bouwexploitatie - verordening tot gons pijls Vele rijbewijshouders zijn ongeschikt Maatschappij- Schakelschool Ie Horsl MARTENS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN NIEUWE BLAUPUNKT televisie komt van Jaarvergadering Voetbalvereniging Leunen fa. MARTENS Geestelijk artikel VRIJDAG 1 JULI 1966 No. 26 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPUJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL IJS (buiten V.nrny 2.—) Een nieuwe bouwexploitatie-ver- gens de oude methode dan eerst die ordening, een wijziging in de tuinen moeten zien te kopen of pro- bouwverordening, de invoering beren onteigend te krijgen, maar van een bouwgrondbelasting en kan nu de huidige eigenaar in alle een straten-aanlegbelasting, zijn pais en vree hun tuinen laten be de maatregelen, die de gemeente houden, die nu bouwgrond zijn ge> Venray in de naaste toekomst gaat nemen, om hen die gronden heb ben liggen in bestemmingsplannen en daarop gaan bouwen, mee te laten betalen in de kosten van ontsluiting en bouwrijp maken van dat plan. Verregaande maatrege len, die hun start kregen in de jongste raadsvergadering, waarin de bouw-exploitatieverordening aan de orde «kwam. De overige maatregelen zullen in de nabüe toekomst volgen. In het verleden was het zo dat de gemeente gewoonlijk de gronden in een bepaald bestemmingsplan op kocht, haar deel daarvan nam voor wegen, parkeerstroken, groenvoor zieningen en de rest doorverkocht aan de woningbouwvereniging of aan bouwmaatschappijen, die parti culiere woningen bouwen en bouw den, of aan een particulier, die nog de moed had om een eigen woning te bouwen. Bij die doorverkoop bracht de ge meente dan netjes alle gemaakte kosten in rekening. Kosten van voorbereiding en uitvoering, kosten van openbare werken enz. enz. Nu blijkt dat natuurlijk wel de meest aantrekkelijke weg, maar de genen, die gronden hadden liggen in zulk een bestemmingsplan vonden dat dikwijls minder leuk. Ze be schouwden deze handelswijze als 'n soort socialisatie. Niemand vindt het leuk eigen grond terug te moeten kopen. Van de andere kant is het natuur lijk niet juist dat mensen, die gron den hebben liggen in een bepaald! uitbreidingsplan gratis en cadeau hierlangs wegen aangelegd krijgen, riolering en waterleiding. Him ge woonlijk ruw, terrein, hoogstens ge bruikt als landbouwgrond, wordt op zo'n manier ineens bouwgrond, die heel wat meer opbrengen kan, door dat wat de gemeenschap hier tot stand brengt. In deze verordening is nu vastge legd, wat iemand, die gronden in een bepaald bestemmingsplan heeft liggen, in de toekomst als zijn aan deel in de ontsluitingskosten van dat plan te betalen heeft. De bouwexploitatie-verordening vraagt van elke particuliere bou wer een evenredige bijdrage in de kosten van bouwrijp maken van een bepaald bestemmingsplan, voordat de door hem gevraagde bouwver gunning wordt afgegeven. De Wet op de Ruimtelijke Orde ning gebiedt de gemeenteraad zulk een verordening vast te stellen. worden. Wil nu de eigenaar van zo'n tuin van dit buitenkansje profiteren en de nieuw ontsloten bouwgrond gaan bouwen, dan krijgt hij te doen met deze nieuwe exploitatie-veror dening. De gemeente heeft hem namelijk eerst een bouwvergunning als deze aspirant-bouwer aan enige voor waarden heeft voldaan. Op de eer ste plaats moet hij de grond, die de gemeente nodig had voor de aan leg van de weg gratis ter beschik king stellen. (Voor grotere com plexen kan in dit geval via een an dere regeling, i.e. de wegenfactor een bepaalde bijdrage worden vastge steld. Daarnaast heeft de gemeente een zgn. exploitatie-opzet gemaakt van de aangelegde of aan te leggen weg. Daarin zijn de kosten van voorbe reiding en uitvoering opgenomen, de aanlegkosten van riolering e.d., de kosten van beplanting, van straat verlichting en brandkranen. rente en aflossing, Deze kosten worden nu verdeeld over de bouwgronden, die aan beide zijden van de nieuwe weg vrij komen en de aspirant-bouwer heeft die te betalen. Daarnaast moet len als zijn aandeel in het onder houd van de nieuwe weg. Is hij daartoe bereid en voldoet verder zijn plan aan de bouwvoor schriften dan krijgt hij zijn bouw vergunning. Ja maar, horen we a:l zeggen, dan zal de eigenaar van zo'n omgeto verde tuin wellicht beter die nieu we bouwgrond kunnen verkopen, dan is hij van dat soesah af. Dat kan hij dus, maar die koper, die er wel op gaat bouwen, krijgt met die overeenekomst toch te ma ken. Dit blijft dus hangen boven zo'n bepaald bouw-terreinen de aspirant koper kan dus op voorhand weten dat hij behalve de koopsom ook nog eens aan de gemeente de kosten voor de nieuwe weg te betalen heeft. Hij zal daar dus rekening mee hou den bij het vaststellen van wat hij voor die grond' kwijt wil zijn. Trouwens de verkoper van deze vroegere tuingrond zal waarschijn lijk ook nog te doen krijgen met de bouwgrondbelasting die in de maak is en met de stratenaanlegbelasting. Maar hoe dat in elkaar zit, weet men nog niet, die zijn nog in de maak. Waar het bij deze verordening op de allereerste plaats om gaat is dat mensen, die in bestemmingsplannen gronden hebben liggen, die de ge meente niet aankoopt en niet ont eigent, in de toekomst er rekening mee zullen moeten houden dat in het algemeen de kosten van open bare werken voor de ontsluiting van het plan. waarin die grond ligt, ge maakt, in de toekomst op de een of andere wijze verhaald zullen gaan worden voor een evenredig deel op de bezitters van die gronden. Het commentaar wat de raad op deze oi. zeer ingrijpende maatregel hij gedurende 5 jaren nog eens 10 gaf, vindt U in het raadsversla? ver pet. van de exploitatiekosten beta- meld. PSYCHOLOGISCH VERKEER SLABORATORUJM GEEFT ONTHULLENDE CIJFERS Alleen in de jaren 1064 en 1965 werden in ons land ruim 570.000 rijbewijzen afgegeven. Deze vloedgolf van tienduizenden new comers op het Nederlandse wegennet verscherpte meteen de eisen, die aan een autobestuurder moeten worden gesteld. Steeds dich ter rijgen zich op de wegen de auto's aaneen en deze toenemende autodichtheid vergt niet alleen steeds meer behendigheid, maar cok meer psychisch evenwicht van de automobilisten. Zijn al die rijbewijsbezitters echter wel zo geschikt om aan het moderne ver keer deel te nemen? Drs. A. van der Burgh, directeur van het Psychologisch Verkeerslaboratcrium te Utrecht, betwijfelt dit ten zeerste. In zyn thans 17 jaar bestaande instituut zijn in de afge lopen jaren ruim een derde deel van de onderzochten afgekeurd, terwijl bijna een kwart slechts voorwaardelijk geschikt kon wor den verklaard. OP 2 EN 3 JULI TENTOONSTELLING EN DIPLOMA-UITREIKING AAN DE DE PRAKTIJK Laten we eens een voorbeeld ge ven van de zin en de betekenis van deze verordening. Stel dat tussen twee bestaande wegen een derde weg wordt aange legd. Deze doorsnijdt dan de tussen de twee eerste wegen gelegen tuinen en maakt hier plotseling aan beide zijden van de nieuwe straat bouw terreinen van. De gemeente zou vol- De praktijk leert ieder jaar weer dat een grote groep van jongens en meisjes op 12-jarige leeftijd door diverse omstandigheden nog niet klaar is voor verdere studie of op leiding. Hun taal- en Tekenvaardig heid is nog niet rijp genoeg om met kans op succes aan de voortgezette studie te beginnen. De uitslagen van de diverse toelatingsexamens geven dit duidelijk aan. Ook van hen die toegelaten wor den tot de verdere studie blijkt in de loop van het jaar heel dikwijls dat hun instelling-rijpheid en zelf werkzaamheid nog niet van die aard is geweest, dat zij met succes het eerste jaar kunnen volbrengen. Het •hoge percentage van de zittenblij- vers in de eerste jaren is hiervan het gevolg. Vele leerlignen verliezen de interesse en de ijver om de be gonnen studie verder door te zetten. Dat is jammer. Vele van deze jon gens en meisjes zouden wel met succes het verder onderwijs kunnen volgen wanneer ze een tussenjaar maken. Een jaar waarin ze geeste lijk rijpen en tot zelfwerkzaamheid en zelfstudie worden gebracht. Een jaar waarin de leerstof nog eens wordt uitgediept en verbreed en meer zelfstandig wordt verwerkt. Het onderwijs aan de Maatschap pij-Schakelschool in Horst is een combinatie van klassikaal en indi- vidueel-onderwijs. De kenmerken van de methodiek zijn voornamelijk: 1. Het taken-systeem. 2. De vrijheid van leerstof en rooster. 3. De continue rooster. 4. De handenarbeid. Het takensysteem met deels groepswerk biedt elke leerling de kans zijn opdracht naar eigen capa citeit uit te voeren. Hierdoor kan aangepast worden aan de individu ele aanleg en het persoonlijk ont- wikkelings-niveau van de leerling. De vrijheid van leerstof geeft de mogelijkheid individuele tekortko mingen in taai-rekenen enz. te cor rigeren en de leerstof aan te bieden die voor de betreffende leerling het voornaamste is in verband met de richting die hij gekozen heeft of die hem de beste mogelijkheden biedt. De goede leerlingen hoeven niet te worden afgeremd door de leerlingen voor wie het werktempo lager ligt. Het leerprogramma omvat groepsge wijze: Rekenen: (Algebra, Meetkunde, Handelsrekenen, Boekhouden). Taal: (Ned. Ttaal, Engels. Machine- schrijven). Natuurkunde. Aardrij kskunde. Geschiedenis. Handenarbeid (Hout, Metaal, Klei, leer enz.). Tekenen: (Technisch schetsen. Technisch tekenen, Decoratief te kenen, Illustratief tekenen). Lich. ontwikkeling. De conutinue rooster geeft de ge legenheid de stof in de gunstigste leeruren (de morgenuren) aan te bieden. De middaguren blijven be schikbaar voor huiswerk om de jon gens en meisjes te brengen tot zelf werkzaamheid en zelfstudie wat voor him verdere vorming van grote waarde is. Er zal gemiddeld 2 uur per dag nodig zijn om het opgedra gen huiswerk te kunnen verzorgen wat meer aangepast is aan indivi duele aanleg en werktempo. Juist de middaguren die in het gezin de rus tige zijn (kleine kinderen zijn naar school) kunnen hieraan worden be steed. De waarde van de handenarbeid wordt helaas door velen nog maar gezien in verband met de vrijetijds besteding als knutselen, als bezig zijn. Dat de vormende waarde van de creatieve werkzaamheid echter een voornaam onderdeel is van de harmonische ontwikkeling van de mens wordt nog te weinig gekend. De creativiteit is niet alleen iets wat betrekking heeft op handvaar digheid maar heeft tevens grote waarde voor de ontwikkeling in de z.g. theoretische vakken. Niet het eindprodukt is belangrijk maar de vele vormende aspecten van het creatief bezig zijn hebben hun niet te onderschatten waarden voor het opvoedings- en leerproces om te ko men tot een harmonische vorming. Zoals gebruikelijk wordt ook dit jaar weer door middel van een ten toonstelling rekening en verant woording afgelegd van het afge lopen schooljaar. Tegelijkertijd heeft in de hal van de school een expositie plaats van de teken- en handvaardigheid werk stukken der leerlingen van de Ulo school te Horst. Ouders, leerlingen, asp. leerlingen belangstellenden worden in de gelegenheid gesteld nader kennis te maken met het onderwijs op de Maatschappij-Schakelschool. Van de jongens en meisjes van het afgelopen jaar slaagden 4 leer lingen voor het Lyceum te Venray; 14 leerlingen voor het Ulo te Ble- rick, Horst, Meerlo, Venray; 10 leer lingen volgen de le, 2e, 3e klas van de Middelbare Handelsavondschool te Horst en Venray; 14 leerlignen worden geplaatst op de le en 2e klas van de LTS en Land- en Tuin bouwschool te Boxmeer. Horst, Ven ray; 17 leerlingen volgen het twee de jaar van de Schakelschool; 13 leerlingen worden geplaatst in div. bedrijven om laar hun verdere be drijfsopleiding te volgen. De volgende diploma's werden PSYCHOLOGISCH ONDERZOEK VERPLICHTEN Het psychologisch Verkeerslabora- torium, dat sinds 1949 ruim 20.000 mensen heeft gekeurd, zal het ver moedelijk in de naaste toekomst drukker krijgen. Het leeuwendeel van de onnderzochten bestaat uit mensen, die beroepshalve aan het verkeer deelnemen en op wie een grote verantwoordelijkheid rust. Drs. van der Burgh denkt hier aan bus chauffeurs, vrachtrijders en derge lijke. „De werkgevers sturen sollicitan ten voor dergelijke functies eerst naar ons toe. Wij krijgen steeds meer onderzoeken te doen, want veel bedrijven willen geen enkel ri sico meer nemen en vragen ons daarom eerst om advies. Het stij gend aantal verkeersongelukken werkt een en ander natuurlijk in de hand." Waar letten de psychologen, die deze mensen moeten gadeslaan, in het bijzonder op? Drs. v. d. Burgh: „In de eerste plaats trachten wij aan de weet te komen hoe het verkeersinzicht van de betrokkene is. In een donkere kamer projecteren wij in één secon de vier verschillende verkeerssitua ties op het scherm. De cliënt moet dan onmiddellijk kunnen zeggen wat hij in zo'n situatie als automo bilist zou doen. Voorts worden onze cliënten onderworpen aan een test, die hun vermogen tot concentratie moet vaststellen. Voorts stellen wij vast. of de be trokkene niet te snel overbelast is, hetgeen uiteraard van groot belang is, aangezien vooral beroepschauf feurs op de verschillende wegen met allerlei verkeersstiuaties worden geconfronteerd die veel energie ver gen. Wanneer zij die mentaal niet aan kunnen, zou het onverantwoord zijn hen als beroepschauffeur dienst te laten doen. Daarnaast nemen wij nog tal van andere proeven, die ons inzicht verschaffen in de rij be kwaamheid van de onderzochte." 36*/t ONGESCHIKT Beschikt deze man over voldoen de aanpassingsvermogen, mentale weerstand en karakter? Ziehier en kele vragen, die de psychologen van tie geven wij aan chauffeurs, die over het algemeen wel goed rijden, maar die toch enkele zwakke pun ten hebben die onder bepaalde om standigheden moeilijkheden zouden kunnen geven. Voor hen kunnen in het verkeer enkele beperkende be palingen worden opgesteld. die uiteraard zijn aangepast aan de per soonlijkheid van de betrokkene. Een beperkende bepaling kan bijvoor beeld zijn: veel rustpauzes nemen onder het rijden, niet rijden bij avond of het voorschrijven van een bepaalde bril. Anderen moeten het Psychologisch Verkeerslaborato- rium bij elk onderzoek trachten te beantwoorden. Dikwijls luidt dit ant- j woord negatief. Zo werden in 1965 36 pet. van de onderzochte beroeps chauffeurs ongeschikt verklaard, terwijl 34 pet. slechts voorwaarde lijk geschikt werd bevonden. Wat verstaat u onder voorwaar delijk geschikt? Drs. v.d. Burgh: „Die kwalifica- Voor alle reparaties Schoolstraat 30 Tel. 2389 door Venrayse jongelui behaald: Boekhouden en Bedrijfsrekenen en Ned. Handelscorrespondentie en Maatschappelijke Verkenning (IVIO) P. Koenen uit Leunen. Voor het Sleuteldiploma (IVIO) A. v. d. Broek Venray; Fix Brevet (IVIO) H. Jans sen, Venray; Vaardigheidsdiploma Machine schrijven: G. Thielen, C. Usmany, M. Siebers, W. van Bracht, J. Hermans, W. Basten, B. Bakens, H. Martens, R. Terwijn, J. Thomas sen, J. Veihlakt, J. Kerstens, allen uit Venray; M. Custers. G. Arts, A. Valckx, G. Kessels, A. Kessels, allen uit Oostrum; W. van Ooi, Veulen. Voor de jaarvergadering van RKLSV (de voetbalclub van Leunen, Veulen en Heide) welke maandag in clublokaal Kusters gehouden werd, bestond grote belangstelling. In z'n openingswoord had voor zitter H. Baltussen veel waardering voor het vele werk en de grote spor tiviteit in het afgelopen jaar be toond. Dat deze club nog geen top prestaties levert is deze nog jonge vereniging niet kwalijk te nemen. Hoofdzaak is dat de 151 leden en supporters tot een gezonde en spor tieve vrijetijdsbesteding komen. Vooral ook voor de A-jeugd heeft het bestuur veel lof en hier ligt de kern die het peil in de toekomst verder op moet voeren. Een belang rijke taak is hier nog weggelegd voor jeugdleiders en trainer. Aangaande het sportveld werden optimistische geluiden waargenomen en men hoopt binnen afzienbare tijd het voor deze drie kerkdorpen ge plande sportpark te kunnen verwe zenlijken. Er zal echter nog veel werk en gemeenschapszin opge bracht moeten worden om een en ander te verwezenlijken. Tien pro cent van de stichtingskosten zullen uit eigen middelen moeten bestaan zoals bij gemeenschapshuis en zwembad. Het financieel verslag bii monde van penningmeester Fr. Janssen uit gebracht, gaf een redelijk resultaat te zien. Als alles verrekend is heeft men nog plm. 2.000,in kas het geen niet veel is. gezien de op han den zijnde gebeurtenissen. Sekretaris L. Janssen gaf tijdens deze vergadering een uitgebreid overzicht der diverse aktiviteiten. Het eerste elftal moet dit jaar te vreden zijn met een 7e plaats, het tweede met een 6e en het derde elf tal fungeerde als hekkensluiter. Er had en uitwisseling plaats met Scharn en naast diverse vergade ringen was een balavond, een kien- avond, oriëntatiewandeling en di verse trainingen, welke redelijk be zocht werden. Gezocht wordt thans naar verrui ming der financiële middelen. Naast het vele kruimelwerk zal men thans overgaan tot het organiseren van een skelterrace. Er is reeds kontakt gelegd met de internationale skel- terbond Limburg en men hoopt bin nenkort nadere mededelingen te kunnen doen. Het organisatieschema der vereni ging kreeg de nodige aandacht tij dens te vergadering. In het bestuur werden herkozen Fr. Janssen, P. Bartels en M. Man- ders. De elftalcommissie zag hun mandaat een jaar verlengd. Aan het einde van deze geani meerde vergadering sprak geestelijk adviseur Pastoor Jonkers een woord van waardering. Hij volgt nauwlet tend en met grote belangstelling de verrichtingen der club en roemde de goede geest en vriendschapsban den. Ook hij wenste de vereniging alle goeds in het nieuwe comptitie- Jaar. - eerst nog eens grondig worden ge schoold.*' OOK PARTICULIEREN Niet alleen beroepschauffeurs worden op dit onderzoekcentrum getest. Zo kan ook een verzeke ringsmaatschappij een automobilist verzoeken zich eerst te laten testen alvorens de verzekering bereid blijkt risico's voor hem te dragen. Het is ook al eens gebeurd dat een rechtbank een verdachte, tegen wie intrekking van het rijbewijs was ge- requireerd, liet onderzoeken en haar vonnis afhankelijk stelde van de uit komst van dit onderzoek. Natuur lijk kunnen particulieren ook ver zoeken om een onderzoek, wanneer zij ondanks het bezit van een rij bewijs. twijfelen aan hun rij ge schiktheid. VERPLICHTEN Drs. van der Burgh is van mening, dat met het oog op de verkeers veiligheid veel meer automobi listen getest zouden moeten wor den. Voor sommige mensen, name lijk zij die al eens ernstige onge lukken hebben veroorzaakt, zou een dergelijk onderzoek naar zijn me ning zelfs verplicht moeten worden gesteld. In Duitslajid en Oostenrijk kan men door de overheid tot zo'n on derzoek worden gedwongen. Dat zou in Nederland ook moeten gebeuren, zo meent drs. van der Burgh. Helaas blijkt er in ons land grote weer stand tegen een psychologisch on derzoek te bestaan. Men beschouwt dit als een inbreuk in de privacy, maar schermt men niet iets te gauw met dit argument? Bovendien, al is dit wel waar, weegt het dan zwaar der dan de veiligheid op de weg? Drs. v. d. Burgh pleit voor maat regelen. die autorijders die onge lukken hebben veroorzaakt verplicht zich aan een psychologisch onder zoek te onderwerpen. Zoals het nu gaat, is het niet langer verantwoord. De snelle uitbreiding van ons auto park leidt nu eenmaal tot dergelijke konsekwenties. SOETHARDIO TERUG NAAR HET BEGINPUNT „Hoe moeilijk het leven ook zijn kan, zegt de Indonesische brigade- gena raai Auj. Soethardio, thans procureur-generaal van Indonesië, er komt altijd een oplossing, wan neer wij slechts aan God geloven en wij overtuigd zijn van Zijn Voor zienigheid. Dat is de sleutel van het leven." Soethardio vertelt dit in zijn le vensverhaal. het verhaal van een Mohammmedaandie eerst op zijn 39ste jaar binnentrad in de katho lieke Kerk, na er heel zijn leven over gepeinsd te hebben katholiek te worden. Hij was als kind op school geweest bij de katholieke missionarissen in Golo, heeft de vrijheidsstrijd voor zijn land door gemaakt, is als Mohammedaan ge trouwd en vader van tien kinderen geworden. En tenslotte zeiden zijn vrouw en hij tegen elkaar, dat het toch nodig was katholiek te worden, omwille van de kinderen, die op school een katholieke opvoeding kregen. Soethardio vertelt, dat hij altijd zich al verdiept had in de H. Schrift en in de Navoging van Christus en dat de overtuiging in hem gegroeid was, dat door het gebed tot God al tijd de vrede van het hart bewaard zou blijven en dat men onder welke moeilijke omstandigheden ook, bid dend een uitweg moest vinden. En tenslotte kwam hij tot de ze- keheid: God is altijd een uitweg, als je maar gelooft in Hem en in Zijn voorzienigheid. Hij zei het gewoon tegen officieren-kollega's. Hij heeft gelijk, groot gelijk naar het mij schijnt. Want met alle ge- discuteer, met alle gedialogeer, met al ons gestudeer over nieuwigheden en vraagstukken, verlaten we de ene simpele weg. die onze ouders ons al geleerd hadden: een simpel vertrouwen op God en een hecht ge loof aan Zijn persoonlijke interesse voor ons en ons wel en wee. De re den is ook zo immens lief. lief voor ieder schepseltje en ieder schepsel. Hij loopt over van liefde voor iedere mens, van het ogenblik van diens geboorte tot diens sterven, om ten slotte zichzelf aan die mens te ge ven als het eeuwig geluk. Is het op die basis zo moeilijk, in die God te vertrouwen, zoals Soet hardio schreef? Of is het opgelegd pandoer zich in dit opzicht blinde lings aan hem over te geven. Laten wij toch moderne men sen van computers en planbureaux ons niet schamen te leven naar het evangelie, dat ons verwijst naar bloemen en vogels. Zij zaaien niet en maaien niet en toch kleedt de he melse Vader ze. Hoeveel temeer dan U kleingelovigen?

Peel en Maas | 1966 | | pagina 7