de MIVA TUMMERS TUMMERS- Met PHI LI PS-kwaliteit en onze vakkundige service hebt u uiteindelijk meer waar voor uw geld. Kom praten met nieuwe rijksweg CORRECTIE Top$ara$e heeft u nodig! Wordt werkelijkheid DAF INGEZONDEN Groten gaan voor! Ja, komt u gerust eens met ons praten. Dan merkt u waarom u bij ons uiteindelijk beter uit bent: nergens is uw keus zo groot als bij ons, deskundige vakmensen. Bovendien weten wij wat Philips kwaliteit betekent. Niet voor niets staan wij voor 100% achter Philips. Met garantie en blijvende service (daar hoeft u bij ons niet extra voor te betalen). Ga daarom naar onze speciaalzaak. Bovendien kunt u tenslotte prettiger winkelen bij naar twee kanten Naar nieuw evenwicht 59 cm beeldbuis. We leven in een snelle tijd. Als men dat nog niet wist, dan heeft men dat de laatste dagen weer op de televisie kunnen zien en in kran ten kunnen lezen. Nog voordat de Koningin in de Troonrede het nieu we programma van de regering voor het komende jaar bekend kon ma ken, kon men links en rechts horen en zien, wat die plannen wel waren. De Troonrede dreigt op die manier wel een farce te gaan worden. Maar goed, daar zal het laatste woord nog wel niet over gezegd zijn. Een van die merkwaardigheden is dat het Rijkswegenplan 1968, hoewel nog niet officieel verschenen, al in ver schillende bladen staat afgedrukt en dat op deze (voortijdige) publicaties verschillende overheidsinstanties al commentaar geleverd hebben. Hun goede voorbeeld willen we volgen, nu op dit nieuwe Rijkswe genplan blijkt te prijken de nieuwe rijksweg van Venlo naar Nijmegen aan deze kant, dus de westkant van de Maas Een plan, dat reeds langer bestond om de zeer drukke verbinding oos telijk van de Maas te gaan ontlas ten Maar een plan ook, waarin feite lijk niemand geloofde, want nie mand heeft ooit aangetoond waarom het onmogelijk is de bestaande oos telijke verbinding 4 baans of nog breder te maken (zoals o.m. bij Ar- cen reeds gebeurd is). Dit zou waar schijnlijk wel wat goedkoper uitko men dan de nieuwe geplande noord- zuidverbinding aan deze kant van de Maas, die ongeveer het tracée Grubbenvorst-Swolgen, Wanssum- Maashees volgt en vandaaruit bij Cuyk de Maas oversteekt om daar dan op de Rijksweg naar Nijmegen- Arnhem uit te komen. Nu wordt het aan deze kant van de Maas toch wel een beetje druk met al die noord-zuid-verbindingen, hoe hard we er vroeger ook om ge schreeuwd hebben. Op de eerste plaats is er de Mid den Peelweg, die gezapig maar ge staag vordert, weliswaar meer in het zuiden dan in het noorden, maar die dan toch dwars door Noord-Lim burg trekt en een redelijke verbin ding geeft met Den Bosch en even tueel met Nijmegen. Uitbouw van deze weg zou de verbinding noord zuid alleen maar sneller kunnen ma ken. Verder is er het plan van de nieuwe provinciale verbinding Ven- lo-Horst-Venray-Maashees, waar voor de eerste voorbereidingen reeds getroffen zijn nabij Horst en waarmede het ruilverkave lingsplan „Lollebeek" al ter dege rekening heeft gehouden. Uit bouw van deze nieuwe weg tot een rijksweg schijnt tot de onmogelijk heden te behoren (waarom, weet wederom geen mens) en daarom komt dan nu een derde noord-zuid verbinding, nu wel als Rijksweg, feitelijk midden voor het recreatie schap Peel en Maas, dat hiermede verschillende goede opbouwplannen voor het toekomstige recreatiege bied in deze contreien toch wel ge weld ziet aangedaan. We gaan het nu beleven dat op een afstand van 2030 kilometer in deze streek vijf noord-zuid verbin dingen naast elkaar lopen. Midden- Peelweg, de oude provinciale weg VenrayVenlo, de nieuwe provin ciale weg VenrayVenlo, de nieu we Rijksweg VenloNijmegen en over de Maas nr.. 5 de oude Rijks weg VenloNijmegen. En dat lijkt ons toch wel een beetje te veel van het goede. Ieder normaal denkend mens ziet bij al de drukte op de oude rijksweg na tuurlijk de noodzaak, dat hieraan wat gedaan moet worden. Hij komt dan tot de konklusie, maak die rijksweg wat breder, zoals rond Ar- cen is gebeurd en zo dat niet kan of nog altijd onvoldoende blijft, bouw dan de nieuwe provinciale verbinding VenloVenray uit tot een behoorlijke rijksweg aan deze kant van de Maas. Daarmede ver schaft men de twee hoofdplaatsen van dit gebied Venray en Horst te vens de mogelijkheid hierop direct aan te sluiten en men spaart waar devol recreatiegebied, dat nu door sneden gaat worden door een o.i. overbodige nieuwe rijksweg. Nog iets anders toont deze kaart met de plannen van Rijkswaterstaat: Dat is namelijk dat de grensover gang Siebengewald zal worden uit gebouwd tot een grensoverslagsta- tion. Maar het zal wel aan ons lig gen als we wederom vraagtekens gaan plaatsen. Niet dat we bezwaar hebben tegen deze uitgroei van de Siebengewaldse grenspost, maar als we het goed gezien hebben zal dan via een brug in Heyen of daarom trent deze grenspost aangesloten worden op de nieuwe Rijksweg Ven loNijmegen. Onze vraag is dan heel nuchter, SERVICE waarom men de brug in Well dan niet uitbouwt en op de al lang ge plande weg via Papenbeek naar Ke- velaerGeldem, dit nieuwe grens station dan niet gaat maken. Hierop sluiten behalve de nieuwe rijksweg ook de Midden Peelweg aan en ook de weg HelmondVen ray (die nabij Helmond weer aan sluiting krijgt op de weg naar Vlis- singen). Een heel wat groter achter land met heel wat meer bestaande verbindingen kan dat grenskantoor krijgen dan wat men in Siebenge wald wil maken. Het zal niet gauw voorkomen dat men een weg afwijst, die op het rijkswegenplan is ingetekend. Men is gewoonlijk veel te blij dat men eindelijk daarop terecht is gekomen. Maar voor wat de nieuwe rijksweg VenloNijmegen betreft geloven wij dat een heel wat betere, gemakke lijkere en minder kostbare uitvoe ring en tracé gevonden kan worden als wat thans is ingetekend. En on getwijfeld zullen wij met die me ning niet alleen staan ER IS NOG EEN TEKORT AAN VOETBALSCHEIDSRECHTERS Het zal velen die de voetbalsport een goed hart toedragen, hetzij in het beoefenen daarvan of als kijk spel, zich er mee bezig houden, nog vers in het geheugen liggen dat er in het afgelopen seizoen door de scheidsrechtersvereniging Horst Venray een propaganda in de vorm van een volledig boekje, dat voor de aanwerving van voetbalscheids rechters pleitte. Ondanks de bevredigende reacties daarop is bij de aanvang van de nieuwe competitie gebleken, dat het aantal scheidsrechter in onze kring niet ruim voldoende is om de wedstrijden naar behoren en ver antwoord van een scheidsrechter te voorzien. De oorzaak hiervan is op de eer ste plaats het normale verloop van de scheidsrechters door het behalen van de leeftijdsgrens, overgang naar de KNVB en de persoonlijke om standigheden die noodgedwongen de scheidsrschter dwingen er mee te stoppen. Dan komt nog de jaarlijk se groei van elftallen die weer een scheidsrechter voor zich opeisen. De scheidsrechtercommissie heeft dan ook weer een nieuwe cursus in voorbereiding, die zo mogelijk in de maand oktober zal starten, dit naar gelang de aanmeldingen van kandi daten. Als lid van de scheidsrechters- commissie zou ik allen die als scheidsrechter de voetbalsport wil len dienen, aanmoedigen deze stap nu te doen. Onze spelende jeugd zit er drin gend op te wachten en de beoefe ning van deze sport als scheidsrech ter is beslist een aantrekkelijke, als U de noodzaak van deze leiding gevende functie begrijpt. Aanmelding kan geschieden bij ondergetekende of rechtstreeks aan het bondsbureau te Sittard ofwel bij de scheidsrechters. H. LANGENKAMP Lid van de scheidsr. commmissie v. d. afd. Limburg van de KNVB Oude Heerweg 30, Blitterswijck Voor uw rijbewijs naar Autorijschool Claessens Leunseweg 47a Te. 2471 Venray Erkend A.N.W.B., Bovag, Vamor gedipomeerd Onverwachts heeft de minister van defensie goed gevonden, dat acht militaire vliegvelden in ons land worden opgesteld voor burger vliegtuigen. Te lang zijn de militaire vliegvel den gesloten geweest voor anderen. Nu er bedrijven in moeilijkheden komen, omdat zij soms niet snel ge noeg ter plaatse konden komen, heeft de minister van economische zaken evenwel zijn ambtgenoot van defensie kunnen overtuigen. Helaas blijft er nog wel een aantal beper kingen bestaan. Het ware te wen sen, dat onze militaire overheid nog meer oog zou krijgen voor de belan gen van onze economie en niet al leen de grote zakenlieden met eigen vliegtuig toestaat op defensieterrein te landen, maar ook een beter bin nenlands luchtlijn verkeer mogelijk maakt. Dan kunnen kleine zakenlui zich ook eens snel verplaatsen zon der weer door de grote concerns te worden uitgerangeerd. En dan'komt misschien vliegveld De Peel ook in de roulatie FM, lange- en middengolf 229,' 1 ROERMOND: LAIjRENTIUSPL.9,TEL. 5351 - HELDEN-PANNINGEN: MARKT 39, TEL. 1300-VENRAY: LANGSTR. I.TEl. 1038 De regering heeft het voornemen om de kindertoelagen voor ambte naren en onderwijzend personeel zo danig te herzien dat zij gelijk wordt aan de kinderbijslagen voor andere werknemers. De hogere kindertoela gen voor het rijkspersoneel hebben een historische basis, die in de on derhandelingen steeds is vastgehou den. De regering stelt nu terecht dat kinderbijslagwetten beogen tege moet te komen in de kosten van op voeding en onderhoud van kinderen. Bezwaarlijk kan worden gesteld dat deze voor de ambtenaren anders zijn dan voor particuliere werknemers. In de bladen van de organisaties van overheidspersoneel wordt stel ling genomen tegen de opvatting van de regering. De argumenten waarmee men zich verzet, moeten wel een glimlach toveren op veler gezicht. Men beroept zich op histo risch verkregen rechten. Merkwaar dig dat deze progressieve organen ten aanzien van hun eigen rechten plotseling een conservatieve houding aannemen. Als men ten aanzien van de eigendom in Nederland eens deze houding aannam! Het komt ons voor dat aan een rechttrekken van de kinderbijslagregeling in Nederland niet is te ontkomen. Wanneer in de discussie gesteld wordt dat aan de salarissen van vooral lager geplaatste ambtenaren niet mag worden getornd omdat zij in een noodsituatie kunnen geraken, dan zijn wij het daarmee eens. Het niveau van sommige overheidssala- rissen is zodanig dat de „genieters" van deze inkomens nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Daarom komen in deze rangen ook alleen tweederangs krachten terecht. Daarom is er ook in vele afdelingen van rijksdiensten grote achterstand. Met slechte krachten is niet te wer ken al zet men er tien op een rij. Voor alle reparaties fa. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 Als de overheid corrigeren wil, laat zij het dan aan beide zijden doen. De doelmatigheid van de rijks dienst is er mee gebaat. Het kost dus uiteindelijk minder wanneer men goed betaalt. Althans betaalt als in het particuliere bedrijf. En dat wil de regering immers zo graag. „Denk er aan, schrijf voor zater dag een stukkie over de missie ver- keers aktiezo maant je je agenda, want zondag zal aan alle kerken de bus weer rammelen voor deze noodzakelijke missie-aktie. Als je dat stuk dan zit te typen, klinkt uit de straat het geloei van auto-claxons, want in de Grotestraat zit het verkeer weer eens in de knoei en de lange rij wachtende wa gens heffen een claxon-concert aan. En je kunt de drukkerij niet uitko men van de vele grote, zware en kleurrijke brommers, die op repara tie wachten Ja, wat moet je nu feitelijk schrij ven over de Miva? We kunnen zelf niet naar het postkantoor of we pik ken de brommer en wie geen auto heeft in ons brave gemeente, die telt feitelijk helemaal niet meer mee. Dat is een soort status-symbool ge worden, waar we voor krom liggen en waar we zelfs de spaarzame groenstroken in nieuwe buurten voor opofferen. We kunnen niet meer zonder gemechaniseerd vervoer En wee je gebeente als de een of andere weg niet prima in orde is, zodat we niet door kunnen sjezen. Dan regent het ingezonden stukken, dan komen er vragen in de raad. Zo iets kan toch niet, waar moet dat heen Dan tref je in je zondagse krant een verslag van de rnissionarisuit- zending die dit jaar in de Roer- mondse kathedraal gehouden is. Daar zegt Mgr. Moors dat wij, die hier achterblijven ook missionaris sen moeten zijn En feitelijk is dat ook een logi sche zaak.We kunnen er toch niet mee zijn om de een of andere plaatsgenoot maar naar Afrika, Azië of Zuid-Amerika te laten trekken en die voor ons het werk maar te la ten doen. Ons werkEn we zijn er niet met een paar keer per jaar eens wat extra's op de kollekte- schaal te gooien als de een of ande re missionaris ons zo tussen neus en lippen door staat te vertellen, dat we hier toch wel in een grote wel stand leven vergeleken bij de men sen, waar hij (namens ons) is heen gestuurd. Als wij niet zonder brommer, zon der auto meer kunnen leven, hoe veel te meer dan die mensen, die we sturen naar gebieden, waar geen autobanen zijn, geen snelwegen, geen gekanaliseerde rivieren, geen fietspaden, maar waarvan alleen al de oppervlakte ons schrik in boe zemt. Verbeeld je dat wij dat te voet moesten doenVerbeeld je dat wij geen ambulance hadden voor ziekenvervoer. En toch zijner honderden missio narissen, die dag-in, dat-uit moeten sjouwen en trekken, hun kostbare tijd moeten verdoen met wandelen, omdat ze niets anders hebben. De MIVA stuurt pakken afschrif ten van brieven van missionarissen en je wordt akelig als je de nood en de ellende leest die daaruit tevoor schijn komt. Mensen, die namens ons aan anderen de blijde boodschap moet gaan brengen, staan te bede len om een brommer, een motor, een jeep, een wagen, want ze hebben gebieden te bewerken, soms half Nederland, ze moeten zieken ver voeren, ze moeten materialen aan voeren voor scholen en andere ge bouwenZe moeten, maar ze kunnen niet omdat het enige ver voermiddel een prauw of een osse- wagen is We toeren en brommen er intus sen lustig op los. Voor onze zaak, voor het bedrijf, voor ons plezier. Laten we zondag zorgen dat voor de zaak van Christus, voor het be drijf van de R.K. Kerk en voor het plezier van de missionaris, ook -zij brommen en toeren kunnen, die na mens ons de zending vervullen, die ook ons als Christenen gegeven is, in het gaat en onderwijs alle volke ren Missie verkeersmiddelen aktie heeft nog zoveel, zoveel aanvrgaen liggen. Iedere gulden helpt om weer anderen te helpen De huiseigenaren hebben in de provincies waar per 1 oktober a.s. de huren worden vrijgegeven, de gelegenheid aangegrepen om de huurprijs op te trekken. En in veel gevallen is dit ook redelijk, want de waarde van onroerend goed is dus danig gestegen sinds de oorlog, dat geen mens meer kan verlangen, dat hij voor een kunstmatig op laag peil gehouden huur een goed huis kan blijven bewonen, terwijl ande ren met een zelfde (of lager) inko men een reëelere waarde voor hun woning (van soms aanmerkelijk mindere kwaliteit) moeten neertel len. Het evenwicht zal zich vanzelf wel herstellen. Wie minder wil ver wonen, kan ruilen met degenen die graag iets meer over hebben voor een betere woning. Dank zij de tij^ delijke huurbescherming heeft men twee jaar tijd om het evenwicht tussen vraag en aanbod te vinden. Dit is een van 'de 25 verschillende Philips grammofoons, waaruit u bij ons kunt kiezen. Deze heeft grote luidspreker in afneembaar, deksel. Keus uit twee uit voeringen: bruin en zwart 199,- i In onze zaak met alle Philips recorders (praktische cassette-recorders en spoe- lenrecorders met veel mogelijkheden) staat ook deze met uitschakelbare auto matische opnamesterkte-regeling, teller en pauzetoets. Samen met toebehoren 299,-

Peel en Maas | 1967 | | pagina 14