Boerenleenbank
Voor Najaarsschoenen natuurlijk naar.
ARIAENS-KOSMAN Grotestraat 6
Nieuwe levensschool
INGEZONDEN
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
werd aanbesteed
maar is nu reeds te klein
DAF - SERVICE
DIEREN
BESCHERMING
VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1967 No. 39
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
PRUS PEK KWARTAAL
ct p. n
i-
(buiten Venray 225)
Ieder jaar opnieuw moeten ook
in deze streek duizenden jongens en
meisjes hun weg vinden naar be
drijven, kantoren, winkels en instel
lingen. Zij ondergaan dan de niet
onbelangrijke stap van het school
leven naar het werken gaan. Vooral
in een tijd waarin wij thans leven,
betekent dit een grote overgang. De
vertrouwde schoolsfeer wordt ver
laten en maakt plaats voor het be
drijf, de winkel of het kantoor. Hier
stelt men aan de jeugdige andere
meningen, nieuwe ideeën, andere
opvattingen en leefgewoonten.
Dit eist van de jeugdige een eigen
mening en stellingname en persoon
lijke houding. Het feit dat de jeug
dige werknemer nog jong is, soms
speels en de ernst van de grote
mensenwereld niet altijd inziet
wordt wel eens vergeten. Haar of
zijn dagelijks werk echter vraagt
verantwoordelijkheid, vraagt pro-
duktie en kwaliteit.
VORMINGSCURSUSSEN
Om de jonge werkende mens, van
ieder beroep en elke stand, in deze
niet altijd gemakkelijke jaren een
steun en hulp te geveri, zijn er vor
mingscursussen in het leven geroe
pen. In Venray kennen we de Jon
geren Cursus. Zij hebben tot taak
de werkende jongeren op aangepas-
~Cöp$arae,e
te wijze te begeleiden bij de groei
naar de volwassenheid.
Het is opmerkelijk dat de
ze vormingscurussen in de laatste
jaren een grote ontwikkeling hebben
doorgemaakt. Zij hebben in het
maatschappelijk leven een vaste
plaats verworven.
LEVENSSCHOOL
Als we ons nu even bepalen tot
de vormingscursus voor jonge man
nen dan kan men de waarde van
het levensschoolwerk moeilijk in
cijfers uitdrukken. Daarom is het
interessant te weten dat bij een re
cent onderzoek de militaire dienst
de minste aanpassingsmoeilijkheden
te zien geven.
Uit dit onderzoek, door een neu
trale instanties verricht, blijkt dui
delijk dat er vanuit de levensscholen
inderdaad een vormende waarde
uitgaat.
Dat het levensschoolwerk plaatse
lijk kan en kon worden gerealiseerd
hangt voornamelijk af van het so
ciale inzicht van de bedrijven. Het
zijn immers de ondernemers die de
jeugdige werknemers een dag moe
ten afstaan voor het volgen van het
vormingswerk.
De nog groeiende belangstelling
van het bedrijfsleven voor het le
vensschoolwerk in Venray en omge
ving heeft mede een goede ontwik
keling mogelijk gemaakt.
AANBESTEDING
Een ontwikkeling die wat de Le
vensschool betreft, loopt vanaf een
galerij bij Huize Servatius, naar een
oude brouwerij in de Leeuwstraat
en de noodbehuizing aan de Kruis
straat.
Nu heeft architect Colsen een
nieuw gebouw aanbesteed, dat op de
hoek LangewegBe vrij dings weg
nieuwe mogelijkheden voor dit vor
mingswerk geeft.
De uitslag daarvan was als volgt:
Fa. Akerboom, Venray 256.750,-
Haegens en Martens, Horst 298.750,-
Goossens N.V., Venlo 302.750,
Koenen, Holthees 303.000,
Straans, Wychen 305.400,
Raedts, Oostrum 317.900,
Gebr. Janssen N.V. 318.000,
Coopmans, Deurne 318.600,
Knops, Venlo 321.900,
Horsten, Moergestel 335.000,
De begroting was 290.292,
Reeds op voorhand staat vast dat
het nieuwe gebouw dat nu inhoudt
behalve de administratie 2 hand
vaardigheidslokalen, magazijn, een
theorielokaal en was- en overblijf-
gelegenheden (en dat men later
hoopt uit te breiden met nog een
theorielokaal en een gymnastiekzaal)
nu al te klein is om alle leerlingen
te ontvangen. Dat is er mede de
oorzaak van dat er in de gemeente
Horst een dependance werd geves
tigd van deze streekschool. Met in
gang van 25 september zijn de vor
mingscursussen in Horst aangevan
gen in een deel van de tekenschool
aan de Jacob Merlostraat.
Meer dan 90 werkgevers uit de
gemeenten Venray, Horst, Meerlo,
Wanssum, Broekhuizenvorst en
Grubbenvorst stellen thans ruim 200
jongens in de gelegenheid om één
dag per week de levensschool te
bezoeken.
Jongens die in het kader van een
leerlingstelsel een middag per week
de part-time vakopleiding volgen
aan de L.T.S. krijgen van deze
werkgevers verlof om op de morgen
voorafgaande aan deze vakoplei
dingsmiddag een speciaal op hen af
gestemd halve dagprogramma te
volgen, op de levensschool.
PROGRAMMA
Op de levensschool wordt gewerkt
op basis van een zeer persoonlijke
relatie tussen de jeugdigen en de
schoolleiders. Hierdoor is het mo
gelijk om de invloed uit te oefenen
op de deelnemers hetwelk bij moei
lijkheden of conflictsituaties in vak
opleiding of werk van enorm belang
kan zijn. Het vormingsprogramma
op de levensschool stoelt op vijf
programmapunten, t.w.:
Levensvorming
Culturele vorming
Creatief werk
Sport en
Handenarbeid.
In deze lessen wordt via een zeer
speciale methode getracht om sa
men met de jongens een antwoord
te vinden op de vele vragen waar
mede zij in hun leven worden ge
confronteerd. Zo vinden er gesprek
ken plaats over het werk, het be
lang van industrialisatie, veiligheid,
hygiëne, gezin, huwelijk, ouderschap
etc., terwijl ook aan de culturele
vorming van de jongens ruime aan
dacht wordt besteed.
Als gevolg van de slechte huisves
ting der school werd in het verle
den het vormingswerk aanmerkelijk
beperkt. Nu wordt aangevangen met
de bouw van het nieuwe levens
schoolgebouw aan de Bevrijdings-
weg, dat in mei a.s. in gebruik
zal worden genomen, zal het in de
toekomst mogelijk zijn om dit voor
onze werkende jeugd zo belangrijk
vormingswerk nog beter dan thans
te doen functioneren.
Op bovenstaand kaartje is aangegeven waar de nieuwe Levensschool
gebouwd zal worden, n.l. op de hoek van de 'Bevrijdingsweg en de
Hemonystraat, naast de Lagere Technische School aan de St. Jozef-
weg. Met stippellijnen werd aangeduid waar men de nu reeds nood
zakelijke uitbreiding wil neerzetten.
■J' -T- rl# V
sinds we 'n Gezinsrekening*) bij de Boerenleenbank hebben
Mijn salaris wordt er naar overgemaakt en we
halen er zoveel kontant geld af als. ,.e nodig
hebben. De rest laten we veilig staan. Daarvan
laten wij onze rekeningen betalen en automa
tisch en kosteloos verschillende periodieke
betalingen verrichten, zoals huur, abonnementen
en verzekeringspremies. En sparen gaat nu ook
bijna ongemerkt. Regelmatig laten wij op ons
spaarboekje een bepaald bedrag overschrijven.
Als er dan straks eens extra kontanten nodig
zijn, hebben we ook de zekerheid dèt ze er zijn.
Bij de Boerenleenbank kunnen we bovendien
gebruik maken Van al die andere diensten,
waarvoor we een bank nodig hebben. Stapt u
ook eens binnen bij de Boerenleenbank. Er is
er altijd wel een bij u in de buurt.
Uw salaris laten overmaken op een
Gezinsrekening betekent:
niet onnodig veel geld In huis (veilig)
9 kosteloze verzorging van Uw betalingen (gemakkelijk)
9 een rentevergoeding van 3'U °/o (voordelig).
de bank voor iedereen
960 VESTIGINGEN
Het bestuur van de afdeling Ven
ray der Nederlandse Vereniging tot
Bescherming van Dieren is voorne
mens in deze winter de propaganda
stevig aan te pakken.
Het aantal leden kan voor een ge
meente als Venray veel groter zijn.
Oorspronkelijk was het plan, ter
gelegenheid van Dierendag 1967 op
zaterdag 7 oktober een dierenop-
tocht te organiseren, maar nu Ven
ray als plaats voor de in maart 1968
te houden algemene vergadering der
Limburgse Vereniging is gekozen,
werd besloten de week waarin die
bijeenkomst wordt gehouden, in het
teken van de Dierenbescherming te
stellen.
Gedacht wordt aan een dierenop-
tocht met hun eigenaartjes en een
verloting.
Tevens zal er op de scholen pro-
paganda-materiaal worden uitge
reikt.
In de ledenvergadering van no
vember a.s. zal een commissie wor
den gekozen die de plannen nader
zal uitwerken.
STATIONSBUS
Momenteel wordt er veel gespro
ken over het centrumplan waaraan
Venrays Vroeder Vaderen onlangs
hun goedkeuring gaven. Met dit
plan hoopt men, zoals men dat
noemt, het woon- en leefklimaat van
het centrum aanmerkelijk te verbe
teren en aan te passen aan de he
dendaagse en toekomstige eisen.
Ten koste van grote financiële
offers voorziet dit plan o.m. in gro
tere parkeergelegenheden, betere
verkeersveiligheid, kortom in een
grootsere en mooiere opzet van
Venray als winkelcentrum en ver
zorgingsgebied van haar grote ach
terland.
Ik heb persoonlijk niets tegen dit
centrumplan, alhoewel ik me af
vraag of de uitgetrokken gelden niet
beter voor andere doeleinden aan
gewend zouden kunnen worden b.v.
voor de uitbreiding van het gemeen
telijke sportpark, de bouw van een
sporthal e.d., waar m.i. meer men
sen mee gebaat zouden zijn.
Wel vraag ik me af of niet met
minder financiële offers, oneigenin-
gen e.d., het leefklimaat van ons
Rooyse centrum verbeterd zou kun
nen worden.
Met name wil ik hier noemen de
stationsbus die van de vroege mor
gen tot de late avond trouw haar
reizigers veilig naar het station
voert, maar daarbij 2x per uur door
Venrays hoofdstraten rijdt en voor
de twee stopplaatsen in de Grote
straat de gehele dag een plaatsruim
te eist van 2 x 15 m., waar lekker
niemand anders zijn auto mag par
keren. Daarbij komt nog dat de sta
tionsbus menig keer, in de Grote
straat, moet wachten op een begra
fenisstoet, een bruiloftsstoet, een
ongeval e.d. En daar maar jakkeren
om op tijd te komen voor de trein!
Ook de Hofstraat is een bottle
neck en zeker de splitsing Hofstraat-
Julianasingel. Zoals iedereen zal ook
de stationsbus hier alle verkeer
voorrang verlenen en in de spitsuren
moet dan soms lang gewacht wor
den, alvorens doorgereden kan wor
den.
Toch kan de bus wel anders rij
den. Met kermis, carnaval en wie
lerwedstrijden zoals verleden zon
dag, is het centrumplan afgesloten
voor alle verkeer en is de Stations
bus genoodzaakt weer over de Ju-
Julianasingel kan rijden.
Ik vraag me af waarom deze bus
nu niet altijd heen en terug over de
Julqianasingel kan rijden.
Ik begrijp het argument van de
exploitant. Deze zal waarschijnlijk
zeggen dat er moeilijk gedraaid kan
worden bij de Paterskerk. Goed,
maar op bovengenoemde extra
drukke dagen kan het toch ook.
M.i. moet hier toch wel een mouw
aan te passen zijn (bijv. draaien op
de plaats waar vroeger de brand
weerkazerne stond aan de Antho-
niusstraat. Plaats genoeg!)
De routewisseling op bepaalde
dagen heeft ook voor de reizigers
problemen. Ik kan me voorstellen,
dat er reizigers zijn die met deze
dagen rustig bij het gemeentehuis op
de bus staan te wachten en er nog
staan als de trein vertrokken is. Men
is er zo aan gewoon op deze plaat
sen de bus te zien verschijnen, dat
men zelfs de met alle goede bedoe
lingen om het haltebordje gehangen
zak niet opmerkt. De reizigers wor
den „van hun tekst afgebracht" als
er geen vaste stopplaatsen zijn het
gehele jaar door.
Om ook de heenroute naar het
station over de Julianasingel te rij
den, heeft m.i. de volgende voor
delen:
Ontlasting van het verkeer in de
Patersstraat, Grotestraat en Hof
straat, daardoor grotere verkeers
veiligheid.
Meer parkeerruimte voor winke
lende mensen, laden en lossen
(als dan tenminste de midden
standers in de Grotestraat deze
plaatsen niet prompt gaan inne
men).
Snellere doorgang omdat de ge
hele route op een voorrangsweg
c.q. over voorrangskruisingen
gereden wordt.
Vaste stopplaatsen het gehele
jaar door. Deze kunnen dan te
genover elkaar gelegd worden.
Geen kosten voor de gemeente
voor het verplaatsen, aanbrengen
of „verduisteren" van halteplaat
jes bij bepaalde gelegenheden.
Met dit ingezonden stuk wil ik
geenszins een tweede openbare dis
cussie van HamSedee uitlokken,
maar alleen via een hint proberen
bij te dragen ons woon- en leefkli
maat te veraangenamen zonder gro
te financiële offers, en voor de rei
zigers de rit naar het station te ver
gemakkelijken en te veraangena
men. Mogelijk kan door samenwer
king van gemeente en exploitant
hier wat aan gedaan worden.
Dus aan U beiden de eer!