bouwexploitatie -
verordening
tot
gons
pijls
Vele rijbewijshouders zijn
ongeschikt
Maatschappij-
Schakelschool Ie Horsl
MARTENS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
NIEUWE
BLAUPUNKT
televisie
komt van
Jaarvergadering
Voetbalvereniging
Leunen
fa. MARTENS
Geestelijk artikel
VRIJDAG 1 JULI 1966 No. 26
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPUJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL IJS (buiten V.nrny 2.—)
Een nieuwe bouwexploitatie-ver- gens de oude methode dan eerst die
ordening, een wijziging in de tuinen moeten zien te kopen of pro-
bouwverordening, de invoering beren onteigend te krijgen, maar
van een bouwgrondbelasting en kan nu de huidige eigenaar in alle
een straten-aanlegbelasting, zijn pais en vree hun tuinen laten be
de maatregelen, die de gemeente houden, die nu bouwgrond zijn ge>
Venray in de naaste toekomst gaat
nemen, om hen die gronden heb
ben liggen in bestemmingsplannen
en daarop gaan bouwen, mee te
laten betalen in de kosten van
ontsluiting en bouwrijp maken van
dat plan. Verregaande maatrege
len, die hun start kregen in de
jongste raadsvergadering, waarin
de bouw-exploitatieverordening
aan de orde «kwam. De overige
maatregelen zullen in de nabüe
toekomst volgen.
In het verleden was het zo dat de
gemeente gewoonlijk de gronden in
een bepaald bestemmingsplan op
kocht, haar deel daarvan nam voor
wegen, parkeerstroken, groenvoor
zieningen en de rest doorverkocht
aan de woningbouwvereniging of
aan bouwmaatschappijen, die parti
culiere woningen bouwen en bouw
den, of aan een particulier, die nog
de moed had om een eigen woning
te bouwen.
Bij die doorverkoop bracht de ge
meente dan netjes alle gemaakte
kosten in rekening. Kosten van
voorbereiding en uitvoering, kosten
van openbare werken enz. enz.
Nu blijkt dat natuurlijk wel de
meest aantrekkelijke weg, maar de
genen, die gronden hadden liggen in
zulk een bestemmingsplan vonden
dat dikwijls minder leuk. Ze be
schouwden deze handelswijze als 'n
soort socialisatie. Niemand vindt het
leuk eigen grond terug te moeten
kopen.
Van de andere kant is het natuur
lijk niet juist dat mensen, die gron
den hebben liggen in een bepaald!
uitbreidingsplan gratis en cadeau
hierlangs wegen aangelegd krijgen,
riolering en waterleiding. Him ge
woonlijk ruw, terrein, hoogstens ge
bruikt als landbouwgrond, wordt op
zo'n manier ineens bouwgrond, die
heel wat meer opbrengen kan, door
dat wat de gemeenschap hier tot
stand brengt.
In deze verordening is nu vastge
legd, wat iemand, die gronden in
een bepaald bestemmingsplan heeft
liggen, in de toekomst als zijn aan
deel in de ontsluitingskosten van
dat plan te betalen heeft.
De bouwexploitatie-verordening
vraagt van elke particuliere bou
wer een evenredige bijdrage in de
kosten van bouwrijp maken van een
bepaald bestemmingsplan, voordat
de door hem gevraagde bouwver
gunning wordt afgegeven.
De Wet op de Ruimtelijke Orde
ning gebiedt de gemeenteraad zulk
een verordening vast te stellen.
worden. Wil nu de eigenaar van zo'n
tuin van dit buitenkansje profiteren
en de nieuw ontsloten bouwgrond
gaan bouwen, dan krijgt hij te doen
met deze nieuwe exploitatie-veror
dening.
De gemeente heeft hem namelijk
eerst een bouwvergunning als deze
aspirant-bouwer aan enige voor
waarden heeft voldaan. Op de eer
ste plaats moet hij de grond, die de
gemeente nodig had voor de aan
leg van de weg gratis ter beschik
king stellen. (Voor grotere com
plexen kan in dit geval via een an
dere regeling, i.e. de wegenfactor een
bepaalde bijdrage worden vastge
steld.
Daarnaast heeft de gemeente een
zgn. exploitatie-opzet gemaakt van
de aangelegde of aan te leggen weg.
Daarin zijn de kosten van voorbe
reiding en uitvoering opgenomen, de
aanlegkosten van riolering e.d., de
kosten van beplanting, van straat
verlichting en brandkranen. rente en
aflossing, Deze kosten worden nu
verdeeld over de bouwgronden, die
aan beide zijden van de nieuwe weg
vrij komen en de aspirant-bouwer
heeft die te betalen. Daarnaast moet
len als zijn aandeel in het onder
houd van de nieuwe weg.
Is hij daartoe bereid en voldoet
verder zijn plan aan de bouwvoor
schriften dan krijgt hij zijn bouw
vergunning.
Ja maar, horen we a:l zeggen, dan
zal de eigenaar van zo'n omgeto
verde tuin wellicht beter die nieu
we bouwgrond kunnen verkopen,
dan is hij van dat soesah af.
Dat kan hij dus, maar die koper,
die er wel op gaat bouwen, krijgt
met die overeenekomst toch te ma
ken. Dit blijft dus hangen boven zo'n
bepaald bouw-terreinen de aspirant
koper kan dus op voorhand weten
dat hij behalve de koopsom ook nog
eens aan de gemeente de kosten
voor de nieuwe weg te betalen heeft.
Hij zal daar dus rekening mee hou
den bij het vaststellen van wat hij
voor die grond' kwijt wil zijn.
Trouwens de verkoper van deze
vroegere tuingrond zal waarschijn
lijk ook nog te doen krijgen met de
bouwgrondbelasting die in de maak
is en met de stratenaanlegbelasting.
Maar hoe dat in elkaar zit, weet
men nog niet, die zijn nog in de
maak.
Waar het bij deze verordening op
de allereerste plaats om gaat is dat
mensen, die in bestemmingsplannen
gronden hebben liggen, die de ge
meente niet aankoopt en niet ont
eigent, in de toekomst er rekening
mee zullen moeten houden dat in
het algemeen de kosten van open
bare werken voor de ontsluiting van
het plan. waarin die grond ligt, ge
maakt, in de toekomst op de een of
andere wijze verhaald zullen gaan
worden voor een evenredig deel
op de bezitters van die gronden.
Het commentaar wat de raad op
deze oi. zeer ingrijpende maatregel
hij gedurende 5 jaren nog eens 10 gaf, vindt U in het raadsversla? ver
pet. van de exploitatiekosten beta- meld.
PSYCHOLOGISCH VERKEER SLABORATORUJM GEEFT
ONTHULLENDE CIJFERS
Alleen in de jaren 1064 en 1965 werden in ons land ruim 570.000
rijbewijzen afgegeven. Deze vloedgolf van tienduizenden new
comers op het Nederlandse wegennet verscherpte meteen de eisen,
die aan een autobestuurder moeten worden gesteld. Steeds dich
ter rijgen zich op de wegen de auto's aaneen en deze toenemende
autodichtheid vergt niet alleen steeds meer behendigheid, maar
cok meer psychisch evenwicht van de automobilisten. Zijn al die
rijbewijsbezitters echter wel zo geschikt om aan het moderne ver
keer deel te nemen? Drs. A. van der Burgh, directeur van het
Psychologisch Verkeerslaboratcrium te Utrecht, betwijfelt dit ten
zeerste. In zyn thans 17 jaar bestaande instituut zijn in de afge
lopen jaren ruim een derde deel van de onderzochten afgekeurd,
terwijl bijna een kwart slechts voorwaardelijk geschikt kon wor
den verklaard.
OP 2 EN 3 JULI
TENTOONSTELLING EN
DIPLOMA-UITREIKING AAN DE
DE PRAKTIJK
Laten we eens een voorbeeld ge
ven van de zin en de betekenis van
deze verordening.
Stel dat tussen twee bestaande
wegen een derde weg wordt aange
legd. Deze doorsnijdt dan de tussen
de twee eerste wegen gelegen tuinen
en maakt hier plotseling aan beide
zijden van de nieuwe straat bouw
terreinen van. De gemeente zou vol-
De praktijk leert ieder jaar weer
dat een grote groep van jongens en
meisjes op 12-jarige leeftijd door
diverse omstandigheden nog niet
klaar is voor verdere studie of op
leiding. Hun taal- en Tekenvaardig
heid is nog niet rijp genoeg om met
kans op succes aan de voortgezette
studie te beginnen. De uitslagen van
de diverse toelatingsexamens geven
dit duidelijk aan.
Ook van hen die toegelaten wor
den tot de verdere studie blijkt in
de loop van het jaar heel dikwijls
dat hun instelling-rijpheid en zelf
werkzaamheid nog niet van die aard
is geweest, dat zij met succes het
eerste jaar kunnen volbrengen. Het
•hoge percentage van de zittenblij-
vers in de eerste jaren is hiervan
het gevolg. Vele leerlignen verliezen
de interesse en de ijver om de be
gonnen studie verder door te zetten.
Dat is jammer. Vele van deze jon
gens en meisjes zouden wel met
succes het verder onderwijs kunnen
volgen wanneer ze een tussenjaar
maken. Een jaar waarin ze geeste
lijk rijpen en tot zelfwerkzaamheid
en zelfstudie worden gebracht. Een
jaar waarin de leerstof nog eens
wordt uitgediept en verbreed en
meer zelfstandig wordt verwerkt.
Het onderwijs aan de Maatschap
pij-Schakelschool in Horst is een
combinatie van klassikaal en indi-
vidueel-onderwijs. De kenmerken
van de methodiek zijn voornamelijk:
1. Het taken-systeem.
2. De vrijheid van leerstof en
rooster.
3. De continue rooster.
4. De handenarbeid.
Het takensysteem met deels
groepswerk biedt elke leerling de
kans zijn opdracht naar eigen capa
citeit uit te voeren. Hierdoor kan
aangepast worden aan de individu
ele aanleg en het persoonlijk ont-
wikkelings-niveau van de leerling.
De vrijheid van leerstof geeft de
mogelijkheid individuele tekortko
mingen in taai-rekenen enz. te cor
rigeren en de leerstof aan te bieden
die voor de betreffende leerling het
voornaamste is in verband met de
richting die hij gekozen heeft of die
hem de beste mogelijkheden biedt.
De goede leerlingen hoeven niet te
worden afgeremd door de leerlingen
voor wie het werktempo lager ligt.
Het leerprogramma omvat groepsge
wijze:
Rekenen: (Algebra, Meetkunde,
Handelsrekenen, Boekhouden).
Taal: (Ned. Ttaal, Engels. Machine-
schrijven).
Natuurkunde.
Aardrij kskunde.
Geschiedenis.
Handenarbeid (Hout, Metaal, Klei,
leer enz.).
Tekenen: (Technisch schetsen.
Technisch tekenen, Decoratief te
kenen, Illustratief tekenen).
Lich. ontwikkeling.
De conutinue rooster geeft de ge
legenheid de stof in de gunstigste
leeruren (de morgenuren) aan te
bieden. De middaguren blijven be
schikbaar voor huiswerk om de jon
gens en meisjes te brengen tot zelf
werkzaamheid en zelfstudie wat
voor him verdere vorming van grote
waarde is. Er zal gemiddeld 2 uur
per dag nodig zijn om het opgedra
gen huiswerk te kunnen verzorgen
wat meer aangepast is aan indivi
duele aanleg en werktempo. Juist de
middaguren die in het gezin de rus
tige zijn (kleine kinderen zijn naar
school) kunnen hieraan worden be
steed.
De waarde van de handenarbeid
wordt helaas door velen nog maar
gezien in verband met de vrijetijds
besteding als knutselen, als bezig
zijn. Dat de vormende waarde van
de creatieve werkzaamheid echter
een voornaam onderdeel is van de
harmonische ontwikkeling van de
mens wordt nog te weinig gekend.
De creativiteit is niet alleen iets
wat betrekking heeft op handvaar
digheid maar heeft tevens grote
waarde voor de ontwikkeling in de
z.g. theoretische vakken. Niet het
eindprodukt is belangrijk maar de
vele vormende aspecten van het
creatief bezig zijn hebben hun niet
te onderschatten waarden voor het
opvoedings- en leerproces om te ko
men tot een harmonische vorming.
Zoals gebruikelijk wordt ook dit
jaar weer door middel van een ten
toonstelling rekening en verant
woording afgelegd van het afge
lopen schooljaar.
Tegelijkertijd heeft in de hal van
de school een expositie plaats van
de teken- en handvaardigheid werk
stukken der leerlingen van de Ulo
school te Horst.
Ouders, leerlingen, asp. leerlingen
belangstellenden worden in de
gelegenheid gesteld nader kennis te
maken met het onderwijs op de
Maatschappij-Schakelschool.
Van de jongens en meisjes van
het afgelopen jaar slaagden 4 leer
lingen voor het Lyceum te Venray;
14 leerlingen voor het Ulo te Ble-
rick, Horst, Meerlo, Venray; 10 leer
lingen volgen de le, 2e, 3e klas van
de Middelbare Handelsavondschool
te Horst en Venray; 14 leerlignen
worden geplaatst op de le en 2e
klas van de LTS en Land- en Tuin
bouwschool te Boxmeer. Horst, Ven
ray; 17 leerlingen volgen het twee
de jaar van de Schakelschool; 13
leerlingen worden geplaatst in div.
bedrijven om laar hun verdere be
drijfsopleiding te volgen.
De volgende diploma's werden
PSYCHOLOGISCH
ONDERZOEK VERPLICHTEN
Het psychologisch Verkeerslabora-
torium, dat sinds 1949 ruim 20.000
mensen heeft gekeurd, zal het ver
moedelijk in de naaste toekomst
drukker krijgen. Het leeuwendeel
van de onnderzochten bestaat uit
mensen, die beroepshalve aan het
verkeer deelnemen en op wie een
grote verantwoordelijkheid rust. Drs.
van der Burgh denkt hier aan bus
chauffeurs, vrachtrijders en derge
lijke.
„De werkgevers sturen sollicitan
ten voor dergelijke functies eerst
naar ons toe. Wij krijgen steeds
meer onderzoeken te doen, want
veel bedrijven willen geen enkel ri
sico meer nemen en vragen ons
daarom eerst om advies. Het stij
gend aantal verkeersongelukken
werkt een en ander natuurlijk in de
hand."
Waar letten de psychologen, die
deze mensen moeten gadeslaan, in
het bijzonder op?
Drs. v. d. Burgh: „In de eerste
plaats trachten wij aan de weet te
komen hoe het verkeersinzicht van
de betrokkene is. In een donkere
kamer projecteren wij in één secon
de vier verschillende verkeerssitua
ties op het scherm. De cliënt moet
dan onmiddellijk kunnen zeggen
wat hij in zo'n situatie als automo
bilist zou doen. Voorts worden onze
cliënten onderworpen aan een test,
die hun vermogen tot concentratie
moet vaststellen.
Voorts stellen wij vast. of de be
trokkene niet te snel overbelast is,
hetgeen uiteraard van groot belang
is, aangezien vooral beroepschauf
feurs op de verschillende wegen met
allerlei verkeersstiuaties worden
geconfronteerd die veel energie ver
gen. Wanneer zij die mentaal niet
aan kunnen, zou het onverantwoord
zijn hen als beroepschauffeur dienst
te laten doen. Daarnaast nemen wij
nog tal van andere proeven, die ons
inzicht verschaffen in de rij be
kwaamheid van de onderzochte."
36*/t ONGESCHIKT
Beschikt deze man over voldoen
de aanpassingsvermogen, mentale
weerstand en karakter? Ziehier en
kele vragen, die de psychologen van
tie geven wij aan chauffeurs, die
over het algemeen wel goed rijden,
maar die toch enkele zwakke pun
ten hebben die onder bepaalde om
standigheden moeilijkheden zouden
kunnen geven. Voor hen kunnen in
het verkeer enkele beperkende be
palingen worden opgesteld. die
uiteraard zijn aangepast aan de per
soonlijkheid van de betrokkene. Een
beperkende bepaling kan bijvoor
beeld zijn: veel rustpauzes nemen
onder het rijden, niet rijden bij
avond of het voorschrijven van een
bepaalde bril. Anderen moeten
het Psychologisch Verkeerslaborato-
rium bij elk onderzoek trachten te
beantwoorden. Dikwijls luidt dit ant- j
woord negatief. Zo werden in 1965
36 pet. van de onderzochte beroeps
chauffeurs ongeschikt verklaard,
terwijl 34 pet. slechts voorwaarde
lijk geschikt werd bevonden.
Wat verstaat u onder voorwaar
delijk geschikt?
Drs. v.d. Burgh: „Die kwalifica-
Voor alle reparaties
Schoolstraat 30 Tel. 2389
door Venrayse jongelui behaald:
Boekhouden en Bedrijfsrekenen
en Ned. Handelscorrespondentie en
Maatschappelijke Verkenning (IVIO)
P. Koenen uit Leunen. Voor het
Sleuteldiploma (IVIO) A. v. d. Broek
Venray; Fix Brevet (IVIO) H. Jans
sen, Venray; Vaardigheidsdiploma
Machine schrijven: G. Thielen, C.
Usmany, M. Siebers, W. van Bracht,
J. Hermans, W. Basten, B. Bakens,
H. Martens, R. Terwijn, J. Thomas
sen, J. Veihlakt, J. Kerstens, allen
uit Venray; M. Custers. G. Arts, A.
Valckx, G. Kessels, A. Kessels, allen
uit Oostrum; W. van Ooi, Veulen.
Voor de jaarvergadering van
RKLSV (de voetbalclub van Leunen,
Veulen en Heide) welke maandag
in clublokaal Kusters gehouden
werd, bestond grote belangstelling.
In z'n openingswoord had voor
zitter H. Baltussen veel waardering
voor het vele werk en de grote spor
tiviteit in het afgelopen jaar be
toond. Dat deze club nog geen top
prestaties levert is deze nog jonge
vereniging niet kwalijk te nemen.
Hoofdzaak is dat de 151 leden en
supporters tot een gezonde en spor
tieve vrijetijdsbesteding komen.
Vooral ook voor de A-jeugd heeft
het bestuur veel lof en hier ligt de
kern die het peil in de toekomst
verder op moet voeren. Een belang
rijke taak is hier nog weggelegd
voor jeugdleiders en trainer.
Aangaande het sportveld werden
optimistische geluiden waargenomen
en men hoopt binnen afzienbare tijd
het voor deze drie kerkdorpen ge
plande sportpark te kunnen verwe
zenlijken. Er zal echter nog veel
werk en gemeenschapszin opge
bracht moeten worden om een en
ander te verwezenlijken. Tien pro
cent van de stichtingskosten zullen
uit eigen middelen moeten bestaan
zoals bij gemeenschapshuis en
zwembad.
Het financieel verslag bii monde
van penningmeester Fr. Janssen uit
gebracht, gaf een redelijk resultaat
te zien. Als alles verrekend is heeft
men nog plm. 2.000,in kas het
geen niet veel is. gezien de op han
den zijnde gebeurtenissen.
Sekretaris L. Janssen gaf tijdens
deze vergadering een uitgebreid
overzicht der diverse aktiviteiten.
Het eerste elftal moet dit jaar te
vreden zijn met een 7e plaats, het
tweede met een 6e en het derde elf
tal fungeerde als hekkensluiter.
Er had en uitwisseling plaats met
Scharn en naast diverse vergade
ringen was een balavond, een kien-
avond, oriëntatiewandeling en di
verse trainingen, welke redelijk be
zocht werden.
Gezocht wordt thans naar verrui
ming der financiële middelen. Naast
het vele kruimelwerk zal men thans
overgaan tot het organiseren van
een skelterrace. Er is reeds kontakt
gelegd met de internationale skel-
terbond Limburg en men hoopt bin
nenkort nadere mededelingen te
kunnen doen.
Het organisatieschema der vereni
ging kreeg de nodige aandacht tij
dens te vergadering.
In het bestuur werden herkozen
Fr. Janssen, P. Bartels en M. Man-
ders. De elftalcommissie zag hun
mandaat een jaar verlengd.
Aan het einde van deze geani
meerde vergadering sprak geestelijk
adviseur Pastoor Jonkers een woord
van waardering. Hij volgt nauwlet
tend en met grote belangstelling de
verrichtingen der club en roemde
de goede geest en vriendschapsban
den. Ook hij wenste de vereniging
alle goeds in het nieuwe comptitie-
Jaar. -
eerst nog eens grondig worden ge
schoold.*'
OOK PARTICULIEREN
Niet alleen beroepschauffeurs
worden op dit onderzoekcentrum
getest. Zo kan ook een verzeke
ringsmaatschappij een automobilist
verzoeken zich eerst te laten testen
alvorens de verzekering bereid
blijkt risico's voor hem te dragen.
Het is ook al eens gebeurd dat een
rechtbank een verdachte, tegen wie
intrekking van het rijbewijs was ge-
requireerd, liet onderzoeken en haar
vonnis afhankelijk stelde van de uit
komst van dit onderzoek. Natuur
lijk kunnen particulieren ook ver
zoeken om een onderzoek, wanneer
zij ondanks het bezit van een rij
bewijs. twijfelen aan hun rij ge
schiktheid.
VERPLICHTEN
Drs. van der Burgh is van mening,
dat met het oog op de verkeers
veiligheid veel meer automobi
listen getest zouden moeten wor
den. Voor sommige mensen, name
lijk zij die al eens ernstige onge
lukken hebben veroorzaakt, zou een
dergelijk onderzoek naar zijn me
ning zelfs verplicht moeten worden
gesteld.
In Duitslajid en Oostenrijk kan
men door de overheid tot zo'n on
derzoek worden gedwongen. Dat zou
in Nederland ook moeten gebeuren,
zo meent drs. van der Burgh. Helaas
blijkt er in ons land grote weer
stand tegen een psychologisch on
derzoek te bestaan. Men beschouwt
dit als een inbreuk in de privacy,
maar schermt men niet iets te gauw
met dit argument? Bovendien, al is
dit wel waar, weegt het dan zwaar
der dan de veiligheid op de weg?
Drs. v. d. Burgh pleit voor maat
regelen. die autorijders die onge
lukken hebben veroorzaakt verplicht
zich aan een psychologisch onder
zoek te onderwerpen. Zoals het nu
gaat, is het niet langer verantwoord.
De snelle uitbreiding van ons auto
park leidt nu eenmaal tot dergelijke
konsekwenties.
SOETHARDIO TERUG NAAR
HET BEGINPUNT
„Hoe moeilijk het leven ook zijn
kan, zegt de Indonesische brigade-
gena raai Auj. Soethardio, thans
procureur-generaal van Indonesië,
er komt altijd een oplossing, wan
neer wij slechts aan God geloven
en wij overtuigd zijn van Zijn Voor
zienigheid. Dat is de sleutel van het
leven."
Soethardio vertelt dit in zijn le
vensverhaal. het verhaal van een
Mohammmedaandie eerst op zijn
39ste jaar binnentrad in de katho
lieke Kerk, na er heel zijn leven
over gepeinsd te hebben katholiek
te worden. Hij was als kind op
school geweest bij de katholieke
missionarissen in Golo, heeft de
vrijheidsstrijd voor zijn land door
gemaakt, is als Mohammedaan ge
trouwd en vader van tien kinderen
geworden.
En tenslotte zeiden zijn vrouw en
hij tegen elkaar, dat het toch nodig
was katholiek te worden, omwille
van de kinderen, die op school een
katholieke opvoeding kregen.
Soethardio vertelt, dat hij altijd
zich al verdiept had in de H. Schrift
en in de Navoging van Christus en
dat de overtuiging in hem gegroeid
was, dat door het gebed tot God al
tijd de vrede van het hart bewaard
zou blijven en dat men onder welke
moeilijke omstandigheden ook, bid
dend een uitweg moest vinden.
En tenslotte kwam hij tot de ze-
keheid: God is altijd een uitweg, als
je maar gelooft in Hem en in Zijn
voorzienigheid. Hij zei het gewoon
tegen officieren-kollega's.
Hij heeft gelijk, groot gelijk naar
het mij schijnt. Want met alle ge-
discuteer, met alle gedialogeer, met
al ons gestudeer over nieuwigheden
en vraagstukken, verlaten we de
ene simpele weg. die onze ouders
ons al geleerd hadden: een simpel
vertrouwen op God en een hecht ge
loof aan Zijn persoonlijke interesse
voor ons en ons wel en wee. De re
den is ook zo immens lief. lief voor
ieder schepseltje en ieder schepsel.
Hij loopt over van liefde voor iedere
mens, van het ogenblik van diens
geboorte tot diens sterven, om ten
slotte zichzelf aan die mens te ge
ven als het eeuwig geluk.
Is het op die basis zo moeilijk, in
die God te vertrouwen, zoals Soet
hardio schreef? Of is het opgelegd
pandoer zich in dit opzicht blinde
lings aan hem over te geven.
Laten wij toch moderne men
sen van computers en planbureaux
ons niet schamen te leven naar
het evangelie, dat ons verwijst naar
bloemen en vogels. Zij zaaien niet
en maaien niet en toch kleedt de he
melse Vader ze. Hoeveel temeer dan
U kleingelovigen?