t Knelpunten bij Venrays industrialisatie INALFA r Vfr Opening BLITTA Aluminiumbouw opende nieuwe fabriek Hamont Secretaris H. Vorst geridderd VRIJDAG 14 OKTOBER 1966 No. 41 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG W PEEL EN MAAS fc GtOTESTRAAT 21 POSTMIS 1 TEL 1512 GtKÖ 1050652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN T&mA-A In zijn welkomstwoord tot de vele gasten, die aanwezig waren bij de opening van deze 2500 m2 grote hal, wees de heer Leurs allereerst er op dat het ondernemersinitiatief nog al eens geremd wordt door het achterblijven van vergunningen en dergelijke dingen, die het totstand komen van of het produktieproces zelf in sterke mate kunnen beïn vloeden. En na een overzicht gege ven te hebben van het ontstaan en de groei van de N.V. Blitta staal bouw en aluminiumbouw, kwam hij te spreken over de toekomst. KWALITATIEF GOEDE BEZETTING Hij meende er op te moeten wij zen dat de industriële ontwikkeling van Venray o.m. problemen met zich brengt, die verband houden met een kwalitatief goede bezettting van de geschapen arbeidsplaatsen of van de plaatsen, die nog open zullen komen. Dat houdt in dat we deze mensen naar Venray moeten halen, aldus de heer Leurs. Maar Venray, ondanks de vele publicaties, schijnt te onbekend als plaats, waar vele mogelijkheden liggen. Hij vroeg zich af of men Venray elders niet te veel nog ziet als een plaats, er gens aan de Peelrand, betrekkelijk geïsoleerd, met een geringe accomo- datie op het tèrrein van de infra structuur. En dat terwijl we zelf weten dat Venray met zijn misschien te ge brekkige verkeersverbindingen toch een plaats is waar het evenwicht tussen werken en wonen optimaal gerealiseerd kan worden. Het heeft prachtige onderwijsinstellingen, goe de recreatiemogelijkheden en de pas geopende schouwburg biedt vele mogelijkheden op het culturele vlak. Moet men juist deze kenmerken, aldus de heer Leurs, niet meer en verder naar buiten uitdragen, om juist ook die buitenwereld Venray dat gezicht te geven, dat overeen komt met de praktische werke lijkheid? Dat is mede van belang omdat datzelfde Venray emplooi kan bie den voor verschillende mensen uit het zuiden van onze provincie en daarmede haar steentje kan bijdra gen aan de oplossing van de pro blemen, die de mijnsluiting met zich brengt. Een werving daar zou hier knelpunten kunnen oplossen. Dat vraagt naast een behoorlijk beeld van Venray als woon- en werkplaats echter ook, dat hier een groter aanbod van woningen komt, omdat een pendel naar en van Zuid Limburg uit sociaal en economisch oogpunt ongewenst is. BETERE VERBINDINGEN Ook Burgemeester Mr. Custers, die deze opening zag als een nieuw bewijs van de levenskracht van een der oudste pioniers op nij verheids- gebied in deze streek ging nader in op wat men kan noemen de knel punten van Venrays industrialisatie. Hij wees er op dat een doorgaan de wegverbetering van west naar oost noodzakelijk is. De Deurnese- weg dient op korte termijn doorge trokken te worden naar de Wans- sumseweg en voor de toekomst zal de Maasbrug in Well veranderd en verbeterd dienen te worden. Daar naast moet de zuid-noord verbin ding, met name de provinciale weg VenloNoord Brabant en een dub- belbaanse autoweg ten westen van de Maas spoedig gerealiseerd wor den. MEER DAN 500 WONINGZOEKENDEN Venray heeft thans nog 509 wo ningzoekenden, waarvan ruim 30 pet mensen zijn, die in verband ge bracht kunnen worden met Ven rays industrieën. Daaronder zijn al enkele concrete gevallen uit Zuid- Limburg. En sprekende over Zuid-Limburg, vroeg Mr. Custers zich af of het nu zo vreemd zou zijn, dat uit het mijn- gebied nu het getij daar gaat ke ren een klein deel van de bevol king van die streek naar Noord- j Limburg zou komen om daar te werken en te wonen. Een bijdrage tot de oplossing van de werkgele genheid situatie zowel in het zuiden als in het noorden van onze provin cie. Trouwens de minister van Of men daarom ook moet komen tot een concentratie van woningen in deze gemeente was een andere vraag, die hij niet direct met „ja" zou willen beantwoorden. Met goe de verbindingen moet het mogelijk zijn, dat de mensen in eigen woon plaats en in eigen gemeente kunnen blijven wonen. Men praat wel eens, aldus drs. Dittrich, over de steun die België geeft aan industrieën, die daar de mijnwerkers nieuwe moge lijkheden bieden. Die steun gaat tot dikwijls 100 pet. Maar men heeft er schijnbaar alleen maar oog voor de economische kant van de zaak. Daar staat niet de mens voorop. En dat vindt hij juist meer gebeuren in de Nederlandse maatregelen, waarop men dan wel kritiek kan hebben, maar waar de mens nr. één is. J OPENING Bij al deze „knelpunten" werd echter niet vergeten, waarom het feitelijk ging, namelijk de opening van een nieuwe fabriekshal van een Kortom, er zijn naast genoemde knelpunten ook vele gelukwensen te horen geweest, toen Burgemees ter Custers een hoeklasmachine in werking had gesteld, als teken dat de nieuwe fabriek geopend was. En president-directeur de heer Frans- sen, moest vele gasten danken voor hun komst, zoals vertegenwoordi gers van de grote Duitse industrie Otto Fuchs GMBH, met wie Blitta N.V. gelieerd is, architect Bolderik, die deze hal ontworpen heeft en de fa. Swinkels uit Hees, die in nog geen half jaar deze hal heeft ge bouwd. Een dan volgende receptie duur de lang door de velen, die vanuit binnen- en buitenland kwamen om gelukwensen aan te bieden. En 's avonds was het weer de Kon. Harmonie Euterpe, die in de foyer van de schouwburg de directie en hun gasten namens Venrays burge rij de gelukwensen aanbood met de ze mijlpaal in de geschiedenis van N.V. Blitta. De vestiging te Hamont betekent in deze ontwikkeling een nieuwe lijn. De bloei van de auto-montage bedrijven in Antwerpen, Mechelen, Genk, Eindhoven en Born in Neder lands Limburg geeft aan deze ves tiging in Hamont een meer dan ideale ligging, want de belangrijkste aktiviteit van dit bedrijf is de toe levering aan automobielbedrijven. Toelevering is een vorm van in dustriële aktiviteit, die bij het grote publiek dikwijls weinig bekend is. Meestal identificeert men een fa briek met het eindprodukt, dat ge woonlijk nog een merkartikel is. De feitelijke en potentiële afne mers van het bedrijf Hamont zijn echter zelf grote industrieën, die zich toeleggen op merkartikelen, met name automobielen, vrachtwa gens e.d. Deze bedrijven wensen zich meestal vrij te houden van een al te ver gaande integratie, waardoor zij zich des te meer vrij kunnen maken op de essentiële fabricage van hun eind-merkartikelen. De heer Burgman gaf van het be lang van toelevering aan de auto mobielindustrie een sprekend voor beeld. General Motors, de groot ste onderneming van de we reld, heeft niet minder dan 20.000 toeleveraciers, die tesamen een om zet hebben, gelijk aan 46 pet. van de totale omzet van General Motors zelf. Inalfa Hamont heeft zich gespe cialiseerd als toeleverancier, in hoofdzaak voor de automobielindus trie. De heer Burgman was optimis tisch t.a.v. de groei en expansie van dit bedrijf, waardoor het zal bij dragen tot de werkgelegenheid in deze streek. De vooruitzichten, gezien het reeds aanwezige orderpakket, als mede de opdrachten, welke Inalfa voor het volgend jaar verwacht, zijn van zodanige omvang, aldus de heer Burgman, dat de totale omzet van de gezamenlijke Inalfa- fabrieken het volgend jaar tussen de 40 pet. en 70 pet. ten opzichte van 1966 zal toenemen. OPENING Gouverneur Roppe was kennelijk blij in zijn gewest weer een nieuwe fabriek te kunnen openen. Behalve een jaarlijkse geboorte-aanwas van ruim 3200 arbeidskrachten, zijn er ook de mijn-sluitingen, die dwin gen tot industrialiseren. Naast de Philipsvestiging met plaats voor 3000 mensen en die van Ford in Genk voor ruim 8000 mensen zijn ook kleinere industrieën nodig. Hij was bijzonder verheugd dat Inalfa naar Hamond gekomen was, iets wat ook de burgemeester van Ha mont in zijn felicitatie naar voren bracht. Deken Hendrickx van Hamont ze gende het gebouw in, waarna de gasten de nieuwe vestiging in volle bedrijf konden bezichtigen. De nieuwe fabriek heeft een be bouwde oppervlakte van 3000 m2 op een industrieterrein, waarvan 50.000 m2 eigendom is van de N.V., die bovendien nog optie heeft op nog eens 100.000 m2. „Een schoon bewijs, dat Inalfa Hamont nog grootse plan nen heeft....", aldus een der sche penen van Hamont. De bouw- en investeringskosten hebben ongeveer 1,5 miljoen gulden bedragen, maar daardoor konden de gasten dan ook in de stamperij een Müller-pers bekijken met een pers kracht van liefst 630 ton, die per uur tot 350 grote stukken kan persen. We praten dan nog maar niet over kant- en excenterpersen, evenmin als van een nieuwe radiaalboorma- chine, die iets nieuws en geweldigs is op dat terrein. Daar bogen zich aandachtig de technici over en dat zijn we nu ten ene malen niet. Thans werken reeds 80 mensen in deze nieuwe hal in twee dagploegen en men hoopt dat hun aantal bin nen enkele maanden oploopt tot een goede honderd. En naast de grote persen stapelen zich uur na uur de spatborden voor landbouwtractoren, benzinetanks voor personenauto's en carrosseriedelen op voor station wagens. Ook Hamont wil record cijfers laten zien en hoopt er ken nelijk op de grote bloei van de Ven- rayse moeder te herhalen. VENRAYSE GELUKWENSEN Aan het diner dat de gasten na afloop van de plechtigheid werd aangeboden, spraken Burgemeester Custers en Deken Loonen namens de Venrayse gemeenschap een woord van gelukwens. Deken Loonen prees vooral de le den van de directie, die zich niet alleen voortdurend voor hun fabrie ken hebben ingezet, maar ook in het sociale en maatschappelijke leven van de Venrayse gemeenschap zulk een grote rol spelen en speelden. Hij was hen daar oprecht dankbaar voor en hij hoopte kennelijk dat de nieuwe vestiging in Hamont niet zou betekenen dat juist voor deze akti- viteiten te weinig tijd meer over zou blijven. Burgemeester Custers had de dochter niet graag uit Venray weg willen laten gaan, maar nu hij ge zien had hoe ze ook in het Belgi sche probleemgebied veel ten goede kon verrichten en hoe sterk nog de binding bleef met Venray, kon hij niet anders wensen als een goede toekomst en veel succes. En deze wensen heeft de directie veel gekregen. Veel van de Belgi sche vrienden en bekenden, maar ook velen uit Venray, die de lange weg naar Hamont gemaakt hadden om deze nieuwe mijlpaal voor Inal fa mee te helpen onthullen. PIN lil M» By de rondgang in de nieuwe BLITTA-fabriekshal toonden directeur Ir Leurs en de bedrijfsleider aan de burgemeester een aluminium profiel zoals die o.m. in deze fabriek gemaakt worden. De opening van de nieuwe fabriek voor Blitta Aluminiumbouw, waarover wy vorige week reeds een voorbeschouwing gaven, is zowel door de directeur de heer Leurs, als door de Burgemeester van onze gemeente aangegrepen enkele dingen te zeggen, die men gewoonlijk niet bij zulke gelegenheden te berde brengt, maar daarom niet minder voornaam zijn. Volkshuisvesting en Bouwnijverheid heeft hierop al gewezen in zijn brief van april j.l. waarin hij stelde dat Noord-Limburg er zich toe leent om, ook al met het oog op de om schakeling, die er in het zuiden komt, nieuwe mogelijkheden voor verdere ontwikkeling te scheppen, waardoor ook de ruimtelijke proble matiek van het zuiden ontlast gaat worden. Maar konkreet wil dit niets anders zeggen, dan dat er extra wo ningen moeten komen om deze men sen op te kunnen vangen. Venrays raad heeft twee bestem mingsplannen, Veltum en Molen- klef, vastgesteld, die tesamen ruim te bieden aan 1100 woningen. Vooral voor Molenklef bestaat grote belangstelling. Reeds 53 aan vragen zijn binnen, waarvan 47 pet. uit de industriële sector om daar te mogen bouwen. ER ZAL GELD MOETEN KOMEN Wil Venray uit zijn woningnood komen en nieuwe mensen aan kun nen trekken, dan zijn nodig op kor te termijn, financieringsmiddelen voor de grondverwerving, idem voor de ontsluitingswerken in beide plannen en lest best, een ruime toe wijzing van woningcontingenten in alle woningsectoren (woningwet-, premie- en ongesubsidieerde wonin gen). Juist bij deze gelegenheid, nu Venrays industrie weer blijk geeft genoeg ondernemingsgeest en durf te hebben, wilde hij een dringend beroep doen op alle verantwoorde lijke instanties, deze ondernemings geest en durf niet af te remmen, maar krachtig medewerking te ge ven o.m. aan Venrays woningbouw. CONCENTRATIE GEWENST De burgemeester van Wanssum en Meerlo drs. Dittrich wees er als burgervader van enkele kleinere Maasgemeenten op, dat hij het een goed ding vond, dat de N.V. Blitta haar uitbreiding gezocht en gevon den had in Venray. Venray dat al langer hoe meer uitgroeit tot cen trumgemeente van heel Noord-Lim burg en ook de industrieën onder dak verschaft, waarvan de gehele streek profiteert. Hij vond het ook juist dat in de nieuwe nota over de ruimtelijke ordening Venray als te stimuleren kern wordt aangewezen, die voor de gehele streek van be lang is. Men kan dit streven slechts steunen. Dochters heb je niet meer in de hand, Soms blijven ze thuis, Soms ver weg, in het buitenland. (Wim Kan) EEN DOCHTER VLOOG UIT De douane-beambte tikte tegen zyn pet. En dat betekende dat de sliert wagens zonder enig oponthoud van Nederland naar België kon. En ry wagens, die maandagmorgen allen het kleine stadje Hamont als doel hadden, waar de N.V. Inalfa haar derde fabriek officieel^ ging openen. Een opening in de gemoedelijke Belgische sfeer, die van dit wat plechstatige gebeuren een feest gemaakt heeft, dat niet alleen de grijze, kleine 70-jarige burgervader van Hamont deugd deed, maar allen, die daarbjj tegenwoordig waren. En dat waren er velen. Dat was de president-commissaris de heer J. A. M. Burgman sr., die met zijn zoons natuurlijk aanwezig was bij deze wederom belang rijke mijlpaal in het nog zo kor te bestaan van de Inalfa-fabrieken. Dat waren de directeuren P. Burg man en E. Knoet, die trots hun gas ten een prachtige nieuwbouw kon den tonen aan de nog betum-verse Nobelstraat, zo genoemd naar hun eigen fabrikaat. Dat waren hun medewerkers, die samen met architect de Vries en het aannemingsbedrijf Vervoort de zwembadbouwers ook in Hamont lieten zien, dat een fabriekshal niet alleen vier muren en een dak is en waarvan een, de heer van Zijl, later voor hen allen door de president commissaris gehuldigd werd. En dat was ook de goeverneur van Belgisch Limburg Mr. Roppe, die de fabriek officieel kwam ope nen. Dat was ook de volksvertegen woordiger van België de heer Kelch- termans, wiens tafelrede later vele Nederlanders deed verlangen naar een televisie-uitzending van Bel gisch Tweede Kamer. Dat was de Arrondissementscommissaris de heer van Deurzen, die namens de rege ring toeziend voogd is over de wat kleinere Limburgse gemeenten. Dat waren gasten uit Venray als Deken Loonen, Burgemeester Mr. Mr. Custers, wethouder Schols, de geestelijkheid van Hamont, wier De ken Hendrikx de kruizen en het ge bouw zou inzegenen. Zij allen waren op deze maandag morgen verzameld in de nieuwe en oud bedrijf uit deze streek. Een be drijf, dat Deken Loonen streek-eigen noemde en waarover hij Gods zegen afbad in een speciaal voor deze ge legenheid geschreven gebed. Een bedrijf dat hoofdaalmoezenier Sampers een sociaal geleid bedrijf noemde, waar het levensgeluk van de mensen voorop staat. Een bedrijf dat het lid van de ondernemings raad Rötges prees om zijn goede sociale verhoudingen en waarvan hij de teamgeest roemde en de sfeer, waarin alle arbeiders als volwaar dige medewerkers beschouwd wer den. ruime kantine van het Inalfa-ge- bouw in Hamont, waarvoor de vlag gen van België, Nederland en van de beide Limburgen wapperden. AMBASSADEURS In zijn welkomstwoord wees de heer P. Burgman er op dat deze vestiging een nieuw beginpunt is voor de N.V. Inalfa. Een beginpunt waarvan de start vergemakkelijkt is door de soepelheid, waarmede de gezagsdragers van Belgisch Limburg deze vestiging hebben mogelijk ge maakt. Deze vlotheid had kennelijk indruk gemaakt want spreker noemde ze een openbaring voor de Nederlanders, die gewend zijn for meler te handelen en te denken. Reeds geruime tijd hebben onge veer 50 Belgische werknemers in Venray gewerkt. Zij waren goede ambassadeurs voor hun land, want toen uitbreiding noodzakelijk werd, heeft men mede door hun vlijt en hun werklust besloten Hamont als vestigingsplaats te kiezen. Dat heeft in Venray misschien wel wat pijn gedaan, maar hij verzekerde de Venrayse gasten dat een goede gang van zaken in het Hamontse bedrijf mede van grote betekenis kan wor den voor verdere ontwikkeling van het Venrayse bedrijf. Bij de opening van Blitta had Burgemeester Custers gewezen op bovenstaand vers van Wim Kan met betrekking tot de nieuwe dochter onderneming van Blitta, die braaf bij moeder thuis bleef, terwijl de dochter van een andere Venrayse onderneming zelfs naar het buiten land ging. De heer Burgman had als troost dat het tegenwoordig mode werd dochters naar het buitenland te sturen en dat het ideaal van elke moeder is om op de duur haar doch ters het huis uit te krijgen. INALFA HAMONT Sprekend over de vestiging in Hamont noemde de heer Burgman dit een nieuwe belangrijke stap bij de expansie van Inalfa. Inalfa, dat in 1946 startte op een hoekje van de zolder van de N.V. J. A. M. Burgman en Zonen te Utrecht. In 1948 verhuisde men naar de Keulse Kade met 2500 m2. In 1955 was de verhuizing naar Venray, in 1964 kwam de vestiging Stadskanaal en nu in 1966 Hamont. Het grote nieuws dat dinsdag de heer H. Vorst bij zyn 40-jarig jubileum als ambtenaar wel te horen kreeg was zyn benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, welke versierselen hem werden opgespeld door Burgemeester Mr. Custers op het einde van zyn felicitatierede. Het was druk in de Venrayse raadszaal, waarin behalve de jubila ris en zijn familie, het College van B. en W. de gemeenteraad, de amb tenaren, burgemeesters en secreta rissen uit praktisch alle Noord- Limburgse en Oost-Brabantse ge meenten en vele vrienden en be kenden aanwezig waren, waaronder o.m. Deken Loonen en oud-burge meester mr. Janssen. BEHULPZAAM ZIJN In zijn rede belichtte Burgemees ter Mr. Custers de ambtelijke loop baan van de in Leiden geboren ge meentesecretaris. 40 jaren geleden deed hij zijn intrede op de Provin ciale Griffie in Maastricht, werd in 1943 secretaris in Horst en in 1946 secretaris in Venray. Burgemeester Custers las enkele passages voor uit het welkomst woord dat Burgemeester Janssen in dat jaar gesproken had, waarin hij wees op de treurige toestand van onze gemeente en de zeer moeilijke wederopbouw. In een dergelijke desolate gemeente is dan secretaris Vorst met zijn werk begonnen. Werk dat bestond in het behulpzaam zijn bij het volvoeren van de bestuurs taak, in het meehelpen en mee-op- lossen van de vele problemen waar voor de gemeente Venray stond en staat. Daarnaast was hij de brug tussen het gemeentebestuur en het ambtenarencorps. Deze taak heeft hij twintig jaren, aldus Burgemeester Custers, met kennis van zaken, scherp inzicht, grote toewijding en organisatietalent volbracht. En daarbij zichzelf vol komen ingezet, er zelfs bij tijd en wijle een dag- en nachttaak van ge maakt. Dat hij daarnaast in de „par ticuliere" sfeer zich nog inzette voor de Stichting Sportpark, voor Gezins zorg en Groene Kruis toont duidelijk aan, dat zijn interesse niet beperkt bleef tot het stadhuis alleen. Dit al les was voor H.M. de Koningin aan leiding geweest hem bij gelegen heid van dit 40-jarig jubileum te onderscheiden met het ridderschap van Oranje Nassau, welke onder scheiding Burgemeester Custers hem uitreikte, terwijl hij tevens namens het gemeentebestuur een enveloppe met inhoud overhandigde. WANDBORD De heer Jenniskens bracht na mens de gemeenteraad gelukwensen over aan de jubilerende gemeente secretaris, die, zoals hij zei, altijd bereid was om de raad te helpen, de commissies bij te staan en altijd zorgde voor een goede samenwer king. Voor dat alles bood hij een wandbord aan. De heer Fr. de Vocht sprak na mens de ambtenaren, die in 1946 met ,wat men noemt, gemengde ge voelens de nieuwe secretaris ont vangen hadden, die als extra belas ting toen nog meebracht 't feit dat hij uit Horst kwam en buiten de aanbeveling van B. en W. gekozen was geworden. De verstandhouding met Horst is intussen wel verbeterd en in de twintig jaren heeft men kunnen ontdekken dat de gemeente secretaris een voorbeeld was van werklust en ijver en dat hij alles over had voor het steeds groeiende ambtenarencorps, die steeds in hem een „baas" vonden, vol begrip voor hun problemen en vol menselijke belangstelling. Hij was daar zeer dankbaar voor en bood namens alle ambtenaren een schrijfset aan, in de hoop dat hij ook deze weer niet kwijt zou worden. En bij de bloemen, die burge meester Custers mevrouw Vorst reeds had aangeboden voegde hij nieuwe ruikers toe, waarbij ook de dames Vorst niet vergeten werden. Als slot was het ere-vorst Karei Wijnen, die namens de vastelaoves- vereniging kwam getuigen dat uit de Horster- dreumel „enne goeje Rodse Piëlhaas" gegroeid was. Als beloning kreeg hij de wel zeer uit zonderlijke onderscheiding van een gouden dasspeld, waarop de Piël haas met gespitste oren. DANKBAAR was het slachtoffer, zoals hij zich zelf noemde, voor alle lof hem toe gezwaaid. Hij had maar moeilijk kunnen berusten in het feit dat een dergelijk jubileum gevierd moest worden, maar nu het dan eenmaal zo ver was, vooruit dan maar Hij wilde voor alles God danken, die hem de kracht en de moed ge geven had en zijn „krakende" ge zondheid om zich in te kunnen zet ten voor de taak, waarvoor hij ge steld was. In de afgelopen 40 jaren is veel gebeurd, maar het meeste daarvan toch wel in Venray, dat weer opgebouwd werd, dat nieuwe mogelijkheden kreeg in zijn peel- ontginningen en dat tenslotte ging industrialiseren. Dat ook hij zijn aandeel daarin had kunnen leveren kwam doordat men hem de gelegen heid had gegeven initiatieven uit te kunnen werken en kans gegeven had eigen hobbies bot te vieren. Hij dankte daarvoor alle gemeentebc- sturen, waaronder hij gediend had en het ambtenarencorps, waaraan enkele ouderen reeds ontvallen wa ren. LANGDURIGE RECEPTIE Dan begon een lange, lange recep tie, waaruit nog eens uitdrukkelijk bleek hoeveel vrienden de heer Vorst zich in deze contreien ge maakt heeft. In de avonduren bracht de Kon. Harmonie Euterpe de traditionele serenade aan de nieuwe ridder, waarbij de president de gelukwensen van Venrays burge rij aan hun „sik" overbracht.

Peel en Maas | 1966 | | pagina 1