Conjunctuurbeeld
Veilig Verkeer...
gevaarlijke
antibiotica
biedt kans op herstel
U KOOPT EEN BANKSTEL
NIET ZOMAAR...
WU OOK NIET!
THOMASSEN
MARTENS
RiJJ4oö
TWEEDE PINKSTERDAG van 2-7 uur MEUBELSHOW
Huisvrouwen tonen zich
BLAUPÜHKT
televisie
komt van
STREEKVERVOER
WEG VRIJ? DAN PAS VOORBIJ!
Een automobilist die gaat inhalen
stelt zichzelf en in niet mindere ma
te zijn medeweggebruikers aan gro
te risico's bloot. De inhaalmanoeu
vre omvat een complex van hande
lingen, die allemaal op foutieve wij
ze kunnen worden uitgevoerd. Uit de
ongevallenregistratie van Rijks- en
Gemeentepolitie over 1966 is geble
ken, dat alle inhaalfouten samen ge
nomen 11,8 pet. van 2.862 ongeluk
ken op de autosnelwegen hebben
veroorzaakt. (Uit Zwitserse en Duit
se statistieken blijkt dit type onge
val 12 pet. te bedragen op een to
taal van 375.979 ongelukken).
Wordt onderscheiden naar de
soort fout, dan blijkt in 5,7 pet. van
de ongevallen de oorzaak te zijn dat
naar links wordt uitgeweken om te
gaan inhalen op het moment dat de
inhaler zelf wordt ingehaald. De
gevaarlijke situaties die hierdoor
ontstaan, kunnen zonder meer voor
komen worden wanneer men een
juist gebruik maakt van de op en in
de auto aanwezige spiegels. Eerste
zorg is daarbij dat deze goed gesteld
zijn en wel zodanig dat binnen- en
buitenspiegel elkaar aanvullen. In
de buitenspiegel moet tevens te zien
zijn of er zich verkeer naast de auto
bevindt. Aan de hand van de „spie
gelbeelden" kan de automobilist zich
ervan overtuigen of hij zonder ge
vaar of hinder voor andere wegge
bruikers kan gaan inhalen. Is de
weg voor, opzij en achter vrij, dan
moet sinds 1 januari de bestuurder
een teken met zijn richtingaanwij
zer geven. Is de zijdelingse verplaat
sing voltooid dus is men naast de
in te halen auto gekomen dan
dient de richtingaanwijzer uitge
schakeld te worden, ook al blijft men
links rijden voor het inhalen van
meerdere auto's. Bij het weer naar
rechts gaan geldt de verplichting
van richting aangeven niet. Overi
gens mag het richting aangeven op
zich nooit als garantie voor veilig
inhalen worden beschouwd. Het
snelheids verschil tussen in haler en
voorligger moet op zijn minst 20 km
zijn, wil de lengte van de inhaalweg
redelijk blijven.
Een bestuurder die ingehaald
wordt, moet in staat zijn alles wat
achter hem gebeurt dus inhaal
manoeuvres waar te nemen. Dat
geldt ook voor beladen vrachtwa
gens, waarvan de berijders volledig
zijn aangewezen op het uitzicht in
de buitenspiegels. Om méér uitzicht
te verkrijgen op het links achter hen
gelegen weggedeelte, willen vracht
wagenchauffeurs die een brede la
ding hebben, nogal eens even naar
links sturen. Het linkervoorwiel van
vrachtauto's in het oog houden is
een belangrijk punt voor bestuur
ders van personenauto's. Temeer,
omdat zij er altijd op bedacht moe
ten zijn dat ene voertuig dat wordt
ingehaald, toch naar links kan uit
wijken.
Het inhalen van een auto die op
de rechter rijstrook met een hoge
snelheid op een aanzienlijk langza
mer rijdende auto inloopt, kan een
gevaarlijke situatie doen ontstaan.
De bestuurder van dit laatste voer
tuig kan hierdoor in een bijzonder
moeilijke situatie gebracht worden
hij rijdt in een fuik waaruit hij
zich slechts door een „noodrem-
ming" kan redden.
Wat men dus nooit moet doen is:
plotseling uit een file breken. Bo
vendien is het ook voor het invoegen
van inhalende auto's van belang om
voldoende afstand te houden op de
autosnelweg. Daardoor is het ook
mogelijk plotseling af te remmen of
te stoppen zonder het gevaar van
slippen, kettingbotsingen, etc. Een
vuistregel voor afstand houden is:
de minimum veilige afstand in me
ters is gelijk aan de helft van de
snelheid. Bij 80 km dus minstens 40
meter vrij houden.
Bij druk vakantie- en weekend
verkeer verliezen autosnelwegen hun
eigenlijke karakter en lenen deze
zich niet meer voor snel rijden. De
verstandige automobilist zal zijn
snelheid en de afstand tot de voor
ligger dan aanpassen aan de ver
hoogde verkeersintensiteit. Domweg
inhalen is in zo'n situatie onverant
woord.
Onbekendheid bij verkeerspleinen
en -rotondes maakt dat vele vakan
tiegangers pas op het laatste mo
ment naar links uitwijken om voor
te sorteren. Met een dergelijke si
tuatie dient voortdurend rekening te
worden gehouden.
U/EG O
VRIJ
DAN
rich tin gaanwijzer^^^ -
uitschakelen als \|F'
Zijdelingse verplaat
sing voltooid is.
DUS HIER!.
ide spiegels i
I van uw auto
i zijn er niet bf
Ivoor niets «r
Gedistingeerd 2-zits bankstel met schuimrubber kussens. Bekleding Dralon-velours 1875... Bank ook te leveren in 3- en 4-zits. Bijpassende
salontafel met marmeren blad 460... Wortelnoten Oudhollandse porceleinkast, prachtig van vorm en afwerkiifg 2475.-
Wist u dat wij voortdurend onderweg zijn om meubelen
voor u te kopen? Denemarken, Duitsland, Italië, Zwit
serland, Nederland - we reizen alle meubelfabrikanten
af om te zien of er iets voor ons (pardon, voor bij
is. Iets góeds voor een betaalbare prijs. Vinden we iets,
dan komt't in onze Europa Meubelkollektie. U hebt
3-voudige zekerheid: omdat niet alleen wijzelf, maar
ook de EM-organisatie en de fabrikant er achter staan.
Wat kan u dan nog gebeuren?
Centrum voor beter wonen
Venray, Wilhelminastraat 6,
Tel. 04780-2510
NA DE HORMONEN
Over de ramp bij de mestkalve-
ren kan thans rustig worden ge
schreven. De buitenlandse dag- en
vakbladen hebben er zoveel aan
dacht aan besteed, dat men niet
bang meer hoeft te zijn dat door
eigen publicaties de uitvoer zal wor
den geschaad. Dit kwaad is al ge
schied, ook al is het niet duidelijk
geworden hoe de ramp is ontstaan.
Er wordt namelijk beweerd, dat
de Italiaanse grenssluiting een ge
volg was van publicaties in de Ne
derlandse pers over hormonentoe
diening aan mestkalveren. Maar de
Italianen beweren, dat zij door af
wijkingen aan het vlees op het
spoor zijn gezet en dat hun onder
zoekingen aanleiding waren tot
perspublicaties hier. Zij zeggen dat
ook zonder die persberichten de in
voer wel gestaakt zou zijn.
De Italianen beweren, dat kalfs
vlees dat hormonen bevat snel
grauw wordt en teveel water bevat.
Dit blijkt een gevolg te zijn van te
late toediening. De kalvermesters
beweren dat een dosis van 5 tot 10
cc bij kalveren van 9 weken alleen
gunstige resultaten geeft en geen
onaangename bij verschij nselen
SCHANDAAL OF NIET?
Volgens vele bladen is het een
schandaal, dat hormonen bij mest-
vee worden toegepast. Buitenlandse
vakbladen concluderen echter, dat
hormonen de stofwisseling bevorde
ren en de groei versnellen (zij het
dat er meer water in de weefsels
wordt vastgehouden), dat de stoffen
niet schadelijk voor de mens zijn en
dat ze min of meer clandestien wor
den gebruikt bij kalveren, andere
runderen en pluimvee. Niet bij var
kens, want die reageren minder
gunstig.
Daarentegen heeft bijvoorbeeld
prof. dr. Dedeken van Gent er op
gewezen, dat het lang niet zeker is,
dat de genoemde stoffen onschade
lijk zijn voor de mens. Dat hangt
n.l. ook af van de dosis die men ge
bruikt (waarop geen enkele contro
le is) en van het aantal grammen
hormoonvlees dat men eet.
Met het schandaal loopt het wel
los, maar men kan rustig vaststel
len, dat het toedienen van hormonen
aan slachtvee verboden is in de
hele E.E.G. Wie het dan tóch doet
loopt niet alleen de kans zwaar ge
straft te worden, maar hij bederft
ook de goede naam van het Neder
landse produkt.
THEORIE EN PRAKTIJK
Wanneer iets verboden wordt om
dat men er gevaar van ducht, maar
men houdt de hand niet aan de na
leving van het verbod, dan is het
waardeloos. Dit nu is het geval ge
weest met de hormoonpreparaten,
die in alle openlijkheid door een be
kende firma in de handel werden
'n Prijsverlaging betekent méér
waar voor uw geld. Tienduizen
den huisvrouwen hebben datbe-
grepen. U ook? Die zestig prijs
verlagingen van EDAH-ZieZo
zijn er ook voor
Hier enkele voorbeelden:
Pot Edah blocmhoning van
115- naar 108 9 Penny
wafels van ,89" naar 79 2
rollen Kasteel beschuit van
bfrnaar 59 500 gr. Kas
teel capucijners van.68-naar
59 Üitjes zoetzuur grote
pot van IHT naar 99 Ge
sneden zoetzuur, grote pot
van .49" naar 45
Jstop de duurte.
«Slap door de voordeeldeur
[bi| EDAH-ZieZo.
gebracht en vooral via de markten
werden verhandeld. De kalvermes
ters houden staande, dat zij min of
meer gedwongen waren die prepara
ten te gebruiken, omdat zij achter
raakten als zij het niet deden. De
meesten zouden het wél gedaan heb
ben. Ziedaar het gevolg van het
niet handhaven van de wet, in dit
geval de verordening van het Pro-
duktschap voor Vee en Vlees.
Dit is nog steeds een gevaarlijke
situatie. Met de verkoop van hor
moonpreparaten zal het spoedig
uit zijn, maar er is meer. Sinds
1 januari 1965 mogen bepaalde
antibiotica, met name penicilline,
niet vrij verkocht worden. Ze
moeten door de dierenarts worden
toegediend of afgegeven. Niette
min weet ieder dat de sluikhandel
in penicilline welig tiert. Voor de
veehouders is dat een nadeel om
dat er geen enkele controle op die
penicilline bestaat en zü dus de
kans lopen veel geld te betalen
voor waardeloze rommel, maar
bovendien is het gevolg, dat melk
en zuivel tóch nog besmet kunnen
raken.
Zodra men in het buitenland spo
ren van deze stoffen aantreft in on
ze uitvoerprodukten kan men het
zelfde beleven als nu bij de vette
kalveren. Voorschriften moeten na
geleefd worden, anders zijn ze waar
deloos!
WAT TELEURSTELDE
Men kent de situatie bij de kal-
ver-export, die jaarlijks een paar
honderd miljoen gulden opbrengt.
Nadat het mond- en klauwzeer in
Nederland was binnengedrongen,
waarbij vrijwel geen runderen maar
wél varkens zijn aangetast, kwamen
er verschillende grenssluitingen. Het
was een buitengewoon geluk, dat
juist Italië de grens open hield voor
onze mestkalveren, want Italië is
het belangrijkste afzetgebied. Uit dit
verheugende verschijnsel had men
moeten afleiden, dat er nu niets
meer bij kon komen wat onze goe
de naam aantastte. Maar men heeft
de zaken op hun beloop gelaten en
de gevolgen zijn diep rampzalig.
Als het gemeste kalf verdronken
is, dempt men de put! Men heeft
nu een goede werkwijze om de kal
veren te onderzoeken, namelijk aan
de hand van urinemonsters. Deze
vinding wordt niet alleen te laat
toegepast (ze was al veel eerder ont
dekt) maar ze is ook nog gebrekkig.
Het moet n.l. onmogelijk zijn hor
moonpreparaten toe te dienen door
dat men ze niet, kopen kan.
Men mag zich niet verschuilen
achter het argument, dat zoiets in
de hele EEG geregeld moet zijn,
want dat is het. De verkoop en de
toediening zijn overal verboden. Dat
echter juist een uitvoerend land er
terdege de hand aan moet houden
zagen wij pas in, toen het te laat
was.
VERDER
Natuurlijk is het wel waar, dat
men in de hele EEG alle dierge
neeskundige voorschriften zo spoe
dig mogelijk recht moet breien. Dat
wisten wij anderhalf jaar geleden al,
bij de eerste grote epizoötie van
mkz bij varkens. Maar sindsdien is
er niet veel aan gedaan en toen eind
vorig jaar de kwaal opnieuw van
uit Duitsland hier binnen drong, be
gon het drama, zij het veel langza
mer, te herhalen. Straks zijn er her
nieuwde grenssluitingen, zodat meer
landen voor onze dieren gesloten
zijn en men de regering om hulp
moet smeken om de prijzen op de
slachtveemarkten te redden.
Daar zal inderdaad wat aan ge
daan moeten worden, wanneer de
situatie blijft zoals ze nu is. Ook in
deze gevallen kan men zeggen, dat
er totaal onvoldoende informatie is
geweest uit het buitenland. Wij heb
ben het mkz rustig uit Duitsland
laten overkomen, waar men geen
varken ent (behalve dan op eigen
initiatief van de veehouder zelf!) en
alleen afslachten van aangetaste
veestapels kent. Dan helpen geen
ring- of barrière-entingen in Neder
land, omdat de smetstof altijd ver
der is doorgedrongen dan men ver
moedt.
Het vraagstuk van de hormonen,
de antiotica en de maatregelen te
gen besmettelijke veeziekten is één
groot geheel, dat voor de hele EEG
moet worden geregeld. De andere
landen in de EEG maken daar niet
zo'n haast mee, omdat zij invoerend
zijn. Voor Nederland als uitvoerend
land is het een levensbelang dat al
deze onderwerpen spoedig worden
geregeld. Als wij dan nog leren uit
eigenbelang de hand te houden aan
wetten en voorschriften, kunnen wij
uit deze telkens terugkerende ram
pen geraken.
VERENIGINGSDRUKWERKEN
VAN DEN MUNCKH0F N.V.
BELGIE AANTREKKELIJKER
VOOR INDUSTRIE
Elders in deze editie vindt U de
cijfers over de Venrayse arbeids
markt in de afgelopen maand. Een
(te) langzaam herstel ten opzichte
van andere jaren toen alleen sprake
was van seizoen-werkloosheid bij de
bouwvakkers en in de wegenbouw.
Seizoenwerkloosheid, die in april
dan voorbij was, nu echter een meer
konstant karakter gaat krijgen. We
hebben in de afgelopen maanden er
varen dat de hoogconjunctuur,
waaraan geen einde scheen te ko
men, plotseling toch zwakker bleek,
dan men verwachtte. Er ontbrak in
eens geld en uit mooie dromen werd
men soms bitterhard wakker ge
schud. Er was een teruggang in ons
economisch leven, die men niet meer
voor mogelijk had gehouden en en
kele bedrijfstakken, met name de
textiel, bleken dermate aangetast te
zijn, dat voortbestaan zelfs niet
meer mogelijk was.
Andere bedrijven hadden meer
weerstand en consolideren zich. Zij
maken wel van de gelegenheid ge
bruik om een aantal kneusjes buiten
de deur te werken, nu weer over
enige reserve aan arbeidskracht te
beschikken is.
Zullen wij nu naar het evenwicht
tussen vraag en aanbod terugkeren
of zullen wij op mars gaan naar een
meer duurzame arbeidsreserve? De
ze vraag is niet voor Venray alleen,
zij geldt voor heel Nederland.
REMMEN
Het voorjaar zo schijnt heeft
onvoldoende nieuwe levenskracht
gegeven aan het orderbestand in
onze industrie. De rente blijft vrij
hoog en de geslaagde overheids-
leningen tegen een lager rentetype
berusten niet geheel op de werke
lijke situatie op de kapitaalmarkt.
In verschillende landen zijn im
mers remmen in werking gesteld die
de teruggang van de conjunctuur
moeten vertragen en mogelijk moe
ten doen ophouden. Daartoe behoren
allereerst de discontoverlagingen
die verschillende nationale banken
hebben doorgevoerd.
West-Duitsland ging hier voorop
met liefst drie disconto-verlagingen.
De Duitsers deden dit niet uit weel
de maar om de bij hen ernstig ge
stagneerde bedrijvigheid weer op
gang te brengen. De Engelsen heb
ben bij dit middel baat gezocht om
het volk te tonen dat men de slag
om het behoud van de waarde van
het pond sterling aan het winnen is.
De investeringen zullen in Albion
weer wat kunnen toenemen en de
werkgelegenheid wordt gaandeweg
weer vergroot. Dit schept dan voor
de vakbonden in Engeland kansen
om enige loonsverhoging te vragen.
De labourregering moet wel iets
doen, want die is bezig de gunsten
van zijn kiezers te verspelen.
WEER HOOP
Ook in de Ver. Staten en Canada
is de officiële rente verlaagd. Hier
lijkt het er op alsof de bedrijvigheid
weer iets toeneemt nadat de auto
industrie met een ferme daling van
de afzet kampte. De koersen in
Wallstreet trekken weer wat aan en
zowaar begint men in Amsterdam op
de beurs ook een iets optimistischer
spel te spelen.
Beurzen zijn onschatbare graad
meters voor het economisch gebeu
ren. De neerwaartse rentedruk van
West-Duitsland en Engeland zal in
ons land ook nog een disconto-daling
tot gevolg kunnen hebben. Wij zul
len er echter op moeten rekenen dat
oud-minister Zijlstra als president
van der Nederlandsche Bank zeer
voorzichtig zal opereren.
Het treft ons altijd weer in min
der goede tijden dat een aantal
goedmenende emotioneel geladen
deskundigen zich direct geroepen
SCHOOLSTRAAT 30 VENRAY
voelt om de overheid er op te wij-
zenn hoe de werkgelegenheid weer
op gang moet worden geholpen.
TEGEN STROOM OP
Vanzelfsprekend zijn daarvoor wel
hulpmiddelen maar die zijn vooral
in de aanvang van een depressie van
ontmoedigende waarde. De afbrok
keling van de bedrijvigheid gaat im
mers veel sneller dan het genees
middel werkt. Het is dus roeien te
gen een stroom op.
Het moet ons goed duidelijk zijn
dat wij in Nederland niet alleen in
staat zijn een afnemende conjunc
tuur om te buigen. Onze economie
is haast meer dan welke ook afhan
kelijk van de grotere nationale huis
houdingen rondom ons. Een deel van
onze conjunctuur dankten wij bij
voorbeeld uit toeleveringsorders uit
West-Duitsland. Die orders zullen nu
goeddeels uitblijven. Een goed deel
van onze handel en vervoer heeft te
maken met de ons passerende goe
derenstroom van centraal Europa
naar de Atlantische Oceaan en om
gekeerd. Vertraging in die stroom
treft ons ook, treft met name ons
vervoerapparaat en onze tussenhan
del.
TE HOOG
Het is duidelijk dat wij die terug
val niet met orders uit onze eigen
nog kwetsbare industrie kunnen op
vangen. Wij zouden daar nog een
goede kans op hebben wanneer ons
prijspeil in de laatste jaren niet zo
snel was gestegen.
Sinds 1958 stegen onze kosten van
levensonderhoud met 33 pet. en in
West-Duitsland met 22 pet.; in Bel
gië met 20 pet. Ziehier een van de
geheimen waarom België een aan
trekkelijker land werd voor indus
trievestiging dan Nederland.
Over enkele maanden zullen wij
duidelijk kunnen zien in welke rich
ting de welvaartsslang zal kruipen.
Nu bevinden wij ons in een periode
van worsteling om de ommekeer ten
goede. Wij zullen de lijn naar boven
weer kunnen grijpen als wij vooral
de bestendingsteugel voorlopig strak
houden en andere landen laten
voorgaan bij het aanvaarden van
kostenstijging. Dan zal onze indus
trie weer gemakkelijker orders ver
overen en berichten wijzen er op dat
van die zijde alle inspanning wordt
aangevoerd.
IMPULSEN
Dat zal ons er nog niet van be
vrijden om enkele maatregelen te
nemen, die met name de scheeps
bouw en de textielindustrie nieuwe
impulsen kan geven.
Het aanvaarden van open han
delsverkeer en het zich voegen naar
het EEG-bestel hoeft bepaald niet te
betekenen dat wij in enkele jaren
enkele belangrijke bedrijfstakken
zien verloren gaan. Ook onze buur
landen blijven nuchter hun eigen in
dustrie bevoordelen bij al het Euro
pees eenheidsgeschetter. Laten ook
wij de zorg voor onze dichte bevol
king blijven stellen boven supra
nationale gedachten.
Doelmatigheid in produktie en
distributie, gepaard aan zin voor de
realiteit zal onze welvaart op peil
kunnen houden tussen de andere
westerse staten. Richten wij daar
op onze aktiviteit in staat en parti
culiere huishouding.
Er pendelen dagelijks nog al wat
mensen naar Venrayse fabrieken. Op
fietsen, brommers, busjes en wat
dies meer zij. Wie de moeite doet
dat bij aanvang of einde van werk
tijden eens te bekijken, die ziet dat
dan sprake is van een soort volks
verhuizing. Het grootste deel van
deze mensen is tot deze manier van
reizen gedwongen omdat het streek
vervoer niet op die tijden rijdt, die
gunstig zijn voor de betrokken in
dustrieën. Dwz de bussen zijn te laat
in Venray voor het werk-begin, of
vertrekken te vroeg bij het werk-
einde Normaal gesproken zou men
zeggen, dat het streekvervoer zich
dan aan zou moeten passen aan de
inderdaad nu al gewijzigde omstan
digheden van de laatste jaren, zodat
de pendelaars een heel wat ruimer
gebruik van het streekvervoer zou
den kunnen maken, terwijl een der
gelijke regeling van de andere kant
ook nog dienstbaar is voor de ver
dere industrialisatie van Venray, dat
daardoor beter bereikbaar is.
Niets is echter minder waar. We
krijgen zelfs het frapante beeld te
zien, dat bepaalde Venrayse indus
trieën thans overwegen een soort
bureau te stichten dat busdiensten
voor charterbussen voor deze pen
delaars gaat organiseren, dat wil
dus zeggen, dat ze dus zelf feitelijk
een autobus-onderneming gaan vor
men, om zo het personeel van bui
ten af op tijd hier te hebben en op
tijd thuis te brengen. Dat daarbij
bussen gebruikt zullen moeten wor
den van hetzelfde bedrijf die het
streekvervoer verzorgt, doet o.i. toch
wel wat komisch aan. Aan de ene
kant blijkt dat bedrijf niet bereid
haar officiële busdiensten aan te
passen aan dringende verlangens,
maar van de andere kant blijkt ze
wel bereid hiervoor bussen beschik
baar te stellen. We vinden het
eerlijk gezegd een tikkeltje
vreemd.