Sint Oeike gestolen INFLATIE en SPAREN knopen maken louristisch minder waardig Over prijs verhoging gesproken Ziekenfonds premie HENGELSPORT S.V. LEUNEN Gouden priesterfeest Zand er over VRIJDAG 14 JULI 1967 No. 28 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG t1 PEEL EN MAAS SE groteestr^ttga28ve posntbdu!ni ?ss&v weekbladvoorvenrayenomstreken De Rijkspolitie van Venray stelt een onderzoek in naar de diefstal van het, uit de 16e eeuw stammen de St. Odabeeld, wat rond de 18e eeuw geplaatst is in het St. Oda- kapelletje op de kruising Hiept Hoenderstraat. Dit rechthoekig ka pelletje met gezwenkt topgeveltje is de nieuwere uitvoering van het reeds in 1600 op dezelfde plaats staande kapelletje. Het beeldje is 62 cm hoog, uit eikenhout gesneden en stelt de H. Oda voor, die volgens de overleve ringen in het toenmalige land van Rooi heeft geleefd, en op de plaats waar nu de kapel staat heeft beloofd Venray van oorlog, honger en pest bespaard zou blijven. In de rechterhand draagt St. Oda een boek, in de linkerhand een ek ster. Het beeld is gepolichrimeerd in natuurlijke kleuren. Het kerkbestuur van St. Petrus- Banden is eigenaar van kapel en beeld. Het beeld heeft een werke lijke waarde van tussen de 6.000 en 10.000 gulden. Dit is de eerste keer dat op dergelijke wijze een kostbaar beeld uit een van de kerken of ka pellen van het Venrayse land zijn verdwenen. St. Oda is de tweede patrones van Venray en velen zijn aan deze hei lige zeer gehecht. De bekende Venrayse oudheidkun dige, de heer B. Kruysen, was hoogst verontwaardigd bij het vernemen van deze diefstal. De heer Kruysen zegt dat het de hoogste tijd wordt dat de kunstschatten welke er onte genzeggelijk zijn in de 70 wegkapel- len en de vele kruizen, vervangen worden door goedkope imitaties of dat de kapellen en kruizen goed be veiligd worden. Niet alleen is het jammer dat er al zoveel kapellen en kruizen in het verval geraken, maar ook dat al beel den door de eigenaren uit de kapel len zijn gehaald en verkocht wer den. De diefstal van het St. Odabeeld moet een ernstige waarschuwing zijn om in de richting te gaan werken dat een tweede diefstal tot de onmo gelijkheden gaat behoren. Of men deze diefstal op hetzelfde konto kan schrijven van de reeks van diestallen die de laatste tijd in diverse Limburgse kerken zijn ge pleegd, is nog onbekend. Zo werd b.v. vorige week vrijdag ook inge broken in de historische kerk van Susteren waar zes grote en twee kleine zeer waardevolle kandelaars werden weggenomen. Enkele jaren geleden heerste er in Na de geluiden uit verschillende politieke groeperingen over de be strijding van de recessie door met name de bouwnijverheid te stimule ren, heeft ook de Sociaal-Economi sche Raad in haar halfjaarlijks rap port dit lied aangeheven. Wij zouden haast zeggen dat in Nederland de eensgezindheid nooit groter is ge weest. Er is alleen nog verschil van mening over de wijze waarop een extra bouwprogramma gefinancierd moet worden. Er is al geroepen om hogere di recte belastingen. Men heeft al plannen ter tafel gebracht voor ex tra indirecte belastingen. De S.E.R. is van mening dat het rijk zich zelf de financiële middelen maar ver schaffen moet door het opendraaien van de bankbiljettenpers. Wie daar aan ontkomen wil moet zich maar zien te redden. Dezelfde gedachte heeft de regering trouwens al jaren lang gekoesterd ten aanzien van de genen, die niet aan de inflatie zijn ontkomen. Er is altijd nog de bij standswet. Met de bevordering van de infla tie volgt de S.E.R. de gemakkelijk ste weg. Zij is politiek begaanbaar en zij hult zich in een stofwolk van economische verkrachting, waarvan de gevolgen helaas pas zichtbaar worden als het proces ten einde is. Het is ook de aanvaarding van een anonieme weg, die de verantwoorde lijkheid verschuift naar de toekomst. Daarom is het halfjaarlijkse rapport een stuk dat past in deze tijd. De verantwoordelijkheid wordt geme den en men uit een aantal zinloze kreten. Zoals de bevordering van sparen bij de toenemende inflatie. Het is duidelijk dat dit, althans vrijwillig, onmogelijk is. Niemand gaat een gulden sparen wanneer hij zeker weet dat hij na verloop van tijd de helft aan waarde terug vindt. Daarom is het rapport van de SER een bewijs van de politieke armoede waarin ons land verkeert. En van het gebrek aan grote staatslieden, die ons land leiding kunnen geven. Want uit de koker van het SER- rapport kan nooit een krachtig eco nomisch beleid groeien, dat ons land uit de depressie helpt. Nog minder helpt het ons uit de droom van rijk dom, die uitmondt in armoede voor velen. Een armoede die door infla tie verscherpt wordt. UITLAAT De Rotterdamse agenten gaan ageren tegen overmatige herrie der brommers. Namen ze tot nu slechts de uitlaat in beslag, nu gebeurt zulks met de hele luidruchtige bromfiets. Bromnozems, pas op voor bromsnor- ders. Duitsland een ware plaag aan kerk diefstallen. Daar waren het voorna melijk beeldjes (veelal zeer kostbaar) die gestolen werden en die met graagte door antiquairs en verzame laars worden gekocht. Wat het Odabeeldje betreft: de Rijkspolitie heeft de zaak in onder zoek, dat echter al direct bemoei lijkt werd door het feit dat men niet precies kon vaststellen wanneer de diefstal heeft plaats gehad en men in eerste instantie nog moest zoeken naar een afbeelding van dit beeld, zijn afmetingen enz. enz. Er is de laatste jaren in ons land veel gesproken over de ingewikkeld heid van ons belastingstelsel. Omdat bijna niemand meer in staat is zelf zijn belastingaangifte te doen, zin gen wij allen mee in het koor van de vereenvoudiging. Helaas komt daar in de praktijk niets van terecht. Wij zijn van mening dat de bestaande fiscale regels een doolhof vormen .van voetangels en klemmen, die ge wone stervelingen niet of moeilijk kunnen begrijpen. De enige taal die wij op dit terrein duidelijk verstaan is die van betalen. Intussen heeft vorig jaar de afge treden staatssecretaris Hoefnagels zich afgevraagd of de structuur van de fiscale wetgeving niet kon wor den vereenvoudigd. Terwijl de kre ten en gedachten daarover rondgon- zen bereidt de regering zich voor op een nieuw systeem van omzetbelas ting dat naar de toegevoegde waarde zal worden berekend. Vanzelfspre kend eenvoudiger zal men conclude ren. Wie probeert zich er in te ver diepen wordt afgeschrikt door een zodanige te verwachten administra tieve rompslomp dat de regering nog niet weet hoe zij dit in het najaar aan ons volk moet verkopen. Met name de kleine zakenman zal het zo moeilijk kunnen begrijpen, meent men dat er argumenten mee gevon den worden om opnieuw de doelma tigheid en waarde van het kleinbe drijf discutabel te stellen. Dit is no dig, zo horen wij, om de E.E.G. tot een succes te maken. Het moge mis schien zo zijn dat de ons omringen de landen een zo eenvoudig systeem van directe belastingen kennen dat zij de rompslomp van de indirecte belastingen nog een nieuwe knoop maken voor de omzetbelasting, is het einde zoek. De E.E.G. begint zoveel aanpassingsvermogen van ons te vragen, dat wij er beter helemaal voor kunnen passen. En onze rege ring blijft intussen maar aan het vereenvoudigen. Het wordt een „la chertje", zo dunkt ons. De regering maakt steeds nieuwe fiscale knopen. Het zou ons liever zijn als zij de fi nanciële eindjes aan elkaar wist te knopen. Met de komst van de zomer dui ken ook de theorieën over de kwa liteit van onze „toeristenindustrie" weer op. Wanneer een aantal pen sions leeg blijft of het aantal bezet te hotelbedden valt tegen, dan is dat de schuld weer van verschillende deelhebbers aan het toerisme. Men vindt dan dat er in Nederland niet voldoende hotels gebouwd zijn. Men wijst er dan op dat een aantal bru tale Duitsers in het verleden te zeer is afgeblaft. Men verwijt dan de VW-directies een gebrek aan intia- tief en een tekort aan wetenschap voor „public relations". Voorts zou den onze prijzen zo hoog geworden zijn dat ze de buitenlanders zouden afschrikken. Als wij nu als toerist op pad gaan dan ontdekken wij het volgende. Er zijn in Nederland een aantal goede hotels, die soms over gebrek aan klandizie klagen omdat men nu een maal op een koopje uit wil zijn. In dure en eenvoudige gelegenheden slooft men zich uit om de vreemde ling het naar de zin te maken, on geacht of dat Duitsers, Engelsen of Nederlanders zijn. Bij het grootste aantal VW-kantoren wordt men uitstekend voorgelicht. In het bui tenland prijst men de gastvrijheid van de Nederlanders. Onze prijzen zijn misschien niet de laagste van Europa, maar toch ook niet uitzon derlijk hoog. In dit teken viert Ne derland zijn vakantiesseizoen. Laten wij ophouden onszelf een toeristisch minderwaardigheidscom plex aan te meten. Het toerisme is economisch vooral hierdoor getekend dat het conjunctuurgevoelig is. En het is duidelijk, dat de conjunctuur in Europa terug loopt. Bovendien is het toerisme bijzonder gevoelig voor politieke spanningen in de wereld. Ook die zijn in ruime mate voor handen. Wanneer dus ons toerisme geen topjaar beleeft, dan ligt de oor zaak allereerst in een dalende wel vaart of een geremde welvaart. Die komt overal in ons werelddeel bo vendrijven. Geen wonder dat dit in de vakantie-industrie ook gevoeld wordt. Op de dienstverlening van het toeristisch bedrijfsleven is heus niet zoveel aan te merken. Wij heb ben er alle lof voor! Binnen enkele weken hebben de oliemaatschappijen de benzineprijs met drie cent en de overige brand stoffen naar gelang mogen verhogen. Dit in verband met het gesloten zijn van het Suezkanaal en de daardoor veroorzaakte hogere vervoersprijzen van de olie uit het nabije oosten. Die kostenverhogende factoren zullen ongetwijfeld juist zijn. Toch hebben deze maatregelen bij velen onbehagen gewekt. De Neder landse ondernemer gaat namelijk zeggen: wanneer bij ons de lonen en andere kosten stijgen, dan mogen we de prijzen voor de consument niet verhogen, dan moeten we dat maar op zien te vagnen door een efficiën te bedrijfsvoering of het anders maar ten koste laten komen van de eigen winst. Zodra echter de mach tige oliemaatschappijen bij de minis ter van economische zaken aan de bel trekken om'een prijsverhoging voor hun produkten te vragen, dan heeft de minister daartegen geen bezwaar en staat de verhoging toe. Het is wat verwonderlijk dat te gen de verhoging van de olie- en benzineprijzen door belanghebben den en organisaties geen officieel protest is ingediend. Dat zal wel ko men omdat men, ondanks de immer belangrijke winsten der oliemaat schappijen, toch begrip heeft voor de argumenten der huidige prijsverho ging. Dat doet echter niets af aan 't feit, dat de minister feitelijk met twee maten meet. Talrijke voorbeel den werden ons genoemd van ver hoogde grondstof prijzen en stijging van andere lasten en lonen, zonder dat er echter toestemming verkregen werd om dit in de consumenten prijzen door te berekenen. Wel werd en wordt er door de on dernemer dan vaak een methode toegepast om toch een hogere prijs te maken, maar er zijn ook bedrij ven waar dit niet zo maar gaat. In ieder geval constateert menige on dernemer en detaillist, dat wat grote maatschappijen blijkbaar moeiteloos toegestaan wordt aan de branches met meest kleine ondernemingen wordt onthouden of pas na langdu rige onderhandelingen en nauwge zette onderzoeken een beetje wordt toegegeven. Iedereen in den lande vraagt zich nu af of de benzineprijs, na her openstelling van het Suezkanaal weer met drie cent zal zakken. Het officiële argument voor de verhoging is nu immers alleen die afsluiting van het kanaal, de grotere weg die de tankers moeten nemen. Als de minister, zoals zijn plicht is, op de bres staat voor de behartiging van ieders belangen, dan zou hij dus de verhoging van dire cent onmiddel lijk ongedaan moeten maken wan neer de vaart door het Suezkanaal weer mogelijk is. We zijn daar niet helemaal ge rust op. We hebben in een dagblad in de toelichting op de verhoging immers ook al gelezen, dat door deze verhogingen de prijs van de ben zines in Nederland nu tenminste op getrokken is naar het Westeuropese niveau, zodat het thans weinig ver schil meer uitmaakt of men in het ene land of in het andere zijn tank laat volgooien, hetgeen kennelijk wel met enige voldoening werd ge constateerd. Er is weinig verbeel dingskracht voor nodig om aan te nemen, dat dit „commentaar" van de zijde van de oliemaatschappijen of het ministerie van economische za ken werd aangegeven. Wordt de plaats gehad hebbende verhoging in dat licht bezien, een meer gelijk trekken van de benzineprijzen in de onderscheiden landen van West-Eu ropa, dan kunnen we weinig hoop koestreen dat de benzineprijs weer ineens met drie cent omlaag gaat na heropening van het Suezkanaal. In West-Duitsland o.a. is de ver hoging minder rigoreus geweest dan hier. Ligt dat aan de politiek van de oliemaatschappijen of aan de Duitse miinster van economische zaken? Nu is de prijs in Nederland hoger dan die in West-Duisland! De verhoogde olie- en benzine prijs zal ongetwijfeld ook doorwer ken in de prijzen bij andere bedrijfs takken. Als die dat tenminste nu wel mogen doorberekenenDat zal voor deze takken vermoedelijk niet zo snel gelukken als voor de oliemaatschappijen. Gelijke kappen voor gelijke monnikken is hier be paald geen wet van Meden en Pes- zen. Zoals wij vorige week reeds mee deelden viert Pater Ophey in Oirlo morgen, zaterdag, zijn gouden pries terfeest. In een gedeelte van onze oplage stond vermeld zondag, doch dit moest zaterdag zijn. Buurt en verenigingen hebben voor een passende versiering zorg gedragen, terwijl de gemeenschap van Oirlo een enveloppe met inhoud zal aanbieden. De plechtige Hoogmis is om 10 uur, en de jubilaris zal recipiëren in zaal Rongen waar hem 's avonds om 7 uur een serenade gebracht zal worden. De wetgeving voor ziekenfondsen en de zware geneeskundige risico's staat op helling. Dit brengt mede, dat verscheidene oude regelingen nu opnieuw worden bezien. In dit kader kan men zich afvra gen, of er wel zoveel verschillen in behandeling bij de ziekenfondsen moeten blijven bestaan. Er zijn vrij willig verzekerden die meer moeten betalen dan verplicht verzekerden, omdat zij niet onder de normale wetgeving vallen en boven de wei standsgrens leven. Er is een grote groep bejaarden, die nog minder kan betalen dan de verplicht verzeker den, maar juist niet in deze groep mag vallen omdat zij niets verdie nen en daarom wel moeten betalen. De ziekenhuisverpleging en -be handeling moeten volledig in de nieuwe wet op de zware geneeskun dige risico's worden opgenomen, stelt een studiecommissie van de Centr. Bond van onderl. beheerde ziekenfondsen. Voor de lichtere risi co's kan er dan één ziekenfondsver zekering komen. We zouden het toe juichen, indien er dan eindelijk een heid komt in de nu vaak onrecht vaardige tarievenpolitiek. Als er ver schil in heffing moet zijn, kunnen de hoge inkomens meer betalen dan de lage. Dat is beter dan dat iemand zonder inkomen meer betaalt dan iemand met een goed inkomen. In enkele delen des lands heerst werkeloosheid. Het is vanzelfspre kend, dat er allerlei middelen wor den beraamd om deze mensen aan de slag te helpen. Vooral bij de jeugd is leegloop funest. De jonge werklozen moeten daarom zo spoedig mogelijk aan het werk. Is het dan verwonderlijk dat prachtige opleidingsmogelijkheden bij de landmacht ook als een uitweg uit de moeilijkheden onder de aan dacht worden gebracht, als zich werkzoekenden melden bij een ar beidsbureau? Voor verscheidene mooie beroepen liggen daar kansen en de vrijwilligers die zich daarvoor aanmelden, behoeven in die functies niet te schieten en kunnen na het dienstverband als waardevolle spe cialisten terugkeren in goed betaalde baantjes van de burgermaatschappij. Daarom begrijpen wij dat protest niet van de PSP. Deze partij zoekt nog naar reeds lang afgeplatte en weggespoelde spijkers op laag water terwijl onze vaders daar al lang en breed zand over gestrooid hebben. PARA LOS ESPAftOLES DE VENRAY Y ALREDEDORES El domingo proximo, dia 16 de ju- lio, es la fiesta de Nuestra Senora del Carmen. En este dia se puede ganar une indulgencia plenaria; con- diciones: comulgar y rezar por la in- tencion de S.S. el Papa. Felecidades para todas las Carmencitas. Que pro- tejan el buen espiritu en nuestro grupo como Nuestra Patrona protege a nosotros. Habra Misa solemne con plètica en Castellano en Smakt a las diez y media. Aviseme tempranc si falta coche. DE ROERDOMP A.s. zaterdag 15 juli 2e konings- vissen aan de weg naar Geysteren. Aanvang 's morgens 6 uur. 's Mid dags om 4 uur eerste kringconcours te Geysteren. Hiervoor kan men zich nog opge ven tot zaterdagmorgen 12 uur bij W. Schwachöfer, Fr. Michelsstraat 3, Venray. Dit geldt ook tevens voor leden van ,,'t Alvertje", Oostrum. Zondag 16 juli nationaal concours te Wellerlooi. Aanvang 4 uur n.m. Volgende week maandagavond half zeven afkribben aan de Maas. Eindstanden competitie 1966-1967 2e klasse T: Kronenberg 22 36 54-14 Leunen 22 31 46-25 Merselo 22 28 51-21 Melderslo 2 21 25 48-30 America 2 21 24 41-26 Hegelsom 2 22 25 56-36 Castenray 22 23 25-34 Venray 4 22 20 55-49 Meterik 2 22 18 32-48 Ysselsteyn 2 22 13 28-54 Griendtsveen 22 10 30-67 Meerlo 3 22 9 29-91 3e klasse CC: Venray 5 18 32 Wittenhorst 4 18 32 Oostrum 2 18 29 Sparta 4 18 20 Merselo 2 18 20 Venray 7 18 19 Hegelsom 4 18 16 Leunen 3 18 6 Ysselsteyn 3 18 5 Castenray 3 18 1 3e klasse DD: Molenwiekers 2 18 30 Sparta 3 18 25 Leunen 2 18 22 Wittenhorst 5 18 21 Hegelsom 3 18 20 RKLW 5 18 19 Castenray 2 18 14 America 3 18 12 Venray 6 18 11 Meterik 3 18 6 Indeling 1967-'68 2e klasse T America 2 Castenray Molenwiekers 2 Hegelsom 2 Leunen 1 Melderslo 2 Merselo Meterik 2 RKLW 2 Venray 4 Wittenhorst 3 Ysselsteyn 2 Eindstanden jeugdcompetitie Afd. A3: EWC Al 18 Merselo Al 18 Oostrum Al 18 Molenwiekers Al 18 DIS Al 18 Leunen Al 18 Castenray Al 18 Ysselsteyn Al 18 Venray A3 18 Wanssum A2 18 Afd. B3: Leunen BI Molenwiekers BI Venray B3 Merselo BI Ysselsteyn BI Wanssum B2 Oostrum BI Wittenhorst B3 Afd. B5: Castenray BI BW B2 Meerlo BI Venray B5 Leunen B2 Oostrum B2 Venray B4 Venray B6 Molenwiekers B2 Afd. B6: Sparta B3 America B2 Wittenhorst B4 Ysselsteyn B2 Leunen B3 Castenray B2 Hegelsom B2 Kronenberg B2 14 14 14 14 14 14 14 14 16 16 16 16 16 16 16 16 16 14 14 14 14 14 14 14 14 24 21 16 13 12 11 32 26 24 17 16 15 2 5 1 25 21 18 16 12 9

Peel en Maas | 1967 | | pagina 13