ÏPnS Vernielingen op Engels kerkhof „zonder beroep" tot gespreksgroepen Pijls WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Pastoraal Concilie en Camps Amerikaans legerkoor in Venray HET ZWARE BEROEP Yastelaovend VRIJDAG 11 NOVEMBER 1966 No. 45 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—) ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS- Een oude Broeder van Huize Servatius stapte maandag op de tuinman toe van het Engelse kerkhof, gaf hem de hand en zei: ..It's horriblehet is afschuwelijk. En daarmede sprak hy tot deze man uit de mening van de tientallen, die het afgelopen week-einde kwamen kijken naar wat we het schandaal van Ven ray noemen: de bekladdering van het oorlogskruis en van 182 grafstenen op het Engelse kerkhof met hakenkruizen. Ze staan verslagen, de bezoekers, zoals de dame verslagen stond, die vrijdagmorgen op het kerkhof kwam om daar namens nabestaanden in Engeland een krans van klaprozen te gaan leggen op het graf van een Engels soldaat, op de verjaardag van zijn dood, nu 22 jaren geleden. Het Engelse kerkhof lag er op die vrijdagmorgen, overdekt met een laag sneeuw, vredig en stil. als al tijd. Als ze dan de poort binnen gaat, waarop met grote letters de dankbare vermelding staat dat de grond van deze rustplaats geschon ken is door het Nederlandse volk, dan valt haar oog op het grote kruis, aan het einde van de toegangslaan. En ze gelooft haar ogen niet als ze daar zwart gekalkt schuttingwoor den leest, dik en vies over de voet van het kruis geschilderd. Ze schrikt als ze op andere graf stenen het hakenkruis volop geschil derd ziet of de daarin aangebrach te kruisen via zwarte verfstreken veranderd vindt in het hakenkruis. Ze loopt langs de rijen en gelooft haar ogen niet als ze rij na rij de grafstenen geschonden vindt met dit teken van haat. Een gedeelte met vetkrijt, het andere gedeelte met fietsenlak. Ze was de ontdekster van de meest kwalijke zaak, die we ooit hebben meegemaakt. De schennis van een oorlogskerkhof, juist in de maand, dat de meeste van de daar begravenen voor 22 jaren hun leven lieten Wat mag de mens of mensen be zield hebben, die in de nacht van donderdag op vrydag daar op dat kerkhof rond zjjn geslopen en het hakenkruis schilderden op zovele grafstenen en die uiteindelijk dan het oorlogskruis bekladderden met banale schuttingwoorden Een vraag, waarop ieder zinnig mens het antwoord schuldig moet blijven. Een vraag, waarop ook de gewaarschuwde autoriteiten geen antwoord vinden, want ook zij ston den verslagen voor deze wandaad. De mensen van de War Graves Commission, die voor de graven zorgt en waarvan uit het Neder landse hoofdkwartier uit Rhenen di rect de directie gewaarschuwd werd. Men heeft op de kerkhoven wel eens wat ondervonden. Er is wel eens het zgn. gastenboek verscheurd, maar zoiets heeft men in heel Euro pa nog niet meegemaakt. Dezelfde mening hoort men van de vertegenwoordiger van 't Euro pese hoofdkwartier van War Graves Commission in Frankrijk, die spe ciaal overkwam om maandag de beschadigingen te bekijken. Is van verschillende grafstenen het daarop getekende hakenkruis wel af te schuren, waar men met de lak aan de gang is geweest, wordt het wat anders. Deze blijkt al diep in de steen ingevreten te zijn en boven dien is op meerdere stenen, die lak gesmeerd over divisie symbolen en namen, die als men zou gaan schu ren beschadigd worden. Men overweegt thans hiervoor nieuwe stenen te plaatsen. Hetzelf de geldt voor het kruis. Met chemi sche middelen de lak te verwijde ren blijkt uitermate moeilijk, waar de steen poreus is en vocht e.d. dus intrekken en hun sporen achterlaten. Men is thans aan het onderzoeken welke middelen bruikbaar zijn om de schuttingwoorden te verwijde ren. Tot zolang heeft men een doek om de voet van het kruis gespan nen, die echter door nieuwsgieri gen nog al eens verwijderd wordt. Maar tussen de meer technische gesprekken door, hoort men telkens de vraag klinken: hoe is het moge lijk? Ditzelfde vroeg ook Burge meester Mr. Custers, die vrijdag na dat de politie gewaarschuwd was, een bezoek bracht aan het kerkhof en zich op de hoogte stelde van de wandaden en zich voor liet lichten over het onderzoek dat de Rijkspoli tie instelde. De politie heeft mede door de sneeuw praktisch geen sporen kun nen vinden. Men verwacht dan ook dat de daders hun werk gedaan hebben voordat de sneeuw viel. Na lang speuren heeft men de deksel gevonden van de lakpot en dat is het enige houvast, wat de politie heeft. Een politie echter die desondanks vol goede moed is de dader of da ders te pakken te krijgen. Misschien dat de wapenspreuken op een van de besmeurde grafstenen bewaarheid zal worden: Nemo me impune la- cessit.niemand zal ongestraft mijn rust verstoren. We zullen dan misschien ervaren wat de mens bezield heeft, die op zo'n schandalige wijze de rust ver stoorde van een oorlogskerkhof Zondag werd o.m. in de Paterskerk gevraagd om gespreksgroepen te gaan vormen. In dit verband hebben we een gesprek gehad met Aalmoezenier Dings, die als sekretaris van het Pastoraal Beraad in het Dekenaat Venray met de voorbereidingen om te komen tot deze gespreksgroepen het nodige te doen had en nog heeft Aalmoezenier kunt U ons iets zeg gen over de voorgeschiedenis van deze aktie in het Bisdom Roermond en in de andere bisdommen? Ja graag zelfs. Nadat het Tweede Vaticaanse Concilie geëindigd was, was het o.m. de taak van Neder landse Bisschoppen datgene wat daar besloten was uit te dragen in de Nederlandse kerkprovincie. Er is wel eens gezegd dat Paus Joannes met dit concilie de vensters van de Kerk wijd open heeft gegooid, de Kerk meer heeft geplaatst in het al ledaagse leven van nu en dit moe ten op hun beurt nu ook de Neder landse Bisschoppen gaan doen. Daartoe wordt voorbereid het Pas toraal Concilie van de Nederlandse Kerkprovincie. Om dit Pastoraal Concilie zo vruchtbaar mogelijk te doen zijn is echter nodig dat de Ne derlandse Bisschoppen behalve wat er in Rome besproken is, ook weten, wat leeft onder de gelovigen in Ne derland zelf. Wat bedoelt U daar nu feitelijk mee, Aalmoezenier, met dat begrip: „wat leeft onder de gelovigen Zelfs iemand, die de verslagen in pers, radio en televisie over het 2e Vaticaanse concilie niet gevolgd heeft, ervaart dat er iets veranderd is. Niet alleen zijn de liturgische diensten veranderd, maar spreekt men nu over geboorteregeling, over theologische problemen, (dingen die vroeger taboe waren) en men er vaart op velerlei manieren, dat er in de Kerk iets aan het veranderen is. Voor de een gaat dat te vlug, voor de ander te langzaam. Weer anderen kunnen moeilijk een mening vor men, omdat de stof vaak zo moeilijk is. En weer anderen hebben uitge sproken meningen over bepaalde dingen in de Kerk, over bepaalde dingen in hun eigen parochie, die echter onder de korenmaat verbor gen blijvenDat alles zou ik wil len samenvatten als dat wat leeft onder de mensen t.a.v. de Kerk in het algemeen, t.a.v. het parochiele ven en wellicht hun eigen leven in het bijzonder. Bedankt voor die uiteenzetting, maar hoe denken de Bisschoppen nu die mening van de doorsnee-mens, diens vragen en bekommernissen aan de weet te komen? Deze informatie van onder-af, zo als ik die zou willen noemen, denkt men via de gespreksgroepen te krij gen en van de mensen particulier, zo zij daar behoeften aan hebben. Het is de bedoeling namelijk dat in iedere parochie groepen mensen bij elkaar komen om eens te praten over verschillende problemen. Het Bisdom zelf heeft 4 gesprekthema's aan de orde gesteld, waarover het dus graag ingelicht wil worden, maar daarnaast kan iedereen praten over punten, die hij of zij belangrijk vindt. Zo'n gespreksgroep kan bestaan uit een aantal mensen, die uit hun midden een secretaris aanwijzen, die een verslag maakt van het bespro kene en van de conclusies. Dit ver slag wordt opgestuurd naar de zgn. functiegroep, (die leken in ieder de kenaat worden aangezocht en waar in een vertegenwoordiger van iedere parochie). Op gezette tijden maakt de secretaris van deze functiegroep een zgn. verzamel-rapport uit al de verslagen der gespreksgroepen en dat gaat op zijn beurt weer naar de commissie tot voorbereiding van het pastoraal concilie. Wat is de rol van de geestelijk heid bij dit alles? Zoals uit bovenstaande wel blijkt is dit alles een kwestie van leken. De pastoor en kapelaan kunnen door een of andere gespreksgroep uitgenodigd worden over een be paald probleem met hen een visie te komen vormen, maar dat hangt van de groep zelf af. De funktie- groep wordt wel door het dekenaat, aangezocht, maar bestaat uit leken. De Bisschoppen willen juist hun in formaties van de leek in de kerk hebben en daarom valt hierop ook het volle accent. Nu is o.i. het vormen van een ge spreksgroep gauwer gezegd dan ge daan. Hoe staat U hier tegenover? Ja, vanzelf zullen ze misschien moeilijk van de grond komen als de mensen niet meedoen of daar te zwaar tegenop kijken in de mening dat er allerlei theologische proble men aan de orde komen. Maar hoe dikwijls komt het niet voor dat men bij elkaar zit, op het werk, of 's avonds bij visite dat er over din gen in en om de Kerk gesproken wordt ,over levensproblemen als hu welijk, gezin, kindertal, over litur gische vernieuwingen, over Vietnam, over Spanje en dat men daarbij tot bepaalde conclusies komt. Alleen het feit dat dikwijls die conclusies niet genoteerd worden, dat er geen kort verslag gemaakt wordt van wat er besproken is, is er oorzaak van dat niemand verder daarover iets aan de weet komt. Dat is toch zonde en jammer. Ik zou me kunnen voorstellen dat diezelfde mensen nu eens speciaal bijeen komen om over al deze din gen te spreken. Voorwaarde is na tuurlijk dat iemand probeert het ge sprek zodanig te leiden dat men zich beperkt tot bepaalde problemen, eventueel de conclusies trekt en de ze doorstuurt. Er zijn al gespreks groepen en bij de meeste blijken de deelnemers na enige tijd best op hun gemak. Dan blijkt dat ook moeilijke dingen te bepraten zijn en dan blijkt ook dat, wat men dan noemt, de ge wone man best in staat te zijn zijn mening te zeggen over dingen die hem al dan niet aanstaan of z.i. ver anderd moeten worden. Mijn ervaring is dat zij dikwijls in een of twee zinnen de kern van de zaak goed weten weer te geven. Deelnemen aan een gespreksgroep betekent niet dat iedereen de hele avond moet praten. Neen, juist daar zingt ieder vogeltje zoals hij gebekt is. En juist daarom gaat het. Dan groeit de informatie van onder af, dan neemt men deel aan het op bouwwerk dat ook het Pastoraal Concilie doen wil. Uit wat U zei, blijkt dus dat u liefst alle mensen in dergelijke ge sprekken zoudt willen betrekken. Ja beslist. In de dekenale functie groep hoopt men mensen aan te trekken uit iedere parochie. Deze mensen zullen in eigen parochie de gespreksgroepen vorming om dit woord dan maar te gebruiken moeten stimuleren. Maar ik stel me voor dat ook bepaalde verenigingen gespreksgroepen kunnen vormen, bepaalde buurtschappen. En dat daarin ook mensen komen, die zon dags niet naar de kerk gaan, die feitelijk al lang „buiten de kerk" staan om de een of andere reden. Ook zij hebben hun inbreng, die be langrijk kan zijn. Voor velen zal deze vorm van in formatie op dit moment misschien nog weinig zeggen, maar zij is ook belangrijk voor de deelnemers zelf. Men wordt in dergelijke gesprekken met vraagstukken en problemen ge confronteerd, waarover men mis schien nooit nagedacht heeft. Men krijgt zijn geloof eens op andere wijze belicht en doorlicht, dan men ooit zelf gedaan heeft. Men komt met andere denkbeelden in aanra king en dat heeft tot gevolg dat men zelf weer moet nadenken, dat men zich zelf intensiever bezig houdt met dingen, waar men nu soms te ach teloos aan voorbij gaat. Het is niet de bedoeling dat van daag en morgen nu maar gespreks groepen gevormd worden. Dit vraagt beslist wel zijn tijd en ook dit moet groeien. Belangrijk is dat de mensen zelf een inbreng willen hebben in de veranderingen in de Kerk. Belangrijk is dat men zelf mee wil doen. En nogmaals, dan hoeft men geen schrik te hebben. In alle rangen en standen kunnen dergelijke groepen vXvXv Omega Ladymaiic Een nauwkeurig uurwerk met automatische opwinding. Deson- danks zeer plat en elegant. Zeer verzorgde en duidelgke wijzerplaat. Verkrijgbaar in goud, goud op staal, doublé en edelstaal en in goud met gouden band. Juwelier-Horloger-Opticiën /.V/.VAV.V.JV. yS'SSHvS iv.v.v.-.y/; dit is één van de modellen uit de grote O mega-collectie MUZIKAAL EN VOCAAL GEBEUREN VAN TOP KLASSE Bekend uit de Peter Frankenfeld-show Opbrengst geheel ten bate van het Zwembad der Invalide kinderen van „MARIA AUXILIATRIX" TE VENLO Tegen alle verwachting in is het de militairen uit het Depot Venlo, die vorig jaar een bijzonder goed geslaagd concert met medewerking van Willy Caron organiseerden, dit jaar gelukt, beslag te leggen op het overbekende SHOW-KOOR van het 7e Amerikaanse Leger in Duitsland. Dit koor, dat door geheel Duits land grote triomfen viert, door zijn veelvuldig televisie-optreden, zal ge durende zijn korte verblijf in Ne derland van een week, een tweetal concerten verzorgen, samen met het Militair-koor van het 2e Depot In fanterie en het Tamboer- en Fan farekorps der Limburgse Jagers en wel op heden vrijdag 14 november in de Schouwburg en op 15 novem ber te Venlo in het Concertgebouw „De Prins van Oranje". Naast overbekende Musicals en Spirituals brengen zij de bekende Folk Songs en Harmony Singing. De opbrengst van beide concer ten zal evenals vorig jaar wederom geheel ten bate komen van de ge handicapte kinderen van „MARIA AUXILIATRIX" voor de Stichting van een zwembad voor deze kinde ren. DERDE ORDE-NIEUWS ST. ELISABETH-VIERING A.s. donderdag 17 november wordt door de Derde Orde afd. Venray het feest gevierd van de H. Elisabeth. We beginnen de avond met een Eu charistieviering. om half acht, in San Damiano. Het is een goede ge woonte op deze avond een bijzon dere gave mee te brengen voor zie ken, thuis zittende bejaarden enz. Ook gaven in natura zijn welkom. Deze kunt U deponeren op een tafel bij de ingang. Na de pauze zal de aandacht bijzonder gericht zijn op de jubilarissen. Ook belangstellende niet-leden worden van harte uitgenodigd. Maar let U goed op de juiste tijd: 17 no vember, om half acht, in San Da miano. ADELBERT Op dinsdag 15 november a.s. ver gadert de afdeling Venray van de St. Adelbertvereniging. De Z.E. Zeergel. Heer dr. G. J. Mulders S.J. zal dan een voordracht houden on der de titel: „Is er nog plaats voor confessionele sociale organisaties?" Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold r Aanmelden dagelijks - I ook na werktijd - aan I i de fabriek, bij de portier I5J N.V. INALFA VENRAY gevormd worden en ieder van hen is dan belangrijk. Er wordt veel ge praat over de leek in de Kerk. Wel nu m.i. is deze aktie een van de ma nieren, waarop de stem van de leek in deze kerk tot volle gelding komt. Maar dan moet die leek meedoen en ook zelf initiatieven durven nemen. In deze gespreksgroepen ligt voor hem en haar een goede en grote kans. Daarnaast bestaat trouwens nog altijd de gelegenheid zich recht- steeks tot de commissie van voorbe reiding te wenden. Postbus 99 Roer mond staat open voor iedereen, die iets op zijn hart heeft, of die een steentje bij wil dragen aan de me ningsvorming. Daar kan iedereen zich tot richten. Wat moet men nu doen als men besloten heeft met bepaalde mensen een gespreksgroep te vormen. Dan geeft men dit op aan de se cretaris van de dekenale functie groep, de heer Aarts, Gerbrandy- straat 12. Men kan deze heer zo no dig vragen of hij misschien een ge spreksleider weet. Van hem krijgt men dan ook de vragen, die het bis dom graag beantwoord zou zien en van hem hoort men ook hoe men het beste een verslag van een bij eenkomst van de groep kan opma ken en wat men daar verder mee wil doen. Trouwens over de gang van zaken zal ongetwijfeld in de toekomst nog wel het nodige geschreven worden. De beroepententoonstelling heeft ons geleerd, dat er voor meisjes veel beroepen open staan. Inkoop ster is een beroep, evenals kokkin, naaister, bedrijfsleidster, verpleeg ster, kinderverzorgster en admini stratrice. Maar eigenaardig is dat de samenbundeling van alle beroepen, namelijk dat van „huisvrouw" niet vermeld staat. Worden al deze beroepen echter, deels afwisselend, deels tegelijk, door één en dezelfde persoon ver vuld, dan is die persoon, met name de huisvrouw", plotseling iemand „zonder beroep". De veelzijdigheid, die van een huisvrouw verlangd wordt, kan in het bedrijfsleven aan geen enkele employé gesteld worden. Maar van een huisvrouw wordt eenvoudig ver wacht, dat zij van alle bovenge noemde beroepen voldoende afweet, dat zij bovendien nog een beetje technisch is enook als „minis ter van financiën" kan optreden. Daarbij moet zij als pedagoog haar kinderen opvoeden en bezighouden, heel belangrijk, een goede vrouw voor haar echtgenoot zijn. ONGESCHOOLD I En dan te weten, dat de meeste jonge meisjes onvoldoende voorbe reid op deze taak, in het huwelijk treden. Een deel van deze meisjes leerde de theorie van huishouden op een Nijverheidsschool, anderen ech ter oefenden vóór haar trouwen een beroep uit, dat niet veel, of maar voor een gedeelte, iets met huishou den te maken had en zijn daardoor „ongeschoold". Geen wonder dus, dat er in het begin van het huwelijk wel wat „leergeld" moet worden be taald. Een voorwaarde voor goed huis houden is er voor te zorgen, dat er evenwicht is tussen het inkomen en de uitgaven. Is dat evenwicht er niet, dan rust alles, ook het gezins geluk, op losse schroeven. Ontevredenheid, verbittering, wan trouwen en meer van zulke nega tieve gevoelens krijgen bij financiële moeilijkheden immers maar al te snel voet aan de grond. OVERLEG In het belang van het hele gezin moet deze storende factor dus zo spoedig mogelijk worden aangepakt. Met klagen wordt de toestand niet beter. Wat geeft het of we zeggen: „Je merkt niet hoé vlug het geld op is, 't vliegt je zak uit!" Daar komen we niet verder mee. De huisvrouw, die toch de mees te touwtjes in handen heeft, moet zich afvragen in overleg met haar echtgenoot natuurlijk of al le wensen wel zo dringend nodig zijn, of zij zich niet te snel laten verblinden door fantastische aan biedingen en of ze wel kritisch ge noeg zijn. Moeilijkheden zijn er om overwonnen te worden. Is dat een maal gebeurd, dan is het verder niet meer zo'n kunst om goed te kunnen huishouden. Door overleg en ervaring weten we spoedig genoeg wat voor ons ge zin de beste keus is bij het maken van een overzicht van de gezinsuit gaven, daarbij rekening houdend met de dingen, die voor óns gezin het leven aangenaam en prettig maken. We kunnen ons deze dingen dan veroorloven omdat we goed kunnen financieren. DE RICHTLIJNEN Het komt er op neer, dat we uit de grote verscheidenheid van mo gelijkheden om het inkomen uit te geven de, in het bijzonder voor ons belangrijke uitgaven, weten te on derkennen. De één zal vóór alles zijn kinderen een dure opleiding willen geven, een ander legt de na druk weer op geheel andere zaken. En elk belangrijk doel zal een offer waard zijn. Voor elk gezin is dat doel weer anders en daarom zijn er geen vaste regels te geven, wel richtlijnen. Goed financieren betekent de uit gaven in overeenstemming te bren gen met de inkomsten. Dat betekent dat wij van te voren een begroting voor een bepaalde periode moeten maken, om dan verder een kasboek bij te houden, zodat de begroting en de werkelijke uitgaven later verge leken kunnen worden. Wie een weekloon heeft, maakt wekelijks 'n begroting, iemand met een maand inkomen maakt de begroting per maand. VOORUITZIEN In beide gevallen dient het aan beveling voor het eind van het jaar een begroting te maken waarop de voorgenomen uitgaven voor het vol gend jaar (inclusief het beschikbare bedrag voor event, reparaties en vernieuwingen aan het meubilair en b.v. vakantie) worden vastgelegd. „Regeren is vooruit zien", dat geldt ook voor het voeren van een huishouden. En wie zich niet aan de regel houdt dat de uitgaven gere geld moeten worden naar het inko men, zal schulden maken. Om goed te kunnen huishouden hoeft het inkomen niet altijd groot te zijn. Het komt immers alleen aan op een zorgvuldig overwogen ver deling van ons inkomen? Onvoorziene gebeurtenissen als ziekte en ongeluk werpen de plan nen wel eens lelijk omver, maar dat kan bij ieder van ons gebeuren. Iets achter de hand hebben is dus een belangrijke zaak. Een spaarpotje, waar ook maandelijks of wekelijks rekening mee werd gehouden zal 'n uitkomst blijken om onvoorziene uitgaven geheel of gedeeltelijk te kunnen opvangen. Zaterdag gaat het dan gebeuren. Dan luidt Venray de vastelaovend 1967 in. De traditionele Hazepaeper mag dan voor Prins Piet 2 beteke nen, dat hij weer gewoon Pieter Min gaat worden, ze kondigt toch ook weer een nieuw begin aan van de organisatie van de komende vastel aovend. Een vastelaovend, die vrij vroeg in het jaar valt. namelijk be gin februari, zodat al veel voorbe reidend werk vooraf dient te gebeu ren. Dat is intussen al gebeurd o.m. met de liedjes. Liefst 8 inzendingen waren er dit jaar, die dinsdag j.l. in café Manders een voorlesectie heb ben ondergaan. Het publiek zal za terdag nu uitmaken wie van de vier volgende liedjes het lied zal gaan worden voor 1967: 't Laeste pilske; En echt Rods meg je; Kom now is hier; of Wat is 't hier toch knuskes. Alle vier liedjes die goed in het gehoor liggen en die ongetwijfeld de stemming zaterdag er wel in bren gen. Zaterdag zullen ook de vastel- aovesverenigingen van de kerkdor pen, van de jeugd en de Aid Prin- se Kompeneej de gast zijn, zodat het een grote vastelaovesfamilie wordt, die o.m. komt luisteren naar de Gebr. Pollux, die op deze zitting hun beste buuts komen brengen. Wie de ze heren nu eenmaal gehoord heeft, weet dat bij voorbaat de avond ge slaagd is.

Peel en Maas | 1966 | | pagina 1