VOSSENJACHT Venray primaire INDUSTRIE-KERN Fons Jansen in Venray. VERKEER IN NEDERLAND WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN VELUWE HUNT IN VENRAY fa. MARTENS VRIJDAG 17 FEBRUARI 1967 No. 7 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (builen Venroy 2.—) Het feit dat twee Staatssecretarissen, verschillende Kamer- en Statenleden van de KVP op hun verkiezingstoernees ook in Ven ray kwamen, is er aan leiding toe geworden, dat men deze dames en heren ook eens gewezen heeft op het feit dat Venray aan spraak meent te mogen maken op steun van de Regeringswege bü zyn verdere uitbouw en dat liefst in de vorm van aanwyzing tot primaire ontwikkelingskern, in plaats van geschrapt te worden als secundaire, zoals men in 1964 heeft gedreigd Dat begon al bij een zitting van de KVP equipe in zaal Wilhelmina, waarvan wij vorige week verslag gaven. Daar kwamen allerlei pro blemen aan de orde, maar werd Staatssecretaris Dr. de Meyer toch ook deze „aanspraak" voorgelegd. En tot veler vreugde was deze staats secretaris bereid hierop een uitvoe rig antwoord te geven, waarin hij duidelijk stelde dat Venray primaire kern kan worden, zo de ontwikke ling van plaats en streek zulks eist. VOOR ALLE ZEKERHEID heeft het Venrays gemeentebestuur hem en zijn collega Drs. van Son nogmaals dezelfde vraag voorge legd, toen zij met andere Tweede Kamer-leden en aspirantleden van de KVP donderdag j.l. op werkbe zoek wederom in Venray kwamen, vergezeld van de Voorziter van de Kamer van Koophandel en de Voor zitter van het pas opgerichte Ont wikkelingsorgaan Noord-Limburg Prof. Dr. Th. Thurlings HOE VLOT HET GING Ir. Stierman directeur van Rank Xerox Venray had dit gezelschap daardoor al iets laten proeven van de vlotheid, waarmede Venray in dustrialiseertHij wees er op dat op 18 november 1965 Rank Xerox Venray geopend werd en Gouver neur Dr. van Rooy 30.000 m2 be bouwde oppervlakte kon vrijgeven voor de fabricage van inktpoeders, ontwikkelaars en lichtgevoelig ge maakte metalen cylinders. Binnen een jaar daarna moest al uitgebreid worden met 5.000 m2 en deze nieu we fabriek gaat copieermachines ombouwen en moderniseren tot praktisch nieuwe copieermachines. Dan is een combinatie geschapen van fijn-mechanische, fysische en chemische industrie. Totale investe ringen in gebouwen en machinerieën bedraagt 45 miljoen guldens, waar van 35 miljoen in Nederland zijn besteed. Als aan het einde van het jaar de 400 arbeidsplaatsen in Rank Xerox geheel zijn bezet betaalt dit bedrijf ruim 5 miljoen guldens aan lonen en salarissen. De grondstoffen, die Rank Xerox nodig heeft, worden voor de helft in Nederland aange kocht, wat tot heden al een bedrag van 15 miljoen guldens betekent. 95 pet. van de produktie wordt ge ëxporteerd en levert tientallen mil joenen guldens deviezen op. Van de 270 werknemers, die Rank thans heeft komen van buiten Venray 76,2 procent. GEEN KLAAGZANG Burgemeester Custers hield geen klaagzang ten overstaan van deze hoge gasten. Waarom ook? Hij kon met trots het visitekaartje van een gezond groeiende gemeente tonen, waarin ruim 24.500 mensen leven en werken. Een gemeente die als een van de drie Limburgse ontwikke lingskernen de kansen gegrepen heeft, die men haar aanbood. Was voor 1940 62 pet. van de be roepsbevolking werkzaam in de landbouw, nu is dat cijfer terugge vallen tot 26 pet. Dat betekende dat in de voorbije jaren handel en nij verheid en de dienstensector deze omschakeling moesten mogelijk ma ken en moesten opvangen. Dat zulks is gebeurd blijkt uit de groei van de dienstensector van 21 op 32 pet. en van handel en nijverheid van 27 op 42 pet. Een gezonde ontwikkeling, die niet in haar groei belemmerd mag worden, aldus Venrays burger vader, die als hoofdpunten voor het gemeentelijk beleid op dit moment vier punten aangaf, namelijk de zorg voor de werkgelegenheid, meer wo ningbouw, enkele onderwijsprojec ten en het aantrekken van geldmid delen om dit alles mogelijk te ma ken. WERKGELEGENHEID In het kort ging hij de geschiede nis na van de werkgelegenheid in Venray waarbij hij aanstipte dat weliswaar vele agrarische jongeren geholpen zijn kunnen worden, door de Peelontginningen, maar dat die zelfde ontginningen, mogelijk ge worden door de grote werkloosheid van voor- en naoorlogse jaren, toch ook aanleiding zijn geweest het roer om te gooien en te gaan industriali seren. Dat is gelukt en Venray heeft zelfs in de jaren '61'65 spanningen op zijn arbeidsmarkt gekend, die moeilijkheden bij de bestaande in dustrieën dreigde te veroorzaken. Doch nu het getij maar even ge keerd is, is er al weer een geregis treerde werkloosheid van 5,8 pet. in deze streek, ver boven het landelijk gemiddelde. Op het ogenblik kan niemand zeggen of dit nu een sei zoen-verschijnsel is of dat inderdaad van een teruggaande conjunctuur gesproken kan worden. Maar het is een waarschuwing aan de wand. Venray moet doorgaan met zyn industriële ontwikkeling en zal daarom faciliteiten van ryk en provincie op dit terrein niet kunnen missen, wil de eens inge zette en gelukkige groei niet af breken tot schade van de gehele streek. WONINGBOUW Dat houdt in dat meer woningen gebouwd moeten worden. Woning wet en andere, nodige voor de in dustriële uitbreiding, maar ook bit ter nodig om een grote achterstand in te halen. Dat betekent dat steun verleend moet worden bij de aan koop van de daarvoor bestemde gronden en de ontsluiting van die gronden. Dat betekent ook dat gun ningen voor woningbouw sneller af moeten komen. ONDERWIJS Kan Venray trots zijn vele kleu Foto's: Gerard Kruijsen. ter- en lagere scholen laten zien, het voortgezet onderwijs kent nog vele wensen. Rond Lyceum en Jerusalem staan vele noodlokalen, als teken dat de huidige gebouwen voor de vele leerlingen te klein zijn. De uitbrei ding van de LTS, de nieuwbouw van Levensschool en Mater Amabi- lisschool staan al jaren op het pro gramma, doch kunnen niet verwe zenlijkt worden. Datzelfde geldt voor de BLO. Een UTS zal in de toekomst noodzakelijk worden. Doch hoe lang zal die weer op zich laten wachten? GELDMIDDELEN Dat alles moet Venray verwezen lijken met een begrotingstekort van meer dan een hilf miljoen. En daar naast meer dan 30 noodzakelijke projecten die vele miljoenen kosten op het programma. Dat men de te ring naar de nering moet zetten, weet iedereen, doch dan moet men ook de nering kennen en nu einde lijk eens vertellen waarop een ge meente als Venray recht heeft en waarop ze rekenen kan en mag. Dan alleen is een beleid te bepalen. VAN ZAKDOEK NAAR TAFELLAKEN Venray is in betrekkelijk korte tijd gegroeid van zakdoek naar ser vet en is nu op weg een tafellaken te vormen. Dat betekent dat Venray voor grote opgaven heeft gestaan, die het vervuld heeft. Dat betekent dat nieuwe en grotere haar wachten, Ook die zal deze gemeente aankun nen, mist daarbij de helpende hand uitgestoken worden in die zin, dat de maatregelen blijven voortduren, die Venray de kans geven zijn so ciaal economische centrumfunctie te vervullen. Daartoe is nodig dat ze wordt aangewezen tot primaire ont wikkelingskern GEEN RECHTSTREEKS ANTWOORD Na deze uitvoerige inleiding is het werkbezoek verder gegaan. En daarbij mag rustig als conclusie worden neergeschreven, dat het geen slechte gedachte is geweest van de KVP om de toekomstige Kamerleden eens rond te leiden, ook door dat deel van ons Limburg, waarin Ven ray ongetwijfeld een bepaalde func tie vervult. Men kon duidelijk mer ken dat voor sommige van deze da mes en heren dit bezoek een open baring was en ook de staatssecreta rissen hebben andere, nieuwere en meer uitgebreide indrukken gekre gen van een ontwikkeling, die hier op gang gekomen is en die men niet ongestraft kan afremmen. Het mag zo zijn, dat in de verkiezingen schijnbaar wel mogelijk is, wat an ders niet kan, namelijk dat Kamer leden zich persoonlijk op de hoogte komen stellen, Venray heeft nu de kansen aangegrepen toekomstige be windvoerders zijn noden en moge lijkheden voor te leggen en we mo gen hopen en vertrouwen dat als in de toekomst het beleid in Noord- Limburg ter sprake zal komen, deze werkbezoeken hun beslag zullen krijgen in de dan te nemen beslui ten. WORDT HET VERKEER IN NEDERLAND WERKELIJK STEEDS ONVEILIGER? „Ons land groeit vast in tal en last." Als deze opmerking ergens opgaat is het wel ten aanzien van het verkeer in Nederland. Het is met het begrip verkeer moeilijk tot een goede definitie te komen. Een eenvoudige definitie zou kunnen zijn en daarmede wordt dan tevens de basis gelegd voor de veiligheid er van: „Verkeer is het samenstel van bewegingen van mensen en voertui gen, waarbij het erop aankomt dat steeds een mens of een voertuig daar is, waar op datzelfde moment geen ander mens of ander voertuig aanwezig is". Indien door een aantal niet te ingewikkelde maatregelen deze situatie bereikt zou kunnen worden, zou dit een belangrijke bij drage vormen tot een veiliger ver keer. Elk jaar komen de officiële gege vens over het aantal in ons verkeer gevallen dodelijke slachtoffers door het Centraal Bureau voor de Statis tiek samengesteld, beschikbaar. Voor degene, die daarvan kennis neemt, is het duidelijk, dat dit cijfer elk jaar hoger wordt. Alhoewel elk verkeersslachtoffer uiteraard ten zeerste betreurd moet worden, is het nodig en nuttig zo nu en dan eens een objectieve- en kri tische opstelling tegenover de be schikbare cijfers in te nemen. Dan zou wel eens kunnen blijken, dat de ontkennend beantwoord moet wor den. Cadix Nieuws, een blad van de N.V. Cadix uit Schiedam, heeft hier naar eens een onderzoek ingesteld aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, statistiek der motorrijtuigen, en maandstatistieken van verkeer en vervoer. Voor alle reparaties Schoolstraat 30 Tel. 2369 Uit de daaruit gepuurde cijfers valt te constateren, dat er een aan merkelijke verbetering bezig is zich vraag waarmee dit artikel begint, te voltrekken. Indexcijfers dodelijke slachtoffers: Indexcijfers groei wagenpark: indexcijfers groei verkeersintensiteit op Rijkswegen: 1956 1957 1959 1961 1962 1963 1964 100 104 106 123 128 123 146 100 114 137 179 207 241 290 100 109 127 151 163 177 199 Een vossenjacht te paard is een opwindend gebeuren. Dat kon men zaterdag j.l. weer zien toen de Ve- luwe Hunt in Venray een vijf en twintig ruiters aan het werk zette, naar het Engelse voorbeeld en mo del. Want wat gebeurt er feitelijk. Een ruiter sleept achter zich over wegen en velden, door bospaden en weilanden een flinke hoop vossen- mest, waarvan de reuk de jachthon den aantrekt, die luid blaffend op hun beurt weer de ruiters attende ren op deze zgn. jachtbuit. Nu gaat het er natuurlijk om dat dit spoor de ruiters voor bepaalde opgaven zet. Ze moeten over sloten springen, over greppels en over houtstapels. De Hunting-master heeft de leiding over het geheel en twee andere rui ters (the field-masters) zorgen er voor dat de deelnemende ruiters niet tussen de honden komen, maar af stand bewaren van de meute. Ze mogen namelijk niet gepasseerd worden. De spoor- of sliptrekker zet in een bepaald gebied enkele runs uit, zodat paard en ruiter gelegen heid hebben om na een opwindende spurt weer even op adem te komen. Zaterdag was dan wederom deze bijna traditionele vossenjacht in Venray, waaraan de Veluwe-hunt zijn onmisbare medewerking gaf, door „levering" van de Hunting- Master en de 20 honden, met hun verzorgers (Whippers-in). Toen was alweer vergeten dat het bijna misgelopen was, omdat de af spraak met de heer P. Burgman, de organisator van deze jacht, verkeerd begrepen was en slechts op het laat ste ogenblik de Hunting-Master en de koppels honden nog naar Ven ray konden komen. Nadat in de bui ten-manege van de heer Burgman de Veluwe Hunt verwelkomd was, kon dan de rit gaan beginnen. 25 ruiters en 20 honden bonden de strijd aan tegen de denkbeeldige vos. De eerste run had plaats op de Endepoel, waar een sloot langs de verharde weg de eerste moeilijkhe den gaf, omdat men geen goede aan loop had om er over te kunnen springen. Maar toen maakte men maar een kleine omweg en ging het verder langs brede boslanen en brandgangen, waarin van enkele Het Nederlandse cabaret heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. VVim Sonneveld, Wim Kan en Toon Hermans trekken al sinds jaren volle zalen, maar het is nog niet zo verschrikkelijk lang geleden dat andere cabarettiers nauwelijks het beleg op hun boterham konden verdienen, of het moest al zure zult zijn. Wat is het allemaal anders geworden! De televisie, die aanvankelijk werd beschouwd als de aartsvijand van het uitgaansleven, heeft door zyn vele cabaretuitzendingen juist de belangstelling voor de kleinkunst gestimuleerd. Ook is er een enorme rage ontstaan in grammofoonplaten van Nederlandse cabaretiers. JEUGD IS CABARET-MINDED Toen Wim Kan een jaar of tien geleden een geestige, maar vlijm scherpe aanval op oud-minister Staf (de man van de helmenaffaire) on dernam, kreeg Nederlandse grootste politieke satiricus voor het eerst enige kritiek te verduren. Maar na Indien het aantal dodelijke slacht offers meegegroeid zou zijn met de groei van de verkeersintensiteit zou dit aantal in 1964 bijv. 3237 i.p.v. 2377 hebben moeten bedragen. Deze conclusie, die op eerlijke cij fers en vooral op het eerlijk hante ren daarvan gebaseerd is, behoeft geenszins te leiden tot het koesteren van overmatig vreugdevolle gedach ten over de ontwikkeling van de verkeerssituatie in Nederland of be ter gezegd de zeer betreurenswaar dige gevolgen daarvan. Wel kan de vraag gesteld worden, of boven staande cijfers niet een aanleiding zouden kunnen vormen tot het op meer positieve wijze benaderen van de gehele problematiek rondom ver keer en verkeersveiligheid. De cij fers duiden aan, dat er zich een be paalde gunstige ontwikkeling aan het aftekenen is. Tot dusver is het zo, dat de oor zaak van de fatale en minder fatale gevolgen van verkeersfouten nogal erg eenzijdig bij de autobestuurders wordt gezocht. Zou het ook niet kunnen zijn, dat de toestand van de weg en vooral ook de toestand van het gebruikte automateriaal even eens een belangrijke rol spelen? Ten aanzien van het automateriaal kan hieraan nog de zeer dringende en bijzonder klemmende vraag wor den toegevoegd: „Wanneer zal er nu eindelijk eens een verplichte jaar lijkse controle op de toestand van de auto's komen?" Verder en dit is ook een punt van het allergrootste belang moeten de verkeersborden en verkeersregels sterk vereenvoudigd worden en in Europa en liefst over de hele we reld gelijksoortig en eensluidend ge maakt worden. Maatregelen ter algehele verbete ring van de verkeerssituatie aange vuld met een meer psychologische, verantwoorde methode in positieve re vorm gebracht ter verbetering van de mentaliteit van de wegge bruiker zouden een sterke wijziging ten gunste in de bestaande situatie tot gevolg hebben. Verkeersovertre- ders streng straffen is volkomen juist, maar dan ook goede wegge bruikers op de één of andere wijze belonen voor hun goede gedrag. Een schildje voor de automobilist die een jaar lang schadevrij heeft gereden zal wonderen verrichten. Vervanging bijv. na 3 jaar schadevrij rijden door een groter schild voorkomt een Kerstboomuiterlijk van de wagens. Degene, die éénmaal een dergelijk schildje op hun wagen voeren, zul len het niet graag kwijtraken. houtstapels fijn te nemen hinder nissen waren gemaakt. De honden gaven goed geluid en waren spoor- vast ondanks de gesignaleerde ree- en. Het was een prima run. Nadat even gerust was en een en kele achtergebleven hond zijn mak kers had teruggevonden, ging het gezelschap in stap naar de Midden Peel. Een prachtig groot stuk vlak en nog onontgonnen Peelgebied. Daar begon de tweede run. Enkele smalle slootjes werden zonder problemen genoemen, behal ve door één deelneemster, die door weigering van haar paard, zandrui ter werd. Een paar minuten had zij nodig om van de smak te bekomen. Toen steeg zij weer kloek op met behulp van enkele ruiters en kon de run worden hervat door de prach Kan's recente oudejaarstoespraak, waar onder meer Smallenbroek, Koekoek en Vondeling het mikpunt van scherpe spot waren, kreeg de Vara vier telefoontjes, waaronder slechts één afkeurende. In de afgelopen tien jaar is er in Nederland veel veranderd. Niet al leen op het terrein van de literatuur waar we in één decennium de sprong van Anna Blaman naar Jan Cremer maakten, maar ook op het gebied van de kleinkunst. In onze moderne maatschappij, waar de mens zich vaak een nietig wezen voelt en dientengevolge zijn span ningen nauwelijks meer kan afrea geren, vervult het cabaret een vita le functie in dit opzicht. Het publiek wil lachen, het wil gezien zijn op gekropt gemoed ook wel eens grimmig lachen. Vandaar dat jonge cabaretiers het dikwijls in provoce ren zoeken. Van dat laatste is b.v. het Lureleicabaret een goed voor beeld. HOFNAR Andere wegen vond Fons Jansen, een subliem kunstenaar, die wel eens de hofnar van het rooms ka tholieke volksdeel wordt genoemd. Toch doet deze image de Limburgse kleinkunstenaar onvoldoende recht wedervaren. Velen zijn de mening toegedaan, dat Fons programma's zou brengen „waarom alleen de katholieken kun nen lachen". Men heeft dan kenne lijk zijn laatste programma niet ge zien, waarin ook de moderne gees teswetenschappen als de psychologie en de psychiatrie op de hak werden genomen en hoe! Met dit soort on derwerpen werd Fons Jansen een unieke figuur in onze kleinkunst- wereld en hij zal wanneer hij deze context aanhoudt, vooral op de goodwill van het intellectuele volks deel kunnen blijven rekenen. Woensdag heeft een praktisch uit verkochte schouwburg kunnen ho ren hoe Fons Jansen een stuk ze kerder is geworden, toen hij begon te beseffen dat het allemaal nog niet zo zeker was als hij dacht. Een pro- grama vol van stoeien met woorden met jongleren va nmeningen, van spitse spitsvondigheden, met vrolijk en ernstige liedjes. Gelukkig Venray dat op een ver kiezingsavond als woensdag de tele visie de televisie laat en gaat genie ten van liedjes als Dag zielen, dag zielen, of van We gaan farmaceu tisch leven, die de ernst van een schets als de telefonische informa tiedienst door de humor heen voelt en hartelijk lachen kan bij de robij nen doodgraver. Dat een dergelijk programma twee keren in Venray voor een uitver kochte zaal gebracht kan worden is een pluim op de toch al rijk be- pluimde hoed van Fons Jansen, maar toont daarnaast toch ook dui delijk aan dat de pessimisten, die zich afvroegen en nog afvragen wat Venray toch wel met zo'n schouw burg moet, gelogenstraft worden door de velen, die nu in eigen plaats en streek van.de grote mogelijkhe den gebruik maken. En ook dat is een gelukwens waard. tige vlakte. Aan het eind daarvan werd weer gerust. Langs het defensiekanaal ging het in stap naar de derde run. De hon den volgden daar het vossespoor door de weiden langs de zandweg gelegen en alle ruiters konden prachtig volgen hoe de honden in een gesloten groep op het spoor ble ven. Vervolgens ging het vossespoor door de bossen. De fieldmasters had den de achter hen rijdende jachtrui- ters wat te veel in snelheid beperkt. Zij hadden op een gegeven moment de Hunting master uit het oog ver loren en waren zelf het spoor bijs ter. Na enig zoeken werd de juiste weg gevonden, maar die werd plot seling versperd door een boswach ter, die met de woorden „Halt Poli tie" de wat achtergebleven jacht stoet tegen hield. De man begreep niet wat al die ruiters in ziin jachtgebied deden en had het niet begrepen op al die reeds voorbij gerende jachthonden. Een afspraak vooraf was wellicht beter geweest. Nu werd de stoet op gehouden. en kwam men bijna te laat op de plaats, waar de honden als beloning voor hun spoorzoeken enkele stukken vlees kregen en waarmede dan deze jachtpartij aan zijn einde kwam. Een hond bleef achter in de bossen. Mevr. Burgman zorgde voor een gul onthaal van de deelnemende ruiters, die allen zeer voldaan waren over deze jachtpartij.

Peel en Maas | 1967 | | pagina 1