Veilig Verkeer...
Overpeinzingen
VAKANTIETOESLAG en Belasting....
11
Goed verzorgd op reis
MARTENS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
In het voetspoor van
St. Paulus
BLAUPUNKT
televisie
komt van
RINGZEGELS
5£süï
JANNYBAR
VRIJDAG 22 JULI 1966 No. 29
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DKUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GgOTESTRAAT 2» POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL IJS (buiten V.nray 2.-)
IS VERLAGING VAN HET
TARIEF VOOR BIJZONDERE
BELONINGEN NU WEL ZO
SIMPEL EN ZO
RECHTVAARDIG?
In de nieuwe Wet Loonbelasting
1964 zijn de belastingpercentages
voor z.g. bijzondere beloningen ver
hoogd. Deze verhoogde tarieven wa
ren in 1966 voor het eerst van toe
passing. Sindsdien heeft men uit
sommige werknemerskringen kun
nen vernemen dat, ondanks dat de
vakantietoeslag anderhalf maal zo
groot geworden was (n.l. 6 pet. tegen
vroeger 4 pet.), men door de ver
hoogde belasting nog minder netto
overhield. Men zou zich af kunnen
vragen of dat wel waar is.
Voorts heeft een minister laten
weten, dat hij vond dat dit tarief
nu maar weer moest worden ver
laagd. Men had kunnen rekenen of
daar dan verder geen gevolgen aan
verbonden zouden zijn. Tenslotte
kon men van de middenstandszijde
vernemen dat men ook wel gaarne
een flink stuk inkomen belastingvrij
of althans tegen een matig tarief je
zou genieten, net als de werknemers
om vakantie van te houden.
De kwestie is of het wel juist is
te spreken van dè werknemers, in
plaats van sommige werknemers.
Bovendien zou men heel in het al
gemeen nog kunnen overwegen of
het wel billijk is dat werknemers of
middenstanders of beiden op fiscaal
gebied een tegemoetkoming genieten
voor het houden van vakantie.
Waarom anderen niet?
Op zichzelf heeft natuurlijk een
ieder gelijk wanneer hij zijn eigen
belangen behartigt. Maar wanneer
iemand gaat stellen dat de overheid
dit of dat punt zus of zo moet aan
pakken, dan moet hij vanzelfspre
kend rekening gaan houden met een
billijke verdeling van de lasten en
dus niet alleen met eigen belangen
of groepsbelangen maar met ieders
belangen.
Als U dit leest, dan is de reis
reeds begonnen, die u als feestgave
hebt geschonken bij mijn zilveren
Priesterfeest. Een reis in het voet
spoor van St. Paulus. Paulus, de
apostel van de heidenen, heeft 4
missiereizen gemaakt. De plaatsen
waar hij op de 2e en 3e tocht het
christendom heeft gepreekt, gaan wij
bezoeken.
Zondag j.l. ontmoetten wij de 9
andere reisgenoten op de heliport te
Eindhoven. Vandaar gingen wij per
helicopter naar Brussel. Daar werd
het vliegtuig genomen, dat ons via
Wenen en Athene naar Istanbul
(Constantinopel) bracht. Hier blijven
wij vier dagen om o.a. de Hagia So
phia, Hagia Irene, de kerk van Ser-
gius te bezichtigen. Vanuit Istanbul
gaan wij per touringcar naar Chal
cedon en Nicea, plaatsen, waar de
eerste concilies gehouden zijn. (Het
2e Vaticaans concilie van Paus Jo
hannes XXIII was het 21ste.) Dan
komen wij in Smyrna en vandaar
uit in Ephese. Hier heeft Paulus on
der moeilijke omstandigheden ge
preekt. Maria, de Moeder des He
ren, zou hier haar leven voltooid
hebben. In Ephese werd op het 3e
concilie in 431 de eretitel van Maria
als „de Moeder van God" aangeno
men.
Dan gaan wij langs de kust van
Klein-Azië (Turkije) terug naar de
Turks-Griekse grens en komen in
Philippi. Hier heeft Paulus gepreekt
en zat er gevangen vanwege het
preken van het nieuwe geloof. Na
Philippi gaat de reis naar Thessa-
lonika en dan over Delphi naar
Athene. Ook hier blijven wij 4 da
gen. Vanuit Athene gaan wij een
dag naar Korinthe en andere plaat
sen op de Peloppenesus.
In dit kort overzicht ziet u wel,
dat het een zeer gevarieerde en
prachtige reis wordt. Plaatsen, waar
vroeger de eerste concilies gehou
den zijn en wel in het Oosten, dat
dank zij Paulus' ijveren tot 't chris
tendom werd bekeerd. Naar de
meeste van deze plaatsen heeft Pau
lus een of meerdere brieven ge
schreven. Die steden zijn er nog en
de brieven, die Paulus naar de
christenen geschreven heeft, worden
nu nog voorgelezen in de Woord
dienst van de H. Eucharistieviering,
de H. Mis.
Uw feestgave stelt mij in de ge
legenheid om kennis te maken met
deze oosterse en griekse wereld en
de plaatsen die Paulus heeft bezocht
en bewerkt. Nogmaals mijn zeer
hartelijke dank. Ook u allen wens ik
een prettige vakantie toe. Tot 6 aug.
zo God het belieft.
P. Primald O.F.M.
GEEN PRIVILEGE!
Waarom bestaat het bijzonder ta
rief? Deze vraag is bij de vele dis
cussies niet of nauwelijks aan de or
de geweest. Toch was daar wel re
den voor, want art. 189 van de
Grontwet van ons koninkrijk zegt:
„Geen privilegiën kunnen in het
stuk van belastingen worden ver
leend." Het is dus niet juist er van
uit te gaan dat het bijzonder tarief
bedoeld is als een privilege voor be
paalde groepen belastingplichtigen.
Wat dan?
Die vraag brengt ons terug naar
de basis van ons inkomstenbelas
tingsysteem. De opzet daarvan is,
dat ieder hier te lande wonende,
natuurlijke persoon over zijn in
komen naar draagkracht inkomsten
belasting betaalt. Die draagkracht
wordt dan benaderd door de tarief
groepen, kinderaftrek, bejaarden
aftrek enz. enz. en tenslotte ook
door de progressie van het tarief.
Naarmate het inkomen per jaar
groter wordt stijgt het belasting
percentage aan de top.
De aanslagen kunnen uiteraard
pas geruime tijd na afloop van het
betreffende jaar worden vastgesteld
en daarom zijn er vooruitbetalingen
ingevoerd zoals de z.g. voorlopige
aanslagen, de dividendbelasting en
de loonbelasting. In principe is het
tarief voor loonbelasting zo goed
mogelijk afgestemd op dat van de
inkomstenbelasting en dat zou in het
geschetste systeem het gevolg heb
ben dat aan een zeer groot aantal
werknemers, wier loon regelmatig
wordt genoten en die geen of nau
welijks neveninkomsten hebben,
aanslagen zouden moeten worden
opgelegd, waarop zeer kleine bedra
gen zouden moeten worden bijbe
taald of zouden worden terugont
vangen.
Om die reden is bepaald dat de
genen, wier brutoloon en wier be
lastbaar inkomen een zekere grens
(thans 12.000,niet te boven gaan
en die niet meer dan 400,in to
taal aan neveninkomsten netto ge
noten hebben of langer dan een
maand twee lonen naast elkaar heb
ben genoten, geen aanslag in de in
komstenbelasting zullen krijgen. Bij
hen wordt dan met de loonbelasting
volstaan en daarbij is er uitdrukke
lijk van uit gegaan dat dit van jaar
tot jaar kleine voordelige of nade
lige verschillen kan en zal meebren
gen en dat deze geacht worden el
kaar in de loop der jaren te com
penseren.
BIJ GROOT VERSCHIL
Nu het bijzonder tarief wat ver
scherpt is, is nu echter voor de in
komstenbelasting de mogelijkheid
geschapen een aanslag te vragen
wanneer het verschil te grof zou
worden.
Uit deze opzet blijkt vast, dat de
bovenvermelde middenstanders in
zoverre gerust gesteld kunnen wor
den, dat alle loontrekkenden met
meer dan 12.000,loon of meer
dan 400,neveninkomsten in
ieder geval in de vorm van inkom
stenbelasting bij moeten betalen wat
zij eventueel aan voordeel zouden
hebben gehad door een (te) laag ta
rief over hun vakantietoeslag e.d.
De verschillen tussen loon- en in
komstenbelasting vloeien praktisch
geheel voort uit de verschillende
heffingswijze. Bij de laatste worden
alle inkomsten van het jaar tezamen
geteld en als één geheel belast. Bij
de loonbelasting gaat dat niet, het-
V--
1
geen door de progressie een nadeel
in kan houden.
VOORBEELDEN
Wanneer een ongehuwde in enig
jaar b.v. 1600,heeft verdiend,
dan is dat voor de ink. bel. onbelast.
Heeft hij dat echter verdiend als
loon in de maanden september tot
en met december en was hij voor
dien op school, dan heeft hij in die
maanden 400,per maand ver
diend en is hem loonbelasting inge
houden naar een progressie die past
bij een inkomen van 400,per
maand ofwel 4800,per jaar. Hij
kan in dat geval een aanslag in
komstenbelasting vragen, die op ni
hil zal uitkomen, hetgeen betekent
dat hij de „vooruitbetaalde" loonbe
lasting terugkrijgt.
Evenzo zou het kunnen zijn, dat
iemand die gewend is 200,per
week te verdienen in de week waar
in zijn vakantoeslag wordt uitbe
taald, 800,zou genieten. Hij zou
dan belast worden naar de progres
sie passend bij een jaarinkomen van
52 x 800,ofwel ruim 40.000,
Het is om deze reden dat het ta
rief voor bijzondere beloningen is
ingevoerd en het is dus niet inge
voerd met de bedoeling om een
groep werknemers in strijd met de
Grondwet een „privilegie" te ver
lenen.
Men zou dus de minister, die bo
ven bedoeld is (niet de minister van
financiën!), de raad kunnen geven
zich beter op de Grondwet te bezin
nen alvorens zijn vriendelijkheden
rond te strooien, 't Gaat n.l. niet om
vriendelijkheden, maar om een zo
rechtvaardig mogelijke belasting
heffing.
DE GEVOLGEN
Het zal duidelijk zijn dat het ta
rief voor de bijzondere beloningen
niet fijn op het jaarinkomen kon
worden afgestemd. Het werkte dus
vrij grof en bleek eerder te laag dan
te hoog geschat. Omdat met de wat
hogere lonen toch via de inkomsten
belasting werd afgerekend, was ech
ter het belang niet overweldigend.
Bovendien maakten deze voordelen
een deel uit van alle voor- en na
delen die geacht werden tegen el
kaar op te wegen.
Deze regeling bood werkgevers en
werknemers de mogelijkheid tot sa
menwerking door zoveel mogelijk
loon als bijzondere beloning uit te
keren, b.v. door in plaats van het
normale loon te verhogen het recht
op tantième of vakantietoeslag uit
te breiden.
Het gevolg was daarna weer dat
de vlijtige of de zuinige die uit ne-
venarbeid of uit spaarcentjes wat
neveninkomsten genoot, verhou
dingsgewijs enorme bedragen moest
betalen zo hij het ongeluk had in de
inkomstenbelasting te vallen, als
zijn neveninkomsten hoger dan 400
(vroeger 200,werden. Hij be
taalde dan namelijk, behalve over
die neveninkomsten, ook nog over
zijn beloningen bij. Dit werd in de
praktijk als buitengewoon onrecht
vaardig aangevoeld. En veelal te
recht.
CORRECTIE
Om deze reden, en voorts omdat
de aanslaggrens omhoog werd ge
bracht tot 12.000,— en tevens om
dat - alles in oderling verband met
elkaar - de mogelijkheid werd ge
schapen van een aanslag op verzoek,
is het tarief voor bijzondere belo
ningen thans verhoogd.
Tevens in verband hiermede is
voor de loonbelasting bepaald dat
een beschikking tot aftrek wegens
verwervingskosten, persoonlijke ver
plichtingen, buitengewone lasten en
giften slechts kan worden verkregen
indien aannemelijk is dat anders
meer loonbelasting zou worden ge
heven dan het bedrag dat aan in
komstenbelasting verschuldigd zou
zijn, zo een aanslag in die belasting
zou worden opgelegd.
Met andere woorden: het is hele
maal niet de bedoeling een aantal
werknemers in strijd met de Grond
wet te bevoordelen, en als een be
paald geval dan toch moet worden
bekeken in verband met bijvoor
beeld ziektekosten of extra hoge
verwervingskosten e.d., dan wordt
een eventueel verschil, ontstaan door
het bijzonder tarief, meteen weer
gecorrigeerd.
SLOTSOM
Een verlaging van dit bijzonder
tarief zou dus een vrij willekeurige
beoordeling vormen van een deel
van alle werknemers. De onbillijk
heid zou nog worden verscherpt
door 't feit, dat dit voordeel zou
worden teruggenomen van degenen
die door offervaardigheid (aftrek
wegens giften) of door abnormale
ziektekosten (aftrek wegens buiten
gewone lasten) recht zouden hebben
op een vermindering van belasting.
BIJ TWIJFEL NOOIT
Inhaalongelukken nemen procen
tueel gezien een belangrijke plaats
in. Uit Zwitserse en Duitse statis
tieken blijkt dit type ongevallen 12
procent te bedragen op een totaal
van 375.979 ongelukken en als zo
danig de tweede plaats in te nemen
bij ongevallen, die te wijten zijn aan
fouten van bestuurders. Aan hen is
niet minder dan 74,2 pet. van het
totaal aantal onderzochte ongeluk
ken te wijten!
Uit detailonderzoekingen in het
buitenland en op grond van politie-
ervaringen in ons land is komen
vast te staan, dat twee onderdelen
van de inhaalmanoeuvre speciale
aandacht verdienen: het inhalen op
een onjuist tijdstip en foutief ge
drag tijdens de inhaalmanoeuvre.
Botsingen met tegenliggers zijn
veelal 't gevolg van misrekening bij
het gaan inhalen. Men vergist zich
in de snelheid van de naderende
tegenligger of van de in te halen
auto, terwijl er „gesneden" gaat
worden als men z'n eigen snelheid
(en daardoor de afstand die op de
linkerweghelft moet worden gere
den) onderschat. Het snelheidsver-
schil tussen inhaler en voorligger
dient op z'n minst 20 km per uur
te zijn, wil de lengte van de inhaal-
weg redelijk blijven. Is de weg voor
vrij, dan blijft het kijken in binnen-
en buitenspiegel van groot belang
in verband met achteropkomend
verkeer (let op de „dode hoek" door
over de linker schouder te kijken).
Plotseling links uit de file breken
zonder rekening te houden met ach-
teropkomers is levensgevaarlijk. Dit
is de belangrijkste ongevalsfactor
bij vroegtijdig inhalen (22,1 pet.), al
dus een Duits onderzoek. Rijden met
te geringe afstand (16 pet.) en een
gezien de omstandigheden te hoge
snelheid (15,5 pet.) zijn de daarop
volgende kritieke punten.
Een vuistregel voor afstandhou-
den is: de veilige afstand in meters
is gelijk aan de helft van uw snel
heid. Bij 80 km dus 40 meter vrij
houden. Juist voor het invoegen van
inhalende auto's en om een „ruimte
kussen" voor zich te hebben voor de
stopweg (langer dan u denkt door
de zgn. schrikseconde of reactie-
weg) is voldoende afstand van be
lang.
Een goede rijder zal ook, wanneer
hij ingehaald wordt, naar rechts uit
wijken en zeker zijn snelheid niet
opvoeren. Het getuigt van verkeers-
inzicht wanneer men snelheid ver
mindert (indien dat mogelijk is zon
der achteropkomend verkeer te hin
deren), als daardoor snijden van de
inhaler of erger nog, een frontale
botsing met een snel naderende te
genligger kan worden voorkomen.
Als de weg voor of achter niet vrij
is, er twijfel bestaat over de snel
heid van de andere voertuigen of
de wegsituatie onoverzichtelijk is,
geldt maar één gedragslijn: bij twij
fel nooit inhalen. Ook wanneer bin
nenkort verplicht wordt gesteld om
richting aan te geven bij het inhalen
(wat een belangrijke zijdelingse ver
plaatsing betekent), dan blijft voor
en achter uitkijken geboden: het
gebruik van de clignoteur mag nooit
op zichzelf als garantie voor veilig
inhalen worden beschouwd.
Bij druk vakantie- en weekend
verkeer verliezen autosnelwegen
hun eigenlijke karakter en lenen
deze zich niet meer voor snel rijden.
De verstandige automobilist zal zijn
snelheid en de afstand tot de voor
ligger dan aanpassen aan de ver
hoogde verkeersintensiteit, wat hem
vaak ten onrechte tot „zondagsrij
der" bestempelt.
In dergelijke situaties is snel rij
den op te geringe afstand op de
linkerstrook in feite dus een on
juist inhalen de hoofdoorzaak
van kettingbotsingen. Aangetoond is
zelfs dat de capaciteit van de rij
strook toeneemt bij vermindering
van snelheid tot 48 km per uur.
Domweg inhalen is dan het tegen
gestelde van defensief rijden
Voor vrij
Achter vrij? Dan pas inhalen!
In de advertentie GOMMANS'
KLEDING - vorige week in dit
blad geplaatst - staat abusivelijk
5% korting of
dubbel aantal bankzegels
dit moet zijn
DUBBEL AANTAL
De belastingheffing is toch al geen
populaire zaak, en het zou ons bij
zonder spijten wanneer om politie
ke redenen nu ook de grondwettelij
ke gelijkheid der belastingbetalers
nog zou worden aangetast.
ZIJN ALLE VERZEKERINGEEN IN ORDE?
Een geslaagde vakantie staat of valt met een goede voorberei
ding. Een grondige inspectie van alle zaken, die gedurende de
vakantie nodig z(jn, voorkomt veel narigheid tydens reis en ver
blijf. Het is van belang zorgeloos op vakantie te (kunnen) gaan en
ook onbezorgd van de vrge dagen te (kunnen) genieten. De een
of andere onverwachte gebeurtenis mag er niet toe leiden, dat
het vakantieplezier door onaangename financiële gevolgen grondig
wordt bedorven.
Daarom is het ook nuttig, ja zelfs nodig, dat terdege aandacht
wordt geschonken aan het onderwerp „verzekeringen". Het is zeer
gewenst na te gaan of men tijdens reis en/of verblijf voldoende
verzekeringsdekking heeft tegen alle mogelijke gebeurtenissen.
Maar al te vaak wordt over dit onderwerp wat (te) vluchtig heen
gelopentot het moment waarop men in een verre van ple
zierige situatie terecht komt.
OOK DEKKING TEGEN
ANNULERINGSKOSTEN
Verzuim niet bij het boeken van
het reisarrangement of het aangaan
van de huurovereenkomst voor een
zomerhuisje of dergelijke tegelijk 'n
annuleringskosten-verzekering af te
sluiten.
Hierdoor bereikt men, dat bij
plotseling optredende ernstige ziek
te (op doktersverklaring), een ern
stig ongeval of de dood van de ver
zekeringnemer, van zijn echtgenote,
kinderen, ouders of schoonouders,
dan wel bij een van belang zijnde
zaakschade (brand of dergelijke) die
het eigendom van de verzekering
nemer treft en zijn aanwezigheid ter
plaatse noodzakelijk maakt, de bij
het reisbureau gestorte inschrijf som
dan wel een geheel of gedeeltelijk
betaalde reissom (kortweg genaamd
de „reisannuleringskosten") vergoed
krijgt.
„GROENE KAART"
Auto, motor, scooter en bromfiets
zijn geliefde vervoermiddelen voor
de reis naar het vakantiedoel. Gaat
men naar het buitenland, dan is
voor al deze voertuigen (ook de
bromfiets!) een „groene kaart" ver
eist. Het is verstandig deze tijdig bij
assuradeur of tussenpersoon aan te
vragen. Wacht met het aanvragen
niet tot enkele dagen vóór het ver
trek, want hebt u dit onmisbare do
cument zeker niet meer op tijd in uw
bezit.
Wie naar het buitenland gaat, kan
veel nut hebben van een rechtsbij
standverzekering. In vele landen
kan de afwikkeling van een aanrij
ding en de gevolgen daarvan een
ingewikkelde zaak zijn, waaruit men
zich zonder deskundige hulp maar
moeilijk kan redden. Rechtsbijstand-
verzekeraars beschikken over een
wijdvertakte organisatie van juridi
sche deskundigen, die in vrijwel elk
land van Europa rechtsbijstand
kunnen verlenen.
Indien men per auto met vakan
tie gaat, valt zeker ook te denken
aan een verzekering voor de inzit
tenden. Wordt een kampeerwagen
(caravan) meegenomen naar het
buitenland, dan moet deze op de
groene kaart vermeld staan.
Onmisbaar voor automobilisten is
de reis- en kredietbrief van de
A.N.W.B., welke in gevallen van
pech onderweg door middel van
chèques de middelen om repara
ties te laten uitvoeren. Deze toe
ristenbond kan ook zorg dragen
voor repatriëring van verongeluk
te voertuigen en gestrande leden.
REISVERZEKERING
Hetgeen zeker niet mag ontbre
ken is een reisverzekering. Voor het
afsluiten van een dergelijke verze
kering zijn zeer zwaar wegende mo
tieven aan te voeren, hetgeen moge
blijken uit onderstaande opsomming
van hetgeen een dergelijke verzeke
ring omvat:
1. Een ongevallenverzekering met
een kapitaaluitkering bij algehele
blijvende invaliditeit en een bedrag
voor de kosten van geneeskundige
behandeling en/of verpleging als ge
volg van een ongeval;
2. Een bedrag voor ziektekosten.
Bij verblijf in het buitenland van
veel belang. Hoewel vrijwel alle Ne
derlanders tegen de kosten van ziek
te zijn verzekerd, is men bij ver
blijf in het buitenland vaak niet vol
doende gedekt.
W.A.-PARTICULIER
De W.A.-particulier (w.a.p.) is in
ons land sterk ingeburgerd. Deze
verzekering kan ook in het buiten
land van veel nut zijn, mits voor
waarden up-to-date zijn. Ook in het
buitenland kan gemakkelijk schade
worden berokkend aan personen en
zaken, waarvoor men wettelijk aan
sprakelijk worden gesteld. Een w.a.
particulierenverzekering is dus op
vakantie zeer gewenst, vooral als u
met kinderen of huisdieren reist.
Zeer veel mensen hebben een der
gelijke polis; alleen de voorwaarden
zijn verouderd. Het verzekeringsge-
bied is dan beperkt tot Nederland.
Vooral met het oog op de vakan
ties is het van belang buitenland
dekking te hebben. De maximum-
verzekerde bedragen zijn vaak zeer
onvoldoende, zodat optrekking hier
van een eerste vereiste is.
WATERSPORT
De watersport is steeds meer in
opkomst. Elk jaar gaan meer men
sen over tot de aanschaffing van 'n
pleziervaartuig. Ook op het water
wordt het echter steeds drukker,
met als gevolg meer aanvaringen en
toenemende schade.
Men onderscheidt bij de plezier
vaartuigenverzekering een uitge
breide en minder uitgebreide dek
king. Onder de uitgebreide verzeke
ring vallen o.m. schade aan het
schip door verschillende oorzaken,
kosten van redding en berging. Ook
is meegedekt de wettelijke aanspra
kelijkheid tot bepaalde bedragen. En
men kan ook alleen een dekking te
gen wett. aanspr. krijgen aangevuld
met dekking tegen het risico van
brand, ontploffing, blikseminslag en
zelfontbranding.
DE WONING
Enkele opmerkingen over de be
zittingen die achterblijven, mogen
niet ontbreken. Tijdens een langdu
rige afwezigheid blijft de woning
weliswaar afgesloten maar tóch on
beheerd achter. Er is weinig of geen
controle op huis en inboedel. Een
tijdelijk niet bewoond huis is voor
inbrekers een aantrekkelijk object.
Brand, storm of bliksem kunnen
grote ravage in het huis aanrichten.
Waterschade of ontploffing kunnen
ook voor flinke schadekosten zor
gen.
Een inboedelverzekering op uitge
breide voorwaarden biedt bescher
ming tegen al deze onheilen. Het is
verstandig er op te letten, dat de
verzekerde bedragen niet te laag
zijn. Onderverzekering geeft bij
schade alleen maar teleurstelling!
Wij vragen nog steeds
V PERSONEEL
ij Aanmelden dagelijks -
TA II: cok na weiktijd - aan
i de fabriek, bij de por',iei
èk,1 N.V. INALFA VENRAY
BUIGEN OF BARSTEN
Eindelijk is het dan zover geko
men: buigen of barsten. De uitgaven
van de Nederlandse regering zullen
voor 1966 alsnog met 160 miljoen
worden gekort, terwijl voor het vol
gend jaar een veel grotere bezuini
ging noodzakelijk is. Het overmoe
dige program dat KVP en PvdA met
het kabinet Cals aan het publiek
hadden gepresenteerd, is niet uit
voerbaar gebleken. De Nederlandse
economie zou eraan ten gronde gaan.
Maar zoals altijd wanneer het
gaat om bezuinigen, het is en blijft
een botsing van tegenstrijdige ver
langens: op wegenobuw moet bezui
nigd worden, terwijl er steeds meer
auto's komen. Op Defensie moet be
zuinigd worden, terwijl ieder weet
dat de communisten zitten te loe
ren op verzwakking van de Wester
se defensie. De woningbouw moet
worden afgeremd (zeker in de goed
kopere klassen), terwijl duizenden
en duizenden nog altijd ellendig
wachten op een huis.
Sociale eisen zijn er genoeg, maar
zij blijken onuitvoerbaar. Het bezit
der rijken wil men belasten, maar
als men dat doet, smeren de rijken
met hun geld hem naar het buiten
land.
Het ziet er naar uit dat de nood
nog niet hoog genoeg is om de dras
tische bezuinigingen door te druk
ken. Laten we hopen, dat die hoge
nood er nooit zal komen.
TOT VANAVOND l\ DE