cóteden Veilig Verkeer remmen dealer kom even naar DE WASCOMAATI in de gemeenten Wanssum en Meerlo Venray in het weekend Uit Peel en Maas TRUCK-SERVICE Meester Wijnhoven overleden VRIJDAG 14 FEBRUARI 1969 No. 7 NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS MTUENLc^?f SiMES WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 12 et per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL Z— (buiten Venray Z2S) P WANSSUM BIJ VENRAY? Er zijn wel eens mensen, die wat jaloers kiiken naar onze buur-ge- meenten Wanssum en Meerlo. Daar worden leuke initiatieven genomen als bijv. een jeugd-gemeenteraad, daar weet men bij tijd en wijle goe de tentoonstellingen in te richten en daar schijnt de onderlinge samen werking dusdanig te zijn, dat men zelfs de twee gemeenten op eigen verzoek gaat samenvoegen, om zo te komen tot een betere uitvoering van de gemeentelijke taken door een volwaardig ambtelijk apparaat. Zo luidde de motivering voor deze sa menvoeging de intussen al door Ged. Staten is goedgekeurd en thans als voorontwerp van wet bij de Tweede Kamer ligtMen hoopt met in gang van 1 jan. 1970 inderdaad tot samenvoeging te komen. We schrijven met opzet „schijnt", want in het afgelonen week-end bleek toch wel dat alles lang niet pais en vree is in onze buurtgemeen- ten. Op de eerste plaats is er een rond schrijven geweest van de R.K. On derwijzersbond afd. Blitterswijck, waarin de leerkrachten van de la gere scholen van de dorpen Geyste ren, Wanssum, Blitterswiick, Meer lo, Tienray en Swolgen protesteren tegen het voornemen van het ge meentebestuur om een centrale la gere school te creëeren n Meerlo. Op zch heeft men geen bezwaar tegen een centrale school maar wel menen de onderwijzers dat zulks niet moet gaan ten koste van de paro chiële scholen. Men betreurt het dat over een zo belangrijke kwestie voor bepaalde gemeenschappen zelfs geen overleg is gepleegd met de school besturen en de betrokken ouders. En men vindt het niet bepaald pijnlijk dat de plannen al schijnbaar in een dergelijk stadium zijn dat on langs met wereldbouwdag in Meerlo reeds een maquette van een derge lijke school te zien was. De Onder wijzersbond betwijfelt of een derge lijke monset-school voor deze plaat sen, waar nog altijd een bepaalde traditie bestaat, nuttig en noodzake lijk is en zij uit dan ook tegenover de gemeentebesturen van Wanssum en Meerlo haar diepe bezorgdheid JEUGDGEMEENTERAAD WANSSUM - MEERLO GEKOZEN Ondanks soms flinke sneeuwbuien kozen zondagmorgen de jongeren van Wanssum en-Meerlo van 16 tot 23 jaar hun afvaardiging in de jon geren-gemeenteraad van die ge meenten. De opkomst was goed te noemen, in Geysteren zelfs 90 pet.; over de zes dorpen een gemiddelde van 50 procent. Tienray daarentegen had geen kandidaten gesteld en daar was de opkomst maar 11 pet. Gekozen werden in Blitterswijck 3, Geysteren 3, Meerlo 4, Swolgen 3, en Wanssum 4 leden. Tienray zal dus in de nieuwe jeugdgemeente- raad niet vertegenwoordigd zijn. In de afgelopen zittingsperiode heeft de jeugdgemeenteraad veel po sitiefs kunnen doen voor de totale gemeenschap van de zes dorpen en waren zij een goede spreekbuis voor de seniorenraad. De gesprekken van de jongeren waren steeds konstruktief en in op bouwende zin. over deze gang van zaken, vraagt de centralisatie van het onderwijs nog eens terdege te bekijken, de konse- kwenties die hieruit voortvloeien ernstig te bestuderen en geen onbe raden stappen te ondernemen. Burgemeester drs. Dittrich vond deze brief wel wat vreemd. Waar om, zo vroeg hij zich af, vraagt men niet eerst wat er aan de hand is, in plaats van dergelijke dingen te schrijven. Inderdaad is centralisatie van het onderwijs onderwerp van gesprek. Een gesprek o.m. tussen de onderwijzers van de kring en het ge meentebestuur op 26 februari a.s. Eerst als uit die gesprekken zou blij ken dat een bepaald soort concen tratie er moet komen, zal men kon- krete plannen op gaan stellen. Maar zover is men nog lang niet. Dat men de een of andere maquette, die in Meerlo stond opgesteld nu al aan ziet als het konkrete plan voor een nieuwe school, is een misverstand dat door middel van een telefoontje had kunnen worden opgelost SAMENVOEGING Is hierover reeds het nodige te doen geweest, ook kritische bemer kingen van de hand van J. Goemans, G. Rouschop en J. Slots t.a.v. de sa menvoeging van de gemeenten Meerlo en Wanssum vormden onder werp van gesprek. In dit rondschrij ven stellen genoemde heren dat sa menvoeging van Meerlo en Wanssum tot een gemeente met 6000 inwoners in het kader van de huidige her structurering geen enkele zin heeft (zie Zuid-Limburg). Wel zin heeft het de linker Maasoever op te delen bij Venray en Horst. Wanssum sluit dan goed aan met zijn haven bij Venray (natte en droge industrieën), Meerlo dat meer agrarisch is inge steld bij het ook meer agrarische Horst. Het is de briefschrijvers dan ook niet duidelijk hoe een college van Ged. Staten een dergelijke on belangrijke beslissing reeds nu kan nemen, nu men allerwege nog aan het zoeken en onderzoeken is hoe men Noord-Limburg het beste op nieuw herverdelen kan. Ze stellen dat het zeer ondemokratisch is om het vrije overleg over deze kwestie op voorhand zo te blokkeren. Het enige argument dat nu op tafel ge legd wordt, is dat er nu een vol waardig ambtelijk apparaat kan ko men. Zo iets noemen de stellers on zin voor een gemeente met 6.000 in woners. Zij vragen zich af waarom de bevolking niet geraadpleegd wordt? Men ziet in deze samenvoe ging in feite niets anders dan een uitbouw van Meerlo, ten koste van een harmonische en organische ont wikkeling van de andere plaatsen. En men vraagt zich af of de betrok ken gemeenteraden, die dit besluit genomen hebben op een moment dat de herstructurering van Noord-Lim burg nog niet aan de orde was nu niet hun besluit in moeten trekken en mee moeten gaan spelen in een groter regionaal overleg waarmede het ontwikkelingsorgaan Noord- Limburg onlangs begonnen is. Burgemeester Dittrich, burgemees ter van beide gemeenten, om zijn meninp gevraagd, vertelt het vreemd te vinden, dat men nu met bezwa ren komt .terwijl de ondertekenaars nimmer de moeite gedaan hebben hun bezwaren kenbaar te maken, toen er in beide gemeenteraden over gepraat werd, noch bij de hearings, die in ieder dorp zijn gehouden. Ze hebben niet geprotesteerd toen de gemeenteraden het besluit namen, ze hebben ook niet geprotesteerd toen G.S. het plan voor de samen voeging ter visie hebben gelegd. Nu alles in de Tweede Kamer is om wet te worden, gaat men hier onrust sto ken, in plaats van het protest te richten naar de Tweede Kamer. Ver der geen commentaar Beide stukken zijn naar onze be scheiden mening een onderstreping wat wij vorige week in algemene zin over de samenvoeging van gemeen ten. In beide gemeenten is reeds met Gladheid van de weg was oor zaak dat de bestuurder van de per sonenauto P. J. G. uit Sevenum op de Deurneseweg-kruising St. Ja- cobspeel uit de bocht vloog, tegen een links van de weg staande be tonnen blok opbotste, vervolgens over de kop sloeg en in een greppel tot stilstand kwam.'- De echtgenote van de bestuurder bestuurder mevr. G.-B. werd met haar baby uit de wagen geslingerd. De baby bleef on gedeerd, de moeder moest met di verse verwondingen van ernstige aard naar het ziekenhuis van Deur- ne worden vervoerd. De bestuurder kwam er met minder ernstige ver wondingen vanaf. De wagen werd totaal vernield. Gladheid was eveneens oorzaak dat de auto bestuurd door v. L. uit Tilburg op de Stationsweg in ten slip geraakte en tegen een tegemoet komende auto botste. Het bleef bij materiële schade. Ook gladheid was oorzaak dat de wagen bestuurd door de Griekse gastarbeider A. M. Th. uit Maashees op de Stationsweg in een sip geraak te, een halve slag omdraaide en aan de overzijde in een berm tot stilstand kwam. De bestuurder bekwam geen noemenswaardige verwondingen. De auto werd zwaar beschadigd. Wat de oorzaak was dat P. J. C. uit Venray op de Julianasingel met zijn auto tegen twee geparkeer de auto's van L. N. en J. B. opbots te onderzoekt nu de politie. Het bleef hier bij materiële schade. Ook materiële schade werd ge noteerd toen de personenauto's be stuurd door J. H. uit Sevenum en M. H. uit Venlo op de gevaarlijke kruising te Caslenray tegen elkaar botsten. Aan de kruising bij het post kantoor werd de bromfietser A. uit Vierlingsbeek aangereden door de personenautoo bestuurd door B. uit Venray. De bromfietsbestuurder be kwam minder ernstige verwondin gen. Verder was er lichte materiële schade. Op de Langstraat was de be stuurder van de personenauto M. de V. uit Venlo bezig al rijdende de ruiten schoon te maken. Daardoor kwam hij uit het rechte spoor en be landde tegen een lichtmast. Het bleef bij materiële schade. Op de kruising bij het Postkan toor werden de voorrangsregels niet in acht genomen waardoor de Ven- rayse fietser G. F., werd aangereden door de vrachtauto bestuurd door v. d. B. uit Dieren. De bromfietser werd licht gewond terwijl rijwiel en auto licht werden beschadigd. van 15 februari 1919 Een dure hengst. - Dat de hengst, die te Breskens voor 110.000 werd verkocht nog niet de kroon spant, blijkt uit het verkoopen voor 150.000,van een hengst op een te Hulst gehouden hengstenkeuring. De Belgische eischen. - De Pa- rijsche correspondent van de „Tel." bericht, dat voor den Raad van Tien de Belgische eischen zijn gesteld door den Minister van Buitenland- sche Zaken, bijgestaan door de Hee- ren van den Heuvel en Van der Vel de. Het programma bevat in de eer ste plaats de herziening van het tractaat van 1839 betreffende de neutraliteit. In de tweede plaats vraagt minister Hymans, zich plaat send op den grondslag der nationa liteiten en de noodzakelijkheid van de vrijheid der Schelde, teruggave aan België van het Nederlandsche gebied aan den linkeroever van de Westerschelde. Ten derde: het Ne- derlandsch gebied in Limburg, dat zich uitstrekt langs den linkeroever van de Maas tot aan Roermond, Maastricht inbegrepen. dit bijltje gehakt en zonder ons nu te verdiepen in de argumentatie, is het duidelijk dat zeker een bepaal de groep kennelijk te weinig in spraak heeft gehad en „ergens" voelt dat er over hen, doch zonder hen gehandeld en beslist wordt. En dat is en blijft een kwalijke zaak, die ze ker bij gewichtige besluiten als deze feitelijk niet voor mocht komen. - Menu centrale keuken. - Dins dag erwtensoep of rijstpap. Woens dag wortelen met vleeschportie. Donderdag stamppot met vleesch portie. Vrijdag rijstpap. Zaterdag snijboonen met vleeschkroketten. Maandag zuurkool met vleesch of kaas. Aangezien voor de kinderen bij de kindermaaltijden in plaats van één portie, naar believen 2 of zelfs 3 porties opgediend worden, wordt de prijs der kinderweekkaarten van af Maandag 17 dezer van 18 cent op 25 cent vastgesteld. Uitreiking klompenbons. - Voor zoover de voorraad strekt, alsnog uitreiking van klompenbons voor degenen, die bij de laatste uitreiking wel in aanmerking konden komen, maar toen geen bons hebben afge haald. Dit zijn gezinnen en personen met een belastbaar inkomen van hoogstens 400,Tevens kunnen knechts en meiden, indien voldende bons aanwezig zijn, in aanmerking komen. Identiteitskaart en laatst ontvangen belastingbij et meebren gen. Uitreiking Dinsdag a.s. van 2-3 uur n.m. in de zaal van Wed. Arts, Merselo voor de no's 1120. De Burgemeester van Venray, O. van de Loo. AUTOMOBIELBEDRIJF BOM STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325 OOST RUM VENRAY HINDERWET Openbare kennisgeving verzoek om vergunning Op de secretarie van de gemeen te Venray liggen ter inzage de vol gende verzoeken met bijlagen: Het bestuur van de Woningvereni ging „St. Oda", Grote Markt 10, Venray om vergunning tot oprich ting van een onderhoudswerkplaats (houtbewerking) in de Pr. Marijke- straat, kadastraal gemeente Venray sectie C nr. 8192. J. Zegers, Testrik 3, Merselo-Ven- ray verzoek om vergunning tot op richting van een inrichting (pluim- veefokkerij) waar propaan wordt gebezigd. Inrichting op bovenstaand adres, kadastraal gemeente Venray sectie H nr. 2917. K. Kusters ,Drabbelsweg 6, Veu- len-Venray vraagt vergunning tot oprichting van een inrichting (pluimveefokkerij) waar propaan wordt gebezigd. Inrichting Drabbels- weg 6, kadastraal gemeente Venray sectie H nr. 2256. G. Derikx, Volenseweg 6, Venray verzoekt vergunning tot oprichting van een inrichting (varkensfokkerij) waar propaan wordt gebezigd. Adres inrichitng Volenseweg 6, kadastraal gemeente Venray sectie D nr. 3783. W. G. M. van Ass, Langstraat 83, Venray, verzoekt om vergunning tot oprichting va een inrichting (var kensfokkerij) waar propaan wordt gebezigd, op bovengenoemd adres, kadastraal gemeente Venray, sectie D nr. 3542. Schriftelijke bezwaren tegen het verlenen van de vergunning(en) kan een ieder gedurende tien dagen na dagtekening van deze bekendmaking inbrengen bij het gemeentebsetuur, waar dit verzoek ter inzage ligt. De ingekomen bezwaarschriften worden mede ter inzage gelegd. Mondelinge bezwaren kan een ieder persoonlijk of bij gemachtigde inbrengen op een openbare zitting te houden op 24 februari 1969 om 15.00 uur in het gemeentehuis. Beroep tegen een beschikking kan later o.a. slechts worden ingesteld door: a. een inwoner van een gemeente waar deze openbare kennisgeving is geschied, mits hij in persoon of bij gemachtigde op de boven bedoelde zitting is verschenen; b. een ander ebelanghebbende, mits hij binnen de gestelde termijn schriftelijk bezwaren heeft inge bracht. Venray, 3 februari 1969 Burgemeester en wethouders van de gemeente Venray, A. v. DIJCK, loco-burgemeester A. L. G. JANSSEN, loco-secretaris .Voorkom de slip" is nog altijd beter dan er weer uit zien te komen. In deze tijd waarin nu eenmaal een verhoogd slipgevaar aanwezig is, (regen, mist, ijzer, sneeuw, vorst enz.) heeft de weggebruiker de plicht voor zijn eigen veiligheid en die van anderen zijn weggedrag aan te pas sen aan de omstandigheden. Nog maar al te vaak kan men konstateren, dat bij een plotselinge regenbui met onverminderde, te ho ge snelheid doorgereden wordt, als of geen verandering had plaats ge vonden in een belangrijke gevaar bepalende factor. Slippen ontstaat vaak uit een nood situatie, waarin plotseling geremd of uitgeweken moet worden. Tot de voorzorgsmaatregelen behoort daar om het zoveel mogelijk voorkomen in een dergelijke situatie te geraken. Defensief rijden is daarvoor van be lang. Het tijdig taxeren van hetgeen kan gaan gebeuren geeft de mogel ijkheid tijdig het rijgedrag aan te passen en noodsituaties te voorko men. Tijdig en geleidelijk remmen, niet te dicht achter een voorrijder krui pen. geleidelijk naar links gaan bij inhalen, net niet te snel naderen en ingaan van bochten etc. zijn alle punten, die het slipgevaar reduce ren. POMPEND REMMEN Indien men op een gladde weg door welke oorzaak ook een z.g. noodstop moet maken, b.v. files, is het aan te bevelen pompend en in cadans te remmen. Door pom- oend te remmen worden de wielen niet konstant geblokkeerd, waardoor de kans op door glijden wordt te gen gegaan. HOE ERUIT TE KOMEN Gaat het voertuig door welke oor zaak dan ook toch slippen, dan is de elleieerste vereiste, dat men als be stuurder met overleg te werk gaat. Paniek is bij het slippen een slechte raadgever. Overigens is voor paniek geen tijd. Want als slip optreedt moet een aantal handelingen in hoog tempo worden uitgevoerd. Naarmate de snelheid van de auto groter is, zal sneller moeten worden gehandeld om de slio te corrigeren. Een drietal regels dient men dan in acht te nemen: 1. Nooit remmen. 2. Ontkoppelen. 3. Bijsturen. Deze regels kunnen in het alge meen worden toegepast. Er zijn en kele uitzonderingen, maar deze kun nen in dit bestek buiten beschou wing blijven. NOOIT REMMEN In het algemeen heeft een rollend wiel op het wegdek een grotere weerstand dan een slepend wiel. Van deze eigenschap dient gebruik ge maakt te worden. De wielen moeten blijven rollen. ONTKOPPELEN Zoals reds opgemerkt, heeft een vrij-lopend wiel meer weerstand op de weg. Bii het komgeren van de slip dienen de voorwaa ten hiervoor zo gunstig mogeliik te zijn. Wordt ontkoppeld, dan schakelt men de in vloed van de motor op de gedreven wielen uit, zodat bij voorbaat de mogelijkheid dat de vertragende of versnellende werking van de motor de slip verergert, wordt geëlimi neerd. STUREN Door de slip gaat de auto een an deer koers dan men wil. Het is dus zaak met het stuur zoveel mogelijk korrigerend werk te doen. Dit „bij sturen" mag niet bruusk of abrupt geschieden. Onthoudt dat U altijd stuurt in de richting, die U wents. Mocht het bovenstaande U voorko men als een vrij eenvoudige zaak, dan waarschuwen wij U bij voor baat dat het korrigeren van slips 'n grote mate van geoefendheid ver eist. Voor het onder de knie krijgen van de techniek is eigenlijk maar één advies te geven bezoek een anti slipschool! Men moet aan den lijve ondervonden hebben, wat het is om in een slip te geraken en men moet met instructie en onder controle van een gespecialiseerde instructeur ge oefend hebben hoe uit de slip te ge raken. AUTOMOBIELBEDRIJF BOM STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325 OOSTRUM VENRAY AUTOMOBIELBEDRIJF BOM STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325 OOSTRUM VENRAY Vrij onverwachts, overleed vrijdag op 78-jarige leeftijd de heer Joh. Wijnhoven. De heer Wijnhoven heeft zich ge durende zijn gehele leven verdien stelijk gemaakt voor de boerenstand van Venray en omgeving en was met de onderwijskrachten Rutten uit Wanssum en Peeters uit Oirlo, de eersten die onderwiis gaven. Eerst in cursusen en later aan de land bouwschool waarvan meester Wijn hoven de eerste directeur was. Ook als technisch adviseur van de Jonge Boeren heeft hij honderden longe boeren aan zich verplicht. Het V.V.V.-werk had een vurige bewonderaar in de heer Wijnhoven, welke instelling ook gaarne van zijn deskundigheid van streek en gewest gebruik maakte. De begrafenis had maandag j.l. plaats onder grote be langstelling. Is uw hulp niet gekomen i Heeft moeder het druk of is ze ziek Schrikt u van hoge stroomrekeningen Hebt u moeite met het wasdrogen Is het thuis ongezellig vanwege de was? Geopend van 's morgens 7 uur tol 's avonds 9 uur, op zaierdag -geopend iot 5 uur n.m.

Peel en Maas | 1969 | | pagina 9