ÏPnS
Vernielingen op
Engels kerkhof
„zonder beroep"
tot
gespreksgroepen
Pijls
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Pastoraal Concilie en
Camps
Amerikaans
legerkoor
in Venray
HET ZWARE BEROEP
Yastelaovend
VRIJDAG 11 NOVEMBER 1966 No. 45
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—)
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS-
Een oude Broeder van Huize Servatius stapte maandag op de
tuinman toe van het Engelse kerkhof, gaf hem de hand en zei:
..It's horriblehet is afschuwelijk. En daarmede sprak hy
tot deze man uit de mening van de tientallen, die het afgelopen
week-einde kwamen kijken naar wat we het schandaal van Ven
ray noemen: de bekladdering van het oorlogskruis en van 182
grafstenen op het Engelse kerkhof met hakenkruizen.
Ze staan verslagen, de bezoekers,
zoals de dame verslagen stond, die
vrijdagmorgen op het kerkhof kwam
om daar namens nabestaanden in
Engeland een krans van klaprozen
te gaan leggen op het graf van een
Engels soldaat, op de verjaardag
van zijn dood, nu 22 jaren geleden.
Het Engelse kerkhof lag er op die
vrijdagmorgen, overdekt met een
laag sneeuw, vredig en stil. als al
tijd. Als ze dan de poort binnen
gaat, waarop met grote letters de
dankbare vermelding staat dat de
grond van deze rustplaats geschon
ken is door het Nederlandse volk,
dan valt haar oog op het grote kruis,
aan het einde van de toegangslaan.
En ze gelooft haar ogen niet als ze
daar zwart gekalkt schuttingwoor
den leest, dik en vies over de voet
van het kruis geschilderd.
Ze schrikt als ze op andere graf
stenen het hakenkruis volop geschil
derd ziet of de daarin aangebrach
te kruisen via zwarte verfstreken
veranderd vindt in het hakenkruis.
Ze loopt langs de rijen en gelooft
haar ogen niet als ze rij na rij de
grafstenen geschonden vindt met dit
teken van haat. Een gedeelte met
vetkrijt, het andere gedeelte met
fietsenlak. Ze was de ontdekster van
de meest kwalijke zaak, die we ooit
hebben meegemaakt. De schennis
van een oorlogskerkhof, juist in de
maand, dat de meeste van de daar
begravenen voor 22 jaren hun leven
lieten
Wat mag de mens of mensen be
zield hebben, die in de nacht van
donderdag op vrydag daar op dat
kerkhof rond zjjn geslopen en het
hakenkruis schilderden op zovele
grafstenen en die uiteindelijk dan
het oorlogskruis bekladderden met
banale schuttingwoorden
Een vraag, waarop ieder zinnig
mens het antwoord schuldig moet
blijven. Een vraag, waarop ook de
gewaarschuwde autoriteiten geen
antwoord vinden, want ook zij ston
den verslagen voor deze wandaad.
De mensen van de War Graves
Commission, die voor de graven
zorgt en waarvan uit het Neder
landse hoofdkwartier uit Rhenen di
rect de directie gewaarschuwd
werd.
Men heeft op de kerkhoven wel
eens wat ondervonden. Er is wel
eens het zgn. gastenboek verscheurd,
maar zoiets heeft men in heel Euro
pa nog niet meegemaakt.
Dezelfde mening hoort men van
de vertegenwoordiger van 't Euro
pese hoofdkwartier van War Graves
Commission in Frankrijk, die spe
ciaal overkwam om maandag de
beschadigingen te bekijken. Is van
verschillende grafstenen het daarop
getekende hakenkruis wel af te
schuren, waar men met de lak aan
de gang is geweest, wordt het wat
anders. Deze blijkt al diep in de
steen ingevreten te zijn en boven
dien is op meerdere stenen, die lak
gesmeerd over divisie symbolen en
namen, die als men zou gaan schu
ren beschadigd worden.
Men overweegt thans hiervoor
nieuwe stenen te plaatsen. Hetzelf
de geldt voor het kruis. Met chemi
sche middelen de lak te verwijde
ren blijkt uitermate moeilijk, waar
de steen poreus is en vocht e.d. dus
intrekken en hun sporen achterlaten.
Men is thans aan het onderzoeken
welke middelen bruikbaar zijn om
de schuttingwoorden te verwijde
ren.
Tot zolang heeft men een doek
om de voet van het kruis gespan
nen, die echter door nieuwsgieri
gen nog al eens verwijderd wordt.
Maar tussen de meer technische
gesprekken door, hoort men telkens
de vraag klinken: hoe is het moge
lijk? Ditzelfde vroeg ook Burge
meester Mr. Custers, die vrijdag na
dat de politie gewaarschuwd was,
een bezoek bracht aan het kerkhof
en zich op de hoogte stelde van de
wandaden en zich voor liet lichten
over het onderzoek dat de Rijkspoli
tie instelde.
De politie heeft mede door de
sneeuw praktisch geen sporen kun
nen vinden. Men verwacht dan ook
dat de daders hun werk gedaan
hebben voordat de sneeuw viel. Na
lang speuren heeft men de deksel
gevonden van de lakpot en dat is
het enige houvast, wat de politie
heeft.
Een politie echter die desondanks
vol goede moed is de dader of da
ders te pakken te krijgen. Misschien
dat de wapenspreuken op een van
de besmeurde grafstenen bewaarheid
zal worden: Nemo me impune la-
cessit.niemand zal ongestraft
mijn rust verstoren.
We zullen dan misschien ervaren
wat de mens bezield heeft, die op
zo'n schandalige wijze de rust ver
stoorde van een oorlogskerkhof
Zondag werd o.m. in de Paterskerk gevraagd om gespreksgroepen
te gaan vormen. In dit verband hebben we een gesprek gehad met
Aalmoezenier Dings, die als sekretaris van het Pastoraal Beraad
in het Dekenaat Venray met de voorbereidingen om te komen tot
deze gespreksgroepen het nodige te doen had en nog heeft
Aalmoezenier kunt U ons iets zeg
gen over de voorgeschiedenis van
deze aktie in het Bisdom Roermond
en in de andere bisdommen?
Ja graag zelfs. Nadat het Tweede
Vaticaanse Concilie geëindigd was,
was het o.m. de taak van Neder
landse Bisschoppen datgene wat
daar besloten was uit te dragen in
de Nederlandse kerkprovincie. Er is
wel eens gezegd dat Paus Joannes
met dit concilie de vensters van de
Kerk wijd open heeft gegooid, de
Kerk meer heeft geplaatst in het al
ledaagse leven van nu en dit moe
ten op hun beurt nu ook de Neder
landse Bisschoppen gaan doen.
Daartoe wordt voorbereid het Pas
toraal Concilie van de Nederlandse
Kerkprovincie. Om dit Pastoraal
Concilie zo vruchtbaar mogelijk te
doen zijn is echter nodig dat de Ne
derlandse Bisschoppen behalve wat
er in Rome besproken is, ook weten,
wat leeft onder de gelovigen in Ne
derland zelf.
Wat bedoelt U daar nu feitelijk
mee, Aalmoezenier, met dat begrip:
„wat leeft onder de gelovigen
Zelfs iemand, die de verslagen in
pers, radio en televisie over het 2e
Vaticaanse concilie niet gevolgd
heeft, ervaart dat er iets veranderd
is. Niet alleen zijn de liturgische
diensten veranderd, maar spreekt
men nu over geboorteregeling, over
theologische problemen, (dingen die
vroeger taboe waren) en men er
vaart op velerlei manieren, dat er in
de Kerk iets aan het veranderen is.
Voor de een gaat dat te vlug, voor
de ander te langzaam. Weer anderen
kunnen moeilijk een mening vor
men, omdat de stof vaak zo moeilijk
is. En weer anderen hebben uitge
sproken meningen over bepaalde
dingen in de Kerk, over bepaalde
dingen in hun eigen parochie, die
echter onder de korenmaat verbor
gen blijvenDat alles zou ik wil
len samenvatten als dat wat leeft
onder de mensen t.a.v. de Kerk in
het algemeen, t.a.v. het parochiele
ven en wellicht hun eigen leven in
het bijzonder.
Bedankt voor die uiteenzetting,
maar hoe denken de Bisschoppen nu
die mening van de doorsnee-mens,
diens vragen en bekommernissen
aan de weet te komen?
Deze informatie van onder-af, zo
als ik die zou willen noemen, denkt
men via de gespreksgroepen te krij
gen en van de mensen particulier,
zo zij daar behoeften aan hebben.
Het is de bedoeling namelijk dat
in iedere parochie groepen mensen
bij elkaar komen om eens te praten
over verschillende problemen. Het
Bisdom zelf heeft 4 gesprekthema's
aan de orde gesteld, waarover het
dus graag ingelicht wil worden,
maar daarnaast kan iedereen praten
over punten, die hij of zij belangrijk
vindt.
Zo'n gespreksgroep kan bestaan
uit een aantal mensen, die uit hun
midden een secretaris aanwijzen, die
een verslag maakt van het bespro
kene en van de conclusies. Dit ver
slag wordt opgestuurd naar de zgn.
functiegroep, (die leken in ieder de
kenaat worden aangezocht en waar
in een vertegenwoordiger van iedere
parochie). Op gezette tijden maakt
de secretaris van deze functiegroep
een zgn. verzamel-rapport uit al de
verslagen der gespreksgroepen en
dat gaat op zijn beurt weer naar de
commissie tot voorbereiding van het
pastoraal concilie.
Wat is de rol van de geestelijk
heid bij dit alles?
Zoals uit bovenstaande wel blijkt
is dit alles een kwestie van leken.
De pastoor en kapelaan kunnen
door een of andere gespreksgroep
uitgenodigd worden over een be
paald probleem met hen een visie
te komen vormen, maar dat hangt
van de groep zelf af. De funktie-
groep wordt wel door het dekenaat,
aangezocht, maar bestaat uit leken.
De Bisschoppen willen juist hun in
formaties van de leek in de kerk
hebben en daarom valt hierop ook
het volle accent.
Nu is o.i. het vormen van een ge
spreksgroep gauwer gezegd dan ge
daan. Hoe staat U hier tegenover?
Ja, vanzelf zullen ze misschien
moeilijk van de grond komen als de
mensen niet meedoen of daar te
zwaar tegenop kijken in de mening
dat er allerlei theologische proble
men aan de orde komen. Maar hoe
dikwijls komt het niet voor dat men
bij elkaar zit, op het werk, of
's avonds bij visite dat er over din
gen in en om de Kerk gesproken
wordt ,over levensproblemen als hu
welijk, gezin, kindertal, over litur
gische vernieuwingen, over Vietnam,
over Spanje en dat men daarbij tot
bepaalde conclusies komt.
Alleen het feit dat dikwijls die
conclusies niet genoteerd worden,
dat er geen kort verslag gemaakt
wordt van wat er besproken is, is er
oorzaak van dat niemand verder
daarover iets aan de weet komt. Dat
is toch zonde en jammer.
Ik zou me kunnen voorstellen dat
diezelfde mensen nu eens speciaal
bijeen komen om over al deze din
gen te spreken. Voorwaarde is na
tuurlijk dat iemand probeert het ge
sprek zodanig te leiden dat men zich
beperkt tot bepaalde problemen,
eventueel de conclusies trekt en de
ze doorstuurt. Er zijn al gespreks
groepen en bij de meeste blijken de
deelnemers na enige tijd best op hun
gemak. Dan blijkt dat ook moeilijke
dingen te bepraten zijn en dan blijkt
ook dat, wat men dan noemt, de ge
wone man best in staat te zijn zijn
mening te zeggen over dingen die
hem al dan niet aanstaan of z.i. ver
anderd moeten worden.
Mijn ervaring is dat zij dikwijls
in een of twee zinnen de kern van
de zaak goed weten weer te geven.
Deelnemen aan een gespreksgroep
betekent niet dat iedereen de hele
avond moet praten. Neen, juist daar
zingt ieder vogeltje zoals hij gebekt
is. En juist daarom gaat het. Dan
groeit de informatie van onder af,
dan neemt men deel aan het op
bouwwerk dat ook het Pastoraal
Concilie doen wil.
Uit wat U zei, blijkt dus dat u
liefst alle mensen in dergelijke ge
sprekken zoudt willen betrekken.
Ja beslist. In de dekenale functie
groep hoopt men mensen aan te
trekken uit iedere parochie. Deze
mensen zullen in eigen parochie de
gespreksgroepen vorming om
dit woord dan maar te gebruiken
moeten stimuleren. Maar ik stel me
voor dat ook bepaalde verenigingen
gespreksgroepen kunnen vormen,
bepaalde buurtschappen. En dat
daarin ook mensen komen, die zon
dags niet naar de kerk gaan, die
feitelijk al lang „buiten de kerk"
staan om de een of andere reden.
Ook zij hebben hun inbreng, die be
langrijk kan zijn.
Voor velen zal deze vorm van in
formatie op dit moment misschien
nog weinig zeggen, maar zij is ook
belangrijk voor de deelnemers zelf.
Men wordt in dergelijke gesprekken
met vraagstukken en problemen ge
confronteerd, waarover men mis
schien nooit nagedacht heeft. Men
krijgt zijn geloof eens op andere
wijze belicht en doorlicht, dan men
ooit zelf gedaan heeft. Men komt
met andere denkbeelden in aanra
king en dat heeft tot gevolg dat men
zelf weer moet nadenken, dat men
zich zelf intensiever bezig houdt met
dingen, waar men nu soms te ach
teloos aan voorbij gaat.
Het is niet de bedoeling dat van
daag en morgen nu maar gespreks
groepen gevormd worden. Dit
vraagt beslist wel zijn tijd en ook
dit moet groeien. Belangrijk is dat
de mensen zelf een inbreng willen
hebben in de veranderingen in de
Kerk. Belangrijk is dat men zelf
mee wil doen.
En nogmaals, dan hoeft men geen
schrik te hebben. In alle rangen en
standen kunnen dergelijke groepen
vXvXv
Omega Ladymaiic
Een nauwkeurig uurwerk met
automatische opwinding. Deson-
danks zeer plat en elegant. Zeer
verzorgde en duidelgke wijzerplaat.
Verkrijgbaar in goud, goud op
staal, doublé en edelstaal en in
goud met gouden band.
Juwelier-Horloger-Opticiën
/.V/.VAV.V.JV.
yS'SSHvS
iv.v.v.-.y/;
dit is één van de modellen uit de grote O mega-collectie
MUZIKAAL
EN VOCAAL GEBEUREN
VAN TOP KLASSE
Bekend uit de
Peter Frankenfeld-show
Opbrengst geheel ten bate van het
Zwembad der Invalide kinderen van
„MARIA AUXILIATRIX"
TE VENLO
Tegen alle verwachting in is het
de militairen uit het Depot Venlo,
die vorig jaar een bijzonder goed
geslaagd concert met medewerking
van Willy Caron organiseerden, dit
jaar gelukt, beslag te leggen op het
overbekende SHOW-KOOR van het
7e Amerikaanse Leger in Duitsland.
Dit koor, dat door geheel Duits
land grote triomfen viert, door zijn
veelvuldig televisie-optreden, zal ge
durende zijn korte verblijf in Ne
derland van een week, een tweetal
concerten verzorgen, samen met het
Militair-koor van het 2e Depot In
fanterie en het Tamboer- en Fan
farekorps der Limburgse Jagers en
wel op heden vrijdag 14 november
in de Schouwburg en op 15 novem
ber te Venlo in het Concertgebouw
„De Prins van Oranje".
Naast overbekende Musicals en
Spirituals brengen zij de bekende
Folk Songs en Harmony Singing.
De opbrengst van beide concer
ten zal evenals vorig jaar wederom
geheel ten bate komen van de ge
handicapte kinderen van „MARIA
AUXILIATRIX" voor de Stichting
van een zwembad voor deze kinde
ren.
DERDE ORDE-NIEUWS
ST. ELISABETH-VIERING
A.s. donderdag 17 november wordt
door de Derde Orde afd. Venray het
feest gevierd van de H. Elisabeth.
We beginnen de avond met een Eu
charistieviering. om half acht, in
San Damiano. Het is een goede ge
woonte op deze avond een bijzon
dere gave mee te brengen voor zie
ken, thuis zittende bejaarden enz.
Ook gaven in natura zijn welkom.
Deze kunt U deponeren op een tafel
bij de ingang. Na de pauze zal de
aandacht bijzonder gericht zijn op
de jubilarissen.
Ook belangstellende niet-leden
worden van harte uitgenodigd. Maar
let U goed op de juiste tijd: 17 no
vember, om half acht, in San Da
miano.
ADELBERT
Op dinsdag 15 november a.s. ver
gadert de afdeling Venray van de
St. Adelbertvereniging. De Z.E.
Zeergel. Heer dr. G. J. Mulders S.J.
zal dan een voordracht houden on
der de titel: „Is er nog plaats voor
confessionele sociale organisaties?"
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
r Aanmelden dagelijks -
I ook na werktijd - aan
I i de fabriek, bij de portier
I5J N.V. INALFA VENRAY
gevormd worden en ieder van hen
is dan belangrijk. Er wordt veel ge
praat over de leek in de Kerk. Wel
nu m.i. is deze aktie een van de ma
nieren, waarop de stem van de leek
in deze kerk tot volle gelding komt.
Maar dan moet die leek meedoen en
ook zelf initiatieven durven nemen.
In deze gespreksgroepen ligt voor
hem en haar een goede en grote
kans.
Daarnaast bestaat trouwens nog
altijd de gelegenheid zich recht-
steeks tot de commissie van voorbe
reiding te wenden. Postbus 99 Roer
mond staat open voor iedereen, die
iets op zijn hart heeft, of die een
steentje bij wil dragen aan de me
ningsvorming. Daar kan iedereen
zich tot richten.
Wat moet men nu doen als men
besloten heeft met bepaalde mensen
een gespreksgroep te vormen.
Dan geeft men dit op aan de se
cretaris van de dekenale functie
groep, de heer Aarts, Gerbrandy-
straat 12. Men kan deze heer zo no
dig vragen of hij misschien een ge
spreksleider weet. Van hem krijgt
men dan ook de vragen, die het bis
dom graag beantwoord zou zien en
van hem hoort men ook hoe men
het beste een verslag van een bij
eenkomst van de groep kan opma
ken en wat men daar verder mee
wil doen.
Trouwens over de gang van zaken
zal ongetwijfeld in de toekomst nog
wel het nodige geschreven worden.
De beroepententoonstelling heeft
ons geleerd, dat er voor meisjes
veel beroepen open staan. Inkoop
ster is een beroep, evenals kokkin,
naaister, bedrijfsleidster, verpleeg
ster, kinderverzorgster en admini
stratrice. Maar eigenaardig is dat de
samenbundeling van alle beroepen,
namelijk dat van „huisvrouw" niet
vermeld staat.
Worden al deze beroepen echter,
deels afwisselend, deels tegelijk,
door één en dezelfde persoon ver
vuld, dan is die persoon, met name
de huisvrouw", plotseling iemand
„zonder beroep".
De veelzijdigheid, die van een
huisvrouw verlangd wordt, kan in
het bedrijfsleven aan geen enkele
employé gesteld worden. Maar van
een huisvrouw wordt eenvoudig ver
wacht, dat zij van alle bovenge
noemde beroepen voldoende afweet,
dat zij bovendien nog een beetje
technisch is enook als „minis
ter van financiën" kan optreden.
Daarbij moet zij als pedagoog haar
kinderen opvoeden en bezighouden,
heel belangrijk, een goede vrouw
voor haar echtgenoot zijn.
ONGESCHOOLD
I
En dan te weten, dat de meeste
jonge meisjes onvoldoende voorbe
reid op deze taak, in het huwelijk
treden. Een deel van deze meisjes
leerde de theorie van huishouden op
een Nijverheidsschool, anderen ech
ter oefenden vóór haar trouwen een
beroep uit, dat niet veel, of maar
voor een gedeelte, iets met huishou
den te maken had en zijn daardoor
„ongeschoold". Geen wonder dus,
dat er in het begin van het huwelijk
wel wat „leergeld" moet worden be
taald.
Een voorwaarde voor goed huis
houden is er voor te zorgen, dat er
evenwicht is tussen het inkomen en
de uitgaven. Is dat evenwicht er
niet, dan rust alles, ook het gezins
geluk, op losse schroeven.
Ontevredenheid, verbittering, wan
trouwen en meer van zulke nega
tieve gevoelens krijgen bij financiële
moeilijkheden immers maar al te
snel voet aan de grond.
OVERLEG
In het belang van het hele gezin
moet deze storende factor dus zo
spoedig mogelijk worden aangepakt.
Met klagen wordt de toestand niet
beter. Wat geeft het of we zeggen:
„Je merkt niet hoé vlug het geld op
is, 't vliegt je zak uit!" Daar komen
we niet verder mee.
De huisvrouw, die toch de mees
te touwtjes in handen heeft, moet
zich afvragen in overleg met
haar echtgenoot natuurlijk of al
le wensen wel zo dringend nodig
zijn, of zij zich niet te snel laten
verblinden door fantastische aan
biedingen en of ze wel kritisch ge
noeg zijn. Moeilijkheden zijn er om
overwonnen te worden. Is dat een
maal gebeurd, dan is het verder niet
meer zo'n kunst om goed te kunnen
huishouden.
Door overleg en ervaring weten
we spoedig genoeg wat voor ons ge
zin de beste keus is bij het maken
van een overzicht van de gezinsuit
gaven, daarbij rekening houdend
met de dingen, die voor óns gezin
het leven aangenaam en prettig
maken. We kunnen ons deze dingen
dan veroorloven omdat we goed
kunnen financieren.
DE RICHTLIJNEN
Het komt er op neer, dat we uit
de grote verscheidenheid van mo
gelijkheden om het inkomen uit te
geven de, in het bijzonder voor ons
belangrijke uitgaven, weten te on
derkennen. De één zal vóór alles
zijn kinderen een dure opleiding
willen geven, een ander legt de na
druk weer op geheel andere zaken.
En elk belangrijk doel zal een offer
waard zijn.
Voor elk gezin is dat doel weer
anders en daarom zijn er geen vaste
regels te geven, wel richtlijnen.
Goed financieren betekent de uit
gaven in overeenstemming te bren
gen met de inkomsten. Dat betekent
dat wij van te voren een begroting
voor een bepaalde periode moeten
maken, om dan verder een kasboek
bij te houden, zodat de begroting en
de werkelijke uitgaven later verge
leken kunnen worden. Wie een
weekloon heeft, maakt wekelijks 'n
begroting, iemand met een maand
inkomen maakt de begroting per
maand.
VOORUITZIEN
In beide gevallen dient het aan
beveling voor het eind van het jaar
een begroting te maken waarop de
voorgenomen uitgaven voor het vol
gend jaar (inclusief het beschikbare
bedrag voor event, reparaties en
vernieuwingen aan het meubilair en
b.v. vakantie) worden vastgelegd.
„Regeren is vooruit zien", dat
geldt ook voor het voeren van een
huishouden. En wie zich niet aan de
regel houdt dat de uitgaven gere
geld moeten worden naar het inko
men, zal schulden maken.
Om goed te kunnen huishouden
hoeft het inkomen niet altijd groot
te zijn. Het komt immers alleen aan
op een zorgvuldig overwogen ver
deling van ons inkomen?
Onvoorziene gebeurtenissen als
ziekte en ongeluk werpen de plan
nen wel eens lelijk omver, maar dat
kan bij ieder van ons gebeuren. Iets
achter de hand hebben is dus een
belangrijke zaak. Een spaarpotje,
waar ook maandelijks of wekelijks
rekening mee werd gehouden zal 'n
uitkomst blijken om onvoorziene
uitgaven geheel of gedeeltelijk te
kunnen opvangen.
Zaterdag gaat het dan gebeuren.
Dan luidt Venray de vastelaovend
1967 in. De traditionele Hazepaeper
mag dan voor Prins Piet 2 beteke
nen, dat hij weer gewoon Pieter Min
gaat worden, ze kondigt toch ook
weer een nieuw begin aan van de
organisatie van de komende vastel
aovend. Een vastelaovend, die vrij
vroeg in het jaar valt. namelijk be
gin februari, zodat al veel voorbe
reidend werk vooraf dient te gebeu
ren.
Dat is intussen al gebeurd o.m.
met de liedjes. Liefst 8 inzendingen
waren er dit jaar, die dinsdag j.l. in
café Manders een voorlesectie heb
ben ondergaan. Het publiek zal za
terdag nu uitmaken wie van de vier
volgende liedjes het lied zal gaan
worden voor 1967: 't Laeste pilske;
En echt Rods meg je; Kom now is
hier; of Wat is 't hier toch knuskes.
Alle vier liedjes die goed in het
gehoor liggen en die ongetwijfeld de
stemming zaterdag er wel in bren
gen. Zaterdag zullen ook de vastel-
aovesverenigingen van de kerkdor
pen, van de jeugd en de Aid Prin-
se Kompeneej de gast zijn, zodat het
een grote vastelaovesfamilie wordt,
die o.m. komt luisteren naar de
Gebr. Pollux, die op deze zitting hun
beste buuts komen brengen. Wie de
ze heren nu eenmaal gehoord heeft,
weet dat bij voorbaat de avond ge
slaagd is.