Veilig Verkeer... Overpeinzingen VAKANTIETOESLAG en Belasting.... 11 Goed verzorgd op reis MARTENS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN In het voetspoor van St. Paulus BLAUPUNKT televisie komt van RINGZEGELS 5£süï JANNYBAR VRIJDAG 22 JULI 1966 No. 29 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DKUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GgOTESTRAAT 2» POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL IJS (buiten V.nray 2.-) IS VERLAGING VAN HET TARIEF VOOR BIJZONDERE BELONINGEN NU WEL ZO SIMPEL EN ZO RECHTVAARDIG? In de nieuwe Wet Loonbelasting 1964 zijn de belastingpercentages voor z.g. bijzondere beloningen ver hoogd. Deze verhoogde tarieven wa ren in 1966 voor het eerst van toe passing. Sindsdien heeft men uit sommige werknemerskringen kun nen vernemen dat, ondanks dat de vakantietoeslag anderhalf maal zo groot geworden was (n.l. 6 pet. tegen vroeger 4 pet.), men door de ver hoogde belasting nog minder netto overhield. Men zou zich af kunnen vragen of dat wel waar is. Voorts heeft een minister laten weten, dat hij vond dat dit tarief nu maar weer moest worden ver laagd. Men had kunnen rekenen of daar dan verder geen gevolgen aan verbonden zouden zijn. Tenslotte kon men van de middenstandszijde vernemen dat men ook wel gaarne een flink stuk inkomen belastingvrij of althans tegen een matig tarief je zou genieten, net als de werknemers om vakantie van te houden. De kwestie is of het wel juist is te spreken van dè werknemers, in plaats van sommige werknemers. Bovendien zou men heel in het al gemeen nog kunnen overwegen of het wel billijk is dat werknemers of middenstanders of beiden op fiscaal gebied een tegemoetkoming genieten voor het houden van vakantie. Waarom anderen niet? Op zichzelf heeft natuurlijk een ieder gelijk wanneer hij zijn eigen belangen behartigt. Maar wanneer iemand gaat stellen dat de overheid dit of dat punt zus of zo moet aan pakken, dan moet hij vanzelfspre kend rekening gaan houden met een billijke verdeling van de lasten en dus niet alleen met eigen belangen of groepsbelangen maar met ieders belangen. Als U dit leest, dan is de reis reeds begonnen, die u als feestgave hebt geschonken bij mijn zilveren Priesterfeest. Een reis in het voet spoor van St. Paulus. Paulus, de apostel van de heidenen, heeft 4 missiereizen gemaakt. De plaatsen waar hij op de 2e en 3e tocht het christendom heeft gepreekt, gaan wij bezoeken. Zondag j.l. ontmoetten wij de 9 andere reisgenoten op de heliport te Eindhoven. Vandaar gingen wij per helicopter naar Brussel. Daar werd het vliegtuig genomen, dat ons via Wenen en Athene naar Istanbul (Constantinopel) bracht. Hier blijven wij vier dagen om o.a. de Hagia So phia, Hagia Irene, de kerk van Ser- gius te bezichtigen. Vanuit Istanbul gaan wij per touringcar naar Chal cedon en Nicea, plaatsen, waar de eerste concilies gehouden zijn. (Het 2e Vaticaans concilie van Paus Jo hannes XXIII was het 21ste.) Dan komen wij in Smyrna en vandaar uit in Ephese. Hier heeft Paulus on der moeilijke omstandigheden ge preekt. Maria, de Moeder des He ren, zou hier haar leven voltooid hebben. In Ephese werd op het 3e concilie in 431 de eretitel van Maria als „de Moeder van God" aangeno men. Dan gaan wij langs de kust van Klein-Azië (Turkije) terug naar de Turks-Griekse grens en komen in Philippi. Hier heeft Paulus gepreekt en zat er gevangen vanwege het preken van het nieuwe geloof. Na Philippi gaat de reis naar Thessa- lonika en dan over Delphi naar Athene. Ook hier blijven wij 4 da gen. Vanuit Athene gaan wij een dag naar Korinthe en andere plaat sen op de Peloppenesus. In dit kort overzicht ziet u wel, dat het een zeer gevarieerde en prachtige reis wordt. Plaatsen, waar vroeger de eerste concilies gehou den zijn en wel in het Oosten, dat dank zij Paulus' ijveren tot 't chris tendom werd bekeerd. Naar de meeste van deze plaatsen heeft Pau lus een of meerdere brieven ge schreven. Die steden zijn er nog en de brieven, die Paulus naar de christenen geschreven heeft, worden nu nog voorgelezen in de Woord dienst van de H. Eucharistieviering, de H. Mis. Uw feestgave stelt mij in de ge legenheid om kennis te maken met deze oosterse en griekse wereld en de plaatsen die Paulus heeft bezocht en bewerkt. Nogmaals mijn zeer hartelijke dank. Ook u allen wens ik een prettige vakantie toe. Tot 6 aug. zo God het belieft. P. Primald O.F.M. GEEN PRIVILEGE! Waarom bestaat het bijzonder ta rief? Deze vraag is bij de vele dis cussies niet of nauwelijks aan de or de geweest. Toch was daar wel re den voor, want art. 189 van de Grontwet van ons koninkrijk zegt: „Geen privilegiën kunnen in het stuk van belastingen worden ver leend." Het is dus niet juist er van uit te gaan dat het bijzonder tarief bedoeld is als een privilege voor be paalde groepen belastingplichtigen. Wat dan? Die vraag brengt ons terug naar de basis van ons inkomstenbelas tingsysteem. De opzet daarvan is, dat ieder hier te lande wonende, natuurlijke persoon over zijn in komen naar draagkracht inkomsten belasting betaalt. Die draagkracht wordt dan benaderd door de tarief groepen, kinderaftrek, bejaarden aftrek enz. enz. en tenslotte ook door de progressie van het tarief. Naarmate het inkomen per jaar groter wordt stijgt het belasting percentage aan de top. De aanslagen kunnen uiteraard pas geruime tijd na afloop van het betreffende jaar worden vastgesteld en daarom zijn er vooruitbetalingen ingevoerd zoals de z.g. voorlopige aanslagen, de dividendbelasting en de loonbelasting. In principe is het tarief voor loonbelasting zo goed mogelijk afgestemd op dat van de inkomstenbelasting en dat zou in het geschetste systeem het gevolg heb ben dat aan een zeer groot aantal werknemers, wier loon regelmatig wordt genoten en die geen of nau welijks neveninkomsten hebben, aanslagen zouden moeten worden opgelegd, waarop zeer kleine bedra gen zouden moeten worden bijbe taald of zouden worden terugont vangen. Om die reden is bepaald dat de genen, wier brutoloon en wier be lastbaar inkomen een zekere grens (thans 12.000,niet te boven gaan en die niet meer dan 400,in to taal aan neveninkomsten netto ge noten hebben of langer dan een maand twee lonen naast elkaar heb ben genoten, geen aanslag in de in komstenbelasting zullen krijgen. Bij hen wordt dan met de loonbelasting volstaan en daarbij is er uitdrukke lijk van uit gegaan dat dit van jaar tot jaar kleine voordelige of nade lige verschillen kan en zal meebren gen en dat deze geacht worden el kaar in de loop der jaren te com penseren. BIJ GROOT VERSCHIL Nu het bijzonder tarief wat ver scherpt is, is nu echter voor de in komstenbelasting de mogelijkheid geschapen een aanslag te vragen wanneer het verschil te grof zou worden. Uit deze opzet blijkt vast, dat de bovenvermelde middenstanders in zoverre gerust gesteld kunnen wor den, dat alle loontrekkenden met meer dan 12.000,loon of meer dan 400,neveninkomsten in ieder geval in de vorm van inkom stenbelasting bij moeten betalen wat zij eventueel aan voordeel zouden hebben gehad door een (te) laag ta rief over hun vakantietoeslag e.d. De verschillen tussen loon- en in komstenbelasting vloeien praktisch geheel voort uit de verschillende heffingswijze. Bij de laatste worden alle inkomsten van het jaar tezamen geteld en als één geheel belast. Bij de loonbelasting gaat dat niet, het- V-- 1 geen door de progressie een nadeel in kan houden. VOORBEELDEN Wanneer een ongehuwde in enig jaar b.v. 1600,heeft verdiend, dan is dat voor de ink. bel. onbelast. Heeft hij dat echter verdiend als loon in de maanden september tot en met december en was hij voor dien op school, dan heeft hij in die maanden 400,per maand ver diend en is hem loonbelasting inge houden naar een progressie die past bij een inkomen van 400,per maand ofwel 4800,per jaar. Hij kan in dat geval een aanslag in komstenbelasting vragen, die op ni hil zal uitkomen, hetgeen betekent dat hij de „vooruitbetaalde" loonbe lasting terugkrijgt. Evenzo zou het kunnen zijn, dat iemand die gewend is 200,per week te verdienen in de week waar in zijn vakantoeslag wordt uitbe taald, 800,zou genieten. Hij zou dan belast worden naar de progres sie passend bij een jaarinkomen van 52 x 800,ofwel ruim 40.000, Het is om deze reden dat het ta rief voor bijzondere beloningen is ingevoerd en het is dus niet inge voerd met de bedoeling om een groep werknemers in strijd met de Grondwet een „privilegie" te ver lenen. Men zou dus de minister, die bo ven bedoeld is (niet de minister van financiën!), de raad kunnen geven zich beter op de Grondwet te bezin nen alvorens zijn vriendelijkheden rond te strooien, 't Gaat n.l. niet om vriendelijkheden, maar om een zo rechtvaardig mogelijke belasting heffing. DE GEVOLGEN Het zal duidelijk zijn dat het ta rief voor de bijzondere beloningen niet fijn op het jaarinkomen kon worden afgestemd. Het werkte dus vrij grof en bleek eerder te laag dan te hoog geschat. Omdat met de wat hogere lonen toch via de inkomsten belasting werd afgerekend, was ech ter het belang niet overweldigend. Bovendien maakten deze voordelen een deel uit van alle voor- en na delen die geacht werden tegen el kaar op te wegen. Deze regeling bood werkgevers en werknemers de mogelijkheid tot sa menwerking door zoveel mogelijk loon als bijzondere beloning uit te keren, b.v. door in plaats van het normale loon te verhogen het recht op tantième of vakantietoeslag uit te breiden. Het gevolg was daarna weer dat de vlijtige of de zuinige die uit ne- venarbeid of uit spaarcentjes wat neveninkomsten genoot, verhou dingsgewijs enorme bedragen moest betalen zo hij het ongeluk had in de inkomstenbelasting te vallen, als zijn neveninkomsten hoger dan 400 (vroeger 200,werden. Hij be taalde dan namelijk, behalve over die neveninkomsten, ook nog over zijn beloningen bij. Dit werd in de praktijk als buitengewoon onrecht vaardig aangevoeld. En veelal te recht. CORRECTIE Om deze reden, en voorts omdat de aanslaggrens omhoog werd ge bracht tot 12.000,— en tevens om dat - alles in oderling verband met elkaar - de mogelijkheid werd ge schapen van een aanslag op verzoek, is het tarief voor bijzondere belo ningen thans verhoogd. Tevens in verband hiermede is voor de loonbelasting bepaald dat een beschikking tot aftrek wegens verwervingskosten, persoonlijke ver plichtingen, buitengewone lasten en giften slechts kan worden verkregen indien aannemelijk is dat anders meer loonbelasting zou worden ge heven dan het bedrag dat aan in komstenbelasting verschuldigd zou zijn, zo een aanslag in die belasting zou worden opgelegd. Met andere woorden: het is hele maal niet de bedoeling een aantal werknemers in strijd met de Grond wet te bevoordelen, en als een be paald geval dan toch moet worden bekeken in verband met bijvoor beeld ziektekosten of extra hoge verwervingskosten e.d., dan wordt een eventueel verschil, ontstaan door het bijzonder tarief, meteen weer gecorrigeerd. SLOTSOM Een verlaging van dit bijzonder tarief zou dus een vrij willekeurige beoordeling vormen van een deel van alle werknemers. De onbillijk heid zou nog worden verscherpt door 't feit, dat dit voordeel zou worden teruggenomen van degenen die door offervaardigheid (aftrek wegens giften) of door abnormale ziektekosten (aftrek wegens buiten gewone lasten) recht zouden hebben op een vermindering van belasting. BIJ TWIJFEL NOOIT Inhaalongelukken nemen procen tueel gezien een belangrijke plaats in. Uit Zwitserse en Duitse statis tieken blijkt dit type ongevallen 12 procent te bedragen op een totaal van 375.979 ongelukken en als zo danig de tweede plaats in te nemen bij ongevallen, die te wijten zijn aan fouten van bestuurders. Aan hen is niet minder dan 74,2 pet. van het totaal aantal onderzochte ongeluk ken te wijten! Uit detailonderzoekingen in het buitenland en op grond van politie- ervaringen in ons land is komen vast te staan, dat twee onderdelen van de inhaalmanoeuvre speciale aandacht verdienen: het inhalen op een onjuist tijdstip en foutief ge drag tijdens de inhaalmanoeuvre. Botsingen met tegenliggers zijn veelal 't gevolg van misrekening bij het gaan inhalen. Men vergist zich in de snelheid van de naderende tegenligger of van de in te halen auto, terwijl er „gesneden" gaat worden als men z'n eigen snelheid (en daardoor de afstand die op de linkerweghelft moet worden gere den) onderschat. Het snelheidsver- schil tussen inhaler en voorligger dient op z'n minst 20 km per uur te zijn, wil de lengte van de inhaal- weg redelijk blijven. Is de weg voor vrij, dan blijft het kijken in binnen- en buitenspiegel van groot belang in verband met achteropkomend verkeer (let op de „dode hoek" door over de linker schouder te kijken). Plotseling links uit de file breken zonder rekening te houden met ach- teropkomers is levensgevaarlijk. Dit is de belangrijkste ongevalsfactor bij vroegtijdig inhalen (22,1 pet.), al dus een Duits onderzoek. Rijden met te geringe afstand (16 pet.) en een gezien de omstandigheden te hoge snelheid (15,5 pet.) zijn de daarop volgende kritieke punten. Een vuistregel voor afstandhou- den is: de veilige afstand in meters is gelijk aan de helft van uw snel heid. Bij 80 km dus 40 meter vrij houden. Juist voor het invoegen van inhalende auto's en om een „ruimte kussen" voor zich te hebben voor de stopweg (langer dan u denkt door de zgn. schrikseconde of reactie- weg) is voldoende afstand van be lang. Een goede rijder zal ook, wanneer hij ingehaald wordt, naar rechts uit wijken en zeker zijn snelheid niet opvoeren. Het getuigt van verkeers- inzicht wanneer men snelheid ver mindert (indien dat mogelijk is zon der achteropkomend verkeer te hin deren), als daardoor snijden van de inhaler of erger nog, een frontale botsing met een snel naderende te genligger kan worden voorkomen. Als de weg voor of achter niet vrij is, er twijfel bestaat over de snel heid van de andere voertuigen of de wegsituatie onoverzichtelijk is, geldt maar één gedragslijn: bij twij fel nooit inhalen. Ook wanneer bin nenkort verplicht wordt gesteld om richting aan te geven bij het inhalen (wat een belangrijke zijdelingse ver plaatsing betekent), dan blijft voor en achter uitkijken geboden: het gebruik van de clignoteur mag nooit op zichzelf als garantie voor veilig inhalen worden beschouwd. Bij druk vakantie- en weekend verkeer verliezen autosnelwegen hun eigenlijke karakter en lenen deze zich niet meer voor snel rijden. De verstandige automobilist zal zijn snelheid en de afstand tot de voor ligger dan aanpassen aan de ver hoogde verkeersintensiteit, wat hem vaak ten onrechte tot „zondagsrij der" bestempelt. In dergelijke situaties is snel rij den op te geringe afstand op de linkerstrook in feite dus een on juist inhalen de hoofdoorzaak van kettingbotsingen. Aangetoond is zelfs dat de capaciteit van de rij strook toeneemt bij vermindering van snelheid tot 48 km per uur. Domweg inhalen is dan het tegen gestelde van defensief rijden Voor vrij Achter vrij? Dan pas inhalen! In de advertentie GOMMANS' KLEDING - vorige week in dit blad geplaatst - staat abusivelijk 5% korting of dubbel aantal bankzegels dit moet zijn DUBBEL AANTAL De belastingheffing is toch al geen populaire zaak, en het zou ons bij zonder spijten wanneer om politie ke redenen nu ook de grondwettelij ke gelijkheid der belastingbetalers nog zou worden aangetast. ZIJN ALLE VERZEKERINGEEN IN ORDE? Een geslaagde vakantie staat of valt met een goede voorberei ding. Een grondige inspectie van alle zaken, die gedurende de vakantie nodig z(jn, voorkomt veel narigheid tydens reis en ver blijf. Het is van belang zorgeloos op vakantie te (kunnen) gaan en ook onbezorgd van de vrge dagen te (kunnen) genieten. De een of andere onverwachte gebeurtenis mag er niet toe leiden, dat het vakantieplezier door onaangename financiële gevolgen grondig wordt bedorven. Daarom is het ook nuttig, ja zelfs nodig, dat terdege aandacht wordt geschonken aan het onderwerp „verzekeringen". Het is zeer gewenst na te gaan of men tijdens reis en/of verblijf voldoende verzekeringsdekking heeft tegen alle mogelijke gebeurtenissen. Maar al te vaak wordt over dit onderwerp wat (te) vluchtig heen gelopentot het moment waarop men in een verre van ple zierige situatie terecht komt. OOK DEKKING TEGEN ANNULERINGSKOSTEN Verzuim niet bij het boeken van het reisarrangement of het aangaan van de huurovereenkomst voor een zomerhuisje of dergelijke tegelijk 'n annuleringskosten-verzekering af te sluiten. Hierdoor bereikt men, dat bij plotseling optredende ernstige ziek te (op doktersverklaring), een ern stig ongeval of de dood van de ver zekeringnemer, van zijn echtgenote, kinderen, ouders of schoonouders, dan wel bij een van belang zijnde zaakschade (brand of dergelijke) die het eigendom van de verzekering nemer treft en zijn aanwezigheid ter plaatse noodzakelijk maakt, de bij het reisbureau gestorte inschrijf som dan wel een geheel of gedeeltelijk betaalde reissom (kortweg genaamd de „reisannuleringskosten") vergoed krijgt. „GROENE KAART" Auto, motor, scooter en bromfiets zijn geliefde vervoermiddelen voor de reis naar het vakantiedoel. Gaat men naar het buitenland, dan is voor al deze voertuigen (ook de bromfiets!) een „groene kaart" ver eist. Het is verstandig deze tijdig bij assuradeur of tussenpersoon aan te vragen. Wacht met het aanvragen niet tot enkele dagen vóór het ver trek, want hebt u dit onmisbare do cument zeker niet meer op tijd in uw bezit. Wie naar het buitenland gaat, kan veel nut hebben van een rechtsbij standverzekering. In vele landen kan de afwikkeling van een aanrij ding en de gevolgen daarvan een ingewikkelde zaak zijn, waaruit men zich zonder deskundige hulp maar moeilijk kan redden. Rechtsbijstand- verzekeraars beschikken over een wijdvertakte organisatie van juridi sche deskundigen, die in vrijwel elk land van Europa rechtsbijstand kunnen verlenen. Indien men per auto met vakan tie gaat, valt zeker ook te denken aan een verzekering voor de inzit tenden. Wordt een kampeerwagen (caravan) meegenomen naar het buitenland, dan moet deze op de groene kaart vermeld staan. Onmisbaar voor automobilisten is de reis- en kredietbrief van de A.N.W.B., welke in gevallen van pech onderweg door middel van chèques de middelen om repara ties te laten uitvoeren. Deze toe ristenbond kan ook zorg dragen voor repatriëring van verongeluk te voertuigen en gestrande leden. REISVERZEKERING Hetgeen zeker niet mag ontbre ken is een reisverzekering. Voor het afsluiten van een dergelijke verze kering zijn zeer zwaar wegende mo tieven aan te voeren, hetgeen moge blijken uit onderstaande opsomming van hetgeen een dergelijke verzeke ring omvat: 1. Een ongevallenverzekering met een kapitaaluitkering bij algehele blijvende invaliditeit en een bedrag voor de kosten van geneeskundige behandeling en/of verpleging als ge volg van een ongeval; 2. Een bedrag voor ziektekosten. Bij verblijf in het buitenland van veel belang. Hoewel vrijwel alle Ne derlanders tegen de kosten van ziek te zijn verzekerd, is men bij ver blijf in het buitenland vaak niet vol doende gedekt. W.A.-PARTICULIER De W.A.-particulier (w.a.p.) is in ons land sterk ingeburgerd. Deze verzekering kan ook in het buiten land van veel nut zijn, mits voor waarden up-to-date zijn. Ook in het buitenland kan gemakkelijk schade worden berokkend aan personen en zaken, waarvoor men wettelijk aan sprakelijk worden gesteld. Een w.a. particulierenverzekering is dus op vakantie zeer gewenst, vooral als u met kinderen of huisdieren reist. Zeer veel mensen hebben een der gelijke polis; alleen de voorwaarden zijn verouderd. Het verzekeringsge- bied is dan beperkt tot Nederland. Vooral met het oog op de vakan ties is het van belang buitenland dekking te hebben. De maximum- verzekerde bedragen zijn vaak zeer onvoldoende, zodat optrekking hier van een eerste vereiste is. WATERSPORT De watersport is steeds meer in opkomst. Elk jaar gaan meer men sen over tot de aanschaffing van 'n pleziervaartuig. Ook op het water wordt het echter steeds drukker, met als gevolg meer aanvaringen en toenemende schade. Men onderscheidt bij de plezier vaartuigenverzekering een uitge breide en minder uitgebreide dek king. Onder de uitgebreide verzeke ring vallen o.m. schade aan het schip door verschillende oorzaken, kosten van redding en berging. Ook is meegedekt de wettelijke aanspra kelijkheid tot bepaalde bedragen. En men kan ook alleen een dekking te gen wett. aanspr. krijgen aangevuld met dekking tegen het risico van brand, ontploffing, blikseminslag en zelfontbranding. DE WONING Enkele opmerkingen over de be zittingen die achterblijven, mogen niet ontbreken. Tijdens een langdu rige afwezigheid blijft de woning weliswaar afgesloten maar tóch on beheerd achter. Er is weinig of geen controle op huis en inboedel. Een tijdelijk niet bewoond huis is voor inbrekers een aantrekkelijk object. Brand, storm of bliksem kunnen grote ravage in het huis aanrichten. Waterschade of ontploffing kunnen ook voor flinke schadekosten zor gen. Een inboedelverzekering op uitge breide voorwaarden biedt bescher ming tegen al deze onheilen. Het is verstandig er op te letten, dat de verzekerde bedragen niet te laag zijn. Onderverzekering geeft bij schade alleen maar teleurstelling! Wij vragen nog steeds V PERSONEEL ij Aanmelden dagelijks - TA II: cok na weiktijd - aan i de fabriek, bij de por',iei èk,1 N.V. INALFA VENRAY BUIGEN OF BARSTEN Eindelijk is het dan zover geko men: buigen of barsten. De uitgaven van de Nederlandse regering zullen voor 1966 alsnog met 160 miljoen worden gekort, terwijl voor het vol gend jaar een veel grotere bezuini ging noodzakelijk is. Het overmoe dige program dat KVP en PvdA met het kabinet Cals aan het publiek hadden gepresenteerd, is niet uit voerbaar gebleken. De Nederlandse economie zou eraan ten gronde gaan. Maar zoals altijd wanneer het gaat om bezuinigen, het is en blijft een botsing van tegenstrijdige ver langens: op wegenobuw moet bezui nigd worden, terwijl er steeds meer auto's komen. Op Defensie moet be zuinigd worden, terwijl ieder weet dat de communisten zitten te loe ren op verzwakking van de Wester se defensie. De woningbouw moet worden afgeremd (zeker in de goed kopere klassen), terwijl duizenden en duizenden nog altijd ellendig wachten op een huis. Sociale eisen zijn er genoeg, maar zij blijken onuitvoerbaar. Het bezit der rijken wil men belasten, maar als men dat doet, smeren de rijken met hun geld hem naar het buiten land. Het ziet er naar uit dat de nood nog niet hoog genoeg is om de dras tische bezuinigingen door te druk ken. Laten we hopen, dat die hoge nood er nooit zal komen. TOT VANAVOND l\ DE

Peel en Maas | 1966 | | pagina 5