Conjunctuurbeeld Veilig Verkeer... gevaarlijke antibiotica biedt kans op herstel U KOOPT EEN BANKSTEL NIET ZOMAAR... WU OOK NIET! THOMASSEN MARTENS RiJJ4oö TWEEDE PINKSTERDAG van 2-7 uur MEUBELSHOW Huisvrouwen tonen zich BLAUPÜHKT televisie komt van STREEKVERVOER WEG VRIJ? DAN PAS VOORBIJ! Een automobilist die gaat inhalen stelt zichzelf en in niet mindere ma te zijn medeweggebruikers aan gro te risico's bloot. De inhaalmanoeu vre omvat een complex van hande lingen, die allemaal op foutieve wij ze kunnen worden uitgevoerd. Uit de ongevallenregistratie van Rijks- en Gemeentepolitie over 1966 is geble ken, dat alle inhaalfouten samen ge nomen 11,8 pet. van 2.862 ongeluk ken op de autosnelwegen hebben veroorzaakt. (Uit Zwitserse en Duit se statistieken blijkt dit type onge val 12 pet. te bedragen op een to taal van 375.979 ongelukken). Wordt onderscheiden naar de soort fout, dan blijkt in 5,7 pet. van de ongevallen de oorzaak te zijn dat naar links wordt uitgeweken om te gaan inhalen op het moment dat de inhaler zelf wordt ingehaald. De gevaarlijke situaties die hierdoor ontstaan, kunnen zonder meer voor komen worden wanneer men een juist gebruik maakt van de op en in de auto aanwezige spiegels. Eerste zorg is daarbij dat deze goed gesteld zijn en wel zodanig dat binnen- en buitenspiegel elkaar aanvullen. In de buitenspiegel moet tevens te zien zijn of er zich verkeer naast de auto bevindt. Aan de hand van de „spie gelbeelden" kan de automobilist zich ervan overtuigen of hij zonder ge vaar of hinder voor andere wegge bruikers kan gaan inhalen. Is de weg voor, opzij en achter vrij, dan moet sinds 1 januari de bestuurder een teken met zijn richtingaanwij zer geven. Is de zijdelingse verplaat sing voltooid dus is men naast de in te halen auto gekomen dan dient de richtingaanwijzer uitge schakeld te worden, ook al blijft men links rijden voor het inhalen van meerdere auto's. Bij het weer naar rechts gaan geldt de verplichting van richting aangeven niet. Overi gens mag het richting aangeven op zich nooit als garantie voor veilig inhalen worden beschouwd. Het snelheids verschil tussen in haler en voorligger moet op zijn minst 20 km zijn, wil de lengte van de inhaalweg redelijk blijven. Een bestuurder die ingehaald wordt, moet in staat zijn alles wat achter hem gebeurt dus inhaal manoeuvres waar te nemen. Dat geldt ook voor beladen vrachtwa gens, waarvan de berijders volledig zijn aangewezen op het uitzicht in de buitenspiegels. Om méér uitzicht te verkrijgen op het links achter hen gelegen weggedeelte, willen vracht wagenchauffeurs die een brede la ding hebben, nogal eens even naar links sturen. Het linkervoorwiel van vrachtauto's in het oog houden is een belangrijk punt voor bestuur ders van personenauto's. Temeer, omdat zij er altijd op bedacht moe ten zijn dat ene voertuig dat wordt ingehaald, toch naar links kan uit wijken. Het inhalen van een auto die op de rechter rijstrook met een hoge snelheid op een aanzienlijk langza mer rijdende auto inloopt, kan een gevaarlijke situatie doen ontstaan. De bestuurder van dit laatste voer tuig kan hierdoor in een bijzonder moeilijke situatie gebracht worden hij rijdt in een fuik waaruit hij zich slechts door een „noodrem- ming" kan redden. Wat men dus nooit moet doen is: plotseling uit een file breken. Bo vendien is het ook voor het invoegen van inhalende auto's van belang om voldoende afstand te houden op de autosnelweg. Daardoor is het ook mogelijk plotseling af te remmen of te stoppen zonder het gevaar van slippen, kettingbotsingen, etc. Een vuistregel voor afstand houden is: de minimum veilige afstand in me ters is gelijk aan de helft van de snelheid. Bij 80 km dus minstens 40 meter vrij houden. Bij druk vakantie- en weekend verkeer verliezen autosnelwegen hun eigenlijke karakter en lenen deze zich niet meer voor snel rijden. De verstandige automobilist zal zijn snelheid en de afstand tot de voor ligger dan aanpassen aan de ver hoogde verkeersintensiteit. Domweg inhalen is in zo'n situatie onverant woord. Onbekendheid bij verkeerspleinen en -rotondes maakt dat vele vakan tiegangers pas op het laatste mo ment naar links uitwijken om voor te sorteren. Met een dergelijke si tuatie dient voortdurend rekening te worden gehouden. U/EG O VRIJ DAN rich tin gaanwijzer^^^ - uitschakelen als \|F' Zijdelingse verplaat sing voltooid is. DUS HIER!. ide spiegels i I van uw auto i zijn er niet bf Ivoor niets «r Gedistingeerd 2-zits bankstel met schuimrubber kussens. Bekleding Dralon-velours 1875... Bank ook te leveren in 3- en 4-zits. Bijpassende salontafel met marmeren blad 460... Wortelnoten Oudhollandse porceleinkast, prachtig van vorm en afwerkiifg 2475.- Wist u dat wij voortdurend onderweg zijn om meubelen voor u te kopen? Denemarken, Duitsland, Italië, Zwit serland, Nederland - we reizen alle meubelfabrikanten af om te zien of er iets voor ons (pardon, voor bij is. Iets góeds voor een betaalbare prijs. Vinden we iets, dan komt't in onze Europa Meubelkollektie. U hebt 3-voudige zekerheid: omdat niet alleen wijzelf, maar ook de EM-organisatie en de fabrikant er achter staan. Wat kan u dan nog gebeuren? Centrum voor beter wonen Venray, Wilhelminastraat 6, Tel. 04780-2510 NA DE HORMONEN Over de ramp bij de mestkalve- ren kan thans rustig worden ge schreven. De buitenlandse dag- en vakbladen hebben er zoveel aan dacht aan besteed, dat men niet bang meer hoeft te zijn dat door eigen publicaties de uitvoer zal wor den geschaad. Dit kwaad is al ge schied, ook al is het niet duidelijk geworden hoe de ramp is ontstaan. Er wordt namelijk beweerd, dat de Italiaanse grenssluiting een ge volg was van publicaties in de Ne derlandse pers over hormonentoe diening aan mestkalveren. Maar de Italianen beweren, dat zij door af wijkingen aan het vlees op het spoor zijn gezet en dat hun onder zoekingen aanleiding waren tot perspublicaties hier. Zij zeggen dat ook zonder die persberichten de in voer wel gestaakt zou zijn. De Italianen beweren, dat kalfs vlees dat hormonen bevat snel grauw wordt en teveel water bevat. Dit blijkt een gevolg te zijn van te late toediening. De kalvermesters beweren dat een dosis van 5 tot 10 cc bij kalveren van 9 weken alleen gunstige resultaten geeft en geen onaangename bij verschij nselen SCHANDAAL OF NIET? Volgens vele bladen is het een schandaal, dat hormonen bij mest- vee worden toegepast. Buitenlandse vakbladen concluderen echter, dat hormonen de stofwisseling bevorde ren en de groei versnellen (zij het dat er meer water in de weefsels wordt vastgehouden), dat de stoffen niet schadelijk voor de mens zijn en dat ze min of meer clandestien wor den gebruikt bij kalveren, andere runderen en pluimvee. Niet bij var kens, want die reageren minder gunstig. Daarentegen heeft bijvoorbeeld prof. dr. Dedeken van Gent er op gewezen, dat het lang niet zeker is, dat de genoemde stoffen onschade lijk zijn voor de mens. Dat hangt n.l. ook af van de dosis die men ge bruikt (waarop geen enkele contro le is) en van het aantal grammen hormoonvlees dat men eet. Met het schandaal loopt het wel los, maar men kan rustig vaststel len, dat het toedienen van hormonen aan slachtvee verboden is in de hele E.E.G. Wie het dan tóch doet loopt niet alleen de kans zwaar ge straft te worden, maar hij bederft ook de goede naam van het Neder landse produkt. THEORIE EN PRAKTIJK Wanneer iets verboden wordt om dat men er gevaar van ducht, maar men houdt de hand niet aan de na leving van het verbod, dan is het waardeloos. Dit nu is het geval ge weest met de hormoonpreparaten, die in alle openlijkheid door een be kende firma in de handel werden 'n Prijsverlaging betekent méér waar voor uw geld. Tienduizen den huisvrouwen hebben datbe- grepen. U ook? Die zestig prijs verlagingen van EDAH-ZieZo zijn er ook voor Hier enkele voorbeelden: Pot Edah blocmhoning van 115- naar 108 9 Penny wafels van ,89" naar 79 2 rollen Kasteel beschuit van bfrnaar 59 500 gr. Kas teel capucijners van.68-naar 59 Üitjes zoetzuur grote pot van IHT naar 99 Ge sneden zoetzuur, grote pot van .49" naar 45 Jstop de duurte. «Slap door de voordeeldeur [bi| EDAH-ZieZo. gebracht en vooral via de markten werden verhandeld. De kalvermes ters houden staande, dat zij min of meer gedwongen waren die prepara ten te gebruiken, omdat zij achter raakten als zij het niet deden. De meesten zouden het wél gedaan heb ben. Ziedaar het gevolg van het niet handhaven van de wet, in dit geval de verordening van het Pro- duktschap voor Vee en Vlees. Dit is nog steeds een gevaarlijke situatie. Met de verkoop van hor moonpreparaten zal het spoedig uit zijn, maar er is meer. Sinds 1 januari 1965 mogen bepaalde antibiotica, met name penicilline, niet vrij verkocht worden. Ze moeten door de dierenarts worden toegediend of afgegeven. Niette min weet ieder dat de sluikhandel in penicilline welig tiert. Voor de veehouders is dat een nadeel om dat er geen enkele controle op die penicilline bestaat en zü dus de kans lopen veel geld te betalen voor waardeloze rommel, maar bovendien is het gevolg, dat melk en zuivel tóch nog besmet kunnen raken. Zodra men in het buitenland spo ren van deze stoffen aantreft in on ze uitvoerprodukten kan men het zelfde beleven als nu bij de vette kalveren. Voorschriften moeten na geleefd worden, anders zijn ze waar deloos! WAT TELEURSTELDE Men kent de situatie bij de kal- ver-export, die jaarlijks een paar honderd miljoen gulden opbrengt. Nadat het mond- en klauwzeer in Nederland was binnengedrongen, waarbij vrijwel geen runderen maar wél varkens zijn aangetast, kwamen er verschillende grenssluitingen. Het was een buitengewoon geluk, dat juist Italië de grens open hield voor onze mestkalveren, want Italië is het belangrijkste afzetgebied. Uit dit verheugende verschijnsel had men moeten afleiden, dat er nu niets meer bij kon komen wat onze goe de naam aantastte. Maar men heeft de zaken op hun beloop gelaten en de gevolgen zijn diep rampzalig. Als het gemeste kalf verdronken is, dempt men de put! Men heeft nu een goede werkwijze om de kal veren te onderzoeken, namelijk aan de hand van urinemonsters. Deze vinding wordt niet alleen te laat toegepast (ze was al veel eerder ont dekt) maar ze is ook nog gebrekkig. Het moet n.l. onmogelijk zijn hor moonpreparaten toe te dienen door dat men ze niet, kopen kan. Men mag zich niet verschuilen achter het argument, dat zoiets in de hele EEG geregeld moet zijn, want dat is het. De verkoop en de toediening zijn overal verboden. Dat echter juist een uitvoerend land er terdege de hand aan moet houden zagen wij pas in, toen het te laat was. VERDER Natuurlijk is het wel waar, dat men in de hele EEG alle dierge neeskundige voorschriften zo spoe dig mogelijk recht moet breien. Dat wisten wij anderhalf jaar geleden al, bij de eerste grote epizoötie van mkz bij varkens. Maar sindsdien is er niet veel aan gedaan en toen eind vorig jaar de kwaal opnieuw van uit Duitsland hier binnen drong, be gon het drama, zij het veel langza mer, te herhalen. Straks zijn er her nieuwde grenssluitingen, zodat meer landen voor onze dieren gesloten zijn en men de regering om hulp moet smeken om de prijzen op de slachtveemarkten te redden. Daar zal inderdaad wat aan ge daan moeten worden, wanneer de situatie blijft zoals ze nu is. Ook in deze gevallen kan men zeggen, dat er totaal onvoldoende informatie is geweest uit het buitenland. Wij heb ben het mkz rustig uit Duitsland laten overkomen, waar men geen varken ent (behalve dan op eigen initiatief van de veehouder zelf!) en alleen afslachten van aangetaste veestapels kent. Dan helpen geen ring- of barrière-entingen in Neder land, omdat de smetstof altijd ver der is doorgedrongen dan men ver moedt. Het vraagstuk van de hormonen, de antiotica en de maatregelen te gen besmettelijke veeziekten is één groot geheel, dat voor de hele EEG moet worden geregeld. De andere landen in de EEG maken daar niet zo'n haast mee, omdat zij invoerend zijn. Voor Nederland als uitvoerend land is het een levensbelang dat al deze onderwerpen spoedig worden geregeld. Als wij dan nog leren uit eigenbelang de hand te houden aan wetten en voorschriften, kunnen wij uit deze telkens terugkerende ram pen geraken. VERENIGINGSDRUKWERKEN VAN DEN MUNCKH0F N.V. BELGIE AANTREKKELIJKER VOOR INDUSTRIE Elders in deze editie vindt U de cijfers over de Venrayse arbeids markt in de afgelopen maand. Een (te) langzaam herstel ten opzichte van andere jaren toen alleen sprake was van seizoen-werkloosheid bij de bouwvakkers en in de wegenbouw. Seizoenwerkloosheid, die in april dan voorbij was, nu echter een meer konstant karakter gaat krijgen. We hebben in de afgelopen maanden er varen dat de hoogconjunctuur, waaraan geen einde scheen te ko men, plotseling toch zwakker bleek, dan men verwachtte. Er ontbrak in eens geld en uit mooie dromen werd men soms bitterhard wakker ge schud. Er was een teruggang in ons economisch leven, die men niet meer voor mogelijk had gehouden en en kele bedrijfstakken, met name de textiel, bleken dermate aangetast te zijn, dat voortbestaan zelfs niet meer mogelijk was. Andere bedrijven hadden meer weerstand en consolideren zich. Zij maken wel van de gelegenheid ge bruik om een aantal kneusjes buiten de deur te werken, nu weer over enige reserve aan arbeidskracht te beschikken is. Zullen wij nu naar het evenwicht tussen vraag en aanbod terugkeren of zullen wij op mars gaan naar een meer duurzame arbeidsreserve? De ze vraag is niet voor Venray alleen, zij geldt voor heel Nederland. REMMEN Het voorjaar zo schijnt heeft onvoldoende nieuwe levenskracht gegeven aan het orderbestand in onze industrie. De rente blijft vrij hoog en de geslaagde overheids- leningen tegen een lager rentetype berusten niet geheel op de werke lijke situatie op de kapitaalmarkt. In verschillende landen zijn im mers remmen in werking gesteld die de teruggang van de conjunctuur moeten vertragen en mogelijk moe ten doen ophouden. Daartoe behoren allereerst de discontoverlagingen die verschillende nationale banken hebben doorgevoerd. West-Duitsland ging hier voorop met liefst drie disconto-verlagingen. De Duitsers deden dit niet uit weel de maar om de bij hen ernstig ge stagneerde bedrijvigheid weer op gang te brengen. De Engelsen heb ben bij dit middel baat gezocht om het volk te tonen dat men de slag om het behoud van de waarde van het pond sterling aan het winnen is. De investeringen zullen in Albion weer wat kunnen toenemen en de werkgelegenheid wordt gaandeweg weer vergroot. Dit schept dan voor de vakbonden in Engeland kansen om enige loonsverhoging te vragen. De labourregering moet wel iets doen, want die is bezig de gunsten van zijn kiezers te verspelen. WEER HOOP Ook in de Ver. Staten en Canada is de officiële rente verlaagd. Hier lijkt het er op alsof de bedrijvigheid weer iets toeneemt nadat de auto industrie met een ferme daling van de afzet kampte. De koersen in Wallstreet trekken weer wat aan en zowaar begint men in Amsterdam op de beurs ook een iets optimistischer spel te spelen. Beurzen zijn onschatbare graad meters voor het economisch gebeu ren. De neerwaartse rentedruk van West-Duitsland en Engeland zal in ons land ook nog een disconto-daling tot gevolg kunnen hebben. Wij zul len er echter op moeten rekenen dat oud-minister Zijlstra als president van der Nederlandsche Bank zeer voorzichtig zal opereren. Het treft ons altijd weer in min der goede tijden dat een aantal goedmenende emotioneel geladen deskundigen zich direct geroepen SCHOOLSTRAAT 30 VENRAY voelt om de overheid er op te wij- zenn hoe de werkgelegenheid weer op gang moet worden geholpen. TEGEN STROOM OP Vanzelfsprekend zijn daarvoor wel hulpmiddelen maar die zijn vooral in de aanvang van een depressie van ontmoedigende waarde. De afbrok keling van de bedrijvigheid gaat im mers veel sneller dan het genees middel werkt. Het is dus roeien te gen een stroom op. Het moet ons goed duidelijk zijn dat wij in Nederland niet alleen in staat zijn een afnemende conjunc tuur om te buigen. Onze economie is haast meer dan welke ook afhan kelijk van de grotere nationale huis houdingen rondom ons. Een deel van onze conjunctuur dankten wij bij voorbeeld uit toeleveringsorders uit West-Duitsland. Die orders zullen nu goeddeels uitblijven. Een goed deel van onze handel en vervoer heeft te maken met de ons passerende goe derenstroom van centraal Europa naar de Atlantische Oceaan en om gekeerd. Vertraging in die stroom treft ons ook, treft met name ons vervoerapparaat en onze tussenhan del. TE HOOG Het is duidelijk dat wij die terug val niet met orders uit onze eigen nog kwetsbare industrie kunnen op vangen. Wij zouden daar nog een goede kans op hebben wanneer ons prijspeil in de laatste jaren niet zo snel was gestegen. Sinds 1958 stegen onze kosten van levensonderhoud met 33 pet. en in West-Duitsland met 22 pet.; in Bel gië met 20 pet. Ziehier een van de geheimen waarom België een aan trekkelijker land werd voor indus trievestiging dan Nederland. Over enkele maanden zullen wij duidelijk kunnen zien in welke rich ting de welvaartsslang zal kruipen. Nu bevinden wij ons in een periode van worsteling om de ommekeer ten goede. Wij zullen de lijn naar boven weer kunnen grijpen als wij vooral de bestendingsteugel voorlopig strak houden en andere landen laten voorgaan bij het aanvaarden van kostenstijging. Dan zal onze indus trie weer gemakkelijker orders ver overen en berichten wijzen er op dat van die zijde alle inspanning wordt aangevoerd. IMPULSEN Dat zal ons er nog niet van be vrijden om enkele maatregelen te nemen, die met name de scheeps bouw en de textielindustrie nieuwe impulsen kan geven. Het aanvaarden van open han delsverkeer en het zich voegen naar het EEG-bestel hoeft bepaald niet te betekenen dat wij in enkele jaren enkele belangrijke bedrijfstakken zien verloren gaan. Ook onze buur landen blijven nuchter hun eigen in dustrie bevoordelen bij al het Euro pees eenheidsgeschetter. Laten ook wij de zorg voor onze dichte bevol king blijven stellen boven supra nationale gedachten. Doelmatigheid in produktie en distributie, gepaard aan zin voor de realiteit zal onze welvaart op peil kunnen houden tussen de andere westerse staten. Richten wij daar op onze aktiviteit in staat en parti culiere huishouding. Er pendelen dagelijks nog al wat mensen naar Venrayse fabrieken. Op fietsen, brommers, busjes en wat dies meer zij. Wie de moeite doet dat bij aanvang of einde van werk tijden eens te bekijken, die ziet dat dan sprake is van een soort volks verhuizing. Het grootste deel van deze mensen is tot deze manier van reizen gedwongen omdat het streek vervoer niet op die tijden rijdt, die gunstig zijn voor de betrokken in dustrieën. Dwz de bussen zijn te laat in Venray voor het werk-begin, of vertrekken te vroeg bij het werk- einde Normaal gesproken zou men zeggen, dat het streekvervoer zich dan aan zou moeten passen aan de inderdaad nu al gewijzigde omstan digheden van de laatste jaren, zodat de pendelaars een heel wat ruimer gebruik van het streekvervoer zou den kunnen maken, terwijl een der gelijke regeling van de andere kant ook nog dienstbaar is voor de ver dere industrialisatie van Venray, dat daardoor beter bereikbaar is. Niets is echter minder waar. We krijgen zelfs het frapante beeld te zien, dat bepaalde Venrayse indus trieën thans overwegen een soort bureau te stichten dat busdiensten voor charterbussen voor deze pen delaars gaat organiseren, dat wil dus zeggen, dat ze dus zelf feitelijk een autobus-onderneming gaan vor men, om zo het personeel van bui ten af op tijd hier te hebben en op tijd thuis te brengen. Dat daarbij bussen gebruikt zullen moeten wor den van hetzelfde bedrijf die het streekvervoer verzorgt, doet o.i. toch wel wat komisch aan. Aan de ene kant blijkt dat bedrijf niet bereid haar officiële busdiensten aan te passen aan dringende verlangens, maar van de andere kant blijkt ze wel bereid hiervoor bussen beschik baar te stellen. We vinden het eerlijk gezegd een tikkeltje vreemd.

Peel en Maas | 1967 | | pagina 10