3e LUSTRUM MOLUKSE KERK Mr. P. WINTELS Zwemlustigen opgelet *tof>$ara$e WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN U- 400 Ambonezen komen naar Yenray afscheid van kamp Vlakwater Voor de opening van het binnenbad verenigings drukwerk Overloon herdacht zijn bevrijding VRIJDAG 20 OKTOBER 1967 No. 42 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PRUS PER KWARTAAL (bulten Ven ray f 125) Het is intussen alweer een hele poos geleden dat we eens zyn uit genodigd op een kerkdienst van on ze Ambonezen in het kamp Vlak water. Het was wel een belevenis te zien met welke intensiteit deze men sen niet alleen de dienst volgden, maar hieraan ook meededen. Het enige jammere er van was, dat we noch de Dominee konden volgen, noch zyn Ambonese gemeente, want de dienst gebeurde geheel in 't Ma leis; een taal die we niet machtig waren en zyn. Naderhand hebben we toen 'n ge sprek gehad met de Ambonese Do minee en zo kennis gemaakt met de MOLUKSE KERK Er werd ons toen verteld dat zo wel de katholieken als de protestan ten in het voormalige Nederlands- Indië via missie en zending gepro beerd hebben de inwoners van dat Indië voor deze kerkgenootschappen te winnen. Dat is in min of meerdere mate ge lukt en zo ontstond op de Molukken - o.m. op de eilanden Seram en Am- bon - een protestantse gemeenschap die hoorden onder de Indische Kerk. Deze Indische Kerk hadden de pro testanten al vrij snel opgericht ,toen zij met de zending beginnen. Ook al om tegenover het toenmalige kolo niale bestuur als een gesloten ge meenschap te kunnen optreden. Dit in verband met susidiëring van hun zendingsaktiviteiten. Deze Indische Kerk kreeg in de dertiger jaren te maken met het op komend nationalisme. Anders dan in de politiek begreep men dat het be tter was aan de nationalistische wen sen tegemoet te komen, reden waar om zij in het toenmalige Indië ver schillende zelfstandige kerkgenoot schappen oprichtten. Een daarvan was de Molukse kerk. Zij konden toen hun eigen voorgangers aanwij zen, zelf een kerkbestuur formeren, kortom: baas in eigen huis werden, als we die uitdrukking hier mogen gebruiken. Toen, na de tweede wereldoorlog een groot deel van de Ambonezen naar Nederland ging en daar in de kampen terecht kwamen, voelden zij het als een behoefte ook hier in Ne derland te Molukse kerk te handha ven, of liever, hier opnieuw „op te richten", om ook op deze wijze hun eigen leefgewoonten en levensstijl te behouden. Van zulk een kerkdienst waren we dan 'n 15 jaar geleden getuige, zon der er erg in te hebben dat we nu in 1967 opnieuw met deze kerk ge confronteerd zouden worden. DERDE LUSTRUM Want zaterdag a.s. zullen de Ven rayse Ambonezen met hun geloofs genoten uit heel Limburg en Oost- Brabant in Venray het derde lus trum vieren van deze nieuwe for matie van de Molukse kerk, ofwel de stichting van de Molukse kerk in Nederland. Men verwacht in het kamp zo'n 400 gasten, die allemaal de plechtige kerkdienst zullen vol gen in het kamp, en welke van 10 tot 12 uur duurt. Dominee Lewaro zal deze plechtigheid leiden. Daar bij zijn verschillende Venrayse au toriteiten uitgenodigd. Als we de be richten mogen geloven zal dit een blij en spontaan feest gaan worden, waarbij als andere hoogtepunten nog kan worden aangegeven het gezame- lijk diner van 12 tot 1 uur; de grote bazaar en fancy fair van 1 tot 3 u. een een voetbalwedstrijd tussen vier elftallen van de Ambonezen op het Molenwiekersterrein (van 3 tot 6 u). Daarna volgt dan wederom een eten, waarna de prijsuitreiking en tot slot een film-avond, waarop men een bijbelse film zal draaien. Nogmaals, het belooft 'n blij feest te worden, dat een extra accent zal krijgen, omdat het feitelijk ook een soort afscheidsfeest van de barak ken in het kamp Vlakwater. De eer ste huigezinnen zijn al vertrokken naar nieuwe woningen in de Houten Hoek, waar speciaal voor de Ambo nezen eèn deel van de nieuwbouw is gereserveerd. AFSCHEID Het wordt niet met zoveel woor den gezegd, want het is en blijft al tijd een moeilijke zaak hierover met de betrokkenen te praten. De jonge ren, daar bestaat beslist geen twij fel over - hebben Ambon voorgoed „afgeschreven", in die zin dat zij 't ideaal van de ouderen „een mogelij ke terugkeer naar dit Indonesische- eiland" voor onmogelijk houden. Zij zijn trouwens intussen gewend ge raakt aan Nederlandse leefgewoon ten en levensstijl, iets wat ze niet meer willen ruilen tegen die van 'n eiland dat ze alleen maar van horen zeggen kennen. Met de ouderen is het een andere zaak. Hun leiders Vooral hebben bij hun komst in Nederland altijd voor op gesteld dat de Ambonezen een gesloten groep moesten blijven, hun eigen aard moesten zien te bewaren en zich steeds voor ogen moesten stellen dat ze slechts tijdelijk in Ne derland waren. De terugkeer naar Ambon bleef hoofdzaak. Dat is ook de reden geweest van de stichting van de Molukse kerk; dat is ook de reden geweest waarom men Maleis bleef praten; waarom men vasthield aan eigen onderwijs, aan eigen ge bruiken. Zelfs toen duidelijk bleek dat van een terugkeer voor de meesten van hen geen sprake zou kunnen zijn. Al heeft de buiten wacht daar weinig van gemerkt toch heeft dat de nodige spannin gen gebracht tussen de Ambonezen zelf, waar de ouderen inderdaad bleven dromen van een terugkeer naar hun eiland, maar de jongeren door de eerst vrij aarzelende con tacten met de buitenwereld, op een gegeven ogenblik ervaarden dat het beter was hier opleidingen te volgen en zich hier te vormen tot volwaar dige Nederlanders.... Het afscheid van het kamp is ook „ergens" het afscheid van Ambon - dat ervaart men in de moeilijke ge sprekken met de ouderen, die wel iswaar gelukkig zijn het inderdaad uitgeleefde kamp te verlaten en in een grote nieuwe woning te kunnen gaan wonen, maar van de andere kant het toch ook zien als een be paalde inbreuk op de gesloten ge meenschap die ze - ondanks alles - door de jaren heen zijn blijven vor men. Van de 37 gezinnen met ruim 450 mensen, die aanvankelijk dit kamp bevolkten zijn er thans nog 13 over. Een gemeenschap van 110 mensen, die het kamp zullen verlaten en on der de Venrayse mensen en tussen de Venrayse mensen gaan wonen, "t Grootste gedeelte is al weggetrok ken en woont elders in het land. Zij die overbleven zullen nu voortaan gewoon deel uit gaan maken van de Venrayse gemeenschap. KERKELIJK LEVEN Dat zal zijn konsekwenties ook hebben voor het kerkelijke leven. Al is het zo dat waarschijnlijk in Venray een Ambones dominee komt wonen, die voor de Molukse kerk de diensten zal voorgaan in de ver schillende Limburgse en Oost Bra bantse kampen, duidelijk wordt al dat de schoolverlatende Ambonese- jeugd niet meer van zins zal zijn naar protestantse scholen in Nijme gen of Boxmeer te gaan. Ze gaan 't verdere onderwijs volgen op de ka tholieke scholen in Venray en zul len nederlandse cathesatie gaan vol gen. Het zoveelste bewijs dat men - wat de jeugd betreft - de toestand wat reëeler bekijkt. En zo loopt men kans dat bij dit derde lustrum in 't verre verschiet ook de langzame te ruggang van de Molukse kerk dreigt. Met de ouderen zal deze kerk lang zaam maar zeker verdwijnen. Daar om is dit derde lustrum ook een be gin van een afscheid van deze kerk. 'N GOEDE INRUILWAGEN? Op de afdeling I van het Gemeen tehuis zit „een deel" van de Zwem badcommissie, dat deel n.l. van de Gemeentelijke Sportstichting, die 't wel en wee van Venrays zwembad ter harte gaat. Nu de poorten van het buitenbad gesloten zijn bepaalt men zich daar niet met het 'balans-opmaken' van de voorbije zomer - die is trouwens al in dit blad gepubliceerd - maar men is volop bezig voorbereidingen te treffen voor de opening van het binnenbad. HALF JANUARI Wanneer precies het nieuwe bin nenbad voor het publiek opengaat is nog niet bekend. Zeker is, dat - wind en weder dienende - de aan nemer het gebouw voor 1 januari op zal leveren, maar dan moeten ir nog verschillende technische instal laties worden aangebracht, die zek ?r nog een halve maand in beslag men - zo niet meer... Maar als de deuren vanJiet bin nenbad opengaan, dan moet ook daar de organisatie kloppen. Dat is voor de zwembad-commissie" en ze ker voor de badmeester de heer Mo- bers, op 't ogenblik de grootste zorg. Het overleg met de inspectie van het lager onderwijs is nu afgesloten en het staat vast dat de leerlingen van de 5e en 6e klas der lagere scholen en de BLO school zwemon derwijs op hun schoolagenda krij gen staan. Ook zijn een aantal uren gereser veerd voor de MULO-school. De kwestie is nu: hoe worden de Voor alle reparaties ia. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2969 betrokken kinderen van die 19 la gere scholen van en naar het zwem bad gebracht. Dat zal voor het me rendeel met bussen gebeuren, maar dat houdt in dat er een volledige dienstregeling opgezet moet worden. Alleen dat al, is een klus waar men wel even zoet mee is. De routes moeten niet alleen uitgestippeld worden, maar ook gereden, want zo wel de theorie als de praktijk moet kloppen. ZONDAGS GESLOTEN Hoe ziet nu de openstelling van dit binnenbad er uit? In principe is het open van maan dag tot en met vrijdag, van 'smor- gens 7 uur tot s'avonds 10 uur Za terdags liggen de openingstijden van half negen tot 'savonds half zeven. Zondags is het bad gesloten. Door de week is het binnenbad 'smorgens van 9 tot half 1 alleen be schikbaar voor de schoolgaande kin deren, die dus in klasse-verband zwemondericht krijgen. Ook in de middagen (behalve 'swoensdags en zaterdagsmiddags) is het bad van 2 tot half 5 wederom alleen beschik baar voor de schooljeugd. Dat houdt dus in dat het binnenbad op de vol gende uren nog beschikbaar is voor andere doeleinden: op maandags, dinsdags, donderdags en vrijdags: 7.00-9.00 12.30-14.00 16.30-22.00 op woensdags: 7.00-9.00 12.30-22.00 op zaterdags: 8.30-9.00 12.30-18.30 In deze tijden moet nu een rege ling opgesteld worden voor een 3tal groepen, t.w. a. voor verenigingen, voor mensen die dus in verenigingsverband wil len Geren) zwemmen; b. voor groepen die zwemles wil len krijgen; c. voor het zg. vrije zwemmen. Nu is het onmogelijk daarvoor 'n goede regeling op te stellen als men niet de behoeften kent die bij deze groepen bestaan. Zwemclub SPIO heeft haar wensen al ingediend. Het is echter mogelijk dat de een of an dere vereniging van plan is om in verenigingsverband te gaan (leren) zwemmen. Welnu, dat kan, mits dat voor 1 november a.s ter knnis is ge bracht aan afd. I van het Gemeen tehuis. Datzelfde geldt voor scholen - anders dan L.O., B.L.O. of MULO. Ook daar kan behoefte bestaan om de ëen of andere gymnastiekles in het water door te brengen. Dus op geven vóór 1 november. Op de ge noemde afdeling zal men natuurlijk rekening houden met de wensen van uren of dagen, maar het zal toch moeten passen in het geheel. SPOEDIG OPGEVEN Het zal duidelijk zijn dat terwijl men de behoefte niet kent van de liefhebbers voor dit binnenbad, het zeer moeilijk is een behoorlijke re geling op te stellen. Doch dat moet op korte termijn gebeuren, ook al om voldoende personeel aan te kun nen werven. En daarbij moet men niet vergeten dat de mogelijkheden van 't binnenbad lang zo groot niet zijn als het buitenbad. Niet alleen ontbreken er ligweiden, maar ook de omkleed-accomodatie is slechts beperkt, wanneer men tenminste geen gebruik maakt van de om- kleedzalen. Het is in dit verband misschien wel goed er op te wijzen, dat zwem men in 't binnenbad natuurlijk iets heel anders is, dan in 't buitenbad. Daar zwemt men een paar baantjes en brengt verder zijn tijd door met zonnen. Dat is er in het binnenbad natuurlijk niet bij. Daar geldt het zelfde als in een gymnastiekzaal: er moet actief gewerkt gezwommen worden. Wie dat een uurtje gedaan heeft is al heel behoorlijk aan zijn trekken gekomen Maar terug naar de dienstregeling: Men zy nogmaals gewaarschuwd, dat verenigingen, scholen en groe pen die met elkaar voor een bepaald tijdstip het bad willen afhuren, om te zwemmen of om zwemles te krij gen, zich zo spoedig mogelijk in ver binding moeten stellen met afd. I van het gemeentehuis, uiterlijk voor 1 november. Degenen, die nog het zwemmen willen leren, maar niet in verenigings- of schoolverband maar gewoon als particulier, gelieve dat telefonisch voor die datum op te geven bij de heer Mobers, nr. 2435. Zy ontvangen dan automatisch be richt welke uren er na de opening voor hen zyn gereserveerd. TARIEVEN Jammer genoeg kunnen we thans nog niet zeggen wat het zwemmen in het binnenbad gaat kosten. De tarieven daarvoor is men nog aan 't samenstellen en die behoeven dan nog de goedkeuring van verschillen de instanties. Vast staat wel dat er geen jaar-, halfjaar- of kwartaal-abonnementen genomen kunnen worden. Wel 10- badenkaarten. Hiervoor komen - ook bij de losse entree - aparte tarie ven voor volwassenen en kinderen. Er komen wel abonnementen voor zwemlessen, terwijl verenigingen en scholen het bad voor een bepaalde prijs kunnen huren. Zo ziet men, dat er binnenskamers al het nodige gedaan wordt voor 't nieuwe bad zijn deuren kan open zetten. Het zal aan de medewerking van het Venrayse publiek liggen of daar dan een regeling uit de bus is gekomen die recht doet wedervaren aan alle zwemlustigen die hier ge bruik van willen maken. E Hebt u nog geen rijbewijs? E Kijk dan binnen in E deze krant. E E van den munckhof nv RIDDER IN DE ORDE VAN ORANJE NASSAU Mr. P.J. Wintels, oud 46 jaar, ge boren te Venray, zoon van wijlen wethouder en loco-burgemeester T. Wintels, is bij Koninklijk besluit dd 10 oktober door de Koningin be noemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De onderscheiding is hem op 10 oktober in het Hilton Hotel te Am sterdam, namens de Staatssecretaris van Economische Zaken uitgereikt door de Directeur-Generaal van de Middenstand, drs. F. Wijssen. Deze hoge onderscheiding is hem verleend wegens uitzonderlijke ver diensten in vele functies verworven voor de Middenstand en in het bij zonder voor het Nederlandse bak kerij-bedrijf. Zijn verdiensten werden door de regering van nationaal belang ge acht, zodat hem reeds op vrije jonge leeftijd deze onderscheiding ten deel is gevallen, aldus drs. F. Wijssen. Overloon, door de bevrijding het Tweede Caen geworden, blijft trouw aan zijn eerder gedane belofte om telkenjare zijn gevallen bevrijders te herdenken. Zondag jl vond voor de 21e maal deze herdenking van de gevallen bevrijders plaats. Men deed dit na een Hoogmis ter hunner intentie, door 'n stille tocht te formeren naar het 'Engels Kerkhof' aan de Vier- lingsbeekseweg. Op het kerkhof ging pastoor Peynenburg voor in gebed, terwijl burgemeester van Heusden er sprak over de zin van blijvend- herdenken. Namens het Oorlogsgra- vencomité, namens het gemeentebe stuur en namens het Nationale Oor- logs- en Verzetsmuseum werden er kransen gelegd. Vele schoolkinderen, leden van de jeugdverenigingen maar ook vele ouderen legden bloemen op de gra ven der gesneuvelde soldaten.

Peel en Maas | 1967 | | pagina 1