VENRAY
THOMASSEN
PREMIEHEFFING
Begroting op komst...
Meubeltoonzaal THOMASSEN
IS VANAF HEDEN GEOPEND
THOMASSEN
zonder enige rechtsgrond
Mariabeeld
sinds Carnaval
zoek...
EUROPA
MEUBEL.0
EUROPA MEUBEL - een internationale meubel
organisatie van 13 landen, met meer dan
400 dealers thans in
brengt EUROPA MEUBEL met 3-voudige garantie
Kom, kijk en keur wat EUROPA MEUBEL U biedt
Wilhelminastraat 6, Venray
A. PHILIPSEN
verzustering geslaagd
VRIJDAG 14 OKTOBER 1966 No. 41
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS fc
G£§TCrntAAT>2» E l>OSTiu|Nl "tILtSJF GWc/lMO65J WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ADVEITINTIEPIUJS IJ et p. mm. ABONNEMENTS-
MtlJS PEK KWAKT AAI 1.7J (buiten Vunray t-1
Voor elke kampioen komt de tijd
van de val. Minister Veldkamp is
reeds jarenlang de kampioen der
sociale verzekeringen, maar het ziet
er naar uit dat nu aan zijn rijk
een einde komt. Deze bewindsman
heeft zijn spel niet alleen altijd met
politieke bekwaamheid, maar ook
met vakbekwaamheid gespeeld.
Die politieke bekwaamheid rust
te steeds op de eenvoudige stelling
dat de meerderheid beslist. De heer
Veldkamp zorgde er voor dat hij
een grote meerderheid bezitlozen
lit applaudiseren. In dat applaus
hoorde men eenvoudig de bezwaren
van de minderheid niet meer.
heeft willen doden voor de sociaal
ter van sociale zaken ook gespeeld
in zijn conflict met de werkgevers
over de stijgende premies voor de
sociale wetten. Hij zegt dat met de
bestaande uitkeringen ongeveer 10%
van ons volk van een inkomen moet
rondkomen van ruim 4500,„Als
ik dat bedrag zie, dan weet ik niet
of er nu wel beperkt moet worden".
Het is duidelijk een zinspeling op
sentiment, niet steunend op de ge
schilpunten. Dergelijke uitspraken
brengen jeugdige en politiek onge
schoolde televisie-commentators tot
de conclusie dat „zelfs een minister,
die in een periode van welvaart iets
heeft willen doien voor de sociaal
zwakkeren, voor zijn tegenstanders
niet veilig is."
COMPENSATIE
Hoe liggen nu de feiten in het
conflict tussen minister en werkge
vers? Met ingang van 1967 komen er
tal van wijzigingen in de sociale
wetgeving. Er zullen in dat jaar
twee nieuwe sociale verzekeringen
hun levensloop beginnen. Om te be
ginnen de arbeidsongeschiktheids
verzekering en daarnaast de verze
kering van zware geneeskundige ri
sico's.
Dat betekent een hogere premie
plicht voor werknemers en werk
gevers. Als compensatie vervalt
voor de werkgevers de premiebeta
ling voor de Ongevallenwet en de
Interimwet Invaliditeitsrentetrek-
kers.
Teneinde de werknemerspremie
te ontlasten, wil de minister de
werknemers vrijstellen van de pre
mie voor de ziekenfondswet en deze
naar de werkgevers schuiven. De
premie voor de algemene kinderbij
slagwet zal echter in de toekomst
door het Rijk worden betaald. Ten
slotte zal ook nog de premie voor
de a.o.w. omhoog gaan.
ONVOORDELIG
Er is hier sprake van een pakket
van maatregelen met het zwaarte
punt op de wijziging van de zieken
fondswet. Want in die wet ver
schuift niet alleen naar de werkge
vers, maar ook zullen er voortaan
veel meer werknemers verplicht
verzekerd zijn. Naar schatting werk
nemers met 'n inkomen tot 14.000.
Nu ligt de premiegrens bij 9.300,-.
Werkgevers moeten dus niet alleen
alle premie opbrengen in de nieuwe
situatie maar ook over veel meer
rechthebbenden.
Hierbij komt nog dat de hoogte
van de premie evenmin vaststaat.
Als men ziet naar de hoge eisen die
de artsen gaan stellen, wordt die
premie veel hoger dan 5,8 pet. Ten
slotte zullen in deze wet ook nog de
zelfstandigen beneden het vermelde
inkomen verplicht meedoen. Er is
dus sprake van een nieuwe volks
verzekering, zij het een beperkte.
KRITIEK
Er zijn verschillende punten vat
kritiek op het sociale regeringsplan.
In de eerste plaats heeft de minis
ter geen advies gevraagd van de
Soc. Econ. Raad over deze belang
rijke stap naar de beperkte volks
verzekering. De S.E.R. heeft nu be
sloten zelfstandig advies uit te
brengen, waartoe zij gerechtigd is.
Hieruit blijkt dat niet alleen de
werkgevers in conflict zijn met de
minister. Nu beweert zijne excel
lentie wel dat hij in 1962 al om ad
vies heeft verzocht maar dit excuus
is nauwelijks serieus te noemen.
Het tweede punt van kritiek gaat
over de uitbreiding van de verplich
te verzekering naar de zelfstandi
gen. Bij werknemers kan men voor
het opvangen van risico's nog wel
van solidariteitsgevoel spreken. Bij
zelfstandigen ontbreekt elke band.
Het doel van zijn arbeid is over het
algemeen zelf risicodragen in posi
tieve en negatieve zin. Nu wordt
een ondernemer met 12.000,
deels aansprakelijk gesteld voor de
verzekering van een kleine zelfstan
dige, die bijvoorbeeld 6800,ver
dient. Dit stuit op veel verzet in de
kringen van midden- en kleinbe
drijf.
MET WELK RECHT?
Anderzijds moet erkend worden
dat het sluiten van een vrijwillige
ziektekostenverzekering met de
steeds hoger wordende premie voor
veel kleine zelfstandigen in de laat
ste jaren tot een zware last is ge
worden. In het nieuwe bestel zou
die last voor hem een vast percen
tage van het inkomen betekenen.
Het grootste bezwaar tegen de
plannen van dr. Veldkamp ligt voor
ons in het prijsgeven van elke
rechtsgrond voor de premieheffing.
Waarom bestaan alleen de werkge
vers voor de ziekenfondswet, terwijl
die lasten in het verleden gedeeld
werden? Waar ligt de rechtsgrond
voor de beperkte volksverzekering
voor het ziekenfonds en waarom
moet het rijk nu .plotseling de pre
mie betalen voor de algemene kin
derbijslagwet?
Naar onze mening is die kinder
bijslag principieel een zaak van het
bedrijfsleven. Zoals de voorstellen
van minister Veldkamp nu liggen
zijn alle sociale verzekeringsfiches
in één pot gedaan, door elkaar ge
schud en daarna uitgedeeld op zo
danige wijze dat men hoopt op
ieders medewerking. Aan dit spelle
tje wil niet iedereen meedoen.
Als klap op de vuurpijl zijn daar
nu de eisen van de artsen versche
nen. Bij de inwilliging van die naar
onze mening onzinnige verlangens
zal de premie voor de ziekenfonds
wet andersmaal stijgen. De werkge
vers mogen dit dan opvangen
Alhoewel de ondernemers de so
ciale verzekeringskat de bel hebben
aangebonden met hun opvatting
dat in de premieverschuiving beslist
geen 100 miljoen voordeel zit voor
het rijk, ligt de kern van hun ver
schil van opvatting met de minister
van sociale zaken dieper. Zij zien
het gebouw der sociale verzekering
in Nederland als te vroeg afge
bouwd met het oog op de economi
sche problematiek, die onze veelal
jonge industrie met zich torst.
Het merkwaardige is dat minister
en ondernemers het er over eens
zijn dat een deel van de thans be
staande sociale lasten zou moeten
worden teruggedraaid naar het in
dividueel te dragen risico. Hierbij
wordt gedacht aan afschaffing van
de kinderbijslag voor het eerste
kind, aan mogelijkheid tot vrijwil
lige opschuiving van de leeftijd
waarop men a.o.w. ontvangt, aan 't
dragen van eigen risico bij de ziek
tekostenverzekering en aan uitbrei-
kering. Vrees voor politieke gevol
gen en angst voor sociale spannin
gen zijn er oorzaak van dat noch de
werkgevers noch de minister met
concrete voorstel ten deze op tafel
komen. Maar vrees is een slechte
raadgever. Wij geven de voorkeur
aan overleg. De weg die daartoe
leidt heeft de minister niet willen
betreden. Was zijn populariteit in
vakbondskringen hem meer waard?
CENTRALE FINANCIERING ALS REM
Het bericht dat in de raadsvergadering van deze maand de begro
ting voor 1967 zal worden aangeboden, mag op zich verheugend
zyn omdat zulks zo vroeg gebeurt, maar zal van de andere kant
nog eens duidelijk maken dat het geld op is.
CENTRALE FINANCIERING
Bijna alle gemeentebesturen heb
ben botte nagels gekregen van het
krabben op de bodem van nagenoeg
lege kassen. Het geld is op. Zelfs
aan lopend verplichtingen kan soms
nauwelijks meer worden voldaan.
Grote, kostbare plannen zijn in de
koelkast gezet: er valt aan verwe
zenlijking niet te denken. Ook klei
ne projecten van het soort, dat als
„hamerstuk" de raad passeert, blij
ken plotseling onoverkomelijke fi
nanciële problemen op te roepen. Er
is in de loop van dit jaar van liever
lee een situatie ontstaan, die menig
gemeentebestuur tot grote zorg, er
gernis en soms zelfs wanhoop stemt.
Bron van de elende: sinds 1 decem
ber van het vorige jaar mogen ge
meenten alleen met regeringstoe
stemming en alleen bij de Bank van
Nederlandse Gemeenten geldlenin
gen aangaan. De regeling heet offi
cieel „Centrale Financiering". Het
effect is tegengesteld aan hetgeen
de naam zou doen vermoeden. In
feite gaat het om een drastische in
vesteringsbeperking. Den Haag
heeft de gemeenten financieel ste
vig in de wurggreep.
Alleen al uit Venray liggen bij
Ged. Staten 35 aanvragen om ge
meentelijke geldleningen. Hoevelen
zullen daarvan worden toegewezen
en wanneer?
In het vorige begrotingsjaar ('64-
'65) bestond er al een beperkende
leningspolitiek. Het plafond lag op
2,4 miljard, vierhonderd miljoen
minder dan de gemeenten nodig
hadden. Maar uit de Centrale Fi
nanciering, zoals die sinds 1 decem
ber loopt, druppelt, naar het zich
laat aanzien, in totaal niet meer dan
achthonderd miljoen. Deze verhou
ding is er oorzaak van dat van de
aangevraagde en dringend nodige
geldige slechts iets meer dan een
derde deel is toegewezen.
Dit is een ongehoorde ingreep.
Waneer men bedenkt hoeveel geld
er al nodig is voor de financiering
van lopende zaken, dan is het dui
delijk dat zeer veel gemeenten aan
nieuwe projecten niet meer kunnen
beginnen. In sommige gevallen
kwam de invoering van de Centrale
Financiering extra hard aan, zoals
we zelf ervaren.
Grondaankopen voor Veltum en
Molenklef werden op de lange baan
geschovenAfgezien daarvan,
wat komt er terecht van de conso
lidatie van de vlottende schuld?
We weten niet of B. en W. bij hun
begroting een lijst van wensen zal
overleggen. Maar zonder dat weten
we ook wel dat b.v. een spoedige
uitvoering van de uitbreidingsplan
nen Veltum en Molenklef dringend
noodzakelijk wordt, nu de laatste
grond in de Houten Hoek (tussen
Merseloseweg en Hoenderstraat)
wordt volgebouwd.
Daartoe is op de eerste plaats
grond nodig. Grond, die al gedeel
telijk is aangekocht, maar waarvoor
nog steeds geen toestemming is om
er geld voor te lenen.
Niet alleen heeft dit gevolgen
voor de woningbouw, maar we heb
ben ook al gemerkt dat in de par
ticuliere sfeer het financieel onver
mogen van de gemeente panieksi
tuaties heeft doen ontstaan. Men
verkoopt huis en grond aan de ge
meente en men begint elders aan de
bouw van een nieuwe woning, of
men maakt bouwplannen en koopt
vast de daarvoor bestemde grond.
De daaruit voortvloeiende financi
ële consekwenties kan men echter
niet voldoen als de gemeente niet
uitbetaalt. En dan wordt het een
pijnlijke geschiedenis, die gelukkig
tot op heden met kunst en vlieg
werk wel recht gekregen is, maar
daarnaast voor de toekomst de par
ticuliere verkoper toch wel huiverig
doet staan tegenover gemeentelijke
transacties....
Wat gaat er gebeuren met al die
andere plannen van de gemeente?
Aanleg van wegen, rioolwater-zui
veringsinstallatie en al die andere
dingen, die Venray zo bitter hard
nodig heeft om zijn opgang te blij
ven realiseren.
Men zou deze „bestedingsbeper
king" als 'n tijdelijk ongemak kun
nen verdragen, indien men er geen
verregaande consekwenties voor de
toekomst van moest vrezen.
Wij zijn er in de afgelopen jaren
in geslaagd de achterstand van Ven
ray een heel eind in te halen. Nu
dreigt er weer stagnatie en met de
aankoop van gronden dreigen we
achter te geraken.
Betrekkelijk geruisloos zijn de
gemeenten dusdanig in het slop ge
raakt, dat het feitelijk onbegrijpe
lijk is, waarom daar geen laaiend
proces tegen gerezen is. Maar de
klap is in zulke kleine, onopvallen
de stukjes toegediend. Ze is ver
spreid over duizend gemeenten en
in die gemeenten weer over talloze
kleine dingen verdeeld. Het orgaan
dat aangewezen zou zijn om de gro
te mond open te trekken, de Ver
eniging van Nederlandse Gemeen
ten, is in feite monddood gemaakt
doordat zij als uitvoerster van de re
geringsmaatregelen optreedt.
De kapitaalschaarste vraagt na
tuurlijk om maaregelen. Maar met
de aard van die maatregelen kan
men het maar moeilijk eens zijn. Als
de regering zegt: twintig procent
bezuinigen en zoek zelf maar uit
waarop, akkoord. Maar nu laten ze
onbesuisd de valbijl los en houden
nergens rekening mee en dat ter
wijl de regering zelf allesbehalve
een goed voorbeeld heeft gegeven.
Nu wordt het grootste deel van de
pijn, die door de economische toe
stand én door de regeringspolitiek is
veroorzaakt, op de gemeenten afge
wenteld. Anders gezegd: men laat
de gemeenten creperen om op het
vlak van de landspolitiek een goed
figuur te kunnen slaan.
EUROPA
MEUBEL0
EUROPA
MEUBEL
De regering heeft de concurren
tie op de kapitaalmarkt van de wil
len uitschakelen. Deze regering
kwam met een bijzonder ambitieus
programma, dat zeer grote aanspra
ken op de kapitaalmarkt tot gevolg
had. Wellicht mede daardoor heeft
ze de rente opgedreven en het geld
bovendien schaars gemaakt. Want
de kapitaalbezitter, die een verdere
rentestijging verwachte houdt zijn
geld nog even vast. Op de kapitaal
markt ontmoette ze de gemeenten
als concurrent. Het rijk kan zelf
geldcreëren in de vorm van bijvoor
beeld belastingverhoging. De ge
meenten kunen dat niet en kunnen
voor hun geld vrijwel nergens te
recht dan op de vrije markt.
De regering heeft van de misluk
te emissie van de Bank van Nederl.
Gemeenten gebruik gemaakt om de
gemeenten op grond van haar wet
telijke bevoegdheden, buiten spel te
plaatsen en aldus meer ruimte te
maken om alsnog haar zware pro
gram te verwezenlijken.
Daarvan wordt nu de rekening ge
presteerd, ook in de komende be
groting.
Voor alle rijbewijzen
Tel. 1448, Zuidsingel 65
Venray.
De samenkomst van de NKV-
vrouwen, welke deze keer te Ven
ray werd gehouden, met deelneming
van de dames uit Stevensbeek,
Overloon, Oostrum, Horst en Ven
ray, kan als volledig geslaagd wor
den genoemd.
Zaal Wilhelmina was tot in de
uiterste hoeken bezet, toen de gees
telijk adviseur kapelaan Driessen
'n welkom kon uitspreken. Hij hoopte
dat de verzustering zou mogen sla
gen en dat het een blij feest zou
worden. In het bestuur heeft de me
ning post gevat dat ook deze sa
menkomsten kunnen zorgen voor 'n
culturele binding o.a. door behande
ling van onderwerpen, welke de da
mes in hun dagelijks leven nodig
hebben. De NKV vrouwen hebben
bewezen dat grenzen geen beletsel
hoeven te zijn om zich in eenheid
en vriendschap aangenaam en goed
te amuseren.
Dat deden de dames dan ook onder
muziek van de Pico's o.l.v. Cor
Reynders. Niet alleen dat de benen
los kwamen op de dansvloer, maar
alle bekende melodieën werden uit
volle borst meegezongen.
Wij vragen nog steeds
PERSONEEL
geschoold en
ongeschoold
aanmelden dagelijks -
y|i ook na weiktijd - aan
j de fabriek, bij de portie*
N.V. INALFA VENRAY
De R.K. Middenstandsvereniging
van Venray heeft zoals bekend sinds
enkele jaren een kerstgroep welke
langs de openbare weg in een oude
„karreschop" wordt geplaatst, met
daarom heen oude werktuigen uit
het Peel land en temidden van een
levende have.
Een der mooiste beelden van deze
kerstgroep is het Mariabeeld, ver
vaardigd door een beeldhouwer uit
Maastricht. Dit beeld nu is sinds
de Carnaval zoek
Wat wil namelijk het geval: Met
Carnaval hebben enkele kinderen
dit beeld uit zijn opslagplaats ge
haald, carnavalistisch aangekleed
en langs de weg geplaatst, uiteraard
zonder medeweten of toestemming
van de Middenstandsvereniging.
Eerst enkele dagen geleden ont
dekte men dat het beeld verdwenen
was, en nu is Leiden in last.
In de vrij korte tijd die ons nog
van kerstmis scheidt is het onmoge
lijk een nieuw beeld te laten ma
ken. Men hoopt echter dat middels
dit bericht er misschien mensen tot
de ontdekking komen het beeld of
restanten er van, hier of daar ge
zien te hebben. Voor een berichtje
houdt de Middenstand zich dan
gaarne aanbevolen.