Mammoetwet mn
Boerenleenbank
Sociale verzekering
Camps
Politierechter
Venray
in het weekend
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
VERLOVINGS
RINGEN
Uit Peel en Maas
Wim Claessens
Voor aan- en
verkoop van
buitenlands] 'geld
VRIJDAG 26 JULI 1968 No. 30
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS I TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p.r mm. ABONNEMFMIS
PRIJS PER KWARTAAL (buitaa V.nro¥ I 2 25)
PER 1 AUGUSTUS 1968
NIEUWE SCHOOLTYPES, MEER KEUZEMOGELIJKHEDEN
Per 1 augustus 1968 is de wet op het voortgezet onderwijs in ons
land van krachL Deze (Mammoet) wet betekent een beslissende
fase in de ontwikkeling van ons onderwijsstelsel. De onderwijs
systemen worden geharmonieerd, er komen meer keuzemogelijk
heden voor de leerling, de overgangsmogelijkheden worden ver
beterd. De nieuwe wet zal het onderwijs gaan regelen voor naar
schatting 1,2 miljoen kinderen. De Mammoet-wet regelt een zeer
uitgebreide materie. Het gehele voortgezet onderwijs wordt onder
scheiden in voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, hoger, mid
delbaar en lager beroepsonderwijs en tenslotte andere vormen van
voortgezet onderwijs. De invoering van deze wet brengt met zich
mee, dat tal van nieuwe schooltypen ontstaan, zoals het m.a.v.o.,
het h.a.v.o. en het atheneum.
WET VAN BELANG VOOR onderwijs sociale academie, h.t.s.,
1,2 MILJOEN KINDEREN! kweekschool e.d.).
Het onderwijs is voorwerp van
aanhoudende zorg van de regering".
Aldus bepaalt artikel 208 der Neder
landse Grondwet. Het is evenwel de
vraag of deze centraliserende staats
zorg in alle opzichten bevruchtend
heeft gewerkt op het peil van ons
onderwijs. Van ons onderwijs kon in
elk geval gezegd worden dat het ren
dement zeer gering was. Van de 100
leerlingen ,die op een u.l.o.-school
of een h.b.s. komen, zijn er slechts
twintig, die in de normale tijd hun
diploma halen, 30 doen dat met ver
traging, 50 halen het nooit! En dat is
niet een verschijnsel van de jongste
tijd, dus niet het gevolg van tele
visie, radio of beat, het is altijd zo
geweest.
Wat is de oorzaak van dit grote
aantal mislukkingen? Deskundigen
wijzen o.a. op een verkeerde school
keuze, te weinig overstapmogelijk
heden van de ene naar de andere
school en tenslotte: er wordt te wei
nig rekening gehouden met de spe
ciale belangstelling van de leerlin
gen.
De belangrijkste betekenis van de
nieuwe wet is nu, dat de kinderen
meer kansen krijgen om te komen
op de school waar wij werkelijk
thuis ho-en.
H.A.V.O.
Door meer keuzemogelijkheid pro
beert men de aard van het kind be
ter tot zijn recht te laten komen. Op
dit punt geeft de nieuwe wet stellig
mogelijkheden tot vernieuwing. Er is
'n evenwichtiger indeling gecreëerd
van het voortgezet onderwijs in een
lager, een middelbaar en een hoger
niveau. Van belang is onder meel
de creatie van het h(oger) a(lgemeen)
v(oortgezet) o(nderwijs). Dit school-1
type is van betekenis voor leerlin
gen, die het voorbereidend weten
schappelijk onderwijs net niet aan
kunnen of niet nodig hebben. De
h.a.v.o. overbrugt de grote afstand
die er nu bestaat tussen m.u.l.o. en
h.b.s. of gymnasium. De h.a.v.o.-
school is evenals de h.b.s. een school
met 5-jarige cursus. Zij kan dienst
doen voor jongeren, die een prak
tische werkkring zoeken oo behoor
lijk niveau en ze kan ook de basis
vormen voor het hoger beroeps-
Stijlvol klassiek of fonkelend
van enthousiasme. Grote keu
ze en gezellig kiezen. Fraaie
gravering is bij de kosten in
begrepen.
Prijzen vanaf f 120.- p.p.
GROTESTRAAT 16 - VENRAY
TELEFOON 04780-1261
Het eindexamen gaat zes vakken
omvatten, waaronder in ieder geval
Nederlands en één moderne taal.
Uit de andere vakken kan men er
vier kiezen, waar men examen voor
wil doen. Het verlenen van deze
keuzevrijheid behoort tot de belang
rijkste punten van de nieuwe wet.
De leerling kan tot op zekere hoog
te zijn eigen vakkenpakket samen
stellen. Hij behoeft zich dan minder
zorg te maken over de vakken, waar
hij geen belangstelling voor heeft.
BRUGJAAR
Ook de invoering van het z.g.
brugjaar is een winstpunt. Dit jaar
kan als eerste klas van het voort
gezet onderwijs worden beschouwd.
Na deze klas kunnen de leerlingen
naar de tweede klas van enig ander
schooltype doorstromen. Daarom
worden in het brugjaar op alle scho
len (h.a.vo., gymnasium, lyceum,
athaneum) dezelfde vakken gedo
ceerd. Geen enkele leerling blijft aan
het einde van het brugjaar zitten
(behoudens gevallen van langdurige
ziekte). Ieder gaat naar de tweede
klas van dat schooltype waar het
kind het meest geschikt voor is.
Een ander belangrijk element,
waartoe de Mammoetwet de moge
lijkheid biedt, is de doorstroming.
Het schoolwezen wordt zodanig op
gebouwd, dat ieder schooltype aan
sluiting geeft op een volgend school
type.
ATHENEUM
Door de invoering van de Mam
moetwet ontstaan nieuwe school
types met nieuwe benamingen. Het
m.a.v.o. kan beschouwd worden als
een vernieuwde vorm van u.l.o. Het
h.a.v.o. kan men echter niet in alle
opzichten met de h.b.s. vergelijken.
Een diploma van deze school zal na
melijk geen toegang verlenen tot de
universiteit of hogeschool, terwijl
men met een h.b.s.-diploma wel tot
verschillende studierichtingen van 't
universitair onderwijs kan worden
toegelaten.
Jongelui, die later een universitai
re opleiding willen volgen, zullen
een diploma moeten halen van een
van de scholen van voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs. Een
nieuw schooltype is het atheneum
waar ondanks de „klassieke" naam
geen Latijn zal worden onderwezen.
Het atheneum evenals de huidige
h.b.s. een afdeling A en afdeling B.
A legt het accent op economische en
maatschappelijke vakken, B op wis
kunde en natuurwetenschappen. Het
diploma A geeft toegang tot twee
studierichtingen, t.w. economische en
sociale wetenschappen. Het B-diplo
ma geeft toegang tot de meeste stu-
dierichingen. Alleen voor theologie,
filosofie of rechen is het voortenta
men Latijn en-of Grieks vereist.
Voor de studie van de oude talen
is uiteraard een gymnasiale oplei
ding, blijft bestaan. Als vanouds met
een alpha- en bèta-afdeling. Een
verschil met vroeger is dat de bèta's
niet meer in Latijn én Grieks eind
examen behoeven te doen, doch de
mogelijkheid hebben om één van de
ze beide talen te kiezen.
GELEIDELIJK
Het oude schooltyoe lyceum blijft
bestaan, maar krijgt bij de nieuwe
wet voor het eerst een officiële sta
tus. Het lyceum is feitelijk een scho
lengemeenschap. De leerlingen krij
gen het eerste jaar allemaal hetzelf
de onderwijs en kunnen dan uitzwer
men naar de gymnasiale afdeling of
de atheneum-afdeling, al naar ge
lang hun capaciteiten.
De cursusduur van de h.a.v.o.-
scholen is vijf jaar, dat van het gym
nasium als vanouds zes jaar, maar
ook de cursusduur van 't atheneum
is op zes jaar gesteld.
Hoewel de nieuwe wet per 1 aug.
1968 van kracht is, zal haar invloed
zich pas geieidelijk doen gelden. De
oude schooltypen zullen, aanvangen
de met de eerste klas, schooljaar
voor schooljaar door de nieuwe wor
den vervangen. In het komende
schooljaar begint men echter reeds
met de brugklas en daarmee is de
basis voor een belangrijke vernieu
wing van ons voortgezet onderwijs
gelegd.
Er zijn mensen diezelf nooit la
chen en dat zijn beklagenswaardige
lieden, aangezien naar ons oordeel
lachen belangrijker is dan louter li
chamelijke verrichtingen als eten en
slapen. Er zijn er echter ook, die niet
kunnen zien, dat anderen lachen en
zij zijn niet alleen te beklagen, maar
bovendien zijn ze gevaarlijk voor
hun omgeving, gelijk bij de politie
rechter bleek.
De jongeman, die stuurs het zaal
tje binnenstapte, legde met een plot
seling gebaar zijn dagvaarding op de
groene tafel en begon daarna nors
voor zich uit te kijken.
„Neem dat blauwe papier maar
weer mee", zei de rechter.
„Hang 't maar boven je bed. Dan
kun je nog eens aan ons denken",
adviseerde de officier.
Overigens bleek uit de inhoud van
het blauwe papiertje, dat de jonge
man ontzettend lelijke woorden had
gezegd tegen een ramenlappend
vrouwspersoon. Uit de woordkeus
bleek duidelijk, hoeveel uitdrukkin
gen onze taal kent. om iemand te
betichten van een gebrek aan hy
giëne. Buitenlanders meten de zin
delijkheid der Nederlanders steeds
af naar de staat van geschrobtheid
van onze stoepen; meer dan onze
trottoirs zijn al die woorden even-
zovele bewijzen voor de goed Neder
landse afschuw van alles, wat vuil
is. En de jongeman had een half do
zijn van die uitdrukkingen in alli
tererende volgorde benut.
De jongedame dan reinigde ramen
aan de binnenzijde van een kantoor.
Voor dat kantoor langs liep de
straat. En over die straat passeerde
de verdachte per bromfiets. Hij
staarde nors recht voor zich uit, zo
dat bij het nemen van een bocht zijn
blik de zemende juffrouw trof.
Dit moment moet u even vasthou
den. Want tegelijk gebeurde aan de
overkant van de straat iets anders,
zodat er een zekere driehoek van
belevingen ontstond. Aan de over
kant passeerden namelijk enkele
jongelieden. De jongelieden lachten
tegen de ramenlappende dame. En
toen gebeurde het vreselijke. De ra
menlappende dame lachte terug!
Onderwijl reed de bromfiets door,
maar de stuurse blik was net door
het raam gevallen, toen de zemende
juffrouw haar lippen begon op te
trekken en ook de verdere spieren
bundels in werking stelde, die tot
taak hebben het menselijk gelaat de
uitdrukking te geven die men
„lachen" noemt.
De bromfiets reed nog enkele me
ters door (schrikseconde noemt men
dat). Daarna werd het ploffend ge
luid van de explosiemotor vervan
gen door het „sjiep-sjiep-sjiep" van
de gelichte klep. De bromfietser
wendde de steven, zoals men dat wel
noemt, stopte voor het kantoor,
schreed naar binnen, dreunde het
beledigende lijstje af, ging weer naar
buiten en sjiep-sjiepte weg.
„Heb je misschien vroeger verke
ring gehad met dat meisje?" vroeg
de rechter.
,Heb je al eens geprobeerd om er
mee uit te gaan?" vroeg de officier.
,Ben je er misschien verliefd op
geweest?" vroeg de rechter.
Maar een reden kon de verdachte
niet opgeven. Hij kon er alleen maar
niet tegen, dat ze gelachen had.
Waarbij het feit, dat ze tegen ande
ren lachte, misschien als verzwaren
de omstandigheid gold. Hoewel hij
dat ook bestreed.
De rechter haalde de schouders
van zijn toga op. „Je bent een aan
gebrand kereltje", zei hij toen hij de
verdachte een tientje boete gaf.
van 27 juli 1918
Ingezonden. Geen kermis. -
Onwelkomer besluit geloof ik niet,
dat ooit door Venray's Gemeenteraad
is genomen, dan bovenstaande twee
woorden ons zeggen. Geen kermis,,
dat wil zeggen, geen enkele dag ont
spanning voor ons volk, dat een
gansch jaar dag in dag uit heeft ge
werkt en geploeterd, zonder rust en
zonder ophouden. Het volk, dat hun
kert naar een paar dagen van ont
spanning en genot, dat zijn kermis
lief heeft en die hun thans is ont
nomen. Die kermis, waar heerschte.
steeds gezelligheid en vroolijken
lach. waar geklonken en gedronken
werd, en zelfs de ouden van dagen
bleven niet achter, want in die ge
zellige kermisdrukte, voelden zij zich
jong, ze moesten erbij zijn, ze deden
mee aan dat echt Venrays kermis
feest.
Doch zoo, ik zeg. de kermis is ons
ontnomen, de kermis die hier steeds
zoo vlot gevierd werd. Onze Jan
Poels zou spreken van echt joviale
Venraysche geest, die hier elk feest
steeds bezielt, welnu die geest be
zielde ook steeds onze kermis. En
thans niets te doen. Weg die kermis.
Onze eigen vertegenwoordigers in
den Raad hebben 't zoo gewild. In
1919 zullen zij allen aftreden en weer
komen tot ons om onze stemmen.
Kiezers vergeet ook dan o.m. de ker
mis van 1918 niet.
Een volkstem.
Maandag vervoegden zich eeni-
ge dansmuziekhouders bij den Bur
gemeester alhier, om vergunning tot
dansmuziek met de a.s. kermis. Het
besluit van geen vermakelijkheden
en dansmuziek blijft gehandhaafd.
Te koop gevraagd: Braambes
sen-bladeren a 15 ct. per kilo, per
100 kilo 16,Alleen des voormid
dags ij zaterdags den geheelen dag,
ook aardappelschillen kunnen dan
geleverd worden.
Brouwerij „De Gouden Leeuw".
Aanbesteding uitbreiding gas
fabriek. Door Burgemeester en
Wethouders van Venray zal worden
aanbesteed, eene verbouwing tot uit
breiding der gemeentelijke Gasfa
briek. Teekening met omschrijving
te bekomen a.s. Maandag op het kan
toor van Gemeentewerken.
Burgemeester en Wethouders van
Venray,
O. van de Loo, burgemeester
van Haaren, secretaris.
Voor uw rijbewijs naar
Autorijschool
Leunseweg 47a Tel. 2471
Venray
Erkend A.N.W.B., Bovag,
Vamor gediplomeerd
INBRAAK IN CALTEX STATION
In de nacht van zaterdag op zon
dag werd ingebroken in het Caltex-
station aan de kruising van de Deur-
neseweg en Midden Peelweg. De da
ders wisten zich meester te maken
van een stalen geldkist, welke ge
forceerd werd en een bedrag van
1500,werd buit gemaakt. Bruik
bare sporen lieten de daders niet
achter.
INBRAAK IN FRITUREKRAAM
In de friturekraam van C. aan de
Julianasingel werd ingebroken. Om
trent het vermiste kon ons nog niets
worden meegedeeld. Vast staat dat
geen geld is meegenomen, daar dit
niet aanwezig was.
POGING TOT INBRAAK
Twee latten waren al verwijderd
bij het raam van de bakkerij v. M.
aan de Grotestraat toen de eigenaar
van zaterdag op zondag wakker
werd en poolshoogte ging nemen.
Daardoor kozen twee personen het
hazenpad, waarvan het signalement
bekend is.
GESTOLEN BROMFIETS
GESLOOPT IN BOSSEN
TERUGGEVONDEN
Een op 19 iuli nog vrii nieuwe
bromfiets, gestolen bij het Luxor
Theater, werd in de bossen gesloopt
teruggevonden. Het vermoeden is
dat ofwel dit een geval van balda
digheid is. danwel dat de dader be
paalde gesloopte onderdelen nodig
had.
de bank raar iederéén
EN PERSOONLIJKE
VERANTWOORDELIJKHEID
Reeds tijdens de tweede wereld
oorlog gaven de zich wijzigende so
ciale inzichten en economische om
standigheden de toenmalige „Lon-
dense" regering alle aanleiding tot
het in het leven roepen van de z.g.
commissie Van Rhijn. welke com
missie, zo goed en zo kwaad als het
onder de toenmalige omstandigheden
mogelijk was. onze regering van ad
vies moest dienen over de vraag wat
er na de oorlog aan onze sociale ver
zekeringswetgeving diende te wor
den veranderd.
Het rapport dezer commissie. „So
ciale Zekerheid" genaamd, is uit
gangspunt geweest voor het werk
der na de bevrijding ingestelde z.g.
tweede commissie Van Rhijn, be
staande uit vertegenwoordigers van
de Stichting van de Arbeid en het
ministerie van Sociale Zaken. Het
rapport van die commissie over de
reorganisate onzer sociale verzeke
ring is in maart 1948 verschenen.
Dit rapport bepleit uitbreiding en
unificatie van onze sociale verzeke
ring. met name voor wat betreft de
kring der verzekerden, de omvang
der voorzieningen, de uitvoering der
verzekering en het opbrengen der
middelen. En dit rapport is voor
waar geen dood ding geworden!
Langzaam maar zeker werd begon
nen met de verwezenlijking van het
geen daarin wordt geadviseerd
DE BASIS
De werkloosheidswet kwam tot
stand. Daarin is voor wat de uitvoe
ring bereft, het preludium te vinden
voor bijna de gehele sociale verze
kering. De uitvoering van de werk-
loosheidwet geschiedt n.l. door 25
vakbedrijfsverenigingen (met ver
plicht lidmaatschap) en 1 algemene
bedrijfsvereniging als rechtsorgaan
welke alle een paritair bestuur heb
ben.
De Organisatiewet Sociale Verze
kering kwam tot stand, waardoor de
weg werd geëffend voor een even
eens bedrijfstaksgewijze uitvoering
door bedrijfsverenigingen (met ver
plicht lidmaatschap) van andere so
ciale verzekeringswetten (b.v. de
Ziektewet).
Voorts mag niet onvermeld blijven
de zg. Coördinaat wet Sociale Verze
kering, waarin het begrip „loon" e.d.
voor de sociale verzekering en de
loonbelasting identiek is gemaakt.
Op 1 januari 1957 trad de Alge
mene Ouderdomswet in werking, die
alle rijksingezetenen (en daarmee ge
lijk gestel den) van 65 jaar en ouder
een z.g. bodempensioen deelachtig
deed worden.
TE VER?
De invoering van deze wet bete
kende een wijziging van het systeem
onzer sociale verzekering. Had men
voorheen slechts aan de arbeiders
verzekering gedacht, thans deed de
volksverzekering (geldend voor al
len) zijn intrede. Ook de daarna vol
gende wetten (Algemene Weduwen-
en Wezenwet, de Algemene Kinder
bijslagwet enz.) behelzen een volks
verzekering. Met het reeds bestaan
de pakket sociale verzekeringswetten
heeft onze sociale verzekering een
zeer hoge vlucht genomen.
Volgens sommigen zijn wij druk
bezig de grenzen van onze sociale
verzekering te overschrijden. Vol
gens hen wordt het doel van onze
regelingen hoe langer hoe minder:
uitbanning van sociale misstanden,
maar volledige regeling, die lang
zaam maar zeker iets krijgt van „ze
kerheid van de wieg tot het graf",
een volgens deze zegslieden gevaar
lijke illusie.
Deze grensoverschrijding achten
deze personen uiterst gevaarlijk en
wel om de volgende redenen: de
verantwoordelijkheid van de indivi
duen voor hun daden wordt onder
mijnd, het particulier initiatief
wordt uitgedoofd. En zal dit niet be
tekenen de ontwikkeling van het in
dividu tot massamens, zonder eigen
overtuiging en eigen ideeën? En im
pliceert dit niet het einde der gezon
de democratie?
VERANTWOORDELIJKHEID
I-aten wij deze vragen eens nader
onder de loupe nemen.
In veel geschriften over de relatie
sociale zekerheid-persoonlijke ver
antwoordelijkheid kan men lezen,
dat ieder mens de plicht heeft om
door eigen aktivitcit te zorgen voor
het onderhoud van zichzelf en van
degenen voor wie hij te zorgen heeft.
Dit is zo de gebruikelijke manier
om het probleem va nde persoonlij
ke verantwoordelijkheid in één slag
te poneren.
Doch allen, die plegen te gooche
len met het woord ..persoonliike ver
antwoordelijkheid'' gaan zonder blik
ken of blozen aan de werkelijke be
tekenis van het woord ..verantwoor
delijkheid". waarvan het kernwoord
..antwoord" is. Verantwoordelijkheid
is gebonden aan een antwooid en
een antwoord moet worden vooraf
gegaan door een vraag. Ziehier in
enkele woorden de kern van de
kwestie.
Wij worden geboren en in de we
reld geplaatsten dan, op een
ogenblik, worden wij plotseling door
emand of iets voor een vraag ge
steld. waarop wij móoeten antwoor
den. Dan wordt on ons onze verant
woordelijkheid geboren; van dan af
zijn wij voor ons leven en voor onze
daden verantwoordelijk en is ons le
ven eigenlijk niets anders meer dan
een „luisteren" naar wat van ons
„gevraagd" wordt en „antwoord" ge
ven, d.w.z. betalen met onze verant
woordelijkheid.
VLEES
Dit zou met vele voorbeelden te
illustreren zijn. Bepalen wij ons ech
ter tot het volgende. Een extreem
onmaatschappelijk gezin is de „vlees
geworden" onverantwoordelijkheid
ten opzichte van de samenleving,
omdat het de samenleving als
vraag niet verstaat of niet bij
machte is er een antwoord op te ge
ven.
In tegenstelling hiermede staat de
mens, die wél luisterend door het
leven gaat en hoort wat hem ge
vraagd wordt. Wanneer wij goed
luisteren, horen wij de vraag naar
het lot van onze evenmens, met wie
wij samenleven. Natuurlijk kunt u
deze vraag ontwijken, doch dat is
laf!
Neen, treedt u deze vraag toch
vooral tegemoet en beantwoordt u
haar met de bevestiging dat dit lot
u aangaat en betaalt u dan met uw
veran t woordel i j khcid.
Ondermijnt de groeiende sociale
zekerheid nu onze verantwoordelijk
heid voor evenmens en maatschappij
of is bij in staat de mens deze ver
antwoordelijkheid beter te doen ge
voelen?
GEZOCHTE DUITSER
GEVONDEN
De Venrayse politie hield bij een
routine-controle in de bossen langs
de Middenpeelweg. de 43-jarige H. J.
C. uit München-Gladbach aan, wel
ke door de Duitse politie gezocht
werd voor het ondergaan van een
gevangenisstraf van 9 maanden.
Na zijn vonnis in Duitsland was de
betrokkene aan het zwerven ge
gaan, o.a. in Zwitserland en België.
Hij had zich schuldig gemaakt aan
vervalsing van geschriften.
De Duitser is ingesloten en voor
geleid aan de officier van justite te
Roermond. Omtrent utlevering naar
Duitsland zal nader worden beslist.
Ook werd Interpol ingeschakeld.
Zaterdag 27 juli: 9.30 vrijwilligers
voor koffie verkopen bij de heer
Peeters.
Zondag 28 juli: 10.30 Hoogmis in
de Paterskerk, zoveel mogelijk vrij
willigere.
Van 3 t.m. 9 augustus zijn in Ven
ray het meisjeskoor „Hartjes op
Maat" op vakantie. Zijn er nog
oudere die hun luchtbed aan deze
meisjes ter beschikking willen stel
len? Er zijn er n.l. te weinig. U kunt
dit dan opgeven aan het secretariaat
Esdoomstraat 16, tel. 04780-2233.