Je moei de wasserij erbij hebben Stationsbus in het geding Waarom heeft Venray geen Ie of 2e klasser? Politierechter "tof/garage WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Rijschool JAN JANSEN Uit Peel en Maas Je merkt het elke week VRIJDAG 1 MAART 1968 No. 9 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS I TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. PtUS PER KWARTAAL L— ABONNEMENTS- Vam 2-251 Hoe is het mogelijk dat een plaats als Venray nog geen voetbalclub heeft in de eerste of tweede klas? Deze vraag, gerechtvaardigd door het feit dat er heel wat kleinere plaatsen als Venray zulke clubs wel hebben, brengt in Venray ge stcld, velen in beweging. Want voetballen is ook een emotionele zaak, dat hebben we nog onlangs gezien toen er Boxmeerse lieden niet voor terugschrokken eigen handig in het voetbal-gebeuren in te grijpen Om deze vraag nuchter beant woord te krijgen is dan ook geen eenvoudige zaak. Behalve emoties spelen persoonlijke dingen of per soonlijke verbintenissen ook nog 'ns flink mee. OUDERE GARDE Spreekt men over dit onderwerp b.v. met voetballers van de oudere garde, dan zal al gauw de kwestie trainer in het geding komen. Ze heb ben inderdtijd nog leiding gehad van de bekende trainer Bijl, die niet al leen als praktisch voetballer zijn weetje wist, maar ook theoretisch de zaken goed uiteen kon zetten, de jongelui van toen begrip bij kon brengen van taktiek, zeer voornaam onderdeel van deze sport en de be gaafdheid had om de jongelui ook mentaal op te kikken voor een wed strijd. Een opvolger van deze trai ner moet het al heel goed doen, wil hij dit voorbeeld evenaren. Lukt het dan in verschillende com petities niet, dan heeft men zeker met dat voorbeeld voor ogen nog al eens gauw een stok gevonden voor de trainer van nu. SYSTEEM Hetzelfde kan praktisch gezegd worden van het systeem. Ook hier kan men spreken van een bepaalde tegenstelling tussen oud en jong. De ouderen zweren bij het vrij eenvou dige stopperspil systeem, de jonge ren willen wel eens anders. Dat is geen Venrays verschijnsel, maar dat zit overal mee te spelen. Men heeft andere inzichten over bepaalde op stellingen, andere gedachten, hoe 'n bepaalde club op de knieën kan wor den gedwongen en ook hier liggen de tegenstellingen voor het oprapen. TECHNISCHE COMMISSIE Dit alles komt feitelijk neer op het hoofd van de mensen, die ver antwoordelijk zijn voor het aanstel len van de trainer, voor het opstel len van het elftal, voor de methode, die men wenst te volgen om aan de kop van de competitie-lijst te ko men. Als men succes heeft is de tech nische commissie vanzelf goed, is dat niet het geval, dan blijft er van de technische commissie geen spaan over, zijn ze ondeskundig, weten ze van toeten noch blazen Ziehier een tegenstelling, die men niet alleen in Venray tegenkomt, maar praktisch overal. Een Helmut Schön, die toen de Duitsers in de wereldkampioenschappen een grote rol speelden, als een van 's werelds beste trainers beschouwd en gevierd werd, moet thans in datzelfde Duits land zijn eigen waar maken of hij vliegt de deur uit HET IDEAAL Over een ding zijn echter alle „partijen" als men ze zo mag noe men, het roerend eens: een tweede of eerste klasse voetbalclub was Voor alle reparaties fa. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 voor Venray dringend gewenst en is ook bereidkbaarMaar Juist in dat woordje „maar" lig gen nu de moeilijkheden. Zweren ouderen voor bepaalde trainingsme thoden, bepaalde systemen, de vraag is wat en hoe staat een huidig be stuur, de technische commissie van nu en vooral de spelers van nu hier tegenover Men erkent dat in Venray ruiter lijk dat in het jongste verleden be paalde fouten zijn gemaakt. Fouten door misverstanden, zelfs door be paalde onkunde, als men dat dan met alle geweld zo wil noemen. Maar er is een ding, dat toch wel eens gauw vergeten wordt en dat is dat de tijd niet stil gestaan heeft. Een tijd, die voor de jongeren heel wat meer ontspanningsmogelijkhe den met zich bracht dan voor 20 ja ren; een tijd ook, die van diezelfde jeugd veel meer vraagt, omdat een groot deel doorstudeert en 's avonds nog dikwijls werk moet maken. Men kan die niet aan de kant zetten, want ook zij hebben recht zich mid dels de voetbalsport te ontspannen. Dit alles brengt mee dat de jeugd van tegenwoordig een heel ander standpunt inneemt tegenover de voetbalsport, die nog niet zo heel lang geleden alleen zaligmakend was. Met die factoren moet men re kening houden. S.V.V. IN OPBOUW Zoals men ook rekening moet hou den dat er intussen profvoetbal ge komen is dat de zaak voor de ama teurs er ook niet eenvoudiger op maakt. Men moet ook rekening hou den met een andere mentaliteit. Sommigen mogen dan een voetbal club zien als een soort knokploeg, duidelijk is, dat als men 'n vrij jon ge ploeg vormt, om zo niet alleen een bepaalde top te kunnen bereiken, maar ook door te gaan als men over een bepaalde klasse-drempel heen is, dat men dan moeilijk aan knokken kan gaan denken. Dan moet men op de eerste plaats pogen tot een goede ondergrond te komen, een brede ba sis te vormen om van daaruit op en verder te kunnen bouwen. Dat is bv. het standpunt van het bestuur van SW, die als gemiddelde leeftijd voor het eerste elftal 21,2 jaar opgeeft. Een vrij jonge ploeg dus, wat er zijn konsekwenties weer heeft èn met training èn met te volgen systeem. TAKTIEK Nu kan men hele kranten vol schrijven over welke taktiek men nu wel dient te volgen om succes te hebben. Elke taktiek heeft tot doel doelpunten te maken, maar hoe dat te bereiken daarover zijn heel ver schillende meningen. Als het zo een voudig was, dat men kon zeggen: die trainer is goed en dat systeem volgen we, dan blijft het ergens on begrijpelijk dat niet alle clubs de drempel over komen en van de ene klas in de andere wandelen. Men kan daar bepaalde denkbeelden over hebben en het is ieders goed recht om voor die denkbeelden uit te ko men, maar zijn ze alleen zaligma kend? De verschillende systemen hebben alle hun voor- en tegenstanders, en nog steeds is niet uitgemaakt wie gelijk heeft. Men kan aan de hand van vele voorbeelden aantonen, da\ clubs met een bepaald systeem te voetballen grote successen geboekt hebben, maar ook grote nederlagen, omdat hun tegenstanders daar weer een ander tegenover stelden, die van dat hele gevolgde systeem niets over liet Wie heeft de wijsheid in deze in pacht Natuurlijk moet een voetbalver eniging proberen de best mogelijke technische commissie samen te stel len, waarbij men echter de demo cratische rechten van elk vereni gingslid heeft te eerbiedigen. Na tuurlijk moet men proberen met be scheiden middelen soms de best mo gelijke trainer te krijgen en natuur lijk moet men proberen zoveel en zo goed mogelijke trainingsavonden te geven. In zulk geval mag men te recht succes verwachten. Maar als het er niet in zit, omdat ook de voet bal nog altijd vreemd rolt, is het dan niet de gemakkelijkste weg om met verwijten aan te komen EMOTIONEEL Voetballen is een emotionele sport. En pratend over voetballen komt men soms tot dezelfde emoties. Dan verstaat men elkaar niet meer, be grijpt men elkaar niet meer, dood gewoon omdat men elkaar niet ver staan noch begrijpen wil. Dat heeft natuurlijk geen zin meer. Zin heeft wel als men opbouwend te werk gaat, kritisch is zonder kriticaster te worden, samenwerking zoekt en aanbiedt om tot bepaalde standpun ten te komen, zonder het eigene te laten prevaleren. Dan blijft ook een goede geest leven als de voetbal eens anders rolt, als we wel wensen OPBOUW Als we het goed gezien hebben bij de vele gesprekken, die we over dit onderwerp met voetballers, bestuur ders en mensen langs de lijn ge voerd hebben, dan poogt met name in Venray S.V.V. met een vrije jon ge ploeg weer eens opnieuw een gooi te wagen naar de hoogste regionen van de derde klas om zo de moge lijkheden te openen om weer terug te komen in de tweede klasse. Er zijn mensen, die de manier waarop dit gebeurt, anders willen zien en er zijn mensen, die hier en thousiast over zijn. De geest in de club is uitstekend, de traingsavon- den en de mentale voorbereiding is in orde en de resultaten (laten we het afkloppen) liegen er tot heden niet om: 4 elftallen staan behoorlijk geklasseerd Laten we derhalve dan allemaal duimen dat inderdaad bereikt zal worden waarnaar men al jaren streeft, zij het met valen en opstaan. En laten we ook bedenken dat een oude waarheid zegt, dat iedere plaats die voetbalclub krijgt, die het ver dient Wie autorijden wil leren, moet het bij Jansen proberen. Tedderstraat 19 tel. 04780-1600 „Ik had de auto net kant en klaar opgetuigd en ingepakt, edelachtba re", vertelde de verzekeringsagent aan de politierechter „alle koffers d'rin, de reiswieg d'rin de box d'rin, de luiremand d'rin een wasteil d'rin, de pot d'rin en daar zouden we dan mee op vakantie gaan. Wel laat in 't jaar meneer, maar dan is 't wat rustiger in de verzekeringen, be grijpt u? Afijn, ik gaan de vrouw halen en de kleine kinderen en daa.* komt m'n buurman me opzoeken. Hij zeit: vóór je nou weggaat, moet je me even helpen, want ik heb een schadegevalletje. Ik zei: best buur man, want zo ben ik nou ook weer, edelachtbare. Maar, zei ik, as't niet te ver hier vandaan is. Hij zei: nee, 't is hier in de straat. Ik ben tegen een auto opgebotst. Afijn, we lopen naar de straat en ik vroeg: waar staat die auto? Toen zeit ie: daar voor je neus, 't is jouw auto." „En moest u daar zo'n heibel over maken?" vroeg de rechter verwon derd, want de officier had in zijn dagvaarding allerlei scheldwoorden, een blauw oog, een aantal blauwe plekken en een gekneusde rib opge somd. „Die auto was toch zeker wel verzekerd?" „Nee edelachtbare", moest de ver zekeringsman bekennen, die auto was niet verzekerd. Ziet u ik had het zo druk met andere verzekerin gen „Maar dan was uw buurman toch verzekerd tegen wettelijke aanspra kelijkheid en hier ligt de schuld van de aanrijding toch duidelijk bij uw buurman, want uw auto stond stil en uw buurman is er tegenop gere den. Uw buurman, of de verzeke ringsmaatschappij van uw buurman moet u dan toch uw schade vergoe den." „Tja maar die verzekering ben ik ook, edelachtbare." „U bedoelt, dat u uw buurman ook niet verzekerd had?" Dat was een gloednieuwe auto, edelachtbare. Die had hij de vorige dag gekocht en de aanvraag lag nog bij mij op de schoorsteen. Die had ik nog niet kunnen versturen, be grijpt u wel?" Maar dat begreep de rechter hele maal niet. Wie een nieuwe auto koopt, moet net zo goed verzekerd zijn als hij gaat rijden als degene die in een oude auto rijdt. „En het ergste is nog, dat u uw buurman gaat aftuigen omdat hij niet verze kerd is, terwijl u zelf de schuld hebt dat het niet gebeurd is!" .Dat is mijn schuld niet, edelacht bare, maar van de omstandigheden." ,0 ja u moest zo nodig met va kantie en dan laat u alle aanvragen maar ergens slingeren en de mensen onverzekerd rondrijden, in plaats van hun zaken behoorlijk te behar tigen en het werk af te maken vóór u rust neemt!" „Maar hij sloeg ook, edelachtba ar „Ja dat kan ik me voorstellen. Als u mij vertelde dat u m'n verzeke- ringsaanvrage niet had doorgestuurd en dat ik de schade maar even uit m'n zak moest betalen, zou ik u ook graag een watjekou verkocht heb ben „Maar nou kon ik niet met va kantie, edelachtbare. Alles stond ge pakt en gezakt met volle koffers en reiswieg en box en kinderstoel met pot en door zo'n stoethaspel die d'r met z'n stomme kop tegenan knotst kon ik. „Kon de pot op" viel de politie rechter uit, „en dat is eigenlijk maar goed ook, want anders was u dood gemoedereerd de bergen in gegaan zonder verzekering en dan had u misschien veel erger ongelukken ge maakt. En geen mens had dan de gevolgen op u kunnen verhalen want u hebt ongeveer alles op afbetaling gekocht, lees ik hier, dus te halen is er helemaal niets." „En wie betaalt nou de schade aan mijn auto?" „Dat zult u zelf wel moeten doen, want uw buurman weigert het, heb ik begrepen, omdat u zelf nalatig bent geweest hem tijdig te verzeke ren. Hebt u nu intussen zijn ver zekering in orde gemaakt?" „Ik kijk wel uit, ik werk niet meer voor hem." „Maar dat is toch meer dan er gerlijk", riep de officier uit, „wat bent u eigenlijk van beroep? Verze keringsagent of anti-verzekerings- vent?" „Nee, edelachtbare, eigenlijk mos selman maar daar zit helemaal geen brood meer in. Nou doe ik van alles wat. Ook oude metalen." „En dat wordt op de mensen los gelaten om hun belangen te behar tigen en hun dure eigendommen te verzekeren!" kreet de officier en hij zei het te betreuren dat in dit ge val inbeslagneming van de auto ju ridisch niet mogelijk was, maar een verbod tot het verder uitoefenen van dit beroep wèl, zodat hij in eer ste instantie wegens de gepleegde mishandeling een maand gevan genisstraf eiste of driehonderd gul den boete en als bijkomende straf wegens het grove plichtsverzuim en het verzaken van wettelijk voorge schreven verzekeringsplicht honderd gulden boete en een verbod om de eerstvolgende drie jaren werkzaam te zijn op het gebied van verzekerin gen of daarin bemiddeling te ver lenen tegen enigerlei beloning." „Dat is broodroof!" schreeuwde de verzekeringsverzaker ontzet. „Integendeel" zei de politierechter, „dat is alleen om verdere schade te voorkomen. Voor uzelf en voor an deren. Want als u zo doorgaat met niet verzekeren, werkt u zich alleen maar dieper in de put en verder in de gevangenis." „Ik ga in hoger beroep!" „Dan zal ik eerst vonnis moeten wijzen." Het werd wel de maand gevangenisstraf of de driehonderd gulden, maar er kwam geen verbod op het beroep, want het plichtsver zuim en het niet verzekeren waren in de dagvaarding niet ten laste ge legd. „Dan krijgt u daarover nog wel van 2 maart 1918 Venray Door de firma Baars Co., sigarenfabrikanten alhier, is de ze week aan haar personeel voor de tweede maal een som van 1.000, geschonken. Eene daad, die, vooral in deze dure tijden, dankbaar zal worden aanvaard en navolging ver dient. Een woord van hulde komt aan deze firma dan ook ten volste toe. Donderdagmidlag werd bij een ingezetene alhier, die ondanks het slachtverbod, toch een varken ge slacht had, het vleesch en spek door de rijksambtenaren in beslag geno men. Men zij gewaarschuwd. lasni-iepjoon Jbbu joo.ueep uaz stuur der Commissie van Beroeps keuze zitting houden, om de ouders in te lichten over de keuze van een beroep hunner kinderen. Wij verwij- -ag ;aq \bz -se vibbui 0i 3epuoz op de eerste bladzijde. Smokkelen met de mestkar. Onder de mest op een wagen wer den te Maasniel verpakt in kisten en zakken 180 kg chocoladepoeder, 3600 repen chocolade, voorts tabak, vet enz. gevonden. Alles werd in beslag genomen. Districtsarbeidsbeurs en Informa tiebureau Venray, worden gevraagd: 3 keukenmeiden, 1 daglooner, 1 jon gen voor schoenfabriek, 1 boeren- dienstmeid, grondwerkers, 2 dienst meiden, 15 schoenmakers, 1 smids leerling voor Venray. Bieden zich aan: 1 timmermansknecht 3 jaar aan 't vak; 1 2e meid voor Venlo; 1 meis je 17 jaar voor burgerdienst voor Venray; 1 bakkersknecht en 1 leer ling; 1 meubelmakersknecht 5 jaar aan het vak en 1 schildersknecht 4 jaar aan het vak. Roggebroodprijs. De Burge meester van Venray brengt ter al- gemeene kennis dat de roggebrood- prijs met ingang van 8 maart a.s., begin der 43e periode, is verlaagd en gebracht op 32 cent per brood wegende 2,8 kg. Venray, 28 Februari 1918 De Burgemeester van Venray, O. van de Loo. Smokkelen Zaterdagavond is een militair M. de R. afkomstig uit Overloon en behoorende tot de grenswacht te Well bij het smokke len door een hulpcommies aldaar aangeschoten. De getroffene verkeert niet in levensgevaar. Twee pummels met smokkelwaar werden in beslag genomen. Sigaren. De R.K. Limburg- sche sigarettenfabrikanten vereeni- ging heeft tengevolge van de stij ging der tabaksprijzen besloten, de prijzen van alle soorten sigaren aan merkelijk te verhoogen. De mini mum-verkoopprijs is voorloopig vastgesteld op 50,per mille. nader met mij te doen", beloofde de officier, „want ik laat het hier niet bij zitten. En als u er dan geen be hoorlijke straf voor krijgt, ga IK in hoger beroep." „En wie betaalt mijn omscholing?" „U hebt al van alles aangepakt zonder scholing", zei de politierech ter, „U zult heus wel weer een lucra tief werkje vinden. Patatverkoper bijvoorbeeld." Als ik dan hier voor de deur mag komen staan, want in wachtkamer zitten ze te snakken om een hartig hapje", zei de mosselman. LOURDES-AKTIE In de weken van 4 maart tot 18 maart, zullen evenals voorgaande ja ren, verscheidene welwillende dames rondgaan en bij U aanbellen om lid te worden of te blijven van „Heil der Zieken". Door een bijdrage van een of meer guldens, stelt U ieder jaar verscheidene Venrayse zieken in staat, mee naar Lourdes te gaan. Ongetwijfeld wilt U als gezonde mens, Uw zieke medemensen in Venray steunen. Hartelijk dank! N GOEDE INRUILW AGEN? In de algemene inleiding bij de gemeentebegroting van dit jaar deel den B. en W. mee dat overleg gaan de was om de kosten van de ge meentelijke autobusdienst naar het station te verlagen. Uit de agenda voor de jongste raadsvergadering blijkt dat B. en W. de huidige ex ploitant de heer van Ham gevraagd hebben een nieuwe prijsberekening samen te stellen. Tegelijkertijd werd aan de Zuid ooster Autobusdiensten N.V. ge vraagd prijsopgave te verstrekken voor de exploitatie van d? voor bedoelde autobusdien.c<. .Jen werd daarbij mede. ;!d .e- lijktijdig aan een pnj^< :e was gevraagd. Op verzoek van B. en W. verd verder door de Rijks.. r van het verkeer in het district Lim burg een globale be-c 3 ge maakt van de kosten wei...- naar zijn mening aan het exploiteren van ge noemde dienst zouden zijn verbon den. Het resultaat van een en ander was dat laatstgenoemde functionaris uitkwam op een bedrag rond 70.000 en de Zuid-Ooster Autobusdienstcn een prijs offreerde van 78.326, terwijl de huidige exploitant aan vankelijk een bedrag becijferde van 95.600,(nagenoeg hetbedrag dat tot dusverre door hem voor de uit oefening van de dienst was bedon gen), maar later nadat de kosten- cijfers opnieuw bekeken waren en de zaak intern gereorganiseerd was, nader bepaald werd op 79.250, B. en W. stelden voor de heer van Ham, die reeds reeds vele jaren de autobusdienst VenrayStation ex ploiteert zonder dat stagnatie is ontstaan of andere moeiliikheden zich ehbben voorgedaan en de om vang van zijn bedrijf derhalve mede op de exploitatie van de stations dienst heeft afgestemd, gezien het zeer geringe prijsverschil wederom de exploitatie van genoemde dienst op te dragen. In overeenstemming met het ad vies van de Financiële Comissie was dus het voordeel de exploitatie van de autobusdienst Venray centrum Venray Stations v.v. met ingang van 1 maart 1928 voor de tijd van 6 ja ren op te dragen aan de heer van Ham alhier tegen een vergoeding van 79.250,per jaar, onder bepa ling van genoemd bedrag als gevolg van loon- en prijsmutaties uitslui tend zal plaats hebben op grond van e enbindend advies, uit te brengen door een commissie bestaande uit drie leden, waarvan één lid zal wor den benoemd door de gemeente, één lid door de exploitant en één lid door de Rijksverkeersinspectie te Maastricht. WASSERIJ DE PEELPAREL - VENRAY TELEFOON 1586-2300 KEMPWEG 23a - 24

Peel en Maas | 1968 | | pagina 5