Winkelvoorziening in Venray N.S. steken gunstig af bij andere europese spoorwegen FEEST IN 00STRUM TREFFER-aanbieding voor opruiming belastingverlaging *Ztp$ara$e WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN GEBLOKKEERDE VRIJDAG 19 JANUARI 1968 No. 3 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL Z- (buitan V.nroy Z25) Geen of onvoldoende synchronisa tie tussen realisering van winkel centra en woongebieden, onjuiste planning ten aanzien van de plaats en het distributie-aparaat of ten aanzien van de omvang van het win kelcentrum, overplanning in de tijd, onjuiste planning uit prestige-over- wegingen, onvoldoende samenwer king en overleg, gebrek aan capaci teit, durf en aanpassingsvermogen bij de ondernemer en kostenmoei- lijkheden. Dit zijn volgens het Eco nomisch Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf (E.I.M.) de oorzaken, dat in 456 nieuwe winkelcentra in Nederland, 3,5 pet. van het aantal bedrijfspanden leeg staat (althans in het najaar van 1967 leeg stond) en 3,3 pet. een andere bestemming heeft gekregen dan waarvoor ze ge bouwd zijn. Het euvel van leegstaande panden doet zich het meest voor in centra met 15 winkels of minder, zo con stateert het E.I.M. in een rapport naar aanleiding van een in novem ber afgesloten sociaal-wetenschap pelijk onderzoek, waarbij ook de achtergronden van het verschijnsel werden doorgelicht. VENRAY Een en ander mag dan niet ver ontrustend zijn, het is zelfs de bui tenstaander duidelijk, dat in deze percentages een hoop verdriet en el lende schuil gaat. Want ze beteke nen dat of de mensen, die vol moed met hun nieuwe winkel in zo'n centrum begonnen zijn, het niet bol heben kunnen werken of het bete kent dat de kosten zo hoog zijn van aankoop of huur dat geen zelfstan dig ondernemer er „aan" gaat. En dus ligt het kapitaal renteloos. Onwillekeurig vraagt men zich dan af of de plannen, die Venray heeft t.a.v. de stichting van een win kelcentrum in plan Veltum niet aan een van de hierboven genoem de kwalen lijden. WINKELCENTRUM VELTUM Voorlopig weten we van het ge plande winkelcentrum niets af, dan wat Venrays gemeentebestuur bij de begroting 1968 hierover bekend gaf. En dat was vrij weinig. Indertijd heeft men in dit plan een zgn. groe ne hart willen maken, een soort park dus, aan de rand waarvan dan een soort winkelgalerij zou komen. Ged. Staten echter hebben nog al moeite gehad met dat groene hart in verband met het feit dat zulks alleen maar kostenverhogend voor het gehele plan werkt en hebben dat gedeelte derhalve nog niet goedge keurd. De toelichting in Veltum is, in verband met de herziening van het door Ged. Staten niet goedge keurde gedeelte van bedoeld be stemmingsplan, door de stedebouw- kundige ir. Margry een aantal va rianten voor een_ nieuwe opzet ge maakt. Volgens die opzet is het win kelcentrum gesplitst in twee bouw blokken, waardoor een passage ont staat. Hiermede is de Provinciale Planologische Dienst akkoord. Het ligt in de bedoeling, aldus B. en W., dat de winkels tegelijk met de daar aan verbonden woonblokken worden gerealiseerd. Besprekingen daarover worden thans gevoerd WINKELVOORZIENING B. en W., die anders nog al uit voerig op verschillende onderwerpen bij de begroting ingaat, is o.i. hier nogal op de vlakte gebleven. Een van de redenen is waarschijn lijk dat zij toen wachtende was op een advies-rapport inzake de win kelvoorziening in Venray, dat zij van de Stichting Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf gevraagd heeft. Dat rapport is er in tussen, maar is nog altijd geheim. B. en W. zeggen er zelf van dat dit rapport naast algemene gegevens met betrekking tot de huidige win kelvoorziening in Venray, ook nog een specifiek advies zal inhouden over de uitbreiding van het winkel apparaat, de reconstructie en de uit breiding van het hoofdcentrum, de verkeers- en parkeervoorzieningen in het hoofdcentrum en suggesties over de realisatie van de winkel voorzieningen, ook in de nieuwe woonwijken. Een hele hap dus, die waarschijn lijk nog wel enige studie vragen zal en waarbij de Rijksmiddenstands- consulent en de Midenstandsbond ook nog wel wat te adviseren zullen hebben Maar intussen wordt in het rap port van het Economisch Technolo gisch Instituut Limburg dat Venray als sociaal-economisch en maat schappelijk centrum onder de loupe genomen heeft, reeds duidelijk ge steld, dat wil Venray uitgroeien tot zulk een centrum het dienstig en noodzakelijk zal zijn, dat het be staande winkelcentrum vernieuwd en uitgebreid zal moeten worden. Dit zal niet alleen moeten gebeuren door de vestiging van nieuwe bedrijven, maar ook door vergroting van be staande, door verdergaande speciali satie (eventueel met splitsing), door vergroting van het assortiment en door het gaan voeren van artikelen van betere kwaliteit. Dit rapport heeft dus kennelijk het nieuwe cen trumplan op het oog, waar naast winkel vestigingen in de Schoolstraat ook gedacht wordt aan nieuwe mo gelij kheden in de winkelstraat, die eerlang zal komen tussen de School straat en de Deken Thielenstraat in, een nieuwe verbinding tussen de Hoenderstraat en de Jan Hensen- straat. Al staat het er niet met even veel woorden in, in de verschillen de woonwijken van Venray, ver wacht dit rapport kennelijk alleen winkels, die voor de directe dage lijkse behoeften (kruidenierswaren) noodzakelijk zijn. De andere winkels ziet dit rapport kennelijk liever ge groepeerd bij het bestaande winkel centrum. Wat heeft dan een winkel centrum in Veltum voor zin? VEEL PLANNEN We hebben met bovenstaande al leen nog maar aan willen tonen, dat de winkelvoorziening van Venray nu en in de toekomst wel degelijk onderwerp van studie uitmaakt bij het Venrayse gemeentebestuur. De stedebouwkundige is er mee bezig, het ETIL, de Stichting Cen traal Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf, de Rijksmiddenstands- consulent, de Middenstandsbond, de Provinciale Planologische Dienst en wat het resultaat zal zijn, moeten we voorlopig nog even afwachten. Alleen kan misschien een rapport als dat van het E.I.M., waar we dit artikel mee begonnen, aantonen, dat le harde praktijk soms anders uit valt als de meest schone rapporten. En daarnaast willen we nog op iets anders wijzen. Het zal wellicht moeilijk zijn om de bestaande be drijven in Venray enigermate in dit onderzoek te betrekken, in die zin, dat men niet het gevoel heeft: er wordt veel over ons gepraat, maar wel zonder ons Deels is dit de schuld van de be staande organisaties, als bijv. de plaatselijke middenstand, die aan deze problemen wel zeer weinig aan dacht besteedt, maar van de andere kant geloven wij dat een duidelijke uiteenzetting van de standpunten en overleg hierover van de kant van het gemeentebestuur voordat een en ander definitief wordt vastge steld alleen maar verhelderend kan werken NEDERLANDSE ZITPLAATS WORDT MEER VERKOCHT DAN IN HET BUITENLAND De Nederlandse Spoorwegen hebben de laatste jaren aanzienlijke verliezen geleden. Noch de tariefsverhogingen, noch de personeels stop hebben dit kunnen voorkomen. Het schijnt zelfs zo, dat de N.S. in de naaste toekomst haar personeelsbestand zullen moeten inkrimpen. Hoewel de groei van het gemotoriseerd verkeer de behoefte aan treinvervoer doet afnemen, is het bezettingspercentage van de Nederlandse treinen aanzienlijk hoger dan in de meeste andere Europese landen. Alleen Denemarken heeft op dit punt een gerin ge voorsprong op ons. Wat het goederenvervoer per trein betreft: alleen in Noorwegen en Zwitserland ligt dit hoger dan bij ons. ONDANKS REDELIJKE BEDRIJFSVOERING GROTE VERLIEZEN De N.S. hebben ook in een tijd, dat de auto nog een zeldzame luxe was, niet met grote winsten i werkt. In 1942 begon een reeks van jaren, waarin de N.S. hun exploita tierekeningen met bescheiden wins ten afsloten. Terwijl de zustermaat schappijen in andere Europese lan den per traditie verlies bleven lij den, leek de trein hier zichzelf te kunnen bedruipen. Deze periode is voorbij. Ultimo 1966 werd het in vier jaar tot 47 miljoen geaccumuleerd verlies over gebracht naar de nieuwe rekening en het verlies over dat nieuwe reke ningsjaar wordt op niet minder dan 140 miljoen geschat! Hoe liggen onze spoorwegtechni- sche prestaties in verhouding tol die van andere maatschappijen? NEDERLAND AAN KOP De produktie van het spoorweg bedrijf laat zich uitdrukken in trein- kilometers, reizigerskilometers ex tonkilometers, zijnde het respectie velijk door treinen, door reizigers en door tonnen vrachtgoed afgelegde traject. Met 2800 treinreizigers per perso neelslid liggen de N.S. vooraan. Zwe den en Zwitserland volgen met resp. 2400 en 2300. Landen als Oostenrijk en West-Duitsland brengen het slechts tot 1100 en 1300 treinkilome- ters per personeelslid. Bij de reizi gers kilometerproduktie gaan de Nederlandse Spoorwegen eveneens fraai aan de kop en alleen Zwitser land komt wat dat betreft in de buurt van Nederland. Bij de tonkilometers zit Nederland in de middengroep: Hier voeren Zweden en Frankrijk de kop aan. Dat ons spoorbedrijf hier slechts 'n „middenmootplaats" inneemt is te wijten aan het feit, dat in ons land het treinvervoer voor massagoederen een geduchte konkurrent heeft ge kregen in de waterwegen. RENDEMENT De mate waarin van de spoorwe gen gebruik wordt gemaakt, is een aanwijzing voor het-rendement van het daarin vastgelegde kapitaal. Als vergelijkingseenheid dient de trein- kilometer per kilometer baanvak, dat is het aantal treinen dat per jaar gemiddeld over elke kilometer van het spoorwegnet rijdt. Nederland neemt met 24.000 trein- kilometers een goede tweede plaats in na Zwitserland (28.000); de overi ge landen blijven beneden de 20.000 treinkilometers. Wat het aantal treinen per baan- vaak per dag betreft: dat bedraagt 77 treinen voor Zwitserland, 66 voor Nederland en voor de overige lan den minder dan 50 baanvakkilome ters per dag. Van het Nederlandse net (totaal 3200 km) is 700 km niet in gebruik voor de reizigersdienst. Maar dit verschijnsel treedt in andf j re landen al evenzeer op. MAXIMALE INZET Belangrijk is ook de gebruiks- intensiteit van het rollend materieel. Er wordt pas dan op deskundige ma nier „treintje gespeeld", wanneer er sprake is van een maximale inzet van de produktiemiddelen. Wanneer elektrische treinstellen, locomotie ven, wagens en rijtuigen een groot deel van de dag buiten werking zijn, dan is van zo'n „maximale inzet" geen sprake. De N.S. behoeven zich wat dat be treft gelukkig niet te schamen. Met de dagprestaties van elektrische treinstellen, elektrische locomotieven en de getrokken personenrijtuigen neemt Nederland een duidelijke eer ste plaats in. Met de diesel-elektri sche treinstellen overtreft alleen De nemarken ons, maar blijven de an dere landen ver bij ons achter. Bij de goederenwagens moeten wij al leen Zweden en Noorwegen voor la ten gaan.. Deze hoge kilometerprestaties van het materiaal moeten uiteraard ge paard gaan met een behoorlijke ver koop van de aangeboden zitplaatsen en laadruimte. Uit de statistieken blijkt het be zettingspercentage van de Neder landse treinen na Denemarken het hoogst in de reeks te zijn. En dat resultaat wordt bereikt door het veelvuldig aanbieden van dezelfde stoel. Een zitplaats wordt hier 2 tot 2Vs maal zoveel verkocht als die van vrijwel al de anderen van het tien tal landen! Het bezettingspercentage van onze reizigerstreinen is 44. Dat van Dene marken 47. Maar België (30), West- Duitsland (27) en Frankrijk (31) lig gen wat dit betreft ver bij ons ach ter. Al met al mag worden geconsta teerd dat de Nederlandse Spoorwe gen er in vergelijking met haar Europese zustermaatschappijen goed en in vele gevallen zelfs zéér goed uitkomen. VERKEERDE INDRUK Dat mag best eens in het licht worden gesteld. Want in brede krin gen heei-st ten onrechte de indruk dat er bij ons spoorwegbedrijf in efficiënt wordt gewerkt en dat zou dan de grote verliezen van de laat ste jaren moeten verklaren. De sta tistieken tonen aan, dat de N.S. de ze veelal negatieve kritiek niet ver dienen. Anderzijds zal men zich in Utrechts hoofdgebouwen door de gunstige statistieken geen zand in de ogen moeten laten strooien. Terecht mag gezegd worden, dat de gunstige cij fers geen bewijs vormen voor de onverbeterbaarheid van de aktuele bedrijfsvoering. „Wel kunnen deze cijfers aanleiding zijn voor al te gre tige en gerede kritici om zich af te vragen of elke spoorman inderdaad zoveel dommer zou zijn dan zij." Bij gelegenheid van het gouden bestaansfeest van de Oostrumse har monie Sub Matris Tutela zal zater dag een FEESTCONCERT gegeven worden in het parochiehuis van Oostrum. De fanfare St. Caecilia uit Horst- America o.l.v. de heer L. Adams in 1966 landskampioen in de ere- afdeling zal dit concert verzorgen dat 9 nummers bestaat en werken bevat van Meindert Boekei, Otto Ketting, Tschaikowski e.a. Een concert dat de inwoners van Oostrum gratis wordt aangeboden. Men wordt er op attent gemaakt dat klokslag 8 uur begonnen wordt. DE OFFICIËLE HERDENKING van het gouden jubileum is a.s. zon dag en wordt begonnen met een plechtige Eucharistieviering in Oos- trums kerk (10 uur), waarbij de ju bilerende harmonie voor de muzika le begeleiding zorgt. Na de Eucharistieviering is er tot half twee een officiële receptie in het parochiehuis van bestuur, direk- teur en leden van Sub Matris Tute la. CONCERT EN TONEELUITVOERING Juist als 50 jaren geleden zal op zondag- en maandag dan de harmo nie zelf een concert gaan verzorgen dat opent met dezelfde mars „Le drapeau de Beets", waarmede in 1919 de Oostrumse fanfare voor het eerst in een concert optrad. Verder wor den de concoursnummers gebracht van het afgelopen jaar en een vas- tenavondmuziek van Blankenburg. De Vlasbloem, Oostrums Toneel vereniging en nauw verwant aan de gouden jubilaris, voert dan op het bekende toneelspel „lm Weissen Rössl". Ook hier wordt telkens precies op tijd begonnen, namelijk 's avonds om 8 uur. Tenslotte is er maandag om 3 uur 's middags nog een toneelvoorstel ling voor de kinderen van de lagere school. R IJ B E W I J S DAF KOPEN I IN LAKENS EN SLOPEN 2.75 VOORDEEL! KOOPJES KORTING VERLAAGDE PRIJZEN textiel - meubelen - Langstraat 49 - telef. 04780-1281 Nederland is het Europese land met de hoogste belastingen, mis schien zelfs wel van de gehele we reld. Daar is bepaald geen enkele Nederlander trots op. Integendeel, we mopperen natuurlijk over het grote deel van het inkomen dat we moeten afstaan aan belastingen en premies voor sociale wetten. En het wordt niet minder doch steeds meer en het gaat bovendien nog ge paard met stijgende prijzen voor al les en nog wat, de inflatie gaat voort. Het begrip „welvaart" krijgt in deze ontwikkeling iets abstracts. In algemene zin schijnt het er te zijn, de conjunctuur lijkt weer wat te verbeteren, voor de meesten is er nog werk en dus behoorlijke ver dienste, maar individueel is er van een toenemende welvaart nauwelijks meer sprake. En dat gevoel ontstaat zeker wel het meest bij de z.g. mid denklasse, tussen tien en twintig duizend gulden inkomen, voor welke de belastingdruk en de premie aftrek het sterkst spreekt en die on danks herzieningen nog altijd rela tief te zwaar zijn belast. We leven in een tijd die, door de moderne ontwikkeling, enorme in vesteringen eist, zowel in de over- heids- als in de particuliere sector. Deze generatie moet zich inspannen om het ook volgende generaties weer mogelijk te maken werk te vinden en op een behoorlijk peil te kunnen leven. Al dat te investeren kapitaal moe ten we echter met elkaar eerst ver dienen. We moeten in staat zijn van onze inkomsten te sparen, opdat die besparingen kunnen worden uitge leend voor investeringen en zo hun voldoende rente gaan opleveren. Daarnaast dienen we de overheid ook van steeds meer geld te voor zien, om het haar mogelijk te maken de groeiende taken, die zij in het al gemeen belang dient te verrichten, zo goed mogelijk te kunnen uitvoe ren. Want zodra de regering of een gemeentebestur die nodig geachte voorzieningen wil afremmen, zijn er groepen die moord en brand schreeuwen over de kortzichtigheid van die overheid. Toch dringt wel het besef door, dat de belasting- en premiedruk hier langzamerhand te hoog wordt en daar iets aan gedaan moet worden. Drs. De Pous, voorzitter van de Sociaal Economische Raad is nu met het idee gekomen van een belasting verlaging, die geblokkeerd wordt in spaargeld. Een vrij fikse belasting verlaging, die in totaal zo ongeveer 1250 a 1550 miljoen zou betekenen. Door de blokkering ervan wordt dan voorkomen ,dat deze verlaging in de consumptieve sfeer komt, zodat de inflatie er door zou worden bevor derd. In plaats dat men het geld in handen krijgt ontvangt men een be- lastingspaarbrief, waarover rente wordt vergoed. Men zou, volgens de gedachte van drs. De Pous, deze spaarbrieven ook na enige tijd kunnen verkopen, naar gelang de koers die zo'n spaarbrief dan heeft. Dat zal echter zeker lang niet iedereen doen, omdat het toch een behoorlijke rentegevende en vei lige belegging is, zodat de voorzit ter van de S.E.R. er toch een op voering der besparingen van ver wacht met 400 a 500 miljoen. Het is een gedachte, die zeker de moeite van verdere bestudering en uitwerking waard is. Men geeft de burger er toch het gevoel mee, dat er althans iets gedaan is aan zijn hoge afdracht voor de staat, terwijl er toch ook meer geld beschikbaar komt voor investeringen en de ren testandaard niet nog meer oploopt. Dat kan onze economische kracht zeker ten goede komen. Nu is het zeker wel zo, dat het Nederlandse volk weinig voelt voor al wat gedwongen is. Komen er die belastingspaarbrieverï, dan zal een deel zeker zo gauw mogelijk tot ver zilvering wilen overgaan. Maar een ander deel zal waarschijnlijk juist wel belangstelling hebben voor die, wat men kan noemen, staatsobliga ties, omdat ze er met hun min of meer beperkte middelen een veilige belegging in zien. Het minst aantrekkelijk zullen de spaarbrieven zijn voor de nog onge- huwden en voor de bejaarden. In elk geval lijkt een tijdelijk geblok keerde belastingverlaging gemakke lijker aanvaardbaar dan een geblok keerde loonsverhoging, waarbij be lastingen en andere lasten stilaan hoger worden. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING ZONDAGSDIENST HUISARTSEN van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. VERCAUTEREN Grotestraat 11 Telefoon 1335 Uitsluitend voor spoedgevallen! ZONDAGDIENST PAROCHIE GEESTELIJKEN VENRAY-KOM KAPELAAN J. DRIESSEN Dr. Poelsstraat 2 Tel. 2385 De zondagsdienst duurt van zon dagmorgen tot maandagmorgen 8 u. ZONDAGDIENST GROENE KRUIS ZR. TACKEN Tel. 04709-1414 of 04780-1269 GROENE KRUIS ZUIGELINGENBUREAU kerkdorpen van 23 uur Maandag: Oostrum, Leunen, Heide, Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray, Merselo, Smakt. Uitleen uitsluitend tussen 2-2.30 uur. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2116 ZONDAGDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw Kruüsen-Meesters Julianasingel 41-43 - Venray Tel. 1061 (04780 b.g.g. 1152 MONTEUR KREEG GLOEIENDE SPLINTER IN ZIJN OOG De 23-jarige G. L., monteur in een Venrays garagebedrijf kreeg met lassen een wegspringend stuk gloeiend ijzer van 1 cm. lengte in zijn oog. De monteur is overge bracht naar het Radboudziekenhuis te Nijmegen.

Peel en Maas | 1968 | | pagina 1