Wegen ontsluiten
Noord-Limburg
Venray heeft nog werk
voor 354 werknemers
Houd
uw snelheid
intoom!
Boerenleenbank
Verwen
met goud
Politierechter
Vamps
Wat betekent de
aardappel als
volksvoedsel?
Venray
in het
weekend
Voor aan- en
verkoop van-
buitenlands geld
VRIJDAG 12 JULI 1968 No. 28
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY IA/CCITDI A PI Unf\D l/CNDAV CM HUICTDCVCM ADVERTENTIEPRIJS 12 et por mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 TÏCCADLHU VUUR VCIMKMT C. rv IVIO I T\ C. I\C TM PRIJS PER KWARTAAL /£- (buiWn V.nray 125)
By het bezoek van H.M. de Koningin aan Venray had de stede-
bouwkundige Ir. Margry gezorgd voor een uitstekende kaart van
Venray en omstreken, waarbü in forse ïynen de verbindingen
stonden aangegeven, die ofwel al bestaan, of waarvan de plannen
gereed worden gemaakt.
de bank mor Inirrrém
Wie Venrays geschiedenis nagaat,
weet dat het nog niet zo heel lang
geleden is zo'n 50-60 jaren, dat
Venray praktisch alleen een behoor
lijke wegverbinding had met Horst-
Venlo, de provinciale weg, die zich
ook op het Brabantse voortzette,
maar in die richting had een dood
gewone fietser al een extra fiets
kaart nodig naast zijn fietsplaatje.
De wegen naar Overloon, Deume
en Wanssum dateren nog uit deze
eeuw en het betrekkelijke isolement
van onze gemeente heeft mede dank
zij de Peel ende te geringe fi
nanciën zeer lang geduurd.
DE NAOORLOGSE TIJD
heeft vooral op het gebied van we
gen de nodige veranderignen te zien
gegeven. De provinciale weg Horst-
Venlo werd belangrijk verbeterd
(o.a. verbreed en van fietspaden
voorzien), de onderlinge verbindin
gen met de kerkdorpen gaven een
voorbeeld voor de verbetering van
de landbouwwegen, de weg naar
Wanssum werd een heerbaan en hier
openbaarde zich plotseling en
men kan daar oud-deputé Peters
niet dankbaar genoeg voor blijven
een doorbraak, want er kwam
een vaste oeververbinding, die weer
aansluiting gaf op de Noord-Zuid
verbinding VenloNijmegen en
daarnaast was er de Midden Peel-
weg, die vooral de verbinding met
Den Bosch en daarmede met het
westen van het land langzaam maar
zeker aanmerkelijk verbeterde. De
uitbouw van deze weg naar het zui
den duurt wel lang, maar opent ook
wat die kant betreft de nodige pers
pectieven, waarop we dadelijk nog
terug komen.
En tenslotte beleven we nu de
uitbouw en verbetering van de
Deurneseweg, waardoor een betere
verbinding tot stand komt met het
land van Eindhoven en de daar bij
een komende oost-west verbindin
gen.
Een ontwikkeling, die ten opzichte
van de vooroorlogse jaren gelukkig
aandoet
Een fraaie fantasiering met
aquamarijn, turkoois, bloed
koraal of granaat. U kiest uit
onze prachtige kollektie de ring
die haar het mooiste staat.
Prijzen vanaf f 40.-
JUWELIER HOMlOGtN
QROTESTRAAT 16 - VENRAY
TELEFOON 04780-1261
doende is voor het verkeer, dat deze
weg moet nemen
Het rijkswegenplan 1968 heeft nu
eindelijk de verbinding tussen ge
noemde E-wegen, dus tussen Arn
hem en Venlo ook aangepakt en
men weet dat daarop nu verschenen
is de Rijksweg 73, een weg, die aan
de westkant van de Maas zal komen
lopen en daarmede Venray in beide
richtingen een heel wat snellere ver
binding zal geven
Daarnaast zorgt voor een snellere
verbinding met het zuiden ook de
nieuwe provinciale weg Venray
HorstVenlo, waarvoor intussen de
nodige viadiucten reeds worden aan
gelegd.
Een tweede belangrijk „provin
ciaal" initiatief is de doortrekking
van de verbeterde Deurneseweg naar
de Wanssumseweg. Wie het machti
ge „weglichaam" met de overspan
ningen ziet, die al zijn aangebracht
of nog moeten worden gemaakt, tus
sen Leunseweg en Wanssumseweg,
kan zich niet alleen een goed denk
beeld vormen van wat er allemaal
aan te pas komt, voordat men een
nieuwe weg heeft, maar ook iets van
de moeilijkheden begrijpen, die men
moet overwinnen voordat men in de
ze tijd een aan het steeds groter
wordende verkeer aangepaste weg
kan gaan aanleggen
Belangrijk mag hierbij genoemd
worden, dat bij de verdere uitbouw
van deze weg de
BAILY-BRUG
in Well moeilijk meer te handhaven
zal zijn en trouwens ook een hinder-
ptal is om te komen tot een goede
aansluiting op het Duitse wegennet.
Het is dan ook heel begrijpelijk, dat
b.v. een Ontwikkelingsorgaan Noord
Limburg juist voor dat punt nog
eens xetra de aandacht vraagt van
de Minister van Verkeer en Water
staat, waarbij aan doortrekking van
de huidige weg ten zuiden van
Wanssum gedacht wordtEn na
BETERE OOSTVERBINDING
In dit verband is het goed ook nog
eens te wijzen dat hetzelfde Ontwik-
keligsorgaan de zuidelijke doortrek
king van deze Midden Peelweg ter
sprake heeft gebracht, toen zij bij de
reeds genoemde minister aandrong
op een vaste oeververbinding tussen
Venlo en Roermond, waarheen de
Midden Peelweg dano.a. dient door
getrokken te worden om zoendoende
aansluiting te krijgen op het geheel
van wegverbindingen naar en van
het zuiden
Maar nog even terug op de Rijks
weg EindhovenNijmegen. Het is
een Brabant al openbaar geheim
als men het zo zeggen mag dat
men daar in provinciale kringen
denkt aan de tweede verbinding
Eindhoven Helmond Deume
Limburgse grens, naast de bestaan
de provinciale weg, die we hier op
het Limburgse nog slechts aan het
verbeteren zijn. Dit om een verbin
ding met de Rijksweg VenloArn
hem te krijgen en een snellere ver
binding met het Duitse gebied ten
noorden van VenloHet is dus
zaak dat ook van Limburgse zijde
m enover deze verbinding het sneller
eens wordt dan in het verleden met
de huidige verbinding het geval is
geweest
GELUKKIGE ONTWIKKELING
zo noemden we de na-oorlogse uit
bouw van Venrays wegennet. Maar
wat thans zowel bij Provincie als
Rijk op het vuur staat te borrelen
belooft nog heel wat meer.
We mogen dan in het verleden wel
eens gekankerd hebben om die witte
vlek in alle mogelijke wegenplan
nen, thans geloven we dat deze zaak,
dan misschien wel lang geduurd
heefte maar nu ook een perspectief
laat zien, waarmede eht snel goeien-
de Venray alleen maar tevreden
kan zijn
VEEL WAEER DOOR DE MAAS
Er zal nog veel water door de
Maas moeten vloeien, voordat al de
ze schone plannen op de fraaie kaart
die aan H.M. de Koningin getoond
werd, werkelijkheid zullen zijn.
Maar dat zal deels ook aan ons
zelf liggen. Door steeds opnieuw in
deze attent te zijn en „op de kist te
blijven timmeren". Wil Venray zijn
industrialisatiebeleid blijven voort
zetten, wil men mee kunnen in de
steeds groter wordende concurren-
tie-strijd om industrieën aan te kun
nen trekken, dan zijn goede en snel
le wegverbindingen daartoe een
dringende voorwaarde. Het zal mede
aan ons zelf liggen of aan die voor
waarde voldaan kan worden
fa. MARTENS
Voor allo reparaties
Schoolstraat 30 Tal. 2389
In enkele artikelen willen wij ons
belangrijkst volksvoedsel eens be
spreken. Deze voorlichting is hoog
nodig wil de aardappel niet meer in
diskrediet raken.
Wij zijn zo gelukkig te leven in
een land, waarin ons een zeer grote
variatie van voedingsmiddelen ter
beschikking staat. Toch zal het nood
zakelijk zijn om enige kennis te ne
men van wat het lichaam aan voe-
dings- en levensmiddelen nodig
heeft. Verantwoorde voeding bete
kent dat het menu een goede com
binatie van koolhydraten (calorieën),
mineralen (opbouwstoffen) en vita
minen (weerstandsvermogen) bevat.
Het betoog zou te geleerd worden,
als wij hier verder op in gingen, wat
bovendien niet nodig is omdat een
huisvrouw die regelmatg aardappe
len op tafel zet zich precies aan de
ingewikkelde voedingsleer houdt.
Een aardappelmaaltijd vormt na
melijk een uitgebalanceerd menu
van alle levens- en voedingsmidde
len, waaraan alleen het dierlijk ei
wit en enkele vitaminen ontbreken.
Theoretisch zou men van aardap
pelen met jus, een glas melk en een
appel kunnen leven.
De aardappel heeft dan ook door
zijn veelzijdige samenstelling in heel
wat gezinnen niet alleen als behang-
rijk voedingsmiddel, maar eveneens
als belangrijk levensmiddel gediend.
Naarmate de welvaart toeneemt,
loopt niet alleen het gebruik van
aardappelen terug, maar gaat de
huisvrouw tevens hoger eisen stel
len. De kweker van nieuwe aard
appelrassen nu tracht aan deze eisen
tegemoet te komen door moeizaam
rassen te creëren met betere eigen
schappen. Op, hoe dit in zijn werk
gaat, komen wij in een volgend ar
tikel terug. Er bestaat namelijk een
interessant verhaal over een kleine
landbouwer in Friesland, die er na
30 jaar in geslaagd is het ras Lek-
kerlander te kweken, een aardappel
met een smaak en kwaliteit die tot
nu toe zijn gelijke tred niet heeft
gevonden.
De zelfbediener die terecht moest
staan omdat hij in de zelfbedicnings-
zaak zichzelf bediende van een me
thode om zichzelf beter te bedienen
dan deze zelfbedieningszaak toe
stond aan andere zich zelf bedienen
de klanten, bediende zichzelf voor
het hekje ook van zelf bedachte uit
vluchten.
„Ik had eerlijk gevraagd of ik nog
even naar binnen mocht om wat te
halen", zei. hij verongelijkt. En: „De
cassière vond het goed, dat ik m'n
gang ging."
Die cassière getuigde zelfs, dat
deze verdachte de waarheid sprak.
Hij kwam geregeld boodschappen
doen, vertelde zij. En hij wist zich
zelf goed te bedienen. Als hij een
enorme boodschappentas vol bood
schappen geboodschapt had, reken
de hij die precies af. Daar mankeer
de nooit een cent aan. Wel was de
ze meneer erg vergeetachtig. Als hij
de winkel nog maar net was uitge
lopen, keerde hij al weer op zijn
schreden terug, omdat hij ook nog
een rol beschuit moest hebben. Of
nog een fles limonade. Of nog een
pak hondenbrood.
„En dan kwam meneer netjes aan
kassa om die rol beschuit, de fles
limonade of het pak hondenbrood
nog even bij te betalen."
„Dus meneer betéélde zijn bood
schappen en daarna betaalde meneer
nog eens wat hij vergeten was en er
even bij kwam halen?" vroeg de
rechter.
„Jazeker, edelachtbare."
„Wat is daar dan verkeerd aan?"
„De boodschappentas edelacht
bare."
Aller ogen waren nu gericht op
het vlotte verkoopstertje dat door
haar oplettendheid een geraffineer
de oplichterstruc doorzag en aan een
lange reeks winkeldiefstallen een
eind maakte. Het viel haar namelijk
op, dat steeds diezelfde meneer iets
vergat. Ze vond het nog vreemder,
dat het geheugen elke keer opnieuw
op dezelfde plaats terugkwam, na
melijk op een moment dat meneer al
buiten de winkeldeur was geweest.
Daarom volgde ze zijn bewegingen,
als hij de boodschappen afrekende
en naar buiten stapte. En toen viel
het haar op, dat hij zijn herinnering
terugkreeg als hij de volle boodschap
pentas in zijn auto had gezet. Dan
trok hij de tas weer naar buiten en
ging met die tas weer de winkel in.
„En dat vond ik niet normaal, edel
achtbare, Als je een zware tas in je
auto hebt gezet, ga je die niet weer
terugtrekken en nog eens met die
zware vracht door de winkel sjou
wen als je alleen maar een rol be
schuit er bij moet halen."
Alle hoofden knikten.
„Toen ben ik de volgende keer
achter de kassa vandaan gekomen
toen hij weer met z'n tas terugkeer
de en ben ik pardoes tegen hem op
gelopen op het moment dat hij vroeg
of hij nog een blikje vruchten mocht
pakken, Nou, z'n tas was leeg, edel
achtbare. Al die tijd had hij ons voor
de gek gehouden, als hij weer bij de
kassa kwam om dat vergeten bood
schapje af te rekenen. Hij ging de
tweede keer met een lege tas naar
binnen, laadde die ook weer vol met
precies dezelfde boodschappen als
de eerste reis, liet dan aan de kassa
z'n tas zien èn dat ene bijgehaalde
pakje, betaalde voor de rol beschuit
of zo'n blikje vruchten en verdween
met een dubbele lading, waarvan
dus maar de helft betaald was."
De verdachte ontkende pertinent
„Natuurlijk had ik die ene keer een
lege tas bij me", beweerde hij. „Ik
vergat zo vaak wat, dat ik het ver
standig vond een tas mee te nemen
om er alle vergeten boodschappen in
te doen. Ik had ook niet één blikje
vruchten vergeten, zoals die juf
frouw denkt, maar tien blikjes. En
daar heb je toch echt wel een tas
bij nodig."
De officier had echter nog enkele
pijlen op zijn boog. Hij had getuigen
gevonden die de verdachte meer dan
eens bezig hadden gezien met het
snel volproppen van een boodschap
pentas bij een tweede ronde. En di£
getuigen bevestigden nu, dat het hen
was opgevallen dat hij die tweede
keer alleen maar iets betaalde wat
hij los in de hand hield. Ze hadden
zich over die winkeldiefstal al eens
kwaad gemaakt en de chef gewaar
schuwd, maar die dorst de goede
klant niet aan te pakken zo lang hü
het zelf niet gezien had. En als de
chef in de buurt was, stal deze klant
niet.
„Wie zegt, dat ik niet op mijn éér
ste ronde die tas vollaadde?" vroeg
de zelfverzekerde zelfbedienaar. „Ze
kunnen hier zoveel beweren. Straks
zeggen ze nog, dat ik drie keer rond
ging."
„Dat zal ook heus wel eens ge
beurd zijn", priemde de cassière.
„Hebt u me ooit een pak honden
brood zien stelen?'"
„Neen, maar wel een groot blik
kaviaar, want dat zag ik u een keer
in uw jaszak steken toen ik u al niet
vertrouwde!"
„Je kletst maar wat", klonk het
terug, „als je dat gezien had zouden
jullie me toch direct bij m'n boord
hebben gegrepen. Ik heb nog nooit
wat in m'n zak gestoken alleen maar
in die tas en die controleerde je zelf
aan de kassa."
TOCH ZIJN ER 201 WERKLOZEN
Deze week heeft de directeur van
het Gewestelijk Arbeidsbureau Ven
ray de cijfers gepubliceerd betreffen
de de werkgelegenheid in onze ge
meente over de maand juni van dit
jaar.
Nog steeds staan er 201 werklozen
ingeschreven waarvan er 28 in de
sociale werkvoorziening zijn onder
gebracht. Per 1 juni was het aantal
werkzoekende 204 zodat van een
kleine daling gesproken kan worden.
Vorig jaar was dit cijfer 226. We
kunnen dus beslist niet zeggen dat
de werkloosheid in Venray stijgende
of uitzichtloos is. Integendeel! Er is
werk genoeg, nog 354 werkplaatsen
staan open, waarvan b.v. 75 in de
bouw, 129 in de metaal en 33 onge
schoolden.
Men zou aan de hand van deze
cijfers kunnen stellen dat er in Ven
ray geen werklozen behoeven te
zijn. Maar ook dat is niet waar. Die
201 werklozen zijn met geen enkele
mogelijkheid in de vakante plaatsen
onder te brengen. Voornamelijk ligt
dat aan hun ouderdom, ongeschikt
heid en zelfs aan hun onwil om te
gaan werken. Dit laatste is gelukkig
slechts een klein percentage.
De 354 open plaatsen zullen dan
ook grotendeels gevuld moeten wor
den met werknemers van buiten de
gemeente Venray.
We mogen ons gelukkig prijzen met
dit feitelijk lage getal werklozen, als
we zien dat in Limburg het werk
loosheidspercentage 4,4 bedraagt,
terwijl dit in Venray slechts 2,3 be
draagt. We zijn daarmee een van de
laagsten in onze provincie.
Ook de cijfers van de jeugdige
werklozen zijn niet verontrustend.
Van de 201 werklozen zijn er slechts
8 beneden de 18 jaar, waarvan vier
bouwvakkers.
De cijfers van de schoolverlaters
zijn nog niet bekend. Deze komen
pas in de maand juli tot uitdruk
king. Wel heeft men alle hoop om
de jeugdige metaalarbeiders en met
selaars te kunnen onderbrengen. Met
de timmerlieden zal dat iets moei
lijker gaan. Men is nog aan het on
derhandelen over een bouwobject
voor jeugdigen, zoals we dat in Vel-
tum gekend hebben. Het laat zich
aanzien dat men daarin slagen zal
bij een bouw in Merselo.
Over het algemeen worden de
jeugdigen aangeraden voordat ze op
vakantie gaan werk te zoeken en zo
dat niet lukt zich te laten inschrij
ven op het Arbeidsbureau. Deze
kunnen dan uit de hun bekende va
kante plaatsen bemiddelen, zodat na
de vakantie veelal met werken be
gonnen kan worden. Enkele weken
werkloosheid bespaart men zich er
mee!
Ligt het aanbod van afgestudeer
den met Mulo-diploma op een nor
maal peil, anders is het met die van
de HBS en Gymnasia. Hier gaat
slechts een klein percentage in het
arbeidsproces, de meesten van hen
gaan verder studeren.
STEENFABRIEK
Zoals bekend gaat steenfabriek 't
De officier vond dat er nu wel ge
noeg gepraat was en voldoende be
wezen. Hij sprak van een uiterst ge
raffineerde oplichterstruc en van
doortrapte huichelaarsmentaliteit en
hij achtte een strenge straf op haar
plaats. Daarom eiste hij vijfhonderd
gulden boete of drie maanden en nog
eens drie maanden voorwaardelijke
gevangenisstraf met een proeftijd
van twee jaar.
„En dat alleen maar omdat ik met
een lege tas een winkel binnenstap"
stootte de zelfbediener met grote
zelfverwondering uit.
„Driehonderd gulden, subsidiair
twee maanden onvoorwaardelijk en
drie maanden voorwaardelijk met
een proeftijd van twee jaar" vonnis
te de politierechter, „omdat u met
teveel volle tassen de winkel uit
stapte."
I Veulen sluiten. Middels een sanc-
ringsbesluit gaat voor minstens 10
jaren de poort dicht. De 14 werkne
mers hebben een opzegging gekre
gen van drie maanden, zodat zij per
oktober a.s. op straat komen te
staan. Van deze 14 werknemers zijn
er 10 ouder dan 50 jaar. Voor hen
zal het zeer moeilijk zijn alsnog
werk te vinden. Het arbeidsbureau
doet echter haar best om ook voor
hen een oplossing te vinden.
DOOR REMPEDAAL
In de Gasstraat trapte de bestuur
der van de personenauto S. uit Ven
ray bij een matige snelheid door
zijn rempedaal toen hij voor een
tegenligger moest afremmen. Daar
door botste zijn wagen tegen de ge
parkeerde auto van R. uit Tegelen.
Het bleef bij materiële schade.
GEVAARLIJKE BOUVIER
De rijkspolitie stelt een onderzoek
in naar de gedragingen van de bou
vier van M. in de Willemstraat, om
dat deze hond K. had gebeten. Deze
hond heeft meerdere personen reeds
„gebrandmerkt" door byten. De po
litie zet het onderzoek voort
De rijkspolitie stelt een onderzoek
in naar twee jongemannen, die op
bromfiets gezeten een fiets in het
korenveld gooiden nabij de St. Pe
trus-molen. Deze fiets bleek bij sla
gerij G. aan het Kerkpad te zijn ge
stolen.
KERSENDIEFSTAL
Ten nadele van T. te Venray wer
den kersen gestolen in zijn tuin. De
politie heeft deze zaak in onderzoek.
BROMFIETSER GEWOND
Op de kruising Maashesoweg-Ak-
kerweg-Gasstraat werden de voor-
rangsregels niet in acht genomen. De
bromfietser B. J. uit Ysselsteyn
werd aangereden door de personen
auto bestuurd door K. uit Rotter
dam. De bromfietsberijder bekwam
diverse verwondingen.
BROMFIETSER TEGEN
AUTOPORTIER
Op de Julianasingel lette de be
stuurder van de personenauto E. uit
Nijmegen niet goed op toen hij het
autoportier opende. De bromfietsbe
rijder V. uit Venray werd dit nood
lottig daar hij tegen dit autoporiter
botste. Naast een beschadigde brom
fiets bekwam de berijder diverse
verwondingen. Hij kon na medisch
behandeld te zijn, naar huis worden
vervoerd.
KALE PLEK
Maar bij deze gelukkige ontwik
keling viel het telkens tegen als de
rijks wegenplannen gepubliceerd
werden. Daar zag men een spoor van
de E3 weg van Antwerpen naar
Venlo en men zag de E 36 nabij Arn
hem westwaarts wegschieten, maar
dat hele vlak daartussen bleef op
die kaart akelig wit. En dat terwijl
verkeersdeskundigen het er toch wel
allemaal roerend over eens waren
en zijn dat b.v. de weg van Venlo
naar Nijmegen ten ene male onvol-
Op datzelfde Rijkswegenplan 1968
is een nieuwe Rijksweg te vinden
van Nijmegen naar Eindhoven, de
Rijksweg 75.
De konsekwenties van deze weg
zijn ook voor onze streek belangrijk.
Met name op de eerste plaats voor
de Midden-Peelweg, die thans „er
gens" op de Bosse baan terecht komt
en waarvan niemand zeggen kan of
deze nog verder noordwaarts kan
gaan.
Wordt deze nu „kortgesloten" op
deze Bosse baan of op de nieuw ge
plande Rijksweg EindhovenNijme
gen? Een zaak die we van belang
achten, omdat deze weg nog altijd
een van de voornaamste noord-west-
verbindignen is voor deze streek
JEUGDWERKLOOSHEID
GESTOLEN FIETS IN
KORENVELD GEGOOID