PASEN....
Boerenleenbank
Geen
wereld
vrede
Bijstand in de praktijk
tot
ziens
bij
PÜ's
Supertex
Gennep
naar Venray
«h™ „*«111, d. w.,7 |^om even naar Ut VYAjLUMAAI
Voor geldleningen
Uit Peel en Maas
VRIJDAG 12 APRIL 1968 No. 15
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN
WEEKBLAD VOOR VENRAY
DRUK EN UITGAVE VAN DEI
GROTESTRAAT 2* POSTRUS
Op 1 januari 1965 werd in ons land de Algemene Bijstandswet van
kracht, die de totaal verouderde armenwet uit 1917 heeft vervan
gen. Volgens art. 1 van deze wet heeft iedere Nederlander, die
niet in de noodzakelyke kosten van zyn bestaan kan voorzien,
recht op bijstand van de overheid. Bijstand is dus geen gunst
meer, zoals velen nog ten onrechte menen, maar onder bepaalde
omstandigheden een recht. De uitvoering van de wet is opgedra
gen aan het college van burgemeester en wethouders, c.q. de ge
meentelijke dienst voor sociale zaken. Dit heeft tot gevolg dat de
ene gemeente soms andere maatstaven hanteert dan de andere,
er heerst nog geen uniformiteit over het gehele land. Ook dit
werkt er aan mee, dat onder de bevolking nog vele vragen leven
over de toepassing van de bijstandswet en enkele van de meest
voorkomende willen we nog eens onder de loupe nemen.
MAAS r
CM nUCTDCVCU ADVERTENTIEPRIJS 11 cl p. min A SON NEME NTS
cro uivioi ncacra rtus pa kwartaal t nw t 1»
(o.a. voor aankoop of bouw van
een woning)
He bank roor ieHerrén
UITGAVEN VOOR
GEZONDHEID ZIJN
„NOODZAKELIJKE KOSTEN"
Wanneer iemand een verzoek tot
bijstand ziet afgewezen, dan heeft
hij het recht om in hoger beroep te
gaan bij Gedeputeerde Staten. In de
afgelopen jaren hebben de provin
ciale overheden reeds menig „ar
rest" gewezen en hierdoor is er
langzamerhand een soort jurispru
dentie ontstaan, waaruit veel inte
ressants valt af te leiden.
In het algemeen blijkt, dat uitga
ven, die door artsen worden aanbe
volen, aangemerkt worden als uit
gaven die beslist noodzakelijk zijn
voor het bestaan. Verkeert iemand
in zulk een benarde financiële po
sitie, dat hij zich deze uitgaven niet
kan permitteren, dan kan hij beslist
een beroep doen op de bijstand-
verlenende organen.
Onder deze, door artsen voorge
schreven uitgaven kunnen bijvoor
beeld worden gerekend het aan
schaffen van een stereo-hoorbril of
van een invalidenwagen, bijdrage
in de exploitatie of aanschaf van
een auto ten behoeve van een inva
lide en het verblijf van een kind in
een zomerkamp.
Ook de begrafeniskosten vallen
onder de „noodzakelijke kosten"
evenals de kosten voor een gezins
hulp. Vooral het laatste geval doet
zich veelvuldig voor. Wanneer
iemands inkomen zo laag is, dat hij
geen gezinshulp kan betalen, dan
zal hij een beroep kunnen doen op
de bijstandswet, aangenomen dat de
huisarts zo'n gezinshulp noodzake
lijk acht.
Verlaten vrouwen kunnen een be
roep doen op de bijstandswet, wan
neer hun echtgenoot zijn verplich
tingen niet nakomt.
OUDE KOUS
Wanneer iemand een klein ver
mogen heeft, behoeft dit nog geen
beletsel te zijn om toch bijstand aan
te vragen. Als een echtpaar niet
meer dan 6000,op de bank heeft
en een alleenstaande niet meer dan
3600,wordt dit kapitaaltje bui
ten beschouwing gelaten. Al het
meerdere dient echter te worden
aangewend ter bestrijding van de
kosten.
Dit brengt natuurlijk sommige
mensen ertoe hun geld in een oude
kous te stoppen en dus net te doen
alsof zij helemaal geen vermogen
hebben. Dit soort praktijken zijn
natuurlijk niet te verdedigen. Zij
willen op deze manier eigenlijk een
beetje parasiteren op de gemeen
schap. Bovendien zijn deze praktij
ken niet zonder risico, want zoals
bekend is worden vooral oudere
mensen, die hun spaarcenten ergens
in huis verborgen hebben, nogal
eens beroofd en dan is men vaak
nog veel verder van huis.
Er zijn ook bejaarden die kort
voordat zij naar een bejaardentehuis
gaan, hun geld van de bank halen
en aan hun kinderen schenken. Dat
is natuurlijk erg aardig van die
ouders, maar zij vergeten dat in zo'n
geval sociale zaken alleen bijstand
kan verlenen onder de voorwaarde
dat de schenkingen worden herroe
pen!
Een andere mogelijkheid is dat
hun alleen dan bijstand wordt ver
leend onder voorwaarde dat er een
vordering wordt ingesteld op dege
nen, die de schenkingen hebben
aanvaard
HUISBEZIT
Er zijn ook talrijke mensen die
een eigen huis hebben. Komen zij
voor bijstand in aanmerking? Huis
bezit en banksaldo zijn geen verge
lijkbare grootheden.
Eenvoudige mensen hebben vaak
jarenlang krom moeten liggen om
zich het bezit van een huis te ver
werven. Daarom valt het uit so
ciaal oogpunt niet te verdedigen, dat
deze mensen, wanneer ze in finan
ciële moeilijkheden geraken, eerst
hun huis moeten verkopen, het
OP ONS PAASBEST
Met de komst van de vrije zater
dag is het economisch accent op het
paasfeest zwaarder dan ooit gaan
drukken. Het wordt tijd om er eens
op zijn „paasbest" uit te zien, waar
door de omzet in kleding rondom
deze feestdagen voor een aantal za
ken een top bereikt. Er is daarnaast
in lange tijd geen feestdag geweest,
zodat ook de inwendige mens op de
ze dagen eens extra wordt verwend.
Er komen grotere uitgaven voor
brood, eieren, vlees en speciale paas-
versnaperingen. Ook op ander ge
bied worden de uitgaven opgevoerd.
Met de feestdagen zorgt men ervoor
dat het beschikbare vervoermiddel
tot in de puntjes verzorgd gereed
staat. Dit bezorgt veel bedrijven een
extra omzet aan schoonmaakartike
len, banden, auto-, bromfiets- en
motoracessoires.
Bedrijven in reisartikelen, cosme
tica enz. krijgen ook stellig een ex
tra deel van de opgevoerde koop
lust. Velen leven zich in de vrije
uren in de paastijd zo uit dat zij
zich veel meer vermoeien dan op
normale werkdagen.
Voor zover er nog sprake is van
resten der oude paasfolklore worden
deze uitgebuit om het geld te laten
rollen en niet meer om de zinvolle
betekenis, die er achter vele van de
oude paasgebruiken schuil gaat. Zo
gezien wordt langzaam maar zeker
het paasfeest geheel geseculariseerd
en vermateraliseerd.
Het is als met het kerstfeest,
waarbij hongerstakers ons wijzen
op de te grote materiële geneugten
daaraan verbonden. Toch blijft van
de immateriële betekenis der kerst
viering veel meer bestaan. Het Kind
wordt in het centrum gesteld. Wij
staan er in brede kring op, dat
iedereen deel heeft aan het kerst
feest en wij helpen daaraan mee
door giften, het houden van inzame
lingen en het organiseren van spe
ciale kerstfeesten. Ergens vindt men
de wens nog terug dat iedereen aan
elkander de innerlijke vrede wil
schenken, die het kerstfeest ons wil
brengen. Voor het gezin en de een
heid daarvan is kerstfeest een
krachtige stimulans. Tallozen ont
moeten hun verwanten tenminste bij
de kerstboom.
Maar de paasdagen worden al
langer hoe meer alleen vakantie
dagen.
daarvoor geïnde geld op moeten
souperen en pas dan voor bijstand
in aanmerking komen. Dit zou vol
komen in strijd zijn met de geest
van de Algemene bijstandswet, die
er immers vanuit gaat dat men de
zelfstandigheid van de bijstandsbe-
hoevenden moet eerbiedigen. En die
zelfstandigheid wordt beslist niet
geëerbiedigd, wanneer men deze
mensen dwingt om eerst hun huis
„op te eten", alvorens zij aanspraak
op bijstand kunnen maken.
Deze redenering gaat natuurlijk
niet op voor degenen die een te
groot huis bezitten dat zeer veel
waard is.
En ook niet voor degenen die nog
enkele huurwoningen bezitten. Hier
ligt wel kapitaal en het zou onbil
lijk zijn via de bijstandswet geld los
„te peuteren", terwijl men zelf over
behoorlijke revenuen kan beschik
ken. Voor het overige hebben wij de
indruk dat in Venray met name de
zgn. billijkheidsclausule heel be
hoorlijk gehanteerd wordt.
IN VENRAY
werden door de Commissie van
Bijstand in 1966 625 aanvragen voor
een uitkering uit de Algemene Bij
standswet behandeld. Hiervan wer
den er 95 afgewezen en de rest,
waaronder veel periodieke uitkerin
gen toegewezen. In 1967 waren dat
775 gevallen. Men schijnt de weg
naar sociale zaken dus te kennen
En toch is Pasen de opstanding,
de viering van de komst van nieuw
leven. Het leven, wat het grootste
wonder is dat bestaat. Pasen is het
teken dat het leven voortgaat en
dit roept om dankbaarheid.
Het ware paasfeest vraagt veel
meer bezinning over de opstandings
gedachte.
In onze tijd hebben wij meer dan
ooit behoefte aan de opstanding.
Wij zijn immers ondergaan in een
wereld waarin wij ons zelf niet
meer zijn. We zijn 't heelal aan het
veroveren maar ontdekken er niets
dan leegte in. Wij aanbidden niet
het Leven maar vernietigen het in
verkeersongelukken, politieke twis
ten, zelfs en bij uitstek op de paas
dagen.
Terwijl wij met Pasen er op uit
trekken om ergens leven te zoeken
waar wij het niet vinden, komt het
grote Leven naar ons toe in de per
soon van de opgestane Christus. Al
leen wanneer wij zo in de christelij
ke westerse wereld het paasfeest
willen beleven, hebben wij deel aan
de opstanding. De opgestane Chris
tus geeft nieuwe hoop aan een gees
telijk uiteengevallen maatschappij.
Zijn verschijnen geeft nieuwe bin
ding aan de wereld, die zichzelf ten
onder doet gaan.
Het beleven van de terugkeer van
Christus in de wereld kan bezieling
geven aan de westerse samenleving.
Geen enkele vermeerdering van ma
teriële welvaart of vrije tijd kan
daarvoor surrogaat bieden.
Voor allo reparaties
fa. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
We hebben afgelopen week de se
cretaris van de Verenigde Naties Oe
Thant op de televisie kunnen zien
voor het Vredespaleis in Den Haag.
Vreemd eigenlijk, in het dagelijkse
leven denken we er niet meer aan,
dat de mensen eens, bijna zestig
jaar geleden, ook al met prachtige
ideeën voor een wereldvrede en vol
kerengemeenschap rondliepen. Met
medewerking van vele landen en ll/«
miljoen dollar van de Amerikaanse
miljonair A. Carnegie werd er dat
Vredespaleis voor gesticht. In Den
Haag, want Nederland wilde wel, zo
als nog steeds, voorop gaan bij alle
pogingen om oorlogen te vermijden.
Er waren in de 19e eeuw ook nogal
wat oorlogjes geweest, men moest
daar maar eens wat aan doen, zo
oordeelden de progressieve krachten
ook toen.
Er is van die poging niet veel te
recht gekomen, evenmin trouwens
als van de volgende, de Volkenbond
in Genève, waarvoor ook al een
prachtig paleis werd gebouwd en de
Verenigde Naties in New York met
ook weer een majesteus bouwwerk.
Na elke vernietigende oorlogsgolf
kregen de volkeren telkens weer
lust om nu toch weer eens aan op
bouw te beginnen, om hun leven te
beteren, om gezamenlijk aan het be
waren van de vrede te werken.
Dat kon nooit in reeds bestaande
gebouwen. Neen, de representatie
ging bovenal. Eerst maar weer eens
een fraai gebouw, een grote staf,
dan daar periodiek bij elkaar komen
en een permanente raad in het le
ven roepen als een soort signaal
apparaat van wat er allemaal in de
wereld gebeurde.
Verder zijn wij feitelijk nooit ge
komen. Want over het bouwen van
het Vredespaleis deed men zo lang,
dat ondertussen alweer verscheidene
ualkanoorlogen en de Russisch-Ja-
panse oorlog uitbraken. Oostenrijk
Bosnië en Herzegowina inlijfde,
Noorwegen zich van Zweden los
maakte, Japan Korea veroverde, de
Duitse incidenten in Marokko plaats
vonden, Italië tegen Tripolis ten
velde trok, Albanië en Bulgarije de
onafhankelijkheid bevochten en Fin
land zijn zelfstandigheid verloor.
Toen het paleis tenslotte officieel
geopend werd voor de eerste vredes
conferentie in Den Haag, was het
juist tijd voor een eerste werldoor-
log. En als de verschrikking van de
laatste oorlog al weer wat in het
vergeetboekje raakte, kreeg men het
zo druk met het behartigen van de
eigen nationale belangen dat het he
lemaal niet meer gelegen kwam om
gezamenlijk aan een wereldvrede te
werken en daarvoor eigen belangen
te laten varen.
De angst voor elkaar bleef de we
reld beheersen. Talloos zijn de po
gingen geweest om tot ontwapening
te komen, maar er is nooit iets van
gelukt. En ook de afspraak van en
kele atoommogendheden om geen
oorlog met kernwapens te voeren
kwam alleen tot stand uit angst voor
de ander, zonder nochtans ooit af
doende te kunnen zijn.
Er is weieens beweerd, dat men
in de Verenigde Naties althans met
elkaar praat en zo lang men dat
doet er in ieder geval geen oorlog
komt, waarmee het nut van de Ver.
Naties zou zijn bewezen. Maar dat
zelfde werd van de Volkenbond be
weerd en er kwam toch oorlog.
En ook de V.N. hebben verschil
lende (kleinere) oorlogen niet kun
nen voorkomen. Men kondigt daar
resoluties af van: „Jongens, we zijn
erg verontrust, je mag niet vechten,
dus wil je er onmiddellijk mee op
houden". Maar het houdt pas op
wanneer Amerika of Rusland meent,
dat het vechten daar nu een tikje
gevaarlijk dreigt te worden
voor de belangen van Amerika of
Rusland. Geen dag eerder.
Zo ging het in Korea, zo ging het
in het nabije oosten, zo gaat het in
Viëtnam. Daar hebben de Ver. Na
ties maar nauwelijks invloed op. Dat
kan ook niet, omdat die volkeren
organisatie bestaat uit belangen
groepen, die alléén maar denken
aan het eigen nationale belang en
altijd bereid blijven daarvoor te
vechten in plaats van er iets ten al
gemene belange van af te staan.
Zo zullen de V.N. een nieuwe, in
het verschiet liggende, gewapende
botsing tussen Israël en de Arabi
sche staten niet kunnen voorkomen.
En waarom niet? Omdat dit samen
hangt met politieke belangen van
Rusland, dat bezig is de belangen
van het westen daar zo mogelijk
over te nemen. De V.N. stationeren
waarnemers langs de huidige be
standslijnen, maar het weerhoudt de
beide partijen niet om veelvuldig
vuurgevechten uit te wisselen. En
nimmer verneemt men, dat een
neutrale waarnemer heeft geconsta
teerd dat deze of die partij ditmaal
is begonnen. Dat kan ook niet, want
officieel moeten de V.N. alle partijen
te vriend houden.
Al dat „waarnemen" is een hypo
criet gedoe, dat geen waarde heeft
voor het bewaren van de vrede. De
V.N. zien geen kans om partijen om
één tafel te krijgen, de zaak uit te
praten en vrede te stichten. Die past
nu immers niet in de belangen van
de sovjet-unie.
Neen, aan een wereldvrede zijn we
bepaald niet toe. Alle ethiek ten
spijt blijft de mens een strijdbaar
wezen.
Enkele dagen geleden heeft Van
de Lest Supertex Gennep alhier de
huurovereenkomst getekend, waarbij
zij de beschikking krijgen over het
voormalig winkelbedrijf Albert
Heijn en het winkelpand daarnaast
van de Handelsonderneming Venro
de.
Het nieuw te stichten filiaal van
deze Gennepse textiel zelfbedie
ningszaak, gelegen op de Markt,
krijgt een winkelruimte van ruim
200 m2.
Ondanks dat er nog vele verbou
wingen moeten plaats vinden, is
1 juni als streefdatum genomen
voor het openen van Supertex Ven
ray.
Parochieraadsvergadering
Christus Koning
Aan de cursus van 310 jaar ge
huwden hebben 55 echtparen deel
genomen. Hieruit hebben zich 47
personen gemeld voor nieuw te vor
men gespreksgroepen, die door de
heer Dicker en de dames Kellenaers
en v. d. Heuvel georganiseerd zullen
worden.
De slotbijeenkomst van de paro
chiële gespreksgroepen vindt op 28
mei a.s. plaats en wordt georgani
seerd door de Parochieraad. Over
de statuten van de Parochieraad is
kontakt opgenomen met het bisdom.
De Z.E. Heer Lemmen zal hierover
komen praten met de heren v. d.
Pelt, J. Aarts en v. d. Heyden, die
namens de parochieraad hiervoor
zijn aangewezen. Men zal pogen de
beleids- en advieslij nen vast te leg
gen, waarna ieder lid de concept
statuten voor op- en aanmerkingen
thuis krijgt.
Men hoopt in september dan op
nieuw te kunnen beginnen volgens
de dan vast te stellen statuten. Er
werd verder voorgesteld nog een
parochievergadering te houden, aan
gezien er nog al wat vragen binnen
gekomen zijn. Ieder lid van de pa
rochieraad zal in eigen wijk onder
zoeken of hiervoor belangstelling
bestaat
van 13 april 1918
Onze mede-eters. Twee hon
derd gram brood per dag. Het is
waarlijk een hongerrantsoen. Aard
appelen worden zuinig, boonen en
erwten schaars verstrekt, gort is
zeldzaam, rijst krijgt men nagenoeg
niet meer te zien. Er is een tekort,
dat nu hier, dan daar, het volk aan
leiding geeft tot opstootjes. In de
hoofdstad is zelfs onder het gehoor
onzer koningin gejoeld.
Zoo er nog geen directe hongers
nood is, indirecte is er zeker en het
spook der ondervoeding en der
tering dreigt
Engeland en Amerika laten geen
voedsel naar ons door; Duitschland
verklaart voorloopig geen graan te
kunnen leveren. Er moeten dus
maatregelen genomen worden, dat
de karige voorraad, die we nog heb
ben zoolang mogelijk ten dienste
onzer eigen bevolking strekke.
Honger is een scherp zwaard. We
zitten hier te lande met eenige tien-
duizende centrale geïnterneerden.
Daar is meer. Duizenden dier ge
ïnterneerden hebben hunne vrouwen
en kinderen naar ons land laten
overkomen. Ook die eten onze
broodkasten mee leeg
.Voor alles dienen in Neder
land de Nederlanders zich in leven
te kunnen houden. Alles heeft zijn
grenzen; zelfs het ongelooflijk ge
duld begint men nu van zeer nabij
te naderen. L. K.
Venray 13 april 1918. Naar
we vernemen zal in de behoefte aan
telefoongemeenschap in deze ge
meente worden voorzien, door ves
tiging van publieke telefoonstations
in de dorpen en gehuchten welke
daarvoor in aanmerking komen.
Mede zal het in afwijking van de
tot nu toe geldende regelen moge
lijk zijn zich op die stations te laten
aansluiten. De groote kosten voor de
bewoners van buitengemeenten ver
bonden aan een aansluiting op Ven
ray komen daardoor te vervallen.
Met«-het oog op het zeer groot aan
tal aanvragen, dat nog wegens
schaarschte aan materieel op afdoe
ning wacht is een spoedige aanslui
ting niet te verwachten.
Gegadigden om als houder van
een publiek station op te treden, be
nevens zij die een aansluiting daar
op verlangen, kunnen zich daartoe
schriftelijk tot den Directeur van
het Post- en Telegraafkantoor al
hier wenden.
Broodrelletjes. Te Zaandam en
Eindhoven en omliggende streken
hebben Maandag en Dinsdag brood
relletjes plaats gehad. Te Zaandam
werden extra een ons rijst en een
ons boonen of erwten, te Woensel
een ons brood verstrekt.
Het Broodrantsoen in België.
Het broodrantsoen in België blijft
tot 15 April vastgesteld op 250 gram
zonder verandering van prijs. Naar
gemeld wordt zal na dien datum
het rantsoen waarschijnlijk ver
hoogd worden.
Bijgeloof. Door den officier
van Justitie te Tiel is appel aange-
teekend tegen het vonnis van de
rechtbank aldaar van 21 Maart J.L,
waarbij R. v. O., boomkweeker te
Opheusden, voorwaardelijk werd
veroordeeld tot een maand gevan
genisstraf. omdat hij een kip levend
in een ketel kokend water had ge
stopt, denkende dat daardoor een
ziek kind, dat, naar men geloofde,
was betooverd, kon worden genezen.
De zaak komt binnenkort voor het
gerechtshof te Arnhem.
Dit jaar vieren wjj een late Pasen. Door velen wordt dit extra
gewaardeerd, omdat dan de kans op mooi weer op die dagen veel
groter is. Zy kunnen nu dit feest uitbundiger vieren door er op
uit te trekken. De kans daarvoor is beter dan ooit. Het voorjaar
heeft reeds volop zyn intrede gedaan; de Goede Vrydag is ge
makkelijk als een vrye dag of snipperdag verworven; op zaterdag
wordt niet meer gewerkt. Er zyn dus vier vrye dagen achtereen
beschikbaar, die volop worden uitgebuit om een korte vakantie
te houden.
Is uw hulp niet gekomen? Geopend van 'smorgens 7 uur lot 'savonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m.
Heeft moeder het druk of is ze ziek
Schrikt u van hoge stroomrekeningen
Hebt u moeite met het wasdrogen 1 i f A f li 1 A V I t