cóteden
Veilig Verkeer
remmen
dealer
kom even naar DE WASCOMAATI
in de gemeenten
Wanssum en Meerlo
Venray
in het weekend
Uit Peel en Maas
TRUCK-SERVICE
Meester Wijnhoven
overleden
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1969 No. 7
NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
MTUENLc^?f SiMES WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ADVERTENTIEPRIJS 12 et per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL Z— (buiten Venray Z2S)
P
WANSSUM BIJ VENRAY?
Er zijn wel eens mensen, die wat
jaloers kiiken naar onze buur-ge-
meenten Wanssum en Meerlo. Daar
worden leuke initiatieven genomen
als bijv. een jeugd-gemeenteraad,
daar weet men bij tijd en wijle goe
de tentoonstellingen in te richten en
daar schijnt de onderlinge samen
werking dusdanig te zijn, dat men
zelfs de twee gemeenten op eigen
verzoek gaat samenvoegen, om zo te
komen tot een betere uitvoering van
de gemeentelijke taken door een
volwaardig ambtelijk apparaat. Zo
luidde de motivering voor deze sa
menvoeging de intussen al door Ged.
Staten is goedgekeurd en thans als
voorontwerp van wet bij de Tweede
Kamer ligtMen hoopt met in
gang van 1 jan. 1970 inderdaad tot
samenvoeging te komen.
We schrijven met opzet „schijnt",
want in het afgelonen week-end
bleek toch wel dat alles lang niet
pais en vree is in onze buurtgemeen-
ten.
Op de eerste plaats is er een rond
schrijven geweest van de R.K. On
derwijzersbond afd. Blitterswijck,
waarin de leerkrachten van de la
gere scholen van de dorpen Geyste
ren, Wanssum, Blitterswiick, Meer
lo, Tienray en Swolgen protesteren
tegen het voornemen van het ge
meentebestuur om een centrale la
gere school te creëeren n Meerlo.
Op zch heeft men geen bezwaar
tegen een centrale school maar wel
menen de onderwijzers dat zulks niet
moet gaan ten koste van de paro
chiële scholen. Men betreurt het dat
over een zo belangrijke kwestie voor
bepaalde gemeenschappen zelfs geen
overleg is gepleegd met de school
besturen en de betrokken ouders.
En men vindt het niet bepaald
pijnlijk dat de plannen al schijnbaar
in een dergelijk stadium zijn dat on
langs met wereldbouwdag in Meerlo
reeds een maquette van een derge
lijke school te zien was. De Onder
wijzersbond betwijfelt of een derge
lijke monset-school voor deze plaat
sen, waar nog altijd een bepaalde
traditie bestaat, nuttig en noodzake
lijk is en zij uit dan ook tegenover
de gemeentebesturen van Wanssum
en Meerlo haar diepe bezorgdheid
JEUGDGEMEENTERAAD
WANSSUM - MEERLO
GEKOZEN
Ondanks soms flinke sneeuwbuien
kozen zondagmorgen de jongeren
van Wanssum en-Meerlo van 16 tot
23 jaar hun afvaardiging in de jon
geren-gemeenteraad van die ge
meenten. De opkomst was goed te
noemen, in Geysteren zelfs 90 pet.;
over de zes dorpen een gemiddelde
van 50 procent. Tienray daarentegen
had geen kandidaten gesteld en
daar was de opkomst maar 11 pet.
Gekozen werden in Blitterswijck
3, Geysteren 3, Meerlo 4, Swolgen 3,
en Wanssum 4 leden. Tienray zal
dus in de nieuwe jeugdgemeente-
raad niet vertegenwoordigd zijn.
In de afgelopen zittingsperiode
heeft de jeugdgemeenteraad veel po
sitiefs kunnen doen voor de totale
gemeenschap van de zes dorpen en
waren zij een goede spreekbuis voor
de seniorenraad.
De gesprekken van de jongeren
waren steeds konstruktief en in op
bouwende zin.
over deze gang van zaken, vraagt de
centralisatie van het onderwijs nog
eens terdege te bekijken, de konse-
kwenties die hieruit voortvloeien
ernstig te bestuderen en geen onbe
raden stappen te ondernemen.
Burgemeester drs. Dittrich vond
deze brief wel wat vreemd. Waar
om, zo vroeg hij zich af, vraagt men
niet eerst wat er aan de hand is, in
plaats van dergelijke dingen te
schrijven. Inderdaad is centralisatie
van het onderwijs onderwerp van
gesprek. Een gesprek o.m. tussen de
onderwijzers van de kring en het ge
meentebestuur op 26 februari a.s.
Eerst als uit die gesprekken zou blij
ken dat een bepaald soort concen
tratie er moet komen, zal men kon-
krete plannen op gaan stellen. Maar
zover is men nog lang niet. Dat men
de een of andere maquette, die in
Meerlo stond opgesteld nu al aan
ziet als het konkrete plan voor een
nieuwe school, is een misverstand
dat door middel van een telefoontje
had kunnen worden opgelost
SAMENVOEGING
Is hierover reeds het nodige te
doen geweest, ook kritische bemer
kingen van de hand van J. Goemans,
G. Rouschop en J. Slots t.a.v. de sa
menvoeging van de gemeenten
Meerlo en Wanssum vormden onder
werp van gesprek. In dit rondschrij
ven stellen genoemde heren dat sa
menvoeging van Meerlo en Wanssum
tot een gemeente met 6000 inwoners
in het kader van de huidige her
structurering geen enkele zin heeft
(zie Zuid-Limburg). Wel zin heeft
het de linker Maasoever op te delen
bij Venray en Horst. Wanssum sluit
dan goed aan met zijn haven bij
Venray (natte en droge industrieën),
Meerlo dat meer agrarisch is inge
steld bij het ook meer agrarische
Horst. Het is de briefschrijvers dan
ook niet duidelijk hoe een college
van Ged. Staten een dergelijke on
belangrijke beslissing reeds nu kan
nemen, nu men allerwege nog aan
het zoeken en onderzoeken is hoe
men Noord-Limburg het beste op
nieuw herverdelen kan. Ze stellen
dat het zeer ondemokratisch is om
het vrije overleg over deze kwestie
op voorhand zo te blokkeren. Het
enige argument dat nu op tafel ge
legd wordt, is dat er nu een vol
waardig ambtelijk apparaat kan ko
men. Zo iets noemen de stellers on
zin voor een gemeente met 6.000 in
woners. Zij vragen zich af waarom
de bevolking niet geraadpleegd
wordt? Men ziet in deze samenvoe
ging in feite niets anders dan een
uitbouw van Meerlo, ten koste van
een harmonische en organische ont
wikkeling van de andere plaatsen.
En men vraagt zich af of de betrok
ken gemeenteraden, die dit besluit
genomen hebben op een moment dat
de herstructurering van Noord-Lim
burg nog niet aan de orde was nu
niet hun besluit in moeten trekken
en mee moeten gaan spelen in een
groter regionaal overleg waarmede
het ontwikkelingsorgaan Noord-
Limburg onlangs begonnen is.
Burgemeester Dittrich, burgemees
ter van beide gemeenten, om zijn
meninp gevraagd, vertelt het vreemd
te vinden, dat men nu met bezwa
ren komt .terwijl de ondertekenaars
nimmer de moeite gedaan hebben
hun bezwaren kenbaar te maken,
toen er in beide gemeenteraden over
gepraat werd, noch bij de hearings,
die in ieder dorp zijn gehouden. Ze
hebben niet geprotesteerd toen de
gemeenteraden het besluit namen,
ze hebben ook niet geprotesteerd
toen G.S. het plan voor de samen
voeging ter visie hebben gelegd. Nu
alles in de Tweede Kamer is om wet
te worden, gaat men hier onrust sto
ken, in plaats van het protest te
richten naar de Tweede Kamer. Ver
der geen commentaar
Beide stukken zijn naar onze be
scheiden mening een onderstreping
wat wij vorige week in algemene zin
over de samenvoeging van gemeen
ten. In beide gemeenten is reeds met
Gladheid van de weg was oor
zaak dat de bestuurder van de per
sonenauto P. J. G. uit Sevenum op
de Deurneseweg-kruising St. Ja-
cobspeel uit de bocht vloog, tegen
een links van de weg staande be
tonnen blok opbotste, vervolgens
over de kop sloeg en in een greppel
tot stilstand kwam.'- De echtgenote
van de bestuurder bestuurder mevr.
G.-B. werd met haar baby uit de
wagen geslingerd. De baby bleef on
gedeerd, de moeder moest met di
verse verwondingen van ernstige
aard naar het ziekenhuis van Deur-
ne worden vervoerd. De bestuurder
kwam er met minder ernstige ver
wondingen vanaf. De wagen werd
totaal vernield.
Gladheid was eveneens oorzaak
dat de auto bestuurd door v. L. uit
Tilburg op de Stationsweg in ten
slip geraakte en tegen een tegemoet
komende auto botste. Het bleef bij
materiële schade.
Ook gladheid was oorzaak dat de
wagen bestuurd door de Griekse
gastarbeider A. M. Th. uit Maashees
op de Stationsweg in een sip geraak
te, een halve slag omdraaide en aan
de overzijde in een berm tot stilstand
kwam. De bestuurder bekwam geen
noemenswaardige verwondingen. De
auto werd zwaar beschadigd.
Wat de oorzaak was dat P. J.
C. uit Venray op de Julianasingel
met zijn auto tegen twee geparkeer
de auto's van L. N. en J. B. opbots
te onderzoekt nu de politie. Het
bleef hier bij materiële schade.
Ook materiële schade werd ge
noteerd toen de personenauto's be
stuurd door J. H. uit Sevenum en
M. H. uit Venlo op de gevaarlijke
kruising te Caslenray tegen elkaar
botsten.
Aan de kruising bij het post
kantoor werd de bromfietser A. uit
Vierlingsbeek aangereden door de
personenautoo bestuurd door B. uit
Venray. De bromfietsbestuurder be
kwam minder ernstige verwondin
gen. Verder was er lichte materiële
schade.
Op de Langstraat was de be
stuurder van de personenauto M. de
V. uit Venlo bezig al rijdende de
ruiten schoon te maken. Daardoor
kwam hij uit het rechte spoor en be
landde tegen een lichtmast. Het bleef
bij materiële schade.
Op de kruising bij het Postkan
toor werden de voorrangsregels niet
in acht genomen waardoor de Ven-
rayse fietser G. F., werd aangereden
door de vrachtauto bestuurd door v.
d. B. uit Dieren. De bromfietser
werd licht gewond terwijl rijwiel en
auto licht werden beschadigd.
van 15 februari 1919
Een dure hengst. - Dat de
hengst, die te Breskens voor 110.000
werd verkocht nog niet de kroon
spant, blijkt uit het verkoopen voor
150.000,van een hengst op een
te Hulst gehouden hengstenkeuring.
De Belgische eischen. - De Pa-
rijsche correspondent van de „Tel."
bericht, dat voor den Raad van Tien
de Belgische eischen zijn gesteld
door den Minister van Buitenland-
sche Zaken, bijgestaan door de Hee-
ren van den Heuvel en Van der Vel
de. Het programma bevat in de eer
ste plaats de herziening van het
tractaat van 1839 betreffende de
neutraliteit. In de tweede plaats
vraagt minister Hymans, zich plaat
send op den grondslag der nationa
liteiten en de noodzakelijkheid van
de vrijheid der Schelde, teruggave
aan België van het Nederlandsche
gebied aan den linkeroever van de
Westerschelde. Ten derde: het Ne-
derlandsch gebied in Limburg, dat
zich uitstrekt langs den linkeroever
van de Maas tot aan Roermond,
Maastricht inbegrepen.
dit bijltje gehakt en zonder ons nu
te verdiepen in de argumentatie, is
het duidelijk dat zeker een bepaal
de groep kennelijk te weinig in
spraak heeft gehad en „ergens" voelt
dat er over hen, doch zonder hen
gehandeld en beslist wordt. En dat
is en blijft een kwalijke zaak, die ze
ker bij gewichtige besluiten als deze
feitelijk niet voor mocht komen.
- Menu centrale keuken. - Dins
dag erwtensoep of rijstpap. Woens
dag wortelen met vleeschportie.
Donderdag stamppot met vleesch
portie. Vrijdag rijstpap. Zaterdag
snijboonen met vleeschkroketten.
Maandag zuurkool met vleesch of
kaas. Aangezien voor de kinderen bij
de kindermaaltijden in plaats van
één portie, naar believen 2 of zelfs
3 porties opgediend worden, wordt
de prijs der kinderweekkaarten van
af Maandag 17 dezer van 18 cent op
25 cent vastgesteld.
Uitreiking klompenbons. - Voor
zoover de voorraad strekt, alsnog
uitreiking van klompenbons voor
degenen, die bij de laatste uitreiking
wel in aanmerking konden komen,
maar toen geen bons hebben afge
haald. Dit zijn gezinnen en personen
met een belastbaar inkomen van
hoogstens 400,Tevens kunnen
knechts en meiden, indien voldende
bons aanwezig zijn, in aanmerking
komen. Identiteitskaart en laatst
ontvangen belastingbij et meebren
gen. Uitreiking Dinsdag a.s. van 2-3
uur n.m. in de zaal van Wed. Arts,
Merselo voor de no's 1120.
De Burgemeester van Venray,
O. van de Loo.
AUTOMOBIELBEDRIJF BOM
STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325
OOST RUM VENRAY
HINDERWET
Openbare kennisgeving verzoek
om vergunning
Op de secretarie van de gemeen
te Venray liggen ter inzage de vol
gende verzoeken met bijlagen:
Het bestuur van de Woningvereni
ging „St. Oda", Grote Markt 10,
Venray om vergunning tot oprich
ting van een onderhoudswerkplaats
(houtbewerking) in de Pr. Marijke-
straat, kadastraal gemeente Venray
sectie C nr. 8192.
J. Zegers, Testrik 3, Merselo-Ven-
ray verzoek om vergunning tot op
richting van een inrichting (pluim-
veefokkerij) waar propaan wordt
gebezigd. Inrichting op bovenstaand
adres, kadastraal gemeente Venray
sectie H nr. 2917.
K. Kusters ,Drabbelsweg 6, Veu-
len-Venray vraagt vergunning tot
oprichting van een inrichting
(pluimveefokkerij) waar propaan
wordt gebezigd. Inrichting Drabbels-
weg 6, kadastraal gemeente Venray
sectie H nr. 2256.
G. Derikx, Volenseweg 6, Venray
verzoekt vergunning tot oprichting
van een inrichting (varkensfokkerij)
waar propaan wordt gebezigd. Adres
inrichitng Volenseweg 6, kadastraal
gemeente Venray sectie D nr. 3783.
W. G. M. van Ass, Langstraat 83,
Venray, verzoekt om vergunning tot
oprichting va een inrichting (var
kensfokkerij) waar propaan wordt
gebezigd, op bovengenoemd adres,
kadastraal gemeente Venray, sectie
D nr. 3542.
Schriftelijke bezwaren tegen het
verlenen van de vergunning(en) kan
een ieder gedurende tien dagen na
dagtekening van deze bekendmaking
inbrengen bij het gemeentebsetuur,
waar dit verzoek ter inzage ligt. De
ingekomen bezwaarschriften worden
mede ter inzage gelegd.
Mondelinge bezwaren kan een
ieder persoonlijk of bij gemachtigde
inbrengen op een openbare zitting
te houden op 24 februari 1969 om
15.00 uur in het gemeentehuis.
Beroep tegen een beschikking kan
later o.a. slechts worden ingesteld
door:
a. een inwoner van een gemeente
waar deze openbare kennisgeving
is geschied, mits hij in persoon
of bij gemachtigde op de boven
bedoelde zitting is verschenen;
b. een ander ebelanghebbende, mits
hij binnen de gestelde termijn
schriftelijk bezwaren heeft inge
bracht.
Venray, 3 februari 1969
Burgemeester en wethouders van
de gemeente Venray,
A. v. DIJCK, loco-burgemeester
A. L. G. JANSSEN, loco-secretaris
.Voorkom de slip" is nog altijd
beter dan er weer uit zien te komen.
In deze tijd waarin nu eenmaal een
verhoogd slipgevaar aanwezig is,
(regen, mist, ijzer, sneeuw, vorst
enz.) heeft de weggebruiker de plicht
voor zijn eigen veiligheid en die van
anderen zijn weggedrag aan te pas
sen aan de omstandigheden.
Nog maar al te vaak kan men
konstateren, dat bij een plotselinge
regenbui met onverminderde, te ho
ge snelheid doorgereden wordt, als
of geen verandering had plaats ge
vonden in een belangrijke gevaar
bepalende factor.
Slippen ontstaat vaak uit een nood
situatie, waarin plotseling geremd
of uitgeweken moet worden. Tot de
voorzorgsmaatregelen behoort daar
om het zoveel mogelijk voorkomen
in een dergelijke situatie te geraken.
Defensief rijden is daarvoor van be
lang. Het tijdig taxeren van hetgeen
kan gaan gebeuren geeft de mogel
ijkheid tijdig het rijgedrag aan te
passen en noodsituaties te voorko
men.
Tijdig en geleidelijk remmen, niet
te dicht achter een voorrijder krui
pen. geleidelijk naar links gaan bij
inhalen, net niet te snel naderen en
ingaan van bochten etc. zijn alle
punten, die het slipgevaar reduce
ren.
POMPEND REMMEN
Indien men op een gladde weg
door welke oorzaak ook een
z.g. noodstop moet maken, b.v.
files, is het aan te bevelen pompend
en in cadans te remmen. Door pom-
oend te remmen worden de wielen
niet konstant geblokkeerd, waardoor
de kans op door glijden wordt te
gen gegaan.
HOE ERUIT TE KOMEN
Gaat het voertuig door welke oor
zaak dan ook toch slippen, dan is de
elleieerste vereiste, dat men als be
stuurder met overleg te werk gaat.
Paniek is bij het slippen een slechte
raadgever. Overigens is voor paniek
geen tijd. Want als slip optreedt
moet een aantal handelingen in hoog
tempo worden uitgevoerd.
Naarmate de snelheid van de auto
groter is, zal sneller moeten worden
gehandeld om de slio te corrigeren.
Een drietal regels dient men dan in
acht te nemen:
1. Nooit remmen.
2. Ontkoppelen.
3. Bijsturen.
Deze regels kunnen in het alge
meen worden toegepast. Er zijn en
kele uitzonderingen, maar deze kun
nen in dit bestek buiten beschou
wing blijven.
NOOIT REMMEN
In het algemeen heeft een rollend
wiel op het wegdek een grotere
weerstand dan een slepend wiel. Van
deze eigenschap dient gebruik ge
maakt te worden. De wielen moeten
blijven rollen.
ONTKOPPELEN
Zoals reds opgemerkt, heeft een
vrij-lopend wiel meer weerstand op
de weg. Bii het komgeren van de
slip dienen de voorwaa ten hiervoor
zo gunstig mogeliik te zijn. Wordt
ontkoppeld, dan schakelt men de in
vloed van de motor op de gedreven
wielen uit, zodat bij voorbaat de
mogelijkheid dat de vertragende of
versnellende werking van de motor
de slip verergert, wordt geëlimi
neerd.
STUREN
Door de slip gaat de auto een an
deer koers dan men wil. Het is dus
zaak met het stuur zoveel mogelijk
korrigerend werk te doen. Dit „bij
sturen" mag niet bruusk of abrupt
geschieden. Onthoudt dat U altijd
stuurt in de richting, die U wents.
Mocht het bovenstaande U voorko
men als een vrij eenvoudige zaak,
dan waarschuwen wij U bij voor
baat dat het korrigeren van slips 'n
grote mate van geoefendheid ver
eist. Voor het onder de knie krijgen
van de techniek is eigenlijk maar
één advies te geven bezoek een anti
slipschool! Men moet aan den lijve
ondervonden hebben, wat het is om
in een slip te geraken en men moet
met instructie en onder controle van
een gespecialiseerde instructeur ge
oefend hebben hoe uit de slip te ge
raken.
AUTOMOBIELBEDRIJF BOM
STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325
OOSTRUM VENRAY
AUTOMOBIELBEDRIJF BOM
STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325
OOSTRUM VENRAY
Vrij onverwachts, overleed vrijdag
op 78-jarige leeftijd de heer Joh.
Wijnhoven.
De heer Wijnhoven heeft zich ge
durende zijn gehele leven verdien
stelijk gemaakt voor de boerenstand
van Venray en omgeving en was
met de onderwijskrachten Rutten uit
Wanssum en Peeters uit Oirlo, de
eersten die onderwiis gaven. Eerst
in cursusen en later aan de land
bouwschool waarvan meester Wijn
hoven de eerste directeur was.
Ook als technisch adviseur van de
Jonge Boeren heeft hij honderden
longe boeren aan zich verplicht.
Het V.V.V.-werk had een vurige
bewonderaar in de heer Wijnhoven,
welke instelling ook gaarne van zijn
deskundigheid van streek en gewest
gebruik maakte. De begrafenis had
maandag j.l. plaats onder grote be
langstelling.
Is uw hulp niet gekomen i
Heeft moeder het druk of is ze ziek
Schrikt u van hoge stroomrekeningen
Hebt u moeite met het wasdrogen
Is het thuis ongezellig vanwege de was?
Geopend van 's morgens 7 uur tol 's avonds 9 uur, op zaierdag -geopend iot 5 uur n.m.