Grote Bankzegel-kleurwedstrijd L Toekomstplan van Limburg WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN INGEZONDEN Verkeersongeval len tijdens het weekend J met St Micolaasfeest 1 Ill waaron der: FIETS STEP OP LUCHTBANDEN PRACHTIGE POPPEN enz. enz. DEELNEMER jjj Haal vlug 'n GRATIS kleurplaat in een 1 BANK BANKZEGEL-ZAAK, IK i/ herkenbaar aan dit wêêêêkêêêêj embleem I f VRIJDAG 27 OKTOBER 1967 No. 43 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNGKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL L— (buitan Vnoray 125) GOEDE VOORUITZICHTEN VOOR NOORD-LIMBURG Vorige week is verschenen „Lim burgs Toekomst, uitgangspunt voor het beleid". Een welvaartsplan voor Limburg, opgesteld in opdracht van het provinciaal bestuur, door de 2 jaar geleden in het leven geroepen „Provinciale Welvaartscommissie" in samenwerking met de Limburgse Planalogische Dienst en het Econo misch Technologisch Instituut Lim burg. Provinciale Staten van Lim burg moeten de in dat plan voor de eerstkomende 2 0 jaar vastgelegde beleidslenen nog sanctioneren. In dit rapport zijn reeds eerder verschenen rapporten, o.a. over de leefbaarheid van kleine dorpen en over de wegverbindingen, verwerkt. Maar de hoofdgedachte die men in dit uitgebreide rapport voor ogen krijgt, zijn: a. hoe werkgelegenheid te schep pen voor de sterk groeiende Limburgse bevolking, en b. hoe deze bevolking die dingen te verschaffen waarna ze nu al - en nog meer in de toekomst - zal vragen. AARZELENDE CONCLUSIE Voor deze contereien lijkt ons be langrijk een van de hoofdconclusies die zij het dan wat aarzelend en bedekt geformuleerd - zegt dat op de lange duur er in Zuid Limburg onvoldoende ruimte zal zijn om voor iedereen daar werkgelegenheid te scheppen. Voorlopig wordt er even wel nog naar gestreefd de door de mijnsluiting met werkloosheid be dreigde mijnwerkers zoveel moge lijk in eigen streek aan nieuwe werk te helpen. Gedeputeerd^ Staten van Limburg kondigden echter daar naast ook aan een migratiebeleid van het dichtbevolkte zuiden naar 't ruimere midden- en noord-limburg. De planologen hebben becijferd, dat - mede rekening houdend met de groei van de beroepsbevolking - in 1985 Limburg 68.000 arbeidsplaat sen te kort heeft. 77 procent daar van komt voor rekening van Züid- Limburg. In dat deel van de pro vincie vormt een tekort aan ruimte voor industrieterreinen een ernstig knelpunt in de toekomstige werk gelegenheid. Noord- en midden lim- burg, waarbij met name Venray is genoemd, beschikken over voldoende gebruiksklaar industrieterrein voor nu en over voldoende uitbreidings mogelijkheden voor later. NIEUW ARBEIDSTERREIN „Dat betekent", zo staat er in dit nieuwe welvaartsplan, „dat in noord en midden limburg meer werkgele genheid geschapen zou moeten wor den dan voor eigen behoefte nodig is. Een pendel uit zuid limburg (ge volgd door een verhuizing) zou daar het gevolg van zijn. Vanuit het ver zorgingsmotief van noord en mid den limburg is zo'n instroming uit het zuiden zelfs weenselijk te ach ten". Voor zuid limburg zal in ieder ge val voorlopig gelden, dat alleen ar beidsintensieve industrieën zullen moeten worden aangetrokken. In Limburg - en dat kan alleen in nrd. of midden limburg - zal heel spoe dig tenminste een mammoetindus trieterrein van minstens 1000 ha - voor een nieuwe industriële motor - moeten worden aangewezen. ADEMPAUZE De ruimtelijke moeilijkheden in het gebied rond Heerlen - Kerkrade zullen zich bij de nog steeds toene mende bevolkingsdichtheid nog toe spitsen. In het nieuwe welvaarts plan wordt de oplossing gesugge reerd daar een admpauze in te las sen, door er voor te zorgen dat de bevolkingsdichtheid niet verder toe neemt en een afvloeiiing van de be volkingsaanwas in het zuiden naar het noorden en midden van de pro vincie als realiteit te accepteren. In dit verband wijst het plan op de uitbouw van o.m. Venray, tot een stedelijk verzorgingsgebied, en de mogelijkheid om behalve rond Ven ray ook bij Wanssum tot uitbreiding te komen van industrieterreinen. Aangedrongen wordt verder op verrijking van de studiemogelijkhe den. Behalve een universiteit is ook uitbreiding van technisch en alge meen vormend onderwijs een gebie dende zaak, i.v.m. de ontwikkeling van de industrie. Natuurlijk wordt gepleit voor goede wegverbindingen waarbij voor onze streek de aanleg van een nieuwe weg Venlo-Nijme gen voorop wordt gesteld, én de vol tooiing van de E3-weg (Antwerpen naar Venlo). SAMENWERKING Hoewel we in de nabije toekomst waarschijnlijk nog meermalen naar aanleiding van dit plan iets zullen schrijven, moet ons op voorhand het een en ander van het hart. Dit beleidsplan, dat links en rechts toch al enige reacties in Limburg zelf heeft opgewekt, toont o.i. zo weinig van een bepaalde samenwer king met onze buurprovincie Noord Brabant. Het is misschien dat we te pessimistisch geworden zijn ten aan zien van deze samenwerking, omdat we juist in Venray de laatste 25 jaar gemerkt hebben, hoe weinig daar in feite van terecht komt. We wijzen maar op de aansluiting van de weg naar Overloon; op de doortrekking en verbetering van de Deurneseweg op de onzekerheden t.a.v. de Mid den Peel weg; en hoe lang het heeft geduurd voordat een Vredepeelcom- missie uit Brabantse en Limburgse leden eindelijk dg Vredepeel tot 'n peel des vredes kon maken. O.i is met name voor de streek tussen Bergen en Nijmegen b.v. geen op lossing te vinden, indien men die niet zoekt samen met Oost Brabant, waar Cuyck - en in iets mindere mate Boxmeer - dezelfde ontwikke ling doormaken als Venray. Een ont wikkeling die de oostkant van de Maas niet onberoerd kan laten. Doch hierover zwijgt men in alle talen.... Datzelfde geldt ook voor Deurne.... Evenzo zwijgt men over de moei lijkheden in Helmond, over de nieu we agglomeratie rond Eindhoven, die, en daar twijfelen we niet aan, ook dit stuk Limburg niet onberoerd laat, nu langzaam maar zeker de laatste „peelbarriëres" doorbroken worden. Een doorbraak die Venray als het ware midden in Oost Bra bant legt en waar dus ook de weer slag van het gebeuren in Oost Bra bant voelbaar wordt. Dit gebrek aan samenwerking - ze komt althans onvoldoende in dit rapport naar voren, zal juist voor deze streek minder prettige gevol gen kunnen hebben. Op de andere conclusies en gege vens uit dit rapport hopen we t.z.t. terug te komen, ook als de Provin ciale Staten dit rapport onderwerp van discussie gemaakt hebben. GEACHTE REDAKTIE, N.a.v. Uw artikel „Overpeinzingen Streekcentrum" zouden wij graag het volgende op willen merken: U stelt in Uw artikel dat de Gen- nepse oppositie-leider, de heer Lin- ders, te ver ging, toen hij aan de voorzitter meedeelde tegen toeken ning van een subsidie aan het Re gionaal Instituut voor Maatschap pelijk Werk te zijn, louter en alleen omdat de zetel van dit Instituut in Venray gevestigd is. Lag de zaak inderdaad zo simpel, dan zouden wij nooit gereageerd hebben op Uw „overpeinzingen". In werkelijkheid betrof de tegenstand van de Actieve Lijst echter méér. Het moet U als redaktie bekend zijn dat mettertijd ook het jeugdwerk regionaal geregeld gaat worden. Naar alle waarschijnlijkheid zal men samen gaan werken binnen het zelfde kader, onder leiding van, al thans onder de vleugels, of zo U wilt de vlag, van het Regionaal In stituut voor Maatschappelijk Werk. Ergo: ook het jeugdwerk van Noord- Limburg gaat straks vanuit Venray geregeld worden. Het was om deze en nog enkele andere, minder belangrijke redenen, dat de oppositie tegenstemde. Welke die andere, minder belangrijke rede nen zijn geweest? U zult het met ons eens zijn dat streekcentrum en win kelcentrum niet twee identieke be grippen zijn. Een streekcentrum is méér dan een winkelcentrum. Wan neer U zich wat meer verdiept had in de omstandigheden waaronder de Gennepse oppositie verleden jaar geboren werd (bij de gemeente raadsverkiezingen behaalde deze groepering die tevoren nog nooit aan de verkiezingen had deelgeno men direct vier zetels en werd daarmee de grootste fractie binnen de Gennepse raad), dan had U meer begrip op kunnen brengen voor het standpunt van de Actieve Lijst in deze. Juist in het verleden heeft de ge meente Gennep keer op keer be slissingen genomen, waardoor bu reau's of zaken in deze order van grootte het Maas- en Niersstadje verlieten. Dat gebeurde dan in ne gen van de tien gevallen onder het motto „het is maar een klein, on belangrijk bureautje, Gennep zal er niet op achteruit gaan". Het is deze „salami-mentaliteit" (om één schijf je kim je niet vechten, laat staan om het allerlaatste stukje touw) die Gennep gemaakt heeft tot wat het voor enkele jarën terug was: een sluimerend stadje, terend op z'n ver leden, met alleen enige regionale betekenis als koopcentrum van de zoveelste orde. Enfin, U weet hoe het in Venray was in de periode 1945-1950. Wanneer U dit allemaal weet, kunt U waarschijnlijk beter begrijpen dat de heer Linders tijdens die bewuste raadsvergadering uitriep: „Het goed keuren van een voorstel, waardoor een bureau of instituut, hoe klein dan ook is, Gennep gaat verlaten, betekent een verloochening van de streekfunktie van Gennep, betekent een verloochening van het stadje Gennep!" Krasse taal, dat zult U met ons eens zijn, maar beslist niet absurd! Noordelijk Noord-Limburg ten oos ten van de Maas heeft in de periode 1945-1965 steeds aan de verkeerde kant gezeten: Venray werd kernge meente, Gennep en Bergen werden het niet! Cuyck en Boxmeer groei den door overheidssteun, Gennep en Bergen kregen de kans niet om te groeien! Is het dan vreemd dat men in Gennep huiverig staat tegen over het aan-de-leiband lopen van een Instituut, dat in Venray zetelt? Juist in deze dagen, nu men in Maastricht wat meer belangstelling en oog begint te krijgen voor het meest noordelijke deel van de pro vincie (denkt U aan de plannen van G.S. tot gemeentelijke herindeling, die toch op de eerste plaats zijn opgesteld om een betere en snel lere ontwikkeling van deze streek in de hand te werken, denkt U aan de onder pressie van G.S. doorge voerde snelle uitbouw van de kern Nieuw-Bergen), in deze tijd zou het helemaal verkeerd zijn om goed te keuren dat een bureau, hoe klein ook, naar Venray wordt gestuurd! U stelt dat Venray geografisch ge zien Venray centraal ligt. Wij be twijfelen dat ten zeerste: de enige gemeente die althans geografisch gezien met de titel „centraal ge legen" bestempeld kan worden, is Wanssum, niet Venray. Gennep kan op dezelfde gronden die U aanvoert om Venray centraal te laten liggen, aanspraak maken op deze betiteling. Daarnaast willen wij U er nog op wijzen, dat het beslist niet alleen de vestiging van 't Instituut was, waar de Gennepse oppositie op tegen was: ook het feit dat een deugdelijke controle op de gang van zaken by dit handenvol-geld kostende Insti tuut vrijwel onmogelijk is, speelde mee. Ook dat zult U, als lezer van de Gennepse gemeenteraadsversla gen en kommentaren daarop, wel goio?«n on begrepen hebben. Tot slot nog dit: persoonlijk hebben wij tijdens onze schooljaren een tijd lang gastvrijheid mogen genieten in Venray. Het was juist in die periode dat Venray uitgroeide tot een kern van grote regionale betekenis. Wij voor ons menen dat zoiets ook in Gennep mogelijk zou zijn. En in dat streven kan geen enkel tegenstem- men-in-'t-belang-van-Gennep, ook al is de zaak waarom het gaat nog zo klein, absurd genoemd worden. Ook bij de uitbouw van een plaats tot streekcentrum geldt ons oer-hol- landse spreekwoord: „Vele kleintjes maken een groot", of, als U dat lie ver wilt: „Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd". Met dank voor plaatsing, Red. Maas- en Niersbode, Gennep. H. J. A. Albers, R IJ B E W I J S DAF KOPEN! Daar wordt rond deze kwestie van Uw kant een heel ander probleem SHELLINA OF SUPER SHELL BENZINE te berden gebracht, namelijk de ont wikkeling van Gennep en Bergen, het zogenaamde witte gedeelte van onze Limburgse kaart. Of dat min der wit wordt als het Regionaal In stituut voor Maatschappelijk Werk in Gennep zou zijn gevestigd? Daar is o.i. heel wat anders voor nodig Gelukkig zijn aan de kim de voor tekenen merkbaar van dat andere, dat dan uit het Gennepse bureau zijn begeleiding zal krijgen. Antwoord van Redaktie Peel en Maas. Is het met opzet, of is het onbegrip? Maar nergens staat in de raadsvoor stellen, die de betrokken Noord- Limburgse gemeenten hebben goed gekeurd of nog moeten goedkeuren t.a.v. samenwerking bij het Maat schappelijk Werk, dat bestaande bu reaux verdwijnen gaan. Er gaat dus geen bureau uit Gennep weg Geen uit Horst en voor de Maas dorpen komt er zelfs op de Maas dorpen nog ergens een by. Het is dus absurd als de heer Linders in Gennep zo iets zit te beweren, ter wijl uit de stukken blijkt, dat bu reau Gennep gewoon blijft bestaan, zelfs met meer mensen bezet kan worden. Dat is punt 1. Dat het Gen nepse bureau gaat samenwerken met anderen en door die samenwerking kan komen tot a) de benoeming van een directeur voor het gehele werk en b) de aanstelling van een maatschappelijk werker, die spe ciaal de begeleiding (en we noemen dat nu de controle) van de plaat selijke bureaux ter hand neemt, lijkt ons een gezonde zaak, waarvan ook het maatschappelijk werk in Gen nep e.o. alleen maar profiteren kan. Of beiden dan in Venray of Gennep wonen is o.i. van ondergeschikt be lang. Dat is punt 2. Over de controle op het maatschap pelijk werk, de werkers en de bu reaux kunnen we kort zijn na het ingezonden stuk van vorige week. Maar even zo goed als het werk van de Gemeentelijke Sociale Diensten óók geheim toch gecontroleerd wordt lijkt ons een bepaalde con trole over deze bureaux van maat schappelijk werk bepaald niet on mogelijk. De voorwaarden, waar onder bepaalde gemeenten, terecht overigens, de meer-subsidie verle nen, laten op dat gebied weinig twijfel. STUDIEDAGEN INVALIDEN Op 3, 4 en 5 november a.s. zal het Mariannhillkonvikt aan de West singel weer gastvrijheid geven aan de Invalidenbond St. Liduina, voor de jaarlijkse studiebijeenkomst van deze vereniging. Deskundige sprekers zullen dan wederom klaar staan om de invali den en hun huisgenoten advies te geven rond de problematiek van het invalide-zijn. De zorg voor de inwendige mens berust wederom bij de onvolprezen kok, de heer Wiersma met echtge note uit Gemert. De kolonne van het Roode Kruis afdeling Venlo zal ook weer de helpende hand uitsteken. FOTOCLUB VENRAY Donderdagavond 12 oktober moch ten de fotoclubleden zich verheu gen over de resultaten van de door hun ingeleverde foto's. Deze zijn in dertijd gemaakt in het Ned. Open luchtmuseum, waar de leden een molen moesten fotograferen. De uit werking van dit object werd geheel aan henzelf overgelaten. Achteraf was dit ook wel te zien. Howel het merendeel „hun" molen conserva tief hadden gelaten, waren er ook enkele leden die daarentegen 'n sur realistische en zelfs een abstracte molen brachten. Fotoclub „Horst,, - als buitenstaan der - had het oordeel over deze fo- tos geveld. Het beste resultaat be haalde de heer L. Manders. Zijn fo to kwam als eerste uit de bus. Dhr. Hoeymakers werd met zijn negatief uitgewerkte foto een goede tweede. Deze zelfde avond werd tevens een dia-collectie vertoont van foto-club „Weert". Het meest vielen de mooie kleurenportretten op, welke op een sublieme wijze waren weergegeven. Een zeer goede stimulans voor leden welke ook in deze richting zoeken. Donderdag 2 november zal de heer Schreurs uit Venlo een werkavond verzorgen over het omzetten van kleurendia's in zwart-wit-fotos. Een hoogst interessant onderwerp dus. ONTEIGEN ING? vraagt kosteloos inlichtingen bij F. HOLLEMAN Onteigenings-adviezen. Breda, Ignatiusstr. 42a, telefoon 01600-41754 Te hoge snelheid was waarschijn lijk oorzaak dat de bestuurder van de personenauto A. vd W. uit Over loon op de kruising Smakterweg Overloonseweg kwam te slippen en in een greppel belandde. Hij moest afremmen voor enkele wielrijders - doch zijn vaart was te groot. De wa gen werd vrijwel totaal vernield, de bestuurder kreeg geen noemens waardig letsel. Het mag als een wonder worden genoemd dat de 14-jarige scholier, G.S. uit Ysselsteyn, toen hij vanaf de Deurneseweg de Heidseweg wil de oprijden, niet twee keer werd ge raakt door een personenauto. De wagen, bestuurd door J.R. uit Gra ve kon de scholier niet meer ontwij ken en raakte de jongen. Uit tegen overgestelde richting naderde de personenauto bestuurd door M. G. uit Ysselsteyn. Deze kon door hard remmen en een formidabele stuur- zwenking wel de jongen ontwijken, doch niet het rijwiel. De fiets werd dan ook totaal vernield. Schade aan de wagens bleef wonderwel matig. Niet voldoende afstand bewaarde de bestuurder .V. A. uit Ysselsteyn met zijn personenwagen, toenhij op de Paardenkopweg de vrachtwagen bestuurd door W.P. uit Son tegen kwam. Het bleef bij lichte materiele schade. Op de kruising Bongerdstraat Tuinstraat werden de voorrangsre- gels niet in acht genomen, waardoor een botsing ontstond tussen 2 per- sonenautos, resp. bestuurd door A. W. uit Gennep en M. G. uit den Bosch, Er was behoorlijk materiële schade ^w.oooP*' T A;.;.;.;.;.;.;.;.;.;/

Peel en Maas | 1967 | | pagina 5