Winkelvoorziening in Venray
N.S. steken gunstig af bij andere
europese spoorwegen
FEEST IN 00STRUM
TREFFER-aanbieding
voor opruiming
belastingverlaging
*Ztp$ara$e
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
GEBLOKKEERDE
VRIJDAG 19 JANUARI 1968 No. 3
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL Z- (buitan V.nroy Z25)
Geen of onvoldoende synchronisa
tie tussen realisering van winkel
centra en woongebieden, onjuiste
planning ten aanzien van de plaats
en het distributie-aparaat of ten
aanzien van de omvang van het win
kelcentrum, overplanning in de tijd,
onjuiste planning uit prestige-over-
wegingen, onvoldoende samenwer
king en overleg, gebrek aan capaci
teit, durf en aanpassingsvermogen
bij de ondernemer en kostenmoei-
lijkheden. Dit zijn volgens het Eco
nomisch Instituut voor het Midden
en Kleinbedrijf (E.I.M.) de oorzaken,
dat in 456 nieuwe winkelcentra in
Nederland, 3,5 pet. van het aantal
bedrijfspanden leeg staat (althans in
het najaar van 1967 leeg stond) en
3,3 pet. een andere bestemming
heeft gekregen dan waarvoor ze ge
bouwd zijn.
Het euvel van leegstaande panden
doet zich het meest voor in centra
met 15 winkels of minder, zo con
stateert het E.I.M. in een rapport
naar aanleiding van een in novem
ber afgesloten sociaal-wetenschap
pelijk onderzoek, waarbij ook de
achtergronden van het verschijnsel
werden doorgelicht.
VENRAY
Een en ander mag dan niet ver
ontrustend zijn, het is zelfs de bui
tenstaander duidelijk, dat in deze
percentages een hoop verdriet en el
lende schuil gaat. Want ze beteke
nen dat of de mensen, die vol moed
met hun nieuwe winkel in zo'n
centrum begonnen zijn, het niet bol
heben kunnen werken of het bete
kent dat de kosten zo hoog zijn van
aankoop of huur dat geen zelfstan
dig ondernemer er „aan" gaat. En
dus ligt het kapitaal renteloos.
Onwillekeurig vraagt men zich
dan af of de plannen, die Venray
heeft t.a.v. de stichting van een win
kelcentrum in plan Veltum niet
aan een van de hierboven genoem
de kwalen lijden.
WINKELCENTRUM VELTUM
Voorlopig weten we van het ge
plande winkelcentrum niets af, dan
wat Venrays gemeentebestuur bij de
begroting 1968 hierover bekend gaf.
En dat was vrij weinig. Indertijd
heeft men in dit plan een zgn. groe
ne hart willen maken, een soort
park dus, aan de rand waarvan dan
een soort winkelgalerij zou komen.
Ged. Staten echter hebben nog al
moeite gehad met dat groene hart
in verband met het feit dat zulks
alleen maar kostenverhogend voor
het gehele plan werkt en hebben dat
gedeelte derhalve nog niet goedge
keurd. De toelichting in Veltum is,
in verband met de herziening van
het door Ged. Staten niet goedge
keurde gedeelte van bedoeld be
stemmingsplan, door de stedebouw-
kundige ir. Margry een aantal va
rianten voor een_ nieuwe opzet ge
maakt. Volgens die opzet is het win
kelcentrum gesplitst in twee bouw
blokken, waardoor een passage ont
staat. Hiermede is de Provinciale
Planologische Dienst akkoord. Het
ligt in de bedoeling, aldus B. en W.,
dat de winkels tegelijk met de daar
aan verbonden woonblokken worden
gerealiseerd. Besprekingen daarover
worden thans gevoerd
WINKELVOORZIENING
B. en W., die anders nog al uit
voerig op verschillende onderwerpen
bij de begroting ingaat, is o.i. hier
nogal op de vlakte gebleven.
Een van de redenen is waarschijn
lijk dat zij toen wachtende was op
een advies-rapport inzake de win
kelvoorziening in Venray, dat zij
van de Stichting Centraal Instituut
voor het Midden- en Kleinbedrijf
gevraagd heeft. Dat rapport is er in
tussen, maar is nog altijd geheim.
B. en W. zeggen er zelf van dat dit
rapport naast algemene gegevens
met betrekking tot de huidige win
kelvoorziening in Venray, ook nog
een specifiek advies zal inhouden
over de uitbreiding van het winkel
apparaat, de reconstructie en de uit
breiding van het hoofdcentrum, de
verkeers- en parkeervoorzieningen
in het hoofdcentrum en suggesties
over de realisatie van de winkel
voorzieningen, ook in de nieuwe
woonwijken.
Een hele hap dus, die waarschijn
lijk nog wel enige studie vragen zal
en waarbij de Rijksmiddenstands-
consulent en de Midenstandsbond
ook nog wel wat te adviseren zullen
hebben
Maar intussen wordt in het rap
port van het Economisch Technolo
gisch Instituut Limburg dat Venray
als sociaal-economisch en maat
schappelijk centrum onder de loupe
genomen heeft, reeds duidelijk ge
steld, dat wil Venray uitgroeien tot
zulk een centrum het dienstig en
noodzakelijk zal zijn, dat het be
staande winkelcentrum vernieuwd
en uitgebreid zal moeten worden. Dit
zal niet alleen moeten gebeuren door
de vestiging van nieuwe bedrijven,
maar ook door vergroting van be
staande, door verdergaande speciali
satie (eventueel met splitsing), door
vergroting van het assortiment en
door het gaan voeren van artikelen
van betere kwaliteit. Dit rapport
heeft dus kennelijk het nieuwe cen
trumplan op het oog, waar naast
winkel vestigingen in de Schoolstraat
ook gedacht wordt aan nieuwe mo
gelij kheden in de winkelstraat, die
eerlang zal komen tussen de School
straat en de Deken Thielenstraat in,
een nieuwe verbinding tussen de
Hoenderstraat en de Jan Hensen-
straat. Al staat het er niet met even
veel woorden in, in de verschillen
de woonwijken van Venray, ver
wacht dit rapport kennelijk alleen
winkels, die voor de directe dage
lijkse behoeften (kruidenierswaren)
noodzakelijk zijn. De andere winkels
ziet dit rapport kennelijk liever ge
groepeerd bij het bestaande winkel
centrum. Wat heeft dan een winkel
centrum in Veltum voor zin?
VEEL PLANNEN
We hebben met bovenstaande al
leen nog maar aan willen tonen, dat
de winkelvoorziening van Venray
nu en in de toekomst wel degelijk
onderwerp van studie uitmaakt bij
het Venrayse gemeentebestuur.
De stedebouwkundige is er mee
bezig, het ETIL, de Stichting Cen
traal Instituut voor Midden- en
Kleinbedrijf, de Rijksmiddenstands-
consulent, de Middenstandsbond, de
Provinciale Planologische Dienst en
wat het resultaat zal zijn, moeten
we voorlopig nog even afwachten.
Alleen kan misschien een rapport
als dat van het E.I.M., waar we dit
artikel mee begonnen, aantonen, dat
le harde praktijk soms anders uit
valt als de meest schone rapporten.
En daarnaast willen we nog op
iets anders wijzen. Het zal wellicht
moeilijk zijn om de bestaande be
drijven in Venray enigermate in dit
onderzoek te betrekken, in die zin,
dat men niet het gevoel heeft: er
wordt veel over ons gepraat, maar
wel zonder ons
Deels is dit de schuld van de be
staande organisaties, als bijv. de
plaatselijke middenstand, die aan
deze problemen wel zeer weinig aan
dacht besteedt, maar van de andere
kant geloven wij dat een duidelijke
uiteenzetting van de standpunten en
overleg hierover van de kant van
het gemeentebestuur voordat een
en ander definitief wordt vastge
steld alleen maar verhelderend
kan werken
NEDERLANDSE ZITPLAATS WORDT MEER VERKOCHT DAN IN HET BUITENLAND
De Nederlandse Spoorwegen hebben de laatste jaren aanzienlijke
verliezen geleden. Noch de tariefsverhogingen, noch de personeels
stop hebben dit kunnen voorkomen. Het schijnt zelfs zo, dat de
N.S. in de naaste toekomst haar personeelsbestand zullen moeten
inkrimpen.
Hoewel de groei van het gemotoriseerd verkeer de behoefte aan
treinvervoer doet afnemen, is het bezettingspercentage van de
Nederlandse treinen aanzienlijk hoger dan in de meeste andere
Europese landen. Alleen Denemarken heeft op dit punt een gerin
ge voorsprong op ons. Wat het goederenvervoer per trein betreft:
alleen in Noorwegen en Zwitserland ligt dit hoger dan bij ons.
ONDANKS REDELIJKE
BEDRIJFSVOERING
GROTE VERLIEZEN
De N.S. hebben ook in een tijd,
dat de auto nog een zeldzame luxe
was, niet met grote winsten i
werkt. In 1942 begon een reeks van
jaren, waarin de N.S. hun exploita
tierekeningen met bescheiden wins
ten afsloten. Terwijl de zustermaat
schappijen in andere Europese lan
den per traditie verlies bleven lij
den, leek de trein hier zichzelf te
kunnen bedruipen.
Deze periode is voorbij. Ultimo
1966 werd het in vier jaar tot 47
miljoen geaccumuleerd verlies over
gebracht naar de nieuwe rekening
en het verlies over dat nieuwe reke
ningsjaar wordt op niet minder dan
140 miljoen geschat!
Hoe liggen onze spoorwegtechni-
sche prestaties in verhouding tol
die van andere maatschappijen?
NEDERLAND AAN KOP
De produktie van het spoorweg
bedrijf laat zich uitdrukken in trein-
kilometers, reizigerskilometers ex
tonkilometers, zijnde het respectie
velijk door treinen, door reizigers en
door tonnen vrachtgoed afgelegde
traject.
Met 2800 treinreizigers per perso
neelslid liggen de N.S. vooraan. Zwe
den en Zwitserland volgen met resp.
2400 en 2300. Landen als Oostenrijk
en West-Duitsland brengen het
slechts tot 1100 en 1300 treinkilome-
ters per personeelslid. Bij de reizi
gers kilometerproduktie gaan de
Nederlandse Spoorwegen eveneens
fraai aan de kop en alleen Zwitser
land komt wat dat betreft in de
buurt van Nederland.
Bij de tonkilometers zit Nederland
in de middengroep: Hier voeren
Zweden en Frankrijk de kop aan.
Dat ons spoorbedrijf hier slechts 'n
„middenmootplaats" inneemt is te
wijten aan het feit, dat in ons land
het treinvervoer voor massagoederen
een geduchte konkurrent heeft ge
kregen in de waterwegen.
RENDEMENT
De mate waarin van de spoorwe
gen gebruik wordt gemaakt, is een
aanwijzing voor het-rendement van
het daarin vastgelegde kapitaal. Als
vergelijkingseenheid dient de trein-
kilometer per kilometer baanvak,
dat is het aantal treinen dat per jaar
gemiddeld over elke kilometer van
het spoorwegnet rijdt.
Nederland neemt met 24.000 trein-
kilometers een goede tweede plaats
in na Zwitserland (28.000); de overi
ge landen blijven beneden de 20.000
treinkilometers.
Wat het aantal treinen per baan-
vaak per dag betreft: dat bedraagt
77 treinen voor Zwitserland, 66 voor
Nederland en voor de overige lan
den minder dan 50 baanvakkilome
ters per dag. Van het Nederlandse
net (totaal 3200 km) is 700 km niet
in gebruik voor de reizigersdienst.
Maar dit verschijnsel treedt in andf j
re landen al evenzeer op.
MAXIMALE INZET
Belangrijk is ook de gebruiks-
intensiteit van het rollend materieel.
Er wordt pas dan op deskundige ma
nier „treintje gespeeld", wanneer er
sprake is van een maximale inzet
van de produktiemiddelen. Wanneer
elektrische treinstellen, locomotie
ven, wagens en rijtuigen een groot
deel van de dag buiten werking zijn,
dan is van zo'n „maximale inzet"
geen sprake.
De N.S. behoeven zich wat dat be
treft gelukkig niet te schamen. Met
de dagprestaties van elektrische
treinstellen, elektrische locomotieven
en de getrokken personenrijtuigen
neemt Nederland een duidelijke eer
ste plaats in. Met de diesel-elektri
sche treinstellen overtreft alleen De
nemarken ons, maar blijven de an
dere landen ver bij ons achter. Bij
de goederenwagens moeten wij al
leen Zweden en Noorwegen voor la
ten gaan..
Deze hoge kilometerprestaties van
het materiaal moeten uiteraard ge
paard gaan met een behoorlijke ver
koop van de aangeboden zitplaatsen
en laadruimte.
Uit de statistieken blijkt het be
zettingspercentage van de Neder
landse treinen na Denemarken het
hoogst in de reeks te zijn. En dat
resultaat wordt bereikt door het
veelvuldig aanbieden van dezelfde
stoel.
Een zitplaats wordt hier 2 tot 2Vs
maal zoveel verkocht als die van
vrijwel al de anderen van het tien
tal landen!
Het bezettingspercentage van onze
reizigerstreinen is 44. Dat van Dene
marken 47. Maar België (30), West-
Duitsland (27) en Frankrijk (31) lig
gen wat dit betreft ver bij ons ach
ter.
Al met al mag worden geconsta
teerd dat de Nederlandse Spoorwe
gen er in vergelijking met haar
Europese zustermaatschappijen
goed en in vele gevallen zelfs zéér
goed uitkomen.
VERKEERDE INDRUK
Dat mag best eens in het licht
worden gesteld. Want in brede krin
gen heei-st ten onrechte de indruk
dat er bij ons spoorwegbedrijf in
efficiënt wordt gewerkt en dat zou
dan de grote verliezen van de laat
ste jaren moeten verklaren. De sta
tistieken tonen aan, dat de N.S. de
ze veelal negatieve kritiek niet ver
dienen.
Anderzijds zal men zich in Utrechts
hoofdgebouwen door de gunstige
statistieken geen zand in de ogen
moeten laten strooien. Terecht mag
gezegd worden, dat de gunstige cij
fers geen bewijs vormen voor de
onverbeterbaarheid van de aktuele
bedrijfsvoering. „Wel kunnen deze
cijfers aanleiding zijn voor al te gre
tige en gerede kritici om zich af te
vragen of elke spoorman inderdaad
zoveel dommer zou zijn dan zij."
Bij gelegenheid van het gouden
bestaansfeest van de Oostrumse har
monie Sub Matris Tutela zal zater
dag een
FEESTCONCERT
gegeven worden in het parochiehuis
van Oostrum.
De fanfare St. Caecilia uit Horst-
America o.l.v. de heer L. Adams
in 1966 landskampioen in de ere-
afdeling zal dit concert verzorgen
dat 9 nummers bestaat en werken
bevat van Meindert Boekei, Otto
Ketting, Tschaikowski e.a.
Een concert dat de inwoners van
Oostrum gratis wordt aangeboden.
Men wordt er op attent gemaakt dat
klokslag 8 uur begonnen wordt.
DE OFFICIËLE HERDENKING
van het gouden jubileum is a.s. zon
dag en wordt begonnen met een
plechtige Eucharistieviering in Oos-
trums kerk (10 uur), waarbij de ju
bilerende harmonie voor de muzika
le begeleiding zorgt.
Na de Eucharistieviering is er tot
half twee een officiële receptie in
het parochiehuis van bestuur, direk-
teur en leden van Sub Matris Tute
la.
CONCERT EN
TONEELUITVOERING
Juist als 50 jaren geleden zal op
zondag- en maandag dan de harmo
nie zelf een concert gaan verzorgen
dat opent met dezelfde mars „Le
drapeau de Beets", waarmede in 1919
de Oostrumse fanfare voor het eerst
in een concert optrad. Verder wor
den de concoursnummers gebracht
van het afgelopen jaar en een vas-
tenavondmuziek van Blankenburg.
De Vlasbloem, Oostrums Toneel
vereniging en nauw verwant aan de
gouden jubilaris, voert dan op het
bekende toneelspel „lm Weissen
Rössl".
Ook hier wordt telkens precies op
tijd begonnen, namelijk 's avonds
om 8 uur.
Tenslotte is er maandag om 3 uur
's middags nog een toneelvoorstel
ling voor de kinderen van de lagere
school.
R IJ B E W I J S
DAF KOPEN I
IN LAKENS EN SLOPEN 2.75 VOORDEEL!
KOOPJES KORTING VERLAAGDE PRIJZEN
textiel - meubelen - Langstraat 49 - telef. 04780-1281
Nederland is het Europese land
met de hoogste belastingen, mis
schien zelfs wel van de gehele we
reld. Daar is bepaald geen enkele
Nederlander trots op. Integendeel,
we mopperen natuurlijk over het
grote deel van het inkomen dat we
moeten afstaan aan belastingen en
premies voor sociale wetten. En
het wordt niet minder doch steeds
meer en het gaat bovendien nog ge
paard met stijgende prijzen voor al
les en nog wat, de inflatie gaat
voort.
Het begrip „welvaart" krijgt in
deze ontwikkeling iets abstracts. In
algemene zin schijnt het er te zijn,
de conjunctuur lijkt weer wat te
verbeteren, voor de meesten is er
nog werk en dus behoorlijke ver
dienste, maar individueel is er van
een toenemende welvaart nauwelijks
meer sprake. En dat gevoel ontstaat
zeker wel het meest bij de z.g. mid
denklasse, tussen tien en twintig
duizend gulden inkomen, voor welke
de belastingdruk en de premie
aftrek het sterkst spreekt en die on
danks herzieningen nog altijd rela
tief te zwaar zijn belast.
We leven in een tijd die, door de
moderne ontwikkeling, enorme in
vesteringen eist, zowel in de over-
heids- als in de particuliere sector.
Deze generatie moet zich inspannen
om het ook volgende generaties weer
mogelijk te maken werk te vinden
en op een behoorlijk peil te kunnen
leven.
Al dat te investeren kapitaal moe
ten we echter met elkaar eerst ver
dienen. We moeten in staat zijn van
onze inkomsten te sparen, opdat die
besparingen kunnen worden uitge
leend voor investeringen en zo hun
voldoende rente gaan opleveren.
Daarnaast dienen we de overheid
ook van steeds meer geld te voor
zien, om het haar mogelijk te maken
de groeiende taken, die zij in het al
gemeen belang dient te verrichten,
zo goed mogelijk te kunnen uitvoe
ren. Want zodra de regering of een
gemeentebestur die nodig geachte
voorzieningen wil afremmen, zijn er
groepen die moord en brand
schreeuwen over de kortzichtigheid
van die overheid. Toch dringt wel
het besef door, dat de belasting- en
premiedruk hier langzamerhand te
hoog wordt en daar iets aan gedaan
moet worden.
Drs. De Pous, voorzitter van de
Sociaal Economische Raad is nu met
het idee gekomen van een belasting
verlaging, die geblokkeerd wordt in
spaargeld. Een vrij fikse belasting
verlaging, die in totaal zo ongeveer
1250 a 1550 miljoen zou betekenen.
Door de blokkering ervan wordt dan
voorkomen ,dat deze verlaging in de
consumptieve sfeer komt, zodat de
inflatie er door zou worden bevor
derd. In plaats dat men het geld in
handen krijgt ontvangt men een be-
lastingspaarbrief, waarover rente
wordt vergoed.
Men zou, volgens de gedachte van
drs. De Pous, deze spaarbrieven ook
na enige tijd kunnen verkopen, naar
gelang de koers die zo'n spaarbrief
dan heeft. Dat zal echter zeker lang
niet iedereen doen, omdat het toch
een behoorlijke rentegevende en vei
lige belegging is, zodat de voorzit
ter van de S.E.R. er toch een op
voering der besparingen van ver
wacht met 400 a 500 miljoen.
Het is een gedachte, die zeker de
moeite van verdere bestudering en
uitwerking waard is. Men geeft de
burger er toch het gevoel mee, dat
er althans iets gedaan is aan zijn
hoge afdracht voor de staat, terwijl
er toch ook meer geld beschikbaar
komt voor investeringen en de ren
testandaard niet nog meer oploopt.
Dat kan onze economische kracht
zeker ten goede komen.
Nu is het zeker wel zo, dat het
Nederlandse volk weinig voelt voor
al wat gedwongen is. Komen er die
belastingspaarbrieverï, dan zal een
deel zeker zo gauw mogelijk tot ver
zilvering wilen overgaan. Maar een
ander deel zal waarschijnlijk juist
wel belangstelling hebben voor die,
wat men kan noemen, staatsobliga
ties, omdat ze er met hun min of
meer beperkte middelen een veilige
belegging in zien.
Het minst aantrekkelijk zullen de
spaarbrieven zijn voor de nog onge-
huwden en voor de bejaarden. In
elk geval lijkt een tijdelijk geblok
keerde belastingverlaging gemakke
lijker aanvaardbaar dan een geblok
keerde loonsverhoging, waarbij be
lastingen en andere lasten stilaan
hoger worden.
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
ZONDAGSDIENST HUISARTSEN
van zaterdagmiddag 12 uur
tot zondagnacht 2 uur
DR. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Telefoon 1335
Uitsluitend voor spoedgevallen!
ZONDAGDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
KAPELAAN J. DRIESSEN
Dr. Poelsstraat 2 Tel. 2385
De zondagsdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZONDAGDIENST GROENE KRUIS
ZR. TACKEN
Tel. 04709-1414 of 04780-1269
GROENE KRUIS
ZUIGELINGENBUREAU
kerkdorpen van 23 uur
Maandag: Oostrum, Leunen, Heide,
Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray,
Merselo, Smakt.
Uitleen uitsluitend tussen 2-2.30 uur.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2116
ZONDAGDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Kruüsen-Meesters
Julianasingel 41-43 - Venray
Tel. 1061 (04780 b.g.g. 1152
MONTEUR KREEG GLOEIENDE
SPLINTER IN ZIJN OOG
De 23-jarige G. L., monteur in een
Venrays garagebedrijf kreeg met
lassen een wegspringend stuk
gloeiend ijzer van 1 cm. lengte
in zijn oog. De monteur is overge
bracht naar het Radboudziekenhuis
te Nijmegen.