Nieuwe dienstregeling
Busdiensten ZUID-OOSTER
Dienstregeling Ned. Spoorwegen
tot
|pns
Puls
Politierechter
MARTENS
ielevisie
komt van
De consumentenbond zegt I^L VT I is voordeliger dan Automatisch thuis wassen
VRIJDAG 26 MEI 1967 No. 21
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (burton V.nroy 2.—)
Met grote belangstelling monster
den pers en publieke tribune het
aangeklede varken voor het hekje.
Een krulstaart konden we er niet
aan ontdekken. Die kon zich binnen
de pantalon bevinden. Maar de neus
en de oren vertoonden bepaald
menselijke trekken. Op de rose huid
was zelfs geen spoortje modder
zichtbaar. En tot aller verrassing
kon dit varken spreken ook.
En toch zei dit als heer vermomde
dier voor het hekje duidelijk ver
staanbaar een varken te zijn
Sterker nog, de beide getuigen ir
deze zonderlinge zaak verklaarden
onder ede dit aangeklede varken
beslist te herkennen.
Uit de dagvaarding vernam de
aandachtig luisterende schare in de
zaal dat deze, volgens ongewijden
tot voornoemd zoogdier getransfor
meerde heer in zijn vroeger leven
inderdaad een heer moest zijn ge
weest. Hij was echter afgezakt tot
man, daarna tot individu en vervol
gens tot delinkwent met nu en dan
een tussenstadium als verdachte,
respectievelijk gedetineerde.
Deze heer, alias man, individu en
delinkwent, bevond zich op de eer
ste hete dag van dit jaar na een be
zoek aan enkele etablissementen
waar men zich op gepaste en ook op
ongepaste wijze kan verfrissen,
enigszins benevelde toestand op de
stoep. Hij wist niet meer waarom,
maar een politieman kon vertellen,
dat hij had plaats genomen voor de
deur, waar een vertoornde caféhou
der hem doorheen had gewerkt toen
deze manspersoon de rekening niet
betaalde voor de glaasjes geestelijk
vocht, welke hij naar binnen had ge
goten.
Er was over die rekening een ver
hit debat ontstaan, dat de eigenaar
van de zaak kon bekoelen met een
glas koud bier. De grootverbruiker
van de alcoholica had zich echter
alleen kunnen opwinden, maar niet
meer kunnen afkoelen en zocht nu
naar een plaats om de hitte van de
middagzon en de hitte van het ge
vecht kwijt te raken. Zijn oog viel
op de glazen deur aan de overkant
met de opschriften Slagerij en Diep
vries.
Nog gloeiend van opwinding krab
belde hij overeind, laveerde de
straat over en stapte door het glas
de reeds gesloten slagerij binnen.
Gealarmeerd door het glasgerinkel
schoten de getuigen van vandaag
toe. Eén van hen was de slager, die
ook uit het café kwam en eerst de
sleutel van de voordeur uit een an
dere broek in zijn slaapkamer moest
halen. Toen de manen uiteindelijk
de slagerij betraden, viel er aanvan
kelijk van de onbekende heer, alias
man, alias individu niet veel meer
te bekennen. Wel wezen verse
bloedspatten de weg naar de koel
cel.
De getuigen openden de houten
deur en keken naar binnen. Daar
hingen de halve runderen, de delen
van een zeug en vele worsten aan
de haken. De getuigen knipperden
eens met hun ogen. „Wat is dit?"
vroeg de slager en hij stootte een
groot stuk vlees aan dat in mannen
kleren gehuld was. „Een varken",
zei het vlees. „O", zei de slager en
sloot de deur.
Toen rukte de andere getuige de
koelcel weer open. „Sinds wanneer
hang jij aangeklede varkens in je
slagerij?" vroeg hij. De slager kon
zich op dat moment niet herinneren
een aangekleed varken te hebben in
gekocht. Ook maakte hij er geen
gewoonte van zijn spek, ham en var
kenslapjes met herencostuums te
versieren. „Dan is dat mijn vlees
niet", concludeerde hij. En om de
proef op de som te nemen, prikte
hij er in met een lang slagersmes.
Duidelijk bleek toen, dat het iemand
anders vlees was. „Maar hij
schreeuwde wel als een mager var
ken", vertelde getuige nummer twee
vandaag.
„Is het soms strafbaar te zeggen
dat je een varken bent?" wilde het
als heer vermomde varken vandaag
weten.
„Nee, maar het is wel strafbaar
een voordeur in te trappen en
iemands huis of bedrijf binnen te
dringen. Daarenboven bevond u
zich in kennelijke staat van dron
kenschap op de openbare weg en...."
„En mag een varken niet dronken
zijn?"
De officier van justitie eiste tegen
het aangeklede varken vijftig gul
den boete, subsidiair vijf dagen
hechtenis wegens moedwillige ver
nieling en huisvredebreuk. „Pluk
maar 's veren van een varken", j
knorde de verdachte. „Dan maar in
eens tien dagen!" besloot de rechter.
Op de persconferentie, die de ZUID-OOSTER gaf bü gelegenheid
van het verschenen van de nieuwe dienstregeling, die zondag 28
mei begint, was de directie niet bepaald enthousiast. Er komen
namelëk minder bus-reizigers (er werd zelfs een percentage van
10%> genoemd) en dat heeft by stijgende lonen en onkosten nog
al enige financiële gevolgen voor dit ondernemingsbedryf.
Bekijken we de nieuwe dienst
regeling, waarvan een uitreksel op
deze pagina is gepubliceerd, dan
blijkt dat er in feite weinig veran
dert. De eerste dienst naar Boxmeer,
tot heden 6.20, wordt na 28 mei 5.50
en dat is vrijwel het enige nieuws
wat er te melden is.
De wens van Oirlo om toch ook
weer busverbinding te krijgen, of
wel met Castenray of wel met Ven-
ray is dus weer voor een jaar opge
borgen en men krijgt de indruk,
dat die wens zelfs niet, wat de Zuid
Ooster betreft, tevoorschijn zal ko
men. „Nieuwe onrendabele lijnen
hebben we bij de bestaande eerlijk
niet meer nodigis het bondige
bescheid.
DALING?
Of het percentage reizigers van
en naar Venray per Zuid-Ooster ook
in die mate gedaald is, als in het ge
hele gebied van deze busonderne
ming, betwijfelt men op het Ven-
rayse kantoor, dat echter geen exac
te cijfers heeft, omdat die allemaal
in Gennep berusten. Men heeft de
indruk dat het aantal busreizigers in
dit rayon praktisch hetzelfde geble
ven is.
En dat is toch al verlies, want lo
nen en kosten zijn gestegen en die
kunnen alleen opgevangen worden
door een hogere busbezetting.
INDUSTRIE
Op onze vraag of de bezetting der
bussen niet verbeterd kon worden
door de busdiensten zodanig te ma
ken, dat een grotere groep pende
laars hiervan gebruik kan maken,
ontstond een interessante discussie.
Men moet Venrays industrieën ge
lijk geven als ze klagen dat het
openbaar vervoer weinig rekening
houdt met aanvangs- en sluitings
tijden der Venrayse fabrieken. Dat
heeft tot gevolg dat vele werkne
mers van die industrieën thans met
eigen vervoer van en naar de fabriek
gaan. Afgezien van het feit dat ook
het station der Zuid-Ooster ver van
het industrie-terrein af ligt, (waar
voor eventueel een oplossing gevon
den kan worden door bepaalde bus
sen op dit terrein te laten doorrij
den) blijkt dat er bij diezelfde in
dustrieën zeer weinig animo bestaat
om hun aanvangs- en sluitingstijden
aan te passen aan de dienstregeling
van de Zuid-Ooster.
Dat mag op het eerste gezicht
vreemd lijken, maar de Venlose in
dustrieën, die dit gedaan hebben,
profiteren er heerlijk van. Daardoor
is het aantal pendelaars naar Ven-
lo, dat gebruik maakt van de gewo
ne dienstbus inderdaad heel wat
groter geworden. Men heeft bij de
Zuid-Ooster de indruk dat Venrays
industrieën liever gebruik maken
van groepsvervoer, waardoor ze het
hele pendel-vervoer meer in eigen
hand hebben en kunnen beginnen en
eindigen wanneer ze zelf willen.
Over deze zaak schijnt druk overleg
bezig te zijn, maar in de nieuwe
dienstregeling is hiervan nog niets
te vinden, zodat het inderdaad op
eigen groepsvervoer schijnt uit te
draaien.
KLACHTEN
De klachten dat in de spitsuren
de bussen altijd vol zijn, hebben na
tuurlijk de aandacht van de Zuid-
Ooster, die graag bereid bleek ook
wat dieper op dit punt in te gaan.
Het blijkt dat in de morgenuren de
lijn VenrayVenlo, VenrayMaas
dorpen en de lijn VenrayHelmond
zwaar bezet zijn. Enerzijds met men
sen, die moeten gaan werken in
Venlo en andere plaatsen, anderzijds
met schooljeugd. Die schooljeugd
bezorgt de Zuid-Ooster wel eens
grijze haren. Want 's winters zijn
het gewoonlijk trouwe klanten, maar
zo gauw de ergste kou verdwenen
is, pakken de meeste jongelui hun
fietsje en zien de Zuid-Ooster niet
meer staan. Dat is niet erg, want
dat weet men, maar als dan op een
morgen de lucht wat donker is en
het regent, dan staan bij alle wacht
huisjes tientallen jongelieden weer
op de bus te wachten. Dan is het
beroerd weer en gaat men liever
met de bus, die in de kortste keren
volraakt en zelfs overvol. En dan
zijn er klachten.
Twintig over 4, 20 over 5, 20 over
6, dat zijn drukke bussen vanuit
Venlo. Dan rijden èn over Horst èn
over de Maasdorpen telkens 2 of 3
bussen. Bussen, die men dus overi
gens de hele dag in reserve móet
houden (enevengoed geld kos
ten). Zo nu en dan blijken zelfs die
15 bussen de stroom niet te kunnen
bergen. Het is zelfs zo, dat men win
kelende dames, die met uitzondering
van maandag en vrijdag 's middags
om half 2 alweer twee bussen nood
zakelijk maken, verzoekt niet van
die namiddagdiensten gebruik te
maken of de bus van 10 voor 5 over
Sevenum te nemen. Dat baat dik
wijls weinig en de gevolgen zijn
overvolle bussenEn klachten..
KLACHTEN OVER EN WEER
Nu we toch over klachten bezig
waren, bleek ook de Zuid-Ooster 'n
lijstje klachten te hebben. Klachten
over kapotgesneden rugleuningen,
bijv. waarvan het record nog altijd
staat op drie per week. Klachten
over schunnige taal die men met de
zgn. viltstiften kalkt op zittingen en
leuningen, die er met geen paard uit
te krijgen zijn en versnelde vernieu
wing van dat spul noodzakelijk
maken. Klachten over geforceerde
deuren, waar men het bestaat moe
ren van heb-ik-jou daar te ontzet
ten en te verbuigen, waardoor de
automatische deursluiting niet meer
werkt. Klachten over deurruiten, die
men indrukt
Zuid-Ooster, de nodige spitsuren,
terwijl in andere treinen weinig of
geen mensen voor Venray zitten.
Dat brengt natuurlijk de nodige be
roerdheid met zich voor de stations
bus, die alleen maar voor enkele lij
nen rendabel rijden kan, maar voor
het overige ook dikwijls slechts voor
Wat moet men met klachten van
bijv. mensen in Overloon, die klagen
dat ze om naar Vierlingsbeek te
kunnen eerst over Holthees, Smakt
en Maashees moeten rijden. Wat
moet men doen met een lijn als die
naar Boxmeer, waar veel te weinig
mensen gemiddeld gebruik van ma
ken
STADSDIENST
We informeren of er bij de Zuid-
Ooster plannen bestaan om te ko
men tot een soort stadsdienst in
Venray zelf en krijgen dan de cij
fers van de bus naar het ziekenhuis
onder de neus. Dat de Zuid-Ooster
daar niet rijker van wordt, ziet zelfs
een leek. „Hoe wil men dan, wan
neer men nog rijdt naar of via an
dere wijken van Venray, de zaak een
klein beetje rendabel kunnen ma
kenTrouwens men roept wel
hard om een zgn. stadsdienst, maar
is daar wel eens ooit een goed on
derzoek naar ingesteld. Men zou nog
voor kunnen stellen dat eventueel
de stationsbus een andere route zou
gaan rijden om zo meer mensen te
gerieven, maar dat vraagt behalve
passagiers meer tijd en het doet nu
toch al vreemd aan, dat men uit het
centrum al een kwartier voordat de
trein gaat, moet vertrekken
SPOORWEGEN
Bij de spoorwegen verandert er in
feite niets. Ook daar kent men, zij
het in mindere mate dan bij de
BLAUPUNKT
SCHOOLSTRAAT 30 VENRAY
een of twee mensen rijden moet. De
treinenloop blijft zodanig, dat wat
de sneltreinen aan tijd winnen, te
niet gedaan wordt door het feit, dat
men eerder op de stationsbus moet
omdat die dan rijdt op twee treinen.
De stationsbus, die de gemeente toch
al handenvol geld kost, blijkt hier
nog altijd de beruchte en beroemde
bottle-neck te zijn en die zal het ook
altijd wel blijven. Zelfs als ze wordt
uitgebreid met een stadsdienst. De
zonde der vaderen wordt steeds
zwaarder voor het nageslacht.
Misschien nog een opmerking tot
slot. Er wordt al lang en breed ge
praat over een nieuw stationsplein
en wat dies meer zij. Intussen blijft
de zaak zoals ze is en dat betekent
ook dat rond en tegen het station
tientallen fietsers en brommers
staan en liggen, waarvan de gebrui
kers en eigenaars schijnbaar niet
het staangeld betalen willen op het
station zelf. Een fraai gezicht is
zulks niet voor de komende en gaan
de man en men mag zich afvragen
of hiertegen niets gedaan kan wor
den.
Voor het overige goede reis, waar
bij we nog even speciaal benadruk
ken willen dat de Zuid-Ooster ook
voor dit seizoen een serie dagtoch
ten heeft samengesteld, die ook voor
Venray gelden en die het mogelijk
maken, dat men van hieruit alle
kanten heen kan, zowel in Neder
land als in de ons nabij liggende an
dere landen.
VENRAY—HELMOND v.v.
X
W
W
W
Venray
6.30
7.30
8.30
9.30
10.30
11.30
verder
elk
uur tot
19.30
20.30
21.30
22.30
Deurne
6.53
7.53
8.53
9.53
10.53
11.53
verder
elk
uur tot
19.53
20.53
21.53
22.53
Helmond
7.15
8.15
9.15
10.15
11.15
12.15
verder
elk
uur tot
20.15
21.15
22.15
23.15
Ysselsteyn 10 min. na vertrek Venray.
X
W
W
W
Helmond
7.20
8.20
9.20
10.20
11.20
12.20
verder
elk
uur tot
20.20
21.20
22.20
23.20
Deurne
7.42
8.42
9.42
10.42
11.42
12.42
verder
elk
uur tot
20.42
21.42
22.42
23.42
Venray
8.05
9.05
10.05
11.05
12.05
13.05
verder
elk
uur tot
21.05
22.05
23.05
00.05
Ysselsteyn 10 min. na vertrek Deurne.
VENRAY—OVERLOON—BOXMEER v.v.
Venray
X
5.50 8.05 12.05
14.05
16.05
18.30
Boxmeer
6.35 8.50 12.50
14.50
16.50
19.15
Overloon
10 min., Smakt 18 min. en Maashees 23
min. na vertrek Venray.
Boxmeer
X
7.15 9.10 13.10
15.10
17.45
19.20
Venray
8.00 9.55 13.55
15.55
18.30
20.05
Overloon 35, Smakt 27 en Maashees 22 min. na vertrek Boxmeer.
VENRAY
—WELL v.v.
X W
Oostrum 5 min. na vertrek Venray.
Venray
8.40 12.40 15.05
15.35
17.40
19.40
De bussen 15.05 en 15.35 gaan over
Venray
9.58 14.03 15.48
16.03
18.03
20.03
Geysteren.
X W
Well
9.35 13.35 15.33
16.35
18.35
20.35
Oostrum 18 min. na vertrek Well.
Venray
9.50 14.03 15.48
16.58
18.58
20.58
De bus 13.35 gaat over Geysteren.
VENRAY—ZIEKENHUIS v.v.
Vertrek NAAR ziekenhuis
Vertrek VAN ziekenhuis
14.05
15.00
19.00
19.35
VENRAY—HORST—VENLO v.v.
X w w
Venray 5.30 6.30 6.50 7.25
Horst 5.48 6.48 7.08 7.43
Venlo 6.12 7.12 7.40 8.12
Leunen 5, Castenray 10 min. na vertrek Venray
8.30 verder ieder uur tot 15.30 15.50 16.30 verder elk uur tot 22.30
8.48 verder ieder uur tot 15.48 16.08 1648 verder elk uur tot 22.48
9.12 verder ieder uur tot 16.12 16.40 17.12 verder elk uur tot 23.12
Venlo
Horst
Venray
X
6.22
6.46
7.04
W
7.22
7.46
8.04
W
7.45
8.17
8.35
Leunen 35, Castenray 28 min. na vertrek Venlo.
VENRAY-WANSSUM-VENLO v.v.
X w w w
Venray 6.09 7.04 8.09 9.09 10.09
Wanssum 6.21 7.16 8.21 9.21 10.21
Venlo 7.12 8.12 9.12 10.12 11.12
Oostrum 5 min. na vertrek Venray
8.22 9.22 verder ieder uur tot 16.22 16.45 17.22 verder elk uur tot 23.30
8.46 9.46 verder ieder uur tot 16.46 17.17 17.46 verder elk uur tot 23.54
9.04 10.40 verder ieder uur tot 17.04 17.35 18.04 verder elk uur tot 00.12
Venlo
Wanssum
Venray
X W W
6.22 7.22 8.22
7.11 8.11 9.11
7.25 8.25 9.25
W
9.22
10.11
10.25
10.22
11.11
11.25
11.09
11.21
12.12
W
11.22
12.11
12.25
W
12.09
12.21
13.12
verder ieder uur tot 20.09 22.09
verder ieder uur tot 20.21 22.21
verder ieder uur tot 21.12 23.12
X niet op zaterdagen, zon- en
feestdagen
W alleen op werkdagen
alleen op zondagen
ZZF op zaterdag en zon- en
feestdagen
verder ieder uur tot
verder ieder uur tot
verder ieder uur tot
19.22
20.11
20.25
21.22 23.30
22.11 0.19
22.25 0.33
X
W
W
W
ZZF
Venlo
5.51
6.16
7.20
8.18
8.33
9.20 10.20 11.19
12.19 verder ieder uur tot
17.19 17.33
18.20 19.19 19.33
20.19
21.19
22.19
23.19
Venray
6.07
6.33
7.36
8.36
8.50
9.36 10.36 1136
1236 verder ieder uur tot
17.35 17.50
18.36 19.36 19.50
20.36
21.36
22.36
23.36
Nijmegen
6.42
7.11
8.13
9.13
9.16
10.13 11.13 12.13
13.13 verder ieder uur tot
18.13 18.16
19.13 20.13 20.16
21.13
22.13
23.13
00.13
W
W
W
Nijmegen
6.20
7.26
8.22
8.26
9.26
verder ieder uur
tot 16.26 17.20 17.26 18.26
verder ieder
uur tot 23.26
Venray
7.01
8.03
8.50
9.04
10.30
verder ieder uur
tot 17.03 17.49 18.03 19.03
verder ieder
uur tot 0.03
Venlo
7.18
8.19
9.05
9.20
10.19
verder ieder uur
tot 17.19 18.04 18.19 19.19
verder ieder
uur tot 0.19
\kt A éT\ AAA A T Henseniusplein 4a nieuw tel. nr. 2607
Daarbij is uw was in pim.1 uur schoon en kast droog Geopend van smorgens 7 uur tot 'savonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m.