Je moei de wasserij erbij hebben
Stationsbus
in het
geding
Waarom heeft Venray
geen Ie of 2e klasser?
Politierechter
"tof/garage
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Rijschool JAN JANSEN
Uit Peel en Maas
Je merkt het elke week
VRIJDAG 1 MAART 1968 No. 9
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS I TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p.
PtUS PER KWARTAAL L—
ABONNEMENTS-
Vam 2-251
Hoe is het mogelijk dat een plaats
als Venray nog geen voetbalclub
heeft in de eerste of tweede klas?
Deze vraag, gerechtvaardigd door
het feit dat er heel wat kleinere
plaatsen als Venray zulke clubs
wel hebben, brengt in Venray ge
stcld, velen in beweging. Want
voetballen is ook een emotionele
zaak, dat hebben we nog onlangs
gezien toen er Boxmeerse lieden
niet voor terugschrokken eigen
handig in het voetbal-gebeuren in
te grijpen
Om deze vraag nuchter beant
woord te krijgen is dan ook geen
eenvoudige zaak. Behalve emoties
spelen persoonlijke dingen of per
soonlijke verbintenissen ook nog 'ns
flink mee.
OUDERE GARDE
Spreekt men over dit onderwerp
b.v. met voetballers van de oudere
garde, dan zal al gauw de kwestie
trainer in het geding komen. Ze heb
ben inderdtijd nog leiding gehad van
de bekende trainer Bijl, die niet al
leen als praktisch voetballer zijn
weetje wist, maar ook theoretisch
de zaken goed uiteen kon zetten, de
jongelui van toen begrip bij kon
brengen van taktiek, zeer voornaam
onderdeel van deze sport en de be
gaafdheid had om de jongelui ook
mentaal op te kikken voor een wed
strijd. Een opvolger van deze trai
ner moet het al heel goed doen, wil
hij dit voorbeeld evenaren.
Lukt het dan in verschillende com
petities niet, dan heeft men zeker
met dat voorbeeld voor ogen nog al
eens gauw een stok gevonden voor
de trainer van nu.
SYSTEEM
Hetzelfde kan praktisch gezegd
worden van het systeem. Ook hier
kan men spreken van een bepaalde
tegenstelling tussen oud en jong. De
ouderen zweren bij het vrij eenvou
dige stopperspil systeem, de jonge
ren willen wel eens anders. Dat is
geen Venrays verschijnsel, maar dat
zit overal mee te spelen. Men heeft
andere inzichten over bepaalde op
stellingen, andere gedachten, hoe 'n
bepaalde club op de knieën kan wor
den gedwongen en ook hier liggen
de tegenstellingen voor het oprapen.
TECHNISCHE COMMISSIE
Dit alles komt feitelijk neer op
het hoofd van de mensen, die ver
antwoordelijk zijn voor het aanstel
len van de trainer, voor het opstel
len van het elftal, voor de methode,
die men wenst te volgen om aan de
kop van de competitie-lijst te ko
men.
Als men succes heeft is de tech
nische commissie vanzelf goed, is
dat niet het geval, dan blijft er van
de technische commissie geen spaan
over, zijn ze ondeskundig, weten ze
van toeten noch blazen
Ziehier een tegenstelling, die men
niet alleen in Venray tegenkomt,
maar praktisch overal. Een Helmut
Schön, die toen de Duitsers in de
wereldkampioenschappen een grote
rol speelden, als een van 's werelds
beste trainers beschouwd en gevierd
werd, moet thans in datzelfde Duits
land zijn eigen waar maken of hij
vliegt de deur uit
HET IDEAAL
Over een ding zijn echter alle
„partijen" als men ze zo mag noe
men, het roerend eens: een tweede
of eerste klasse voetbalclub was
Voor alle reparaties
fa. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
voor Venray dringend gewenst en is
ook bereidkbaarMaar
Juist in dat woordje „maar" lig
gen nu de moeilijkheden. Zweren
ouderen voor bepaalde trainingsme
thoden, bepaalde systemen, de vraag
is wat en hoe staat een huidig be
stuur, de technische commissie van
nu en vooral de spelers van nu hier
tegenover
Men erkent dat in Venray ruiter
lijk dat in het jongste verleden be
paalde fouten zijn gemaakt. Fouten
door misverstanden, zelfs door be
paalde onkunde, als men dat dan
met alle geweld zo wil noemen.
Maar er is een ding, dat toch wel
eens gauw vergeten wordt en dat is
dat de tijd niet stil gestaan heeft.
Een tijd, die voor de jongeren heel
wat meer ontspanningsmogelijkhe
den met zich bracht dan voor 20 ja
ren; een tijd ook, die van diezelfde
jeugd veel meer vraagt, omdat een
groot deel doorstudeert en 's avonds
nog dikwijls werk moet maken. Men
kan die niet aan de kant zetten,
want ook zij hebben recht zich mid
dels de voetbalsport te ontspannen.
Dit alles brengt mee dat de jeugd
van tegenwoordig een heel ander
standpunt inneemt tegenover de
voetbalsport, die nog niet zo heel
lang geleden alleen zaligmakend
was. Met die factoren moet men re
kening houden.
S.V.V. IN OPBOUW
Zoals men ook rekening moet hou
den dat er intussen profvoetbal ge
komen is dat de zaak voor de ama
teurs er ook niet eenvoudiger op
maakt. Men moet ook rekening hou
den met een andere mentaliteit.
Sommigen mogen dan een voetbal
club zien als een soort knokploeg,
duidelijk is, dat als men 'n vrij jon
ge ploeg vormt, om zo niet alleen een
bepaalde top te kunnen bereiken,
maar ook door te gaan als men over
een bepaalde klasse-drempel heen is,
dat men dan moeilijk aan knokken
kan gaan denken. Dan moet men op
de eerste plaats pogen tot een goede
ondergrond te komen, een brede ba
sis te vormen om van daaruit op en
verder te kunnen bouwen. Dat is bv.
het standpunt van het bestuur van
SW, die als gemiddelde leeftijd voor
het eerste elftal 21,2 jaar opgeeft.
Een vrij jonge ploeg dus, wat er zijn
konsekwenties weer heeft èn met
training èn met te volgen systeem.
TAKTIEK
Nu kan men hele kranten vol
schrijven over welke taktiek men nu
wel dient te volgen om succes te
hebben. Elke taktiek heeft tot doel
doelpunten te maken, maar hoe dat
te bereiken daarover zijn heel ver
schillende meningen. Als het zo een
voudig was, dat men kon zeggen:
die trainer is goed en dat systeem
volgen we, dan blijft het ergens on
begrijpelijk dat niet alle clubs de
drempel over komen en van de ene
klas in de andere wandelen. Men
kan daar bepaalde denkbeelden over
hebben en het is ieders goed recht
om voor die denkbeelden uit te ko
men, maar zijn ze alleen zaligma
kend?
De verschillende systemen hebben
alle hun voor- en tegenstanders, en
nog steeds is niet uitgemaakt wie
gelijk heeft. Men kan aan de hand
van vele voorbeelden aantonen, da\
clubs met een bepaald systeem te
voetballen grote successen geboekt
hebben, maar ook grote nederlagen,
omdat hun tegenstanders daar weer
een ander tegenover stelden, die van
dat hele gevolgde systeem niets over
liet
Wie heeft de wijsheid in deze in
pacht
Natuurlijk moet een voetbalver
eniging proberen de best mogelijke
technische commissie samen te stel
len, waarbij men echter de demo
cratische rechten van elk vereni
gingslid heeft te eerbiedigen. Na
tuurlijk moet men proberen met be
scheiden middelen soms de best mo
gelijke trainer te krijgen en natuur
lijk moet men proberen zoveel en zo
goed mogelijke trainingsavonden te
geven. In zulk geval mag men te
recht succes verwachten. Maar als
het er niet in zit, omdat ook de voet
bal nog altijd vreemd rolt, is het dan
niet de gemakkelijkste weg om met
verwijten aan te komen
EMOTIONEEL
Voetballen is een emotionele sport.
En pratend over voetballen komt
men soms tot dezelfde emoties. Dan
verstaat men elkaar niet meer, be
grijpt men elkaar niet meer, dood
gewoon omdat men elkaar niet ver
staan noch begrijpen wil. Dat heeft
natuurlijk geen zin meer. Zin heeft
wel als men opbouwend te werk
gaat, kritisch is zonder kriticaster te
worden, samenwerking zoekt en
aanbiedt om tot bepaalde standpun
ten te komen, zonder het eigene te
laten prevaleren. Dan blijft ook een
goede geest leven als de voetbal eens
anders rolt, als we wel wensen
OPBOUW
Als we het goed gezien hebben bij
de vele gesprekken, die we over dit
onderwerp met voetballers, bestuur
ders en mensen langs de lijn ge
voerd hebben, dan poogt met name
in Venray S.V.V. met een vrije jon
ge ploeg weer eens opnieuw een gooi
te wagen naar de hoogste regionen
van de derde klas om zo de moge
lijkheden te openen om weer terug
te komen in de tweede klasse.
Er zijn mensen, die de manier
waarop dit gebeurt, anders willen
zien en er zijn mensen, die hier en
thousiast over zijn. De geest in de
club is uitstekend, de traingsavon-
den en de mentale voorbereiding is
in orde en de resultaten (laten we
het afkloppen) liegen er tot heden
niet om: 4 elftallen staan behoorlijk
geklasseerd
Laten we derhalve dan allemaal
duimen dat inderdaad bereikt zal
worden waarnaar men al jaren
streeft, zij het met valen en opstaan.
En laten we ook bedenken dat een
oude waarheid zegt, dat iedere plaats
die voetbalclub krijgt, die het ver
dient
Wie autorijden wil leren,
moet het bij Jansen
proberen.
Tedderstraat 19 tel. 04780-1600
„Ik had de auto net kant en klaar
opgetuigd en ingepakt, edelachtba
re", vertelde de verzekeringsagent
aan de politierechter „alle koffers
d'rin, de reiswieg d'rin de box d'rin,
de luiremand d'rin een wasteil d'rin,
de pot d'rin en daar zouden we dan
mee op vakantie gaan. Wel laat in
't jaar meneer, maar dan is 't wat
rustiger in de verzekeringen, be
grijpt u? Afijn, ik gaan de vrouw
halen en de kleine kinderen en daa.*
komt m'n buurman me opzoeken.
Hij zeit: vóór je nou weggaat, moet
je me even helpen, want ik heb een
schadegevalletje. Ik zei: best buur
man, want zo ben ik nou ook weer,
edelachtbare. Maar, zei ik, as't niet
te ver hier vandaan is. Hij zei: nee,
't is hier in de straat. Ik ben tegen
een auto opgebotst. Afijn, we lopen
naar de straat en ik vroeg: waar
staat die auto? Toen zeit ie: daar
voor je neus, 't is jouw auto."
„En moest u daar zo'n heibel over
maken?" vroeg de rechter verwon
derd, want de officier had in zijn
dagvaarding allerlei scheldwoorden,
een blauw oog, een aantal blauwe
plekken en een gekneusde rib opge
somd. „Die auto was toch zeker wel
verzekerd?"
„Nee edelachtbare", moest de ver
zekeringsman bekennen, die auto
was niet verzekerd. Ziet u ik had
het zo druk met andere verzekerin
gen
„Maar dan was uw buurman toch
verzekerd tegen wettelijke aanspra
kelijkheid en hier ligt de schuld van
de aanrijding toch duidelijk bij uw
buurman, want uw auto stond stil
en uw buurman is er tegenop gere
den. Uw buurman, of de verzeke
ringsmaatschappij van uw buurman
moet u dan toch uw schade vergoe
den."
„Tja maar die verzekering ben ik
ook, edelachtbare."
„U bedoelt, dat u uw buurman
ook niet verzekerd had?"
Dat was een gloednieuwe auto,
edelachtbare. Die had hij de vorige
dag gekocht en de aanvraag lag nog
bij mij op de schoorsteen. Die had
ik nog niet kunnen versturen, be
grijpt u wel?"
Maar dat begreep de rechter hele
maal niet. Wie een nieuwe auto
koopt, moet net zo goed verzekerd
zijn als hij gaat rijden als degene
die in een oude auto rijdt. „En het
ergste is nog, dat u uw buurman
gaat aftuigen omdat hij niet verze
kerd is, terwijl u zelf de schuld hebt
dat het niet gebeurd is!"
.Dat is mijn schuld niet, edelacht
bare, maar van de omstandigheden."
,0 ja u moest zo nodig met va
kantie en dan laat u alle aanvragen
maar ergens slingeren en de mensen
onverzekerd rondrijden, in plaats
van hun zaken behoorlijk te behar
tigen en het werk af te maken vóór
u rust neemt!"
„Maar hij sloeg ook, edelachtba
ar
„Ja dat kan ik me voorstellen. Als
u mij vertelde dat u m'n verzeke-
ringsaanvrage niet had doorgestuurd
en dat ik de schade maar even uit
m'n zak moest betalen, zou ik u ook
graag een watjekou verkocht heb
ben
„Maar nou kon ik niet met va
kantie, edelachtbare. Alles stond ge
pakt en gezakt met volle koffers en
reiswieg en box en kinderstoel met
pot en door zo'n stoethaspel die d'r
met z'n stomme kop tegenan knotst
kon ik.
„Kon de pot op" viel de politie
rechter uit, „en dat is eigenlijk maar
goed ook, want anders was u dood
gemoedereerd de bergen in gegaan
zonder verzekering en dan had u
misschien veel erger ongelukken ge
maakt. En geen mens had dan de
gevolgen op u kunnen verhalen want
u hebt ongeveer alles op afbetaling
gekocht, lees ik hier, dus te halen is
er helemaal niets."
„En wie betaalt nou de schade aan
mijn auto?"
„Dat zult u zelf wel moeten doen,
want uw buurman weigert het, heb
ik begrepen, omdat u zelf nalatig
bent geweest hem tijdig te verzeke
ren. Hebt u nu intussen zijn ver
zekering in orde gemaakt?"
„Ik kijk wel uit, ik werk niet meer
voor hem."
„Maar dat is toch meer dan er
gerlijk", riep de officier uit, „wat
bent u eigenlijk van beroep? Verze
keringsagent of anti-verzekerings-
vent?"
„Nee, edelachtbare, eigenlijk mos
selman maar daar zit helemaal geen
brood meer in. Nou doe ik van alles
wat. Ook oude metalen."
„En dat wordt op de mensen los
gelaten om hun belangen te behar
tigen en hun dure eigendommen te
verzekeren!" kreet de officier en hij
zei het te betreuren dat in dit ge
val inbeslagneming van de auto ju
ridisch niet mogelijk was, maar een
verbod tot het verder uitoefenen
van dit beroep wèl, zodat hij in eer
ste instantie wegens de gepleegde
mishandeling een maand gevan
genisstraf eiste of driehonderd gul
den boete en als bijkomende straf
wegens het grove plichtsverzuim en
het verzaken van wettelijk voorge
schreven verzekeringsplicht honderd
gulden boete en een verbod om de
eerstvolgende drie jaren werkzaam
te zijn op het gebied van verzekerin
gen of daarin bemiddeling te ver
lenen tegen enigerlei beloning."
„Dat is broodroof!" schreeuwde de
verzekeringsverzaker ontzet.
„Integendeel" zei de politierechter,
„dat is alleen om verdere schade te
voorkomen. Voor uzelf en voor an
deren. Want als u zo doorgaat met
niet verzekeren, werkt u zich alleen
maar dieper in de put en verder in
de gevangenis."
„Ik ga in hoger beroep!"
„Dan zal ik eerst vonnis moeten
wijzen." Het werd wel de maand
gevangenisstraf of de driehonderd
gulden, maar er kwam geen verbod
op het beroep, want het plichtsver
zuim en het niet verzekeren waren
in de dagvaarding niet ten laste ge
legd. „Dan krijgt u daarover nog wel
van 2 maart 1918
Venray Door de firma Baars
Co., sigarenfabrikanten alhier, is de
ze week aan haar personeel voor de
tweede maal een som van 1.000,
geschonken. Eene daad, die, vooral
in deze dure tijden, dankbaar zal
worden aanvaard en navolging ver
dient. Een woord van hulde komt
aan deze firma dan ook ten volste
toe.
Donderdagmidlag werd bij een
ingezetene alhier, die ondanks het
slachtverbod, toch een varken ge
slacht had, het vleesch en spek door
de rijksambtenaren in beslag geno
men. Men zij gewaarschuwd.
lasni-iepjoon Jbbu joo.ueep uaz
stuur der Commissie van Beroeps
keuze zitting houden, om de ouders
in te lichten over de keuze van een
beroep hunner kinderen. Wij verwij-
-ag ;aq \bz -se vibbui 0i 3epuoz
op de eerste bladzijde.
Smokkelen met de mestkar.
Onder de mest op een wagen wer
den te Maasniel verpakt in kisten en
zakken 180 kg chocoladepoeder, 3600
repen chocolade, voorts tabak, vet
enz. gevonden. Alles werd in beslag
genomen.
Districtsarbeidsbeurs en Informa
tiebureau Venray, worden gevraagd:
3 keukenmeiden, 1 daglooner, 1 jon
gen voor schoenfabriek, 1 boeren-
dienstmeid, grondwerkers, 2 dienst
meiden, 15 schoenmakers, 1 smids
leerling voor Venray.
Bieden zich aan:
1 timmermansknecht 3 jaar aan 't
vak; 1 2e meid voor Venlo; 1 meis
je 17 jaar voor burgerdienst voor
Venray; 1 bakkersknecht en 1 leer
ling; 1 meubelmakersknecht 5 jaar
aan het vak en 1 schildersknecht 4
jaar aan het vak.
Roggebroodprijs. De Burge
meester van Venray brengt ter al-
gemeene kennis dat de roggebrood-
prijs met ingang van 8 maart a.s.,
begin der 43e periode, is verlaagd
en gebracht op 32 cent per brood
wegende 2,8 kg.
Venray, 28 Februari 1918
De Burgemeester van Venray,
O. van de Loo.
Smokkelen Zaterdagavond
is een militair M. de R. afkomstig
uit Overloon en behoorende tot de
grenswacht te Well bij het smokke
len door een hulpcommies aldaar
aangeschoten. De getroffene verkeert
niet in levensgevaar. Twee pummels
met smokkelwaar werden in beslag
genomen.
Sigaren. De R.K. Limburg-
sche sigarettenfabrikanten vereeni-
ging heeft tengevolge van de stij
ging der tabaksprijzen besloten, de
prijzen van alle soorten sigaren aan
merkelijk te verhoogen. De mini
mum-verkoopprijs is voorloopig
vastgesteld op 50,per mille.
nader met mij te doen", beloofde de
officier, „want ik laat het hier niet
bij zitten. En als u er dan geen be
hoorlijke straf voor krijgt, ga IK in
hoger beroep."
„En wie betaalt mijn omscholing?"
„U hebt al van alles aangepakt
zonder scholing", zei de politierech
ter, „U zult heus wel weer een lucra
tief werkje vinden. Patatverkoper
bijvoorbeeld."
Als ik dan hier voor de deur mag
komen staan, want in wachtkamer
zitten ze te snakken om een hartig
hapje", zei de mosselman.
LOURDES-AKTIE
In de weken van 4 maart tot 18
maart, zullen evenals voorgaande ja
ren, verscheidene welwillende dames
rondgaan en bij U aanbellen om lid
te worden of te blijven van „Heil
der Zieken". Door een bijdrage van
een of meer guldens, stelt U ieder
jaar verscheidene Venrayse zieken
in staat, mee naar Lourdes te gaan.
Ongetwijfeld wilt U als gezonde
mens, Uw zieke medemensen in
Venray steunen. Hartelijk dank!
N GOEDE
INRUILW AGEN?
In de algemene inleiding bij de
gemeentebegroting van dit jaar deel
den B. en W. mee dat overleg gaan
de was om de kosten van de ge
meentelijke autobusdienst naar het
station te verlagen. Uit de agenda
voor de jongste raadsvergadering
blijkt dat B. en W. de huidige ex
ploitant de heer van Ham gevraagd
hebben een nieuwe prijsberekening
samen te stellen.
Tegelijkertijd werd aan de Zuid
ooster Autobusdiensten N.V. ge
vraagd prijsopgave te verstrekken
voor de exploitatie van d? voor
bedoelde autobusdien.c<. .Jen
werd daarbij mede. ;!d .e-
lijktijdig aan een pnj^< :e
was gevraagd.
Op verzoek van B. en W. verd
verder door de Rijks.. r
van het verkeer in het district Lim
burg een globale be-c 3 ge
maakt van de kosten wei...- naar zijn
mening aan het exploiteren van ge
noemde dienst zouden zijn verbon
den.
Het resultaat van een en ander
was dat laatstgenoemde functionaris
uitkwam op een bedrag rond 70.000
en de Zuid-Ooster Autobusdienstcn
een prijs offreerde van 78.326,
terwijl de huidige exploitant aan
vankelijk een bedrag becijferde van
95.600,(nagenoeg hetbedrag dat
tot dusverre door hem voor de uit
oefening van de dienst was bedon
gen), maar later nadat de kosten-
cijfers opnieuw bekeken waren en
de zaak intern gereorganiseerd was,
nader bepaald werd op 79.250,
B. en W. stelden voor de heer van
Ham, die reeds reeds vele jaren de
autobusdienst VenrayStation ex
ploiteert zonder dat stagnatie is
ontstaan of andere moeiliikheden
zich ehbben voorgedaan en de om
vang van zijn bedrijf derhalve mede
op de exploitatie van de stations
dienst heeft afgestemd, gezien het
zeer geringe prijsverschil wederom
de exploitatie van genoemde dienst
op te dragen.
In overeenstemming met het ad
vies van de Financiële Comissie was
dus het voordeel de exploitatie van
de autobusdienst Venray centrum
Venray Stations v.v. met ingang van
1 maart 1928 voor de tijd van 6 ja
ren op te dragen aan de heer van
Ham alhier tegen een vergoeding
van 79.250,per jaar, onder bepa
ling van genoemd bedrag als gevolg
van loon- en prijsmutaties uitslui
tend zal plaats hebben op grond van
e enbindend advies, uit te brengen
door een commissie bestaande uit
drie leden, waarvan één lid zal wor
den benoemd door de gemeente, één
lid door de exploitant en één lid
door de Rijksverkeersinspectie te
Maastricht.
WASSERIJ DE PEELPAREL - VENRAY TELEFOON 1586-2300 KEMPWEG 23a - 24