VOSSENJACHT
Venray primaire
INDUSTRIE-KERN
Fons Jansen in Venray.
VERKEER
IN NEDERLAND
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
VELUWE HUNT IN VENRAY
fa. MARTENS
VRIJDAG 17 FEBRUARI 1967 No. 7
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (builen Venroy 2.—)
Het feit dat twee Staatssecretarissen, verschillende Kamer- en
Statenleden van de KVP op hun verkiezingstoernees ook in Ven
ray kwamen, is er aan leiding toe geworden, dat men deze dames
en heren ook eens gewezen heeft op het feit dat Venray aan
spraak meent te mogen maken op steun van de Regeringswege bü
zyn verdere uitbouw en dat liefst in de vorm van aanwyzing tot
primaire ontwikkelingskern, in plaats van geschrapt te worden
als secundaire, zoals men in 1964 heeft gedreigd
Dat begon al bij een zitting van
de KVP equipe in zaal Wilhelmina,
waarvan wij vorige week verslag
gaven. Daar kwamen allerlei pro
blemen aan de orde, maar werd
Staatssecretaris Dr. de Meyer toch
ook deze „aanspraak" voorgelegd. En
tot veler vreugde was deze staats
secretaris bereid hierop een uitvoe
rig antwoord te geven, waarin hij
duidelijk stelde dat Venray primaire
kern kan worden, zo de ontwikke
ling van plaats en streek zulks eist.
VOOR ALLE ZEKERHEID
heeft het Venrays gemeentebestuur
hem en zijn collega Drs. van Son
nogmaals dezelfde vraag voorge
legd, toen zij met andere Tweede
Kamer-leden en aspirantleden van
de KVP donderdag j.l. op werkbe
zoek wederom in Venray kwamen,
vergezeld van de Voorziter van de
Kamer van Koophandel en de Voor
zitter van het pas opgerichte Ont
wikkelingsorgaan Noord-Limburg
Prof. Dr. Th. Thurlings
HOE VLOT HET GING
Ir. Stierman directeur van Rank
Xerox Venray had dit gezelschap
daardoor al iets laten proeven van
de vlotheid, waarmede Venray in
dustrialiseertHij wees er op dat
op 18 november 1965 Rank Xerox
Venray geopend werd en Gouver
neur Dr. van Rooy 30.000 m2 be
bouwde oppervlakte kon vrijgeven
voor de fabricage van inktpoeders,
ontwikkelaars en lichtgevoelig ge
maakte metalen cylinders. Binnen
een jaar daarna moest al uitgebreid
worden met 5.000 m2 en deze nieu
we fabriek gaat copieermachines
ombouwen en moderniseren tot
praktisch nieuwe copieermachines.
Dan is een combinatie geschapen
van fijn-mechanische, fysische en
chemische industrie. Totale investe
ringen in gebouwen en machinerieën
bedraagt 45 miljoen guldens, waar
van 35 miljoen in Nederland zijn
besteed.
Als aan het einde van het jaar de
400 arbeidsplaatsen in Rank Xerox
geheel zijn bezet betaalt dit bedrijf
ruim 5 miljoen guldens aan lonen
en salarissen. De grondstoffen, die
Rank Xerox nodig heeft, worden
voor de helft in Nederland aange
kocht, wat tot heden al een bedrag
van 15 miljoen guldens betekent.
95 pet. van de produktie wordt ge
ëxporteerd en levert tientallen mil
joenen guldens deviezen op. Van de
270 werknemers, die Rank thans
heeft komen van buiten Venray 76,2
procent.
GEEN KLAAGZANG
Burgemeester Custers hield geen
klaagzang ten overstaan van deze
hoge gasten. Waarom ook? Hij kon
met trots het visitekaartje van een
gezond groeiende gemeente tonen,
waarin ruim 24.500 mensen leven en
werken. Een gemeente die als een
van de drie Limburgse ontwikke
lingskernen de kansen gegrepen
heeft, die men haar aanbood.
Was voor 1940 62 pet. van de be
roepsbevolking werkzaam in de
landbouw, nu is dat cijfer terugge
vallen tot 26 pet. Dat betekende dat
in de voorbije jaren handel en nij
verheid en de dienstensector deze
omschakeling moesten mogelijk ma
ken en moesten opvangen. Dat zulks
is gebeurd blijkt uit de groei van de
dienstensector van 21 op 32 pet. en
van handel en nijverheid van 27 op
42 pet. Een gezonde ontwikkeling,
die niet in haar groei belemmerd
mag worden, aldus Venrays burger
vader, die als hoofdpunten voor het
gemeentelijk beleid op dit moment
vier punten aangaf, namelijk de zorg
voor de werkgelegenheid, meer wo
ningbouw, enkele onderwijsprojec
ten en het aantrekken van geldmid
delen om dit alles mogelijk te ma
ken.
WERKGELEGENHEID
In het kort ging hij de geschiede
nis na van de werkgelegenheid in
Venray waarbij hij aanstipte dat
weliswaar vele agrarische jongeren
geholpen zijn kunnen worden, door
de Peelontginningen, maar dat die
zelfde ontginningen, mogelijk ge
worden door de grote werkloosheid
van voor- en naoorlogse jaren, toch
ook aanleiding zijn geweest het roer
om te gooien en te gaan industriali
seren. Dat is gelukt en Venray heeft
zelfs in de jaren '61'65 spanningen
op zijn arbeidsmarkt gekend, die
moeilijkheden bij de bestaande in
dustrieën dreigde te veroorzaken.
Doch nu het getij maar even ge
keerd is, is er al weer een geregis
treerde werkloosheid van 5,8 pet. in
deze streek, ver boven het landelijk
gemiddelde. Op het ogenblik kan
niemand zeggen of dit nu een sei
zoen-verschijnsel is of dat inderdaad
van een teruggaande conjunctuur
gesproken kan worden.
Maar het is een waarschuwing aan
de wand. Venray moet doorgaan
met zyn industriële ontwikkeling
en zal daarom faciliteiten van ryk
en provincie op dit terrein niet
kunnen missen, wil de eens inge
zette en gelukkige groei niet af
breken tot schade van de gehele
streek.
WONINGBOUW
Dat houdt in dat meer woningen
gebouwd moeten worden. Woning
wet en andere, nodige voor de in
dustriële uitbreiding, maar ook bit
ter nodig om een grote achterstand
in te halen. Dat betekent dat steun
verleend moet worden bij de aan
koop van de daarvoor bestemde
gronden en de ontsluiting van die
gronden. Dat betekent ook dat gun
ningen voor woningbouw sneller af
moeten komen.
ONDERWIJS
Kan Venray trots zijn vele kleu
Foto's: Gerard Kruijsen.
ter- en lagere scholen laten zien, het
voortgezet onderwijs kent nog vele
wensen. Rond Lyceum en Jerusalem
staan vele noodlokalen, als teken dat
de huidige gebouwen voor de vele
leerlingen te klein zijn. De uitbrei
ding van de LTS, de nieuwbouw
van Levensschool en Mater Amabi-
lisschool staan al jaren op het pro
gramma, doch kunnen niet verwe
zenlijkt worden. Datzelfde geldt
voor de BLO. Een UTS zal in de
toekomst noodzakelijk worden. Doch
hoe lang zal die weer op zich laten
wachten?
GELDMIDDELEN
Dat alles moet Venray verwezen
lijken met een begrotingstekort van
meer dan een hilf miljoen. En daar
naast meer dan 30 noodzakelijke
projecten die vele miljoenen kosten
op het programma. Dat men de te
ring naar de nering moet zetten,
weet iedereen, doch dan moet men
ook de nering kennen en nu einde
lijk eens vertellen waarop een ge
meente als Venray recht heeft en
waarop ze rekenen kan en mag. Dan
alleen is een beleid te bepalen.
VAN ZAKDOEK
NAAR TAFELLAKEN
Venray is in betrekkelijk korte
tijd gegroeid van zakdoek naar ser
vet en is nu op weg een tafellaken
te vormen. Dat betekent dat Venray
voor grote opgaven heeft gestaan,
die het vervuld heeft. Dat betekent
dat nieuwe en grotere haar wachten,
Ook die zal deze gemeente aankun
nen, mist daarbij de helpende hand
uitgestoken worden in die zin, dat
de maatregelen blijven voortduren,
die Venray de kans geven zijn so
ciaal economische centrumfunctie te
vervullen. Daartoe is nodig dat ze
wordt aangewezen tot primaire ont
wikkelingskern
GEEN RECHTSTREEKS
ANTWOORD
Na deze uitvoerige inleiding is
het werkbezoek verder gegaan. En
daarbij mag rustig als conclusie
worden neergeschreven, dat het geen
slechte gedachte is geweest van de
KVP om de toekomstige Kamerleden
eens rond te leiden, ook door dat
deel van ons Limburg, waarin Ven
ray ongetwijfeld een bepaalde func
tie vervult. Men kon duidelijk mer
ken dat voor sommige van deze da
mes en heren dit bezoek een open
baring was en ook de staatssecreta
rissen hebben andere, nieuwere en
meer uitgebreide indrukken gekre
gen van een ontwikkeling, die hier
op gang gekomen is en die men niet
ongestraft kan afremmen. Het mag
zo zijn, dat in de verkiezingen
schijnbaar wel mogelijk is, wat an
ders niet kan, namelijk dat Kamer
leden zich persoonlijk op de hoogte
komen stellen, Venray heeft nu de
kansen aangegrepen toekomstige be
windvoerders zijn noden en moge
lijkheden voor te leggen en we mo
gen hopen en vertrouwen dat als in
de toekomst het beleid in Noord-
Limburg ter sprake zal komen, deze
werkbezoeken hun beslag zullen
krijgen in de dan te nemen beslui
ten.
WORDT HET VERKEER IN
NEDERLAND WERKELIJK
STEEDS ONVEILIGER?
„Ons land groeit vast in tal en
last." Als deze opmerking ergens
opgaat is het wel ten aanzien van
het verkeer in Nederland. Het is
met het begrip verkeer moeilijk tot
een goede definitie te komen. Een
eenvoudige definitie zou kunnen zijn
en daarmede wordt dan tevens de
basis gelegd voor de veiligheid er
van: „Verkeer is het samenstel van
bewegingen van mensen en voertui
gen, waarbij het erop aankomt dat
steeds een mens of een voertuig
daar is, waar op datzelfde moment
geen ander mens of ander voertuig
aanwezig is". Indien door een aantal
niet te ingewikkelde maatregelen
deze situatie bereikt zou kunnen
worden, zou dit een belangrijke bij
drage vormen tot een veiliger ver
keer.
Elk jaar komen de officiële gege
vens over het aantal in ons verkeer
gevallen dodelijke slachtoffers door
het Centraal Bureau voor de Statis
tiek samengesteld, beschikbaar.
Voor degene, die daarvan kennis
neemt, is het duidelijk, dat dit cijfer
elk jaar hoger wordt.
Alhoewel elk verkeersslachtoffer
uiteraard ten zeerste betreurd moet
worden, is het nodig en nuttig zo nu
en dan eens een objectieve- en kri
tische opstelling tegenover de be
schikbare cijfers in te nemen. Dan
zou wel eens kunnen blijken, dat de
ontkennend beantwoord moet wor
den.
Cadix Nieuws, een blad van de
N.V. Cadix uit Schiedam, heeft hier
naar eens een onderzoek ingesteld
aan de hand van cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek,
statistiek der motorrijtuigen, en
maandstatistieken van verkeer en
vervoer.
Voor alle reparaties
Schoolstraat 30 Tel. 2369
Uit de daaruit gepuurde cijfers
valt te constateren, dat er een aan
merkelijke verbetering bezig is zich
vraag waarmee dit artikel begint, te voltrekken.
Indexcijfers dodelijke slachtoffers:
Indexcijfers groei wagenpark:
indexcijfers groei verkeersintensiteit
op Rijkswegen:
1956 1957 1959 1961 1962 1963 1964
100
104
106
123
128
123
146
100
114
137
179
207
241
290
100
109
127
151
163
177
199
Een vossenjacht te paard is een
opwindend gebeuren. Dat kon men
zaterdag j.l. weer zien toen de Ve-
luwe Hunt in Venray een vijf en
twintig ruiters aan het werk zette,
naar het Engelse voorbeeld en mo
del. Want wat gebeurt er feitelijk.
Een ruiter sleept achter zich over
wegen en velden, door bospaden en
weilanden een flinke hoop vossen-
mest, waarvan de reuk de jachthon
den aantrekt, die luid blaffend op
hun beurt weer de ruiters attende
ren op deze zgn. jachtbuit. Nu gaat
het er natuurlijk om dat dit spoor
de ruiters voor bepaalde opgaven
zet. Ze moeten over sloten springen,
over greppels en over houtstapels.
De Hunting-master heeft de leiding
over het geheel en twee andere rui
ters (the field-masters) zorgen er
voor dat de deelnemende ruiters niet
tussen de honden komen, maar af
stand bewaren van de meute. Ze
mogen namelijk niet gepasseerd
worden. De spoor- of sliptrekker zet
in een bepaald gebied enkele runs
uit, zodat paard en ruiter gelegen
heid hebben om na een opwindende
spurt weer even op adem te komen.
Zaterdag was dan wederom deze
bijna traditionele vossenjacht in
Venray, waaraan de Veluwe-hunt
zijn onmisbare medewerking gaf,
door „levering" van de Hunting-
Master en de 20 honden, met hun
verzorgers (Whippers-in).
Toen was alweer vergeten dat het
bijna misgelopen was, omdat de af
spraak met de heer P. Burgman, de
organisator van deze jacht, verkeerd
begrepen was en slechts op het laat
ste ogenblik de Hunting-Master en
de koppels honden nog naar Ven
ray konden komen. Nadat in de bui
ten-manege van de heer Burgman
de Veluwe Hunt verwelkomd was,
kon dan de rit gaan beginnen. 25
ruiters en 20 honden bonden de
strijd aan tegen de denkbeeldige
vos.
De eerste run had plaats op de
Endepoel, waar een sloot langs de
verharde weg de eerste moeilijkhe
den gaf, omdat men geen goede aan
loop had om er over te kunnen
springen. Maar toen maakte men
maar een kleine omweg en ging het
verder langs brede boslanen en
brandgangen, waarin van enkele
Het Nederlandse cabaret heeft de laatste jaren een enorme vlucht
genomen. VVim Sonneveld, Wim Kan en Toon Hermans trekken
al sinds jaren volle zalen, maar het is nog niet zo verschrikkelijk
lang geleden dat andere cabarettiers nauwelijks het beleg op hun
boterham konden verdienen, of het moest al zure zult zijn. Wat
is het allemaal anders geworden! De televisie, die aanvankelijk
werd beschouwd als de aartsvijand van het uitgaansleven, heeft
door zyn vele cabaretuitzendingen juist de belangstelling voor de
kleinkunst gestimuleerd. Ook is er een enorme rage ontstaan in
grammofoonplaten van Nederlandse cabaretiers.
JEUGD IS CABARET-MINDED
Toen Wim Kan een jaar of tien
geleden een geestige, maar vlijm
scherpe aanval op oud-minister Staf
(de man van de helmenaffaire) on
dernam, kreeg Nederlandse grootste
politieke satiricus voor het eerst
enige kritiek te verduren. Maar na
Indien het aantal dodelijke slacht
offers meegegroeid zou zijn met de
groei van de verkeersintensiteit zou
dit aantal in 1964 bijv. 3237 i.p.v.
2377 hebben moeten bedragen.
Deze conclusie, die op eerlijke cij
fers en vooral op het eerlijk hante
ren daarvan gebaseerd is, behoeft
geenszins te leiden tot het koesteren
van overmatig vreugdevolle gedach
ten over de ontwikkeling van de
verkeerssituatie in Nederland of be
ter gezegd de zeer betreurenswaar
dige gevolgen daarvan. Wel kan de
vraag gesteld worden, of boven
staande cijfers niet een aanleiding
zouden kunnen vormen tot het op
meer positieve wijze benaderen van
de gehele problematiek rondom ver
keer en verkeersveiligheid. De cij
fers duiden aan, dat er zich een be
paalde gunstige ontwikkeling aan
het aftekenen is.
Tot dusver is het zo, dat de oor
zaak van de fatale en minder fatale
gevolgen van verkeersfouten nogal
erg eenzijdig bij de autobestuurders
wordt gezocht. Zou het ook niet
kunnen zijn, dat de toestand van de
weg en vooral ook de toestand van
het gebruikte automateriaal even
eens een belangrijke rol spelen?
Ten aanzien van het automateriaal
kan hieraan nog de zeer dringende
en bijzonder klemmende vraag wor
den toegevoegd: „Wanneer zal er nu
eindelijk eens een verplichte jaar
lijkse controle op de toestand van de
auto's komen?"
Verder en dit is ook een punt van
het allergrootste belang moeten de
verkeersborden en verkeersregels
sterk vereenvoudigd worden en in
Europa en liefst over de hele we
reld gelijksoortig en eensluidend ge
maakt worden.
Maatregelen ter algehele verbete
ring van de verkeerssituatie aange
vuld met een meer psychologische,
verantwoorde methode in positieve
re vorm gebracht ter verbetering
van de mentaliteit van de wegge
bruiker zouden een sterke wijziging
ten gunste in de bestaande situatie
tot gevolg hebben. Verkeersovertre-
ders streng straffen is volkomen
juist, maar dan ook goede wegge
bruikers op de één of andere wijze
belonen voor hun goede gedrag. Een
schildje voor de automobilist die een
jaar lang schadevrij heeft gereden
zal wonderen verrichten. Vervanging
bijv. na 3 jaar schadevrij rijden door
een groter schild voorkomt een
Kerstboomuiterlijk van de wagens.
Degene, die éénmaal een dergelijk
schildje op hun wagen voeren, zul
len het niet graag kwijtraken.
houtstapels fijn te nemen hinder
nissen waren gemaakt. De honden
gaven goed geluid en waren spoor-
vast ondanks de gesignaleerde ree-
en. Het was een prima run.
Nadat even gerust was en een en
kele achtergebleven hond zijn mak
kers had teruggevonden, ging het
gezelschap in stap naar de Midden
Peel. Een prachtig groot stuk vlak
en nog onontgonnen Peelgebied.
Daar begon de tweede run.
Enkele smalle slootjes werden
zonder problemen genoemen, behal
ve door één deelneemster, die door
weigering van haar paard, zandrui
ter werd. Een paar minuten had zij
nodig om van de smak te bekomen.
Toen steeg zij weer kloek op met
behulp van enkele ruiters en kon de
run worden hervat door de prach
Kan's recente oudejaarstoespraak,
waar onder meer Smallenbroek,
Koekoek en Vondeling het mikpunt
van scherpe spot waren, kreeg de
Vara vier telefoontjes, waaronder
slechts één afkeurende.
In de afgelopen tien jaar is er in
Nederland veel veranderd. Niet al
leen op het terrein van de literatuur
waar we in één decennium de
sprong van Anna Blaman naar Jan
Cremer maakten, maar ook op het
gebied van de kleinkunst. In onze
moderne maatschappij, waar de
mens zich vaak een nietig wezen
voelt en dientengevolge zijn span
ningen nauwelijks meer kan afrea
geren, vervult het cabaret een vita
le functie in dit opzicht. Het publiek
wil lachen, het wil gezien zijn op
gekropt gemoed ook wel eens
grimmig lachen. Vandaar dat jonge
cabaretiers het dikwijls in provoce
ren zoeken. Van dat laatste is b.v.
het Lureleicabaret een goed voor
beeld.
HOFNAR
Andere wegen vond Fons Jansen,
een subliem kunstenaar, die wel
eens de hofnar van het rooms ka
tholieke volksdeel wordt genoemd.
Toch doet deze image de Limburgse
kleinkunstenaar onvoldoende recht
wedervaren.
Velen zijn de mening toegedaan,
dat Fons programma's zou brengen
„waarom alleen de katholieken kun
nen lachen". Men heeft dan kenne
lijk zijn laatste programma niet ge
zien, waarin ook de moderne gees
teswetenschappen als de psychologie
en de psychiatrie op de hak werden
genomen en hoe! Met dit soort on
derwerpen werd Fons Jansen een
unieke figuur in onze kleinkunst-
wereld en hij zal wanneer hij deze
context aanhoudt, vooral op de
goodwill van het intellectuele volks
deel kunnen blijven rekenen.
Woensdag heeft een praktisch uit
verkochte schouwburg kunnen ho
ren hoe Fons Jansen een stuk ze
kerder is geworden, toen hij begon
te beseffen dat het allemaal nog niet
zo zeker was als hij dacht. Een pro-
grama vol van stoeien met woorden
met jongleren va nmeningen, van
spitse spitsvondigheden, met vrolijk
en ernstige liedjes.
Gelukkig Venray dat op een ver
kiezingsavond als woensdag de tele
visie de televisie laat en gaat genie
ten van liedjes als Dag zielen, dag
zielen, of van We gaan farmaceu
tisch leven, die de ernst van een
schets als de telefonische informa
tiedienst door de humor heen voelt
en hartelijk lachen kan bij de robij
nen doodgraver.
Dat een dergelijk programma twee
keren in Venray voor een uitver
kochte zaal gebracht kan worden is
een pluim op de toch al rijk be-
pluimde hoed van Fons Jansen,
maar toont daarnaast toch ook dui
delijk aan dat de pessimisten, die
zich afvroegen en nog afvragen wat
Venray toch wel met zo'n schouw
burg moet, gelogenstraft worden
door de velen, die nu in eigen plaats
en streek van.de grote mogelijkhe
den gebruik maken. En ook dat is
een gelukwens waard.
tige vlakte. Aan het eind daarvan
werd weer gerust.
Langs het defensiekanaal ging het
in stap naar de derde run. De hon
den volgden daar het vossespoor
door de weiden langs de zandweg
gelegen en alle ruiters konden
prachtig volgen hoe de honden in
een gesloten groep op het spoor ble
ven.
Vervolgens ging het vossespoor
door de bossen. De fieldmasters had
den de achter hen rijdende jachtrui-
ters wat te veel in snelheid beperkt.
Zij hadden op een gegeven moment
de Hunting master uit het oog ver
loren en waren zelf het spoor bijs
ter. Na enig zoeken werd de juiste
weg gevonden, maar die werd plot
seling versperd door een boswach
ter, die met de woorden „Halt Poli
tie" de wat achtergebleven jacht
stoet tegen hield.
De man begreep niet wat al die
ruiters in ziin jachtgebied deden en
had het niet begrepen op al die
reeds voorbij gerende jachthonden.
Een afspraak vooraf was wellicht
beter geweest. Nu werd de stoet op
gehouden. en kwam men bijna te
laat op de plaats, waar de honden
als beloning voor hun spoorzoeken
enkele stukken vlees kregen en
waarmede dan deze jachtpartij aan
zijn einde kwam. Een hond bleef
achter in de bossen. Mevr. Burgman
zorgde voor een gul onthaal van de
deelnemende ruiters, die allen zeer
voldaan waren over deze jachtpartij.