Boerenleenbank Voor Najaarsschoenen natuurlijk naar. ARIAENS-KOSMAN Grotestraat 6 Nieuwe levensschool INGEZONDEN WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN werd aanbesteed maar is nu reeds te klein DAF - SERVICE DIEREN BESCHERMING VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1967 No. 39 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PRUS PEK KWARTAAL ct p. n i- (buiten Venray 225) Ieder jaar opnieuw moeten ook in deze streek duizenden jongens en meisjes hun weg vinden naar be drijven, kantoren, winkels en instel lingen. Zij ondergaan dan de niet onbelangrijke stap van het school leven naar het werken gaan. Vooral in een tijd waarin wij thans leven, betekent dit een grote overgang. De vertrouwde schoolsfeer wordt ver laten en maakt plaats voor het be drijf, de winkel of het kantoor. Hier stelt men aan de jeugdige andere meningen, nieuwe ideeën, andere opvattingen en leefgewoonten. Dit eist van de jeugdige een eigen mening en stellingname en persoon lijke houding. Het feit dat de jeug dige werknemer nog jong is, soms speels en de ernst van de grote mensenwereld niet altijd inziet wordt wel eens vergeten. Haar of zijn dagelijks werk echter vraagt verantwoordelijkheid, vraagt pro- duktie en kwaliteit. VORMINGSCURSUSSEN Om de jonge werkende mens, van ieder beroep en elke stand, in deze niet altijd gemakkelijke jaren een steun en hulp te geveri, zijn er vor mingscursussen in het leven geroe pen. In Venray kennen we de Jon geren Cursus. Zij hebben tot taak de werkende jongeren op aangepas- ~Cöp$arae,e te wijze te begeleiden bij de groei naar de volwassenheid. Het is opmerkelijk dat de ze vormingscurussen in de laatste jaren een grote ontwikkeling hebben doorgemaakt. Zij hebben in het maatschappelijk leven een vaste plaats verworven. LEVENSSCHOOL Als we ons nu even bepalen tot de vormingscursus voor jonge man nen dan kan men de waarde van het levensschoolwerk moeilijk in cijfers uitdrukken. Daarom is het interessant te weten dat bij een re cent onderzoek de militaire dienst de minste aanpassingsmoeilijkheden te zien geven. Uit dit onderzoek, door een neu trale instanties verricht, blijkt dui delijk dat er vanuit de levensscholen inderdaad een vormende waarde uitgaat. Dat het levensschoolwerk plaatse lijk kan en kon worden gerealiseerd hangt voornamelijk af van het so ciale inzicht van de bedrijven. Het zijn immers de ondernemers die de jeugdige werknemers een dag moe ten afstaan voor het volgen van het vormingswerk. De nog groeiende belangstelling van het bedrijfsleven voor het le vensschoolwerk in Venray en omge ving heeft mede een goede ontwik keling mogelijk gemaakt. AANBESTEDING Een ontwikkeling die wat de Le vensschool betreft, loopt vanaf een galerij bij Huize Servatius, naar een oude brouwerij in de Leeuwstraat en de noodbehuizing aan de Kruis straat. Nu heeft architect Colsen een nieuw gebouw aanbesteed, dat op de hoek LangewegBe vrij dings weg nieuwe mogelijkheden voor dit vor mingswerk geeft. De uitslag daarvan was als volgt: Fa. Akerboom, Venray 256.750,- Haegens en Martens, Horst 298.750,- Goossens N.V., Venlo 302.750, Koenen, Holthees 303.000, Straans, Wychen 305.400, Raedts, Oostrum 317.900, Gebr. Janssen N.V. 318.000, Coopmans, Deurne 318.600, Knops, Venlo 321.900, Horsten, Moergestel 335.000, De begroting was 290.292, Reeds op voorhand staat vast dat het nieuwe gebouw dat nu inhoudt behalve de administratie 2 hand vaardigheidslokalen, magazijn, een theorielokaal en was- en overblijf- gelegenheden (en dat men later hoopt uit te breiden met nog een theorielokaal en een gymnastiekzaal) nu al te klein is om alle leerlingen te ontvangen. Dat is er mede de oorzaak van dat er in de gemeente Horst een dependance werd geves tigd van deze streekschool. Met in gang van 25 september zijn de vor mingscursussen in Horst aangevan gen in een deel van de tekenschool aan de Jacob Merlostraat. Meer dan 90 werkgevers uit de gemeenten Venray, Horst, Meerlo, Wanssum, Broekhuizenvorst en Grubbenvorst stellen thans ruim 200 jongens in de gelegenheid om één dag per week de levensschool te bezoeken. Jongens die in het kader van een leerlingstelsel een middag per week de part-time vakopleiding volgen aan de L.T.S. krijgen van deze werkgevers verlof om op de morgen voorafgaande aan deze vakoplei dingsmiddag een speciaal op hen af gestemd halve dagprogramma te volgen, op de levensschool. PROGRAMMA Op de levensschool wordt gewerkt op basis van een zeer persoonlijke relatie tussen de jeugdigen en de schoolleiders. Hierdoor is het mo gelijk om de invloed uit te oefenen op de deelnemers hetwelk bij moei lijkheden of conflictsituaties in vak opleiding of werk van enorm belang kan zijn. Het vormingsprogramma op de levensschool stoelt op vijf programmapunten, t.w.: Levensvorming Culturele vorming Creatief werk Sport en Handenarbeid. In deze lessen wordt via een zeer speciale methode getracht om sa men met de jongens een antwoord te vinden op de vele vragen waar mede zij in hun leven worden ge confronteerd. Zo vinden er gesprek ken plaats over het werk, het be lang van industrialisatie, veiligheid, hygiëne, gezin, huwelijk, ouderschap etc., terwijl ook aan de culturele vorming van de jongens ruime aan dacht wordt besteed. Als gevolg van de slechte huisves ting der school werd in het verle den het vormingswerk aanmerkelijk beperkt. Nu wordt aangevangen met de bouw van het nieuwe levens schoolgebouw aan de Bevrijdings- weg, dat in mei a.s. in gebruik zal worden genomen, zal het in de toekomst mogelijk zijn om dit voor onze werkende jeugd zo belangrijk vormingswerk nog beter dan thans te doen functioneren. Op bovenstaand kaartje is aangegeven waar de nieuwe Levensschool gebouwd zal worden, n.l. op de hoek van de 'Bevrijdingsweg en de Hemonystraat, naast de Lagere Technische School aan de St. Jozef- weg. Met stippellijnen werd aangeduid waar men de nu reeds nood zakelijke uitbreiding wil neerzetten. ■J' -T- rl# V sinds we 'n Gezinsrekening*) bij de Boerenleenbank hebben Mijn salaris wordt er naar overgemaakt en we halen er zoveel kontant geld af als. ,.e nodig hebben. De rest laten we veilig staan. Daarvan laten wij onze rekeningen betalen en automa tisch en kosteloos verschillende periodieke betalingen verrichten, zoals huur, abonnementen en verzekeringspremies. En sparen gaat nu ook bijna ongemerkt. Regelmatig laten wij op ons spaarboekje een bepaald bedrag overschrijven. Als er dan straks eens extra kontanten nodig zijn, hebben we ook de zekerheid dèt ze er zijn. Bij de Boerenleenbank kunnen we bovendien gebruik maken Van al die andere diensten, waarvoor we een bank nodig hebben. Stapt u ook eens binnen bij de Boerenleenbank. Er is er altijd wel een bij u in de buurt. Uw salaris laten overmaken op een Gezinsrekening betekent: niet onnodig veel geld In huis (veilig) 9 kosteloze verzorging van Uw betalingen (gemakkelijk) 9 een rentevergoeding van 3'U °/o (voordelig). de bank voor iedereen 960 VESTIGINGEN Het bestuur van de afdeling Ven ray der Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren is voorne mens in deze winter de propaganda stevig aan te pakken. Het aantal leden kan voor een ge meente als Venray veel groter zijn. Oorspronkelijk was het plan, ter gelegenheid van Dierendag 1967 op zaterdag 7 oktober een dierenop- tocht te organiseren, maar nu Ven ray als plaats voor de in maart 1968 te houden algemene vergadering der Limburgse Vereniging is gekozen, werd besloten de week waarin die bijeenkomst wordt gehouden, in het teken van de Dierenbescherming te stellen. Gedacht wordt aan een dierenop- tocht met hun eigenaartjes en een verloting. Tevens zal er op de scholen pro- paganda-materiaal worden uitge reikt. In de ledenvergadering van no vember a.s. zal een commissie wor den gekozen die de plannen nader zal uitwerken. STATIONSBUS Momenteel wordt er veel gespro ken over het centrumplan waaraan Venrays Vroeder Vaderen onlangs hun goedkeuring gaven. Met dit plan hoopt men, zoals men dat noemt, het woon- en leefklimaat van het centrum aanmerkelijk te verbe teren en aan te passen aan de he dendaagse en toekomstige eisen. Ten koste van grote financiële offers voorziet dit plan o.m. in gro tere parkeergelegenheden, betere verkeersveiligheid, kortom in een grootsere en mooiere opzet van Venray als winkelcentrum en ver zorgingsgebied van haar grote ach terland. Ik heb persoonlijk niets tegen dit centrumplan, alhoewel ik me af vraag of de uitgetrokken gelden niet beter voor andere doeleinden aan gewend zouden kunnen worden b.v. voor de uitbreiding van het gemeen telijke sportpark, de bouw van een sporthal e.d., waar m.i. meer men sen mee gebaat zouden zijn. Wel vraag ik me af of niet met minder financiële offers, oneigenin- gen e.d., het leefklimaat van ons Rooyse centrum verbeterd zou kun nen worden. Met name wil ik hier noemen de stationsbus die van de vroege mor gen tot de late avond trouw haar reizigers veilig naar het station voert, maar daarbij 2x per uur door Venrays hoofdstraten rijdt en voor de twee stopplaatsen in de Grote straat de gehele dag een plaatsruim te eist van 2 x 15 m., waar lekker niemand anders zijn auto mag par keren. Daarbij komt nog dat de sta tionsbus menig keer, in de Grote straat, moet wachten op een begra fenisstoet, een bruiloftsstoet, een ongeval e.d. En daar maar jakkeren om op tijd te komen voor de trein! Ook de Hofstraat is een bottle neck en zeker de splitsing Hofstraat- Julianasingel. Zoals iedereen zal ook de stationsbus hier alle verkeer voorrang verlenen en in de spitsuren moet dan soms lang gewacht wor den, alvorens doorgereden kan wor den. Toch kan de bus wel anders rij den. Met kermis, carnaval en wie lerwedstrijden zoals verleden zon dag, is het centrumplan afgesloten voor alle verkeer en is de Stations bus genoodzaakt weer over de Ju- Julianasingel kan rijden. Ik vraag me af waarom deze bus nu niet altijd heen en terug over de Julqianasingel kan rijden. Ik begrijp het argument van de exploitant. Deze zal waarschijnlijk zeggen dat er moeilijk gedraaid kan worden bij de Paterskerk. Goed, maar op bovengenoemde extra drukke dagen kan het toch ook. M.i. moet hier toch wel een mouw aan te passen zijn (bijv. draaien op de plaats waar vroeger de brand weerkazerne stond aan de Antho- niusstraat. Plaats genoeg!) De routewisseling op bepaalde dagen heeft ook voor de reizigers problemen. Ik kan me voorstellen, dat er reizigers zijn die met deze dagen rustig bij het gemeentehuis op de bus staan te wachten en er nog staan als de trein vertrokken is. Men is er zo aan gewoon op deze plaat sen de bus te zien verschijnen, dat men zelfs de met alle goede bedoe lingen om het haltebordje gehangen zak niet opmerkt. De reizigers wor den „van hun tekst afgebracht" als er geen vaste stopplaatsen zijn het gehele jaar door. Om ook de heenroute naar het station over de Julianasingel te rij den, heeft m.i. de volgende voor delen: Ontlasting van het verkeer in de Patersstraat, Grotestraat en Hof straat, daardoor grotere verkeers veiligheid. Meer parkeerruimte voor winke lende mensen, laden en lossen (als dan tenminste de midden standers in de Grotestraat deze plaatsen niet prompt gaan inne men). Snellere doorgang omdat de ge hele route op een voorrangsweg c.q. over voorrangskruisingen gereden wordt. Vaste stopplaatsen het gehele jaar door. Deze kunnen dan te genover elkaar gelegd worden. Geen kosten voor de gemeente voor het verplaatsen, aanbrengen of „verduisteren" van halteplaat jes bij bepaalde gelegenheden. Met dit ingezonden stuk wil ik geenszins een tweede openbare dis cussie van HamSedee uitlokken, maar alleen via een hint proberen bij te dragen ons woon- en leefkli maat te veraangenamen zonder gro te financiële offers, en voor de rei zigers de rit naar het station te ver gemakkelijken en te veraangena men. Mogelijk kan door samenwer king van gemeente en exploitant hier wat aan gedaan worden. Dus aan U beiden de eer!

Peel en Maas | 1967 | | pagina 7