de MIVA
TUMMERS
TUMMERS-
Met PHI LI PS-kwaliteit
en onze vakkundige
service hebt u uiteindelijk
meer waar voor uw geld.
Kom praten met
nieuwe rijksweg
CORRECTIE
Top$ara$e
heeft u nodig!
Wordt
werkelijkheid
DAF
INGEZONDEN
Groten gaan voor!
Ja, komt u gerust eens met ons praten. Dan merkt u
waarom u bij ons uiteindelijk beter uit bent: nergens
is uw keus zo groot als bij ons, deskundige vakmensen.
Bovendien weten wij wat Philips kwaliteit betekent. Niet
voor niets staan wij voor 100% achter Philips. Met garantie
en blijvende service (daar hoeft u bij ons niet extra voor
te betalen). Ga daarom naar onze speciaalzaak. Bovendien
kunt u tenslotte prettiger winkelen bij
naar twee kanten
Naar nieuw
evenwicht
59 cm beeldbuis.
We leven in een snelle tijd. Als
men dat nog niet wist, dan heeft
men dat de laatste dagen weer op
de televisie kunnen zien en in kran
ten kunnen lezen. Nog voordat de
Koningin in de Troonrede het nieu
we programma van de regering voor
het komende jaar bekend kon ma
ken, kon men links en rechts horen
en zien, wat die plannen wel waren.
De Troonrede dreigt op die manier
wel een farce te gaan worden. Maar
goed, daar zal het laatste woord nog
wel niet over gezegd zijn. Een van
die merkwaardigheden is dat het
Rijkswegenplan 1968, hoewel nog
niet officieel verschenen, al in ver
schillende bladen staat afgedrukt en
dat op deze (voortijdige) publicaties
verschillende overheidsinstanties al
commentaar geleverd hebben.
Hun goede voorbeeld willen we
volgen, nu op dit nieuwe Rijkswe
genplan blijkt te prijken de nieuwe
rijksweg van Venlo naar Nijmegen
aan deze kant, dus de westkant van
de Maas
Een plan, dat reeds langer bestond
om de zeer drukke verbinding oos
telijk van de Maas te gaan ontlas
ten
Maar een plan ook, waarin feite
lijk niemand geloofde, want nie
mand heeft ooit aangetoond waarom
het onmogelijk is de bestaande oos
telijke verbinding 4 baans of nog
breder te maken (zoals o.m. bij Ar-
cen reeds gebeurd is). Dit zou waar
schijnlijk wel wat goedkoper uitko
men dan de nieuwe geplande noord-
zuidverbinding aan deze kant van
de Maas, die ongeveer het tracée
Grubbenvorst-Swolgen, Wanssum-
Maashees volgt en vandaaruit bij
Cuyk de Maas oversteekt om daar
dan op de Rijksweg naar Nijmegen-
Arnhem uit te komen.
Nu wordt het aan deze kant van
de Maas toch wel een beetje druk
met al die noord-zuid-verbindingen,
hoe hard we er vroeger ook om ge
schreeuwd hebben.
Op de eerste plaats is er de Mid
den Peelweg, die gezapig maar ge
staag vordert, weliswaar meer in
het zuiden dan in het noorden, maar
die dan toch dwars door Noord-Lim
burg trekt en een redelijke verbin
ding geeft met Den Bosch en even
tueel met Nijmegen. Uitbouw van
deze weg zou de verbinding noord
zuid alleen maar sneller kunnen ma
ken. Verder is er het plan van de
nieuwe provinciale verbinding Ven-
lo-Horst-Venray-Maashees, waar
voor de eerste voorbereidingen
reeds getroffen zijn nabij Horst
en waarmede het ruilverkave
lingsplan „Lollebeek" al ter
dege rekening heeft gehouden. Uit
bouw van deze nieuwe weg tot een
rijksweg schijnt tot de onmogelijk
heden te behoren (waarom, weet
wederom geen mens) en daarom
komt dan nu een derde noord-zuid
verbinding, nu wel als Rijksweg,
feitelijk midden voor het recreatie
schap Peel en Maas, dat hiermede
verschillende goede opbouwplannen
voor het toekomstige recreatiege
bied in deze contreien toch wel ge
weld ziet aangedaan.
We gaan het nu beleven dat op
een afstand van 2030 kilometer in
deze streek vijf noord-zuid verbin
dingen naast elkaar lopen. Midden-
Peelweg, de oude provinciale weg
VenrayVenlo, de nieuwe provin
ciale weg VenrayVenlo, de nieu
we Rijksweg VenloNijmegen en
over de Maas nr.. 5 de oude Rijks
weg VenloNijmegen.
En dat lijkt ons toch wel een
beetje te veel van het goede. Ieder
normaal denkend mens ziet bij al
de drukte op de oude rijksweg na
tuurlijk de noodzaak, dat hieraan
wat gedaan moet worden. Hij komt
dan tot de konklusie, maak die
rijksweg wat breder, zoals rond Ar-
cen is gebeurd en zo dat niet kan
of nog altijd onvoldoende blijft,
bouw dan de nieuwe provinciale
verbinding VenloVenray uit tot
een behoorlijke rijksweg aan deze
kant van de Maas. Daarmede ver
schaft men de twee hoofdplaatsen
van dit gebied Venray en Horst te
vens de mogelijkheid hierop direct
aan te sluiten en men spaart waar
devol recreatiegebied, dat nu door
sneden gaat worden door een o.i.
overbodige nieuwe rijksweg.
Nog iets anders toont deze kaart
met de plannen van Rijkswaterstaat:
Dat is namelijk dat de grensover
gang Siebengewald zal worden uit
gebouwd tot een grensoverslagsta-
tion. Maar het zal wel aan ons lig
gen als we wederom vraagtekens
gaan plaatsen. Niet dat we bezwaar
hebben tegen deze uitgroei van de
Siebengewaldse grenspost, maar als
we het goed gezien hebben zal dan
via een brug in Heyen of daarom
trent deze grenspost aangesloten
worden op de nieuwe Rijksweg Ven
loNijmegen.
Onze vraag is dan heel nuchter,
SERVICE
waarom men de brug in Well dan
niet uitbouwt en op de al lang ge
plande weg via Papenbeek naar Ke-
velaerGeldem, dit nieuwe grens
station dan niet gaat maken.
Hierop sluiten behalve de nieuwe
rijksweg ook de Midden Peelweg
aan en ook de weg HelmondVen
ray (die nabij Helmond weer aan
sluiting krijgt op de weg naar Vlis-
singen). Een heel wat groter achter
land met heel wat meer bestaande
verbindingen kan dat grenskantoor
krijgen dan wat men in Siebenge
wald wil maken.
Het zal niet gauw voorkomen dat
men een weg afwijst, die op het
rijkswegenplan is ingetekend. Men
is gewoonlijk veel te blij dat men
eindelijk daarop terecht is gekomen.
Maar voor wat de nieuwe rijksweg
VenloNijmegen betreft geloven wij
dat een heel wat betere, gemakke
lijkere en minder kostbare uitvoe
ring en tracé gevonden kan worden
als wat thans is ingetekend. En on
getwijfeld zullen wij met die me
ning niet alleen staan
ER IS NOG EEN TEKORT AAN
VOETBALSCHEIDSRECHTERS
Het zal velen die de voetbalsport
een goed hart toedragen, hetzij in
het beoefenen daarvan of als kijk
spel, zich er mee bezig houden, nog
vers in het geheugen liggen dat er
in het afgelopen seizoen door de
scheidsrechtersvereniging Horst
Venray een propaganda in de vorm
van een volledig boekje, dat voor
de aanwerving van voetbalscheids
rechters pleitte.
Ondanks de bevredigende reacties
daarop is bij de aanvang van de
nieuwe competitie gebleken, dat het
aantal scheidsrechter in onze kring
niet ruim voldoende is om de
wedstrijden naar behoren en ver
antwoord van een scheidsrechter te
voorzien.
De oorzaak hiervan is op de eer
ste plaats het normale verloop van
de scheidsrechters door het behalen
van de leeftijdsgrens, overgang naar
de KNVB en de persoonlijke om
standigheden die noodgedwongen de
scheidsrschter dwingen er mee te
stoppen. Dan komt nog de jaarlijk
se groei van elftallen die weer een
scheidsrechter voor zich opeisen.
De scheidsrechtercommissie heeft
dan ook weer een nieuwe cursus in
voorbereiding, die zo mogelijk in de
maand oktober zal starten, dit naar
gelang de aanmeldingen van kandi
daten.
Als lid van de scheidsrechters-
commissie zou ik allen die als
scheidsrechter de voetbalsport wil
len dienen, aanmoedigen deze stap
nu te doen.
Onze spelende jeugd zit er drin
gend op te wachten en de beoefe
ning van deze sport als scheidsrech
ter is beslist een aantrekkelijke, als
U de noodzaak van deze leiding
gevende functie begrijpt.
Aanmelding kan geschieden bij
ondergetekende of rechtstreeks aan
het bondsbureau te Sittard ofwel bij
de scheidsrechters.
H. LANGENKAMP
Lid van de scheidsr. commmissie
v. d. afd. Limburg van de KNVB
Oude Heerweg 30, Blitterswijck
Voor uw rijbewijs naar
Autorijschool Claessens
Leunseweg 47a Te. 2471
Venray
Erkend A.N.W.B., Bovag,
Vamor gedipomeerd
Onverwachts heeft de minister
van defensie goed gevonden, dat
acht militaire vliegvelden in ons
land worden opgesteld voor burger
vliegtuigen.
Te lang zijn de militaire vliegvel
den gesloten geweest voor anderen.
Nu er bedrijven in moeilijkheden
komen, omdat zij soms niet snel ge
noeg ter plaatse konden komen,
heeft de minister van economische
zaken evenwel zijn ambtgenoot van
defensie kunnen overtuigen. Helaas
blijft er nog wel een aantal beper
kingen bestaan. Het ware te wen
sen, dat onze militaire overheid nog
meer oog zou krijgen voor de belan
gen van onze economie en niet al
leen de grote zakenlieden met eigen
vliegtuig toestaat op defensieterrein
te landen, maar ook een beter bin
nenlands luchtlijn verkeer mogelijk
maakt. Dan kunnen kleine zakenlui
zich ook eens snel verplaatsen zon
der weer door de grote concerns te
worden uitgerangeerd. En dan'komt
misschien vliegveld De Peel ook in
de roulatie
FM, lange- en middengolf 229,'
1
ROERMOND: LAIjRENTIUSPL.9,TEL. 5351 - HELDEN-PANNINGEN: MARKT 39, TEL. 1300-VENRAY: LANGSTR. I.TEl. 1038
De regering heeft het voornemen
om de kindertoelagen voor ambte
naren en onderwijzend personeel zo
danig te herzien dat zij gelijk wordt
aan de kinderbijslagen voor andere
werknemers. De hogere kindertoela
gen voor het rijkspersoneel hebben
een historische basis, die in de on
derhandelingen steeds is vastgehou
den. De regering stelt nu terecht dat
kinderbijslagwetten beogen tege
moet te komen in de kosten van op
voeding en onderhoud van kinderen.
Bezwaarlijk kan worden gesteld dat
deze voor de ambtenaren anders zijn
dan voor particuliere werknemers.
In de bladen van de organisaties
van overheidspersoneel wordt stel
ling genomen tegen de opvatting
van de regering. De argumenten
waarmee men zich verzet, moeten
wel een glimlach toveren op veler
gezicht. Men beroept zich op histo
risch verkregen rechten. Merkwaar
dig dat deze progressieve organen
ten aanzien van hun eigen rechten
plotseling een conservatieve houding
aannemen. Als men ten aanzien van
de eigendom in Nederland eens deze
houding aannam! Het komt ons voor
dat aan een rechttrekken van de
kinderbijslagregeling in Nederland
niet is te ontkomen.
Wanneer in de discussie gesteld
wordt dat aan de salarissen van
vooral lager geplaatste ambtenaren
niet mag worden getornd omdat zij
in een noodsituatie kunnen geraken,
dan zijn wij het daarmee eens. Het
niveau van sommige overheidssala-
rissen is zodanig dat de „genieters"
van deze inkomens nauwelijks het
hoofd boven water kunnen houden.
Daarom komen in deze rangen ook
alleen tweederangs krachten terecht.
Daarom is er ook in vele afdelingen
van rijksdiensten grote achterstand.
Met slechte krachten is niet te wer
ken al zet men er tien op een rij.
Voor alle reparaties
fa. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
Als de overheid corrigeren wil, laat
zij het dan aan beide zijden doen.
De doelmatigheid van de rijks
dienst is er mee gebaat. Het kost
dus uiteindelijk minder wanneer
men goed betaalt. Althans betaalt als
in het particuliere bedrijf. En dat wil
de regering immers zo graag.
„Denk er aan, schrijf voor zater
dag een stukkie over de missie ver-
keers aktiezo maant je je
agenda, want zondag zal aan alle
kerken de bus weer rammelen voor
deze noodzakelijke missie-aktie.
Als je dat stuk dan zit te typen,
klinkt uit de straat het geloei van
auto-claxons, want in de Grotestraat
zit het verkeer weer eens in de
knoei en de lange rij wachtende wa
gens heffen een claxon-concert aan.
En je kunt de drukkerij niet uitko
men van de vele grote, zware en
kleurrijke brommers, die op repara
tie wachten
Ja, wat moet je nu feitelijk schrij
ven over de Miva? We kunnen zelf
niet naar het postkantoor of we pik
ken de brommer en wie geen auto
heeft in ons brave gemeente, die telt
feitelijk helemaal niet meer mee.
Dat is een soort status-symbool ge
worden, waar we voor krom liggen
en waar we zelfs de spaarzame
groenstroken in nieuwe buurten voor
opofferen. We kunnen niet meer
zonder gemechaniseerd vervoer
En wee je gebeente als de een of
andere weg niet prima in orde is,
zodat we niet door kunnen sjezen.
Dan regent het ingezonden stukken,
dan komen er vragen in de raad. Zo
iets kan toch niet, waar moet dat
heen
Dan tref je in je zondagse krant
een verslag van de rnissionarisuit-
zending die dit jaar in de Roer-
mondse kathedraal gehouden is.
Daar zegt Mgr. Moors dat wij, die
hier achterblijven ook missionaris
sen moeten zijn
En feitelijk is dat ook een logi
sche zaak.We kunnen er toch
niet mee zijn om de een of andere
plaatsgenoot maar naar Afrika, Azië
of Zuid-Amerika te laten trekken en
die voor ons het werk maar te la
ten doen. Ons werkEn we zijn
er niet met een paar keer per jaar
eens wat extra's op de kollekte-
schaal te gooien als de een of ande
re missionaris ons zo tussen neus en
lippen door staat te vertellen, dat
we hier toch wel in een grote wel
stand leven vergeleken bij de men
sen, waar hij (namens ons) is heen
gestuurd.
Als wij niet zonder brommer, zon
der auto meer kunnen leven, hoe
veel te meer dan die mensen, die
we sturen naar gebieden, waar geen
autobanen zijn, geen snelwegen,
geen gekanaliseerde rivieren, geen
fietspaden, maar waarvan alleen al
de oppervlakte ons schrik in boe
zemt. Verbeeld je dat wij dat te
voet moesten doenVerbeeld je
dat wij geen ambulance hadden
voor ziekenvervoer.
En toch zijner honderden missio
narissen, die dag-in, dat-uit moeten
sjouwen en trekken, hun kostbare
tijd moeten verdoen met wandelen,
omdat ze niets anders hebben.
De MIVA stuurt pakken afschrif
ten van brieven van missionarissen
en je wordt akelig als je de nood en
de ellende leest die daaruit tevoor
schijn komt. Mensen, die namens
ons aan anderen de blijde boodschap
moet gaan brengen, staan te bede
len om een brommer, een motor, een
jeep, een wagen, want ze hebben
gebieden te bewerken, soms half
Nederland, ze moeten zieken ver
voeren, ze moeten materialen aan
voeren voor scholen en andere ge
bouwenZe moeten, maar ze
kunnen niet omdat het enige ver
voermiddel een prauw of een osse-
wagen is
We toeren en brommen er intus
sen lustig op los. Voor onze zaak,
voor het bedrijf, voor ons plezier.
Laten we zondag zorgen dat voor
de zaak van Christus, voor het be
drijf van de R.K. Kerk en voor het
plezier van de missionaris, ook -zij
brommen en toeren kunnen, die na
mens ons de zending vervullen, die
ook ons als Christenen gegeven is,
in het gaat en onderwijs alle volke
ren
Missie verkeersmiddelen aktie
heeft nog zoveel, zoveel aanvrgaen
liggen. Iedere gulden helpt om weer
anderen te helpen
De huiseigenaren hebben in de
provincies waar per 1 oktober a.s.
de huren worden vrijgegeven, de
gelegenheid aangegrepen om de
huurprijs op te trekken. En in veel
gevallen is dit ook redelijk, want de
waarde van onroerend goed is dus
danig gestegen sinds de oorlog, dat
geen mens meer kan verlangen, dat
hij voor een kunstmatig op laag
peil gehouden huur een goed huis
kan blijven bewonen, terwijl ande
ren met een zelfde (of lager) inko
men een reëelere waarde voor hun
woning (van soms aanmerkelijk
mindere kwaliteit) moeten neertel
len.
Het evenwicht zal zich vanzelf
wel herstellen. Wie minder wil ver
wonen, kan ruilen met degenen die
graag iets meer over hebben voor
een betere woning. Dank zij de tij^
delijke huurbescherming heeft men
twee jaar tijd om het evenwicht
tussen vraag en aanbod te vinden.
Dit is een van 'de 25 verschillende Philips
grammofoons, waaruit u bij ons kunt
kiezen. Deze heeft grote luidspreker in
afneembaar, deksel. Keus uit twee uit
voeringen: bruin en zwart 199,-
i
In onze zaak met alle Philips recorders
(praktische cassette-recorders en spoe-
lenrecorders met veel mogelijkheden)
staat ook deze met uitschakelbare auto
matische opnamesterkte-regeling, teller
en pauzetoets.
Samen met toebehoren 299,-