Veilig Verkeer
1070 KORTING OP:
tot
gpns
pijls
SOLEX
POELS
samenwerking
I 50.»
I 75.»
Kabinets
beraad
Natte
maanden
worden
droog.
M.H.C.V.
WANDELSPORT
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
fa. MARTENS
costuums, pantalons,
regenjassen
5°/o of dubbel aantal bankzegels
op textiel
de commissaris
vertelt...
JANNYBAR
VRIJDAG 15 JULI 1966 No. 28
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DtUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT a POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 175 (buil.n V.nroy 2.-1
TE LAGE SPANNING
BEPERKT LEVENSDUUR VAN
BAND EN BESTUURDER
Lange rijen autmobilisten rijden
hun volgeladen wagens in deze we
ken naar hun vakantiebestemming.
Ieder stoel is bezet en vaak heeft
men behalve de kofferruimte ook
nog een imperiaal vol bagage ge
stouwd. In deze periode van het jaar
wordt over het algemeen het meest
van een auto geëist, vooral van de
banden. Weinig automobilisten
staan er echter bij stil, dat deze op
de rij kwaliteiten van elke auto
mobiel een belangrijke invloed heb
ben. Dat betekent niet alleen, dat
de wagen van banden moet zijn
voorzien, die in goede staat verke
ren, maar ook, dat op de juiste
spanning moeten zijn gebracht. Het
rijden op te slappe banden en het
niet regelmatig laten controleren
van de spanning van de banden zijn
fouten, die door automobilisten over
de hele wereld worden gemaakt. En
dat, terwijl een juiste bandenspan
ning beslissend kan zijn voor veilig
autorijden. Zij vormen een intre-
gerend onderdeel van het rem- en
stuursysteem, waaraan altijd de
hoogste eisen moeten worden ge
steld. Dat geldt nog in meerdere
mate voor auto's, die volgeladen
zijn met vakantiegangers en bagage,
waardoor deze trager reageren en
minder goed wendbaar zijn dan
wanneer de bestuurder alleen in zijn
auto rijdt. Wat de bestuurder achter
het stuurwiel niet kan zien, is het
voortdurend buigen en wringen,
waaraan de band tijdens het rijden
is blootgesteld. Het loopvlak en de
zijkanten buigen of geven mee door
het zware gewicht dat zij moeten
dragen. Hierdoor ontstaat er wrij
ving tussen rubber, canvas en staal
draad, met als gevolg hitteontwik-
keling. Hetzelfde geldt voor de
wrijving van het loopvlak met de
weg. Hoe zwaarder de wagen bela
den is, hoe slapper de banden zijn
en hoe harder men rijdt, des te
meer buigen de banden zich en
stijgt de temperatuur. Wordt de hit
te te groot, dan kan de band klap
pen.
Op een door de zon verhit weg
dek kan de bandentemperatuur op
lopen tot die, welke voor het vulca-
niseren van rubber nodig is. Het
maandblad Het Beste van juli toont
dit in een artikel aan met gegevens,
welke uit een door het Southwest
Research Institute te San Antonio
in Texas vervaardigde film zijn ge
bleken. Deze film laat zien hoe ban
den met ene snelheid van vijfenzes
tig kilometer per uur door een
bocht van achtendertig meter gaan;
een situatie die kenmerkend is voor
het berijden van een afrit van een
klaverbladkruising.
Overigens is deze manoeuvre lang
niet zo drastisch als die welke een
automobilist moet maken om een
plotseling uit een zijweg komende
fietser te ontwijken. De filmopna
men tonen, hoe bij een spanning
van 1,7 atmosfeer (24 pond) de bui
tenste voorband zo ver onder de
velg wordt weggedrukt en samen
geperst, dat bijna de helft van de
wang met de weg in aanraking
komt. Bij een spanning van 1,1 at
mosfeer (16 pond) is dit wegdrukken
zo sterk, dat de velg bijna de weg
raakt. In een scherpe bocht kan een
„tubeless" band gemakkelijk van de
velg gedrongen worden. Men be
grijpt, dat deze omgeklapte stand
van een slappe band in een bocht
aanzienlijke verandering brengt in
de manier waarop de wagen op het
voor uw oude fiets of
voor uw oude brommer
bij aankoop van 'n nieuwe
Solex Service Station
Grotestraat Telefoon 1553
stuur reageert. Dit zou dan tevens
de verklaring kunnen zijn voor het
feit, dat zoveel automobilisten in
een bocht de macht over het stuur
verliezen.
„KOUDE" BANDEN
Om dergelijke levensgevaarlijke
situaties te voorkomen is het nood
zakelijk, dat autobanden voortdu
rend op hun spanning worden ge
controleerd.
Welke spanning? Het antwoord
op deze vraag staat in het boekje,
dat elke automobilist bij aankoop
va zijn wagen ontvangt. Bovendien
beschikken alle benzinestations over
spanningstabellen. De aanbevolen
spanning geldt, tenzij uitdrukkelijk
anders vermeld, voor „koude" ban
den. Dat betekent, dat de auto voor
het opmeten tenminste drie uur
moet hebben stilgestaan en niet
meer dan drie kilometer moet heb
ben gereden. Bij een lange rit kan
de bandenspanning 0,7 atmosfeer
(10 pond) oplopen. Dat is niet erg,
want een goede autoband kan een
spanning van 17 atmosfeer of 250
pond verdragen. Er is dan ook geen
enkele reden om met een lagere
spanning de lange rit aan te van
gen, zoals het bakerpraatje wil doen
geloven.
Integendeel, want juist door het
overmatig wringen en buigen is het
zelfs mogelijk, dat door de aldus
ontstane hitteontwikkeling, de span
ning nog extra stijgt. Nog erger is
het, indien men onderweg wat lucht
uit de band laat lopen. Weliswaar
wordt de spanning tijdelijk lager,
maar een nieuwe cyclus van wrij
ving en ontwikkeling van hitte is
het gevolg, terwijl bovendien het
karkas van de band wordt ver
zwakt. Begin dus elke rit met een
juiste bandenspanning en laat deze
op de hierboven gestelde wijze con
troleren. Of, doe het zelf met een
bandenspanningsmeter, waarvoor in
uw reisbagage nog altijd wel een
plaatsje te vinden is. De prijs be
draagt zes gulden. U zult er mis
schien nog eens uw leven aan te
danken hebben.
STICHTING ZIEKENHUIS
In ons bericht, vorige week in dit
blad. betreffende de overname van
het St. Elisabeth-ziekenhuis alhier,
door een zojuist opgerichte stichting,
vermeldden wij niet, dat dit stich
tingsbestuur alsnog zal worden uit
gebreid met enkele personen, waar
door de streekfunctie van dit zie
kenhuis meer tot uitdrukking zal
komen.
Voor alle reparaties
Schoolstraat 30 Tel. 2389
Het kabinet is begonnen aan de
behandeling van de rijksbegroting
voor 1967. Wanneer men allerlei
persorganen moet geloven, zou dit
kabinetsberaad onder zeer sterke
emotionele spanningen plaats vin
den. Verschillende ministers zouden
in de clinch met minister Vondeling
zijn geraakt en in sommige bladen
worden de tegenstellignen binnen 't
kabinet zo opgeschroefd, dat het
haast een wonder mag heten dat er
in de Trèveszaal nog geen gewonden
zijn gevallen. De publicaties rondom
dit kabinetsberaad vormen een
hoofdstuk apart en de indruk be
staat dat er veel „vrije nieuwsga
ring" in is verwerkt
Wel schijnt het vast te staan, dat
enkele ministers een stevige veer
moeten laten om de staatsuitgaven
binnen redelijke grenzen te houden.
In het bijzonder enkele katholieke
ministers (De Jong, Veldkmp en Bo-
gaers) zouden de tering meer naar
de nering moeten zetten. Dat heeft
in de katholieke pers nogal wat stof
doen opwaaien, maar was het juist
niet de K.V.P., die op bezuiniging
had aangedrongen
Ondertussen is het een grote vraag,
of de verlaging van de loon- en in
komstenbelasting per 1 januari zal
doorgaan. Uitstel van deze verla
ging van de loon- en inkomstenbe
lasting per 1 januari zal doorgaan.
Uitstel van deze verlaging ligt in de
lijn der verwachting. Zou dat niet
gebeuren, dan zou een onvoorstel
bare hoeveelheid artikelen moeten
worden belast om het tekort op de
begroting te dekken, zelfs wanneer
de staatsuitgaven zouden worden
beperkt. Zou de belastingverlaging
niet doorgaan, dan zal dit uitstel
vermoedelijk worden gecombineerd
met uitstel van de huurverhoging en
zal tevens de invoering van enkele
nieuwe sociale wetten worden ver
traagd.
EEN NIEUWE RELATIE
TUSSEN NEERSLAG EN
VERDAMPING
De belangrijkste groeifactor in
het plantenleven is water. In het
algemeen geldt naast de tempera
tuur de hoeveelheid va de neerslag
als maatstaf voor beoordelingen van
het resultaat van de oogst. Inmid
dels is gebleken, dat deze opvat
ting niet toereikend is om een echt
verband tussen weersgesteldheid en
oogst te vinden. De waterreserve in
de bodem, waarop de plant is aan
gewezen, hangt namelijk niet alleen
af van de hoeveelheid en de menig
vuldigheid van de neerslag, maar
ook van de verdamping, die vooral
door de duur en de kracht van de
wind en le zonnestralen wordt be-
invloed.
Een hoeveelheid regen heeft pas
de waarde die voor de vegetatie be
slissend is na aftrek van het ver
dampende water. De vochtigheid
van de bodem behoeft niet aan de
kwaliteit van de neerslag te beant
woorden: daardoor kan zich ook in
de zogenaamde „natte" jaren de
noodzaak van kunstmatige be
vloering voordoen. Nu kan de hoe
veelheid neerslag wel heel gemak
kelijk en precies gemeten worden,
maar de groottte van de verdam
ping is niet rechtstreeks te bepalen.
INDIRECTE BEREKENING
Om deze reden heeft men, zoals
het agrarisch-meteorologisch ad
viesbureau van het landbouwkun
dig onderzoekinstituut Braunsch-
weig-Volkenröde werd meegedeeld,
geprobeerd uit meteorologische data
de mate van verdamping in de lucht
vast te stellen en daarmee indirect
iets uit de verdamping van bodem
en planten op te maken. De uitge
werkte berekeningen zullen bij eer
ste benadering van betekenis zijn
voor de verdamping van een groene
beplanting in volle groei. Want de
onproduktieve verdamping van de
grond is in zulke plantenbegroeiïn-
gen tot een minimum teruggedron
gen.
Gebleken is, dat de verdampings-
waarde die berekend was naar het
verzadigingstekort van de lucht om
2 uur 's middags uitstekend in over
eenstemming was met het waterver
bruik van een dichte beplanting.
Bij toepassing van deze naar het
verzadigingstekort van de lucht be
rekende waarde ontstaat de zoge
naamde waterbalans van het kli
maat, die de differentie van neer
slag en verdamping aangeeft. Ze is
positief, wanneer de neerslag hoger
is dan de verdampte watermassa.
Daarmee is aan de landbouwkun
dige meteorologie en klimatologie 'n
middel gegeven waardoor men zich
een duidelijke voorstelling kan ma
ken van alle waterbegrotingskwes-
ties van bodem en planten. Want
het stelt hen in staat het weersver-
loop met betrekking tot neerslag,
temperatuur, luchtvochtigheid en
verdamping goed te demonstreren
en tot getall enterug te brengen.
Wanneer de maximum en mini
mum grenswaarden van de verza
melingscapaciteit van de grond wor
den uitgezet, ontstaat een kromme
die nagenoeg gelijk loopt aan die
van de bodemvochtigheid. Daardoor
krijgt de landbouwkunde een gra
fiek, die ook gegevens bevat over
de belangrijke groeifactor: water.
DEFINITIES STORTEN INEEN
r
Met deze „waterbalans van een
klimaat" storten definities voor
„droog" en „nat" ineen. Terwijl tot
nu toe een tijdsector als droog of
nat wer daangeduid, wanneer de
hoeveelheid neerslag van het ge
middelde van het gehele jaar af
week (regelwaarde), wortd hij nu
meer naar het verloop van de bo
demvochtigheid gekarakteriseerd.
Een tijdsector kan als droog wor
den betiteld, wanneer de wfterba-
lans van het water negatief is; hij
moet als nat gelden, wanneer de
balans positief is.
Uit de bestaande meteorologische
data heeft men voor veel plaatsen
de waterbalans van het klimaat eens
nagerekend.
Het bleek, dat in de afgelopen 30
jaar b ijtoepassing van deze balans
rond 15 pet. van alle gevallen an
ders moeten worden beoordeeld. Een
hele rij van maanden, die tot nu toe
als nat werden aangezien, verhuist
nu de categorie „droog". Dit geldt in
het bijzonder voor de maanden mei
en juni, daar hoge verdampings
waarden de normale regenmassa's
dan compenseren en aan het eind
van de maand de watervoorraad in
de bodem is afgenomen.
G0MMANS KLEDING
v/h Coopmans Langstraat
VORMEN VAN INTENSIEVE
TUSSEN LANDBOUWBEDRIJVEN
Met medewerking van de Rijks-
landbouwvoorlichtingsdienst heeft
het Landbouw-Economisch Instituut
midden 1964, een onderzoek inge
steld naar vormen van intensieve,
systematische samenwerking tussen
landbouwbedrijven op het terrein
van machines en werktuigen, werk
tuigen en arbeid en werktuigen
en arbeid-gebouwen.
Daarbij zijn interessante gegevens
aan het licht gekomen. Zo bleek het
merendeel van de onderzochte be
drijf scombinaties (61%) slechts door
twee partners gevormd te worden.
Slechts in 14% van de onderzochte
gevallen bestond de combinatie uit
meer dan drie personen. Daar bo
vendien huren- en familierelaties
tussen de partners in meer dan de
helft van de gevallen een voorname
rol spelen, is daaruit af te leiden,
dat men er sterk aan hecht met die
mensen in zee te gaan, die men
veelal al jaren kent en waarmee
men „gemakkelijker" informele ver
houdingen kan onderhouden.
Een ander belangwekkend gege
ven is dat samenwerking in be
drijf scombinaties nauwelijks aange
troffen wordt op kleine bedrijven.
Integendeel, het zijn vooral de voor
Nederlandse verhoudingen grotere
tot grote bedrijven met een arbeids-
bezetting per bedrijf, die lager ligt
dan gemiddeld, welke tot intensieve
samenwerking met andeer bedrijven
zijn gekomen. Daar komt nog bij,
dat duidelijk is gebleken, dat het
vooral de jongere boeren zijn, die
tot dergelijke samenwerkingsvor
men zijn overgegaan. Komt dit
doordat de jongere boeren de ge
dachte van de zelfstandigheid min
der onaantastbaar achten dan de
oudere of staan de jongere boeren
voor ingrijpende eisen van aanpas
sing aan de moderne bedrijfsvoe
ring en aan de wensen met betrek
king tot het delen in de algemene
welvaartsstijging?
Andere punten, waaraan in deze
studie aandacht geschonken wordt,
zijn de voorwaarden waaraan de
personen en bedrijven volgens de
ondervraagden moeten voldoen om
de samenwerking te kunnen doen
slagen, de terreinen waarop wordt
samengewerkt (arbeid, werktuigen
en gebouwen vaste installaties enz.)
de inhoud van de samen uitgevoer
de werkzaamheden en de mate van
integratie tussen de samenwerken
de bedrijven.
Tenslotte is ingegaan op de ge
maakte afspraken en regelingen de
aanleiding tot de samenwerking, de
opgedane ervaringen en verwach
tingen van de samenwerkende part
ners met betrekking tot de voortzet
ting en eventuele intensivering van
de samenwerking.
ZWIJNDRECHTSE KINDEREN
OP VAKANTIE IN DE PEEL
Momenteel wordt het voormalige
DUW-kamp te Ysselsteyn in staat
van bewoning gebracht voor huis
vesting van kinderen van de lage
re school uit Zwijndrecht welke hun
vakantie komen doorbrengen in de
Peel.
Andere jaren brachten deze kin
deren hun vakantie door in een
DUW-kamp te Griendtsveen, maar
omdat dit kamp een andere bestem
ming heeft gekregen was het niet
meer beschikbaar.
Het kamp te Ysselsteyn heeft
lang onbewoond gestaan en is on
derkomen. Meer dan 100 ruiten zijn
in de loop der laatste maanden ge
sneuveld en moeten worden her
steld. Het is onbegrijpelijk dat een
dergelijk kamp wat nog in zeer goed
bewoonbare staat verkeert, niet
meer maanden per jaar gebruikt
kan worden voor vakantiebehoe-
vende jeugd.
Het ligt midden in de prachtige
Peel en in de directe nabijheid zijn
nog prachtige bossen en heidevel
den. Er kan aan 100 personen huis
vesting worden verleend.
Het ontslag van hoofdcommissa
ris Van der Molen geeft nog steeds
stof tot discours. De commissaris
is zelf ook aan het vertellen gesla
gen en hij gunde een weekblad een
interview, waarin hij o.a. de samen
werking met burgemeester Van Hall
geducht heeft gehekeld. Die vrijheid
heeft hij natuurlijk en we willen
beslist aannemen dat de Amster
damse burgervader zo'n houding te
gen zijn politiechef aannam, dat de
ze wel grieven tegen zijn directe
superieur moest krijgen. Dat neemt
niet weg, dat de heer v. d. Molen
in bedoeld vraaggesprek zijn eigen
straatje wel heel erg schoon praat,
wnt over zijn verhouding met zijn
ondergeschikten repte hij met geen
woord, ofschoon het een publiek ge
heim is dat zijn gezag bij het korps
niet bepaald indrukwekkend was te
noemen.
Verder merkte de ex-hoofdcom
missaris op, dat hij al eens naar een
burgemeestersfunctie had gesollici
teerd, omdat hij de roddel en ach
terklap in de grote stad moe was.
Misschien ligt hier de verklaring
voor de mislukking van zijn hoofd
stedelijke carrière. Hier toont de
heer v. d. Molen zich de achterdoch-
tigste provinciaal, die zijn vooroor
delen tegen de groet stad nooit heeft
kunnen overwinnen en de stedelijke
autoriteit ziet als iemand die het
ergens achter de ellebogen heeft. Hij
zou wat dat betreft een voorbeeld
kunnen nemen aan tienduizenden
voormalige plattelanders, die zich in
de grote steden wel hebben kunnen
aanpassen aan de daar heersende
mentaliteit.
DR. POELSMONUMENT
HAD BELANGSTELLING VAN
NOZEMS OF PROVO'S
Tot tweemaal toe hadden provo's
of nozems belangstelling voor het
standbeeld van de grote zoon van
Venray mgr. dr. Poels, wat geplaatst
is onder de schaduw van zijn ge
liefde Peelkathedraal.
Was het eerst een oude bromfiets
die over het hoofd van deze grote
Venray er was geplaatst, twee dagen
later was het een oude fiets.
Gemeentewerken hebben beide
keren deze vehikels verwijderd. Het
is echter te hopen dat een derde
maal het de Rijkspolitie zal geluk-
ken deze vandalen in de kraag te
grijpen.
LUXE WAGENS TEGEN ELKAAR
Op de gevaarlijke kruising Gas-
straat-Beekweg-Overloonseweg (hoe
lang moet het nog duren eer er
geld voor deze urgente verbetering
beschikbaar komt) had het zoveelste
ongeval plaats. W. uit Eindhoven
verleende geen voorrang en botste
met zijn wagen tegen de luxe auto
van de Venlonaar K. De materiële
schade was groot, maar persoonlijk
letsel van betekenis behoefde niet te
worden geregistreerd.
AUTOBUS TEGEN LUXE AUTO
Op de kruising Midden Peelweg-
Deurneseweg had mede omdat de
bestuurder van de autobus niet de
vereiste voorrangsregels in acht
nam een botsing plaats. De autobus
bestuurder V. uit Horst botste met
zijn autobus tegen de luxe auto
bestuurd door L. uit Oploo. Zowel
de autobus als de luxe auto liepen
behoorlijke averij op, maar ook hier
was geen der inzittenden gewond.
HUISHOUDSTER VAN
PASTOOR AANGEREDEN
Op de kruising Gasstraat-Over-
loonseweg-Beekweg werd de huis
houdster van Pastoor Geerits, mej.
v. d. B. aangereden door een vracht
auto, bestuurd door P. uit Neer.
Mej. v. d. B. sloeg voldoende te let
ten op het achteropkomend verkeer
plotseling links af, de achter haar
rijdende vrachtauto kon haar niet
meer ontwijken en schepte de wiel-
rijdster welke met diverse verwon
dingen o.a. hersenschudding per am
bulance naar het ziekenhuis moest
worden vervoerd-,
Zaterdag 2 juli nam ons heren
junioren-team deel aan een jeugd-
toernooi, georganiseerd door de
hockeyclub Horst. De resultaten in
hun poule waren:
VenrayHorst 01
VenrayBoxmeer 00
HorstBoxmeer 10
Door deze resultaten werd Venray
tweede in deze poule, samen met
Boxmeer. Na het nemen van 5 straf-
pushes werd Venray als 2e ge
klasseerd en moest spelen om de 3e
en 4e plaats.
In deze wedstrijd moesten onze
jongens het opnemen tegen een elf
tal uit Gemert. Het was jammer dat
onze ploeg het onderspit moest del
ven, maar hun spel gaf er toch wel
uiting van dat zij steeds beter gaan
spelen. Alleen de voorhoede speelt
nog wat rommelig en zonder ver
stand. Hopenlijk wordt dat beter. Al
met al een mooi resultaat en ook
onze jongens waren blij eens een
echt toernooi te hebben meege
maakt.
Onderstaand geven wij de eind
rangschikking van ons le dames- en
herenteam van de competitie 1965-
'66, alsmede de competitie-indeling
1966-67:
Dames 1:
Eindstand competitie '65-'66:
Venlo 14 13 0 1 26 53-13
(promoveert)
Venray 14 9 2 3 20 46-21
EMHC 3 14 8 2 4 18 36-24
Best 14 5 4 5 14 38-32
Nuenen 14 3 4 7 10 24-31
Oirschot 14 4 2 8 10 15-41
Maastricht 14 4 9 7 9 26-31
Hucas 2 14 1 1 12 3 13-58
(degradeert)
Competitie-indeling '66-'67
Basko (Veldhoven
Best
EMHC 3
Den Bosch 3
Hopbel
Maastricht
Sittard
Venray
Heren 1:
Eindstand competitie '65-'66:
Sittard 14 11 3 0 25 50-4
(promoveert)
Maastricht 14 8 3 3 19 37-17
Concordia 14 4 7 3 15 19-17
Venlo 5 14 6 7 7 13 20-26
Venray 14 5 2 7 12 18-20
Sittard 2 14 5 2 7 12 20-37
Blerick 2 14 4 3 7 11 17-30
Geleen 2 14 1 3 10 5 10-40
(degradeert)
Competitie-indeling '66-'67
EMHC 6
Geldrop
HMHC 2
Huac 2
Son
Uden 3
Venray
Op 29 juli, de sluitingsdag van de
vierdaagse afstandsmarsen te Nij
megen, bestaat er voor belangstel
lenden gelegenheid naar Nijmegen
te gaan om dit schouwspel gade te
slaan.
Opgave vóór 25 juli bij de beken
de besturen van de wandelsportver
enigingen. Kosten 3.— per persoon
voor volwassenen. Kinderen 1,
p.p., mits onder geleide.
W.S.V. ST. CHRISTOFFEL
St. Christoffel nam zondag 10 juli
deel aan de Millse mars te Mill. Zij
wist op de 5 km een 3e prijs, op de
10 km. een 5e prijs en op de 15 km
een 16e prijs te behalen. De eerst
volgende training is 21 augustus om
10.30 uur. Prettige vakantie wenst
Jullie het bestuur.
TOT WAVOM) l\ DE