Sint Oeike
gestolen
INFLATIE
en
SPAREN
knopen
maken
louristisch
minder
waardig
Over
prijs
verhoging
gesproken
Ziekenfonds
premie
HENGELSPORT
S.V. LEUNEN
Gouden
priesterfeest
Zand er over
VRIJDAG 14 JULI 1967 No. 28
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
t1 PEEL EN MAAS SE
groteestr^ttga28ve posntbdu!ni ?ss&v weekbladvoorvenrayenomstreken
De Rijkspolitie van Venray stelt
een onderzoek in naar de diefstal
van het, uit de 16e eeuw stammen
de St. Odabeeld, wat rond de 18e
eeuw geplaatst is in het St. Oda-
kapelletje op de kruising Hiept
Hoenderstraat. Dit rechthoekig ka
pelletje met gezwenkt topgeveltje is
de nieuwere uitvoering van het
reeds in 1600 op dezelfde plaats
staande kapelletje.
Het beeldje is 62 cm hoog, uit
eikenhout gesneden en stelt de H.
Oda voor, die volgens de overleve
ringen in het toenmalige land van
Rooi heeft geleefd, en op de plaats
waar nu de kapel staat heeft beloofd
Venray van oorlog, honger en pest
bespaard zou blijven.
In de rechterhand draagt St. Oda
een boek, in de linkerhand een ek
ster. Het beeld is gepolichrimeerd in
natuurlijke kleuren.
Het kerkbestuur van St. Petrus-
Banden is eigenaar van kapel en
beeld. Het beeld heeft een werke
lijke waarde van tussen de 6.000 en
10.000 gulden. Dit is de eerste keer
dat op dergelijke wijze een kostbaar
beeld uit een van de kerken of ka
pellen van het Venrayse land zijn
verdwenen.
St. Oda is de tweede patrones van
Venray en velen zijn aan deze hei
lige zeer gehecht.
De bekende Venrayse oudheidkun
dige, de heer B. Kruysen, was hoogst
verontwaardigd bij het vernemen
van deze diefstal. De heer Kruysen
zegt dat het de hoogste tijd wordt
dat de kunstschatten welke er onte
genzeggelijk zijn in de 70 wegkapel-
len en de vele kruizen, vervangen
worden door goedkope imitaties of
dat de kapellen en kruizen goed be
veiligd worden.
Niet alleen is het jammer dat er
al zoveel kapellen en kruizen in het
verval geraken, maar ook dat al beel
den door de eigenaren uit de kapel
len zijn gehaald en verkocht wer
den.
De diefstal van het St. Odabeeld
moet een ernstige waarschuwing zijn
om in de richting te gaan werken
dat een tweede diefstal tot de onmo
gelijkheden gaat behoren.
Of men deze diefstal op hetzelfde
konto kan schrijven van de reeks
van diestallen die de laatste tijd in
diverse Limburgse kerken zijn ge
pleegd, is nog onbekend. Zo werd
b.v. vorige week vrijdag ook inge
broken in de historische kerk van
Susteren waar zes grote en twee
kleine zeer waardevolle kandelaars
werden weggenomen.
Enkele jaren geleden heerste er in
Na de geluiden uit verschillende
politieke groeperingen over de be
strijding van de recessie door met
name de bouwnijverheid te stimule
ren, heeft ook de Sociaal-Economi
sche Raad in haar halfjaarlijks rap
port dit lied aangeheven. Wij zouden
haast zeggen dat in Nederland de
eensgezindheid nooit groter is ge
weest. Er is alleen nog verschil van
mening over de wijze waarop een
extra bouwprogramma gefinancierd
moet worden.
Er is al geroepen om hogere di
recte belastingen. Men heeft al
plannen ter tafel gebracht voor ex
tra indirecte belastingen. De S.E.R.
is van mening dat het rijk zich zelf
de financiële middelen maar ver
schaffen moet door het opendraaien
van de bankbiljettenpers. Wie daar
aan ontkomen wil moet zich maar
zien te redden. Dezelfde gedachte
heeft de regering trouwens al jaren
lang gekoesterd ten aanzien van de
genen, die niet aan de inflatie zijn
ontkomen. Er is altijd nog de bij
standswet.
Met de bevordering van de infla
tie volgt de S.E.R. de gemakkelijk
ste weg. Zij is politiek begaanbaar
en zij hult zich in een stofwolk van
economische verkrachting, waarvan
de gevolgen helaas pas zichtbaar
worden als het proces ten einde is.
Het is ook de aanvaarding van een
anonieme weg, die de verantwoorde
lijkheid verschuift naar de toekomst.
Daarom is het halfjaarlijkse rapport
een stuk dat past in deze tijd. De
verantwoordelijkheid wordt geme
den en men uit een aantal zinloze
kreten. Zoals de bevordering van
sparen bij de toenemende inflatie.
Het is duidelijk dat dit, althans
vrijwillig, onmogelijk is. Niemand
gaat een gulden sparen wanneer hij
zeker weet dat hij na verloop van
tijd de helft aan waarde terug vindt.
Daarom is het rapport van de SER
een bewijs van de politieke armoede
waarin ons land verkeert. En van
het gebrek aan grote staatslieden,
die ons land leiding kunnen geven.
Want uit de koker van het SER-
rapport kan nooit een krachtig eco
nomisch beleid groeien, dat ons land
uit de depressie helpt. Nog minder
helpt het ons uit de droom van rijk
dom, die uitmondt in armoede voor
velen. Een armoede die door infla
tie verscherpt wordt.
UITLAAT
De Rotterdamse agenten gaan
ageren tegen overmatige herrie der
brommers. Namen ze tot nu slechts
de uitlaat in beslag, nu gebeurt zulks
met de hele luidruchtige bromfiets.
Bromnozems, pas op voor bromsnor-
ders.
Duitsland een ware plaag aan kerk
diefstallen. Daar waren het voorna
melijk beeldjes (veelal zeer kostbaar)
die gestolen werden en die met
graagte door antiquairs en verzame
laars worden gekocht.
Wat het Odabeeldje betreft: de
Rijkspolitie heeft de zaak in onder
zoek, dat echter al direct bemoei
lijkt werd door het feit dat men niet
precies kon vaststellen wanneer de
diefstal heeft plaats gehad en men in
eerste instantie nog moest zoeken
naar een afbeelding van dit beeld,
zijn afmetingen enz. enz.
Er is de laatste jaren in ons land
veel gesproken over de ingewikkeld
heid van ons belastingstelsel. Omdat
bijna niemand meer in staat is zelf
zijn belastingaangifte te doen, zin
gen wij allen mee in het koor van de
vereenvoudiging. Helaas komt daar
in de praktijk niets van terecht. Wij
zijn van mening dat de bestaande
fiscale regels een doolhof vormen
.van voetangels en klemmen, die ge
wone stervelingen niet of moeilijk
kunnen begrijpen. De enige taal die
wij op dit terrein duidelijk verstaan
is die van betalen.
Intussen heeft vorig jaar de afge
treden staatssecretaris Hoefnagels
zich afgevraagd of de structuur van
de fiscale wetgeving niet kon wor
den vereenvoudigd. Terwijl de kre
ten en gedachten daarover rondgon-
zen bereidt de regering zich voor op
een nieuw systeem van omzetbelas
ting dat naar de toegevoegde waarde
zal worden berekend. Vanzelfspre
kend eenvoudiger zal men conclude
ren. Wie probeert zich er in te ver
diepen wordt afgeschrikt door een
zodanige te verwachten administra
tieve rompslomp dat de regering nog
niet weet hoe zij dit in het najaar
aan ons volk moet verkopen. Met
name de kleine zakenman zal het zo
moeilijk kunnen begrijpen, meent
men dat er argumenten mee gevon
den worden om opnieuw de doelma
tigheid en waarde van het kleinbe
drijf discutabel te stellen. Dit is no
dig, zo horen wij, om de E.E.G. tot
een succes te maken. Het moge mis
schien zo zijn dat de ons omringen
de landen een zo eenvoudig systeem
van directe belastingen kennen dat
zij de rompslomp van de indirecte
belastingen nog een nieuwe knoop
maken voor de omzetbelasting, is het
einde zoek. De E.E.G. begint zoveel
aanpassingsvermogen van ons te
vragen, dat wij er beter helemaal
voor kunnen passen. En onze rege
ring blijft intussen maar aan het
vereenvoudigen. Het wordt een „la
chertje", zo dunkt ons. De regering
maakt steeds nieuwe fiscale knopen.
Het zou ons liever zijn als zij de fi
nanciële eindjes aan elkaar wist te
knopen.
Met de komst van de zomer dui
ken ook de theorieën over de kwa
liteit van onze „toeristenindustrie"
weer op. Wanneer een aantal pen
sions leeg blijft of het aantal bezet
te hotelbedden valt tegen, dan is dat
de schuld weer van verschillende
deelhebbers aan het toerisme. Men
vindt dan dat er in Nederland niet
voldoende hotels gebouwd zijn. Men
wijst er dan op dat een aantal bru
tale Duitsers in het verleden te zeer
is afgeblaft. Men verwijt dan de
VW-directies een gebrek aan intia-
tief en een tekort aan wetenschap
voor „public relations". Voorts zou
den onze prijzen zo hoog geworden
zijn dat ze de buitenlanders zouden
afschrikken.
Als wij nu als toerist op pad gaan
dan ontdekken wij het volgende. Er
zijn in Nederland een aantal goede
hotels, die soms over gebrek aan
klandizie klagen omdat men nu een
maal op een koopje uit wil zijn. In
dure en eenvoudige gelegenheden
slooft men zich uit om de vreemde
ling het naar de zin te maken, on
geacht of dat Duitsers, Engelsen of
Nederlanders zijn. Bij het grootste
aantal VW-kantoren wordt men
uitstekend voorgelicht. In het bui
tenland prijst men de gastvrijheid
van de Nederlanders. Onze prijzen
zijn misschien niet de laagste van
Europa, maar toch ook niet uitzon
derlijk hoog. In dit teken viert Ne
derland zijn vakantiesseizoen.
Laten wij ophouden onszelf een
toeristisch minderwaardigheidscom
plex aan te meten. Het toerisme is
economisch vooral hierdoor getekend
dat het conjunctuurgevoelig is. En
het is duidelijk, dat de conjunctuur
in Europa terug loopt. Bovendien is
het toerisme bijzonder gevoelig voor
politieke spanningen in de wereld.
Ook die zijn in ruime mate voor
handen. Wanneer dus ons toerisme
geen topjaar beleeft, dan ligt de oor
zaak allereerst in een dalende wel
vaart of een geremde welvaart. Die
komt overal in ons werelddeel bo
vendrijven. Geen wonder dat dit in
de vakantie-industrie ook gevoeld
wordt. Op de dienstverlening van
het toeristisch bedrijfsleven is heus
niet zoveel aan te merken. Wij heb
ben er alle lof voor!
Binnen enkele weken hebben de
oliemaatschappijen de benzineprijs
met drie cent en de overige brand
stoffen naar gelang mogen verhogen.
Dit in verband met het gesloten zijn
van het Suezkanaal en de daardoor
veroorzaakte hogere vervoersprijzen
van de olie uit het nabije oosten. Die
kostenverhogende factoren zullen
ongetwijfeld juist zijn.
Toch hebben deze maatregelen bij
velen onbehagen gewekt. De Neder
landse ondernemer gaat namelijk
zeggen: wanneer bij ons de lonen en
andere kosten stijgen, dan mogen we
de prijzen voor de consument niet
verhogen, dan moeten we dat maar
op zien te vagnen door een efficiën
te bedrijfsvoering of het anders
maar ten koste laten komen van de
eigen winst. Zodra echter de mach
tige oliemaatschappijen bij de minis
ter van economische zaken aan de
bel trekken om'een prijsverhoging
voor hun produkten te vragen, dan
heeft de minister daartegen geen
bezwaar en staat de verhoging toe.
Het is wat verwonderlijk dat te
gen de verhoging van de olie- en
benzineprijzen door belanghebben
den en organisaties geen officieel
protest is ingediend. Dat zal wel ko
men omdat men, ondanks de immer
belangrijke winsten der oliemaat
schappijen, toch begrip heeft voor de
argumenten der huidige prijsverho
ging. Dat doet echter niets af aan 't
feit, dat de minister feitelijk met
twee maten meet. Talrijke voorbeel
den werden ons genoemd van ver
hoogde grondstof prijzen en stijging
van andere lasten en lonen, zonder
dat er echter toestemming verkregen
werd om dit in de consumenten
prijzen door te berekenen.
Wel werd en wordt er door de on
dernemer dan vaak een methode
toegepast om toch een hogere prijs
te maken, maar er zijn ook bedrij
ven waar dit niet zo maar gaat. In
ieder geval constateert menige on
dernemer en detaillist, dat wat grote
maatschappijen blijkbaar moeiteloos
toegestaan wordt aan de branches
met meest kleine ondernemingen
wordt onthouden of pas na langdu
rige onderhandelingen en nauwge
zette onderzoeken een beetje wordt
toegegeven.
Iedereen in den lande vraagt zich
nu af of de benzineprijs, na her
openstelling van het Suezkanaal
weer met drie cent zal zakken. Het
officiële argument voor de verhoging
is nu immers alleen die afsluiting
van het kanaal, de grotere weg die
de tankers moeten nemen. Als de
minister, zoals zijn plicht is, op de
bres staat voor de behartiging van
ieders belangen, dan zou hij dus de
verhoging van dire cent onmiddel
lijk ongedaan moeten maken wan
neer de vaart door het Suezkanaal
weer mogelijk is.
We zijn daar niet helemaal ge
rust op. We hebben in een dagblad
in de toelichting op de verhoging
immers ook al gelezen, dat door deze
verhogingen de prijs van de ben
zines in Nederland nu tenminste op
getrokken is naar het Westeuropese
niveau, zodat het thans weinig ver
schil meer uitmaakt of men in het
ene land of in het andere zijn tank
laat volgooien, hetgeen kennelijk
wel met enige voldoening werd ge
constateerd. Er is weinig verbeel
dingskracht voor nodig om aan te
nemen, dat dit „commentaar" van de
zijde van de oliemaatschappijen of
het ministerie van economische za
ken werd aangegeven. Wordt de
plaats gehad hebbende verhoging in
dat licht bezien, een meer gelijk
trekken van de benzineprijzen in de
onderscheiden landen van West-Eu
ropa, dan kunnen we weinig hoop
koestreen dat de benzineprijs weer
ineens met drie cent omlaag gaat na
heropening van het Suezkanaal.
In West-Duitsland o.a. is de ver
hoging minder rigoreus geweest dan
hier. Ligt dat aan de politiek van de
oliemaatschappijen of aan de Duitse
miinster van economische zaken? Nu
is de prijs in Nederland hoger dan
die in West-Duisland!
De verhoogde olie- en benzine
prijs zal ongetwijfeld ook doorwer
ken in de prijzen bij andere bedrijfs
takken. Als die dat tenminste nu
wel mogen doorberekenenDat
zal voor deze takken vermoedelijk
niet zo snel gelukken als voor de
oliemaatschappijen. Gelijke kappen
voor gelijke monnikken is hier be
paald geen wet van Meden en Pes-
zen.
Zoals wij vorige week reeds mee
deelden viert Pater Ophey in Oirlo
morgen, zaterdag, zijn gouden pries
terfeest. In een gedeelte van onze
oplage stond vermeld zondag, doch
dit moest zaterdag zijn.
Buurt en verenigingen hebben
voor een passende versiering zorg
gedragen, terwijl de gemeenschap
van Oirlo een enveloppe met inhoud
zal aanbieden.
De plechtige Hoogmis is om 10
uur, en de jubilaris zal recipiëren in
zaal Rongen waar hem 's avonds om
7 uur een serenade gebracht zal
worden.
De wetgeving voor ziekenfondsen
en de zware geneeskundige risico's
staat op helling. Dit brengt mede,
dat verscheidene oude regelingen nu
opnieuw worden bezien.
In dit kader kan men zich afvra
gen, of er wel zoveel verschillen in
behandeling bij de ziekenfondsen
moeten blijven bestaan. Er zijn vrij
willig verzekerden die meer moeten
betalen dan verplicht verzekerden,
omdat zij niet onder de normale
wetgeving vallen en boven de wei
standsgrens leven. Er is een grote
groep bejaarden, die nog minder kan
betalen dan de verplicht verzeker
den, maar juist niet in deze groep
mag vallen omdat zij niets verdie
nen en daarom wel moeten betalen.
De ziekenhuisverpleging en -be
handeling moeten volledig in de
nieuwe wet op de zware geneeskun
dige risico's worden opgenomen,
stelt een studiecommissie van de
Centr. Bond van onderl. beheerde
ziekenfondsen. Voor de lichtere risi
co's kan er dan één ziekenfondsver
zekering komen. We zouden het toe
juichen, indien er dan eindelijk een
heid komt in de nu vaak onrecht
vaardige tarievenpolitiek. Als er ver
schil in heffing moet zijn, kunnen
de hoge inkomens meer betalen dan
de lage. Dat is beter dan dat iemand
zonder inkomen meer betaalt dan
iemand met een goed inkomen.
In enkele delen des lands heerst
werkeloosheid. Het is vanzelfspre
kend, dat er allerlei middelen wor
den beraamd om deze mensen aan
de slag te helpen. Vooral bij de
jeugd is leegloop funest. De jonge
werklozen moeten daarom zo spoedig
mogelijk aan het werk.
Is het dan verwonderlijk dat
prachtige opleidingsmogelijkheden
bij de landmacht ook als een uitweg
uit de moeilijkheden onder de aan
dacht worden gebracht, als zich
werkzoekenden melden bij een ar
beidsbureau? Voor verscheidene
mooie beroepen liggen daar kansen
en de vrijwilligers die zich daarvoor
aanmelden, behoeven in die functies
niet te schieten en kunnen na het
dienstverband als waardevolle spe
cialisten terugkeren in goed betaalde
baantjes van de burgermaatschappij.
Daarom begrijpen wij dat protest
niet van de PSP. Deze partij zoekt
nog naar reeds lang afgeplatte en
weggespoelde spijkers op laag water
terwijl onze vaders daar al lang en
breed zand over gestrooid hebben.
PARA LOS ESPAftOLES DE
VENRAY Y ALREDEDORES
El domingo proximo, dia 16 de ju-
lio, es la fiesta de Nuestra Senora
del Carmen. En este dia se puede
ganar une indulgencia plenaria; con-
diciones: comulgar y rezar por la in-
tencion de S.S. el Papa. Felecidades
para todas las Carmencitas. Que pro-
tejan el buen espiritu en nuestro
grupo como Nuestra Patrona protege
a nosotros. Habra Misa solemne con
plètica en Castellano en Smakt a las
diez y media. Aviseme tempranc si
falta coche.
DE ROERDOMP
A.s. zaterdag 15 juli 2e konings-
vissen aan de weg naar Geysteren.
Aanvang 's morgens 6 uur. 's Mid
dags om 4 uur eerste kringconcours
te Geysteren.
Hiervoor kan men zich nog opge
ven tot zaterdagmorgen 12 uur bij
W. Schwachöfer, Fr. Michelsstraat 3,
Venray.
Dit geldt ook tevens voor leden
van ,,'t Alvertje", Oostrum.
Zondag 16 juli nationaal concours
te Wellerlooi. Aanvang 4 uur n.m.
Volgende week maandagavond half
zeven afkribben aan de Maas.
Eindstanden competitie 1966-1967
2e klasse T:
Kronenberg
22
36
54-14
Leunen
22
31
46-25
Merselo
22
28
51-21
Melderslo 2
21
25
48-30
America 2
21
24
41-26
Hegelsom 2
22
25
56-36
Castenray
22
23
25-34
Venray 4
22
20
55-49
Meterik 2
22
18
32-48
Ysselsteyn 2
22
13
28-54
Griendtsveen
22
10
30-67
Meerlo 3
22
9
29-91
3e klasse CC:
Venray 5
18
32
Wittenhorst 4
18
32
Oostrum 2
18
29
Sparta 4
18
20
Merselo 2
18
20
Venray 7
18
19
Hegelsom 4
18
16
Leunen 3
18
6
Ysselsteyn 3
18
5
Castenray 3
18
1
3e klasse DD:
Molenwiekers 2
18
30
Sparta 3
18
25
Leunen 2
18
22
Wittenhorst 5
18
21
Hegelsom 3
18
20
RKLW 5
18
19
Castenray 2
18
14
America 3
18
12
Venray 6
18
11
Meterik 3
18
6
Indeling 1967-'68 2e klasse T
America 2
Castenray
Molenwiekers 2
Hegelsom 2
Leunen 1
Melderslo 2
Merselo
Meterik 2
RKLW 2
Venray 4
Wittenhorst 3
Ysselsteyn 2
Eindstanden jeugdcompetitie
Afd. A3:
EWC Al 18
Merselo Al 18
Oostrum Al 18
Molenwiekers Al 18
DIS Al 18
Leunen Al 18
Castenray Al 18
Ysselsteyn Al 18
Venray A3 18
Wanssum A2 18
Afd. B3:
Leunen BI
Molenwiekers BI
Venray B3
Merselo BI
Ysselsteyn BI
Wanssum B2
Oostrum BI
Wittenhorst B3
Afd. B5:
Castenray BI
BW B2
Meerlo BI
Venray B5
Leunen B2
Oostrum B2
Venray B4
Venray B6
Molenwiekers B2
Afd. B6:
Sparta B3
America B2
Wittenhorst B4
Ysselsteyn B2
Leunen B3
Castenray B2
Hegelsom B2
Kronenberg B2
14
14
14
14
14
14
14
14
16
16
16
16
16
16
16
16
16
14
14
14
14
14
14
14
14
24
21
16
13
12
11
32
26
24
17
16
15
2
5
1
25
21
18
16
12
9