Veilig Verkeer 1070 KORTING OP: tot gpns pijls SOLEX POELS samenwerking I 50.» I 75.» Kabinets beraad Natte maanden worden droog. M.H.C.V. WANDELSPORT WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN fa. MARTENS costuums, pantalons, regenjassen 5°/o of dubbel aantal bankzegels op textiel de commissaris vertelt... JANNYBAR VRIJDAG 15 JULI 1966 No. 28 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DtUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT a POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 175 (buil.n V.nroy 2.-1 TE LAGE SPANNING BEPERKT LEVENSDUUR VAN BAND EN BESTUURDER Lange rijen autmobilisten rijden hun volgeladen wagens in deze we ken naar hun vakantiebestemming. Ieder stoel is bezet en vaak heeft men behalve de kofferruimte ook nog een imperiaal vol bagage ge stouwd. In deze periode van het jaar wordt over het algemeen het meest van een auto geëist, vooral van de banden. Weinig automobilisten staan er echter bij stil, dat deze op de rij kwaliteiten van elke auto mobiel een belangrijke invloed heb ben. Dat betekent niet alleen, dat de wagen van banden moet zijn voorzien, die in goede staat verke ren, maar ook, dat op de juiste spanning moeten zijn gebracht. Het rijden op te slappe banden en het niet regelmatig laten controleren van de spanning van de banden zijn fouten, die door automobilisten over de hele wereld worden gemaakt. En dat, terwijl een juiste bandenspan ning beslissend kan zijn voor veilig autorijden. Zij vormen een intre- gerend onderdeel van het rem- en stuursysteem, waaraan altijd de hoogste eisen moeten worden ge steld. Dat geldt nog in meerdere mate voor auto's, die volgeladen zijn met vakantiegangers en bagage, waardoor deze trager reageren en minder goed wendbaar zijn dan wanneer de bestuurder alleen in zijn auto rijdt. Wat de bestuurder achter het stuurwiel niet kan zien, is het voortdurend buigen en wringen, waaraan de band tijdens het rijden is blootgesteld. Het loopvlak en de zijkanten buigen of geven mee door het zware gewicht dat zij moeten dragen. Hierdoor ontstaat er wrij ving tussen rubber, canvas en staal draad, met als gevolg hitteontwik- keling. Hetzelfde geldt voor de wrijving van het loopvlak met de weg. Hoe zwaarder de wagen bela den is, hoe slapper de banden zijn en hoe harder men rijdt, des te meer buigen de banden zich en stijgt de temperatuur. Wordt de hit te te groot, dan kan de band klap pen. Op een door de zon verhit weg dek kan de bandentemperatuur op lopen tot die, welke voor het vulca- niseren van rubber nodig is. Het maandblad Het Beste van juli toont dit in een artikel aan met gegevens, welke uit een door het Southwest Research Institute te San Antonio in Texas vervaardigde film zijn ge bleken. Deze film laat zien hoe ban den met ene snelheid van vijfenzes tig kilometer per uur door een bocht van achtendertig meter gaan; een situatie die kenmerkend is voor het berijden van een afrit van een klaverbladkruising. Overigens is deze manoeuvre lang niet zo drastisch als die welke een automobilist moet maken om een plotseling uit een zijweg komende fietser te ontwijken. De filmopna men tonen, hoe bij een spanning van 1,7 atmosfeer (24 pond) de bui tenste voorband zo ver onder de velg wordt weggedrukt en samen geperst, dat bijna de helft van de wang met de weg in aanraking komt. Bij een spanning van 1,1 at mosfeer (16 pond) is dit wegdrukken zo sterk, dat de velg bijna de weg raakt. In een scherpe bocht kan een „tubeless" band gemakkelijk van de velg gedrongen worden. Men be grijpt, dat deze omgeklapte stand van een slappe band in een bocht aanzienlijke verandering brengt in de manier waarop de wagen op het voor uw oude fiets of voor uw oude brommer bij aankoop van 'n nieuwe Solex Service Station Grotestraat Telefoon 1553 stuur reageert. Dit zou dan tevens de verklaring kunnen zijn voor het feit, dat zoveel automobilisten in een bocht de macht over het stuur verliezen. „KOUDE" BANDEN Om dergelijke levensgevaarlijke situaties te voorkomen is het nood zakelijk, dat autobanden voortdu rend op hun spanning worden ge controleerd. Welke spanning? Het antwoord op deze vraag staat in het boekje, dat elke automobilist bij aankoop va zijn wagen ontvangt. Bovendien beschikken alle benzinestations over spanningstabellen. De aanbevolen spanning geldt, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, voor „koude" ban den. Dat betekent, dat de auto voor het opmeten tenminste drie uur moet hebben stilgestaan en niet meer dan drie kilometer moet heb ben gereden. Bij een lange rit kan de bandenspanning 0,7 atmosfeer (10 pond) oplopen. Dat is niet erg, want een goede autoband kan een spanning van 17 atmosfeer of 250 pond verdragen. Er is dan ook geen enkele reden om met een lagere spanning de lange rit aan te van gen, zoals het bakerpraatje wil doen geloven. Integendeel, want juist door het overmatig wringen en buigen is het zelfs mogelijk, dat door de aldus ontstane hitteontwikkeling, de span ning nog extra stijgt. Nog erger is het, indien men onderweg wat lucht uit de band laat lopen. Weliswaar wordt de spanning tijdelijk lager, maar een nieuwe cyclus van wrij ving en ontwikkeling van hitte is het gevolg, terwijl bovendien het karkas van de band wordt ver zwakt. Begin dus elke rit met een juiste bandenspanning en laat deze op de hierboven gestelde wijze con troleren. Of, doe het zelf met een bandenspanningsmeter, waarvoor in uw reisbagage nog altijd wel een plaatsje te vinden is. De prijs be draagt zes gulden. U zult er mis schien nog eens uw leven aan te danken hebben. STICHTING ZIEKENHUIS In ons bericht, vorige week in dit blad. betreffende de overname van het St. Elisabeth-ziekenhuis alhier, door een zojuist opgerichte stichting, vermeldden wij niet, dat dit stich tingsbestuur alsnog zal worden uit gebreid met enkele personen, waar door de streekfunctie van dit zie kenhuis meer tot uitdrukking zal komen. Voor alle reparaties Schoolstraat 30 Tel. 2389 Het kabinet is begonnen aan de behandeling van de rijksbegroting voor 1967. Wanneer men allerlei persorganen moet geloven, zou dit kabinetsberaad onder zeer sterke emotionele spanningen plaats vin den. Verschillende ministers zouden in de clinch met minister Vondeling zijn geraakt en in sommige bladen worden de tegenstellignen binnen 't kabinet zo opgeschroefd, dat het haast een wonder mag heten dat er in de Trèveszaal nog geen gewonden zijn gevallen. De publicaties rondom dit kabinetsberaad vormen een hoofdstuk apart en de indruk be staat dat er veel „vrije nieuwsga ring" in is verwerkt Wel schijnt het vast te staan, dat enkele ministers een stevige veer moeten laten om de staatsuitgaven binnen redelijke grenzen te houden. In het bijzonder enkele katholieke ministers (De Jong, Veldkmp en Bo- gaers) zouden de tering meer naar de nering moeten zetten. Dat heeft in de katholieke pers nogal wat stof doen opwaaien, maar was het juist niet de K.V.P., die op bezuiniging had aangedrongen Ondertussen is het een grote vraag, of de verlaging van de loon- en in komstenbelasting per 1 januari zal doorgaan. Uitstel van deze verla ging van de loon- en inkomstenbe lasting per 1 januari zal doorgaan. Uitstel van deze verlaging ligt in de lijn der verwachting. Zou dat niet gebeuren, dan zou een onvoorstel bare hoeveelheid artikelen moeten worden belast om het tekort op de begroting te dekken, zelfs wanneer de staatsuitgaven zouden worden beperkt. Zou de belastingverlaging niet doorgaan, dan zal dit uitstel vermoedelijk worden gecombineerd met uitstel van de huurverhoging en zal tevens de invoering van enkele nieuwe sociale wetten worden ver traagd. EEN NIEUWE RELATIE TUSSEN NEERSLAG EN VERDAMPING De belangrijkste groeifactor in het plantenleven is water. In het algemeen geldt naast de tempera tuur de hoeveelheid va de neerslag als maatstaf voor beoordelingen van het resultaat van de oogst. Inmid dels is gebleken, dat deze opvat ting niet toereikend is om een echt verband tussen weersgesteldheid en oogst te vinden. De waterreserve in de bodem, waarop de plant is aan gewezen, hangt namelijk niet alleen af van de hoeveelheid en de menig vuldigheid van de neerslag, maar ook van de verdamping, die vooral door de duur en de kracht van de wind en le zonnestralen wordt be- invloed. Een hoeveelheid regen heeft pas de waarde die voor de vegetatie be slissend is na aftrek van het ver dampende water. De vochtigheid van de bodem behoeft niet aan de kwaliteit van de neerslag te beant woorden: daardoor kan zich ook in de zogenaamde „natte" jaren de noodzaak van kunstmatige be vloering voordoen. Nu kan de hoe veelheid neerslag wel heel gemak kelijk en precies gemeten worden, maar de groottte van de verdam ping is niet rechtstreeks te bepalen. INDIRECTE BEREKENING Om deze reden heeft men, zoals het agrarisch-meteorologisch ad viesbureau van het landbouwkun dig onderzoekinstituut Braunsch- weig-Volkenröde werd meegedeeld, geprobeerd uit meteorologische data de mate van verdamping in de lucht vast te stellen en daarmee indirect iets uit de verdamping van bodem en planten op te maken. De uitge werkte berekeningen zullen bij eer ste benadering van betekenis zijn voor de verdamping van een groene beplanting in volle groei. Want de onproduktieve verdamping van de grond is in zulke plantenbegroeiïn- gen tot een minimum teruggedron gen. Gebleken is, dat de verdampings- waarde die berekend was naar het verzadigingstekort van de lucht om 2 uur 's middags uitstekend in over eenstemming was met het waterver bruik van een dichte beplanting. Bij toepassing van deze naar het verzadigingstekort van de lucht be rekende waarde ontstaat de zoge naamde waterbalans van het kli maat, die de differentie van neer slag en verdamping aangeeft. Ze is positief, wanneer de neerslag hoger is dan de verdampte watermassa. Daarmee is aan de landbouwkun dige meteorologie en klimatologie 'n middel gegeven waardoor men zich een duidelijke voorstelling kan ma ken van alle waterbegrotingskwes- ties van bodem en planten. Want het stelt hen in staat het weersver- loop met betrekking tot neerslag, temperatuur, luchtvochtigheid en verdamping goed te demonstreren en tot getall enterug te brengen. Wanneer de maximum en mini mum grenswaarden van de verza melingscapaciteit van de grond wor den uitgezet, ontstaat een kromme die nagenoeg gelijk loopt aan die van de bodemvochtigheid. Daardoor krijgt de landbouwkunde een gra fiek, die ook gegevens bevat over de belangrijke groeifactor: water. DEFINITIES STORTEN INEEN r Met deze „waterbalans van een klimaat" storten definities voor „droog" en „nat" ineen. Terwijl tot nu toe een tijdsector als droog of nat wer daangeduid, wanneer de hoeveelheid neerslag van het ge middelde van het gehele jaar af week (regelwaarde), wortd hij nu meer naar het verloop van de bo demvochtigheid gekarakteriseerd. Een tijdsector kan als droog wor den betiteld, wanneer de wfterba- lans van het water negatief is; hij moet als nat gelden, wanneer de balans positief is. Uit de bestaande meteorologische data heeft men voor veel plaatsen de waterbalans van het klimaat eens nagerekend. Het bleek, dat in de afgelopen 30 jaar b ijtoepassing van deze balans rond 15 pet. van alle gevallen an ders moeten worden beoordeeld. Een hele rij van maanden, die tot nu toe als nat werden aangezien, verhuist nu de categorie „droog". Dit geldt in het bijzonder voor de maanden mei en juni, daar hoge verdampings waarden de normale regenmassa's dan compenseren en aan het eind van de maand de watervoorraad in de bodem is afgenomen. G0MMANS KLEDING v/h Coopmans Langstraat VORMEN VAN INTENSIEVE TUSSEN LANDBOUWBEDRIJVEN Met medewerking van de Rijks- landbouwvoorlichtingsdienst heeft het Landbouw-Economisch Instituut midden 1964, een onderzoek inge steld naar vormen van intensieve, systematische samenwerking tussen landbouwbedrijven op het terrein van machines en werktuigen, werk tuigen en arbeid en werktuigen en arbeid-gebouwen. Daarbij zijn interessante gegevens aan het licht gekomen. Zo bleek het merendeel van de onderzochte be drijf scombinaties (61%) slechts door twee partners gevormd te worden. Slechts in 14% van de onderzochte gevallen bestond de combinatie uit meer dan drie personen. Daar bo vendien huren- en familierelaties tussen de partners in meer dan de helft van de gevallen een voorname rol spelen, is daaruit af te leiden, dat men er sterk aan hecht met die mensen in zee te gaan, die men veelal al jaren kent en waarmee men „gemakkelijker" informele ver houdingen kan onderhouden. Een ander belangwekkend gege ven is dat samenwerking in be drijf scombinaties nauwelijks aange troffen wordt op kleine bedrijven. Integendeel, het zijn vooral de voor Nederlandse verhoudingen grotere tot grote bedrijven met een arbeids- bezetting per bedrijf, die lager ligt dan gemiddeld, welke tot intensieve samenwerking met andeer bedrijven zijn gekomen. Daar komt nog bij, dat duidelijk is gebleken, dat het vooral de jongere boeren zijn, die tot dergelijke samenwerkingsvor men zijn overgegaan. Komt dit doordat de jongere boeren de ge dachte van de zelfstandigheid min der onaantastbaar achten dan de oudere of staan de jongere boeren voor ingrijpende eisen van aanpas sing aan de moderne bedrijfsvoe ring en aan de wensen met betrek king tot het delen in de algemene welvaartsstijging? Andere punten, waaraan in deze studie aandacht geschonken wordt, zijn de voorwaarden waaraan de personen en bedrijven volgens de ondervraagden moeten voldoen om de samenwerking te kunnen doen slagen, de terreinen waarop wordt samengewerkt (arbeid, werktuigen en gebouwen vaste installaties enz.) de inhoud van de samen uitgevoer de werkzaamheden en de mate van integratie tussen de samenwerken de bedrijven. Tenslotte is ingegaan op de ge maakte afspraken en regelingen de aanleiding tot de samenwerking, de opgedane ervaringen en verwach tingen van de samenwerkende part ners met betrekking tot de voortzet ting en eventuele intensivering van de samenwerking. ZWIJNDRECHTSE KINDEREN OP VAKANTIE IN DE PEEL Momenteel wordt het voormalige DUW-kamp te Ysselsteyn in staat van bewoning gebracht voor huis vesting van kinderen van de lage re school uit Zwijndrecht welke hun vakantie komen doorbrengen in de Peel. Andere jaren brachten deze kin deren hun vakantie door in een DUW-kamp te Griendtsveen, maar omdat dit kamp een andere bestem ming heeft gekregen was het niet meer beschikbaar. Het kamp te Ysselsteyn heeft lang onbewoond gestaan en is on derkomen. Meer dan 100 ruiten zijn in de loop der laatste maanden ge sneuveld en moeten worden her steld. Het is onbegrijpelijk dat een dergelijk kamp wat nog in zeer goed bewoonbare staat verkeert, niet meer maanden per jaar gebruikt kan worden voor vakantiebehoe- vende jeugd. Het ligt midden in de prachtige Peel en in de directe nabijheid zijn nog prachtige bossen en heidevel den. Er kan aan 100 personen huis vesting worden verleend. Het ontslag van hoofdcommissa ris Van der Molen geeft nog steeds stof tot discours. De commissaris is zelf ook aan het vertellen gesla gen en hij gunde een weekblad een interview, waarin hij o.a. de samen werking met burgemeester Van Hall geducht heeft gehekeld. Die vrijheid heeft hij natuurlijk en we willen beslist aannemen dat de Amster damse burgervader zo'n houding te gen zijn politiechef aannam, dat de ze wel grieven tegen zijn directe superieur moest krijgen. Dat neemt niet weg, dat de heer v. d. Molen in bedoeld vraaggesprek zijn eigen straatje wel heel erg schoon praat, wnt over zijn verhouding met zijn ondergeschikten repte hij met geen woord, ofschoon het een publiek ge heim is dat zijn gezag bij het korps niet bepaald indrukwekkend was te noemen. Verder merkte de ex-hoofdcom missaris op, dat hij al eens naar een burgemeestersfunctie had gesollici teerd, omdat hij de roddel en ach terklap in de grote stad moe was. Misschien ligt hier de verklaring voor de mislukking van zijn hoofd stedelijke carrière. Hier toont de heer v. d. Molen zich de achterdoch- tigste provinciaal, die zijn vooroor delen tegen de groet stad nooit heeft kunnen overwinnen en de stedelijke autoriteit ziet als iemand die het ergens achter de ellebogen heeft. Hij zou wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan tienduizenden voormalige plattelanders, die zich in de grote steden wel hebben kunnen aanpassen aan de daar heersende mentaliteit. DR. POELSMONUMENT HAD BELANGSTELLING VAN NOZEMS OF PROVO'S Tot tweemaal toe hadden provo's of nozems belangstelling voor het standbeeld van de grote zoon van Venray mgr. dr. Poels, wat geplaatst is onder de schaduw van zijn ge liefde Peelkathedraal. Was het eerst een oude bromfiets die over het hoofd van deze grote Venray er was geplaatst, twee dagen later was het een oude fiets. Gemeentewerken hebben beide keren deze vehikels verwijderd. Het is echter te hopen dat een derde maal het de Rijkspolitie zal geluk- ken deze vandalen in de kraag te grijpen. LUXE WAGENS TEGEN ELKAAR Op de gevaarlijke kruising Gas- straat-Beekweg-Overloonseweg (hoe lang moet het nog duren eer er geld voor deze urgente verbetering beschikbaar komt) had het zoveelste ongeval plaats. W. uit Eindhoven verleende geen voorrang en botste met zijn wagen tegen de luxe auto van de Venlonaar K. De materiële schade was groot, maar persoonlijk letsel van betekenis behoefde niet te worden geregistreerd. AUTOBUS TEGEN LUXE AUTO Op de kruising Midden Peelweg- Deurneseweg had mede omdat de bestuurder van de autobus niet de vereiste voorrangsregels in acht nam een botsing plaats. De autobus bestuurder V. uit Horst botste met zijn autobus tegen de luxe auto bestuurd door L. uit Oploo. Zowel de autobus als de luxe auto liepen behoorlijke averij op, maar ook hier was geen der inzittenden gewond. HUISHOUDSTER VAN PASTOOR AANGEREDEN Op de kruising Gasstraat-Over- loonseweg-Beekweg werd de huis houdster van Pastoor Geerits, mej. v. d. B. aangereden door een vracht auto, bestuurd door P. uit Neer. Mej. v. d. B. sloeg voldoende te let ten op het achteropkomend verkeer plotseling links af, de achter haar rijdende vrachtauto kon haar niet meer ontwijken en schepte de wiel- rijdster welke met diverse verwon dingen o.a. hersenschudding per am bulance naar het ziekenhuis moest worden vervoerd-, Zaterdag 2 juli nam ons heren junioren-team deel aan een jeugd- toernooi, georganiseerd door de hockeyclub Horst. De resultaten in hun poule waren: VenrayHorst 01 VenrayBoxmeer 00 HorstBoxmeer 10 Door deze resultaten werd Venray tweede in deze poule, samen met Boxmeer. Na het nemen van 5 straf- pushes werd Venray als 2e ge klasseerd en moest spelen om de 3e en 4e plaats. In deze wedstrijd moesten onze jongens het opnemen tegen een elf tal uit Gemert. Het was jammer dat onze ploeg het onderspit moest del ven, maar hun spel gaf er toch wel uiting van dat zij steeds beter gaan spelen. Alleen de voorhoede speelt nog wat rommelig en zonder ver stand. Hopenlijk wordt dat beter. Al met al een mooi resultaat en ook onze jongens waren blij eens een echt toernooi te hebben meege maakt. Onderstaand geven wij de eind rangschikking van ons le dames- en herenteam van de competitie 1965- '66, alsmede de competitie-indeling 1966-67: Dames 1: Eindstand competitie '65-'66: Venlo 14 13 0 1 26 53-13 (promoveert) Venray 14 9 2 3 20 46-21 EMHC 3 14 8 2 4 18 36-24 Best 14 5 4 5 14 38-32 Nuenen 14 3 4 7 10 24-31 Oirschot 14 4 2 8 10 15-41 Maastricht 14 4 9 7 9 26-31 Hucas 2 14 1 1 12 3 13-58 (degradeert) Competitie-indeling '66-'67 Basko (Veldhoven Best EMHC 3 Den Bosch 3 Hopbel Maastricht Sittard Venray Heren 1: Eindstand competitie '65-'66: Sittard 14 11 3 0 25 50-4 (promoveert) Maastricht 14 8 3 3 19 37-17 Concordia 14 4 7 3 15 19-17 Venlo 5 14 6 7 7 13 20-26 Venray 14 5 2 7 12 18-20 Sittard 2 14 5 2 7 12 20-37 Blerick 2 14 4 3 7 11 17-30 Geleen 2 14 1 3 10 5 10-40 (degradeert) Competitie-indeling '66-'67 EMHC 6 Geldrop HMHC 2 Huac 2 Son Uden 3 Venray Op 29 juli, de sluitingsdag van de vierdaagse afstandsmarsen te Nij megen, bestaat er voor belangstel lenden gelegenheid naar Nijmegen te gaan om dit schouwspel gade te slaan. Opgave vóór 25 juli bij de beken de besturen van de wandelsportver enigingen. Kosten 3.— per persoon voor volwassenen. Kinderen 1, p.p., mits onder geleide. W.S.V. ST. CHRISTOFFEL St. Christoffel nam zondag 10 juli deel aan de Millse mars te Mill. Zij wist op de 5 km een 3e prijs, op de 10 km. een 5e prijs en op de 15 km een 16e prijs te behalen. De eerst volgende training is 21 augustus om 10.30 uur. Prettige vakantie wenst Jullie het bestuur. TOT WAVOM) l\ DE

Peel en Maas | 1966 | | pagina 9