rob
van
I haaren
een zeer grote sortering geschenken bij rob van haaren
Winkels open of dicht?
De nieuwe omzetbelasting
t
wij zorgen tm A&
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1967 No. 47
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WI/CCVDI AH UflflD VfCKIDAV C KI OMCTDCVCKI ADVERTÏNTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 VYCCAD L.H U V LJ V.m V C IM KM T C. IN VJIVlOl KCIVCCI PRIJS PER KWARTAAL Z- (buiten V.nroy 125]
deel 1 de algemene omzet
De wet op de Omzetbelasting 1968,
waarvan een ontwerp bij de Tweede
Kamer is ingediend, behelst een ge
heel nieuwe opzet van de omzet
belasting. Het doel van de belasting
blijft hetzelfde als dat van de oude
omzetbelasting, nl. het heffen van
een belasting op het gebruiken en
verbruiken van goederen en diens
ten door particulieren. Dit doet men
dan door ondernemers, fabrikanten
en handelaren in te schakelen als
onbezoldigd belastingambtenaar,
door hen de belasting te heffen in
de verwachting dat zij die dan weer
op de consument verhalen.
Tot zover lopen het bestaande en
het nieuwe, voorgestelde, systeem
nog parallel. De rest is geheel ver
schillend, zodat met recht van een
nieuwe omzetbelasting mag worden
gesproken. Tot goed begrip van wat
gaat volgen dient duidelijk te zijn,
naam eigenlijk niet goed is. Het be
treft een belasting, die niet op de
omzet (zoals de inkomstenbelasting
op het inkomen) doch op het par
ticulier verbruik hier te lande; dit
geldt voor de oude zowel als de
nieuwe. De omzet van de producent
of handelaar dient slechts om basis
en tijdstip van de heffing te bepa
len.
DE OUDE O.B.
In het huidige systeem wordt in
principe bij iedere levering in de
produktiesector 5 pet. belasting ge
heven. Verwisselt een goed dus, in
de loop van zijn fabricage, vier
keer van eigenaar voor het de con
sument bereikt, dan is er iedere keer
5 pet. aan kostprijs bij gekomen. Dit
noemt men het cascadestelsel.
Vrijgestelde leveringen brengen
niet mee dat hetprodukt vrij van
omzetbelasting wordt, doch beteke
nen alleen, dat er niet nog meer om
zetbelasting komt bij hetgeen bij
vroegere eigenaars reeds is geheven
en dat in de kostprijs van de latere
eigenaars is begrepen.
In beginsel is dat oude systeem
zeer eenvoudig. Het is slechts inge
wikkeld en moeilijk toepasbaar ge
worden door de vele bijzondere ta
rieven en vrijstellingen, die zowel
de administraties der onbezoldigde
heffers als de controle door de wel-
bezoldigde heffers zeer bemoeilij
ken.
TWEE MATEN
Een tweede nadeel is. dat het aan
tal leveringen, dat zich voordoet tij
dens de bewerking van grondstof tot
produkt, sterk kan verschillen voor
gelijke produkten. Is de gehele pro-
duktieketen in handen van één gro
te fabriek, dan wordt het goed wei
nig of niet verhandeld voor het de
consument bereikt.
Zijn er verschillende kleine tus
senpersonen, die ieder een deel van
de bewerking verrichten, dan komt
er bij iedere overdracht telkens weer
een percentage van de waarde op
dat moment bij de prijs. De grote
fabriek kan dus daardoor veel goed
koper produceren.
Er zijn nog veel meer van derge
lijke punten, doch nog één belang
rijk nadeel zouden wij willen noe
men, dat optreedt bij import en ex
port. Bij export wordt de omzetbe
lasting teruggegeven. Niet alleen uit
een oogpunt van concurrentie met
het buitenland, doch in de eerste
plaats in principe, omdat de heffing
alleen bedoeld is voor verbruik hier
te lande. Omgekeerd wordt bij in
voer omzetbelasting geheven, onge
veer gelijk aan hetgeen op soortge
lijke in het binnenland vervaardigde
goederen reeds drukt. Ongeveer,
want zoals gezegd, deze druk kan
bij soortgelijke goederen sterk ver
schillen. Men moet dus bij invoer en
uitvoer met gemiddelden werken en
deze liggen in de praktijk wat aan
de lage kant. Dat bemoeilijkt dan
de export en bevordert de import.
Zou men ze verhogen dan zou men
in strijd kunnen komen met ver
dragen met andere landen en/of re
presailles ontlokken van die ande
ren. waar als regel ook omzetbelas
ting wordt geheven.
DE E.E.G.
In EEG-verband zijn nu richtlij
nen opgesteld, en door de aangeslo
ten landen aanvaard, om te komen
tot een meer gelijke wijze van hef
fen, die tevens voert tot een meer
gelijke druk en tot de mogelijkheid
de heffing bij invoer en de terugga
ve bij uitvoer te doen vervallen,
zonder dat daardoor de binnenland
se concurrentieverhoudingen worden
verstoord.
Er zijn nog meer effecten aan,
doch dit is de grote lijn. Dit alles
wordt bereikt door een nieuw sys
teem, dat aan het ontwerp van de
nieuwe wet ten grondslag ligt, nl.
de zgn. belasting over de toegevoeg
de waarde, afgekort B.T.W.
Frankrijk kent dit systeem reeds,
zij het ontsierd en, wat erger is, in
gewikkeld gemaakt, door diverse
uitzonderingsbepalingen. Duitsland
zal het binnenkort invoeren en al
leen al uit een oogpunt van onder
linge concurrentie moeten de ande
ren al volgen.
Het principe is al weer eenvoudig
en men is thans van plan om het
eenvoudig te houden door relatief
weinig vrijstellingen en afwijkende
heffingspercentages toe te staan.
TWAALF PROCENT
Bij iedere levering zal de verkoper
naast en apart van de prijs 12 pet.
(soms een ander percentage) aan de
koper in rekening brengen en aan
de staat afdragen. Tijdens de pro-
duktie- en de distributiefase (dus
zolang het goed of de dienst niet
aan de consument is geleverd, resp.
bewezen) mag hij van de af te dra
gen belasting echter aftrekken wat
hij bij zijn eigen inkoop heeft moe
ten betalen over dezelfde periode.
Koopt hij in een bepaalde maand
veel in, dan zal het kunnen voor
komen dat hij per saldo over die
maand nog wat terugkrijgt. Alleen
de consument krijgt niets terug en
zo wordt per saldo ieder goed of
iedere dienst belast met 12 procent
van de prijs, exclusief de belasting;
ongeacht hoeveel leveringen tijdens
de produktie al dan niet hebben
plaats gevonden. Bovendien zal een
heffing bij invoer weer kunnen wor
den afgetrokken als heffing bij in
koop en deze kan dus vervallen.
Bij export behoeft geen teruggave
te worden verleend, daar aan de ex
porteur reeds teruggave is verleend
van hetgeen Jhij bij inkoop aan zijn
voorganger had betaald. Deze mo
gelijkheden vloeien voort uit het
feit dat bij dit systeem bij iedere
producent en handelaar de goederen
die hij in voorraad heeft vrij zijn
van belastingdruk, daar hij de zgn.
voorbelasting, d.w.z. de van zijn
voorgangers geheven en hem door
die voorgangers in rekening ge
brachte, belasting heeft terug ont
vangen.
INVESTERINGEN
Daar komt nog bij, dat onder in
koop in het bovenstaande ook moet
worden begrepen de aanschaf van
machines, gebouwen en andere be
drijfsmiddelen, waarvan de kosten
naar de mate van verbruik in de
prijs van het produkt terecht ko
men. Bij aanschaf van deze bedrijfs
middelen mag men dus ook de door
de leverancier in rekening gebrach
te B.T.W., die apart op de nota moet
worden vermeld, terugvragen. Ook
dit is een verbetering van het hui
dige systeem.
In het ontwerp is echter de mo
gelijkheid opengehouden, uit con
juncturele overwegingen, te bepalen
dat deze BTW over bedrijfsmidde
len eerst mag worden afgetrokken
van de over de verkopen verschul
digde BTW, naarmate de bedrijfs
middelen worden verbruikt, dus af
geschreven.
KREDIET AAN DE STAAT
Dit laatste brengt ons op een an
der punt. Wanneer de BTW eerst
naar tijdsgelang van het verbruik
der bedrijfsmiddelen mag worden
teruggeëist betekent dat een krediet
van het bedrijfsleven aan de staat.
De leverancier van dat bedrijfsmid
del heeft de BTW immers al afge
dragen en aan de koper in rekening
gebracht. Deze laatste kan hem eerst
langzamerhand terugvorderen, hoe
wel de betrokken produkten de con
sument nog lang niet hebben bereikt
en er dus nog helemaal geen reden
tot heffing was daar er nog niets
werd verbruikt.
Konsekwent doorgeredeneerd zou
er echter alleen maar reden tot hef
fing zijn bij de laatste levering, nl.
die van de particuliere verbruiker
en logisch zou dus zijn alleen de
kleinhandel, die onder het huidige
regime juist is vrijgesteld, met de
heffing te belasten. Dat is echter
niet mogelijk, daar te veel onderne
mers aan ondernemers zowel als aan
particulieren leveren.
Om al deze leveranties in de de
tailhandel uit elkaar te houden en
daarvan bewijs voor de fiscus te
leveren, is echter onuitvoerbaar. Het
thans voorgestelde systeem is daar
om beter en ook internationaal
overeengekomen.
TERUGGAVE
Onder het huidige systeem wordt
een veel belangrijker krediet aan de
staat verleend, doordat reeds vroeg
in de produktieketen heffingen
voorkomen, die niet verrekenbaar
zijn. Overgang naar het nieuwe sys
teem moet dus meebrengen, dat over
de voorraden die op het moment van
Het probleem van de winkelslui
ting is niet nieuw, wel bijzonder ak-
tueel. Niet alleen de ondernemers
zijn partij in deze kwestie, maar ook
de werknemers en tenslotte de con
sument.
De centrale werknemersorganisa
ties wensen voor hun werknemers
een vrije zaterdagmiddag en eisen
daarom dat de winkels gesloten
moeten worden. Hun standpunt is
onhoudbaar, want de werktijden van
het personeel staan principieel bui
ten de openstellingsuren van de on
derneming.
Het komt ons voor dat met name
in het winkelbedrijf, waar de onder
nemer meer dan elders zelf inbren
ger is van grond, kapitaal, arbeid
en organisatie in het produktiepro-
ces, zelf de vrijheid dient te behou-
overgang aanwezig zijn teruggave
moet worden verleend.
Dat zal in beperkte mate en ver
traagd geschieden. Dit zal dan te
vens de aanpassing van de prijzen
aan de nieuwe toestand geleidelijker
maken.
Voor een teruggave ineens van
het te vroeg genotene onder het te
genwoordige systeem ontbreken de
geldmiddelen. Het is nog niet geheel
duidelijk hoe het gat moet worden
gestopt, dat ontstaat doordat de be
lasting in het nieuwe stelsel niet
meer zoveel te vroeg wordt geïnd.
VRIJSTELLING
Afgezien van de vraag of zoals
zal blijken de kleinhandel daar
naar moet verlangen, zou deze vrij
stelling in het thans voorgestelde
systeem niet passen. Het zou in de
eerste plaats een financieel nadeel
zijn, daar de kleinhandel dan de
vóórbelasting niet zou kunnen af
trekken en dus een voorraad, be
zwaard met BTW zou moeten be
lasten.
Bovendien zou, om een gelijke be
lastingopbrengst te verkrijgen, het
percentage op de inkoopprijs van de
detailhandel hoger moeten zijn dan
dat op de verkoopprijs. En dat zou
weer tot gevolg hebben, dat de be
lastingdruk op de meest gangbare
artikelen met een relatief lage bru
towinst en dus een verhoudingsge
wijs hoge inkoopprijs zwaarder zou
worden en de druk op de meer luxe
artikelen, met een hogere winstmar
ge, juist lager. Met andere woorden:
van een gelijkmatige druk zou niet
veel meer terecht komen.
Een onvermijdbaar nadeel dus van
het nieuwe systeem en geen klein
nadeel! is dat een honderddui
zend nieuwe ondernemers thans in
de belastingheffing moeten worden
betrokken, die thans nog zijn vrij
gesteld. Zij zullen hun administra
ties moeten perfectioneren zowel
wat de inkopen als wat de verkopen
betreft en bovendien een rekening
courant van de BTW moeten bijhou
den. Voor de kleinere ondernemers
is er een tegemoetkoming in het fi
nanciële vlak voorzien welke zij een
volgende keer nader zullen bespre
ken.
den om te beslissen over de uren
waarin hij zijn zaak wil openen. Bij
alle emotie blijft dit n.l. een econo
misch probleem.
TUSSENSCHAKEL
Een winkelier behoort tot de tus
senhandel. Het is zijn functie in het
marktverkeer er voor te zorgen dat
er goderen op een bepaalde plaats
komen langs een zo doelmatig mo
gelijke weg en ook op het tijdstip
dat er behoefte aan is. Dit tijdsele-
ment is in discussie. Het ligt voor de
hand dat de consument behoefte
heeft aan verschillende goederen op
verschillende tijden.
De behoefte aan textiel openbaart
zich op een ander moment dan de
behoefte aan rookwaar, alcoholische
drank of die aan een wasmachine.
Wij kunnen weten dat de koopspits
voor levensmiddelen anders ligt dan
die voor horloges en juwelen. Alle
goede kooplieden trachten dus hun
zaak open te stellen op het moment
dat er grote kans is dat de consu
ment zich komt aandienen.
Voor de slager ligt dat moment
over het algemeen niet laat op de
zaterdagmiddag. De juwelier kent
geen koopspits op maandagochtend.
Het publiek voelt dan ook nog wei
nig voor textielaankoop. Daarom
kunnen de slagers zaterdagsmiddags
vroeger sluiten, maar de textiel-
mensen in Mitex verenigd begrijpen
er niets van dat men niet eenvoudig
de maandag neemt om te sluiten. Zij
verkopen dan het minst.
KOPERSTREK
Behalve verschillende branche
behoeften kennen wij voor dit
vraagstuk de plaatselijke problemen.
Wanneer er, zoals in Venray. markt
is op maandag dan zou het onzin
zijn om op die dag de winkels te
sluiten. Er komen dan mensen naar
het marktcentrum en die zou men
langs dichte winkels laten parade
ren? De goede winkelier laat zich
bij zijn sluitingsproblematiek leiden
door de gekonstateerde wens van
het publiek.
Er is een tweede overweging die
voor consument en winkelier een
rol speelt. Dat is het kostenargu-
ment. De zaken worden in doorsnee
steeds groter en steeds luxueuzer
van opzet. De aanpassing aan de
tijdsomstandigheden eist een steeds
veelvuldiger wijziigng van winkel
pui en -interieur.
De periode waarover het bedrijf
dient te worden afgeschreven wordt
steeds korter en het bedrag dat moet
worden afgeschreven wordt steeds
hoger.
KOSTENSTIJGING
Gaat men de sluitingstijd van de
winkel verlengen dan moet het be
drag van de afschrijving over min
der uren geschieden en dit werkt
kostenverhogend. Dat is nadelig
voor de winkeliers, maar ook voor
de consumenten, die een steeds ho
gere prijs moeten betalen. En wij
vinden de distributiekosten soms al
hoog.
De ondernemer heeft vrijheid no
dig om een beslissing te nemen over
het al dan niet open zijn van zijn
zaak. Het resultaat van die beslis
sing verschilt naar plaats en bran
che. Wil de klant koning blijven,
dan is er geen andere oplossing van
het winkelsluitingsprobleem dan de
vrijheid te laten aan de ondernemer
waarbij men uit sociale overwegin
gen de overheid kan laten werken
tegen uitwassen maar ook niet meer
dan dat.
Door bovenstaande factoren wordt
ook de vakantieproblematiek voor
ondernemers bepaald. Uitgangspunt
dient ook hier te zijn de gedachte
dat de ondernemer met het oog op
het artikel dat hij verkoopt en de
tijd die daarvoor het geschiktste is,
het beste kan bepalen wanneer en
of hij zijn zaak kan sluiten om va
kantie te houden.
DOELMATIGHEID
Pas wanneer de ondernemer weet
wanneer zijn zaak open is, komen
wij aan het probleem toe van de
werknemers. Daar is per branche en
per onderneming een goede rege
ling van de arbeidstijd voor te vin
den. Doelmatigheidshalve zou men
per branche naar een kollektieve
arbeidsovereenkomst kunnen stre
ven maar de werktijd van het per
soneel staat los van le openingstijd
van het winkelbedrijf. Er moet vrij
heid blijven om te rouleren en om
op de uren dat het vaste personeel
vrij heeft, andere werkkrachten aan
te trekken, desnoods parttime.
Nederland staat bekend als het
land van de perfectie. Van die per
fectie dreigen wij wel eens de dupe
te worden. Wij willen graag iets re
gelen, het liefst op papier en voor
anderen. Het moet ons duidelijk
worden dat het economisch leven
zich niet in een contract laat opslui
ten, ook voor zover het gaat om het
aspect van de winkelsluiting.
SCHADE
Wij hebben voorbeelden gezien in
onze buurlanden, met name West-
Duitsland. Daar zijn de winkels drie
van de vier zaterdagen 's middags
gesloten. Vele consumenten en za
kenmensen zijn het daar niet mee
eens. Wie als toerist in West-
Duitsland en Oostenrijk de lamge
legde zaterdagmiddag voor het win
kelbedrijf heeft beleefd, die heeft
geconstateerd dat vele stadscentra
op die middagen ontvolkt zijn en
dat er schade optreedt voor vervoer
en horecabedrijven.
In Nederland zullen wij ervan uit
moeten gaan dat de winkels worden
gebouwd om open te zijn en dat de
ondernemers die winkels bezitten
om er geld in te verdienen. Voor zo
ver ze zelf niet willen verkopen,
kunnen ze die winkels sluiten. Voor
de rest went de consument dat hij
kopen kan en het personeel is voor
die koopuren zowel overdag als
's avonds best te vinden.
Laat het midden- en kleinbedrijf,
dat hier de kans heeft om zijn
dienstverlenende functie voor het
publiek te demonsreren, zich niet
laten verleiden door verordeninglie-
vende vakbondsmensen om zich in
een keurslijf van sluitingsregelen
te laten persen, die economisch
schadelijk moeten worden genoemd
en sociaal geen winstpunt brengen.
POEFS
KAMEELZADELS
SPIEGELS
CONSOLES
SMEEDIJZEREN:
KANDELAARS
LEKTUURBAKKEN
WIJNREKJES enz.
Orig. LIMOGES PORSELEIN
Mooie franse porseleinen
DEURKNOPPEN
VERWARMINGSBAKJES
HANDWERKMANDJES
Leuke sortering in
TIN en KOPER
Grote keuze in
PERZEN
IN ONZE
BEDDEN-SPECIAALZAAK
heerlijk warme
HATEMA WOLLEN
DEKENS ook in Akril en
Nylon
ELECTRISCHE DEKENS
met autom. verwarming
DORMTBELLA deken
vanaf 22.90
AUTO PLAIDS
TUFTON
sl aapkamer kleedjes
MODERNE SPREIEN
in velours chiffon,
chinelle en terlenka
EN DIVERSE ANDERE
NUTTIGE ARTIKELEN