VENRAY THOMASSEN PREMIEHEFFING Begroting op komst... Meubeltoonzaal THOMASSEN IS VANAF HEDEN GEOPEND THOMASSEN zonder enige rechtsgrond Mariabeeld sinds Carnaval zoek... EUROPA MEUBEL.0 EUROPA MEUBEL - een internationale meubel organisatie van 13 landen, met meer dan 400 dealers thans in brengt EUROPA MEUBEL met 3-voudige garantie Kom, kijk en keur wat EUROPA MEUBEL U biedt Wilhelminastraat 6, Venray A. PHILIPSEN verzustering geslaagd VRIJDAG 14 OKTOBER 1966 No. 41 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS fc G£§TCrntAAT>2» E l>OSTiu|Nl "tILtSJF GWc/lMO65J WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVEITINTIEPIUJS IJ et p. mm. ABONNEMENTS- MtlJS PEK KWAKT AAI 1.7J (buiten Vunray t-1 Voor elke kampioen komt de tijd van de val. Minister Veldkamp is reeds jarenlang de kampioen der sociale verzekeringen, maar het ziet er naar uit dat nu aan zijn rijk een einde komt. Deze bewindsman heeft zijn spel niet alleen altijd met politieke bekwaamheid, maar ook met vakbekwaamheid gespeeld. Die politieke bekwaamheid rust te steeds op de eenvoudige stelling dat de meerderheid beslist. De heer Veldkamp zorgde er voor dat hij een grote meerderheid bezitlozen lit applaudiseren. In dat applaus hoorde men eenvoudig de bezwaren van de minderheid niet meer. heeft willen doden voor de sociaal ter van sociale zaken ook gespeeld in zijn conflict met de werkgevers over de stijgende premies voor de sociale wetten. Hij zegt dat met de bestaande uitkeringen ongeveer 10% van ons volk van een inkomen moet rondkomen van ruim 4500,„Als ik dat bedrag zie, dan weet ik niet of er nu wel beperkt moet worden". Het is duidelijk een zinspeling op sentiment, niet steunend op de ge schilpunten. Dergelijke uitspraken brengen jeugdige en politiek onge schoolde televisie-commentators tot de conclusie dat „zelfs een minister, die in een periode van welvaart iets heeft willen doien voor de sociaal zwakkeren, voor zijn tegenstanders niet veilig is." COMPENSATIE Hoe liggen nu de feiten in het conflict tussen minister en werkge vers? Met ingang van 1967 komen er tal van wijzigingen in de sociale wetgeving. Er zullen in dat jaar twee nieuwe sociale verzekeringen hun levensloop beginnen. Om te be ginnen de arbeidsongeschiktheids verzekering en daarnaast de verze kering van zware geneeskundige ri sico's. Dat betekent een hogere premie plicht voor werknemers en werk gevers. Als compensatie vervalt voor de werkgevers de premiebeta ling voor de Ongevallenwet en de Interimwet Invaliditeitsrentetrek- kers. Teneinde de werknemerspremie te ontlasten, wil de minister de werknemers vrijstellen van de pre mie voor de ziekenfondswet en deze naar de werkgevers schuiven. De premie voor de algemene kinderbij slagwet zal echter in de toekomst door het Rijk worden betaald. Ten slotte zal ook nog de premie voor de a.o.w. omhoog gaan. ONVOORDELIG Er is hier sprake van een pakket van maatregelen met het zwaarte punt op de wijziging van de zieken fondswet. Want in die wet ver schuift niet alleen naar de werkge vers, maar ook zullen er voortaan veel meer werknemers verplicht verzekerd zijn. Naar schatting werk nemers met 'n inkomen tot 14.000. Nu ligt de premiegrens bij 9.300,-. Werkgevers moeten dus niet alleen alle premie opbrengen in de nieuwe situatie maar ook over veel meer rechthebbenden. Hierbij komt nog dat de hoogte van de premie evenmin vaststaat. Als men ziet naar de hoge eisen die de artsen gaan stellen, wordt die premie veel hoger dan 5,8 pet. Ten slotte zullen in deze wet ook nog de zelfstandigen beneden het vermelde inkomen verplicht meedoen. Er is dus sprake van een nieuwe volks verzekering, zij het een beperkte. KRITIEK Er zijn verschillende punten vat kritiek op het sociale regeringsplan. In de eerste plaats heeft de minis ter geen advies gevraagd van de Soc. Econ. Raad over deze belang rijke stap naar de beperkte volks verzekering. De S.E.R. heeft nu be sloten zelfstandig advies uit te brengen, waartoe zij gerechtigd is. Hieruit blijkt dat niet alleen de werkgevers in conflict zijn met de minister. Nu beweert zijne excel lentie wel dat hij in 1962 al om ad vies heeft verzocht maar dit excuus is nauwelijks serieus te noemen. Het tweede punt van kritiek gaat over de uitbreiding van de verplich te verzekering naar de zelfstandi gen. Bij werknemers kan men voor het opvangen van risico's nog wel van solidariteitsgevoel spreken. Bij zelfstandigen ontbreekt elke band. Het doel van zijn arbeid is over het algemeen zelf risicodragen in posi tieve en negatieve zin. Nu wordt een ondernemer met 12.000, deels aansprakelijk gesteld voor de verzekering van een kleine zelfstan dige, die bijvoorbeeld 6800,ver dient. Dit stuit op veel verzet in de kringen van midden- en kleinbe drijf. MET WELK RECHT? Anderzijds moet erkend worden dat het sluiten van een vrijwillige ziektekostenverzekering met de steeds hoger wordende premie voor veel kleine zelfstandigen in de laat ste jaren tot een zware last is ge worden. In het nieuwe bestel zou die last voor hem een vast percen tage van het inkomen betekenen. Het grootste bezwaar tegen de plannen van dr. Veldkamp ligt voor ons in het prijsgeven van elke rechtsgrond voor de premieheffing. Waarom bestaan alleen de werkge vers voor de ziekenfondswet, terwijl die lasten in het verleden gedeeld werden? Waar ligt de rechtsgrond voor de beperkte volksverzekering voor het ziekenfonds en waarom moet het rijk nu .plotseling de pre mie betalen voor de algemene kin derbijslagwet? Naar onze mening is die kinder bijslag principieel een zaak van het bedrijfsleven. Zoals de voorstellen van minister Veldkamp nu liggen zijn alle sociale verzekeringsfiches in één pot gedaan, door elkaar ge schud en daarna uitgedeeld op zo danige wijze dat men hoopt op ieders medewerking. Aan dit spelle tje wil niet iedereen meedoen. Als klap op de vuurpijl zijn daar nu de eisen van de artsen versche nen. Bij de inwilliging van die naar onze mening onzinnige verlangens zal de premie voor de ziekenfonds wet andersmaal stijgen. De werkge vers mogen dit dan opvangen Alhoewel de ondernemers de so ciale verzekeringskat de bel hebben aangebonden met hun opvatting dat in de premieverschuiving beslist geen 100 miljoen voordeel zit voor het rijk, ligt de kern van hun ver schil van opvatting met de minister van sociale zaken dieper. Zij zien het gebouw der sociale verzekering in Nederland als te vroeg afge bouwd met het oog op de economi sche problematiek, die onze veelal jonge industrie met zich torst. Het merkwaardige is dat minister en ondernemers het er over eens zijn dat een deel van de thans be staande sociale lasten zou moeten worden teruggedraaid naar het in dividueel te dragen risico. Hierbij wordt gedacht aan afschaffing van de kinderbijslag voor het eerste kind, aan mogelijkheid tot vrijwil lige opschuiving van de leeftijd waarop men a.o.w. ontvangt, aan 't dragen van eigen risico bij de ziek tekostenverzekering en aan uitbrei- kering. Vrees voor politieke gevol gen en angst voor sociale spannin gen zijn er oorzaak van dat noch de werkgevers noch de minister met concrete voorstel ten deze op tafel komen. Maar vrees is een slechte raadgever. Wij geven de voorkeur aan overleg. De weg die daartoe leidt heeft de minister niet willen betreden. Was zijn populariteit in vakbondskringen hem meer waard? CENTRALE FINANCIERING ALS REM Het bericht dat in de raadsvergadering van deze maand de begro ting voor 1967 zal worden aangeboden, mag op zich verheugend zyn omdat zulks zo vroeg gebeurt, maar zal van de andere kant nog eens duidelijk maken dat het geld op is. CENTRALE FINANCIERING Bijna alle gemeentebesturen heb ben botte nagels gekregen van het krabben op de bodem van nagenoeg lege kassen. Het geld is op. Zelfs aan lopend verplichtingen kan soms nauwelijks meer worden voldaan. Grote, kostbare plannen zijn in de koelkast gezet: er valt aan verwe zenlijking niet te denken. Ook klei ne projecten van het soort, dat als „hamerstuk" de raad passeert, blij ken plotseling onoverkomelijke fi nanciële problemen op te roepen. Er is in de loop van dit jaar van liever lee een situatie ontstaan, die menig gemeentebestuur tot grote zorg, er gernis en soms zelfs wanhoop stemt. Bron van de elende: sinds 1 decem ber van het vorige jaar mogen ge meenten alleen met regeringstoe stemming en alleen bij de Bank van Nederlandse Gemeenten geldlenin gen aangaan. De regeling heet offi cieel „Centrale Financiering". Het effect is tegengesteld aan hetgeen de naam zou doen vermoeden. In feite gaat het om een drastische in vesteringsbeperking. Den Haag heeft de gemeenten financieel ste vig in de wurggreep. Alleen al uit Venray liggen bij Ged. Staten 35 aanvragen om ge meentelijke geldleningen. Hoevelen zullen daarvan worden toegewezen en wanneer? In het vorige begrotingsjaar ('64- '65) bestond er al een beperkende leningspolitiek. Het plafond lag op 2,4 miljard, vierhonderd miljoen minder dan de gemeenten nodig hadden. Maar uit de Centrale Fi nanciering, zoals die sinds 1 decem ber loopt, druppelt, naar het zich laat aanzien, in totaal niet meer dan achthonderd miljoen. Deze verhou ding is er oorzaak van dat van de aangevraagde en dringend nodige geldige slechts iets meer dan een derde deel is toegewezen. Dit is een ongehoorde ingreep. Waneer men bedenkt hoeveel geld er al nodig is voor de financiering van lopende zaken, dan is het dui delijk dat zeer veel gemeenten aan nieuwe projecten niet meer kunnen beginnen. In sommige gevallen kwam de invoering van de Centrale Financiering extra hard aan, zoals we zelf ervaren. Grondaankopen voor Veltum en Molenklef werden op de lange baan geschovenAfgezien daarvan, wat komt er terecht van de conso lidatie van de vlottende schuld? We weten niet of B. en W. bij hun begroting een lijst van wensen zal overleggen. Maar zonder dat weten we ook wel dat b.v. een spoedige uitvoering van de uitbreidingsplan nen Veltum en Molenklef dringend noodzakelijk wordt, nu de laatste grond in de Houten Hoek (tussen Merseloseweg en Hoenderstraat) wordt volgebouwd. Daartoe is op de eerste plaats grond nodig. Grond, die al gedeel telijk is aangekocht, maar waarvoor nog steeds geen toestemming is om er geld voor te lenen. Niet alleen heeft dit gevolgen voor de woningbouw, maar we heb ben ook al gemerkt dat in de par ticuliere sfeer het financieel onver mogen van de gemeente panieksi tuaties heeft doen ontstaan. Men verkoopt huis en grond aan de ge meente en men begint elders aan de bouw van een nieuwe woning, of men maakt bouwplannen en koopt vast de daarvoor bestemde grond. De daaruit voortvloeiende financi ële consekwenties kan men echter niet voldoen als de gemeente niet uitbetaalt. En dan wordt het een pijnlijke geschiedenis, die gelukkig tot op heden met kunst en vlieg werk wel recht gekregen is, maar daarnaast voor de toekomst de par ticuliere verkoper toch wel huiverig doet staan tegenover gemeentelijke transacties.... Wat gaat er gebeuren met al die andere plannen van de gemeente? Aanleg van wegen, rioolwater-zui veringsinstallatie en al die andere dingen, die Venray zo bitter hard nodig heeft om zijn opgang te blij ven realiseren. Men zou deze „bestedingsbeper king" als 'n tijdelijk ongemak kun nen verdragen, indien men er geen verregaande consekwenties voor de toekomst van moest vrezen. Wij zijn er in de afgelopen jaren in geslaagd de achterstand van Ven ray een heel eind in te halen. Nu dreigt er weer stagnatie en met de aankoop van gronden dreigen we achter te geraken. Betrekkelijk geruisloos zijn de gemeenten dusdanig in het slop ge raakt, dat het feitelijk onbegrijpe lijk is, waarom daar geen laaiend proces tegen gerezen is. Maar de klap is in zulke kleine, onopvallen de stukjes toegediend. Ze is ver spreid over duizend gemeenten en in die gemeenten weer over talloze kleine dingen verdeeld. Het orgaan dat aangewezen zou zijn om de gro te mond open te trekken, de Ver eniging van Nederlandse Gemeen ten, is in feite monddood gemaakt doordat zij als uitvoerster van de re geringsmaatregelen optreedt. De kapitaalschaarste vraagt na tuurlijk om maaregelen. Maar met de aard van die maatregelen kan men het maar moeilijk eens zijn. Als de regering zegt: twintig procent bezuinigen en zoek zelf maar uit waarop, akkoord. Maar nu laten ze onbesuisd de valbijl los en houden nergens rekening mee en dat ter wijl de regering zelf allesbehalve een goed voorbeeld heeft gegeven. Nu wordt het grootste deel van de pijn, die door de economische toe stand én door de regeringspolitiek is veroorzaakt, op de gemeenten afge wenteld. Anders gezegd: men laat de gemeenten creperen om op het vlak van de landspolitiek een goed figuur te kunnen slaan. EUROPA MEUBEL0 EUROPA MEUBEL De regering heeft de concurren tie op de kapitaalmarkt van de wil len uitschakelen. Deze regering kwam met een bijzonder ambitieus programma, dat zeer grote aanspra ken op de kapitaalmarkt tot gevolg had. Wellicht mede daardoor heeft ze de rente opgedreven en het geld bovendien schaars gemaakt. Want de kapitaalbezitter, die een verdere rentestijging verwachte houdt zijn geld nog even vast. Op de kapitaal markt ontmoette ze de gemeenten als concurrent. Het rijk kan zelf geldcreëren in de vorm van bijvoor beeld belastingverhoging. De ge meenten kunen dat niet en kunnen voor hun geld vrijwel nergens te recht dan op de vrije markt. De regering heeft van de misluk te emissie van de Bank van Nederl. Gemeenten gebruik gemaakt om de gemeenten op grond van haar wet telijke bevoegdheden, buiten spel te plaatsen en aldus meer ruimte te maken om alsnog haar zware pro gram te verwezenlijken. Daarvan wordt nu de rekening ge presteerd, ook in de komende be groting. Voor alle rijbewijzen Tel. 1448, Zuidsingel 65 Venray. De samenkomst van de NKV- vrouwen, welke deze keer te Ven ray werd gehouden, met deelneming van de dames uit Stevensbeek, Overloon, Oostrum, Horst en Ven ray, kan als volledig geslaagd wor den genoemd. Zaal Wilhelmina was tot in de uiterste hoeken bezet, toen de gees telijk adviseur kapelaan Driessen 'n welkom kon uitspreken. Hij hoopte dat de verzustering zou mogen sla gen en dat het een blij feest zou worden. In het bestuur heeft de me ning post gevat dat ook deze sa menkomsten kunnen zorgen voor 'n culturele binding o.a. door behande ling van onderwerpen, welke de da mes in hun dagelijks leven nodig hebben. De NKV vrouwen hebben bewezen dat grenzen geen beletsel hoeven te zijn om zich in eenheid en vriendschap aangenaam en goed te amuseren. Dat deden de dames dan ook onder muziek van de Pico's o.l.v. Cor Reynders. Niet alleen dat de benen los kwamen op de dansvloer, maar alle bekende melodieën werden uit volle borst meegezongen. Wij vragen nog steeds PERSONEEL geschoold en ongeschoold aanmelden dagelijks - y|i ook na weiktijd - aan j de fabriek, bij de portie* N.V. INALFA VENRAY De R.K. Middenstandsvereniging van Venray heeft zoals bekend sinds enkele jaren een kerstgroep welke langs de openbare weg in een oude „karreschop" wordt geplaatst, met daarom heen oude werktuigen uit het Peel land en temidden van een levende have. Een der mooiste beelden van deze kerstgroep is het Mariabeeld, ver vaardigd door een beeldhouwer uit Maastricht. Dit beeld nu is sinds de Carnaval zoek Wat wil namelijk het geval: Met Carnaval hebben enkele kinderen dit beeld uit zijn opslagplaats ge haald, carnavalistisch aangekleed en langs de weg geplaatst, uiteraard zonder medeweten of toestemming van de Middenstandsvereniging. Eerst enkele dagen geleden ont dekte men dat het beeld verdwenen was, en nu is Leiden in last. In de vrij korte tijd die ons nog van kerstmis scheidt is het onmoge lijk een nieuw beeld te laten ma ken. Men hoopt echter dat middels dit bericht er misschien mensen tot de ontdekking komen het beeld of restanten er van, hier of daar ge zien te hebben. Voor een berichtje houdt de Middenstand zich dan gaarne aanbevolen.

Peel en Maas | 1966 | | pagina 7