Openbare
veiligheid
Venrays land- en
tuinbouw in 1967
7,öfi$ara$e
pracht vuurwerk
WERKGELEGENHEID
WEEKBLAD VOOR VEN RAY EN OMSTREKEN
VRIJDAG 29 DECEMBER 1967 No. 52
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 2.- (buiten V.nroy 125)
ZIEKENVERVOER ONDER DE LOUPE
Over het algemeen verloopt de begrotingsbehandeling rustig en
kalm. Er is een zekere bereidheid van beide kanten elkaar het
leven niet te moeilik te maken en bovendien krijgen de vroede
vaderen iedere gewenste inlichting en uitvoerige voorlichting
over welk punt ze ook wensen. Myn liefje wat wil je dus meer?
Hoogstens wat meer openbaarheid, want by deze begrotingsbe
handeling bleek zo tussen neus en lippen door, dat men in de ver
slagen van de afdelingen niet precies alles, terugvindt wat by
voorafgaande punten besproken is. Men houdt sommige dingen
schijnbaar liever binnenshuis. En de vraag is of dat wys is.
Maar goed, laten we teruggaan
naar de voorbije begrotingsbehan
deling, waarbij een punt de vlam
men even knetterden en inderdaad
van vuurwerk gesproken kon wor
den.
BESCHERMING BEVOLKING
Dat was op het moment dat het
krediet voor Bescherming Bevol
king ter sprake kwam.
TIMMERMANS maakte toen de
opmerking dat hij in dit instituut en
het werk, dat ze doet, geen heil zag.
Hij stelde dat dit niets met politiek
te maken had, dat hij bovendien niet
technisch was, maar dat hij aan de
bewering van enkele professoren
geloof hechtte, die zeiden dat men
van twee kanten deze kant kan be
naderen. A. Er komt geen kernoor
log, doodgewoon, omdat alle partijen
niet durven atoomwapens en andere
kernwapens in de strijd te brengen,
door de reakties die dit van beide
kanten zal opwekken. B. Er komt
wel een kernoorlog, maar dan is wat
voor de bescherming van de bevol
king uitgetrokken wordt beslist te
laag en daardoor waardeloos. Waar
om kan men dit geld niet beter be
steden om bijv. het ziekenvervoer
in Venray op beter peil te brengen.
Hij wees op het voorbeeld van de
gemeenteraad van Koog aan de
Zaan, die resoluut gezegd heeft: de
B.B. krijgt van ons geen cent. En
waarom zo vroeg hij zich af, moet
per hoofd van de burgerij in Ven
ray 1.09 betaald worden voor de
diensten van de B.B., terwijl men in
Amsterdam per hoofd 46 centen
hiervoor uittrekt. We staan met deze
uitgave-post het hoogste in West-
Europa voor de civiele bescherming.
AKTIE WEKT REAKTIE
De VOORZITTER bleek bepaald
niet gelukkig te zijn met deze op
merkingen, temeer niet waar TIM
MERMANS in de besloten vergade
ringen hierover totaal niets gezegd
had.
TIMMERMANS repliceerde daar
op, dat het zijn goed recht was als
raadslid opmerkingen te maken,
wanneer hem goeddunkte, maar
kreeg prompt op zijn boterham, dat
ook een raadslid zich moet houden
aan spelregels, die men van te voren
heeft afgesproken en nog wel met
algemene stemmen.
De afspraak was, dat men in de
besloten vergaderingen op- en aan
merkingen kon maken zoveel als
men wilde, die dan door B. en W.
mondeling of schriftelijk beantwoord
zouden worden. Slechts deze beant
woording vormt dan in de openbare
vergadering de grondslag voor nieu
we discussies. Dat was de afspraak,
waaraan de spreker zich niet gehou
den had.
Desniettemin wilde de VOORZIT
TER toch stelling nemen tegen de
onverantwoordelijke en kwalijke
manier, waarop hier het instituut
van de B.B. en haar werkwijze werd
aangevallen. We kunen slechts ho
pen dat ze-nooit zal behoeven op te
treden, daar is iedereen het over
eens, maar als er iets gebeurt, dan
dient men gereed te zijn. Het is net
als met de brandweer. Men kan
slechts hopen dat ze nooit nodig is,
maar daarom pleit men nog niet om
ze maar af te schaffen.
De stellingen ,die Timmermans en
met hem enkele professoren verkon
digen zijn pertinent onjuist. Het is
wel degelijk zo, dat aan de randge
bieden bij kernexplosies wel dege
lijk hulp geboden kan worden. En
daarom is een organisatie nodig die
deze hulp deskundig en efficiënt kan
geven. Welnu, dat doet de B.B. Het
zou onverantwoord zijn als men die
mogelijkheden niet zou aangrijpen.
Een vergelijking te maken tussen
de bijdrage, die per hoofd van de
bevolking in Venray en in Amster
dam gegeven moet worden, mag rus
tig maar dan moet men van exacte
feiten uitgaan. En dat is dat de
rijksbijdrage die voor de B.B. kring,
waarin Venray ligt, gegeven wordt,
veel en veel kleiner is, dan elders in
den lande. De gemeenten in kring
Noord-Limburg krijgen veel minder
rijkssteun dan Amsterdam. Daar
kan men met recht en rede tegen
fulmineren en dat is trouwens ook
gebeurd. Want het rijk mag dan de
kring Noord-Limburg als een model
afschilderen, met de rijksbijdrage
voor diezelfde kring is men niet zo
scheutig als met de rijksbijdrage
voor Amsterdam. Daar zit het ver
schil in en dat ligt op een heel an
der vlak dan spreker het stelde.
Men mag en kan rustig kritiek
hebben op de B.B. als organisatie,
maar zoals de heer TIMMERMANS
die geeft, noemde de VOORZITTER
onjuist. Men bewijst hier beslist
geen dienst mee aan de bevolking en
het is krenkend voor de tientallen
vrijwilligers en noodwachten, die
hier hun tijd aan geven. Trouwens
zelfs als men twijfelt aan het nut
van deze organisatie in vredestijd,
dan kan men toch zeker niet twijfe
len aan het nut van een dergelijke
organisatie in vredestijd, nu perso
neel en materieel van de B.B. ook
gereed gehouden worden voor cala
miteiten en rampen in vredestijd.
TIMMERMANS toog opnieuw ten
aanval. Een vergelijking met de
brandweer gaat niet op, aldus deze
spreker, men kan z.i. dan hoogstens
spreken van handspuiten. Hij wees
nogmaals op het voorbeeld van Koog
aan de Zaan, maar vond hier meteen
de VOORZITTER tegenover zich, die
dit een goedkope stunt noemde. El
ke gemeente is bij de wet verplicht
hiervoor bijdragen beschikbaar te
stellen, ook Koog aan de Zaan. Met
een groots gebaar dan „neen" te zeg
gen, betekent niets anders dan een
loos gebaar, want zonder die bijdra
ge voor de B.B. krijgt deze gemeen
te nooit en te nimmer zijn begroting
goedgekeurd.
TIMMERMANS bleef er bij dat
deze instelling volgens hem van
praktisch geen waarde is, wat z.i.
onder meer bewezen werd door de
houding van verschillende nood-
wachters, die hij kende. Hun opvat
tingen over het werk wat ze deden
was beslist niet hoog.
De VOORZITTER noemde dit
geen bewijs en nog minder een
deugdelijk argument. En van het op
treden bij rampen in vredestijd stel
de TIMMERMANS zich ook al niet
veel voor, want voor een oefening
van het Roode Kruis waarbij hij wat
materieel wilde gebruiken van de
B.B. had hij allerlei instanties af
moeten lopen, rennen en bellen,
voordat dan eindelijk iets los kwam.
Een dergelijke stroefheid belooft
weinig goed voor de toekomst.
De VOORZITTER vertelde dat als
hij zich rechtstreeks met de burge
meester in verbinding gesteld had
wat de gewone gang van zaken is
de zaak waarschijnlijk in een-
twee-drie was opgelost. Dat is niet
gebeurd en dan is het niet verwon
derlijk dat er kinken in de kabel
komen.
De standpunten bleven even ver
van elkaar af, als voor het begin
van het debat, ondanks het feit dat
èn VAN VALKENGOED, èn PON-
JEE èn PEETERS zich ook nog in
het debat mengden, allen het belang
van de B.B. onderschreven en duide
lijk stelden met Koog aan de Zaan
niets te maken te hebben. Ze brach
ten hun waardering tot uitdrukking
dat ondanks het feit dat de kring
Noord-Limburg een van de minst
gesubsidieerde was door het rijk
dat desondanks toch deze kring een
voorbeeld was voor iedereen in den
lande. Zo werd wel duidelijk, dat de
heer TIMMERMANS de gehele raad
tegenover zich had, maar desondanks
bleef hij op zijn standpunt staan,
waardoor verder debatteren weinig
zin had en men overging naar de
NIEUWE POLITIEVERORDENING
Een interne werkgroep is bezig
met een nieuwe algemene politie
verordening. Het is de bedoeling dat
als deze werkgroep gereed is, dat
dan een raadscommissie benoemd
zal worden, die advies uitbrengt aan
de raad.
TIMMERMANS kon dit voorne
men alleen maar toejuichen, maar
de VOORZITTER wees er op dat
hier nog een hoop werk in zit. Wel
iswaar heeft de afdeling Limburg
van de Vereniging van Nederlandse
gemeenten een algemeen model voor
de verordening opgesteld, maar
reeds nu blijkt dat verschillende
plaatsen hier niet geringe wijzigin
gen in hebben aangebracht en juist
derhalve zal men die ook moeten
bekijken.
ZIEKENVERVOER
Bij de bespreking van het zieken
vervoer in Venray was de raad van
mening dat de organisatie van het
ziekenvervoer te koppelen aan het
ziekenhuis.
TMIMERMANS vroeg of daarin
ook het Roode Kruis afdeling Ven
ray een stem in het kapittel zou
krijgen, want een tweede ambulan
cewagen is in Venray en de hele
streek beslist geen overbodige luxe.
Z.i. werd voor dit doel het Roode
Kruis te weinig door de gemeente
gesteund, terwijl deze instelling wel
ter zake kundig personeel op hun
ambulance-wagen hebben, wat niet
gezegd kan worden van dat van de
Stichting Ziekenvervoer, waar de
chauffeur niet eens een geldig
EHBO-diploma heeft. Daarom was
ook hem een combinatie met het
ziekenhuis het liefst waar ook vak
kundig personeel altijd direct hulp
kan bieden.
WETHOUDER SCHOLS vertelde
dat over deze hele kwestie al inlei
dende besprekingen plaats gehad
hebben, speciaal met de Stichting
Ziekenvervoer, waarin ook de direc
teur van het Ziekenhuis zitting
heeft, en met het Rode Kruis, waar
in men ook goede kontakten heeft.
De konklusies, die uit deze en de
nog komende besprekignen getrok
ken kunnen worden, zullen de basis
vormen van eventuele nieuwe voor
stellen die de raad over het zieken
vervoer in het komende jaar krijgt
voorgelegd.
Dat de werkloosheid van het afgelopen jaar ook zyn weerklank
zou vinden by de begrotingsbehandeling was te verwachten. Hoe
wel B. en W. in hun begrotingsinleiding al de noodzaak aantoon
de om blyvende aandacht te besteden aan de uitbreiding van de
werkgelegenheid, was het een van de oudste raadsleden t.w. de
heer PONJEE die by de openbare behandeling daarop nog eens
terugkwam.
Hij wees er op dat het Venrayse
werkloosheidscijfer weliswaar het
gehele jaar door t.o.v. het Limburg
se vrij gunstig geweest is, maar toch
altijd achter gebleven is bij het Ne
derlandse. En dat heeft tot gevolg
dat er nog altijd te veel mensen geen
werk hebben. Dat daaronder ook
nog bouwvakkers zijn, klemt des te
meer in een plaats als de onze met
meer dan 600 woningzoekenden. Dat
daaronder ook een betrekkelijk groot
aantal jeugdigen zich bevinden,
toont o.m. aan hoe dringend nodig
het is dat de LTS uitgebreid kan
worden en meer onderwijsmogelijk
heden geschapen moeten worden.
De VOORZITTER stelde nog eens
duidelijk dat ook het College de
werkloosheidscijfers nauwkeurig in
de gaten houdt. Hij bevestigde dat
het college de noodzaak inziet van
een verdere uitbreiding van de
werkgelegenheid binnen de gemeen
te. Niet voor niets is op het struc
tuurplan 200 ha in het Boshuizer-
veld gereserveerd voor een nieuw
industrieterrein. En niet voor niets
heeft men het Economisch Techno
logisch Instituut Limburg een rap
port uit laten brengen hoe zij Ven
ray zien als sociaal- economisch en
maatschappelijk centrum.
Men heeft dit juist op laten stel
len om te kunnen bewerken dat in
1968 Venray zal blyven want het
is een ontwikkelingskern, waar
door van overheidswege subsidies
verstrekt zullen blyven worden
voor de verdere uitbouw van Ven-
rays industrie en van Venray als
streekcentrum.
Daarnaast wees hij er op dat in
streekverband voorbereidingen wor
den getroffen om te komen tot een
industrieschap voor Venray en om
geving. Voor wat de werkloosheids
bestrijding betreft, wees hij er op
dat de gemeente Venray verschillen
de plannen klaar heeft liggen, zoals
o.m. de verbetering van de weg
Oostrum, Oirlo, Castenray en ande
re, die reeds ter eventuele goedkeu
ring ingezonden zijn. Zou onver
hoopt het getal werklozen stijgen
dan zal getracht worden een van de
ze plannen uitgevoerd te krijgen.
IN ALGEMENE ZIN
werd in dit verband ook door BAR-
TELS nog de aandacht gevestigd op
een goede public relation, waardoor
het doen en laten van wat men
dan de gemeente noemt voor het
eigen publiek beter verstaanbaar en
begrijpbaar wordt, maar ook de bui
tenwacht een andere kijk op Venray
gaat krijgen.
De VOORZITTER wees er op dat
met de pers over het algemeen een
goede relatie bestaat en dat van ge
meentewege regelmatig overheids
regelingen die voor de inwoners op
de een of andere manier van belang
zijn, daarin gepubliceerd worden.
Hiermede zal men voortgaan, waar
bij daarnaast ook in andere publica
ties en eigen uitgaven voldoende re
clame voor Venray op alle mogelij
ke terrein gemaakt zal worden. Zo
bestaan nog altijd plannen voor een
fotoboek, terwijl ook de uitgaven
van de streek- en eigen VW op dit
terrein nuttig werk zullen kunnen
doen.
VUILNIS
Maar men kan dan van de Ven
rayse burger ook verwachten dat hij
zijn eigen plaats wat meer weet te
waarderen en geen puin en vuilnis
overal maar „neerkwakt".
TIMMERMANS had even voor de
raadsvergadering nog een gewezen
overheidsambtenaar ergens rommel
in een greppel zien stoten en had
daarover jammer genoeg niets kun
nen zeggen, omdat hij zelf in uni
form was.
Maar hij kreeg van de VOORZIT
TER te horen, dat hij in en zonder
uniform rustig aan betrokkenen had
kunnen mededelen dat zijn handelen
onjuist was. Want al deze puin-
hoopjes-an-sicht breken niet alleen
het gezicht van Venray af, maar
kosten om ze op te ruimen ook nog
eens f 30.000,per jaar extra. Toen
was men door de rijstebrij heen en
met een hamerslag was de begroting
1968 beklonken. Nu maar afwachten,
wat er allemaal van terecht zal ko
men.
1967 kan worden gekenmerkt als het jaar van de overvloed. De
oogsten waren in het algemeen groot en de kwaliteit was rede
lijk. Dat gaf hier en daar afzetmoeilykheden en prysbederf óf on
gekend grote voorraden.
DE TUINBOUW
die zich in Venray langzaam, doch
gestaag uitbreidt, had een moeilijk
jaar in vrijwel alle sectoren. De
teelt onder glas had met overpro-
duktie en lage prijzen te kampen.
De sierteelt kreeg een klap door de
devaluatie van het pond sterling. De
tuinbouw is trouwens in het alge
meen meer dan andere agrarische
sectoren op Engeland gericht. Rede
lijke resultaten haalde men in de
bloementeelt. Bij het fruit was er
een klein aanbod van peren, maar
een groot aanbod van appels, waar
door de prijzen zeer laag werden.
Goede resultaten boden enkele spe
cialiteiten zoals de zandteelt, de
teelt van champignons en klein
fruit.
Er was een drukte rond het plan
om ook bij fruitveilingen tot nau
were samenwerking te komen en een
betere bodem in de markt te leggen.
De ontwikkeling naar producenten-
groepen in de geest van de ontwerp-
EEG verordening is echter nog ver
re van duidelijk.
DE AKKERBOUW
Ook hier waren grote en goede
oogsten, niet alleen van granen,
maar vooral ook van suikerbieten en
aardappelen. Oogstmoeilijkheden
waren er weinig. Bij de graan- en
suikerbietenteelt is de toestand sta
biel met bevredigende prijzen. Gro
te zorgen baart nog steeds de afzet
van aardappelen, waarvan een groot
overschot aanwezig is. Een lichtpunt
is, dat de oogstramingen uit de ex
portlanden te hoog zijn gebleken.
Wellicht valt het allemaal nog mee
voor hen die goed bewaren kunnen.
Afgezien van de aardappelen mag
de akkerbouwer terugzien op een
goed jaar.
DE VEETEELT
Er is veel gras gegroeid en de
ruwvoederpositie is in het algemeen
uitstekend. Een nadeel is, dat het
melkvee toch niet zo lang buiten
kon blijven als men i.v.m. de gras-
groei had gehoopt. De financiële
toestand op de meeste rundveebe
drijven is bevredigend, ondanks de
groeiende melkstroom. De nieuwe
ontwikkelingen hebben vooral be
trekking op technische onderwerpen.
De rijdende melkontvangst maakte
goede vorderingen en zal uitgebreid
worden. De melkleidingmachine
maakte voortgang.
VARKENS EN SLACHTKUIKENS
Bij de varkens was de ontwikke
ling, na de m.k.z.-ellende, redelijk.
De produktie steeg opnieuw tot re
cordhoogte. Helaas blijft het m.k.z.
vanuit de Bondsrepubliek dreigen.
Nog steeds is het diergeneeskundige
beleid in de E.E.G. niet geharmoni
seerd en dat betekent, dat nog altijd
onaangename verrassingen kunnen
optreden via grenssluitingen. Er be
staat ook grote ongerustheid over de
wijze waarop men in de Bondsrepu
bliek m.k.z. bestrijdt. Reeds eind
november werden de eerste bar
rière-entingen toegepast in Gelder
land en Overijssel, maar nog altijd
blijft de dreiging bestaan.
Technisch gezien is er veel belang
stelling voor arbeidsbesparende
technieken, zoals de roosterstal, de
stal met mechanische mestafvoer,
met vloervoedering en met andere
automatische systemen. Ongerust
heid is er over de vraag of enkele
industriële ondernemingen niet be
tere fok- en selectiemethoden toe
passen dan de gewone praktijk. Er
is ook enig beraad over de vraag of
de organisaties van varkenshouders
niet veel meer zakelijk gericht moe
ten zijn. Door de devaluatie van het
pond sterling leed de afzet van con
serven en backs grote verliezen.
Bij de slachtkuikens was er een
duidelijke verstoring van het even
wicht tussen vraag en aanbod, het
geen leidde tot een tijdelijk inleg-
verbod van broedeieren. Dit heeft
tot gevolg, dat thans enkele slacht-
kuikenhokken leeg staan! Het heeft
een duidelijke invloed op de markt
ontwikkeling, maar het is nog steeds
niet duidelijk in hoeverre de andere
EEG-landen dit goede voorbeeld zul
len volgen. Het ziet er naar uit, dat
Nederland vrijwillig een stuk ex
pansie moet gaan prijsgeven!
DE LEGPLUIMVEEHOUDERIJ
De eierprijzen bleven in de eerste
zeven maanden van 1967 ontstellend
laag, zodat inderdaad van een nood
situatie kon worden gesproken. De
uitvoer van eeteieren daalde tot een
minimum. Na augustus verbeterde
de situatie. Ook trad weer enige
groei van de legstapel in. De ont
wikkeling naar grotere eenheden
ging verder, zij het nog steeds te
traag. De legbatterij veroverde gaan
deweg meer terrein, evenals het
speciale opfokbedrijf.
België breidde zijn legstapel steeds
verder uit en het aanbod van Bel
gische eieren werd steeds groter. Dit
zal in 1968 zelfs nóg groter worden,
zodat een herhaling van de eier-
crisis waarschijnlijk is. Bovendien
dreigen nu ook de Westduitsers hun
afzet naar onze grote steden te gaan
verleggen. De Nederlandse legpluim-
veehouderij zal zich alleen kunnen
VOOR ALLE MERKEN
TRUCK-REPARATIE
SHELLINA OF SUPER
SHELL BENZINE
handhaven als zij de tot dusver ver
onachtzaamde afzetvraagstukken
zélf ter hand neemt. Doet zij dit niet
loopt men kans dat de Belgen wel
dra hun bulkei gaan leveren en de
Duitsers het kwaliteitsei.
DE E.E.G.
Sinds 1 juli van dit jaar bestaat in
beginsel een gemeenschappelijke
markt voor de meeste landbouwpro-
dukten. Op 1 juli 1968 zullen de laat
ste er aan toegevoegd worden. Het
wordt duidelijk dat nu met kracht
gestreefd moet worden naar gelijk
schakeling van het belastingbeleid,
de subsidies en de kredietverlening.
Gebeurt dit niet dan blijven de dis
criminaties bestaan.
In januari mag een definitieve wet
op de producentengroepen verwacht
worden. Deze zal van grote invloed
zijn op de concurrentieverhoudingen.
In Nederland is men er niet geest
driftig over, maar men zal mee moe
ten doen om niet uitgeschakeld te
worden. Enkele producentengroepen
worden reeds voorbereid, terwijl
men mag verwachten dat de tuin
bouw via zijn veilingen en de land
bouw via zijn coöperaties een deel
van het werk aan zal kunnen pak
ken.
Een en ander geschiedt onder fel
le afkeuring van de particuliere
handel en industrie, die klaagt over
protectionistische, discriminerende
en collectiviserende praktijken van
de Europese Commissie. Daarin
steekt veel waars, maar de door ge
noemde groep ontwikkelde integra-
tievormen zou men óók eens vanuit
dit standpunt kunnen bezien.
RUILVERKAVELINGEN
Venrays land- en tuinbouw staat
wel bijzonder in het teken van de
ruilverkavelingen. Vorige week ga
ven we reeds een overzicht van wat
in het ruilverkavelingsplan Lolle-
beek allemaal gebeurd is en nog te
gebeuren staat. Men staat telkens
opnieuw verbaasd te kijken over de
veranderingen die zich hierdoor niet
alleen in het landschap (want dat
gaat wel eens te hard) maar vooral
op de boerenbedrijven betekent. De
ze miljoenenkwestie vindt men
schijnbaar zo doodgewoon, dat de
meeste mensen er nog niet meer
eens de moeite voor doen om eens
een kijkje te gaan nemen.
De Venrayse boerenwereld veran
dert echter in een dermate hoog
tempo, dat het iedere buitenstaan
der verbaast. Hier verrijzen gigan
tische kippenhokken, daar nieuwe
varkensstallen, daar tuinderskassen
als evenveel tekenen dat een gewel
dige structuurverandering in het
Venrayse boerenbedrijf zich nog al
tijd bezig is te voltrekken
En daarom is het geen wonder
dat diezelfde boer zich in het ge
weer zet als nieuwe bebouwings
voorschriften hem schijnbaar in dit
ontwikkelingstempo willen remmen
en plannen van een recreatieschap
van zijn bedrijf een recreatie-oord
willen gaan maken. De golven slaan
dan wel eens hoger dan nodig is,
maar het blijkt wel dat de Venrayse
boer besloten is ook in deze tijd van
structuurveranderingen, van andere
bedrijfsvoering, maar meer intensief
grondgebruik ook zijn partij mee wil
blazen. En dat zal hij ook wel moe
ten, want zoals hierboven al is aan
getoond, staan in de naaste toekomst
weer vele nieuwe dingen te wach
ten, als inderdaad een E.E.G. van
start gaat.
Het is daarom begrijpelijk dat
men ook haast wil maken met de
ruilverkaveling in Oostrum en de
laatste in Merselo. Dat heeft eerst
nogal wat voeten in de aarde gehad,
speciaal in dat laatste geval, maar
nu gaat het volle kracht voorwaarts
en men hoopt dat zo spoedig moge
lijk ook hier de herverkaveling het
zijne kan gaan bijdragen tot een
evenwichtiger en economische be
drijfsvoering.
En hier speelt dan ook nog mee
het nieuwe structuurplan van Ven
ray dat weliswaar tot 2000 verschil
lende bestaande landbouwgebieden
veilig stelt tegen de woningbouw,
maar anderzijds ook kostbare boe-
rengrond vraagt voor dezelfde wo
ningbouw en voor de aanleg van een
nieuw industrieterrein. Ook daarme
de zal men rekening dienen te hou
den en ook daarvoor verwacht men
in ruilverkavelingsverband enig sou
laas.