
van de mens in nood, eeuwen lang.
Elke dinsdag 's avonds 19.00 uur
mis met zang en voorbeden voor de
aanbevolen intenties.
Intenties, waarvoor men graag met
de gemeenschap samen bidt, kan
men bezorgen aan de pastorie van
de paters aan de Leunseweg.
NEDERLANDERS WORDEN
STEEDS MEER BETROKKEN BIJ
In 1968 werden door Nederlandse
Levensverzekeringsmaatschappij en
een reeks van plannen voor verze
kerd sparen in aandelen gelanceerd,
die bijzonder goed bij het publiek
zijn aangeslagen. Deze plannen ap
peleren blijkbaar aan de moderne
opvattingen van sparen.
De Beleggingspolis van de 7, die
recent werd geïntroduceerd door 7
vooraanstaande banken en verzeke
ringsmaatschappijen is schijnbaar 't
voorlopige sluitstuk van deze ont
wikkeling.
Men zag bij de levensverzekeraars
de laatste jaren een steeds groter
wordende verschuiving van verzeke
ringen met spaarelement naar zui
vere risicoverzekeringen. Het grote
publiek is zich door de voortduren
de geldontwaarding ook in Neder
land meer gaan richten op spaar-
vormen, die niet gebonden zijn aan
de waarde van de gulden en volgt
daarbijde tre>end zoals die ook in
andere welvarende landen te konsta
teren is. Het streven naar een waar
devast bezit (vastgoed of aandelen)
en het minder geïnteresseerd zijn in
de traditionele vormen van sparen,
is hiervan een direct gevolg.
De beleggingsverzekeringen heb
ben dan ook in de eerste plaats hun
ontstaan te danken aan het streven
van de levensverzekeraars om hun
aandeel van de spaargelden te kun
nen behouden. Een strijd, die ver
scherpt is door penetratie van de
Amerikaanse beleggingsfondsen op
onze markt. Uiteraard richt men zich
daarbij tevens op de extra bespa
ringen die voortvloeien uit de
groeiende welvaart.
VERSCHILLENDE ASPECTEN
De beleggingsverzekeringen zijn
varianten van de fractieverzekerin
gen tegen een vaste guldenpremie.
De kapitalen uit te keren op de
einddatum of bij eerder overlijden
worden uitgedrukt in eenhedien van
waarde van de beleggingen (fracties
of units).
Deze kapitalen zijn dus afhanke
lijk van het koersverloop van de be
leggingen. Dit impliceert, dat de
deelnemers dus alle voordelen en
nadelen van deze beleggingen heb
ben. Er zijn verschillende aspecten,
die deze spaarverzekeringen zo po
pulair maken, t.w.:
Men kan met een klein bedrag
per maand reeds deelnemen en toch
profiteren van een zeer gespreid
aandelenbezit.
De fiscale voordelen van een
levensverzekering zijn van toepas
sing; dividenden en koerswinsten
worden niet belast voor de inkoms
tenbelasting.
Men kan, indien men aan de
eisen van de diverse wetten voldoet,
tevens deelnemen aan de Algemene
Premie Spaarwet, Ambtenaren
spaarregelingen en Bedrijfsspaarre-^
gelangen.
Bij dit moderne sparen en verze
keren participeren de deelnemers in
de groei en winsten van het be
drijfsleven, waardoor de dalende
koopkracht van het geld kan worden
geëlimineerd.
De thans op de markt verschenen
plannen verschillen zeer weinig van
opzet. Het Selectplan legt b.v. iets
meer de nadruk op het kapitaal uit
tes keren bij overlijden, terwijl de
Beleggingspolis van de 7 dit doet op
het spaarkapitaal.
Belangrijker is hoe over een aan
tal jaren de beleggingsresultaten zul
len zijn. Vast staat, dat het levens
verzekeringsbedrijf met de introduc
tie van deze beleggingspolissen een
wijze daad heeft gesteld en zich
heeft aangepast aan de gewijzigde
spaargewoonten van de bevolking.
HET NEDERLANDSCH ROODE
KRUIS AFD. VENRAY
Donderdag 3 april had onder veel
belangstelling de afsluiting plaats
van een "welfare-cursus, georgani
seerd door de afd. Venray.
Na de opening en het verwelko
men van de gasten door de voorzit
ter, sprak burgemeester drs. Dittrich
enkele behartenswaardige woorden
over het welfarewerk en drukte hij
zijn erkentelijkheid uit dat nu ook
in zijn gemeente dit werk ter hand
zal worden genomen. Naast bijzon
der grote aktiviteiten van enkele
wordt door de afdeling zelf bijzon
der weinig georganiseerd. Hij was
dan ook blij dat, zoals de voorzitter
in zijn openingswoord memoreerde,
de Centrale Rayon Commissie Nrd.-
Limburg op 10 april a.s. zijn verga
dering zal wijden aan het Rode
Kruis. Besproken zal worden de ver
schillende mogelijkheden van dit
particulier initiatief, speciaal in de
Maasdorpen.
Vervolgens nodigde de voorzitter
mevrouw Dittrich uit de Welfare
speldjes en de daarbij behorende
identiteitskaarten te willen uitreiken
aan de 17 dames die de cursus volg
den. Het waren 10 dames uit Meer-
lo en omgeving en 7 uit Venray.
De welfare-cursusleidster vertoon
de na de pauze interessante dia's
over het welfare werk en zijn moge
lijkheden, terwijl de heer Onel, se
cretaris van de Kring Limburg van
het Ned. Roode Kruis ook nog het
woord voerde.
Enkele grote tafels werden in be
slag genomen voor de werkstukken
van de cursisten. Wat met de diver
se technieken kan worden vervaar
digd was werkelijk curieus.
Deze avond in Meerlo betekende
een waardig slot van de cursus
waaraan naast de cursusleidster een
zestal inleiders geheel belangeloos
hun medewrking hebben gegeven.
voor de grote vakanties is de route
open, die ongetwijfeld vanuit Eind
hoven drukker bereden zal worden
dan door het Duitse toeristisch ver
keer vanuit Venlo, omdat dat even
bekendheid met de kleine omwegen
vraagt via de Middënpeelroute.
In elk geval wordt verwacht dat
het zware vrachtverkeer dan ook
meer gebruik zal gaan maken van
deze E3-snelweg. Vanuit Venlo kan
men via Maasbree toch goed op de
E3-weg komen. En ook de nodige
bewegwijzering kan de afvoer naai
de snelweg regelen, die pas het volle
profijt gaat opleveren als in 1971 de
brug over de Maas klaar komt en
de E3-weg tot de Duitse grens op
het grote Duitse wegennet is aange
sloten. Dit kan veel uit gaan maken
voor het Venrayse wegennet, dat
thans nog te maken heeft ook met
het zware vrachtvervoer Eindhoven-
Helmond-Venlo.
De plannen voor de aanleg van
de E3-weg vanuit Eindhoven naar
de Belgische grens zijn in voorbe
reiding. Men hoopt deze aansluiting,
die zeker in 1970 klaar komt, eind dit
jaar of begin 1970 op het programma
te nemen. Men hoopt zo snel moge
lijk te beginnen. En tegen 1971 uiter
lijk moet alles gereed zijn. Als dan
de Belgen ook gelijk op werken is
de grote route naar Antwerpen van
Venlo naar deze sinjorenstad gereed.
De route, die nu als E3 in België te
boek staat, doet nog middeleeuws
aan.
EIND JUNI E3 WEG OPEN
TOT MIDDEN-PEELWEG
Rijkswaterstaat verwacht eind ju
ni de E3-weg tot de Midden-Peelweg
te kunnen openen. Dat betekent, dat
dus het stuk van Ommel bij Deurne
tot de Midden-Peelweg onder Seve-
num wordt opengesteld.
Niet alleen voor Eindhoven en om
geving, maar ook voor Helmond
komt dan een betere en snellere
snelwegverbinding richting Venlo tot
stand omdat men dan sneller via
Maasbree in Venlo zal dan over de
Deurneseweg en Venray en Horst.
Er wordt bij Rijkswaterstaat nog
gegokt op een opening in half juni.
Of dit lukt is niet zeker. Vroeger
gaat het beslist niet. Voorzichtig
heidshalve gesteld moet dus gere
kend worden op eind juni. Zeker
Alle thuisblijvers een hartelijke
groet uit Loreto.
Tussen drie en vier uur op dins
dag 15 april komen we weer in Ven
ray aan.
Op zondag 13 april zingen ALLE
thuisblijvers de Hoogmis in de Pa
terskerk.
De kraamvrouw, die gisteren sa
men met haar kraamheer voor de
balie moest verschijnen, bracht niet
de geur mee van kandeel en van be
schuit met muisjes, maar een onmis
kenbare baklucht van frituren en de
wat weeë wasem van een slechte
kwaliteit spijsolie.
„Beroep?" informeerde de politie
rechter ambtshalve.
„Wij zijn ondernemers van een ho-
reca-bedrijf".
„U hebt een patatkraam, jawel. En
wat gebeurde daar die zondag
avond?"
„We kregen visite van wat jonge
lui, edelachtbare", zei de kraam
vrouw.
„Zo, kraamvisite dus. Maar 't ging
daar niet zo rustig toe, hè, in uw
kraamkamer?"
„De hele inventaris ging d'r aan."
„Ja, ja, de hele kraaminrichting",
knikte de rechter, die blijkbaar wel
een lijstje toepasselijke woorden in
het hoofd had. „En u had de kraam-
wagen niet verzekerd?"
„Nee, hoe gaat datDie wagen
was net nieuw ingericht."
Des te meer reden voor een nieu
we kraamverzekering."
„D'r was die week nog niets van
gekomen, omdat ik ziek lag", liet nu
de patatheer zich horen.
.O, lag u in 't kraambed?" vroeg
de politierechter.
„Ik had koorts.
„Kraamherenkoorts dus. Dan had
u zeker nog koorts toen dat kraam
bezoek kwam en was u daarom zo
verhit geraakt?"
De directeur van het rijdend aard
appelrestaurant bevestigde dit en
voegde er aan toe, dat het eerste
wel, maar later niet gewenste bezoek
gore taal uitsloeg tegen zijn echtge
note en tot handtastelijkheden wens
te over te gaan.
„Nou, echtgenoteaarzelde
de politierechter en raadpleegde de
stukken. „Laten we zeggen kraam-
genote." De kraamheer bleek niet
getrouwd te zijn.
De nog jonge patatfritesbakster
bloosde tot over haar oren. Het was
duidelijk, dat meneer géén verdedi
ging kon baseren op wettelijke hu
welijksrechten en dat het de bezoe
kers vrij had gestaan te flirten met
deze juridisch vrije vrijster. Noch
tans had de heer des kraamhuizes
een flinke pollepel gepakt en op de
vrijmoedige rivalen doen neerkomen
toen dezen zijn uitverkorene trach
ten te strelen.
Het kraambezoek van toen getuig
de thans, dat de kraamheer zeer
zware dreigementen uitkraamde. Uit
zelfverdediging probeerden zij hem
de pollepel te ontwringen. Daarbij
werd de lepelaar eerst tegen zijn le-
pelrek en later in zijn patat gekwakt
en toen hij darauit lichtelijk aange
brand en rokend opstond, zou hij
zelf zijn kraaminrichting hebben af
gebroken om met de onderdelen z'n
kraamvisite te verjagen. En zijn
kraamgenote zou zich daar vrijwil
lig bij aangesloten hebben, zodat zij
tegelijk als medeplichtige voor mis
handeling terechtstond.
De officier sprak van zware mis
handeling en van voorbedachte ra
de. De eigenaar zou de jongiens al
langer een lesje hebben willen leren
en stond door een kier van het zeil
te loeren hoe zij z'n helpster pro
beerden te paaien.
„Het liefst had ie gesden, dat ze
haar aangerand hadden", sprak de
officier, „maar daarvoor waren deze
argeloze jongens veel te netjes. Te
gen dat bruut geweld van dit heer
schap neem ik echter stelling. Zijn
aanslag was op niets gebaseerd en
had volkomen achterwege kunnen
blijven. Tegen hèm eis ik daarom
honderd gulden boete of tien dagen
onvoorwaardelijk. Tegen haar zal ik
volstaan met vijftig gulden of vijf
dagen voorwaardelijk en een proef
tijd van een jaar."
,U hebt het laatste woord", zei de
politierechter tegen de kramers.
„Ik had levend kunnen verbran
den!" memoreerde de friteur.
„Wie z'n gat brandt moet op de
blaren zitten. Is het anders niet?
Dan vonnis ik conform."
„We gaan in hoger beroep", zei de
vrijwillige vrijster uit het kraampje.
„Akkoord", zei de rechter, „kun
nen ze daar ook eens lachen."
(ALLEEN GELDIG OP ONZE KOOPJESDAG)
iup
2,50
RADIO - T.V. - WASAUTO
MATEN - CENTRIFUGES EN
ALLE ANDERE ELECTRISCHE
HUISHOUDELIJKE APPARA
TEN
ROERMOND: LAURENTIUS-
PLEIN 9 TEL. 5154- HELDEN-
PANNINGEN: MARKT39 TEL.
1300 -VENRAY: LANGSTR.1
TELEFOON 3030