Houd
uw snelheid
dkaataanicqidadinq
RIOOL-
~top$ara$e
belasting
gemeente belastingen
Ook verhoging van de
BELASTING-
Kantoor Venlo
VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1967 No. 39
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN AIWWKAAI') LT- ABONNEM£NTS"
(buiten V.nray 225)
De begroting 1968 werpt zyn schaduw vooruit of men kan de
schaduw zien van de bodem van onze gemeentekas. Hetis maar
hoe men het bekijkt. Vast staat echter dat dinsdag j.l. Venrays
gemeenteraad voor enkele belastingverhogingen stond, die in 1968
de zoveelste aanslag zullen gain vormen op de portemonnaie van
hun ouderdom
Het kan ook moeilijk anders. Men
wil dit, men wil dat.... en dan is
het „ergens" logisch dat Vadertje
Staat van zijn kant eist dat ook de
eigen inkomstenbronnen van de ge
meente zo diep mogelijk worden
aangehoord, voordat ze zelf met
aanvullende bijdragen op tafel
komt.
REINIGINGSRECHTEN
Een post als het schoonhouden
van Venray bedroeg het afgelopen
jaar 154.310,Daarvan komt via
de reinigingsrechten 42.000,re
tour en dat is Vadertje Staat te wei
nig af. Een goed geoutilleerde vuil-
nisdienst kost per emmer ongeveer
24,per jaar, heeft men in Den
Haag uitgekiend en dus
De in Venray geldende tarieven
zijn in het verleden geheven vol
gens de belastbare opbrengst van de
gebouwen. Was die minder dan 50
dan betaalde men voor een vuilnis
emmer 9,per jaar. Bij een be
lastbare opbrengst van 50,tot
100,- 12,van 100,- tot 150,-
15,-; van 150,- tot 300,- 18,- en
boven de 300,- 22,50.
Bij een tweede en derde emmer
kreeg men korting van 50 pet. per
emmer, maar voor de 4e en volgen
de weer 100 procent.
Van de 3260 gebouwen, waar de
vuilnisdienst komt, betaalt in 350
gevallen de bewoner 9,-; in 2100
gevallen 12,- en in 500 gevallen
15,per emmer.
Het voorstel was om diegene, die
vroeger 9,betaalde, er thans
18,op te laten brengen en alle
overige 25,Dan komt men on
geveer aan een gemiddelde van
24,per emmer.
PONJEE vond deze belastingver
hoging in zich wel juist, maar vond
ook dat men maar -raar gegoocheld
had met de nieuwe tarieven. De
minst draagkrachtigen krijgen een
verhoging van 100 procent en de
rest, en vooral de grotere broeders
in de klasse van 18,en 22,50
komen er heel wat genadiger af. Hij
was er trouwens tegen dat men het
hele oude systeem van heffingen nu
ineens maar opdoekt en haalde er
zelfs wezen en weduwen bij, die nu
het gelag i.e. de vuilnisemmer moe
ten gaan betalen. Daarnaast was
hem niet duidelijk waarom de 2e en
3e emmer 50 procent reduktie krij
gen, want die kosten evenveel als
emmer nr. 1 en emmer nr. 4.
En tenslotte en dat kregen B.
en W. ook van anderen op hun bo
terham was hij ontevreden over
het feit dat men met dergelijke
voorstellen altijd slechts een paar
dagen voor de vergadering komt.
Men heeft geen tijd van voorberei
ding en studie.
De VOORZITTER moest dat laat
ste enigermate toegeven, maar wees
er op dat B. en W. nog altijd aan
hun wettelijke verplichting hebben
voldaan. Inderdaad zal een raads
lid enige studie nodig hebben, maar
van de andere kant moet hij zoveel
vertrouwen hebben in B. en W. en
zijn eigen financiële commissie
(waarin dit alles tot den treure is
besproken) dat hij ook op hun oor
deel vertrouwt.
Bij de bestudering van de verde
ling van de nieuwe lasten van de
vuilnisdienst is de vraag naar voren
gekomen of het oude systeem wel
goed was. Ponjee stelde zelf dat
vuilnisemmer nr. een hetzelfde werk
vraagt als vuilnisemmer nr. 2 en dat
alles heeft niets met de belastbare
opbrengst van de gebouwen te doen.
Elke vuilnisemmer of die nu uit een
krot komt of uit een grote fabriek,
kost dezelfde arbeid.
Daarom heeft men naar een sys
teem gezocht dat niet enkele geval
len de grootste top doet dragen,
maar dat een zo billijk mogelijke
verdeling geeft van de lasten.
Van deze regeling profiteren wel
iswaar degenen, die in het verleden
te veel moesten betalen, maar het is
nog altijd zo dat de minst draag
krachtigen nog steeds niet het volle
pond op tafel hoeven te leggen. Er
is dus ook met de sociale indiciatie
rekening gehouden. Weduwen en
wezen, die dan moeilijk betalen
kunnen, kunnen nog altijd een be
roep doen op de zgn. hardheidsclau
sule van iedere verordening. Wat de
2e en 3e emmer betreft, hiervoor is
in het verleden al een reduktie ge
geven van 50 pet., omdat men meen
de dat die juist werden aangeschaft
in grote gezinnen en in de kleinere
ambachtsbedrijven. Het college heeft
deze sociale zienswijze uit het ver
leden willen handhaven.
TIMMERMANS had nooit begre
pen waarom zijn vuil duurder of
goedkoper weggebracht werd dan
dat van anderen. Hij vond het bil
lijk dat men zoveel mogelijk gelijke
monniken, gelijke kappen stelde.
Natuurlijk was ook liever dat er
niets verhoogd hoefde te worden,
maar men zit nu eenmaal met grote
tekorten en die moeten aangevuld
worden. Hij kon zich wel verenigen
dat een 2e en 3e emmer minder
zouden hoeven kosten.
VAN VALKENGOED merkte in
het algemeen op dat deze en andere
verhogingen het toch wel noodzake
lijk gaan maken dat men de verschil
lende belastingbriefjes wat meer
gespreid over het jaar ontvangen
zal. Hij drong aan ook op overleg
met de rijksontvanger om te komen
tot een zo soepel mogelijke toezen
ding van de belastingbriefjes.
De VOORZITTER beloofde hier
toe pogingen in het werk te stellen.
JANSSEN vond de verhoging wel
wat drastisch, kon die nu niet wat
soepelder gespeeld worden.
De VOORZITTER vertelde dat
zulks in dit geval niet kon, omdat
de steeds hoger wordende lasten van
de vuilnisdienst feitelijk al te lang
maar gewoon uit de kas zijn bij
betaald.
PONJEE gaf de strijd niet op en
kwam weer met alle reeds genoem
de argumenten aan. Hij ging ten
slotte toch met de raad mee, die de
ze verhoging goedkeurde, maar
krijgt nog wel de cijfers van welke
gezinnen nu een tweede emmer heb
ben.
NAAST STRAAT- EN RIOOL
BELASTING NU OOK NOG
Reeds meermalen is in Venrays
Gemeenteraad van gedachte gewis
seld over de invoering van een
straanaanlegbelasting, teneinde de
eigenaren van onroerende goederen
een redelijke bijdrage te laten beta
len in de enorme uitgaven welke de
gemeente zich moet getroosten voor
de aanleg van nieuwe straten, we
gen en rioleringen.
B. en W. hebben thans aan de
raad der gemeente een ontwerp-
straataanlegbelasting ter hand ge
steld, teneinde per 1 jan. 1968 deze
belasting te kunnen invoeren.
Wij hebben gepoogd uit de vrij
moeilijk leesbare ontwerpverorde
ning de volgende belangrijke pun
ten naar voren te brengen.
Allereerst moet worden gesteld
dat de straat- en rioolbelasting ge
handhaafd blijven, zelfs nog ver
hoogd worden. Zij dienen voor het
normale onderhoud van bestaande
straten, wegen en riolering, terwijl
de nieuwe belasting dient als een
bijdrage in de aanleg van nieuwe
straten, wegen en rioleringen, maar
niet in de verlichting.
Kopers van gemeentegrond in uit
breidingsplannen betalen/reeds in de
koopsom deze aanlegkosten. Nu zul
len ook de andere inwoners een deel
van deze aanlegkosten moeten op
brengen.
30 JAAR BELASTINGEN
De gemeente zal deze belasting
gaan heffen gedurende 30 jaren na
het ontstaan van de voorzieningen
en gaat hierbij terug naar voorzie
ningen die in de laatste 15 jaren zijn
gemaakt. Dat wil dus zeggen dat
over een in 1953 tot stand gekomen
voorziening vanaf 1968 nog 16 jaar
belasting betaald moet worden; is
de voorziening in 1960 getroffen dan
moet er nu nog 23 jaar betaald wor
den. Wordt er echter in 1968 een
nieuwe voorziening aan straat of
weg getroffen dan moet daarvoor
nog 30 jaar betaald worden.
VRIJSTELLINGEN
Alvorens we de diverse tarieven
onder de loupe nemen, lijkt het ons
nuttig eerst even de vrijstellingen
voor deze belasting te vermelden.
Het zijn er verschillende en ze
zijn niet onbelangrijk.
a. degenen die gronden van de
gemeente hebben gekocht en
waarbij de kosten van de open
bare voorzieningen zijn verdis
conteerd in de grondprijs, betalen
deze belasting niet meer;
b. ook zij die bedoelde kosten bijv.
via de bouwexploitatieverorde-
ning hebben voldaan, krijgen
geen aanslag meer;
c. scholen, kerken, jeugd- en ge
meenschapshuizen betalen geen
belasting;
d. ongebouwde agrarische eigen
dommen waarvan in ruilverka-
velingsverband reeds bijdragen
in openbare nutsvoorzieningen
geheven worden, komen niet nog
maals voor straataanlegbelasting
in aanmerking;
dommen, gelegen aan niet ver
harde wegen worden niet belast,
terwijl men ook geen aanslag
ontvangt voor voetpaden-trot
toirs of riolering indien deze niet
aanwezig zijn.
TARIEVEN
Hoe hoog zijn de tarieven zult
U vragen. Wij hebben getracht uit'
het ontwerp in het kort een duide
lijk overzicht samen te stellen en
wel als volgt:
a. voor gebouwde en ongebouwde
eigendommen, geen boerderijen,
tuinderijen of dergelijk zijnde,
gelegen aan verharde wegen die
vóór 1953 nog niet verhard wa
ren 60,Voor een belending
van meer dan 20 meter 3,
per strekkende meter meer;
b. voor gebouwde of ongebouwde
eigendommen, geen boerderijen,
tuinderijen of dergelijk zijnde,
gelegen aan verharde wegen die
reeds voor 1953 van een gesloten
wegdek waren voorzien 30,
Voor een belending van meer
dan 20 meter 1.50 per strekken
de meter meer;
c. is er een trottoir-voetpad aan
wezig dan betaalt men daarvoor
12,ongeacht de lengte van
het belendende eigendom;
d. is een riolering aanwezig, waar
op men mag aansluiten, dan be
taalt men daarvoor 13,onge
acht de lengte van het belenden
de eigendom;
e. voor boerderijen, tuinderijen e.d.
gelegen aan verharde wegen die
vóór 1953 nog niet verhard wa
ren 35,per bebouwing;
f. voor boerderijen, tuinderijen e.d.
gelegen aan verharde wegen die
reeds vóór 1953 verhard waren
17.50 per bebouwing.
Onder verharde wegen worden
verstaan wegen welke voorzien
zijn van een wegverharding anders
dan alleen met grind of steenslag.
Voor boerderijen, tuinderijen e.d.,
gelden alleen de voor woning be
stemde gebouwen, dus niet de even
tueel los van de woning staande be
drijfsgebouwen of opstallen welke
gebruikt worden ten dienste van
het (agrarisch) bedrijf.
Tot zover het tarief voor verhar
de wegen en straten welke reeds
bestaan en na 1952 de een of andere
verbetering te zien gaven.
Nu het tarief voor voorzie
ningen welke na 31 december van
dit jaar worden getroffen. Let wel,
ook hier gelden weer de eerder ge
noemde vrijstellingen.
A. Voor gebouwde en ongebouwde
eigendommen (niet in agrarisch
gebied) gelden de volgende tarie-
Nieuwe wegen:
wegverharding 11.50 per strek
kende meter;
voetpadverharding 4,per
strekkende meter;
riolering 6.50 per strekkende
meter;
e. gebouwde of ongebouwde eigen- b. wegverharding op bestaande we
gen die nog niet van een geslo
ten wegdek waren voorzien:
wegverharding 5.50 per strek
kende meter;
voetpadverharding 2,per
strekkende meter;
riolering 3,per strekkende
meter.
c. verbeterings- of reconstructie-
werken aan bestaande wegen,
reeds van een gesloten wegdek
voorzien:
de wegdekverharding: 2.75 per
strekkende meter;
de voetpadverharding 2,per
strekkende meter;
de riolering 3,per strekkende
meter.
B. Voor gebouwen echter in agra
risch gebied en ten behoeve van
de landbouw wordt het tarief bij
wegverharding op wegen die
voorheen nog niet voorzien wa
ren van een gesloten wegdek, 50
procent van de belastbare op
brengst.
C. Voor gebouwen in datzelfde
agrarische gebied, doch niet ten
behoeve van de landbouw (bijv.
burgerhuizen in een kerkdorp)
35% van de belastbare opbrengst
voor zover deze niet meer be
draagt dan 100,en 100 pro
cent indien deze meer dan 100,-
bedraagt;
In de gevallen B en C wordt voor
verbetering of reconstructie het ta
rief onder B en C genoemd gehal
veerd.
BETALING OF AFKOOP
De aanslagen worden naar bene
den afgerond op bedragen van ƒ1,-
dus geen 25, 50 of 75 cent. Zij moe
ten worden voldaan in ten hoogste
maandelijkse termijnen, te begin
nen op de laatste dag van de maand
volgende op die van de dagtekening.
Wil men in één keer van deze
nieuwe belasting af zijn, dan bestaat
de mogelijkheid tot afkoop. Dit dient
men schriftelijk bij B. en W. aan te
vragen.
WAT DE RAAD ERVAN ZEI
We hebben hierboven gepoogd een
vrij globaal overzicht te geven van
de consequenties van deze nieuwe
verordening, die alleen al met al zijn
bepalingen 8 vol getikte folio-vellen
in beslag neemt. De vraag naar het
waarom krijgt natuurlijk weer het
zelfde antwoord als de andere be
lastingverhogingen: het rijk wenst
dat de gemeenten zelf alle bronnen
aanboren voor eigen inkomsten,
voordat men bij datzelfde rijk om
aanvullende bijdragen komt. Men is
doodgewoon door de nood gedwon
gen. De vraag is echter bij deze be
lasting, wat zijn de consequenties,
wat zijn de opbrengsten. En dat is
voorlopig niet te overzien, voordat
uiteindelijk een (proef)kohier ge
maakt is en van ieder gebouw en
van ieder stuk grond is uitgemaakt
of ze onder deze verordeningen val
len en volgens welk artikel ze dan
wel aangeslagen dienen te worden.
Dat zal nog wel even duren.
Verder kan men natuurlijk van
gedachten verschillen over de maat
staven van de heffing, de bedragen
der belasting, het tijdstip van de be
lastingplicht (waarom 1952 als start
punt, terwijl de aard van de belas
ting zelf ook alweer een punt van
discussie uit zou kunnen maken.
Wat ervan zij, de raad had er
kennelijk nog geen zin in, j.l. dins
dag zich in deze materie te gaan
verdiepen. Men stelde dat de con
cept-verordening veel te laat ont
vangen was om er nog een zinnig
woord van te kunnen zeggen.
De VOORZITTER, die zich ken
nelijk geprepareerd had om in deze
raadszitting de verordening aange
nomen te krijgen, werd alleen in
zoverre tegemoet gekomen, dat hij
ze alvast naar de Kroon kan zenden
ter goedkeuring, maar dat men zich
daarbij het recht voorbehoudt om er
de komende vergadering nog eens
extra voor te gaan zitten. Aan de
uitlatingen van TIMMERMANS te
merken, kan er dan beslist wel op
enig vuurwerk gerekend worden.
Ook de Rioolbelasting in Venray
zal worden verhoogd.
Het tarief volgens de thans gel
dende verordening varieert van 6,-
tot 43,50 per jaar, zulks afhanke
lijk van de totale oppervlakte van
de verdiepingen. Een vrij grote ca
tegorie betaalt 16.50 per jaar.
Den Haag heeft wederom als nieu
we norm gesteld 50,per aan
sluiting. Dat zou echter beduiden
dat reeds thans een belastingverho
ging van bijna 200% zou moeten
geheven worden en dat vonden zelfs
B. en W. te veel van het goede.
Voorlopig wordt een en ander opge
trokken tot gemiddeld 33,per
jaar.
Daar had de raad vrede mee,
waarbij EMONTS zelfs stelde dat
men tegen deze belasting helemaal
geen bezwaar moest hebben, want
riolering is onmisbaar. Dat blijkt
duidelijk daar waar er geen is. In
dit verband vroeg FLEURKENS
waar de rioleringsplannen van Oirlo
en Oostrum blijven, maar die komen
spoedig ter tafel.
EMONTS en DE BRUYN drongen
aan dat de situatie nabij en in de
Oostrumse Beek, die nu wordt op
gehouden zo spoedig mogelijk ten
goede zou worden veranderd. Hierop
wordt geloosd en dat wordt nu een
vieze boel. Hoewel het met dit agen
dapunt niets te maken had, zou de
VOORZITTER er toch notitie van
nemen.
BEKENDMAKING
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare ken
nis, dat in verband met de ophef
fing van het kantoor der directe be
lastingen en accijnzen te Venray
met ingang van 1 oktober 1967 en
de overbrenging daarvan per ge
noemde datum naar Venlo de vol
gende regeling der werkzaamheden
van kracht wordt.
Openstellingsuren van het kantoor
der directe belastingen te Venlo.
a. voor inlichtingen inzake directe
belastingen, loonbelasting, omzet
belasting, sociale verzekerings
premies en schoolgeld: op maan
dag t.m. vrijdag van 8.15 12.30
uur en van 13.45 16 uur;
b. voor betalingen inzake directe
belastingen, loonbelasting, omzet
belasting, sociale verzekerings
premies en schoolgeld: op maan
dag t.m. vrijdag van 8.15 12.30
uur.
Het kantoor zal zijn gesloten op
de zaterdagen, de zondagen en de
algemeen erkende christelijke feest
dagen, de verjaardag van H.M. de
Koningin, de nieuwsjaarsdag, de
Goede Vrijdag, alsmede op 15 aug.
en 1 november.
Openstellingsuren van het kantoor
der invoerrechten en accijnzen te
Venlo.
a. voor inlichtingen, betalingen en
het in ontvangst nemen van aan
giften inzake accijnzen, motorrijtui
genbelasting, leges, alsmede voor het
aanvragen van kentekenbewijzen:
op maandag t.m. vrijdag van 8.15
12.30 uur en van 13.45 16 uur;
b. VOOR DE INVOERRECHTEN:
1. voor het handelsverkeer:
a. voor het binnenbrengen en
het aanbrengen bij uitgaan
van goederen: op alle da
gen van het jaar van 024
uur, aansluitend op de
dienstregeling van de N.V.
Nederlandsche Spoorwegen
b. voor het aangeven van
binnenkomende goederen,
het doen van betalingen,
het ten uitvoer aangeven
van goederen en het ver
vullen van andere formali
teiten ten kantore van de
ontvanger der invoerrech-
en accijnzen te Venlo, Kal-
denkerkerweg 56;
van maandag t.m. vrijdag
van 8.1512.30 uur en van
13.45—17.45 uur;
op zaterdag van 1011 uu;
c. voor het aangeven van bin
nenkomende goederen, het
ten uitvoer aangeven van
goederen en het vervullen
van andere formaliteiten
bij de ambtenaren van de
post douane en accijn
zen te Venlo, die daar
toe door de ontvanger der
invoerrechten en accijnzen
te Venlo zijn gemachtigd:
op alle dagen van het jaar
van 024 uur, aansluitend
op de dienstregeling van de
N.V. Ned. Spoorwegen;
2. voor het reizigersverkeer:
voor het binnenbrengen, het
aangeven van binnenkomende
goederen, 't doen van betalin
gen, het aanbrengen bij uit
gaan, het ten uitvoer aange
ven van goederen en het ver
vullen van andere formalitei
ten: op alle dagen van het jaar
van 0 24 uur, aansluitend
op de dienstregeling van de
N.V. Nederlandsche Spoor
wegen.
Het kantoor zal zijn gesloten op
de zondagen, de algemeen erkende
christelijke feestdagen, op nieuw
jaarsdag, alsmede op de zaterdagen,
met uitzondering van het onder let
ter B, sub 1, letter b, hiervoor ver
melde.
Venray, 27 september 1967.
Burgemeester en wethouders voor
noemd,
Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS,
burgemeester
H. P. L. VORST, secretaris
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
van zaterdagmiddag 12 uur
- tot zondagnacht 2 uur
DR. L. COENEN
Henseniusstraat Telefoon 1878
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1Ö92 b.g.g. 2116
ZONDAGDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
KAPELAAN J. DRIESSEN
Dr. Poelsstraat 2 Tel. 2385
De zondagdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
ZR. A. JANSSEN
FT. Bernhardstraat 66 Tel. 1504
GROENE KRUIS
ZUIGELING EN BUREAU
Zuigelingenbureau kom van 23 uur
maandag voor letters A t.m. K; dins
dag voor letters L tm. Z.
DIEETCURSUS VOOR
SUIKERZIEKEN
In oktober wordt er een dieet-
cursus gegeven voor suikerzieken
en hun huisgenoten. Dit zijn vier
lessen, onkosten 4,
Opgave en inlichtingen graag vóór
1 oktober op het Groene Kruis, tel.
1269.
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw KruUsen-Meeeter»
Julianasingel 41-43 - Venray
Tel. 1061 (04780) b.g.g. 1182
VERENIGING VAN
BEJAARDEN EN
GEPENSIONEERDEN TE VENRAY
YVinterprogramma 19671968
ook voor niet-leden
Op 25 oktober a.s. zal in het Cul
tureel Centrum aan de bejaarden
en gepensioneerden worden aange
boden een operette, getiteld: „Das
Land des Lachelns".
In november: toneeluitvoering,
datum en plaats zal nader bekend
worden gemaakt.
December: Kerstviering, met me
dewerking van studenten van Ma-
riannhill en waarop eigen zangkoor
zal optreden.
Januari: door gezelschap van Hui
ze Servatius, zal in de daar aanwe
zige schouwburg een musical voor 't
voetlicht worden gebracht.
In februari zal door de Carnavals
vereniging de zitting van Circus
Mök aangeboden worden.
In de a.s. winter zullen ook kaart
en kienwedstrijden worden georga
niseerd.
Ook ligt het in het voornemen om
te komen tot het geven van li
chaamsoefeningen, z.g. bejaarden-
gymnastiek. Wie hieraan mee wil
doen wordt vriendelijk verzocht,
hiervan opgave te doen vóór 10 ok
tober bij een der bestuursleden. Bij
voldoende deelname zal een geschikt
lokaal gezocht worden.
Verder zal door het bestuur ge
streefd worden om te komen tot de
oprichting van een dienstenverle
nende sector, zoals hulp in de huis
houding, verzorging van maaltijden
en wat er meer nodig kan zijn bij
helpen van zieken en eenzame be
jaarden.
Om deze sector tot een goed ver
loop te brengen is nodig dat er de
nodige kontakten worden gelegd
met diverse instanties die werk
zaam zijn op sociaal- en chari
tatief terrein. Wij denken hierbij ook
aan de pastorale zorg der bejaarden.
Wat betreft bezoek aan operette
en mnsical in Huize Servatius, kun
nen degene welke er prijs op stellen
afgehaald te worden, dit opgeven
bij de voorzitter, de heer Janssen,
Merseloseweg 9.
Verder zij meegedeeld dat op 12
oktober in zaal Wilhelmina met
lichtbeelden het „Leven in Afrika"
zal worden vertoond. Ook hiervoor,
zij die dat wensen, opgave voor af
halen bij de voorzitter. Er worden
die avond tevens verkeersregels voor
bejaarden besproken.
DAG EN NACHT
TRUCK-SERVICE