t
Knelpunten bij Venrays
industrialisatie
INALFA
r Vfr
Opening BLITTA Aluminiumbouw
opende nieuwe fabriek Hamont
Secretaris H. Vorst geridderd
VRIJDAG 14 OKTOBER 1966 No. 41
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
W PEEL EN MAAS fc
GtOTESTRAAT 21 POSTMIS 1 TEL 1512 GtKÖ 1050652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN T&mA-A
In zijn welkomstwoord tot de
vele gasten, die aanwezig waren bij
de opening van deze 2500 m2 grote
hal, wees de heer Leurs allereerst
er op dat het ondernemersinitiatief
nog al eens geremd wordt door het
achterblijven van vergunningen en
dergelijke dingen, die het totstand
komen van of het produktieproces
zelf in sterke mate kunnen beïn
vloeden. En na een overzicht gege
ven te hebben van het ontstaan en
de groei van de N.V. Blitta staal
bouw en aluminiumbouw, kwam hij
te spreken over de toekomst.
KWALITATIEF GOEDE
BEZETTING
Hij meende er op te moeten wij
zen dat de industriële ontwikkeling
van Venray o.m. problemen met
zich brengt, die verband houden
met een kwalitatief goede bezettting
van de geschapen arbeidsplaatsen
of van de plaatsen, die nog open
zullen komen. Dat houdt in dat we
deze mensen naar Venray moeten
halen, aldus de heer Leurs. Maar
Venray, ondanks de vele publicaties,
schijnt te onbekend als plaats, waar
vele mogelijkheden liggen. Hij vroeg
zich af of men Venray elders niet
te veel nog ziet als een plaats, er
gens aan de Peelrand, betrekkelijk
geïsoleerd, met een geringe accomo-
datie op het tèrrein van de infra
structuur.
En dat terwijl we zelf weten dat
Venray met zijn misschien te ge
brekkige verkeersverbindingen toch
een plaats is waar het evenwicht
tussen werken en wonen optimaal
gerealiseerd kan worden. Het heeft
prachtige onderwijsinstellingen, goe
de recreatiemogelijkheden en de pas
geopende schouwburg biedt vele
mogelijkheden op het culturele vlak.
Moet men juist deze kenmerken,
aldus de heer Leurs, niet meer en
verder naar buiten uitdragen, om
juist ook die buitenwereld Venray
dat gezicht te geven, dat overeen
komt met de praktische werke
lijkheid?
Dat is mede van belang omdat
datzelfde Venray emplooi kan bie
den voor verschillende mensen uit
het zuiden van onze provincie en
daarmede haar steentje kan bijdra
gen aan de oplossing van de pro
blemen, die de mijnsluiting met zich
brengt. Een werving daar zou hier
knelpunten kunnen oplossen.
Dat vraagt naast een behoorlijk
beeld van Venray als woon- en
werkplaats echter ook, dat hier een
groter aanbod van woningen komt,
omdat een pendel naar en van Zuid
Limburg uit sociaal en economisch
oogpunt ongewenst is.
BETERE VERBINDINGEN
Ook Burgemeester Mr. Custers,
die deze opening zag als een nieuw
bewijs van de levenskracht van een
der oudste pioniers op nij verheids-
gebied in deze streek ging nader in
op wat men kan noemen de knel
punten van Venrays industrialisatie.
Hij wees er op dat een doorgaan
de wegverbetering van west naar
oost noodzakelijk is. De Deurnese-
weg dient op korte termijn doorge
trokken te worden naar de Wans-
sumseweg en voor de toekomst zal
de Maasbrug in Well veranderd en
verbeterd dienen te worden. Daar
naast moet de zuid-noord verbin
ding, met name de provinciale weg
VenloNoord Brabant en een dub-
belbaanse autoweg ten westen van
de Maas spoedig gerealiseerd wor
den.
MEER DAN 500
WONINGZOEKENDEN
Venray heeft thans nog 509 wo
ningzoekenden, waarvan ruim 30 pet
mensen zijn, die in verband ge
bracht kunnen worden met Ven
rays industrieën. Daaronder zijn al
enkele concrete gevallen uit Zuid-
Limburg.
En sprekende over Zuid-Limburg,
vroeg Mr. Custers zich af of het nu
zo vreemd zou zijn, dat uit het mijn-
gebied nu het getij daar gaat ke
ren een klein deel van de bevol
king van die streek naar Noord- j
Limburg zou komen om daar te
werken en te wonen. Een bijdrage
tot de oplossing van de werkgele
genheid situatie zowel in het zuiden
als in het noorden van onze provin
cie. Trouwens de minister van
Of men daarom ook moet komen
tot een concentratie van woningen
in deze gemeente was een andere
vraag, die hij niet direct met „ja"
zou willen beantwoorden. Met goe
de verbindingen moet het mogelijk
zijn, dat de mensen in eigen woon
plaats en in eigen gemeente kunnen
blijven wonen. Men praat wel eens,
aldus drs. Dittrich, over de steun die
België geeft aan industrieën, die
daar de mijnwerkers nieuwe moge
lijkheden bieden. Die steun gaat tot
dikwijls 100 pet. Maar men heeft er
schijnbaar alleen maar oog voor de
economische kant van de zaak. Daar
staat niet de mens voorop. En dat
vindt hij juist meer gebeuren in de
Nederlandse maatregelen, waarop
men dan wel kritiek kan hebben,
maar waar de mens nr. één is.
J
OPENING
Bij al deze „knelpunten" werd
echter niet vergeten, waarom het
feitelijk ging, namelijk de opening
van een nieuwe fabriekshal van een
Kortom, er zijn naast genoemde
knelpunten ook vele gelukwensen
te horen geweest, toen Burgemees
ter Custers een hoeklasmachine in
werking had gesteld, als teken dat
de nieuwe fabriek geopend was. En
president-directeur de heer Frans-
sen, moest vele gasten danken voor
hun komst, zoals vertegenwoordi
gers van de grote Duitse industrie
Otto Fuchs GMBH, met wie Blitta
N.V. gelieerd is, architect Bolderik,
die deze hal ontworpen heeft en de
fa. Swinkels uit Hees, die in nog
geen half jaar deze hal heeft ge
bouwd.
Een dan volgende receptie duur
de lang door de velen, die vanuit
binnen- en buitenland kwamen om
gelukwensen aan te bieden. En
's avonds was het weer de Kon.
Harmonie Euterpe, die in de foyer
van de schouwburg de directie en
hun gasten namens Venrays burge
rij de gelukwensen aanbood met de
ze mijlpaal in de geschiedenis van
N.V. Blitta.
De vestiging te Hamont betekent
in deze ontwikkeling een nieuwe
lijn. De bloei van de auto-montage
bedrijven in Antwerpen, Mechelen,
Genk, Eindhoven en Born in Neder
lands Limburg geeft aan deze ves
tiging in Hamont een meer dan
ideale ligging, want de belangrijkste
aktiviteit van dit bedrijf is de toe
levering aan automobielbedrijven.
Toelevering is een vorm van in
dustriële aktiviteit, die bij het grote
publiek dikwijls weinig bekend is.
Meestal identificeert men een fa
briek met het eindprodukt, dat ge
woonlijk nog een merkartikel is.
De feitelijke en potentiële afne
mers van het bedrijf Hamont zijn
echter zelf grote industrieën, die
zich toeleggen op merkartikelen,
met name automobielen, vrachtwa
gens e.d. Deze bedrijven wensen zich
meestal vrij te houden van een al
te ver gaande integratie, waardoor
zij zich des te meer vrij kunnen
maken op de essentiële fabricage
van hun eind-merkartikelen.
De heer Burgman gaf van het be
lang van toelevering aan de auto
mobielindustrie een sprekend voor
beeld. General Motors, de groot
ste onderneming van de we
reld, heeft niet minder dan 20.000
toeleveraciers, die tesamen een om
zet hebben, gelijk aan 46 pet. van de
totale omzet van General Motors
zelf.
Inalfa Hamont heeft zich gespe
cialiseerd als toeleverancier, in
hoofdzaak voor de automobielindus
trie.
De heer Burgman was optimis
tisch t.a.v. de groei en expansie van
dit bedrijf, waardoor het zal bij
dragen tot de werkgelegenheid in
deze streek.
De vooruitzichten, gezien het
reeds aanwezige orderpakket, als
mede de opdrachten, welke Inalfa
voor het volgend jaar verwacht,
zijn van zodanige omvang, aldus
de heer Burgman, dat de totale
omzet van de gezamenlijke Inalfa-
fabrieken het volgend jaar tussen
de 40 pet. en 70 pet. ten opzichte
van 1966 zal toenemen.
OPENING
Gouverneur Roppe was kennelijk
blij in zijn gewest weer een nieuwe
fabriek te kunnen openen. Behalve
een jaarlijkse geboorte-aanwas van
ruim 3200 arbeidskrachten, zijn er
ook de mijn-sluitingen, die dwin
gen tot industrialiseren. Naast de
Philipsvestiging met plaats voor
3000 mensen en die van Ford in
Genk voor ruim 8000 mensen zijn
ook kleinere industrieën nodig. Hij
was bijzonder verheugd dat Inalfa
naar Hamond gekomen was, iets
wat ook de burgemeester van Ha
mont in zijn felicitatie naar voren
bracht.
Deken Hendrickx van Hamont ze
gende het gebouw in, waarna de
gasten de nieuwe vestiging in volle
bedrijf konden bezichtigen.
De nieuwe fabriek heeft een be
bouwde oppervlakte van 3000 m2 op
een industrieterrein, waarvan 50.000
m2 eigendom is van de N.V., die
bovendien nog optie heeft op nog
eens 100.000 m2. „Een schoon bewijs,
dat Inalfa Hamont nog grootse plan
nen heeft....", aldus een der sche
penen van Hamont.
De bouw- en investeringskosten
hebben ongeveer 1,5 miljoen gulden
bedragen, maar daardoor konden de
gasten dan ook in de stamperij een
Müller-pers bekijken met een pers
kracht van liefst 630 ton, die per
uur tot 350 grote stukken kan persen.
We praten dan nog maar niet over
kant- en excenterpersen, evenmin
als van een nieuwe radiaalboorma-
chine, die iets nieuws en geweldigs
is op dat terrein. Daar bogen zich
aandachtig de technici over en dat
zijn we nu ten ene malen niet.
Thans werken reeds 80 mensen in
deze nieuwe hal in twee dagploegen
en men hoopt dat hun aantal bin
nen enkele maanden oploopt tot een
goede honderd. En naast de grote
persen stapelen zich uur na uur de
spatborden voor landbouwtractoren,
benzinetanks voor personenauto's en
carrosseriedelen op voor station
wagens. Ook Hamont wil record
cijfers laten zien en hoopt er ken
nelijk op de grote bloei van de Ven-
rayse moeder te herhalen.
VENRAYSE GELUKWENSEN
Aan het diner dat de gasten na
afloop van de plechtigheid werd
aangeboden, spraken Burgemeester
Custers en Deken Loonen namens
de Venrayse gemeenschap een
woord van gelukwens.
Deken Loonen prees vooral de le
den van de directie, die zich niet
alleen voortdurend voor hun fabrie
ken hebben ingezet, maar ook in het
sociale en maatschappelijke leven
van de Venrayse gemeenschap zulk
een grote rol spelen en speelden.
Hij was hen daar oprecht dankbaar
voor en hij hoopte kennelijk dat de
nieuwe vestiging in Hamont niet zou
betekenen dat juist voor deze akti-
viteiten te weinig tijd meer over zou
blijven.
Burgemeester Custers had de
dochter niet graag uit Venray weg
willen laten gaan, maar nu hij ge
zien had hoe ze ook in het Belgi
sche probleemgebied veel ten goede
kon verrichten en hoe sterk nog de
binding bleef met Venray, kon hij
niet anders wensen als een goede
toekomst en veel succes.
En deze wensen heeft de directie
veel gekregen. Veel van de Belgi
sche vrienden en bekenden, maar
ook velen uit Venray, die de lange
weg naar Hamont gemaakt hadden
om deze nieuwe mijlpaal voor Inal
fa mee te helpen onthullen.
PIN lil M»
By de rondgang in de nieuwe BLITTA-fabriekshal toonden directeur Ir
Leurs en de bedrijfsleider aan de burgemeester een aluminium profiel
zoals die o.m. in deze fabriek gemaakt worden.
De opening van de nieuwe fabriek voor Blitta Aluminiumbouw,
waarover wy vorige week reeds een voorbeschouwing gaven, is
zowel door de directeur de heer Leurs, als door de Burgemeester
van onze gemeente aangegrepen enkele dingen te zeggen, die men
gewoonlijk niet bij zulke gelegenheden te berde brengt, maar
daarom niet minder voornaam zijn.
Volkshuisvesting en Bouwnijverheid
heeft hierop al gewezen in zijn brief
van april j.l. waarin hij stelde dat
Noord-Limburg er zich toe leent
om, ook al met het oog op de om
schakeling, die er in het zuiden
komt, nieuwe mogelijkheden voor
verdere ontwikkeling te scheppen,
waardoor ook de ruimtelijke proble
matiek van het zuiden ontlast gaat
worden. Maar konkreet wil dit niets
anders zeggen, dan dat er extra wo
ningen moeten komen om deze men
sen op te kunnen vangen.
Venrays raad heeft twee bestem
mingsplannen, Veltum en Molen-
klef, vastgesteld, die tesamen ruim
te bieden aan 1100 woningen.
Vooral voor Molenklef bestaat
grote belangstelling. Reeds 53 aan
vragen zijn binnen, waarvan 47 pet.
uit de industriële sector om daar te
mogen bouwen.
ER ZAL GELD MOETEN KOMEN
Wil Venray uit zijn woningnood
komen en nieuwe mensen aan kun
nen trekken, dan zijn nodig op kor
te termijn, financieringsmiddelen
voor de grondverwerving, idem
voor de ontsluitingswerken in beide
plannen en lest best, een ruime toe
wijzing van woningcontingenten in
alle woningsectoren (woningwet-,
premie- en ongesubsidieerde wonin
gen). Juist bij deze gelegenheid, nu
Venrays industrie weer blijk geeft
genoeg ondernemingsgeest en durf
te hebben, wilde hij een dringend
beroep doen op alle verantwoorde
lijke instanties, deze ondernemings
geest en durf niet af te remmen,
maar krachtig medewerking te ge
ven o.m. aan Venrays woningbouw.
CONCENTRATIE GEWENST
De burgemeester van Wanssum
en Meerlo drs. Dittrich wees er als
burgervader van enkele kleinere
Maasgemeenten op, dat hij het een
goed ding vond, dat de N.V. Blitta
haar uitbreiding gezocht en gevon
den had in Venray. Venray dat al
langer hoe meer uitgroeit tot cen
trumgemeente van heel Noord-Lim
burg en ook de industrieën onder
dak verschaft, waarvan de gehele
streek profiteert. Hij vond het ook
juist dat in de nieuwe nota over de
ruimtelijke ordening Venray als te
stimuleren kern wordt aangewezen,
die voor de gehele streek van be
lang is. Men kan dit streven slechts
steunen.
Dochters heb je niet meer
in de hand,
Soms blijven ze thuis,
Soms ver weg, in het
buitenland.
(Wim Kan)
EEN DOCHTER VLOOG UIT
De douane-beambte tikte tegen zyn pet. En dat betekende dat de
sliert wagens zonder enig oponthoud van Nederland naar België
kon. En ry wagens, die maandagmorgen allen het kleine stadje
Hamont als doel hadden, waar de N.V. Inalfa haar derde fabriek
officieel^ ging openen. Een opening in de gemoedelijke Belgische
sfeer, die van dit wat plechstatige gebeuren een feest gemaakt
heeft, dat niet alleen de grijze, kleine 70-jarige burgervader
van Hamont deugd deed, maar allen, die daarbjj tegenwoordig
waren. En dat waren er velen.
Dat was de president-commissaris
de heer J. A. M. Burgman sr., die
met zijn zoons natuurlijk aanwezig
was bij deze wederom belang
rijke mijlpaal in het nog zo kor
te bestaan van de Inalfa-fabrieken.
Dat waren de directeuren P. Burg
man en E. Knoet, die trots hun gas
ten een prachtige nieuwbouw kon
den tonen aan de nog betum-verse
Nobelstraat, zo genoemd naar hun
eigen fabrikaat.
Dat waren hun medewerkers, die
samen met architect de Vries en het
aannemingsbedrijf Vervoort de
zwembadbouwers ook in Hamont
lieten zien, dat een fabriekshal niet
alleen vier muren en een dak is en
waarvan een, de heer van Zijl, later
voor hen allen door de president
commissaris gehuldigd werd.
En dat was ook de goeverneur
van Belgisch Limburg Mr. Roppe,
die de fabriek officieel kwam ope
nen. Dat was ook de volksvertegen
woordiger van België de heer Kelch-
termans, wiens tafelrede later vele
Nederlanders deed verlangen naar
een televisie-uitzending van Bel
gisch Tweede Kamer. Dat was de
Arrondissementscommissaris de heer
van Deurzen, die namens de rege
ring toeziend voogd is over de wat
kleinere Limburgse gemeenten.
Dat waren gasten uit Venray als
Deken Loonen, Burgemeester Mr.
Mr. Custers, wethouder Schols, de
geestelijkheid van Hamont, wier De
ken Hendrikx de kruizen en het ge
bouw zou inzegenen.
Zij allen waren op deze maandag
morgen verzameld in de nieuwe en
oud bedrijf uit deze streek. Een be
drijf, dat Deken Loonen streek-eigen
noemde en waarover hij Gods zegen
afbad in een speciaal voor deze ge
legenheid geschreven gebed.
Een bedrijf dat hoofdaalmoezenier
Sampers een sociaal geleid bedrijf
noemde, waar het levensgeluk van
de mensen voorop staat. Een bedrijf
dat het lid van de ondernemings
raad Rötges prees om zijn goede
sociale verhoudingen en waarvan hij
de teamgeest roemde en de sfeer,
waarin alle arbeiders als volwaar
dige medewerkers beschouwd wer
den.
ruime kantine van het Inalfa-ge-
bouw in Hamont, waarvoor de vlag
gen van België, Nederland en van
de beide Limburgen wapperden.
AMBASSADEURS
In zijn welkomstwoord wees de
heer P. Burgman er op dat deze
vestiging een nieuw beginpunt is
voor de N.V. Inalfa. Een beginpunt
waarvan de start vergemakkelijkt is
door de soepelheid, waarmede de
gezagsdragers van Belgisch Limburg
deze vestiging hebben mogelijk ge
maakt. Deze vlotheid had kennelijk
indruk gemaakt want spreker
noemde ze een openbaring voor de
Nederlanders, die gewend zijn for
meler te handelen en te denken.
Reeds geruime tijd hebben onge
veer 50 Belgische werknemers in
Venray gewerkt. Zij waren goede
ambassadeurs voor hun land, want
toen uitbreiding noodzakelijk werd,
heeft men mede door hun vlijt en
hun werklust besloten Hamont als
vestigingsplaats te kiezen. Dat heeft
in Venray misschien wel wat pijn
gedaan, maar hij verzekerde de
Venrayse gasten dat een goede gang
van zaken in het Hamontse bedrijf
mede van grote betekenis kan wor
den voor verdere ontwikkeling van
het Venrayse bedrijf.
Bij de opening van Blitta had
Burgemeester Custers gewezen op
bovenstaand vers van Wim Kan met
betrekking tot de nieuwe dochter
onderneming van Blitta, die braaf
bij moeder thuis bleef, terwijl de
dochter van een andere Venrayse
onderneming zelfs naar het buiten
land ging. De heer Burgman had als
troost dat het tegenwoordig mode
werd dochters naar het buitenland
te sturen en dat het ideaal van elke
moeder is om op de duur haar doch
ters het huis uit te krijgen.
INALFA HAMONT
Sprekend over de vestiging in
Hamont noemde de heer Burgman
dit een nieuwe belangrijke stap bij
de expansie van Inalfa. Inalfa, dat
in 1946 startte op een hoekje van
de zolder van de N.V. J. A. M.
Burgman en Zonen te Utrecht. In
1948 verhuisde men naar de Keulse
Kade met 2500 m2. In 1955 was de
verhuizing naar Venray, in 1964
kwam de vestiging Stadskanaal en
nu in 1966 Hamont.
Het grote nieuws dat dinsdag de heer H. Vorst bij zyn 40-jarig
jubileum als ambtenaar wel te horen kreeg was zyn benoeming
tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, welke versierselen hem
werden opgespeld door Burgemeester Mr. Custers op het einde
van zyn felicitatierede.
Het was druk in de Venrayse
raadszaal, waarin behalve de jubila
ris en zijn familie, het College van
B. en W. de gemeenteraad, de amb
tenaren, burgemeesters en secreta
rissen uit praktisch alle Noord-
Limburgse en Oost-Brabantse ge
meenten en vele vrienden en be
kenden aanwezig waren, waaronder
o.m. Deken Loonen en oud-burge
meester mr. Janssen.
BEHULPZAAM ZIJN
In zijn rede belichtte Burgemees
ter Mr. Custers de ambtelijke loop
baan van de in Leiden geboren ge
meentesecretaris. 40 jaren geleden
deed hij zijn intrede op de Provin
ciale Griffie in Maastricht, werd in
1943 secretaris in Horst en in 1946
secretaris in Venray.
Burgemeester Custers las enkele
passages voor uit het welkomst
woord dat Burgemeester Janssen in
dat jaar gesproken had, waarin hij
wees op de treurige toestand van
onze gemeente en de zeer moeilijke
wederopbouw. In een dergelijke
desolate gemeente is dan secretaris
Vorst met zijn werk begonnen. Werk
dat bestond in het behulpzaam zijn
bij het volvoeren van de bestuurs
taak, in het meehelpen en mee-op-
lossen van de vele problemen waar
voor de gemeente Venray stond en
staat. Daarnaast was hij de brug
tussen het gemeentebestuur en het
ambtenarencorps.
Deze taak heeft hij twintig jaren,
aldus Burgemeester Custers, met
kennis van zaken, scherp inzicht,
grote toewijding en organisatietalent
volbracht. En daarbij zichzelf vol
komen ingezet, er zelfs bij tijd en
wijle een dag- en nachttaak van ge
maakt. Dat hij daarnaast in de „par
ticuliere" sfeer zich nog inzette voor
de Stichting Sportpark, voor Gezins
zorg en Groene Kruis toont duidelijk
aan, dat zijn interesse niet beperkt
bleef tot het stadhuis alleen. Dit al
les was voor H.M. de Koningin aan
leiding geweest hem bij gelegen
heid van dit 40-jarig jubileum te
onderscheiden met het ridderschap
van Oranje Nassau, welke onder
scheiding Burgemeester Custers hem
uitreikte, terwijl hij tevens namens
het gemeentebestuur een enveloppe
met inhoud overhandigde.
WANDBORD
De heer Jenniskens bracht na
mens de gemeenteraad gelukwensen
over aan de jubilerende gemeente
secretaris, die, zoals hij zei, altijd
bereid was om de raad te helpen,
de commissies bij te staan en altijd
zorgde voor een goede samenwer
king. Voor dat alles bood hij een
wandbord aan.
De heer Fr. de Vocht sprak na
mens de ambtenaren, die in 1946
met ,wat men noemt, gemengde ge
voelens de nieuwe secretaris ont
vangen hadden, die als extra belas
ting toen nog meebracht 't feit dat
hij uit Horst kwam en buiten de
aanbeveling van B. en W. gekozen
was geworden. De verstandhouding
met Horst is intussen wel verbeterd
en in de twintig jaren heeft men
kunnen ontdekken dat de gemeente
secretaris een voorbeeld was van
werklust en ijver en dat hij alles
over had voor het steeds groeiende
ambtenarencorps, die steeds in hem
een „baas" vonden, vol begrip voor
hun problemen en vol menselijke
belangstelling. Hij was daar zeer
dankbaar voor en bood namens alle
ambtenaren een schrijfset aan, in
de hoop dat hij ook deze weer niet
kwijt zou worden.
En bij de bloemen, die burge
meester Custers mevrouw Vorst
reeds had aangeboden voegde hij
nieuwe ruikers toe, waarbij ook de
dames Vorst niet vergeten werden.
Als slot was het ere-vorst Karei
Wijnen, die namens de vastelaoves-
vereniging kwam getuigen dat uit
de Horster- dreumel „enne goeje
Rodse Piëlhaas" gegroeid was. Als
beloning kreeg hij de wel zeer uit
zonderlijke onderscheiding van een
gouden dasspeld, waarop de Piël
haas met gespitste oren.
DANKBAAR
was het slachtoffer, zoals hij zich
zelf noemde, voor alle lof hem toe
gezwaaid. Hij had maar moeilijk
kunnen berusten in het feit dat een
dergelijk jubileum gevierd moest
worden, maar nu het dan eenmaal
zo ver was, vooruit dan maar
Hij wilde voor alles God danken,
die hem de kracht en de moed ge
geven had en zijn „krakende" ge
zondheid om zich in te kunnen zet
ten voor de taak, waarvoor hij ge
steld was. In de afgelopen 40 jaren
is veel gebeurd, maar het meeste
daarvan toch wel in Venray, dat
weer opgebouwd werd, dat nieuwe
mogelijkheden kreeg in zijn peel-
ontginningen en dat tenslotte ging
industrialiseren. Dat ook hij zijn
aandeel daarin had kunnen leveren
kwam doordat men hem de gelegen
heid had gegeven initiatieven uit te
kunnen werken en kans gegeven
had eigen hobbies bot te vieren. Hij
dankte daarvoor alle gemeentebc-
sturen, waaronder hij gediend had
en het ambtenarencorps, waaraan
enkele ouderen reeds ontvallen wa
ren.
LANGDURIGE RECEPTIE
Dan begon een lange, lange recep
tie, waaruit nog eens uitdrukkelijk
bleek hoeveel vrienden de heer
Vorst zich in deze contreien ge
maakt heeft. In de avonduren
bracht de Kon. Harmonie Euterpe
de traditionele serenade aan de
nieuwe ridder, waarbij de president
de gelukwensen van Venrays burge
rij aan hun „sik" overbracht.