Wegen ontsluiten Noord-Limburg Venray heeft nog werk voor 354 werknemers Houd uw snelheid intoom! Boerenleenbank Verwen met goud Politierechter Vamps Wat betekent de aardappel als volksvoedsel? Venray in het weekend Voor aan- en verkoop van- buitenlands geld VRIJDAG 12 JULI 1968 No. 28 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY IA/CCITDI A PI Unf\D l/CNDAV CM HUICTDCVCM ADVERTENTIEPRIJS 12 et por mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 TÏCCADLHU VUUR VCIMKMT C. rv IVIO I T\ C. I\C TM PRIJS PER KWARTAAL /£- (buiWn V.nray 125) By het bezoek van H.M. de Koningin aan Venray had de stede- bouwkundige Ir. Margry gezorgd voor een uitstekende kaart van Venray en omstreken, waarbü in forse ïynen de verbindingen stonden aangegeven, die ofwel al bestaan, of waarvan de plannen gereed worden gemaakt. de bank mor Inirrrém Wie Venrays geschiedenis nagaat, weet dat het nog niet zo heel lang geleden is zo'n 50-60 jaren, dat Venray praktisch alleen een behoor lijke wegverbinding had met Horst- Venlo, de provinciale weg, die zich ook op het Brabantse voortzette, maar in die richting had een dood gewone fietser al een extra fiets kaart nodig naast zijn fietsplaatje. De wegen naar Overloon, Deume en Wanssum dateren nog uit deze eeuw en het betrekkelijke isolement van onze gemeente heeft mede dank zij de Peel ende te geringe fi nanciën zeer lang geduurd. DE NAOORLOGSE TIJD heeft vooral op het gebied van we gen de nodige veranderignen te zien gegeven. De provinciale weg Horst- Venlo werd belangrijk verbeterd (o.a. verbreed en van fietspaden voorzien), de onderlinge verbindin gen met de kerkdorpen gaven een voorbeeld voor de verbetering van de landbouwwegen, de weg naar Wanssum werd een heerbaan en hier openbaarde zich plotseling en men kan daar oud-deputé Peters niet dankbaar genoeg voor blijven een doorbraak, want er kwam een vaste oeververbinding, die weer aansluiting gaf op de Noord-Zuid verbinding VenloNijmegen en daarnaast was er de Midden Peel- weg, die vooral de verbinding met Den Bosch en daarmede met het westen van het land langzaam maar zeker aanmerkelijk verbeterde. De uitbouw van deze weg naar het zui den duurt wel lang, maar opent ook wat die kant betreft de nodige pers pectieven, waarop we dadelijk nog terug komen. En tenslotte beleven we nu de uitbouw en verbetering van de Deurneseweg, waardoor een betere verbinding tot stand komt met het land van Eindhoven en de daar bij een komende oost-west verbindin gen. Een ontwikkeling, die ten opzichte van de vooroorlogse jaren gelukkig aandoet Een fraaie fantasiering met aquamarijn, turkoois, bloed koraal of granaat. U kiest uit onze prachtige kollektie de ring die haar het mooiste staat. Prijzen vanaf f 40.- JUWELIER HOMlOGtN QROTESTRAAT 16 - VENRAY TELEFOON 04780-1261 doende is voor het verkeer, dat deze weg moet nemen Het rijkswegenplan 1968 heeft nu eindelijk de verbinding tussen ge noemde E-wegen, dus tussen Arn hem en Venlo ook aangepakt en men weet dat daarop nu verschenen is de Rijksweg 73, een weg, die aan de westkant van de Maas zal komen lopen en daarmede Venray in beide richtingen een heel wat snellere ver binding zal geven Daarnaast zorgt voor een snellere verbinding met het zuiden ook de nieuwe provinciale weg Venray HorstVenlo, waarvoor intussen de nodige viadiucten reeds worden aan gelegd. Een tweede belangrijk „provin ciaal" initiatief is de doortrekking van de verbeterde Deurneseweg naar de Wanssumseweg. Wie het machti ge „weglichaam" met de overspan ningen ziet, die al zijn aangebracht of nog moeten worden gemaakt, tus sen Leunseweg en Wanssumseweg, kan zich niet alleen een goed denk beeld vormen van wat er allemaal aan te pas komt, voordat men een nieuwe weg heeft, maar ook iets van de moeilijkheden begrijpen, die men moet overwinnen voordat men in de ze tijd een aan het steeds groter wordende verkeer aangepaste weg kan gaan aanleggen Belangrijk mag hierbij genoemd worden, dat bij de verdere uitbouw van deze weg de BAILY-BRUG in Well moeilijk meer te handhaven zal zijn en trouwens ook een hinder- ptal is om te komen tot een goede aansluiting op het Duitse wegennet. Het is dan ook heel begrijpelijk, dat b.v. een Ontwikkelingsorgaan Noord Limburg juist voor dat punt nog eens xetra de aandacht vraagt van de Minister van Verkeer en Water staat, waarbij aan doortrekking van de huidige weg ten zuiden van Wanssum gedacht wordtEn na BETERE OOSTVERBINDING In dit verband is het goed ook nog eens te wijzen dat hetzelfde Ontwik- keligsorgaan de zuidelijke doortrek king van deze Midden Peelweg ter sprake heeft gebracht, toen zij bij de reeds genoemde minister aandrong op een vaste oeververbinding tussen Venlo en Roermond, waarheen de Midden Peelweg dano.a. dient door getrokken te worden om zoendoende aansluiting te krijgen op het geheel van wegverbindingen naar en van het zuiden Maar nog even terug op de Rijks weg EindhovenNijmegen. Het is een Brabant al openbaar geheim als men het zo zeggen mag dat men daar in provinciale kringen denkt aan de tweede verbinding Eindhoven Helmond Deume Limburgse grens, naast de bestaan de provinciale weg, die we hier op het Limburgse nog slechts aan het verbeteren zijn. Dit om een verbin ding met de Rijksweg VenloArn hem te krijgen en een snellere ver binding met het Duitse gebied ten noorden van VenloHet is dus zaak dat ook van Limburgse zijde m enover deze verbinding het sneller eens wordt dan in het verleden met de huidige verbinding het geval is geweest GELUKKIGE ONTWIKKELING zo noemden we de na-oorlogse uit bouw van Venrays wegennet. Maar wat thans zowel bij Provincie als Rijk op het vuur staat te borrelen belooft nog heel wat meer. We mogen dan in het verleden wel eens gekankerd hebben om die witte vlek in alle mogelijke wegenplan nen, thans geloven we dat deze zaak, dan misschien wel lang geduurd heefte maar nu ook een perspectief laat zien, waarmede eht snel goeien- de Venray alleen maar tevreden kan zijn VEEL WAEER DOOR DE MAAS Er zal nog veel water door de Maas moeten vloeien, voordat al de ze schone plannen op de fraaie kaart die aan H.M. de Koningin getoond werd, werkelijkheid zullen zijn. Maar dat zal deels ook aan ons zelf liggen. Door steeds opnieuw in deze attent te zijn en „op de kist te blijven timmeren". Wil Venray zijn industrialisatiebeleid blijven voort zetten, wil men mee kunnen in de steeds groter wordende concurren- tie-strijd om industrieën aan te kun nen trekken, dan zijn goede en snel le wegverbindingen daartoe een dringende voorwaarde. Het zal mede aan ons zelf liggen of aan die voor waarde voldaan kan worden fa. MARTENS Voor allo reparaties Schoolstraat 30 Tal. 2389 In enkele artikelen willen wij ons belangrijkst volksvoedsel eens be spreken. Deze voorlichting is hoog nodig wil de aardappel niet meer in diskrediet raken. Wij zijn zo gelukkig te leven in een land, waarin ons een zeer grote variatie van voedingsmiddelen ter beschikking staat. Toch zal het nood zakelijk zijn om enige kennis te ne men van wat het lichaam aan voe- dings- en levensmiddelen nodig heeft. Verantwoorde voeding bete kent dat het menu een goede com binatie van koolhydraten (calorieën), mineralen (opbouwstoffen) en vita minen (weerstandsvermogen) bevat. Het betoog zou te geleerd worden, als wij hier verder op in gingen, wat bovendien niet nodig is omdat een huisvrouw die regelmatg aardappe len op tafel zet zich precies aan de ingewikkelde voedingsleer houdt. Een aardappelmaaltijd vormt na melijk een uitgebalanceerd menu van alle levens- en voedingsmidde len, waaraan alleen het dierlijk ei wit en enkele vitaminen ontbreken. Theoretisch zou men van aardap pelen met jus, een glas melk en een appel kunnen leven. De aardappel heeft dan ook door zijn veelzijdige samenstelling in heel wat gezinnen niet alleen als behang- rijk voedingsmiddel, maar eveneens als belangrijk levensmiddel gediend. Naarmate de welvaart toeneemt, loopt niet alleen het gebruik van aardappelen terug, maar gaat de huisvrouw tevens hoger eisen stel len. De kweker van nieuwe aard appelrassen nu tracht aan deze eisen tegemoet te komen door moeizaam rassen te creëren met betere eigen schappen. Op, hoe dit in zijn werk gaat, komen wij in een volgend ar tikel terug. Er bestaat namelijk een interessant verhaal over een kleine landbouwer in Friesland, die er na 30 jaar in geslaagd is het ras Lek- kerlander te kweken, een aardappel met een smaak en kwaliteit die tot nu toe zijn gelijke tred niet heeft gevonden. De zelfbediener die terecht moest staan omdat hij in de zelfbedicnings- zaak zichzelf bediende van een me thode om zichzelf beter te bedienen dan deze zelfbedieningszaak toe stond aan andere zich zelf bedienen de klanten, bediende zichzelf voor het hekje ook van zelf bedachte uit vluchten. „Ik had eerlijk gevraagd of ik nog even naar binnen mocht om wat te halen", zei. hij verongelijkt. En: „De cassière vond het goed, dat ik m'n gang ging." Die cassière getuigde zelfs, dat deze verdachte de waarheid sprak. Hij kwam geregeld boodschappen doen, vertelde zij. En hij wist zich zelf goed te bedienen. Als hij een enorme boodschappentas vol bood schappen geboodschapt had, reken de hij die precies af. Daar mankeer de nooit een cent aan. Wel was de ze meneer erg vergeetachtig. Als hij de winkel nog maar net was uitge lopen, keerde hij al weer op zijn schreden terug, omdat hij ook nog een rol beschuit moest hebben. Of nog een fles limonade. Of nog een pak hondenbrood. „En dan kwam meneer netjes aan kassa om die rol beschuit, de fles limonade of het pak hondenbrood nog even bij te betalen." „Dus meneer betéélde zijn bood schappen en daarna betaalde meneer nog eens wat hij vergeten was en er even bij kwam halen?" vroeg de rechter. „Jazeker, edelachtbare." „Wat is daar dan verkeerd aan?" „De boodschappentas edelacht bare." Aller ogen waren nu gericht op het vlotte verkoopstertje dat door haar oplettendheid een geraffineer de oplichterstruc doorzag en aan een lange reeks winkeldiefstallen een eind maakte. Het viel haar namelijk op, dat steeds diezelfde meneer iets vergat. Ze vond het nog vreemder, dat het geheugen elke keer opnieuw op dezelfde plaats terugkwam, na melijk op een moment dat meneer al buiten de winkeldeur was geweest. Daarom volgde ze zijn bewegingen, als hij de boodschappen afrekende en naar buiten stapte. En toen viel het haar op, dat hij zijn herinnering terugkreeg als hij de volle boodschap pentas in zijn auto had gezet. Dan trok hij de tas weer naar buiten en ging met die tas weer de winkel in. „En dat vond ik niet normaal, edel achtbare, Als je een zware tas in je auto hebt gezet, ga je die niet weer terugtrekken en nog eens met die zware vracht door de winkel sjou wen als je alleen maar een rol be schuit er bij moet halen." Alle hoofden knikten. „Toen ben ik de volgende keer achter de kassa vandaan gekomen toen hij weer met z'n tas terugkeer de en ben ik pardoes tegen hem op gelopen op het moment dat hij vroeg of hij nog een blikje vruchten mocht pakken, Nou, z'n tas was leeg, edel achtbare. Al die tijd had hij ons voor de gek gehouden, als hij weer bij de kassa kwam om dat vergeten bood schapje af te rekenen. Hij ging de tweede keer met een lege tas naar binnen, laadde die ook weer vol met precies dezelfde boodschappen als de eerste reis, liet dan aan de kassa z'n tas zien èn dat ene bijgehaalde pakje, betaalde voor de rol beschuit of zo'n blikje vruchten en verdween met een dubbele lading, waarvan dus maar de helft betaald was." De verdachte ontkende pertinent „Natuurlijk had ik die ene keer een lege tas bij me", beweerde hij. „Ik vergat zo vaak wat, dat ik het ver standig vond een tas mee te nemen om er alle vergeten boodschappen in te doen. Ik had ook niet één blikje vruchten vergeten, zoals die juf frouw denkt, maar tien blikjes. En daar heb je toch echt wel een tas bij nodig." De officier had echter nog enkele pijlen op zijn boog. Hij had getuigen gevonden die de verdachte meer dan eens bezig hadden gezien met het snel volproppen van een boodschap pentas bij een tweede ronde. En di£ getuigen bevestigden nu, dat het hen was opgevallen dat hij die tweede keer alleen maar iets betaalde wat hij los in de hand hield. Ze hadden zich over die winkeldiefstal al eens kwaad gemaakt en de chef gewaar schuwd, maar die dorst de goede klant niet aan te pakken zo lang hü het zelf niet gezien had. En als de chef in de buurt was, stal deze klant niet. „Wie zegt, dat ik niet op mijn éér ste ronde die tas vollaadde?" vroeg de zelfverzekerde zelfbedienaar. „Ze kunnen hier zoveel beweren. Straks zeggen ze nog, dat ik drie keer rond ging." „Dat zal ook heus wel eens ge beurd zijn", priemde de cassière. „Hebt u me ooit een pak honden brood zien stelen?'" „Neen, maar wel een groot blik kaviaar, want dat zag ik u een keer in uw jaszak steken toen ik u al niet vertrouwde!" „Je kletst maar wat", klonk het terug, „als je dat gezien had zouden jullie me toch direct bij m'n boord hebben gegrepen. Ik heb nog nooit wat in m'n zak gestoken alleen maar in die tas en die controleerde je zelf aan de kassa." TOCH ZIJN ER 201 WERKLOZEN Deze week heeft de directeur van het Gewestelijk Arbeidsbureau Ven ray de cijfers gepubliceerd betreffen de de werkgelegenheid in onze ge meente over de maand juni van dit jaar. Nog steeds staan er 201 werklozen ingeschreven waarvan er 28 in de sociale werkvoorziening zijn onder gebracht. Per 1 juni was het aantal werkzoekende 204 zodat van een kleine daling gesproken kan worden. Vorig jaar was dit cijfer 226. We kunnen dus beslist niet zeggen dat de werkloosheid in Venray stijgende of uitzichtloos is. Integendeel! Er is werk genoeg, nog 354 werkplaatsen staan open, waarvan b.v. 75 in de bouw, 129 in de metaal en 33 onge schoolden. Men zou aan de hand van deze cijfers kunnen stellen dat er in Ven ray geen werklozen behoeven te zijn. Maar ook dat is niet waar. Die 201 werklozen zijn met geen enkele mogelijkheid in de vakante plaatsen onder te brengen. Voornamelijk ligt dat aan hun ouderdom, ongeschikt heid en zelfs aan hun onwil om te gaan werken. Dit laatste is gelukkig slechts een klein percentage. De 354 open plaatsen zullen dan ook grotendeels gevuld moeten wor den met werknemers van buiten de gemeente Venray. We mogen ons gelukkig prijzen met dit feitelijk lage getal werklozen, als we zien dat in Limburg het werk loosheidspercentage 4,4 bedraagt, terwijl dit in Venray slechts 2,3 be draagt. We zijn daarmee een van de laagsten in onze provincie. Ook de cijfers van de jeugdige werklozen zijn niet verontrustend. Van de 201 werklozen zijn er slechts 8 beneden de 18 jaar, waarvan vier bouwvakkers. De cijfers van de schoolverlaters zijn nog niet bekend. Deze komen pas in de maand juli tot uitdruk king. Wel heeft men alle hoop om de jeugdige metaalarbeiders en met selaars te kunnen onderbrengen. Met de timmerlieden zal dat iets moei lijker gaan. Men is nog aan het on derhandelen over een bouwobject voor jeugdigen, zoals we dat in Vel- tum gekend hebben. Het laat zich aanzien dat men daarin slagen zal bij een bouw in Merselo. Over het algemeen worden de jeugdigen aangeraden voordat ze op vakantie gaan werk te zoeken en zo dat niet lukt zich te laten inschrij ven op het Arbeidsbureau. Deze kunnen dan uit de hun bekende va kante plaatsen bemiddelen, zodat na de vakantie veelal met werken be gonnen kan worden. Enkele weken werkloosheid bespaart men zich er mee! Ligt het aanbod van afgestudeer den met Mulo-diploma op een nor maal peil, anders is het met die van de HBS en Gymnasia. Hier gaat slechts een klein percentage in het arbeidsproces, de meesten van hen gaan verder studeren. STEENFABRIEK Zoals bekend gaat steenfabriek 't De officier vond dat er nu wel ge noeg gepraat was en voldoende be wezen. Hij sprak van een uiterst ge raffineerde oplichterstruc en van doortrapte huichelaarsmentaliteit en hij achtte een strenge straf op haar plaats. Daarom eiste hij vijfhonderd gulden boete of drie maanden en nog eens drie maanden voorwaardelijke gevangenisstraf met een proeftijd van twee jaar. „En dat alleen maar omdat ik met een lege tas een winkel binnenstap" stootte de zelfbediener met grote zelfverwondering uit. „Driehonderd gulden, subsidiair twee maanden onvoorwaardelijk en drie maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar" vonnis te de politierechter, „omdat u met teveel volle tassen de winkel uit stapte." I Veulen sluiten. Middels een sanc- ringsbesluit gaat voor minstens 10 jaren de poort dicht. De 14 werkne mers hebben een opzegging gekre gen van drie maanden, zodat zij per oktober a.s. op straat komen te staan. Van deze 14 werknemers zijn er 10 ouder dan 50 jaar. Voor hen zal het zeer moeilijk zijn alsnog werk te vinden. Het arbeidsbureau doet echter haar best om ook voor hen een oplossing te vinden. DOOR REMPEDAAL In de Gasstraat trapte de bestuur der van de personenauto S. uit Ven ray bij een matige snelheid door zijn rempedaal toen hij voor een tegenligger moest afremmen. Daar door botste zijn wagen tegen de ge parkeerde auto van R. uit Tegelen. Het bleef bij materiële schade. GEVAARLIJKE BOUVIER De rijkspolitie stelt een onderzoek in naar de gedragingen van de bou vier van M. in de Willemstraat, om dat deze hond K. had gebeten. Deze hond heeft meerdere personen reeds „gebrandmerkt" door byten. De po litie zet het onderzoek voort De rijkspolitie stelt een onderzoek in naar twee jongemannen, die op bromfiets gezeten een fiets in het korenveld gooiden nabij de St. Pe trus-molen. Deze fiets bleek bij sla gerij G. aan het Kerkpad te zijn ge stolen. KERSENDIEFSTAL Ten nadele van T. te Venray wer den kersen gestolen in zijn tuin. De politie heeft deze zaak in onderzoek. BROMFIETSER GEWOND Op de kruising Maashesoweg-Ak- kerweg-Gasstraat werden de voor- rangsregels niet in acht genomen. De bromfietser B. J. uit Ysselsteyn werd aangereden door de personen auto bestuurd door K. uit Rotter dam. De bromfietsberijder bekwam diverse verwondingen. BROMFIETSER TEGEN AUTOPORTIER Op de Julianasingel lette de be stuurder van de personenauto E. uit Nijmegen niet goed op toen hij het autoportier opende. De bromfietsbe rijder V. uit Venray werd dit nood lottig daar hij tegen dit autoporiter botste. Naast een beschadigde brom fiets bekwam de berijder diverse verwondingen. Hij kon na medisch behandeld te zijn, naar huis worden vervoerd. KALE PLEK Maar bij deze gelukkige ontwik keling viel het telkens tegen als de rijks wegenplannen gepubliceerd werden. Daar zag men een spoor van de E3 weg van Antwerpen naar Venlo en men zag de E 36 nabij Arn hem westwaarts wegschieten, maar dat hele vlak daartussen bleef op die kaart akelig wit. En dat terwijl verkeersdeskundigen het er toch wel allemaal roerend over eens waren en zijn dat b.v. de weg van Venlo naar Nijmegen ten ene male onvol- Op datzelfde Rijkswegenplan 1968 is een nieuwe Rijksweg te vinden van Nijmegen naar Eindhoven, de Rijksweg 75. De konsekwenties van deze weg zijn ook voor onze streek belangrijk. Met name op de eerste plaats voor de Midden-Peelweg, die thans „er gens" op de Bosse baan terecht komt en waarvan niemand zeggen kan of deze nog verder noordwaarts kan gaan. Wordt deze nu „kortgesloten" op deze Bosse baan of op de nieuw ge plande Rijksweg EindhovenNijme gen? Een zaak die we van belang achten, omdat deze weg nog altijd een van de voornaamste noord-west- verbindignen is voor deze streek JEUGDWERKLOOSHEID GESTOLEN FIETS IN KORENVELD GEGOOID

Peel en Maas | 1968 | | pagina 1