PASEN.... Boerenleenbank Geen wereld vrede Bijstand in de praktijk tot ziens bij PÜ's Supertex Gennep naar Venray «h™ „*«111, d. w.,7 |^om even naar Ut VYAjLUMAAI Voor geldleningen Uit Peel en Maas VRIJDAG 12 APRIL 1968 No. 15 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN WEEKBLAD VOOR VENRAY DRUK EN UITGAVE VAN DEI GROTESTRAAT 2* POSTRUS Op 1 januari 1965 werd in ons land de Algemene Bijstandswet van kracht, die de totaal verouderde armenwet uit 1917 heeft vervan gen. Volgens art. 1 van deze wet heeft iedere Nederlander, die niet in de noodzakelyke kosten van zyn bestaan kan voorzien, recht op bijstand van de overheid. Bijstand is dus geen gunst meer, zoals velen nog ten onrechte menen, maar onder bepaalde omstandigheden een recht. De uitvoering van de wet is opgedra gen aan het college van burgemeester en wethouders, c.q. de ge meentelijke dienst voor sociale zaken. Dit heeft tot gevolg dat de ene gemeente soms andere maatstaven hanteert dan de andere, er heerst nog geen uniformiteit over het gehele land. Ook dit werkt er aan mee, dat onder de bevolking nog vele vragen leven over de toepassing van de bijstandswet en enkele van de meest voorkomende willen we nog eens onder de loupe nemen. MAAS r CM nUCTDCVCU ADVERTENTIEPRIJS 11 cl p. min A SON NEME NTS cro uivioi ncacra rtus pa kwartaal t nw t 1» (o.a. voor aankoop of bouw van een woning) He bank roor ieHerrén UITGAVEN VOOR GEZONDHEID ZIJN „NOODZAKELIJKE KOSTEN" Wanneer iemand een verzoek tot bijstand ziet afgewezen, dan heeft hij het recht om in hoger beroep te gaan bij Gedeputeerde Staten. In de afgelopen jaren hebben de provin ciale overheden reeds menig „ar rest" gewezen en hierdoor is er langzamerhand een soort jurispru dentie ontstaan, waaruit veel inte ressants valt af te leiden. In het algemeen blijkt, dat uitga ven, die door artsen worden aanbe volen, aangemerkt worden als uit gaven die beslist noodzakelijk zijn voor het bestaan. Verkeert iemand in zulk een benarde financiële po sitie, dat hij zich deze uitgaven niet kan permitteren, dan kan hij beslist een beroep doen op de bijstand- verlenende organen. Onder deze, door artsen voorge schreven uitgaven kunnen bijvoor beeld worden gerekend het aan schaffen van een stereo-hoorbril of van een invalidenwagen, bijdrage in de exploitatie of aanschaf van een auto ten behoeve van een inva lide en het verblijf van een kind in een zomerkamp. Ook de begrafeniskosten vallen onder de „noodzakelijke kosten" evenals de kosten voor een gezins hulp. Vooral het laatste geval doet zich veelvuldig voor. Wanneer iemands inkomen zo laag is, dat hij geen gezinshulp kan betalen, dan zal hij een beroep kunnen doen op de bijstandswet, aangenomen dat de huisarts zo'n gezinshulp noodzake lijk acht. Verlaten vrouwen kunnen een be roep doen op de bijstandswet, wan neer hun echtgenoot zijn verplich tingen niet nakomt. OUDE KOUS Wanneer iemand een klein ver mogen heeft, behoeft dit nog geen beletsel te zijn om toch bijstand aan te vragen. Als een echtpaar niet meer dan 6000,op de bank heeft en een alleenstaande niet meer dan 3600,wordt dit kapitaaltje bui ten beschouwing gelaten. Al het meerdere dient echter te worden aangewend ter bestrijding van de kosten. Dit brengt natuurlijk sommige mensen ertoe hun geld in een oude kous te stoppen en dus net te doen alsof zij helemaal geen vermogen hebben. Dit soort praktijken zijn natuurlijk niet te verdedigen. Zij willen op deze manier eigenlijk een beetje parasiteren op de gemeen schap. Bovendien zijn deze praktij ken niet zonder risico, want zoals bekend is worden vooral oudere mensen, die hun spaarcenten ergens in huis verborgen hebben, nogal eens beroofd en dan is men vaak nog veel verder van huis. Er zijn ook bejaarden die kort voordat zij naar een bejaardentehuis gaan, hun geld van de bank halen en aan hun kinderen schenken. Dat is natuurlijk erg aardig van die ouders, maar zij vergeten dat in zo'n geval sociale zaken alleen bijstand kan verlenen onder de voorwaarde dat de schenkingen worden herroe pen! Een andere mogelijkheid is dat hun alleen dan bijstand wordt ver leend onder voorwaarde dat er een vordering wordt ingesteld op dege nen, die de schenkingen hebben aanvaard HUISBEZIT Er zijn ook talrijke mensen die een eigen huis hebben. Komen zij voor bijstand in aanmerking? Huis bezit en banksaldo zijn geen verge lijkbare grootheden. Eenvoudige mensen hebben vaak jarenlang krom moeten liggen om zich het bezit van een huis te ver werven. Daarom valt het uit so ciaal oogpunt niet te verdedigen, dat deze mensen, wanneer ze in finan ciële moeilijkheden geraken, eerst hun huis moeten verkopen, het OP ONS PAASBEST Met de komst van de vrije zater dag is het economisch accent op het paasfeest zwaarder dan ooit gaan drukken. Het wordt tijd om er eens op zijn „paasbest" uit te zien, waar door de omzet in kleding rondom deze feestdagen voor een aantal za ken een top bereikt. Er is daarnaast in lange tijd geen feestdag geweest, zodat ook de inwendige mens op de ze dagen eens extra wordt verwend. Er komen grotere uitgaven voor brood, eieren, vlees en speciale paas- versnaperingen. Ook op ander ge bied worden de uitgaven opgevoerd. Met de feestdagen zorgt men ervoor dat het beschikbare vervoermiddel tot in de puntjes verzorgd gereed staat. Dit bezorgt veel bedrijven een extra omzet aan schoonmaakartike len, banden, auto-, bromfiets- en motoracessoires. Bedrijven in reisartikelen, cosme tica enz. krijgen ook stellig een ex tra deel van de opgevoerde koop lust. Velen leven zich in de vrije uren in de paastijd zo uit dat zij zich veel meer vermoeien dan op normale werkdagen. Voor zover er nog sprake is van resten der oude paasfolklore worden deze uitgebuit om het geld te laten rollen en niet meer om de zinvolle betekenis, die er achter vele van de oude paasgebruiken schuil gaat. Zo gezien wordt langzaam maar zeker het paasfeest geheel geseculariseerd en vermateraliseerd. Het is als met het kerstfeest, waarbij hongerstakers ons wijzen op de te grote materiële geneugten daaraan verbonden. Toch blijft van de immateriële betekenis der kerst viering veel meer bestaan. Het Kind wordt in het centrum gesteld. Wij staan er in brede kring op, dat iedereen deel heeft aan het kerst feest en wij helpen daaraan mee door giften, het houden van inzame lingen en het organiseren van spe ciale kerstfeesten. Ergens vindt men de wens nog terug dat iedereen aan elkander de innerlijke vrede wil schenken, die het kerstfeest ons wil brengen. Voor het gezin en de een heid daarvan is kerstfeest een krachtige stimulans. Tallozen ont moeten hun verwanten tenminste bij de kerstboom. Maar de paasdagen worden al langer hoe meer alleen vakantie dagen. daarvoor geïnde geld op moeten souperen en pas dan voor bijstand in aanmerking komen. Dit zou vol komen in strijd zijn met de geest van de Algemene bijstandswet, die er immers vanuit gaat dat men de zelfstandigheid van de bijstandsbe- hoevenden moet eerbiedigen. En die zelfstandigheid wordt beslist niet geëerbiedigd, wanneer men deze mensen dwingt om eerst hun huis „op te eten", alvorens zij aanspraak op bijstand kunnen maken. Deze redenering gaat natuurlijk niet op voor degenen die een te groot huis bezitten dat zeer veel waard is. En ook niet voor degenen die nog enkele huurwoningen bezitten. Hier ligt wel kapitaal en het zou onbil lijk zijn via de bijstandswet geld los „te peuteren", terwijl men zelf over behoorlijke revenuen kan beschik ken. Voor het overige hebben wij de indruk dat in Venray met name de zgn. billijkheidsclausule heel be hoorlijk gehanteerd wordt. IN VENRAY werden door de Commissie van Bijstand in 1966 625 aanvragen voor een uitkering uit de Algemene Bij standswet behandeld. Hiervan wer den er 95 afgewezen en de rest, waaronder veel periodieke uitkerin gen toegewezen. In 1967 waren dat 775 gevallen. Men schijnt de weg naar sociale zaken dus te kennen En toch is Pasen de opstanding, de viering van de komst van nieuw leven. Het leven, wat het grootste wonder is dat bestaat. Pasen is het teken dat het leven voortgaat en dit roept om dankbaarheid. Het ware paasfeest vraagt veel meer bezinning over de opstandings gedachte. In onze tijd hebben wij meer dan ooit behoefte aan de opstanding. Wij zijn immers ondergaan in een wereld waarin wij ons zelf niet meer zijn. We zijn 't heelal aan het veroveren maar ontdekken er niets dan leegte in. Wij aanbidden niet het Leven maar vernietigen het in verkeersongelukken, politieke twis ten, zelfs en bij uitstek op de paas dagen. Terwijl wij met Pasen er op uit trekken om ergens leven te zoeken waar wij het niet vinden, komt het grote Leven naar ons toe in de per soon van de opgestane Christus. Al leen wanneer wij zo in de christelij ke westerse wereld het paasfeest willen beleven, hebben wij deel aan de opstanding. De opgestane Chris tus geeft nieuwe hoop aan een gees telijk uiteengevallen maatschappij. Zijn verschijnen geeft nieuwe bin ding aan de wereld, die zichzelf ten onder doet gaan. Het beleven van de terugkeer van Christus in de wereld kan bezieling geven aan de westerse samenleving. Geen enkele vermeerdering van ma teriële welvaart of vrije tijd kan daarvoor surrogaat bieden. Voor allo reparaties fa. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 We hebben afgelopen week de se cretaris van de Verenigde Naties Oe Thant op de televisie kunnen zien voor het Vredespaleis in Den Haag. Vreemd eigenlijk, in het dagelijkse leven denken we er niet meer aan, dat de mensen eens, bijna zestig jaar geleden, ook al met prachtige ideeën voor een wereldvrede en vol kerengemeenschap rondliepen. Met medewerking van vele landen en ll/« miljoen dollar van de Amerikaanse miljonair A. Carnegie werd er dat Vredespaleis voor gesticht. In Den Haag, want Nederland wilde wel, zo als nog steeds, voorop gaan bij alle pogingen om oorlogen te vermijden. Er waren in de 19e eeuw ook nogal wat oorlogjes geweest, men moest daar maar eens wat aan doen, zo oordeelden de progressieve krachten ook toen. Er is van die poging niet veel te recht gekomen, evenmin trouwens als van de volgende, de Volkenbond in Genève, waarvoor ook al een prachtig paleis werd gebouwd en de Verenigde Naties in New York met ook weer een majesteus bouwwerk. Na elke vernietigende oorlogsgolf kregen de volkeren telkens weer lust om nu toch weer eens aan op bouw te beginnen, om hun leven te beteren, om gezamenlijk aan het be waren van de vrede te werken. Dat kon nooit in reeds bestaande gebouwen. Neen, de representatie ging bovenal. Eerst maar weer eens een fraai gebouw, een grote staf, dan daar periodiek bij elkaar komen en een permanente raad in het le ven roepen als een soort signaal apparaat van wat er allemaal in de wereld gebeurde. Verder zijn wij feitelijk nooit ge komen. Want over het bouwen van het Vredespaleis deed men zo lang, dat ondertussen alweer verscheidene ualkanoorlogen en de Russisch-Ja- panse oorlog uitbraken. Oostenrijk Bosnië en Herzegowina inlijfde, Noorwegen zich van Zweden los maakte, Japan Korea veroverde, de Duitse incidenten in Marokko plaats vonden, Italië tegen Tripolis ten velde trok, Albanië en Bulgarije de onafhankelijkheid bevochten en Fin land zijn zelfstandigheid verloor. Toen het paleis tenslotte officieel geopend werd voor de eerste vredes conferentie in Den Haag, was het juist tijd voor een eerste werldoor- log. En als de verschrikking van de laatste oorlog al weer wat in het vergeetboekje raakte, kreeg men het zo druk met het behartigen van de eigen nationale belangen dat het he lemaal niet meer gelegen kwam om gezamenlijk aan een wereldvrede te werken en daarvoor eigen belangen te laten varen. De angst voor elkaar bleef de we reld beheersen. Talloos zijn de po gingen geweest om tot ontwapening te komen, maar er is nooit iets van gelukt. En ook de afspraak van en kele atoommogendheden om geen oorlog met kernwapens te voeren kwam alleen tot stand uit angst voor de ander, zonder nochtans ooit af doende te kunnen zijn. Er is weieens beweerd, dat men in de Verenigde Naties althans met elkaar praat en zo lang men dat doet er in ieder geval geen oorlog komt, waarmee het nut van de Ver. Naties zou zijn bewezen. Maar dat zelfde werd van de Volkenbond be weerd en er kwam toch oorlog. En ook de V.N. hebben verschil lende (kleinere) oorlogen niet kun nen voorkomen. Men kondigt daar resoluties af van: „Jongens, we zijn erg verontrust, je mag niet vechten, dus wil je er onmiddellijk mee op houden". Maar het houdt pas op wanneer Amerika of Rusland meent, dat het vechten daar nu een tikje gevaarlijk dreigt te worden voor de belangen van Amerika of Rusland. Geen dag eerder. Zo ging het in Korea, zo ging het in het nabije oosten, zo gaat het in Viëtnam. Daar hebben de Ver. Na ties maar nauwelijks invloed op. Dat kan ook niet, omdat die volkeren organisatie bestaat uit belangen groepen, die alléén maar denken aan het eigen nationale belang en altijd bereid blijven daarvoor te vechten in plaats van er iets ten al gemene belange van af te staan. Zo zullen de V.N. een nieuwe, in het verschiet liggende, gewapende botsing tussen Israël en de Arabi sche staten niet kunnen voorkomen. En waarom niet? Omdat dit samen hangt met politieke belangen van Rusland, dat bezig is de belangen van het westen daar zo mogelijk over te nemen. De V.N. stationeren waarnemers langs de huidige be standslijnen, maar het weerhoudt de beide partijen niet om veelvuldig vuurgevechten uit te wisselen. En nimmer verneemt men, dat een neutrale waarnemer heeft geconsta teerd dat deze of die partij ditmaal is begonnen. Dat kan ook niet, want officieel moeten de V.N. alle partijen te vriend houden. Al dat „waarnemen" is een hypo criet gedoe, dat geen waarde heeft voor het bewaren van de vrede. De V.N. zien geen kans om partijen om één tafel te krijgen, de zaak uit te praten en vrede te stichten. Die past nu immers niet in de belangen van de sovjet-unie. Neen, aan een wereldvrede zijn we bepaald niet toe. Alle ethiek ten spijt blijft de mens een strijdbaar wezen. Enkele dagen geleden heeft Van de Lest Supertex Gennep alhier de huurovereenkomst getekend, waarbij zij de beschikking krijgen over het voormalig winkelbedrijf Albert Heijn en het winkelpand daarnaast van de Handelsonderneming Venro de. Het nieuw te stichten filiaal van deze Gennepse textiel zelfbedie ningszaak, gelegen op de Markt, krijgt een winkelruimte van ruim 200 m2. Ondanks dat er nog vele verbou wingen moeten plaats vinden, is 1 juni als streefdatum genomen voor het openen van Supertex Ven ray. Parochieraadsvergadering Christus Koning Aan de cursus van 310 jaar ge huwden hebben 55 echtparen deel genomen. Hieruit hebben zich 47 personen gemeld voor nieuw te vor men gespreksgroepen, die door de heer Dicker en de dames Kellenaers en v. d. Heuvel georganiseerd zullen worden. De slotbijeenkomst van de paro chiële gespreksgroepen vindt op 28 mei a.s. plaats en wordt georgani seerd door de Parochieraad. Over de statuten van de Parochieraad is kontakt opgenomen met het bisdom. De Z.E. Heer Lemmen zal hierover komen praten met de heren v. d. Pelt, J. Aarts en v. d. Heyden, die namens de parochieraad hiervoor zijn aangewezen. Men zal pogen de beleids- en advieslij nen vast te leg gen, waarna ieder lid de concept statuten voor op- en aanmerkingen thuis krijgt. Men hoopt in september dan op nieuw te kunnen beginnen volgens de dan vast te stellen statuten. Er werd verder voorgesteld nog een parochievergadering te houden, aan gezien er nog al wat vragen binnen gekomen zijn. Ieder lid van de pa rochieraad zal in eigen wijk onder zoeken of hiervoor belangstelling bestaat van 13 april 1918 Onze mede-eters. Twee hon derd gram brood per dag. Het is waarlijk een hongerrantsoen. Aard appelen worden zuinig, boonen en erwten schaars verstrekt, gort is zeldzaam, rijst krijgt men nagenoeg niet meer te zien. Er is een tekort, dat nu hier, dan daar, het volk aan leiding geeft tot opstootjes. In de hoofdstad is zelfs onder het gehoor onzer koningin gejoeld. Zoo er nog geen directe hongers nood is, indirecte is er zeker en het spook der ondervoeding en der tering dreigt Engeland en Amerika laten geen voedsel naar ons door; Duitschland verklaart voorloopig geen graan te kunnen leveren. Er moeten dus maatregelen genomen worden, dat de karige voorraad, die we nog heb ben zoolang mogelijk ten dienste onzer eigen bevolking strekke. Honger is een scherp zwaard. We zitten hier te lande met eenige tien- duizende centrale geïnterneerden. Daar is meer. Duizenden dier ge ïnterneerden hebben hunne vrouwen en kinderen naar ons land laten overkomen. Ook die eten onze broodkasten mee leeg .Voor alles dienen in Neder land de Nederlanders zich in leven te kunnen houden. Alles heeft zijn grenzen; zelfs het ongelooflijk ge duld begint men nu van zeer nabij te naderen. L. K. Venray 13 april 1918. Naar we vernemen zal in de behoefte aan telefoongemeenschap in deze ge meente worden voorzien, door ves tiging van publieke telefoonstations in de dorpen en gehuchten welke daarvoor in aanmerking komen. Mede zal het in afwijking van de tot nu toe geldende regelen moge lijk zijn zich op die stations te laten aansluiten. De groote kosten voor de bewoners van buitengemeenten ver bonden aan een aansluiting op Ven ray komen daardoor te vervallen. Met«-het oog op het zeer groot aan tal aanvragen, dat nog wegens schaarschte aan materieel op afdoe ning wacht is een spoedige aanslui ting niet te verwachten. Gegadigden om als houder van een publiek station op te treden, be nevens zij die een aansluiting daar op verlangen, kunnen zich daartoe schriftelijk tot den Directeur van het Post- en Telegraafkantoor al hier wenden. Broodrelletjes. Te Zaandam en Eindhoven en omliggende streken hebben Maandag en Dinsdag brood relletjes plaats gehad. Te Zaandam werden extra een ons rijst en een ons boonen of erwten, te Woensel een ons brood verstrekt. Het Broodrantsoen in België. Het broodrantsoen in België blijft tot 15 April vastgesteld op 250 gram zonder verandering van prijs. Naar gemeld wordt zal na dien datum het rantsoen waarschijnlijk ver hoogd worden. Bijgeloof. Door den officier van Justitie te Tiel is appel aange- teekend tegen het vonnis van de rechtbank aldaar van 21 Maart J.L, waarbij R. v. O., boomkweeker te Opheusden, voorwaardelijk werd veroordeeld tot een maand gevan genisstraf. omdat hij een kip levend in een ketel kokend water had ge stopt, denkende dat daardoor een ziek kind, dat, naar men geloofde, was betooverd, kon worden genezen. De zaak komt binnenkort voor het gerechtshof te Arnhem. Dit jaar vieren wjj een late Pasen. Door velen wordt dit extra gewaardeerd, omdat dan de kans op mooi weer op die dagen veel groter is. Zy kunnen nu dit feest uitbundiger vieren door er op uit te trekken. De kans daarvoor is beter dan ooit. Het voorjaar heeft reeds volop zyn intrede gedaan; de Goede Vrydag is ge makkelijk als een vrye dag of snipperdag verworven; op zaterdag wordt niet meer gewerkt. Er zyn dus vier vrye dagen achtereen beschikbaar, die volop worden uitgebuit om een korte vakantie te houden. Is uw hulp niet gekomen? Geopend van 'smorgens 7 uur lot 'savonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m. Heeft moeder het druk of is ze ziek Schrikt u van hoge stroomrekeningen Hebt u moeite met het wasdrogen 1 i f A f li 1 A V I t

Peel en Maas | 1968 | | pagina 5