Fa. STRIJBOSCH ^hn deere triumph automobielen shaataantcq- belasting nan den muncn.n. i INGEZONDEN >ee ^nde smray E KEUZE bidellen ionen '1 enen sjelen P ifcipper Goede kritiek Kon. Harmonie Euterpe een regen van bankzegels die u overal kunt besteden: dit doen wij maar 1 keer bij ons een Al gegarandeerde gebruikte wagen koopt Maasheseweg 24 Venray 9 jmobiel- ini op de er.) iakfoon 1337 tractoren - landbouw- Veltum 4 Venray Tel. 2037 werktuigen - machines tabakspijpen 1 zakken f potten EK PKAMER! ie ie GRATIS Zoals we vorige week in ons ge- meenteraadsverslag beloofden, zouden we nog terugkomen met het agendapunt: invoering van straataanlegbelasting. De letterlijke tekst van deze nieuwe baatbelasting vindt U elders in dit blad afgedrukt en U kunt zelf nu eens proberen wijs te worden uit de vele be palingen die de te verwachten aanslagen gaan regelen. We bepalen óns hieronder met wat de gemeenteraad er wel over te zeggen had. De Voorzitter wees er allereerst op, dat het niet juist is, dat mensen, die grond kopen van de gemeente in de verschillende bestemmingsplannen, meteen mee betalen in de kosten van de wegen-aanleg, riolering e.d. daar ter plaatse, terwijl anderen gratis voor niets wegen, voetpaden en riolering krijgen aangelegd. Ook deze mensen moeten een billijk aandeel van deze gemeentelijke las ten gaan betalen. Zeker nu de finan ciële positie van onze gemeente dus danig is, dat uitgezien moet worden naar eigen inkomsten. Trouwens wil men extra uitkeringen van het rijk krijgen, dan wordt persé geëist dat via een baatbelasting door de ge meente gemaakte kosten t.b.v. het publiek terugkomen. Niet overhaast. Men moet niet vergeten dat deze baatbelasting niet iets is van van daag of gisteren, maar er is aan gewerkt vanaf 1965. Als men stelt dat men de consequenties van een en ander niet kan overzien, dan moet daarbij gesteld worden dat de financiële commissie zich ook in de ze zaak verdiept heeft, alle vraag stukken heeft bekeken en besloten heeft eerst een proefcahier op te stellen, waardoor men inzicht krijgt in de consequenties en eventuele onbillijkheden nog weg kan werken. Dat was al een hele geruststelling voor de Bruyn, die namens zijn frac tie er op wees, dat naast de steeds maar stijgende uitgaven, terecht ge vraagd mag worden naar hogere in komsten. Deze inkomsten probeert men dan o.m. via deze baatbelasting binnen te krijgen. Niemand betaalt graag belasting, maar als men goede wegen, behoorlijke trottoirs en vol doende riolering verlangt, moet men begrijpen dat die betaald moeten worden. Hij was nieuwsgierig naar het proefkohier, waardoor eventuele ongerechtigheden van deze nieuwe en moeilijke belasting nog uit de wereld kunnen worden geholpen. De Voorzitter haalde een gezegde aan van Thorbecke, de man van de gemeentewet, die ergens geschreven heeft dat belastingbetalen des bur gers aangenaamste plicht is Maar hij kon overigens het betoog van de Bruyn alleen maar onder schrijven. Het is harde en bittere noodzaak, die de gemeente dwingt met deze belasting te komen. Vermeulen kon er mee accoord gaan, zeker nu toegezegd is, dat eventuele ongerechtigheden alsnog verholpen worden. Waarom 15 jaren? Ponjee hoopte in dit verband dat B. en W. het zgn. afschrijvingsartikel (22) zo soepel mogelijk zouden toe passen. Hij kon zich voorstellen dat verschillende mensen toch wel zou den schrikken. De Voorzitter beloof de dat B. en W. inderdaad de no dige soepelheid zouden betrachten. Timmermans vroeg zich af, waarom B. en W. nu teruggaan tot 15 jaren. Er zit een zekere grond van onbil lijkheid in, want de mensen, die in die periode grond gekocht hebben van particulieren, hebben practisch hetzelfde moeten betalen als in de bestemmingsplannen. Het zijn de verkopers van die gronden geweest, die geprofiteerd hebben van een nieuwe weg of een goede riolering. Niet de kopers, want van hen heeft men het volle pond gevraagd. Een ander feit, wat voor hem de zaak zo moeilijk maakt, is dat er tot op heden niemand is, die kan zeggen voor welke wegen en straten deze belasting nu wel gaat gelden. Was die lijst niet eerder opgesteld kunnen worden, zodat de raad ook eens een inzicht gekregen had, over hoeveel en over welke straten en wegen het feitelijk gaat. De Voorzitter stelde dat z.i. een te rugwerkende kracht tot 15 jaren niet onbillijk was. In 15 jaren is per slot van rekening alles ook een stuk in waarde gestegen. Men kon in 1969 beginnen met deze belas ting, maar dan zouden z.i. terecht velen van de dan getroffenen kun nen wijzen op mensen, die enkele jaren geleden gebouwd of grond ge kocht hebben. Die waren dan heel wat beter af. Na lang overdenken is men tot deze regeling gekomen, waarin een mogelijke onbillijkheid z.i. juist is opgeheven doordat de tarieven voor die oudere gevallen nog een stuk lager liggen, dan voor de toekomstige. Er is dus beslist wel rekening mee gehouden. Verder had de Voorzitter graag een lijst overge legd van de wegen en straten, die door deze belasting getroffen wor den, maar die is jammer genoeg nog niet klaar. Tot nu toe staan 46 we gen en straten op de lijst, maar die is nog niet compleet. Zo gauw hij gereed is, zal hij aan de raad wor den voorgelegd. De Bruyn wees er in dit verband op, dat hij niet zo zeker was dat kopers van particulieren dezelfde bedragen hadden betaald voor de grond als in de bestemmingsplannen. Waar om hebben die mensen dan niet in een bestemmingsplan grond gekocht. Timmermans merkte op dat in de verschillende bestemmingsplannen helemaal geen gronden beschikbaar waren voor particuliere bouwers, die moesten dus wel buiten de plan nen kopen. Ze zijn het die de staat in het verleden een dienst bewezen hebben door een eigen huis te bou wen en geen woningwetwoning te betrekken. Als beloning daarvoor krijgen ze nu dit douceurtje. Jenniskens kon zich nog niet goed realiseren hoe deze belasting uit zou pakken. Speciaal was hij nieuwsgie rig wat wel de landbouwers zouden moeten gaan betalen, die so-wie-so al het nodige op te brengen hebben voor de ruilverkaveling. De voorzit ter mocht dan beweren dat de agra rische eigenaren wel zeer bijzonder zijn behandeld, Jenniskens had lie ver de harde cijfers op tafel gezien, voordat hij een beslissing nam. Ver meulen wees hem er op, dat hij als gemeenteraadslid niet alleen de be langen van de landbouwers had te verdedigen, maar de belangen van alle inwoners Dat wist ook Jenniskens, die er nog maals op wees dat hij nu maar op gezag van de voorzitter moest ge loven dat inderdaad een billijke verdeling der kosten ook voor de landbouwers in deze baatbelasting opgesloten lag. Hij had dat échter liever eerst op papier gezien. De voorzitter wees hem er op dat het proefcohier voor hem ook veel dui delijk zou maken. Mevr. Rutten speet het ook dat niet meteen een lijst overgelegd was van straten en wegen waarover het nu feitelijk wel gaat. Want wat is nu verbetering b.v. De Voorzitter zei, dat de nieuwe Gasstraat en de Deurnseweg hier duidelijke voor beelden van waren. Mevr. Rutten En de herbestrating van de Hof straat, is dat een verbetering of normaal onderhoud De voorzit ter: normaal onderhoud. Maar b.v. de Hoenderstraat tussen Langeweg en Westsingel die heeft tottroirs ge kregen, is verbreed, krijgt een nieuw wegdek, dat is verandering en ver betering En met deze opmerkin gen verzandde het gehele debat over de straataanlegbelasting, die zonder' meer door de raad werd goedge keurd. In een tot expositiehal omgebouw de hal van Eijsden exposeert met 5 andere jonge kunstenaars ook de Venrayse beeldhouwer Gussen Wie, die Jules Kockelkoren in zijn be schrijving in de Nieuwe Limburger van woensdag j.l. de verrassing van deze tentoonstelling noemt. Zijn machtige houten beelden groep „De Magistraten" is voor deze journalist het hoogtepunt van deze expositie. Dit is geen estetisch plas tisch spel meer. Dit is een indruk wekkend natuurfenomeen. Gussen Wie is een autodidact. Maar de wij ze waarop hij deze bomen uithakt tot „tekens" is bijna geniaal. Deze vreemde houten „tekens" zijn geraffineerd van ruimtelijkheid, van plastische bewerking en van ritme. Maar tegelijkertijd gaat er een ma gie van uit, die doet denken aan de kunst van een primitief natuurvolk. De houten plastieken intrigreren door hun aan niets herinnerende vormen. Tegelijkertijd zijn zij toch vertrouwd, omdat men er de gesti leerde grilligheid der natuurvormen in herkent. Hier herleeft het alles overwoekerend karakter van het ruige Peelland van Gussen Wie. In hun verweerdheid hebben deze beel den, zij het in een geheel andere geest, raakpunten met beelden van Henry Moore; meer nog met die van de Franse beeldhouwer Etien Mar tin, van wie in het Stedelijk Mu seum te Amsterdam die intrigerende boomstronk ligt. De Kon. Harmonie Euterpe is uit genodigd om op zondag 19 november a.s. een concert te komen verzorgen in Horst-America. Op dit concert zal zij o.m. de nummers brengen van het muziekconcours te Blerick, waarop ze de eerste prijs met lof der jury in de afdeling Uitmuntendheid behaal de. Tevens zal de harmonie de keu zenummers en het verplichte num mer brengen voor de a.s. landskam pioenschappen in Leiden. Intussen is bekend geworden dat Venray in Leiden op moet treden op zondag 3 december a.s. om 2 uur n.m. Het Venrays publiek zal van te voren kunnen horen hoe en wat de Harmonie op deze landskampioen schappen gaat brengen want men is bezig met de voorbereiding van een concert, waaraan ook de Harmonie van Linne zal deelnemen, die op de landskampioenschappen in de Supe rieure afdeling moet blazen. Beide korpsen zullen op een avond in de schouwburg optreden, men is alleen nog aan het onderhandelen over de juiste datum. Natuurlijk zouden de blazers van de harmonie graag zien dat er zoveel mogelijk supporters op die eerste zondag van december mee naar Lei den trekken. De harmonie wil dat wel organiseren, dat ze gelijktijdig met de mensen van de harmonie daarheen reizen kunnen, maar dan moeten eventuele liefhebbers zich wel opgeven voor 13 november bij de sekretaris de heer E. Asselberghs, Kempweg, liefst telefonisch na kan torenuren op nr. 2099. Men verwacht dat velen, die kans zullen aangrijpen., BOUWSCHANDAAL. De situatie, die U vorige week be schreef in Uw blad over de zgn. zwarte vrije tijdsbouw, is natuurlijk voor de heren aannemers minder prettig. Ze zullen echter mans ge noeg zijn, om aan deze mistoestand een einde te maken. Maar misschien is het toch ook goed dat men eens kennis neemt van minder prettige dingen, die van werknemers-zijde soms worden ondervonden. In 1951 stapte ik de bouwvakkers wereld in met het diploma LTS tim meren in mijn zak. Als een van de beste leerlingen van de LTS werd ik naar een klein aannemingsbedrijf gezonden (want zelf te beslissen had je toen niets) en kon daar voor 7,50 per week als 16-jarige mijn eerste wankele schreden doen de bouwwereld in. Met avondcursussen e.d. wist ik het zover te brengen, dat ik in 1958 al met een ploeg van 68 mensen naar Maastricht en an dere plaatsen gestuurd werd om daar zelfstandig karweien op te knappen. In 1964 stond ik nog altijd braaf op de loonlijst als timmerman 128,netto per week), terwijl ik al geruime tijd het werk van uit voerder deed. Intussen had ik wel eens met lede ogen kameraden naar Duitsland zien trekken, die met heel andere lonen thuis kwamen en wa ren me ook uit Venray zelf heel an dere aanbiedingen gedaan. Toen be sloot ik dan ook na 13 jaren mijn baas te verlaten en op andere gunstiger aanbiedingen in te gaan. Zo gezegd, zo gedaan, maar nu had de baas in een keer er oog voor dat ik in feite al jaren uitvoerders werk deed en hij beloofde me gouden bergen. Ik werd lid van de vaste staf en mijn loonbriefje vermeldde 145,per week netto. Ik bleef,' werd uitvoerder op een behoorlijk bankgebouw, dat ver binnen de ge stelde tijd gereed kwam, maar toen was het feest afgelopen. Er was geen werk meer, maar ik kon wel werken in een timmerploeg. Dat deed ik weer niet en zo was dan in 1965, na 14 jaren dienst een einde gekomen aan onze arbeidsovereen komst. Ik ging naar een ander be drijf, naar ander werk, dat jammer genoeg tegenviel. Er kwamen ver schillende verzoeken van mijn oude baas om a.u.b. terug te komen, waaraan ik in 1966 dan voldaan heb. We waren dus weer bij elkaar. In mei van dit jaar echter begon het werk terug te lopen en moesten er jammer genoeg ontslagen val len. In juni was het dan zover De vaste kern in dit bedrijf scheen te bestaan uit een stel jongens on der de 20 jaren, de ouderen gingen de keien op. En ook nu, nu het werk weer begint aan te trekken, nu is er geen plaatsIk ben schijnbaar te duurEn met mij anderen Ik vraag me in gemoede af daar bij ook gesteund door andere erva ringen of het zo'n wonder is dat bouwvakkers naar Duitsland trek ken, of het zo'n wonder is, dat er zwart gewerkt wordt, al is het dan misschien verkeerd. Maar degene, die zijn baas trouw is gebleven, heeft dan nu ervaren, dat hij er alleen maar armer van wordt. M. C. ongelooflijk voor Uw Sinterklaasinkopen voor Uw winterkleding voor de verlovingsfuif Gratis Bankzegels, 2 zegels voor elke gulden: dat wor den duizenden zegels, die U kunt verdienen, ais U: op vrijdagavond 10 nov. tussen 7-10 uur of zaterdag 11 nov. tussen 11-6 uur, of zondag 12 november, tussen 11-6 uur Kijk, keur en koop op een van deze drie dagen, want daarna is deze aktie onherroepelijk afgelopen. Onze sortering gebruikte wagens in winterconditie, met A-l garantie, is werkelijk groots. Uw wagen wordt door ons voor een aantrekkelijke prijs ingeruild. Driekwart van de prijs kan worden gefinancierd op 6 tot 30 maanden; met 1.000,- in Uw zak koopt U een wagen met een waarde van 4.000,-. KIJK- en KOOPADRES: Golaxie, zwart 1962 Zodiac, zwart 1965 Corsair, rood 1964 Corsair, rood 1964 Taunus 20M, wit 1965 Taunus 17M, d. groen 1963 Taunus 17M, wit 1965 Taunus 17M, rood 1965 Taunus 17M, wit 1965 Taunus 15M, d. groen 1967 Taunus 12M, wit 1964 Taunus 12M, grijs 1964 Taunus 12M, wit 1966 Taunus 12M coupé, rood 1964 Taunus 12M coupé, wit 1965 Taunus 12M combi, wit 1965 Cortina, wit 1963 Cortina, beige 1963 Cortina, wit 1962 Cortina, grijs 1964 Cortina 1300, beige 1967 Cortina, blauw 1967 Cortina, blauw 1965 Anglia, grijs 1963 Transit Pickup, blauw 1964 Transit, geel 1961 Thames 800 Diesel 1965 DKW, donkergrijs 1965 Opel, zilvergrijs 1964 DKW Junior, grijs 1961 Fiat 500, wit 1963 Fiat 600, rood 1965 BMW de Luxe, rood 1965 Renault R8, grijs 1965 Daffodil, blauw 1963 Daffodil, groen-zwart 1963 Daffodil, beige 1964 Daffodil, blauw 1965 Daffodil, rood-zwart 1966 Daffodil, grijs 1967 DKW F 102 1964 DA F 44 Demonstrator, rood 1967 N.V. AUTOMOBIELGARAGE VAN HAREN TEL. 04780 - 2251 TOPGARAGE CV tot en met 18 november dubbele bankzegels voor leuke cadeaux voor prettige cadeaux voor nuttige cadeaux voor goede cadeaux kom vrijblijvend kijken kiezen en keuren in onze boek- en kantoorboekhandel Grotestraat 28 telefoon 2727

Peel en Maas | 1967 | | pagina 15