PARTICULIERE
BOUW in het geding
Schouwburg
nieuws
Wat heb ik
in mijn vingers zitten?
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Zondagsdienst huisartsen
VRIJDAG 10 MAART 1967 No. 10
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 et p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten V.nroy 2.—)
Ons artikel van 14 dagen geleden, waarin we stelden dat in Ven-
ray nog steeds te weinig ruimten gereserveerd is en wordt voor
particuliere woningbouw, heeft verschillende reacties opgeleverd.
Reacties, die enerzijds bevestigden, wat we schreven - namelijk
dat men in omliggende plaatsen voor particuliere bouw beter te
recht kan dan in Venray zelf en vooral in Venray-centrum - an
derzijds waren er brieven, waarin ons werd voorgerekend dat
huren veel goedkoper is dan zelf bouwen of kopen, en dat men
daarom wel dwaas zou zijn zelf te gaan bouwen of een huis te
kopen.
Over deze laatsten willen we toch
weer eens 'n enkel woord schrijven.
Want hieruit blijkt dat velen nog
steeds niet begrepen hebben, dat
de woningmarkt in onze gemeente,
zoals trouwens in praktisch heel
ons land, na de laatste oorlog ge
heel veranderd is
HUURSTOP EN
WONINGWETWONING
Om het tekort aan woningen, dat
zeker Venray als zwaar door de
oorlog getroffen gemeente kende,
heeft men na de oorlog o.a. pogen
in te lopen door twee maatregelen.
De ene was de huurstop, die ervoor
zorgde dat bestaande woningen niet
te duur zouden gaan worden en het
andere was het instituut van de wo
ningwetwoningen. Dit laatste beoog
de o.m. om vrij goedkope woningen
beschikbaar te krijgen voor mensen,
die niet in staat waren en zijn zelf
voor een woning te zorgen. Het feit
nu dat men eigen woningbouw
daarnaast door een vrij scherp toe
wijzingsbeleid een op zich niet
onlogische maatregel, in een land,
waar overal tekort aan was zeer
moeilijk maakte, was er oorzaak van
dat praktisch iedereen, die geen
eigen woning had, in een woning
wet woning terecht kwam. Daar zit
de knoop van alles.
In een groot deel van woningwet
woningen zitten mensen, die daarin
qua inkomen, qua beroep of om an
dere redenen feitelijk niet thuis ho
ren. Dat zij voor een deel zelfs in de
goedkoopste woningwetwoningen
„zitten" maakt de zaak alleen maar
erger.
SCHEEF GETROKKEN
j
De verhouding tussen huurwoning
en eigen woning mag dan voor de
oorlog in ons Venray misschien te
overdreven hoog geweest zijn vöor
de eigen woningen, na de oorlog
is dat dan toch wel drastisch ver
anderd. Wij voor ons vinden dat in
een tijd, waarin bezitsvorming met
hoofdletters door alle partijen groot
geschreven wordt, nog steeds een
zeer vreemde zaak.
Als oorzaak hebben we hierboven
al aangegeven dat particuliere bouw
sterk afgeremd werd door het ver
gunningstelsel, terwijl daarnaast in
Venray in de verschillende uitbrei
dingsplannen, die reeds voltooid
zijn of op stapel staan o.i. te weinig
ruimte voor particuliere bouw ge
reserveerd is en wordt. Dat b.v. klei
ne bungalows eerst nu kansen gaan
krijgen in het plan Molenklef (wan
neer?) steekt toch wel erg af als men
b.v. ziet wat in Horst op dit gebied,
al mogelijk is geweest.
Maar goed, dit is een oud zeer,
waarover we reeds menigmaal ge
schreven en gewreven hebben. Dat
men nu echter ook het huurbeleid
als een argument voor meer huur
woningen gaat gebruiken, gaat ons
toch wel te ver
PARALLEL
Koopprijzen en huurprijzen dienen
in principe parellel te lopen. Huur
beleid, inflatie en belasting spelen
daar echter met zulke krachten tus
sendoor dat van die parellel niet
veel meer te bespeuren is.
Is die huur dan werkelijk zo
laag? Dat is geheel verschillend.
Een feit is dat tengevolge van de
wettelijke huurbeperking plus het
instituut van de woningwetwonin
gen, voor gelijkwaardige woningen
heel verschillende huren worden be
taald, uiteenlopend (ongeveer) van
4 tot 9 procent van de waarde van
een woning, per jaar.
HET KOOPHUIS
Wat het wonen werkelijk kost, is
een vraag die aan de orde komt bij
het bewonen van een koophuis. Zeer
globaal en gemiddeld kan men de
volgende cijfers als richtsnoer ne
men. In de eerste plaats plm. 6 pet.
over de waarde van het huis. Leent
men dit geld, dan betaalt men die
rente. Financiert men de woning
met eigen geld, dan zou men die
rente kunnen genieten wanneer men
het geld anders zou beleggen.
HET ONDERHOUD
Daar komt nog bij dat tot de af
trekbare onderhoudskosten volgens
de Hoge Raad bij eigen woing ook
altijd nog de kosten van behang,
binnenschilderwerk en een redelij
kerwijze noodzakelijk tuinonderhoud
mogen worden gerekend.
Voor een huurder die zijn gehuurd
pand laat behangen of schilderen
zijn die kosten echter niet aftrek
baar.
KOPEN OF HUREN?
Ook in de belastingsfeer zijn dus
voordelen verbonden aan het bewo
nen van een eigen huis. Het boven
staande schetst globaal enige finan
ciële zijden van het probleem.
De aangehouden percentages zijn
uiteraard slechts globale gemiddel
den; het zal duidelijk zijn dat een
ieder voor zijn eigen geval zoveel
mogelijk met zijn eigen cijfers moet
werken, mede omdat als regel een
woning gedeeltelijk met eigen en
gedeeltelijk met geleend geld wordt
gefinancierd. Ook dient te worden
bedacht dat men niet volstaan kan
met een betalingscapaciteit van 10
procent van de prijs van de woning
per jaar. De afschrijving kan men
daar nog aftrekken (hier gerekend
met 172%) per jaar), doch bij de
overblijvende 872% moet men nog
voegen wat men op de hypotheek
schuld verplicht is af te lossen;
veelal ook 3 tot 5 pet. per jaar.
Hetis beslist niet zo dat men maar
zonder meer kan stellen dat huren
goedkoper is dan zelf bouwen. De
genen, die bijv. in de Pr. Beatrix-
straat indertijd een eigen woning
bouwden, werden aanvankelijk voor
dwaas uitgemaakt, want een en an
der was verschrikkelijk duurOf
men dat nu ook nog zegt
Aan afschrijving zal daarbij ko
men ongeveer 172%.
De vaste lasten en de onderhouds
kosten kunnen weer sterk uiteenlo
pen doch stelt men ze tezamen per
jaar op gemiddeld 2 a 3% van de
waarde van het pand, dan komen
we voor het wonen in een eigen
huis tot een kostprijs per jaar van
rond 10 pet. van de waarde van het
pand. Op het eerste gezicht is de
keuze dus niet moeilijk: huren is
goedkoper tot véél goedkoper dan
zelf bouwen of kopen.
DE GELDONTWAARDING
De laatste decennia hebben we
echter een sluipende inflatie gezien,
die soms nauwlijks meer sluipend
kon worden genoemd. Stellen we de
ze gemakshalve op gemiddeld 5 pet.
per jaar, dan is duidelijk dat de
eigenaar van onroerend goed een
belangrijk voordeel heeft genoten.
Het is namelijk niet eenvoudig geld
zo te beleggen dat het niet door de
ontwaarding van de gulden wordt
getroffen; vooral niet als het om een
niet al te groot kapitaal gaat. De
belegging in een eigen woning is
echter één van de manieren.
Heeft men daarentegen de woning
met geleend geld gefinancierd, dan
ziet de schuldenaar met vreugde dat
de guldens die hij terug moet geven
ieder jaar 5 pet. minder waard wor
den. Hij hoeft dus in feite een groot
deel van de schuld (de prijs van het
huis) niet te betalen. Het bedrag van
de aflossingen wordt niet lager,
maar ze drukken hem steeds minder
door het stijgen van zijn geldinko-
men.
Trekt hij deze 5 pet. van zijn woon-
kostprijs ad 10 pet. af, dan woont hij
wellicht toch nog goedkoper dan de
huurder!
GAAT DIT VOORT!
Hij heeft weliswaar aanvankelijk
meer geld op tafel moeten leggen,
nl. 10 pet. en daarboven nog de af
lossing op de hypotheekschuld moe
ten besparen, maar hij krijgt bij
verkoop van de woning de 5 pet.
jaarlijkse geldontwaarding boven
zijn aflosingen terug in de vorm van
de prijsstijging van het onroerend
goed.
Voor de vraag: huren of kopen
moet men dus eerst de vraag zien
te beantwoorden of de geldontwaar
ding ook in de toekomst door zal
gaan. Op dit punt verschillen de ge
leerden (en de ministers!) van me
ning en wij zullen ons dan ook niet
aan een oordeel wagen.
Voorts dient men te bedenken
dat de kosten van aankoop en van
hypotheekakte e.d. door de geldont
waarding niet op korte termijn kun
nen worden goed gemaakt. Het
voordeel slaat dus pas na een aan-
Groot nieuws voor de jeugd is,
dat Ramses Shaffy en Elisabeth List
in Venray op willen treden in hun
succesvolle Tour de Chant. De po
pulariteit is echter zo groot, dat de
prijzen voor een optreden zeer hoog
geworden zijn. Daarmee in verband
staan natuurlijk de entreeprijzen,
die 5,6,en 7,gulden moeten
worden, wil men bij een uitverkoch
te zaal quite spelen. Het laatste
woord is nu dus aan het publiek.
Indien men inderdaad deze prijzen
wil betalen en indien men voor 17
maart beslist en als dan blijkt dat
de voorstelling uitverkocht kan zijn,
komt Ramses Shaffy op 1 april in
Venray. Dan zal ér een nieuw ele
ment aan het succesprogramma zijn
toegevoegd.
Ook nu blijkt weer, dat we in
Venray ALLES kunnen krijgen in
dien men maar bereid is in grote
getalen de entreeprijzen te betalen
die daar nu eenmaal voor staan.
Voor een dubbeltje kun je nergens
op de eerste rij zitten en goede pro
gramma's kosten veel geld. De con
sequentie kunt U dus zelf trekken.
Ook voor de toneelliefhebbers
goed nieuws. Indien U de kritieken
in de grote dagbladen hebt gevolgd,
zult U beslist gelezen hebben, dat
de Brechvoorstelling MAN IS MAN
een enorme voorstelling van wereld
klasse is geworden, dank zij de
Brecht regisseur uit Duitsland.
Daarmee is dan de toneelserie
19661967 over de gehele linie een
uitgesproken succes geworden en
dat doet ons veronderstellen dat ook
die nieuwe serie 19671968 beslist
op abonnement uitverkocht zal wor
den.
Nog een succes waarop de aan
dacht gevestigd wordt is de musical
„Heerlijk duurt het langst". Er zijn
zeker 350 aanvragen voor plaatsen
die niet aangenomen worden omdat
verkoop eerst op 28 maart begint
voor abonnementhouders. Dit wordt
een onmogelijke situatie met ver
moedelijk kwade gezichten. De enige
oplossing zal zijn, dat de plaatsen
verloot worden en zo zal het ook
wel gebeuren.
Op dinsdag 21 maart maakt het
Groot Limburgs Toneel haar entree
in Venray met de klucht Boeing
Boeing. Dat wordt een avond scha
terlachen en wij veronderstellen, dat
de mensen die van Millowitch heb
ben genoten, hier nog een schepje er
bovenop krijgen. Boeing Boeing is
een succes toneelstuk, dat in Neder
land reeds eerder door de Haagse
Comedie gebracht werd.
In Antwerpen is het een van de
werken geweest, dat het langst op
het programma bleef staan, omdat
het succes niet te stuiten was. Er
zijn ongeveer 80 plaatsen beschik
baar.
Ook de toneelvoorstelling van
Centrum op 30 maart wordt een
luchtige voorstelling die naast goed
toneel voor aangename ontspan
ning zorgt.
Deze voorstelling geeft dan aan de
toneelserie een frivole toets die de
moeite waard is. Er zijn ongeveer 40
plaatsen beschikbaar voor vrije ver
koop. Het lijkt ons raadzaam om U
van een plaatsje te verzekeren.
UITSLAG RIKWEDSTRIJD
De tweede uitslag van de 3 week-
se rikwedstrijd voor het tuinameu-
blement ten bate van het jeugd
werk in Hotel Kemps op 6 maart.
Ie prijs gewonnen door Hr. v. d.
Laar, Blerick met 546 punten; de
middenprijs was voor mevr. Vastert
met 379 punten; 2e prijs Hr. Rutten,
Venlo met 501 pnt.; 3e prijs Hr. G.
Martens, Oostrum met 469 pnt.; en
meest betaald Hr. G. Martens, Oos
trum met 7.03.
Maandag 13 maart valt de eind
uitslag. Er zijn verschillende dames
en heren met maar een paar punten
verschil; er zal dus nog behoorlijk
gerikt moeten worden, terwijl een
ander met een hogere puntentelling
ook nog kans maakt.
tal jaren door.
DE INKOMSTENBELASTING
Een punt dat van belang kan zijn
is gelegen in de belasting: de huur
waarde welke men als inkomste
aan móet geven is betrekkelijk laag
en de kosten, lasten en afschrijving
van het huis zijn aftrekbaar. Of dit
voordeel, dat de huiseigenaar ge
niet, van belang is hangt af van het
percentage inkomstenbelasting dat
hij aan de top van zijn inkomen be
taalt.
Er hangt een geëmailleerd kruisje boven een wiegje. En het ding
valt op door zijn kleurenpracht, het lijkt een oud, kostbaar
kleinood. Als je na de baby be wonderd te hebben, ook je be- en
verwondering uitspreekt over dit kleine, wat vreemde kruis, dan
hoor je dat dit in Venray is gemaakt door een broeder uit het
Minderbroedersklooster. En als goed kranteman sta je dan enkele
dagen daarna oog-in-oog met Broeder Gervaas Berendse
In zijn eenvoudige cel toont hij je
een groter kruis, waar het licht
speelt in vreemde tinten emaille.
Een madonna, die uit honderden
stukjes kleur is samengesteld, een
hanger, die uitziet als een middel
eeuwse versiering. En overal wordt
"het tchaarse zonlicht gevangen in
weer andere nieuwe kleuren van
stukjes gesmolten glas, naar het
lijkt....
„Je komt op een stom ogenblik",
zegt de wat gebogen broeder, die ze
uit de wasserij gehaald hebben,
waar hij zijn dagelijks werk doet.
,De meesten van mijn dingen zijn op
het ogenblik naar Utrecht, waar een
kenner van de oude emailleerkunst
ze met alle geweld is bekijken wou
om een oordeel hierover te kunnen
geven."
Dan blijkt dat hij met zijn kun
digheden zelf geen goede raad weet.
TEKENEN
Och hoe gaat dat in een klooster.
Je hebt er je dagelijkse plichten, die
je zo goed mogelijk probeert te ver
vullen. En de weinig vrije tijd die
er is, die probeer je dan zo goed'
mogelijk te besteden. Onze broeder
Gervaas had nog al wat liefhebberij
in pasteltekenen en zijn schaarse
vrije tijd, die besteedde hij aan het
tekenen van landschappen, van
bloemen. Die kreeg dan die, dan
deze. De man had er aardigheid in
en kon anderen er een plezier mee
doenHij was er best tevreden
mee. En toen jaren geleden een me
debroeder bij hem kwam voor een
kleine wierookspot en 'n kadelaar,
och toen dacht hij bij zichzelf, laat
ik dat ook maar eens proberen. Ik
ben, voor ik in het klooster ging,
bankwerker geweest en het moet
gek gaan als ik dat niet klaar krijg.
En wat hij klaar kreeg met vrij
primitieve middelen, dat stond zes
jaren geleden op de Nationale Hob
by-tentoonstelling in Valkenburg,
waar zijn inzending prompt een gou
den medaille veroverde. Daar is die
broeder toen wel een beetje van ge
schrokken, want er stonden ook
eigen gebouwde jachten en zo en hij
had kennelijk niet verwacht dat zijn
wierooksvat en zijn kandelaar ho
ger gewaardeerd werden
Daar is toen een hele reactie op
gekomen in die zin, dat verschillen
de heren hem kwamen vertellen dat
hij naar de kunstnijverheidsschool
moest komen en zo meer, maar daar
had.onze broeder geen tijd voor.
Zijn gewone werk wachtte. En een
van die heren vroeg hem waarom
hij niet ging emailleren.
EMAILLEREN
Maar aangezien broeder Gervaas
geen flauwe notie had van wat nu
feitelijk wel emailleren was, nam hij
ook die boodschap voor kennisne
ming aan en ging door met tekenen.
Tot Pater Gardiaan hem een keer
vroeg, hoe het stond met zijn email
le-werk, moest hij bekennen er geen
notie van te hebben en de zaak ver
der blauw-blauw gelaten te hebben.
De Maastrichtse gardiaan, waar hij
indertijd in het klooster was, liet het
daar niet bij, maar zorgde dat hij
een boekje uit de een of andere hob
by-reeks onder zijn neus kreeg en
wat emaille-grit en gaf hem de op
dracht het maar eens te proberen.
Nu was dat gauwer gezegd dan
gedaan, want met een boekje en wat
grit ben je nog geen emailleerder.
Dat ondervond ook Broeder Ger
vaas, echter wel gegrepen werd door
het grillige van deze kunst, die daar
kleine korrels doet uitsmelten tot de
meest vreemde kleuren. Maar om te
smelten heb je vuur nodig en het
gaspitje, waarmede hij werken
moest, gaf te weinig energie om te
komen tot hoge temperaturen, die
nodig zijn. Dus fabriceerde hij met
wat oude gasleidingen een groter
vuur met meer energie. Hij moest
dat allemaal maar zelf uitprakke-
denken. Raad en daad bij andere
emailleurs kon hij niet halen, noch
krijgen, want die doen allemaal
zwaar geheimzinnig en hebben alle
maal bepaalde werkwijzen, die ze
voor zich houden. Wat er van zij,
onder de handen van deze broeder
groeide, na vele, vele mislukkingen,
iets nieuws, iets moois, iets kleur
vol, gevangen in dat vreemde spul,
dat we emaille noemen, gestold glas
als het ware in de meest vreemde
en bizarre kleuren uit wat kleine
stofkorrels, dat men grit noemt.
NIET GEMAKKELIJK
Na veel, veel tijd en na tientallen
keren opnieuw beginnen, maakt hij
dan een Crucifix, dat in de K.R.O.-
gids stond afgebeeld. En dat lukt.
Hij schrijft naar de KRO, van wie
dat afgebeelde crucifix nu feitelijk
wel is, maar die weten het ook niet
en verwijzen hem naar een museum.
En dan gaat hij naar het Bonnefan-
tenmuseum in Maastricht en neemt
zijn emaille-werk mee. Hij wil daar
gaan achterhalen wie de oorspron
kelijke maker is.... Wie het is ge
weest, weet hij heden ten dage nog
niet, maar wel ziet hij nog de ver
wonderingen van de vakmensen, die
hem vragen hoe hij zulk werk kan
maken
Daar komt een Prof. Tummers bij
en andere hoge heren, die enthou
siast zijn over wat hij gemaakt
heeft. En het meest verwonderd is
Broeder Gervaas zelf, die niet weet
wat hij in zijn vingers heeft zitten.
Men spoort hem aan door te gaan
en de verleiding is groot om een
grote oven aan te schaffen en meer
fabriekmatig te gaan beginnen.
Maar Broeder Gervaas maakt het
zich niet gemakkelijk. Integendeel,
wie met hem praat, voelt „ergens"
dat deze man gegrepen is, door wat
men in de Middeleeuwen klaar
speelde, namelijk om hele schilde
rijen in emaille uit te beelden. Een
kunst die tegenwoordig niet meer
bestaat, maar die hij toch ergens te
rug schijnt te zoeken, als hij achter
zijn gasbrander zijn weinig vrije tijd
besteedt aan dit werk
.Neen, ik moet geen oven, ik moet
geen grote stukken koper.... Klei
ne stukken, waarop stuk voor stuk,
die kleur wordt ingebrand, die ik
zoek. Kleur, die het soms nodig
maakt dat een klein stukje koper 10
tot 15 keer opnieuw verhit wordt
boven de hevig sissende gasbrander."
En de leek ziet niets als een wit
gloeiende massa, die eerst als be
koeld is kleur begint te krijgen. Tel
kens opnieuw, stukje voor stukje, is
het weer een avontuur of het de
kleur is, die de man boven de gas
brander zoekt en wil heben. Zo niet
dan wordt het emaille weer afgesla
gen, wordt weer opnieuw begonnen.
Zo groeit langzaam een kruis, een
medaillon, een beeld, op tientallen
stukjes geëmailleerd koper, dat fon
kelt in het licht. Een kleurig mo-
zaikwerk, dat hoe men het draait en
keert, telkens andere tinten laat
zien.
KUNST
„Dit is toch feitelijk echte kunst",
vraagt men zich af, vraagt ook Broe
der Gervaas zich af. Hij heeft min
der plezierige dingen ondervonden.
Emaille-werk, dat hij afgegeven had
tegen betaling van het materiaal,
vindt hij later terug in kunsthandels
en tegen prijzen, waarvan onze
broeder zwaar geschrokken is. En
als hij argeloos deze kunstverkopers
vraagt naar zijn werk, dan zeggen
ze, zonder hem te kennen, vele def
tige woorden over middeleeuws
kunstenaarschap, over eenmalige
dingen, die je niet meer vindt in de
ze tijd en die tengevolge ook duur
geld moeten kosten.
Hij komt naar Venray en komt er
in de wasserij het werk doen van
iedere dag. Maar 's avonds zit hij
boven zijn brander en tovert uit wat
harde korreltjes zijn kruizen, zijn
medaillonsKunst?
„Och het kan me allemaal niet zo
veel schelenbromt hij. „Ik
probeer dingen te maken, die mooi
zijn. Ik probeer er iets van mezelf in
te leggen. Mijn kruizen zijn geen
teken van droefenis, van pijn en
leed, maar ik probeer er iets in te
leggen van de glorie van Pasen, van
de wederopstanding en de bekro
ning. Ieder huisje heeft zijn kruisje,
maar in mijn kruizen laat ik de hoop
op de goede voleinding doorscheme
ren in het licht en de kleur van het
emailleDat is de heilsboodschap
die ik in mijn werk tot uitdrukking
laat komen. Zo probeer ik in ieder
ding iets persoonlijks te leggen
Of ik nu oude technieken herontdek
of dat mijn emaillewerk zo veel
beter is dan dat van anderen - dat
interesseert me maar matig, want
'telkens opnieuw moet je vechten
met het materiaal, telkens opnieuw
weer herbeginnen, tot het dat is
wat je hebben wilt. Een proces, dat
bij ieder stuk werk weer van vor-
ren af aan begint en feitelijk nooit
eindigt
Er liggen wat brieven van pas
toors, waarvoor hij altaar-kruizen
heeft gemaakt, van een pater op Ja
va die een processiekruis van hem
heeftZe blijken allemaal best
tevreden, zoals ook een dokter in
Australië, die al jaren niets meer
deed aan zijn geloof, maar van z'n
vrienden en bekenden een emaille-
kruis cadeau kreeg, van broeder
Gervaas. De man wil het voor geen
goud meer kwijt. Er ligt een brief
van een zieke, die door het kruisje
van Gervaas nieuwe moed geput
heeft om zijn kruis te dragen
Zo werkt daar een Minderbroe
der in zijn vrije tijden draagt
met zijn hobby - die allang geen
hobby meer is - iets uit van zijn
roeping: dienstbaar te zijn voor an
deren
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 2 uur
Dr. VAN DEN HOMBERGH
Oostsingel 6 Telefoon 1393
Uitsluitend voor spoedgevallen 1
ZON DAGDIEN 8T PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
PASTOOR POTHOF
Leunseweg 1 - Tel. 1973
bij geen gehoor 2337
De zondagdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2110
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
ZR. COX
Telefoon 1269 of 04701-382
GROENE KRUIS
ZUIGELINGENBUREAU
kerkdorpen van 23 uur
Maandag: Oostrum, Leunen, Heide.
Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray,
Merselo, Smakt.
ZONDAG8ÜIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Stevens-Heinen
Merseloseweg 23 - Venray
Tel. 1152 (04780) bM 1061
VENRAYSE DAME
ERNSTIG GEWOND
Twee personen, welke over de
Westsingel fietsten werden door een
overstekende personenauto aangere
den, bestuurd door B. uit Nijmegen.
De 63-jarige mevr. van Ooi moest
met een ernstige beenblessure naar
het ziekenhuis worden overgebracht.
De Westsingel is een voorrangs-
weg en de besturder van de per
sonenauto nam de voorgeschreven
voorrangsregels niet in acht.
VERPLAATSING BRIEVENBUS
De standaard-brievenbus op de
markt voor de gevel van Albert
Heyn is verdwenen. Daarvoor in de
plaats werd een hangbus opgehan
gen aan het pand van Albert Heyn
in de Marktstraat-Markt.
MOND- EN KLAUWZEER
TE GROENINGEN
Op het bedrijf van landbouwer
A. te Groeningen is de zo gevreesde
besmettelijke mond- en klauwzeer-
ziekte uitgebroken onder de var
kensstapel. De varkens werden op
de voorgeschreven wijze afgevoerd.
De veearsenij kundige dienst is nu
met een ringenting bezig over een
straal van 5 km, waar ook een ver-
voersverbod van kracht is gewor
den. Dit is het derde geval binnen
een week in Oost-Brabat