Houd uw snelheid dkaataanicqidadinq RIOOL- ~top$ara$e belasting gemeente belastingen Ook verhoging van de BELASTING- Kantoor Venlo VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1967 No. 39 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN AIWWKAAI') LT- ABONNEM£NTS" (buiten V.nray 225) De begroting 1968 werpt zyn schaduw vooruit of men kan de schaduw zien van de bodem van onze gemeentekas. Hetis maar hoe men het bekijkt. Vast staat echter dat dinsdag j.l. Venrays gemeenteraad voor enkele belastingverhogingen stond, die in 1968 de zoveelste aanslag zullen gain vormen op de portemonnaie van hun ouderdom Het kan ook moeilijk anders. Men wil dit, men wil dat.... en dan is het „ergens" logisch dat Vadertje Staat van zijn kant eist dat ook de eigen inkomstenbronnen van de ge meente zo diep mogelijk worden aangehoord, voordat ze zelf met aanvullende bijdragen op tafel komt. REINIGINGSRECHTEN Een post als het schoonhouden van Venray bedroeg het afgelopen jaar 154.310,Daarvan komt via de reinigingsrechten 42.000,re tour en dat is Vadertje Staat te wei nig af. Een goed geoutilleerde vuil- nisdienst kost per emmer ongeveer 24,per jaar, heeft men in Den Haag uitgekiend en dus De in Venray geldende tarieven zijn in het verleden geheven vol gens de belastbare opbrengst van de gebouwen. Was die minder dan 50 dan betaalde men voor een vuilnis emmer 9,per jaar. Bij een be lastbare opbrengst van 50,tot 100,- 12,van 100,- tot 150,- 15,-; van 150,- tot 300,- 18,- en boven de 300,- 22,50. Bij een tweede en derde emmer kreeg men korting van 50 pet. per emmer, maar voor de 4e en volgen de weer 100 procent. Van de 3260 gebouwen, waar de vuilnisdienst komt, betaalt in 350 gevallen de bewoner 9,-; in 2100 gevallen 12,- en in 500 gevallen 15,per emmer. Het voorstel was om diegene, die vroeger 9,betaalde, er thans 18,op te laten brengen en alle overige 25,Dan komt men on geveer aan een gemiddelde van 24,per emmer. PONJEE vond deze belastingver hoging in zich wel juist, maar vond ook dat men maar -raar gegoocheld had met de nieuwe tarieven. De minst draagkrachtigen krijgen een verhoging van 100 procent en de rest, en vooral de grotere broeders in de klasse van 18,en 22,50 komen er heel wat genadiger af. Hij was er trouwens tegen dat men het hele oude systeem van heffingen nu ineens maar opdoekt en haalde er zelfs wezen en weduwen bij, die nu het gelag i.e. de vuilnisemmer moe ten gaan betalen. Daarnaast was hem niet duidelijk waarom de 2e en 3e emmer 50 procent reduktie krij gen, want die kosten evenveel als emmer nr. 1 en emmer nr. 4. En tenslotte en dat kregen B. en W. ook van anderen op hun bo terham was hij ontevreden over het feit dat men met dergelijke voorstellen altijd slechts een paar dagen voor de vergadering komt. Men heeft geen tijd van voorberei ding en studie. De VOORZITTER moest dat laat ste enigermate toegeven, maar wees er op dat B. en W. nog altijd aan hun wettelijke verplichting hebben voldaan. Inderdaad zal een raads lid enige studie nodig hebben, maar van de andere kant moet hij zoveel vertrouwen hebben in B. en W. en zijn eigen financiële commissie (waarin dit alles tot den treure is besproken) dat hij ook op hun oor deel vertrouwt. Bij de bestudering van de verde ling van de nieuwe lasten van de vuilnisdienst is de vraag naar voren gekomen of het oude systeem wel goed was. Ponjee stelde zelf dat vuilnisemmer nr. een hetzelfde werk vraagt als vuilnisemmer nr. 2 en dat alles heeft niets met de belastbare opbrengst van de gebouwen te doen. Elke vuilnisemmer of die nu uit een krot komt of uit een grote fabriek, kost dezelfde arbeid. Daarom heeft men naar een sys teem gezocht dat niet enkele geval len de grootste top doet dragen, maar dat een zo billijk mogelijke verdeling geeft van de lasten. Van deze regeling profiteren wel iswaar degenen, die in het verleden te veel moesten betalen, maar het is nog altijd zo dat de minst draag krachtigen nog steeds niet het volle pond op tafel hoeven te leggen. Er is dus ook met de sociale indiciatie rekening gehouden. Weduwen en wezen, die dan moeilijk betalen kunnen, kunnen nog altijd een be roep doen op de zgn. hardheidsclau sule van iedere verordening. Wat de 2e en 3e emmer betreft, hiervoor is in het verleden al een reduktie ge geven van 50 pet., omdat men meen de dat die juist werden aangeschaft in grote gezinnen en in de kleinere ambachtsbedrijven. Het college heeft deze sociale zienswijze uit het ver leden willen handhaven. TIMMERMANS had nooit begre pen waarom zijn vuil duurder of goedkoper weggebracht werd dan dat van anderen. Hij vond het bil lijk dat men zoveel mogelijk gelijke monniken, gelijke kappen stelde. Natuurlijk was ook liever dat er niets verhoogd hoefde te worden, maar men zit nu eenmaal met grote tekorten en die moeten aangevuld worden. Hij kon zich wel verenigen dat een 2e en 3e emmer minder zouden hoeven kosten. VAN VALKENGOED merkte in het algemeen op dat deze en andere verhogingen het toch wel noodzake lijk gaan maken dat men de verschil lende belastingbriefjes wat meer gespreid over het jaar ontvangen zal. Hij drong aan ook op overleg met de rijksontvanger om te komen tot een zo soepel mogelijke toezen ding van de belastingbriefjes. De VOORZITTER beloofde hier toe pogingen in het werk te stellen. JANSSEN vond de verhoging wel wat drastisch, kon die nu niet wat soepelder gespeeld worden. De VOORZITTER vertelde dat zulks in dit geval niet kon, omdat de steeds hoger wordende lasten van de vuilnisdienst feitelijk al te lang maar gewoon uit de kas zijn bij betaald. PONJEE gaf de strijd niet op en kwam weer met alle reeds genoem de argumenten aan. Hij ging ten slotte toch met de raad mee, die de ze verhoging goedkeurde, maar krijgt nog wel de cijfers van welke gezinnen nu een tweede emmer heb ben. NAAST STRAAT- EN RIOOL BELASTING NU OOK NOG Reeds meermalen is in Venrays Gemeenteraad van gedachte gewis seld over de invoering van een straanaanlegbelasting, teneinde de eigenaren van onroerende goederen een redelijke bijdrage te laten beta len in de enorme uitgaven welke de gemeente zich moet getroosten voor de aanleg van nieuwe straten, we gen en rioleringen. B. en W. hebben thans aan de raad der gemeente een ontwerp- straataanlegbelasting ter hand ge steld, teneinde per 1 jan. 1968 deze belasting te kunnen invoeren. Wij hebben gepoogd uit de vrij moeilijk leesbare ontwerpverorde ning de volgende belangrijke pun ten naar voren te brengen. Allereerst moet worden gesteld dat de straat- en rioolbelasting ge handhaafd blijven, zelfs nog ver hoogd worden. Zij dienen voor het normale onderhoud van bestaande straten, wegen en riolering, terwijl de nieuwe belasting dient als een bijdrage in de aanleg van nieuwe straten, wegen en rioleringen, maar niet in de verlichting. Kopers van gemeentegrond in uit breidingsplannen betalen/reeds in de koopsom deze aanlegkosten. Nu zul len ook de andere inwoners een deel van deze aanlegkosten moeten op brengen. 30 JAAR BELASTINGEN De gemeente zal deze belasting gaan heffen gedurende 30 jaren na het ontstaan van de voorzieningen en gaat hierbij terug naar voorzie ningen die in de laatste 15 jaren zijn gemaakt. Dat wil dus zeggen dat over een in 1953 tot stand gekomen voorziening vanaf 1968 nog 16 jaar belasting betaald moet worden; is de voorziening in 1960 getroffen dan moet er nu nog 23 jaar betaald wor den. Wordt er echter in 1968 een nieuwe voorziening aan straat of weg getroffen dan moet daarvoor nog 30 jaar betaald worden. VRIJSTELLINGEN Alvorens we de diverse tarieven onder de loupe nemen, lijkt het ons nuttig eerst even de vrijstellingen voor deze belasting te vermelden. Het zijn er verschillende en ze zijn niet onbelangrijk. a. degenen die gronden van de gemeente hebben gekocht en waarbij de kosten van de open bare voorzieningen zijn verdis conteerd in de grondprijs, betalen deze belasting niet meer; b. ook zij die bedoelde kosten bijv. via de bouwexploitatieverorde- ning hebben voldaan, krijgen geen aanslag meer; c. scholen, kerken, jeugd- en ge meenschapshuizen betalen geen belasting; d. ongebouwde agrarische eigen dommen waarvan in ruilverka- velingsverband reeds bijdragen in openbare nutsvoorzieningen geheven worden, komen niet nog maals voor straataanlegbelasting in aanmerking; dommen, gelegen aan niet ver harde wegen worden niet belast, terwijl men ook geen aanslag ontvangt voor voetpaden-trot toirs of riolering indien deze niet aanwezig zijn. TARIEVEN Hoe hoog zijn de tarieven zult U vragen. Wij hebben getracht uit' het ontwerp in het kort een duide lijk overzicht samen te stellen en wel als volgt: a. voor gebouwde en ongebouwde eigendommen, geen boerderijen, tuinderijen of dergelijk zijnde, gelegen aan verharde wegen die vóór 1953 nog niet verhard wa ren 60,Voor een belending van meer dan 20 meter 3, per strekkende meter meer; b. voor gebouwde of ongebouwde eigendommen, geen boerderijen, tuinderijen of dergelijk zijnde, gelegen aan verharde wegen die reeds voor 1953 van een gesloten wegdek waren voorzien 30, Voor een belending van meer dan 20 meter 1.50 per strekken de meter meer; c. is er een trottoir-voetpad aan wezig dan betaalt men daarvoor 12,ongeacht de lengte van het belendende eigendom; d. is een riolering aanwezig, waar op men mag aansluiten, dan be taalt men daarvoor 13,onge acht de lengte van het belenden de eigendom; e. voor boerderijen, tuinderijen e.d. gelegen aan verharde wegen die vóór 1953 nog niet verhard wa ren 35,per bebouwing; f. voor boerderijen, tuinderijen e.d. gelegen aan verharde wegen die reeds vóór 1953 verhard waren 17.50 per bebouwing. Onder verharde wegen worden verstaan wegen welke voorzien zijn van een wegverharding anders dan alleen met grind of steenslag. Voor boerderijen, tuinderijen e.d., gelden alleen de voor woning be stemde gebouwen, dus niet de even tueel los van de woning staande be drijfsgebouwen of opstallen welke gebruikt worden ten dienste van het (agrarisch) bedrijf. Tot zover het tarief voor verhar de wegen en straten welke reeds bestaan en na 1952 de een of andere verbetering te zien gaven. Nu het tarief voor voorzie ningen welke na 31 december van dit jaar worden getroffen. Let wel, ook hier gelden weer de eerder ge noemde vrijstellingen. A. Voor gebouwde en ongebouwde eigendommen (niet in agrarisch gebied) gelden de volgende tarie- Nieuwe wegen: wegverharding 11.50 per strek kende meter; voetpadverharding 4,per strekkende meter; riolering 6.50 per strekkende meter; e. gebouwde of ongebouwde eigen- b. wegverharding op bestaande we gen die nog niet van een geslo ten wegdek waren voorzien: wegverharding 5.50 per strek kende meter; voetpadverharding 2,per strekkende meter; riolering 3,per strekkende meter. c. verbeterings- of reconstructie- werken aan bestaande wegen, reeds van een gesloten wegdek voorzien: de wegdekverharding: 2.75 per strekkende meter; de voetpadverharding 2,per strekkende meter; de riolering 3,per strekkende meter. B. Voor gebouwen echter in agra risch gebied en ten behoeve van de landbouw wordt het tarief bij wegverharding op wegen die voorheen nog niet voorzien wa ren van een gesloten wegdek, 50 procent van de belastbare op brengst. C. Voor gebouwen in datzelfde agrarische gebied, doch niet ten behoeve van de landbouw (bijv. burgerhuizen in een kerkdorp) 35% van de belastbare opbrengst voor zover deze niet meer be draagt dan 100,en 100 pro cent indien deze meer dan 100,- bedraagt; In de gevallen B en C wordt voor verbetering of reconstructie het ta rief onder B en C genoemd gehal veerd. BETALING OF AFKOOP De aanslagen worden naar bene den afgerond op bedragen van ƒ1,- dus geen 25, 50 of 75 cent. Zij moe ten worden voldaan in ten hoogste maandelijkse termijnen, te begin nen op de laatste dag van de maand volgende op die van de dagtekening. Wil men in één keer van deze nieuwe belasting af zijn, dan bestaat de mogelijkheid tot afkoop. Dit dient men schriftelijk bij B. en W. aan te vragen. WAT DE RAAD ERVAN ZEI We hebben hierboven gepoogd een vrij globaal overzicht te geven van de consequenties van deze nieuwe verordening, die alleen al met al zijn bepalingen 8 vol getikte folio-vellen in beslag neemt. De vraag naar het waarom krijgt natuurlijk weer het zelfde antwoord als de andere be lastingverhogingen: het rijk wenst dat de gemeenten zelf alle bronnen aanboren voor eigen inkomsten, voordat men bij datzelfde rijk om aanvullende bijdragen komt. Men is doodgewoon door de nood gedwon gen. De vraag is echter bij deze be lasting, wat zijn de consequenties, wat zijn de opbrengsten. En dat is voorlopig niet te overzien, voordat uiteindelijk een (proef)kohier ge maakt is en van ieder gebouw en van ieder stuk grond is uitgemaakt of ze onder deze verordeningen val len en volgens welk artikel ze dan wel aangeslagen dienen te worden. Dat zal nog wel even duren. Verder kan men natuurlijk van gedachten verschillen over de maat staven van de heffing, de bedragen der belasting, het tijdstip van de be lastingplicht (waarom 1952 als start punt, terwijl de aard van de belas ting zelf ook alweer een punt van discussie uit zou kunnen maken. Wat ervan zij, de raad had er kennelijk nog geen zin in, j.l. dins dag zich in deze materie te gaan verdiepen. Men stelde dat de con cept-verordening veel te laat ont vangen was om er nog een zinnig woord van te kunnen zeggen. De VOORZITTER, die zich ken nelijk geprepareerd had om in deze raadszitting de verordening aange nomen te krijgen, werd alleen in zoverre tegemoet gekomen, dat hij ze alvast naar de Kroon kan zenden ter goedkeuring, maar dat men zich daarbij het recht voorbehoudt om er de komende vergadering nog eens extra voor te gaan zitten. Aan de uitlatingen van TIMMERMANS te merken, kan er dan beslist wel op enig vuurwerk gerekend worden. Ook de Rioolbelasting in Venray zal worden verhoogd. Het tarief volgens de thans gel dende verordening varieert van 6,- tot 43,50 per jaar, zulks afhanke lijk van de totale oppervlakte van de verdiepingen. Een vrij grote ca tegorie betaalt 16.50 per jaar. Den Haag heeft wederom als nieu we norm gesteld 50,per aan sluiting. Dat zou echter beduiden dat reeds thans een belastingverho ging van bijna 200% zou moeten geheven worden en dat vonden zelfs B. en W. te veel van het goede. Voorlopig wordt een en ander opge trokken tot gemiddeld 33,per jaar. Daar had de raad vrede mee, waarbij EMONTS zelfs stelde dat men tegen deze belasting helemaal geen bezwaar moest hebben, want riolering is onmisbaar. Dat blijkt duidelijk daar waar er geen is. In dit verband vroeg FLEURKENS waar de rioleringsplannen van Oirlo en Oostrum blijven, maar die komen spoedig ter tafel. EMONTS en DE BRUYN drongen aan dat de situatie nabij en in de Oostrumse Beek, die nu wordt op gehouden zo spoedig mogelijk ten goede zou worden veranderd. Hierop wordt geloosd en dat wordt nu een vieze boel. Hoewel het met dit agen dapunt niets te maken had, zou de VOORZITTER er toch notitie van nemen. BEKENDMAKING Burgemeester en wethouders van Venray brengen ter openbare ken nis, dat in verband met de ophef fing van het kantoor der directe be lastingen en accijnzen te Venray met ingang van 1 oktober 1967 en de overbrenging daarvan per ge noemde datum naar Venlo de vol gende regeling der werkzaamheden van kracht wordt. Openstellingsuren van het kantoor der directe belastingen te Venlo. a. voor inlichtingen inzake directe belastingen, loonbelasting, omzet belasting, sociale verzekerings premies en schoolgeld: op maan dag t.m. vrijdag van 8.15 12.30 uur en van 13.45 16 uur; b. voor betalingen inzake directe belastingen, loonbelasting, omzet belasting, sociale verzekerings premies en schoolgeld: op maan dag t.m. vrijdag van 8.15 12.30 uur. Het kantoor zal zijn gesloten op de zaterdagen, de zondagen en de algemeen erkende christelijke feest dagen, de verjaardag van H.M. de Koningin, de nieuwsjaarsdag, de Goede Vrijdag, alsmede op 15 aug. en 1 november. Openstellingsuren van het kantoor der invoerrechten en accijnzen te Venlo. a. voor inlichtingen, betalingen en het in ontvangst nemen van aan giften inzake accijnzen, motorrijtui genbelasting, leges, alsmede voor het aanvragen van kentekenbewijzen: op maandag t.m. vrijdag van 8.15 12.30 uur en van 13.45 16 uur; b. VOOR DE INVOERRECHTEN: 1. voor het handelsverkeer: a. voor het binnenbrengen en het aanbrengen bij uitgaan van goederen: op alle da gen van het jaar van 024 uur, aansluitend op de dienstregeling van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen b. voor het aangeven van binnenkomende goederen, het doen van betalingen, het ten uitvoer aangeven van goederen en het ver vullen van andere formali teiten ten kantore van de ontvanger der invoerrech- en accijnzen te Venlo, Kal- denkerkerweg 56; van maandag t.m. vrijdag van 8.1512.30 uur en van 13.45—17.45 uur; op zaterdag van 1011 uu; c. voor het aangeven van bin nenkomende goederen, het ten uitvoer aangeven van goederen en het vervullen van andere formaliteiten bij de ambtenaren van de post douane en accijn zen te Venlo, die daar toe door de ontvanger der invoerrechten en accijnzen te Venlo zijn gemachtigd: op alle dagen van het jaar van 024 uur, aansluitend op de dienstregeling van de N.V. Ned. Spoorwegen; 2. voor het reizigersverkeer: voor het binnenbrengen, het aangeven van binnenkomende goederen, 't doen van betalin gen, het aanbrengen bij uit gaan, het ten uitvoer aange ven van goederen en het ver vullen van andere formalitei ten: op alle dagen van het jaar van 0 24 uur, aansluitend op de dienstregeling van de N.V. Nederlandsche Spoor wegen. Het kantoor zal zijn gesloten op de zondagen, de algemeen erkende christelijke feestdagen, op nieuw jaarsdag, alsmede op de zaterdagen, met uitzondering van het onder let ter B, sub 1, letter b, hiervoor ver melde. Venray, 27 september 1967. Burgemeester en wethouders voor noemd, Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS, burgemeester H. P. L. VORST, secretaris NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen van zaterdagmiddag 12 uur - tot zondagnacht 2 uur DR. L. COENEN Henseniusstraat Telefoon 1878 ZIEKENAUTO Bel 04780-1Ö92 b.g.g. 2116 ZONDAGDIENST PAROCHIE GEESTELIJKEN VENRAY-KOM KAPELAAN J. DRIESSEN Dr. Poelsstraat 2 Tel. 2385 De zondagdienst duurt van zon dagmorgen tot maandagmorgen 8 u. ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS ZR. A. JANSSEN FT. Bernhardstraat 66 Tel. 1504 GROENE KRUIS ZUIGELING EN BUREAU Zuigelingenbureau kom van 23 uur maandag voor letters A t.m. K; dins dag voor letters L tm. Z. DIEETCURSUS VOOR SUIKERZIEKEN In oktober wordt er een dieet- cursus gegeven voor suikerzieken en hun huisgenoten. Dit zijn vier lessen, onkosten 4, Opgave en inlichtingen graag vóór 1 oktober op het Groene Kruis, tel. 1269. ZONDAGSDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw KruUsen-Meeeter» Julianasingel 41-43 - Venray Tel. 1061 (04780) b.g.g. 1182 VERENIGING VAN BEJAARDEN EN GEPENSIONEERDEN TE VENRAY YVinterprogramma 19671968 ook voor niet-leden Op 25 oktober a.s. zal in het Cul tureel Centrum aan de bejaarden en gepensioneerden worden aange boden een operette, getiteld: „Das Land des Lachelns". In november: toneeluitvoering, datum en plaats zal nader bekend worden gemaakt. December: Kerstviering, met me dewerking van studenten van Ma- riannhill en waarop eigen zangkoor zal optreden. Januari: door gezelschap van Hui ze Servatius, zal in de daar aanwe zige schouwburg een musical voor 't voetlicht worden gebracht. In februari zal door de Carnavals vereniging de zitting van Circus Mök aangeboden worden. In de a.s. winter zullen ook kaart en kienwedstrijden worden georga niseerd. Ook ligt het in het voornemen om te komen tot het geven van li chaamsoefeningen, z.g. bejaarden- gymnastiek. Wie hieraan mee wil doen wordt vriendelijk verzocht, hiervan opgave te doen vóór 10 ok tober bij een der bestuursleden. Bij voldoende deelname zal een geschikt lokaal gezocht worden. Verder zal door het bestuur ge streefd worden om te komen tot de oprichting van een dienstenverle nende sector, zoals hulp in de huis houding, verzorging van maaltijden en wat er meer nodig kan zijn bij helpen van zieken en eenzame be jaarden. Om deze sector tot een goed ver loop te brengen is nodig dat er de nodige kontakten worden gelegd met diverse instanties die werk zaam zijn op sociaal- en chari tatief terrein. Wij denken hierbij ook aan de pastorale zorg der bejaarden. Wat betreft bezoek aan operette en mnsical in Huize Servatius, kun nen degene welke er prijs op stellen afgehaald te worden, dit opgeven bij de voorzitter, de heer Janssen, Merseloseweg 9. Verder zij meegedeeld dat op 12 oktober in zaal Wilhelmina met lichtbeelden het „Leven in Afrika" zal worden vertoond. Ook hiervoor, zij die dat wensen, opgave voor af halen bij de voorzitter. Er worden die avond tevens verkeersregels voor bejaarden besproken. DAG EN NACHT TRUCK-SERVICE

Peel en Maas | 1967 | | pagina 1