Nieuwe dienstregeling Busdiensten ZUID-OOSTER Dienstregeling Ned. Spoorwegen tot |pns Puls Politierechter MARTENS ielevisie komt van De consumentenbond zegt I^L VT I is voordeliger dan Automatisch thuis wassen VRIJDAG 26 MEI 1967 No. 21 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (burton V.nroy 2.—) Met grote belangstelling monster den pers en publieke tribune het aangeklede varken voor het hekje. Een krulstaart konden we er niet aan ontdekken. Die kon zich binnen de pantalon bevinden. Maar de neus en de oren vertoonden bepaald menselijke trekken. Op de rose huid was zelfs geen spoortje modder zichtbaar. En tot aller verrassing kon dit varken spreken ook. En toch zei dit als heer vermomde dier voor het hekje duidelijk ver staanbaar een varken te zijn Sterker nog, de beide getuigen ir deze zonderlinge zaak verklaarden onder ede dit aangeklede varken beslist te herkennen. Uit de dagvaarding vernam de aandachtig luisterende schare in de zaal dat deze, volgens ongewijden tot voornoemd zoogdier getransfor meerde heer in zijn vroeger leven inderdaad een heer moest zijn ge weest. Hij was echter afgezakt tot man, daarna tot individu en vervol gens tot delinkwent met nu en dan een tussenstadium als verdachte, respectievelijk gedetineerde. Deze heer, alias man, individu en delinkwent, bevond zich op de eer ste hete dag van dit jaar na een be zoek aan enkele etablissementen waar men zich op gepaste en ook op ongepaste wijze kan verfrissen, enigszins benevelde toestand op de stoep. Hij wist niet meer waarom, maar een politieman kon vertellen, dat hij had plaats genomen voor de deur, waar een vertoornde caféhou der hem doorheen had gewerkt toen deze manspersoon de rekening niet betaalde voor de glaasjes geestelijk vocht, welke hij naar binnen had ge goten. Er was over die rekening een ver hit debat ontstaan, dat de eigenaar van de zaak kon bekoelen met een glas koud bier. De grootverbruiker van de alcoholica had zich echter alleen kunnen opwinden, maar niet meer kunnen afkoelen en zocht nu naar een plaats om de hitte van de middagzon en de hitte van het ge vecht kwijt te raken. Zijn oog viel op de glazen deur aan de overkant met de opschriften Slagerij en Diep vries. Nog gloeiend van opwinding krab belde hij overeind, laveerde de straat over en stapte door het glas de reeds gesloten slagerij binnen. Gealarmeerd door het glasgerinkel schoten de getuigen van vandaag toe. Eén van hen was de slager, die ook uit het café kwam en eerst de sleutel van de voordeur uit een an dere broek in zijn slaapkamer moest halen. Toen de manen uiteindelijk de slagerij betraden, viel er aanvan kelijk van de onbekende heer, alias man, alias individu niet veel meer te bekennen. Wel wezen verse bloedspatten de weg naar de koel cel. De getuigen openden de houten deur en keken naar binnen. Daar hingen de halve runderen, de delen van een zeug en vele worsten aan de haken. De getuigen knipperden eens met hun ogen. „Wat is dit?" vroeg de slager en hij stootte een groot stuk vlees aan dat in mannen kleren gehuld was. „Een varken", zei het vlees. „O", zei de slager en sloot de deur. Toen rukte de andere getuige de koelcel weer open. „Sinds wanneer hang jij aangeklede varkens in je slagerij?" vroeg hij. De slager kon zich op dat moment niet herinneren een aangekleed varken te hebben in gekocht. Ook maakte hij er geen gewoonte van zijn spek, ham en var kenslapjes met herencostuums te versieren. „Dan is dat mijn vlees niet", concludeerde hij. En om de proef op de som te nemen, prikte hij er in met een lang slagersmes. Duidelijk bleek toen, dat het iemand anders vlees was. „Maar hij schreeuwde wel als een mager var ken", vertelde getuige nummer twee vandaag. „Is het soms strafbaar te zeggen dat je een varken bent?" wilde het als heer vermomde varken vandaag weten. „Nee, maar het is wel strafbaar een voordeur in te trappen en iemands huis of bedrijf binnen te dringen. Daarenboven bevond u zich in kennelijke staat van dron kenschap op de openbare weg en...." „En mag een varken niet dronken zijn?" De officier van justitie eiste tegen het aangeklede varken vijftig gul den boete, subsidiair vijf dagen hechtenis wegens moedwillige ver nieling en huisvredebreuk. „Pluk maar 's veren van een varken", j knorde de verdachte. „Dan maar in eens tien dagen!" besloot de rechter. Op de persconferentie, die de ZUID-OOSTER gaf bü gelegenheid van het verschenen van de nieuwe dienstregeling, die zondag 28 mei begint, was de directie niet bepaald enthousiast. Er komen namelëk minder bus-reizigers (er werd zelfs een percentage van 10%> genoemd) en dat heeft by stijgende lonen en onkosten nog al enige financiële gevolgen voor dit ondernemingsbedryf. Bekijken we de nieuwe dienst regeling, waarvan een uitreksel op deze pagina is gepubliceerd, dan blijkt dat er in feite weinig veran dert. De eerste dienst naar Boxmeer, tot heden 6.20, wordt na 28 mei 5.50 en dat is vrijwel het enige nieuws wat er te melden is. De wens van Oirlo om toch ook weer busverbinding te krijgen, of wel met Castenray of wel met Ven- ray is dus weer voor een jaar opge borgen en men krijgt de indruk, dat die wens zelfs niet, wat de Zuid Ooster betreft, tevoorschijn zal ko men. „Nieuwe onrendabele lijnen hebben we bij de bestaande eerlijk niet meer nodigis het bondige bescheid. DALING? Of het percentage reizigers van en naar Venray per Zuid-Ooster ook in die mate gedaald is, als in het ge hele gebied van deze busonderne ming, betwijfelt men op het Ven- rayse kantoor, dat echter geen exac te cijfers heeft, omdat die allemaal in Gennep berusten. Men heeft de indruk dat het aantal busreizigers in dit rayon praktisch hetzelfde geble ven is. En dat is toch al verlies, want lo nen en kosten zijn gestegen en die kunnen alleen opgevangen worden door een hogere busbezetting. INDUSTRIE Op onze vraag of de bezetting der bussen niet verbeterd kon worden door de busdiensten zodanig te ma ken, dat een grotere groep pende laars hiervan gebruik kan maken, ontstond een interessante discussie. Men moet Venrays industrieën ge lijk geven als ze klagen dat het openbaar vervoer weinig rekening houdt met aanvangs- en sluitings tijden der Venrayse fabrieken. Dat heeft tot gevolg dat vele werkne mers van die industrieën thans met eigen vervoer van en naar de fabriek gaan. Afgezien van het feit dat ook het station der Zuid-Ooster ver van het industrie-terrein af ligt, (waar voor eventueel een oplossing gevon den kan worden door bepaalde bus sen op dit terrein te laten doorrij den) blijkt dat er bij diezelfde in dustrieën zeer weinig animo bestaat om hun aanvangs- en sluitingstijden aan te passen aan de dienstregeling van de Zuid-Ooster. Dat mag op het eerste gezicht vreemd lijken, maar de Venlose in dustrieën, die dit gedaan hebben, profiteren er heerlijk van. Daardoor is het aantal pendelaars naar Ven- lo, dat gebruik maakt van de gewo ne dienstbus inderdaad heel wat groter geworden. Men heeft bij de Zuid-Ooster de indruk dat Venrays industrieën liever gebruik maken van groepsvervoer, waardoor ze het hele pendel-vervoer meer in eigen hand hebben en kunnen beginnen en eindigen wanneer ze zelf willen. Over deze zaak schijnt druk overleg bezig te zijn, maar in de nieuwe dienstregeling is hiervan nog niets te vinden, zodat het inderdaad op eigen groepsvervoer schijnt uit te draaien. KLACHTEN De klachten dat in de spitsuren de bussen altijd vol zijn, hebben na tuurlijk de aandacht van de Zuid- Ooster, die graag bereid bleek ook wat dieper op dit punt in te gaan. Het blijkt dat in de morgenuren de lijn VenrayVenlo, VenrayMaas dorpen en de lijn VenrayHelmond zwaar bezet zijn. Enerzijds met men sen, die moeten gaan werken in Venlo en andere plaatsen, anderzijds met schooljeugd. Die schooljeugd bezorgt de Zuid-Ooster wel eens grijze haren. Want 's winters zijn het gewoonlijk trouwe klanten, maar zo gauw de ergste kou verdwenen is, pakken de meeste jongelui hun fietsje en zien de Zuid-Ooster niet meer staan. Dat is niet erg, want dat weet men, maar als dan op een morgen de lucht wat donker is en het regent, dan staan bij alle wacht huisjes tientallen jongelieden weer op de bus te wachten. Dan is het beroerd weer en gaat men liever met de bus, die in de kortste keren volraakt en zelfs overvol. En dan zijn er klachten. Twintig over 4, 20 over 5, 20 over 6, dat zijn drukke bussen vanuit Venlo. Dan rijden èn over Horst èn over de Maasdorpen telkens 2 of 3 bussen. Bussen, die men dus overi gens de hele dag in reserve móet houden (enevengoed geld kos ten). Zo nu en dan blijken zelfs die 15 bussen de stroom niet te kunnen bergen. Het is zelfs zo, dat men win kelende dames, die met uitzondering van maandag en vrijdag 's middags om half 2 alweer twee bussen nood zakelijk maken, verzoekt niet van die namiddagdiensten gebruik te maken of de bus van 10 voor 5 over Sevenum te nemen. Dat baat dik wijls weinig en de gevolgen zijn overvolle bussenEn klachten.. KLACHTEN OVER EN WEER Nu we toch over klachten bezig waren, bleek ook de Zuid-Ooster 'n lijstje klachten te hebben. Klachten over kapotgesneden rugleuningen, bijv. waarvan het record nog altijd staat op drie per week. Klachten over schunnige taal die men met de zgn. viltstiften kalkt op zittingen en leuningen, die er met geen paard uit te krijgen zijn en versnelde vernieu wing van dat spul noodzakelijk maken. Klachten over geforceerde deuren, waar men het bestaat moe ren van heb-ik-jou daar te ontzet ten en te verbuigen, waardoor de automatische deursluiting niet meer werkt. Klachten over deurruiten, die men indrukt Zuid-Ooster, de nodige spitsuren, terwijl in andere treinen weinig of geen mensen voor Venray zitten. Dat brengt natuurlijk de nodige be roerdheid met zich voor de stations bus, die alleen maar voor enkele lij nen rendabel rijden kan, maar voor het overige ook dikwijls slechts voor Wat moet men met klachten van bijv. mensen in Overloon, die klagen dat ze om naar Vierlingsbeek te kunnen eerst over Holthees, Smakt en Maashees moeten rijden. Wat moet men doen met een lijn als die naar Boxmeer, waar veel te weinig mensen gemiddeld gebruik van ma ken STADSDIENST We informeren of er bij de Zuid- Ooster plannen bestaan om te ko men tot een soort stadsdienst in Venray zelf en krijgen dan de cij fers van de bus naar het ziekenhuis onder de neus. Dat de Zuid-Ooster daar niet rijker van wordt, ziet zelfs een leek. „Hoe wil men dan, wan neer men nog rijdt naar of via an dere wijken van Venray, de zaak een klein beetje rendabel kunnen ma kenTrouwens men roept wel hard om een zgn. stadsdienst, maar is daar wel eens ooit een goed on derzoek naar ingesteld. Men zou nog voor kunnen stellen dat eventueel de stationsbus een andere route zou gaan rijden om zo meer mensen te gerieven, maar dat vraagt behalve passagiers meer tijd en het doet nu toch al vreemd aan, dat men uit het centrum al een kwartier voordat de trein gaat, moet vertrekken SPOORWEGEN Bij de spoorwegen verandert er in feite niets. Ook daar kent men, zij het in mindere mate dan bij de BLAUPUNKT SCHOOLSTRAAT 30 VENRAY een of twee mensen rijden moet. De treinenloop blijft zodanig, dat wat de sneltreinen aan tijd winnen, te niet gedaan wordt door het feit, dat men eerder op de stationsbus moet omdat die dan rijdt op twee treinen. De stationsbus, die de gemeente toch al handenvol geld kost, blijkt hier nog altijd de beruchte en beroemde bottle-neck te zijn en die zal het ook altijd wel blijven. Zelfs als ze wordt uitgebreid met een stadsdienst. De zonde der vaderen wordt steeds zwaarder voor het nageslacht. Misschien nog een opmerking tot slot. Er wordt al lang en breed ge praat over een nieuw stationsplein en wat dies meer zij. Intussen blijft de zaak zoals ze is en dat betekent ook dat rond en tegen het station tientallen fietsers en brommers staan en liggen, waarvan de gebrui kers en eigenaars schijnbaar niet het staangeld betalen willen op het station zelf. Een fraai gezicht is zulks niet voor de komende en gaan de man en men mag zich afvragen of hiertegen niets gedaan kan wor den. Voor het overige goede reis, waar bij we nog even speciaal benadruk ken willen dat de Zuid-Ooster ook voor dit seizoen een serie dagtoch ten heeft samengesteld, die ook voor Venray gelden en die het mogelijk maken, dat men van hieruit alle kanten heen kan, zowel in Neder land als in de ons nabij liggende an dere landen. VENRAY—HELMOND v.v. X W W W Venray 6.30 7.30 8.30 9.30 10.30 11.30 verder elk uur tot 19.30 20.30 21.30 22.30 Deurne 6.53 7.53 8.53 9.53 10.53 11.53 verder elk uur tot 19.53 20.53 21.53 22.53 Helmond 7.15 8.15 9.15 10.15 11.15 12.15 verder elk uur tot 20.15 21.15 22.15 23.15 Ysselsteyn 10 min. na vertrek Venray. X W W W Helmond 7.20 8.20 9.20 10.20 11.20 12.20 verder elk uur tot 20.20 21.20 22.20 23.20 Deurne 7.42 8.42 9.42 10.42 11.42 12.42 verder elk uur tot 20.42 21.42 22.42 23.42 Venray 8.05 9.05 10.05 11.05 12.05 13.05 verder elk uur tot 21.05 22.05 23.05 00.05 Ysselsteyn 10 min. na vertrek Deurne. VENRAY—OVERLOON—BOXMEER v.v. Venray X 5.50 8.05 12.05 14.05 16.05 18.30 Boxmeer 6.35 8.50 12.50 14.50 16.50 19.15 Overloon 10 min., Smakt 18 min. en Maashees 23 min. na vertrek Venray. Boxmeer X 7.15 9.10 13.10 15.10 17.45 19.20 Venray 8.00 9.55 13.55 15.55 18.30 20.05 Overloon 35, Smakt 27 en Maashees 22 min. na vertrek Boxmeer. VENRAY —WELL v.v. X W Oostrum 5 min. na vertrek Venray. Venray 8.40 12.40 15.05 15.35 17.40 19.40 De bussen 15.05 en 15.35 gaan over Venray 9.58 14.03 15.48 16.03 18.03 20.03 Geysteren. X W Well 9.35 13.35 15.33 16.35 18.35 20.35 Oostrum 18 min. na vertrek Well. Venray 9.50 14.03 15.48 16.58 18.58 20.58 De bus 13.35 gaat over Geysteren. VENRAY—ZIEKENHUIS v.v. Vertrek NAAR ziekenhuis Vertrek VAN ziekenhuis 14.05 15.00 19.00 19.35 VENRAY—HORST—VENLO v.v. X w w Venray 5.30 6.30 6.50 7.25 Horst 5.48 6.48 7.08 7.43 Venlo 6.12 7.12 7.40 8.12 Leunen 5, Castenray 10 min. na vertrek Venray 8.30 verder ieder uur tot 15.30 15.50 16.30 verder elk uur tot 22.30 8.48 verder ieder uur tot 15.48 16.08 1648 verder elk uur tot 22.48 9.12 verder ieder uur tot 16.12 16.40 17.12 verder elk uur tot 23.12 Venlo Horst Venray X 6.22 6.46 7.04 W 7.22 7.46 8.04 W 7.45 8.17 8.35 Leunen 35, Castenray 28 min. na vertrek Venlo. VENRAY-WANSSUM-VENLO v.v. X w w w Venray 6.09 7.04 8.09 9.09 10.09 Wanssum 6.21 7.16 8.21 9.21 10.21 Venlo 7.12 8.12 9.12 10.12 11.12 Oostrum 5 min. na vertrek Venray 8.22 9.22 verder ieder uur tot 16.22 16.45 17.22 verder elk uur tot 23.30 8.46 9.46 verder ieder uur tot 16.46 17.17 17.46 verder elk uur tot 23.54 9.04 10.40 verder ieder uur tot 17.04 17.35 18.04 verder elk uur tot 00.12 Venlo Wanssum Venray X W W 6.22 7.22 8.22 7.11 8.11 9.11 7.25 8.25 9.25 W 9.22 10.11 10.25 10.22 11.11 11.25 11.09 11.21 12.12 W 11.22 12.11 12.25 W 12.09 12.21 13.12 verder ieder uur tot 20.09 22.09 verder ieder uur tot 20.21 22.21 verder ieder uur tot 21.12 23.12 X niet op zaterdagen, zon- en feestdagen W alleen op werkdagen alleen op zondagen ZZF op zaterdag en zon- en feestdagen verder ieder uur tot verder ieder uur tot verder ieder uur tot 19.22 20.11 20.25 21.22 23.30 22.11 0.19 22.25 0.33 X W W W ZZF Venlo 5.51 6.16 7.20 8.18 8.33 9.20 10.20 11.19 12.19 verder ieder uur tot 17.19 17.33 18.20 19.19 19.33 20.19 21.19 22.19 23.19 Venray 6.07 6.33 7.36 8.36 8.50 9.36 10.36 1136 1236 verder ieder uur tot 17.35 17.50 18.36 19.36 19.50 20.36 21.36 22.36 23.36 Nijmegen 6.42 7.11 8.13 9.13 9.16 10.13 11.13 12.13 13.13 verder ieder uur tot 18.13 18.16 19.13 20.13 20.16 21.13 22.13 23.13 00.13 W W W Nijmegen 6.20 7.26 8.22 8.26 9.26 verder ieder uur tot 16.26 17.20 17.26 18.26 verder ieder uur tot 23.26 Venray 7.01 8.03 8.50 9.04 10.30 verder ieder uur tot 17.03 17.49 18.03 19.03 verder ieder uur tot 0.03 Venlo 7.18 8.19 9.05 9.20 10.19 verder ieder uur tot 17.19 18.04 18.19 19.19 verder ieder uur tot 0.19 \kt A éT\ AAA A T Henseniusplein 4a nieuw tel. nr. 2607 Daarbij is uw was in pim.1 uur schoon en kast droog Geopend van smorgens 7 uur tot 'savonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m.

Peel en Maas | 1967 | | pagina 9