Grote Bankzegel-kleurwedstrijd
L
Toekomstplan
van Limburg
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
INGEZONDEN
Verkeersongeval
len tijdens het
weekend
J
met St Micolaasfeest 1
Ill waaron
der: FIETS
STEP OP LUCHTBANDEN
PRACHTIGE POPPEN enz. enz.
DEELNEMER jjj
Haal vlug 'n GRATIS
kleurplaat in een 1 BANK
BANKZEGEL-ZAAK, IK i/
herkenbaar aan dit wêêêêkêêêêj
embleem I f
VRIJDAG 27 OKTOBER 1967 No. 43
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNGKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL L— (buitan Vnoray 125)
GOEDE VOORUITZICHTEN VOOR NOORD-LIMBURG
Vorige week is verschenen „Lim
burgs Toekomst, uitgangspunt voor
het beleid". Een welvaartsplan voor
Limburg, opgesteld in opdracht van
het provinciaal bestuur, door de 2
jaar geleden in het leven geroepen
„Provinciale Welvaartscommissie"
in samenwerking met de Limburgse
Planalogische Dienst en het Econo
misch Technologisch Instituut Lim
burg. Provinciale Staten van Lim
burg moeten de in dat plan voor de
eerstkomende 2 0 jaar vastgelegde
beleidslenen nog sanctioneren.
In dit rapport zijn reeds eerder
verschenen rapporten, o.a. over de
leefbaarheid van kleine dorpen en
over de wegverbindingen, verwerkt.
Maar de hoofdgedachte die men in
dit uitgebreide rapport voor ogen
krijgt, zijn:
a. hoe werkgelegenheid te schep
pen voor de sterk groeiende
Limburgse bevolking, en
b. hoe deze bevolking die dingen
te verschaffen waarna ze nu al
- en nog meer in de toekomst -
zal vragen.
AARZELENDE CONCLUSIE
Voor deze contereien lijkt ons be
langrijk een van de hoofdconclusies
die zij het dan wat aarzelend en
bedekt geformuleerd - zegt dat op
de lange duur er in Zuid Limburg
onvoldoende ruimte zal zijn om voor
iedereen daar werkgelegenheid te
scheppen. Voorlopig wordt er even
wel nog naar gestreefd de door de
mijnsluiting met werkloosheid be
dreigde mijnwerkers zoveel moge
lijk in eigen streek aan nieuwe werk
te helpen. Gedeputeerd^ Staten van
Limburg kondigden echter daar
naast ook aan een migratiebeleid
van het dichtbevolkte zuiden naar 't
ruimere midden- en noord-limburg.
De planologen hebben becijferd,
dat - mede rekening houdend met
de groei van de beroepsbevolking -
in 1985 Limburg 68.000 arbeidsplaat
sen te kort heeft. 77 procent daar
van komt voor rekening van Züid-
Limburg. In dat deel van de pro
vincie vormt een tekort aan ruimte
voor industrieterreinen een ernstig
knelpunt in de toekomstige werk
gelegenheid. Noord- en midden lim-
burg, waarbij met name Venray is
genoemd, beschikken over voldoende
gebruiksklaar industrieterrein voor
nu en over voldoende uitbreidings
mogelijkheden voor later.
NIEUW ARBEIDSTERREIN
„Dat betekent", zo staat er in dit
nieuwe welvaartsplan, „dat in noord
en midden limburg meer werkgele
genheid geschapen zou moeten wor
den dan voor eigen behoefte nodig
is. Een pendel uit zuid limburg (ge
volgd door een verhuizing) zou daar
het gevolg van zijn. Vanuit het ver
zorgingsmotief van noord en mid
den limburg is zo'n instroming uit
het zuiden zelfs weenselijk te ach
ten".
Voor zuid limburg zal in ieder ge
val voorlopig gelden, dat alleen ar
beidsintensieve industrieën zullen
moeten worden aangetrokken. In
Limburg - en dat kan alleen in nrd.
of midden limburg - zal heel spoe
dig tenminste een mammoetindus
trieterrein van minstens 1000 ha -
voor een nieuwe industriële motor -
moeten worden aangewezen.
ADEMPAUZE
De ruimtelijke moeilijkheden in
het gebied rond Heerlen - Kerkrade
zullen zich bij de nog steeds toene
mende bevolkingsdichtheid nog toe
spitsen. In het nieuwe welvaarts
plan wordt de oplossing gesugge
reerd daar een admpauze in te las
sen, door er voor te zorgen dat de
bevolkingsdichtheid niet verder toe
neemt en een afvloeiiing van de be
volkingsaanwas in het zuiden naar
het noorden en midden van de pro
vincie als realiteit te accepteren.
In dit verband wijst het plan op
de uitbouw van o.m. Venray, tot een
stedelijk verzorgingsgebied, en de
mogelijkheid om behalve rond Ven
ray ook bij Wanssum tot uitbreiding
te komen van industrieterreinen.
Aangedrongen wordt verder op
verrijking van de studiemogelijkhe
den. Behalve een universiteit is ook
uitbreiding van technisch en alge
meen vormend onderwijs een gebie
dende zaak, i.v.m. de ontwikkeling
van de industrie. Natuurlijk wordt
gepleit voor goede wegverbindingen
waarbij voor onze streek de aanleg
van een nieuwe weg Venlo-Nijme
gen voorop wordt gesteld, én de vol
tooiing van de E3-weg (Antwerpen
naar Venlo).
SAMENWERKING
Hoewel we in de nabije toekomst
waarschijnlijk nog meermalen naar
aanleiding van dit plan iets zullen
schrijven, moet ons op voorhand het
een en ander van het hart.
Dit beleidsplan, dat links en rechts
toch al enige reacties in Limburg
zelf heeft opgewekt, toont o.i. zo
weinig van een bepaalde samenwer
king met onze buurprovincie Noord
Brabant. Het is misschien dat we te
pessimistisch geworden zijn ten aan
zien van deze samenwerking, omdat
we juist in Venray de laatste 25 jaar
gemerkt hebben, hoe weinig daar in
feite van terecht komt. We wijzen
maar op de aansluiting van de weg
naar Overloon; op de doortrekking
en verbetering van de Deurneseweg
op de onzekerheden t.a.v. de Mid
den Peel weg; en hoe lang het heeft
geduurd voordat een Vredepeelcom-
missie uit Brabantse en Limburgse
leden eindelijk dg Vredepeel tot 'n
peel des vredes kon maken. O.i is
met name voor de streek tussen
Bergen en Nijmegen b.v. geen op
lossing te vinden, indien men die
niet zoekt samen met Oost Brabant,
waar Cuyck - en in iets mindere
mate Boxmeer - dezelfde ontwikke
ling doormaken als Venray. Een ont
wikkeling die de oostkant van de
Maas niet onberoerd kan laten. Doch
hierover zwijgt men in alle talen....
Datzelfde geldt ook voor Deurne....
Evenzo zwijgt men over de moei
lijkheden in Helmond, over de nieu
we agglomeratie rond Eindhoven,
die, en daar twijfelen we niet aan,
ook dit stuk Limburg niet onberoerd
laat, nu langzaam maar zeker de
laatste „peelbarriëres" doorbroken
worden. Een doorbraak die Venray
als het ware midden in Oost Bra
bant legt en waar dus ook de weer
slag van het gebeuren in Oost Bra
bant voelbaar wordt.
Dit gebrek aan samenwerking - ze
komt althans onvoldoende in dit
rapport naar voren, zal juist voor
deze streek minder prettige gevol
gen kunnen hebben.
Op de andere conclusies en gege
vens uit dit rapport hopen we t.z.t.
terug te komen, ook als de Provin
ciale Staten dit rapport onderwerp
van discussie gemaakt hebben.
GEACHTE REDAKTIE,
N.a.v. Uw artikel „Overpeinzingen
Streekcentrum" zouden wij graag
het volgende op willen merken:
U stelt in Uw artikel dat de Gen-
nepse oppositie-leider, de heer Lin-
ders, te ver ging, toen hij aan de
voorzitter meedeelde tegen toeken
ning van een subsidie aan het Re
gionaal Instituut voor Maatschap
pelijk Werk te zijn, louter en alleen
omdat de zetel van dit Instituut in
Venray gevestigd is. Lag de zaak
inderdaad zo simpel, dan zouden wij
nooit gereageerd hebben op Uw
„overpeinzingen". In werkelijkheid
betrof de tegenstand van de Actieve
Lijst echter méér.
Het moet U als redaktie bekend zijn
dat mettertijd ook het jeugdwerk
regionaal geregeld gaat worden.
Naar alle waarschijnlijkheid zal men
samen gaan werken binnen het
zelfde kader, onder leiding van, al
thans onder de vleugels, of zo U
wilt de vlag, van het Regionaal In
stituut voor Maatschappelijk Werk.
Ergo: ook het jeugdwerk van Noord-
Limburg gaat straks vanuit Venray
geregeld worden.
Het was om deze en nog enkele
andere, minder belangrijke redenen,
dat de oppositie tegenstemde. Welke
die andere, minder belangrijke rede
nen zijn geweest? U zult het met ons
eens zijn dat streekcentrum en win
kelcentrum niet twee identieke be
grippen zijn. Een streekcentrum is
méér dan een winkelcentrum. Wan
neer U zich wat meer verdiept had
in de omstandigheden waaronder de
Gennepse oppositie verleden jaar
geboren werd (bij de gemeente
raadsverkiezingen behaalde deze
groepering die tevoren nog nooit
aan de verkiezingen had deelgeno
men direct vier zetels en werd
daarmee de grootste fractie binnen
de Gennepse raad), dan had U meer
begrip op kunnen brengen voor het
standpunt van de Actieve Lijst in
deze.
Juist in het verleden heeft de ge
meente Gennep keer op keer be
slissingen genomen, waardoor bu
reau's of zaken in deze order van
grootte het Maas- en Niersstadje
verlieten. Dat gebeurde dan in ne
gen van de tien gevallen onder het
motto „het is maar een klein, on
belangrijk bureautje, Gennep zal er
niet op achteruit gaan". Het is deze
„salami-mentaliteit" (om één schijf
je kim je niet vechten, laat staan om
het allerlaatste stukje touw) die
Gennep gemaakt heeft tot wat het
voor enkele jarën terug was: een
sluimerend stadje, terend op z'n ver
leden, met alleen enige regionale
betekenis als koopcentrum van de
zoveelste orde. Enfin, U weet hoe
het in Venray was in de periode
1945-1950.
Wanneer U dit allemaal weet, kunt
U waarschijnlijk beter begrijpen dat
de heer Linders tijdens die bewuste
raadsvergadering uitriep: „Het goed
keuren van een voorstel, waardoor
een bureau of instituut, hoe klein
dan ook is, Gennep gaat verlaten,
betekent een verloochening van de
streekfunktie van Gennep, betekent
een verloochening van het stadje
Gennep!" Krasse taal, dat zult U
met ons eens zijn, maar beslist niet
absurd!
Noordelijk Noord-Limburg ten oos
ten van de Maas heeft in de periode
1945-1965 steeds aan de verkeerde
kant gezeten: Venray werd kernge
meente, Gennep en Bergen werden
het niet! Cuyck en Boxmeer groei
den door overheidssteun, Gennep en
Bergen kregen de kans niet om te
groeien! Is het dan vreemd dat men
in Gennep huiverig staat tegen
over het aan-de-leiband lopen van
een Instituut, dat in Venray zetelt?
Juist in deze dagen, nu men in
Maastricht wat meer belangstelling
en oog begint te krijgen voor het
meest noordelijke deel van de pro
vincie (denkt U aan de plannen van
G.S. tot gemeentelijke herindeling,
die toch op de eerste plaats zijn
opgesteld om een betere en snel
lere ontwikkeling van deze streek
in de hand te werken, denkt U aan
de onder pressie van G.S. doorge
voerde snelle uitbouw van de kern
Nieuw-Bergen), in deze tijd zou het
helemaal verkeerd zijn om goed te
keuren dat een bureau, hoe klein
ook, naar Venray wordt gestuurd!
U stelt dat Venray geografisch ge
zien Venray centraal ligt. Wij be
twijfelen dat ten zeerste: de enige
gemeente die althans geografisch
gezien met de titel „centraal ge
legen" bestempeld kan worden, is
Wanssum, niet Venray. Gennep kan
op dezelfde gronden die U aanvoert
om Venray centraal te laten liggen,
aanspraak maken op deze betiteling.
Daarnaast willen wij U er nog op
wijzen, dat het beslist niet alleen de
vestiging van 't Instituut was, waar
de Gennepse oppositie op tegen was:
ook het feit dat een deugdelijke
controle op de gang van zaken by
dit handenvol-geld kostende Insti
tuut vrijwel onmogelijk is, speelde
mee. Ook dat zult U, als lezer van
de Gennepse gemeenteraadsversla
gen en kommentaren daarop, wel
goio?«n on begrepen hebben.
Tot slot nog dit: persoonlijk hebben
wij tijdens onze schooljaren een tijd
lang gastvrijheid mogen genieten in
Venray. Het was juist in die periode
dat Venray uitgroeide tot een kern
van grote regionale betekenis. Wij
voor ons menen dat zoiets ook in
Gennep mogelijk zou zijn. En in dat
streven kan geen enkel tegenstem-
men-in-'t-belang-van-Gennep, ook
al is de zaak waarom het gaat nog zo
klein, absurd genoemd worden. Ook
bij de uitbouw van een plaats tot
streekcentrum geldt ons oer-hol-
landse spreekwoord: „Vele kleintjes
maken een groot", of, als U dat lie
ver wilt: „Wie het kleine niet eert,
is het grote niet weerd".
Met dank voor plaatsing,
Red. Maas- en Niersbode, Gennep.
H. J. A. Albers,
R IJ B E W I J S
DAF KOPEN!
Daar wordt rond deze kwestie van
Uw kant een heel ander probleem
SHELLINA OF SUPER
SHELL BENZINE
te berden gebracht, namelijk de ont
wikkeling van Gennep en Bergen,
het zogenaamde witte gedeelte van
onze Limburgse kaart. Of dat min
der wit wordt als het Regionaal In
stituut voor Maatschappelijk Werk
in Gennep zou zijn gevestigd? Daar
is o.i. heel wat anders voor nodig
Gelukkig zijn aan de kim de voor
tekenen merkbaar van dat andere,
dat dan uit het Gennepse bureau
zijn begeleiding zal krijgen.
Antwoord van Redaktie Peel en
Maas.
Is het met opzet, of is het onbegrip?
Maar nergens staat in de raadsvoor
stellen, die de betrokken Noord-
Limburgse gemeenten hebben goed
gekeurd of nog moeten goedkeuren
t.a.v. samenwerking bij het Maat
schappelijk Werk, dat bestaande bu
reaux verdwijnen gaan. Er gaat dus
geen bureau uit Gennep weg
Geen uit Horst en voor de Maas
dorpen komt er zelfs op de Maas
dorpen nog ergens een by. Het is
dus absurd als de heer Linders in
Gennep zo iets zit te beweren, ter
wijl uit de stukken blijkt, dat bu
reau Gennep gewoon blijft bestaan,
zelfs met meer mensen bezet kan
worden. Dat is punt 1. Dat het Gen
nepse bureau gaat samenwerken met
anderen en door die samenwerking
kan komen tot a) de benoeming
van een directeur voor het gehele
werk en b) de aanstelling van een
maatschappelijk werker, die spe
ciaal de begeleiding (en we noemen
dat nu de controle) van de plaat
selijke bureaux ter hand neemt, lijkt
ons een gezonde zaak, waarvan ook
het maatschappelijk werk in Gen
nep e.o. alleen maar profiteren kan.
Of beiden dan in Venray of Gennep
wonen is o.i. van ondergeschikt be
lang. Dat is punt 2.
Over de controle op het maatschap
pelijk werk, de werkers en de bu
reaux kunnen we kort zijn na het
ingezonden stuk van vorige week.
Maar even zo goed als het werk van
de Gemeentelijke Sociale Diensten
óók geheim toch gecontroleerd
wordt lijkt ons een bepaalde con
trole over deze bureaux van maat
schappelijk werk bepaald niet on
mogelijk. De voorwaarden, waar
onder bepaalde gemeenten, terecht
overigens, de meer-subsidie verle
nen, laten op dat gebied weinig
twijfel.
STUDIEDAGEN
INVALIDEN
Op 3, 4 en 5 november a.s. zal het
Mariannhillkonvikt aan de West
singel weer gastvrijheid geven aan
de Invalidenbond St. Liduina, voor
de jaarlijkse studiebijeenkomst van
deze vereniging.
Deskundige sprekers zullen dan
wederom klaar staan om de invali
den en hun huisgenoten advies te
geven rond de problematiek van het
invalide-zijn.
De zorg voor de inwendige mens
berust wederom bij de onvolprezen
kok, de heer Wiersma met echtge
note uit Gemert. De kolonne van het
Roode Kruis afdeling Venlo zal ook
weer de helpende hand uitsteken.
FOTOCLUB VENRAY
Donderdagavond 12 oktober moch
ten de fotoclubleden zich verheu
gen over de resultaten van de door
hun ingeleverde foto's. Deze zijn in
dertijd gemaakt in het Ned. Open
luchtmuseum, waar de leden een
molen moesten fotograferen. De uit
werking van dit object werd geheel
aan henzelf overgelaten. Achteraf
was dit ook wel te zien. Howel het
merendeel „hun" molen conserva
tief hadden gelaten, waren er ook
enkele leden die daarentegen 'n sur
realistische en zelfs een abstracte
molen brachten.
Fotoclub „Horst,, - als buitenstaan
der - had het oordeel over deze fo-
tos geveld. Het beste resultaat be
haalde de heer L. Manders. Zijn fo
to kwam als eerste uit de bus. Dhr.
Hoeymakers werd met zijn negatief
uitgewerkte foto een goede tweede.
Deze zelfde avond werd tevens een
dia-collectie vertoont van foto-club
„Weert". Het meest vielen de mooie
kleurenportretten op, welke op een
sublieme wijze waren weergegeven.
Een zeer goede stimulans voor leden
welke ook in deze richting zoeken.
Donderdag 2 november zal de heer
Schreurs uit Venlo een werkavond
verzorgen over het omzetten van
kleurendia's in zwart-wit-fotos. Een
hoogst interessant onderwerp dus.
ONTEIGEN ING?
vraagt kosteloos
inlichtingen bij
F. HOLLEMAN
Onteigenings-adviezen.
Breda, Ignatiusstr. 42a,
telefoon 01600-41754
Te hoge snelheid was waarschijn
lijk oorzaak dat de bestuurder van
de personenauto A. vd W. uit Over
loon op de kruising Smakterweg
Overloonseweg kwam te slippen en
in een greppel belandde. Hij moest
afremmen voor enkele wielrijders -
doch zijn vaart was te groot. De wa
gen werd vrijwel totaal vernield,
de bestuurder kreeg geen noemens
waardig letsel.
Het mag als een wonder worden
genoemd dat de 14-jarige scholier,
G.S. uit Ysselsteyn, toen hij vanaf
de Deurneseweg de Heidseweg wil
de oprijden, niet twee keer werd ge
raakt door een personenauto. De
wagen, bestuurd door J.R. uit Gra
ve kon de scholier niet meer ontwij
ken en raakte de jongen. Uit tegen
overgestelde richting naderde de
personenauto bestuurd door M. G.
uit Ysselsteyn. Deze kon door hard
remmen en een formidabele stuur-
zwenking wel de jongen ontwijken,
doch niet het rijwiel. De fiets werd
dan ook totaal vernield. Schade aan
de wagens bleef wonderwel matig.
Niet voldoende afstand bewaarde
de bestuurder .V. A. uit Ysselsteyn
met zijn personenwagen, toenhij op
de Paardenkopweg de vrachtwagen
bestuurd door W.P. uit Son tegen
kwam. Het bleef bij lichte materiele
schade.
Op de kruising Bongerdstraat
Tuinstraat werden de voorrangsre-
gels niet in acht genomen, waardoor
een botsing ontstond tussen 2 per-
sonenautos, resp. bestuurd door A.
W. uit Gennep en M. G. uit den
Bosch, Er was behoorlijk materiële
schade
^w.oooP*'
T A;.;.;.;.;.;.;.;.;.;/