Goed verzorgd
op vakantie
DE BEROEPSKEUZE
I 50.--
I 75.-
SOLEX
POELS
verkeers
ongevallen
Politierechter
MARTENS
Limburgs beste stomerij
Bauogè
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
BLÜUPUNgT
televisie
komt van
uan vceienzcón/>
Verlenging
rijbewijs
VRIJDAG 24 JUNI 1966 No. 25
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GtOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 10506S2
ADVERTENTIEPRIJS 12 cL p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 1.7S (buiten V.nroy 2.—)
ZIJN ALLE VEEZEKERINGEN
IN ORDE?
Een geslaagde vakantie staat of
valt vaak met een goede voorberei
ding. Een grondige inspectie van al
le zaken, die gedurende de vakantie
nodig zijn, voorkomt veel narigheid
tijdens reis en verblijf. Het is van
belang zorgeloos op vakantie te
gaan en ook onbezorgd van de vrije
dagen te genieten. De een of andere
onverwachte gebeurtenis mag er
niet toe leiden, dat het vakantieple-
zier door onaangename financiële
gevolgen grondig wordt bedorven.
Daarom is het nolig. dat aandacht
wordt geschonken aan het punt
„verzekeringen". Het is zeer ge
wenst na te gaan of men tijdens reis
of verblijf voldoende verzekerings
dekking heeft tegen alle mogelijke
gebeurtenissen. Dikwijls wordt over
dit onderwerp wat vluchtig heen
gelopen tot het moment waarop men
in een situatie terecht komt, die
verre van plezierig is.
Waar moet een vakantieganger
nu aandacht aan schenken?
„GROENE KAART"
Auto, motor, scooter en brom
fiets zijn geliefde vervoermiddelen
voor de reis naar het vakantiedoel.
Gaat men naar het buitenland, dan
is voor al deze voertuigen (ook de
bromfiets!) een „igroene kaart" ver
eist. Het is verstandig deze tijdig bij
assuradeur of tussenpersoon aan te
vragen, aangezien dit onmisbare be
wijs, in verband met de vakantie-
drukte, anders zeker niet op tijd kan
worden afgegeven. Wacht dus met
het aanvragen niet tot enkele da
gen voor het vertrek.
Vooral als men naar het buiten
land gaat, kan men veel nut hebben
van een rechtsbij standsverzekering.
In vele landen kan de afwikkeling
van een aanrijding een ingewikkel
de zaak zijn, waaruit men zich zon
der deskundige hulp maar moeilijk
kan redden. Rechtsbij standsverzeke-
raars beschikken over een wijdver
takte organisatie van juridische des
kundigen. die in vrijwel elk land
van Eüropa rechtsbijstand kunnen
verlenen.
Indien men met vakantie gaat,
valt zeker ook te denken aan een
auto-inzittende-verzekering.
Wordt een kampeerwagen meege
nomen naar het buitenland, dan
moet deze op de groene kaart staan
vermeld.
REISVERZEKERING
Hetgeen zeker niet mag ontbre
ken is een reisverzekering. Voor het
sluiten van een dergelijke verzeke
ring zijn zeer zwaar wegende mo
tieven aan te voeren, hetgeen moge
blijken uit onderstaande opsomming
van hetgeen een dergelijke verzeke
ring omvat.
1. Een ongevallenverzekering met
een kapitaal-uitkering bij over
lijden, een kapitaal-uitkering bij
algehele blijvende invaliditeit en
een bedrag voor de kosten van
geneeskundige behandeling of
verpleging als gevolg van een
ongeval.
2. Een bedrag voor ziektekosten.
Bij verblijf in het buitenland van
veel belang. Hoewel vrijwel alle
Nederanders tegen de kosten van
ziekte zijn verzekerd, is men bij
verblijf in het buitenland vaak
niet voldoende gedekt.
Vele ziektepolissen van het par
ticuliere verzekeringsbedrijf bie
den bij verblijf in het buitenland
een goede dekking tegen zieken
huiskosten.
Voor men op reis gaat, verdient
het echter aanbeveling zijn polis
op de buitenland-dekking na te
lezen.
3. Onder reisverzekering worden
ook meegedekt kosten van ver
voer van het stoffelijk overschot
ingeval van overlijden door on
geval of ziekte en extra kosten,
die men moet maken voor langer
verblijf wegens ziekte, ongeval,
staking, natuurrampen, klimato
logische omstandighelen en in ge
val van terugroeping naar Ne
derland wegens familie-omstan
digheden.
4. En tenslotte het onderdeel van
de verzekering, dat de dekking
omvat van bagage, geld en gelds
waardige papieren. De reisba
gageverzekering biedt dekking
terzake van beschadiging, dief
stal of vermissing van reisbagage
die op reis wordt meegenomen of
die vooruit wordt gestuurd
Het is verstandig een lijstje te
maken van de zaken, die meegaan
op reis en aan de hand hiervan de
waarde te 'bepalen. Belangrijk is,
dat het verzekerde bedrag hoog ge
noeg wordt gesteld om volledige
schadevergoeding mogelijk te ma
ken. Vergeet bij het inventariseren
vooral de camera, de verrekijker en
de kleding niet!
W.A.-PARTICULIER-
VERZEKERING
De W.A.-particulierverzekering is
in ons land sterk ingeburgerd. Deze
verzekering kan ook in ret buiten
land van veel nut zijn, mits de
voorwaarden up-to-date zijn.
Ook in het buitenland kan gemak
kelijk schade worden berokkend aan
personen en zaken, waarvoor men
wettelijk aansprakelijk wordt ge
steld. Een w.a.-particulierverzeke-
ring is dus op vakantie zeer ge
wenst. Heel veel mensen hebben een
dergelijke polis, alleen de voorwaar
den zijn verouderd. Het verzeke-
ringsgebied is dan beperkt tot Ne
derland. Vooral met het oog op va
kanties is het van belang buiten
landdekking te hebben.
De maximum verzekerde bedra
gen zijn vaak zeer onvoldoende, zo
dat optrekking hiervan een eerste
vereiste is.
WATERSPORT
De watersport is steeds meer in
opkomst? Elk jaar gaan meer men
sen over tot de aanschaffing van
een pleziervaartuig. Ook op het wa
ter wordt het echter steeds drukker,
met als gevolg meer ervaringen en
toenemende schade.
Men onderscheidt bij de plezier
vaartuigen-verzekering een uitge
breide en een minder uitgebreide
dekking.
Onder de uitgebreide verzekering
vallen ojn. schade aan het schip
door verschillende oorzaken, kosten
van redding en berging. Ook is mee
gedekt de wettelijke aansprakelijk
heid tot bepaalde bedragen.
Men kan een dekking tegen wet
telijke aansprakelijkheid krijgen,
aangevuld met dekking tegen het
risico van brand, ontploffing, blik
seminslag en zelfontbranding.
DE WONING
Tot slot van deze vakantie-tips
iets over de bezittingen, die achter
blijven.
Tijdens de afwezigheid voor meer
dere weken blijft de woning welis
waar afgesloten, maar toch onbe
heerd achter. Er is weinig of geen
controle op huis en inboedel. Een
tijdelijk niet bewoond huis is voor
inbrekers een aantrekkelijk object
voor een bezoek.
Brand, storm of bliksem kunnen
grote ravage in het huis aanrichten.
Waterschade of ontploffing kunnen
ook voor flinke schadekosten zor
gen. Een inboedelverzekering op
uitgebreide voorwaarden biedt be
scherming tegen al deze evenemen
ten.
Het is verstandig er op te letten,
dat de verzekerde bedragen niet te
laag zijn.
Is het huis eigendom van de be
woner. dan moet de verzekerde som
voor de woning zelf eveneens vol
doende hoog zijn om alle schaden te
kunnen opvangen. Onderverzekering
geeft bij schade alleen maar teleur
stelling!
De afdeling Streekonderzoek van
het L.E.I. gaat regelmatig na hoe
veel boreenzoons in de verschillen
de streken van ons land thuis mee
werken en dus waarschijnlijk van
plan zijn boer te worden. Tot voor
kort bleek dan vaak. dat lang niet
al die zoons op tijd aan een bedrijf
zouden kunnen komen. Veel boeren
zoons kwamen dan ook. na een aan
tal jaren thuis meegewerkt te heb
ben, tot de ontdekking, dat er voor
hen geen kans was om boer te wor-
len. Behalve deze teleurstelling
kregen ze dan nog de pijnlijke om
schakeling naar een beroep buiten
de lanlbouw. Bovendien bleek dan
vaak dat ze ook daar niet veel kans
hadden op een goede positie, omdat
ze daarvoor de juiste schoolopleiding
misten, aldus de heer F. J. Heunks
van het L.E.I. onlangs voor de mi
crofoon.
Deze ellende behoort gelukkig
bijna tot het verleden. In de onder
zoekingen van het L.E.I. is namelijk
gebleken, dat in steeds meer gebie-
zen wel de meest geschikte daarvoor
renzoons in de landbouw gaan wer
ken dan er bedrijven zullen vrij ko
men. Daarom kan nu meer aandacht
worden gegeven aan de vraag of le
jongens die het boerenberoep kie
zen wel de meest geschikt daarvoor
zijn. Het boerenberoep wordt im
mers steeds moeilijker. Het is dan
toch nodig, dat de jongens die dit
beroep kiezen, hiervoor bekwaam
zijn en er voldoende ambitie voor
hebben.
De afdeling Streekonderzoek van
het L.E.I. is nu bezig te onderzoe
ken hoe dit kiezen van het boeren
beroep in zijn werk gaat en wat
voor jongens in de landbouw gaan
werken.
Bij dit onderzoek wordt op zoveel
mogelijk dingen gelet, die de keuze
van het boerenberoep bepalen. Eerst
is in boeken en tijdschriften nage
gaan wat anderen over dit onder
werp al gezegd en onderzocht had
den. Kort geleden is daar een L.E.Ï.-
publicatie over verschenen. Het
bleek, dat de keuze tussen het be
roep van boer en andere beroepen
natuurlijk niet op één dag wordt ge
daan, maar dat dit vaak een aan
tal jaren duurt. In die tijd hebben
allerlei factoren invloed op dit rij
pingsproces.
Deze factoren kunnen in drie
hoofdzaken worden onderscheiden.
In de eerste plaats speelt de eigen
aard van de jongen mee. Kan hij
goed leren of matig of slecht; heeft
hij handigheid, aanleg en ambitie
voor het boreenberoep? In de twee
de plaats wordt de jongen vaak van
allerlei kanten beïnvloed, zelfs zon
der dat hij zelf of degenen die hem
beïnvloeden er iets van merken.
Het kan een groot verschil maken
of de ouders sterk gehecht zijn aan
hun beroep, hun zelfstandigheid,
hun bedrijf en de boerenstand of
niet. Als zij dit zijn, kunnen zij een
levende reclame vormen voor het
beroep en het leven van een boer,
waardoor een zoon er meer zin in
krijgt, of het vanzelfsprekend vindt,
dat hij boer zal worden. Ook kan
het verschil maken of de vader met
plezier zijn dagelijkse arbeid ver
richt, of hij tevreden is met de be-
drijfsuitkomsten en of hij boert op
de oulerwetse of moderne manier.
De ouders kunnen ook rechtstreeks
invloed hebben op de beroepskeuze
van hun zoons. In sommige gezin
nen helpen de ouders de zoons bij
het kiezen tussen het boerenberoep
of een ander beroep. In andere ge
zinnen gebeurt dit niet. Het kan
zelfs voorkomen, dat ouders zó
graag een bedrijfsopvolger hebben
of zonler meer van mening zijn dat
hun zoon maar het best zijn vader
op kan volgen, dat de zoon hierover
zelf weinig of niets te zeggen reeft.
In veel gevallen zal dit wel goed
aflopen, maar als men de zoon zelf
mee had laten kiezen of eens was
gaan praten met deskundigen, was
er misschien een veel betere keus
gedaan. Voor de zoon, maar mis
schien ook voor het bedrijf.
Ook deskundigen kunnen invloed
hebben, zoals bijvoorbeeld een on
derwijzer of een beroepskeuze- en
testbureau. Ook vooraanstaande
mensen, buren, vrienden of een ver
loofde en niet te vergeten de radio,
de televisie en tijdschriften.
Behalve al deze beïnvloeding door
personen en de aanleg van de zoon
moeten tenslotte in de derde paats
genoemd worden de omstandighe
den. Voorop staat natuurijk of er
eigenlijk wel een mogelijkheid is
om de jongen aan een bedrijf te hel
pen. Misschien is er een broer die
boer wil worden. Verder kan van
invloed zijn hoe de ouders of de
zoon denken over de toekomst van
het bedrijf. Ook de mogelijkheden
buiten de landbouw kunnen invloed
uitoefenen op de beroepskeuze.
Daarbij denke men niet alleen aan
de werkgelegenheid maar b.v. ook
aan de aard van het werk en de ver
diensten en werktijden.
De keuze van het boerenberoep
kan door heel veel factoren worden
bepaald. De afdeling Streekonder
zoek van het L.E.L heeft, na deze
meer algemene literatuurstudie, nu
ook in enkele gebieden in ons land
een poging gedaan om er achter te
komen, welke van deze factoren in
werkelijkheid de meeste invloed
hebben, en hoe deze factoren on
derling samenhangen.
Er is met honderden boeren en
boerinnen gesproken en met tien
tallen zoons en daarnaast met vele
streekkenners en deskundigen. Te
zijnertijd zullen de resultaten hier
van worden bekend gemaakt.
voor uw oude fiets of
voor uw oude brommer
bij aankoop van 'n nieuwe
Solex Service Station
Grotestraat Telefoon 1553
MEER DAN EEN HALF MILJOEN
VOERTUIGEN IN 1965
BETROKKEN BIJ
Het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek heeft deze maand cijfers ge
publiceerd over het aantal ver-
keresongevallen in 1965.
Uit de gegevens blijkt, dat in Ne
derland het vorige jaar 277.281 ver
keersongevallen plaatsvonden tegen
258.621 in 1964.
Het aantal verkeersdoden bedroeg
in 1965 2.465 tegen 2.375 in 1964; hel
aantal ernstige gewonden 38.801 te
gen 36.985 en het aantal licht ge
wonden 23.066 tegen 22.202.
Onder het aantal van 2.465 doden
namen de voetgangers met 575 de
eerste plaats in, de bestuurders van
bromfietsen met 458 de tweede, be
stuurders van rijwielen met 421 de
derde, bestuurders van personen
auto's met 385 de vierde en passa
giers van personenauto's met 342
de vijfde plaats in.
Het aantal voertuigen en voet
gangers, dat in 1965 bij verkeers
ongevallen was betrokken bedroeg
560.518, waarvan 223.617 personen
auto's. 84.589 vrachtauto's, 62.178
bromfietsen, 24.534 rijwielen, 11.397
voetgangers, 8.756 autobussen, 6.675
scooters en 6.015 motorrijwielen.
Het aantal slachtoffers is het
hoogst bij bestuurders en passagiers
van bromfiesten, nl. 22.663. gevolgd
door bestuurders en passagiers van
personenauto's met 15.549, idem voor
rijwielen met 10.709, voetgangers
8.556, bestuurders en passagiers van
motorrijwielen 2.119, idem scooters
2.024 en vrachtauto's 1.943.
Het totale aantal verkeersslacht
offers bedroeg in de periode januari-
december 1965 64.332.
KANARIEVERENIGING
DE HUISVRIEND
Maandag 27 juni houden wij onze
maandelijkse vergadering. Aanvang
acht uur in café „In den Engel". De
agenda bevat de volgende punten:
Verkiezing van het T.T.-bestuur. In
enten van onze vogels en wat ter
tafel komt
Het bestuur vertrouwt er op dat
op deze belangrijke vergadering elk
lid tegenwoordig is.
Eindstraat 16, Venray tel. (04780) 1303
„Onze welvaart en onze bescha
ving", zo stond in een keurig boek
uit de gevangenisbibliotheek, „zij
zouden niet kunnen bestaan zonder
onze techniek!" In dat boek stond
nog veel meer. Maar de rest ging
verloren voor een der lezers, Tho
mas genaamd, die zich nadenkend
achter het oor krabde en in de nor
hierover diep ging zitten nadenken.
Thomas is een van onze oude be
kenden. Wij weten nog hoe hij ja
ren geleden begon met kleine op-
lichtinkjes. Daarna heeft hij een
grootse carrière gemaakt. Zijn op
lichterijen leverden steeds grotere
bedragen op. Ook steeds grotere ge
vangenisstraffen trouwens. Maar de
laatste tijd werd Thomas zo door de
politie in de gaten gehouden dat er
weinig meer te versieren viel.
Techniek en welvaart; dat schijnt
hij na zijn laatste verblijf in de nor
in zijn hoofd te hebben gehouden.
Enkele dagen later zagen twee agen
ten in burger hem bij garages
scharrelen. „Wat zou die hier moe
ten?" vroegen ze zich verbaasd af.
En hun verbazing steeg toen zij be
merkten dat Thomas voor luttele
tientjes eigenaar werd van een
voorhistorische motorfiets. Dat was
de uiting van techniek die hem,
Thomas, welvaart moest brengen.
Maar de agenten hadden helderzien
de moeten zijn om dat te weten. Zij
rapporteerden het zonderlinge voor
val, en omdat de eerste tijd niets
bijzonders bleek vergat men de mo
tor van Thomas maar weer.
De eigenaar zelf echter geraakte
tot grote aktiviteit. Hij poetste en
verfraaide de motor. Hij haalde zelfs
een rijbewijs, wat tegenwoordig niet
gemakkelijk is. En daarna ging hij
grote tochten maken. Men zag hem
's morgens bijtijds wegrijden. En
laat in de avond of de volgende dag
kwam hij terug.
Dat bleef de politie verontrusten.
Een groot reiziger is deze man nooit
geweest. Zijn trips beperkten zich
over het algemeen tot het vervoer
op staatskosten van de ene gevange
nis naar de andere. Men trachtte na
te gaan waar hij heen reed. Maar
elke dag nam hij een ander reis
doel. Het meest zorgwekkende was
wel het feit dat Thomas in dezelfde
tijd in goede doen ging verkeren.
Aan een politieman, die eens voor
zichtig informeerde, verklaarde hij
zonder blikken of blozen dat hij nog
steeds bezig was de uitgaanskas van
zijn laatste straf op te maken. Het
geen niemand geloofde.
Tot op een kwade dag de schoon
moeder van een van de agenten ja
rig was. Die schoonmoeder woonde
wel vijftig kilometer ver. Wat
verveeld keek de feliciterende agent
tijdens de verjaarsvisite in de
plaatslijke krant. En wat viel hem
op? Een kort berichtje. Mevrouw T.
had bij de politie aangifte gedaan
van oplichting. Iemand was bij haar
geweest met een kapotte motorfiets.
Hij had vier tientjes geleend om de
motor te laten repareren. Vervol
gens was hij verdwenen en niet te
ruggekeerd.
De agent stortte zich naar buiten,
onder de verbaasde blikken van zijn
schoonfamilie. Via de plaatselijke
politie rende hij naar mevrouw T.
„Het signalement!" riep hij. „Wat
was het voor een motor?"
Deze techniek had Thomas geen
windeieren gelegd. Na een oproep
in de streekbladen kwam men aan
een totaal van enkele duizenden
guldens, allemaal geleend met het
zelfde smoesje: reparatie van de
oude motor. En de meeste benadeel
den zullen wel geen aangifte hebben
gedaan.
Nu is het uit met Thomas en de
techniek. Zij hebben hem voor de
grote rechtbank gebracht en hij is
ter beschikking van de regering ge
steld. Voorlopig gaat hij naar een
inrichting. Met de trein.
Degenen, die hun rijbewijs moe
ten laten verlengen, dienen er reke
ning mee te houden, dat deze proce
dure gemiddeld twee tot drie maan
den in beslag neemt. Men vrage dus
tijdig genoeg een nieuw rijbewijs
aan, wil men op een gegeven mo
ment niet met een verlopen rijbe
wijs staan.
balIpc
zegge en schrijve de beste...!
BOEKHANUFL
VAN DEN MUNCKHOF N.V.
Grolestraat 28 - Venray
telefoon 04780 - 1512
GESLAAGD
Te Nijmegen behaalde Jos
Martens uit Leunen, leerling aan de
u-l.o.-school te Stevensbeek. het
diploma Mulo-A en Mulo-B.
Na een opleiding van 5 jaar op
de Huishoudschool te Horst slaag
den voor de INAS-opleiding o.m. de
dames Tr. Maessen uit Oirlo, J. v.
d. Berg, Venray en T. Arts, Yssel-
steyn
Voor het examen kinderver
zorgster slaagden de dames V van
Vegchel. Leunen; C. Klaus, Over-
loon en W. Janssen te Venray.
Aan de Middelbare Landbouw
school te Horst slaagden de heren
M. van Ass en J. v. d. Ven, Venray
en J. van Osch, H. Bardoel, Merselo,
H. Camps. J. Spreeuwenberg en L.
van Vegchel, Ysselsteyn.