iflmiei-tóónkameu
Fa. Derks-Camps, Oostrum
Veilig Verkeer...
Geen hoopvol begin
Verloofden
Stationsbus
Él televisie
komt van
MARTENS
10 d per minuut
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Zilveren medaille
INGEZONDEN
BLAUPUNKT
Nu nog maar 4 zater
dagen
Carnavalsoptocht
Een bezoek
aan onze
is nog altijd de moeite waard...
VRIJDAG 6 JANUARI 1967 No. 1
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRUS 12 cL p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten V.nroy 2.—)
Evenals in 1965 is de Coöp. Zui
velfabriek Venray er in 1966 weder
om in geslaagd bij de wekelijkse
boterkeuringen vanwege de Zuid-
Nederlandse Zuivelbond de hoogste
jaarlijkse onderscheiding t.w. een
zilveren medaille, te behalen. Een
felicitatie aan de zuivelfabriek en
speciaal aan de botermakers is hier
zeer zeker op zijn plaats.
Voor meisjes en jongens die ver
loofd zijn of zich daarop serieus
willen voorbereiden, organiseert ge-
sprekscentrum „Manresa" te Venlo
enige bezinningsdagen. Met elkaar
gaan we zoeken nu eens niet in
cursusverband hoe we een eigen
tijdse gestalte kunnen geven aan het
toekomstige huwelijk of de komende
verlovingstijd. De discussies op de
ze dagen zullen beurtelings door een
priester, een arts en een echtpaar
worden ingeleid.
Het eerstvolgende weekend is van
heden vrijdagavond 6 januari tot
zondagavond 8 januari. Dit weekend
is exclusief bedoeld voor jonge men
sen die met een niet-katholiek ver
loofd zijn. Ook jonge echtparen, die
gehuwd zijn met een partner die
niet hetzelfde geloof beleidt, nodigen
wij voor dit weekend uit, om van
hun ervaringen te komen vertellen.
Vervolgens is er een verloofden
weekend op vrijdagavond 20 januari
tot zondagavond 22 januari. In een
eerdere publicatie stond dat we
donderdag zouden beginnen, maar
op veler verzoek is dit verplaatst
naar de vrijdagavond.
De weekends beginnen met een
maaltijd om 8 uur op de aanvangs-
avond en eindigen op zondagavond
na het souper. Liefhebbers kunnen
zich opgeven bij Manresa te Venlo,
telefoon 04700-12845.
Mijnheer de Redacteur.
Het ingezonden stuk van de heer
van Ham geeft mij aanleiding tot
enkele opmerkingen. Op de eerste
plaats heb ik met de bedrijfsvoe
ring van de firma niets te maken;
ik heb alleen beweerd, dat gezien
de prijzen in het toeringcarbedrijf,
een vaste klant voor plm. 100.000
km niet méér behoeft te betalen
dan plm. 65 ct., mede omdat qua
materiaal de eisen voor een toe-
ringcar veel hoger liggen dan voor
een dienstbus. Toch kloppen de
opgaven van de heer v. H. niet goed.
18 uur per dag is 6570 uur per jaar.
Een jaar heeft 52 weken, af 2 weken
vakantie, 1 week snipperdagen en 1
week algemene feestdagen, blijft
over 48 werkweken a 48 uur is 2304.
Dit is voor 3 chauffeurs 6912 uren
(werkuren) per jaar. Hierop houdt
de firma al 344 uur per jaar over.
Nu lijkt het mij zeer onwaarschijn
lijk dat men 5 man in dienst moet
houden als er voor 3 nog geen vol
ledige dagtaak is.
Ook behoeft men geen bus in reser
ve te houden want dat is natuurlijk
veel te duur voor een dienst die met
1 bus onderhouden wordt. In de
meeste gevallen wordt een bus ge
ëxploiteerd door een bedrijf dat te
vens toeringcarbedrijf is of meerde
re lijnen in exploitatie heeft zodat
men dan toch altijd bussen in reser
ve heeft. Als men echter 1 bus ex
ploiteert dan moet men over relaties
beschikken waar men in tijd van
nood een bus huren kan. Dit geldt
ook voor personeel. Korte gevallen
van ziekte of ongevallen kunnen
met overuren worden opgelost, maar
als het lang duurt moet men een re
serve zien te krijgen.
Het vaststellen van een dienst
rooster voor een continue-bedrijf is
wat personeel aangaat een moeilijk
geval, waar passen en meten bij
komt, maar in de praktijk komen
fouten snel aan het licht.
We kunnen onmogelijk zeggen dat
het jaar 1967 veelbelovend begint.
Zowel nationaal als internationaal
gezien, zowel op economisch als op
politiek gebied pakken zich donke
re wolken samen.
Over de economische situatie in
ons en de ons omringende landen
laat men zich nog niet al te pessi
mistisch uit, maar dat maakt dan
toch steeds meer de indruk van:
„Jongens, laten we de moed er in
houden, want anders zakt de boel
zeker in elkaar." Intussen gaat het
sluiten van bedrijven die het door
de hoge kosten niet meer kunnen
bolwerken, voort, wordt in vele fa
brieken de produktie ingekrompen
en worden aantallen arbeiders ont
slagen. Het is geen louter nationaal
probleem, het doet zich evenzo voor
in de 'ons omringende landen en in
Engeland heeft de labour-regering
een loonstop en investeringsbeper
king moeten afkondigen, waarvan
het intussen nog de vraag is of de
economische situatie er voldoende
door zal verbeteren.
De vakorganisaties in Nederland
blijven over de situatie nog altijd
het meest optimistisch, doen dan ook
alsof zij zich maar moeilijk kunnen
verenigen met de door de regering
bepaalde loonsverhoging van niet
meer dan vier procent en een toe
zegging van misschien nog ander
half procent in juli.
Toch betekent ook deze beperkte
loonsverhoging, dat het nóg moei
lijker wordt om te exporteren, de
Nederlandse betalingsbalans in
evenwicht te krijgen, de werkgele
genheid in stand te houden, de in
flatie te bestrijden. De likwiditeits-
positie van de bedrijven verslechtert
steeds meer door de zware belastin
gen, gepaard gaande met een daling
van de winsten.
Het lijkt wel of het maken van
winsten en besparingen, waaruit
toch de verdere werkgelegenheid
moet voortkomen, als een strafbaar
iets moet worden aangemerkt en de
bedrijfswinst dus zoveel mogelijk
moet worden beknot. Hetgeen neer
komt op het paard achter de wagen
spannen.
We gaan verder een verkiezings
strijd tegemoet, waarin de demago
gie hoogtij zal vieren. We zullen
worden overstroomd met program
ma's en propagandaschriften, waar
in in naam van het algemeen be
lang de eigen belangen van de par
tijen en daarmede gelieerde groepen
in de eerste plaats worden gediend.
Het Nederlandse volk zal in de ko
mende weken blijk geven van een
grotere verscheurdheid dan we ooit
sinds de ons zo verbindende bezet
tingsjaren hadden verwacht. Bijna
een dozijn kleine en nieuwe partij
tjes zullen aan de verkiezingen op
15 februari deelnemen, zonder dat
ook zij er toe kunnen bijdragen
meer helderheid te brengen over de
wijze waarop Nederland straks zal
worden geregeerd.
Opmerkelijk is zeker wel, dat van
al de nieuwe partijtjes over het al
gemeen toch maar weinig bekend is
en zij dus ook nauwelijks kunnen
verwachten binnen zes weken vol
doende bekendheid te zullen ver
werven om voldoende stemmen
voor één, laat staan voor meer ze
tels te behalen. Slechts de links-
liberale groep D '66 kreeg tot nu toe
wat publiciteit in de bladen van de
Nederlandse Dagblad Unie, omdat
deze groep hoofdzakelijk werd opge
zet door enige journalisten van de
ze bladen. Desalniettemin kan ook
aan deze groep niet veel betekenis
worden toegekend. Meer politieke
duidelijkheid zal door de grote par
tijen moeten worden verwezenlijkt.
Dan zullen zij direct na de verkie
zing eens moeten afzien van de angst
voor de eerstvolgende verkiezing,
want met die angst is nimmer een
duidelijke politieke lijn aan te ge
ven en ook te volgen.
Internationaal gezien is alleen de
optredende ontspanning tussen
Amerika en Rusland een zeker licht
punt, welke ontspanning gestimu
leerd wordt door de agressieve hou
ding van China, welk land druk
bezig is een kernbomprogramma te
ontwikkelen. Opmerkelijk dat nog
geen enkele pacifistische groep hier
daartegen heeft gedemonstreerd,
evenmin trouwens als tegen de
Franse kernbomproeven. Maar wat
niet is kan nog komen. Voor de deel
nemers zowel als de toeschouwers
wordt de oorlog in Vietnam steeds
benauwender en het is daarom niet
uitgesloten, dat er zo Ongeveer in de
tweede helft van dit jaar uitzicht
komt op een oplossing. Dan zullen
er honderdduizenden slachtoffers
vergeefs zijn gevallen.
Het Nederlands Katholiek Vak
verbond dringt er in zijn blad Ruim
Zicht bij de werknemers op aan, bij
het begin van het nieuwe jaar eens
te onderzoeken hoe het met hun
werkelijk bestede arbeidstijd staat.
Tijd is geld, aldus Ruim Zicht en
als men het met die tijd niet zo
nauw neemt, komt dat de produkti-
viteit niet ten goede. Het blad her
innert aan de uitspraak van oud
voorzitter Mertens van het N.K.V.,
dat ook lijntrekkerij diefstal is.
Bij gemiddelde loonkosten (inclu
sief sociale lasten) van zes gulden
per uur per werknemer, kost iedere
minuut een dubbeltje. Dat geld ste
len wij als wij het met de werkuren
niet zo nauw nemen, aldus Ruim
Zicht en wij brengen uiteindelijk
onszelf schade toe als door een ver
laging van de produktiviteit de eco
nomie en de werkgelegenheid in ge
vaar komen.
De vergoeding bedraagt 30,- pc/
persoon.
Aan het slot werd de heer v. H.
persoonlijk; hierop ga ik niec in als
zijnde niet terzake, maar wel blijkt
eruit dat een gevoelige snaar werd
getroffen.
feestdagen) overdag geen tijd is. Dat
moet dan maar 's nachts gebeuren
en wie betaalt dat?
De heer Sedee praat daar maar
niet overzoals hij niet praat
over andere voorschriften van de
Rijksinspectie, i.v.m. zondags- en za
terdagsdiensten, overuren e.d. Als
hij die bestudeerd had, voordat hij
ging schrijven, zou hij bovenstaande
en andere opmerkingen wel voor
zich gehouden hebben, want ze zijn
ronduit belachelijk. Hoe hij bijv. het
zich voorstelt in geval van ziekte,
gauw even bij andere bedrijven een
chauffeur of bus te lenen en nog op
tijd aan de trein te zijn, is een
vraag, die wij niet vermogen op te
lossen.
Verdere discussie over het chapi
ter met deze heer lijkt ons verder
onnuttig en tijdverlies.
G. van Ham
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 2 uur
DR. W. J. A. BLOEMEN
Stationsweg 5 Telefoon 1465
Uitsluitend voor spoedgevallen 1
ZONDAGDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
PASTOOR W. GEERITS
Vlakwaterweg 1 - Tel. 1274
De zondagdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2116
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
ZR. A. JANSSEN
Pr. Bernhardstraat 66 Tel. 1504
GROENE KRUIS
ZUIGEIJNGENBUREAU
kerkdorpen van 23 uur
Maandag: Oostrum, Leunen, Heide.
Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray,
Merselo, Smakt.
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Stevens-Helnen
Merseloseweg 23 - Venray
Tel. 1152 (04780) b.g.g. 1061
ST. ADELBERT
Op 10 januari a.s. vergadert de
afdeling Venray van de St. Adel-
bertvereniging. De Hooggeleerde
ZeerEerwaarde Heer pater prof. dr.
C. Schoonbrood o.f.m. van het filo-
soficum van de paters Minderbroe
ders alhier, zal dan een voordracht
houden onder de titel: „Het theolo
gisch taalgebruik in het licht van
de wijsgerige taalanalyse".
Gedurende de laatste bijeenkomst
in 1966 op 13 december j.l. werd "ook
de jaarvergadering gehouden. Voor
de aftredende bestuursleden drs. J.
H. M. Janssen en dr. H. A. A. Swüs-
te werden in het bestuur gekozen
drs. H. Schellekens en ir. Ch. J. de
Vilder.
De agenda vermeldde toen tevens
de eerste van 'n reeks voordrachten
gewijd aan aspecten van geestelijke
volksgezondheid. In dit kader be
handelde drs. J. Gruben, als zenuw
arts verbonden aan het psychia
trisch centrum St. Servatius te Ven
ray, de vraag: „Is homofile een psy
chische stoornis?"
NIEUWJAARSERENADES EN
RECEPTIES
Traditiegetrouw hield burgemees
ter mr. Custers van Venray met zijn
echtgenote een nieuwjaarsreceptie
waar vrijwel alle vertegenwoordi
gers van het openbare, culturele,
maatschappelijke, politie en be
stuurlijke lichamen burgemeester en
echtgenote voor 1967 de beste wen
sen kwamen aanbieden. Ook de
H.E. Heer Deken A. Loonen mocht
die dag vele gelukwensen in ont
vangst nemen.
Venrays Koninklijke Harmonie
Euterpe bracht op muzikale wijze
de gelukwensen over aan de over
sten van de instellingen, aan de
hoofden van kerkelijk en wereldlijk
gezag.
Ook de aloude schutterij St. An
na trok op die nieuwjaarsdag uit om
hulde te brengen aan de hoogste ge
zagsdragers.
KERSTAVOND INVALIDEN
De invaliden en gehandicapten,
leden van de R.K. Invalidenbond St.
Liduina en de blindenbond St. Odi-
lia van de afdelingen Venray en
Horst hielden in het gemeenschaps
huis van Leunen een Kerstavond.
Gast daarbij waren de wethouders
A. van Dijck, Fr. Janssen en G.
Schols, kapelaan Hoogers uit Horst,
adjudant Peynenburg van de Rijks
politie, de weleerw. heer Keers en
drs. Hovens, voorzitter van de Lim-
brugse invalidenbond St. Liduina.
Voorzitter E. Bartels opende de
avond en ging dieper in op het
Kerstgebeuren. Ook de invaliden en
gehandicapten met hun zorgen, leed
en spanningen gaan niet zonder be
zinning aan dit gebeuren voorbij.
Kerstmis, feest van geloof, ook voor
de zwakken en hulpbehoevenden.
De Zangertjes van St. Frans zon
gen o.l.v. de heer Buis eerst kerst
liederen in Duits, Nederlands. Frans,
Engels en Latijn, terwijl deze zan
gertjes met hun prachtig stemmen-
materiaal in het tweede gedeelte
van de avond volksliederen uit ver
schillende landen van Europa uit
hun rijke repertoire ten gehore
brachten.
Geestelijk adviseur Pastoor Pot
hof ging met zijn Kerstboodschap
dieper in op de zin van Kerstmis, in
welke dagen zelfs de soldaten op de
slagvelden hunkeren naar vrede en
rust.
Voor een vrolijke stemming werd
tot het middernachtelijk uur ge
zorgd door de band onder leiding
van G. Lucassen, terwijl het ver
zoekprogramma ieder aan zijn trek
ken liet komen.
Vermeldenswaard is nog dat de
tombola een gunstig onthaal vond en
dat de invaliden weer keurig wer
den verzorgd door het Roode Kruis.
ENKELE DUITSERS
AANGEHOUDEN
De rijkspolitie moest enkele ma
len ten tonele verschijnen voor bal
dadigheid. Zo hadden enige jongelui
rotjes in enkele brievenbussen ge
worpen. Deze misselijke streek, ook
uitgevoerd bij enkele oudere men
sen, zorgde ervoor dat zij de schrik
van hun leven kregen te incasseren.
Voor baldadigheid in Venray-kom
gepleegd, werden enkele Duitsers
aangehouden, maar na verhoor wer
den deze in vrijheid gesteld.
Bij een friturezaak te Venray werd
assistentie ingeroepen tegen enkele
[Duitsers, die uit de zaak verwijderd
waren en nadien een dreigende hou
ding aannamen. Toen de politie ar
riveerde, waren de Duitsers echter
gevlogen. Toch kan de Venrayse po
litie spreken van een rustig oude-
j aars verloop.
WACHTMEESTER
VAN DE LEEUW
UIT POLITIEDIENST
Na meer dan 25 jaar het corps
der Rijkspolitie te hebben gediend,
heeft wachtmeester I Jan van de
Leeuw met ingang van 1 januari
j.l. officieel de politiedienst verla
ten na meer dan 2 jaar met zieken
verlof te zijn geweest.
Wachtmeester van de Leeuw is
ruim 10 jaren in Venray werkzaam
geweest, waarvan de laatste jaren
als postcommandant te Ysselsteyn.
Hier kreeg hij de naam van de
„sherif van de Peel". Welke plaats
deze politiefunctionaris heeft weten
in te nemen bij de bevolking van
Ysselsteyn werd het best gedemon
streerd bij zijn zilveren ambtsjubi
leum.
Bij het officiële afscheid werden
wachtmeester van de Leeuw ver
schillende cadeaux aangeboden o.a.
door de groepscommandant.
THIJS SMITS O.F.M.
MET VAKANTIE
In zijn geboorteplaats arriveerde
na een verblijf van 6 jaar als mis
sionaris in de missie van Brazilië,
Pater Thijs Smits van de Orde der
Franciscanen. Pater Smits is reeds
12 jaren in de missie van Brazilië
werkzaam en werd ook daar tot
priester gewijd.
RIJKSPOSTSPAARBANK
In de maand december werd in
Venray en ressort, kantoren inge
legd 133.346,en uitbetaald
115.538,Een overschot dus in
deze dure maand van 17.808,
GESLAAGD
Op het d.d. 20 december j.l. ge
houden examen voor kraamverzorg
sters te St. Odiliënberg slaagden de
dames G. Clevers en P. Hermans uit
Venray.
tMQAy
om aan uw WAGEN of GROEP te werken voor de
Iedere zondag 11.30 uur houdt de optocht
commissie zitting in hotel de Zwaan.
Er worden mooie prijzen ter beschikking gesteld. Hierover
leest U meer volgende week in Peel en Maas.
LAAT JE RIJDEN
Uit een onderzoek, dat het NIPO
naar aanleiding van de aktie „Glaas
je op? Laat u rijden!" in opdracht
voor het Verbond voor Veilig Ver
keer begin januari van verleden
jaar heeft gehouden, bleek dat 80
pet. van de ondervraagden in de
laatste twee weken alcoholhouden
de dranken hadden gedronken. On
dervraagd werden 723 mannen in
een goed gespreide landelijke steek
proef. 50 pet. van alle mensen die
alcohol hadden gedronken en die per
auto uitgingen, namen zowel op de
heen- als terugweg achter het stuur
plaats. De belangrijkste motieven
van deze rijders waren: „Er zat vol
doende tijd tussen" (45 pet.) en „Ik
voelde me nog best in staat te rij
den" (43 pet.).
Een Amerikaans onderzoek heeft
aangetoond, dat de kans op een ver
keersongeval bij een bloed-alcohol-
gehalte van 1,3 promille, 25 maal zo
groot is als bij een bloed-alcohol-
gehalte .van 0 promille.
Proefondervindelijk is vastgesteld
dat bij een groot aantal personen bij
een bloed-alcoholgehalte van 1 pro
mille 1 gram alcohol op 1 liter
bloed), de opmerkingsgave met 35
procent, de reactietijd met 17 pet.,
de vaardigheid tot juist handelen
met 10 procent verminderde.
Het ligt voor de hand dat een be
schonken automobilist met alle
uiterlijke kenmerken van dien, veel
al niet eens in staat is achter het
stuur te gaan „zitten". Een gevaar
op de weg zijn die automobilisten
die menen dat ze na één of twee
glaasjes „geen last" hebben, „nog
beter" kunnen rijden, of ervan over
tuigd zijn dat een kop koffie de al
cohol neutraliseert.
Een goede rijder, die op bezoek
gaat bij familie en goede vrienden,
van gezelligheid houdt en een glaas
je niet ontbeert, kent zijn verant
woordelijkheid, hij laót zich rijden!
Tenslotte een correctie van mijn
vorig artikel. Ik was ervan uitge
gaan bij de berekening dat de af
stand StationPaterskerk 4 km
was, doch volgens de heer v. H. is
dit 3V2 km, maar hierdoor wordt het
totaal aantal kilometers geen 100.000
maar plm. 88.000 en dan is de prijs
geen 96 ct. per km, doch 108.
Met dank voor de plaatsing,
B. F. A. SEDEE
Geachte redaktie.
Het is moeilijk discussiëren met
mensen, die menen dat ze overal
verstand van hebben. Als ik zeg, dat
de heer Sedee bij zijn leest moet
blijven, dan kan hij dat als een per
soonlijke aanval zien, maar feit is en
blijft dat per uur de stationsbus
tweemaal op en neer gaat en dus 2
x 7 km aflegt of 14 km. Daarbij
moet gemiddeld 30x gestopt worden
bij 36 stopplaatsen. Volgens de heer
Sedee zou dat mogen kosten 14 x 65
cent of 9,10 per uur. Daarvan
moet dan een chauffeur betaald
worden ook de extra's voor za
terdags en zondags inclusief so
ciale lasten e.d., plus de buskosten.
De Venrayse gemeenschap zou
met mij de heer Sedee dankbaar
zijn een touringcarbedrijf aan te ge
ven, dat zulks doet voor deze prijs.
Die is er niet en zal ook nooit ko
men.
Men kan en dat is het dwaze
van de redenatie van de heer Sedee,
in dit en in het vorige ingezonden
stuk een touringcarbedrijf niet
vergelijken met een stationsdienst,
als hier in Venray.
Een stationsdienst die moet be
antwoorden aan verschillende voor
waarden van Inspectie, die terecht
heel andere voorwaarden aan deze
dienst stelt, als aan een touringcar
bedrijf. Wat zijn overige cijfers be
treft heeft het weinig zin hierop in
te gaan. Hij trekt zondagen, feest
dagen, snipperdagen af zonder er bij
te vertellen, dat dan ook een bus
rijden moet en dus andere chauf
feurs ingeschakeld moeten worden.
Revisie, onderhoud e.d. waarvoor bij
een 18-urige inzet (ook op zon- en
Grote keuze en tegen verrassend lage prijzen